ေနာက္လုိက္ေကာင္းဆိုသည္မွာ…(အပိုင္း-၂) မုဖ္သီ ဦးစန္းေအာင္ (B.Sc)
ေနာက္လုိက္ေကာင္းဆိုသည္မွာ…(အပိုင္း-၂)
မုဖ္သီ ဦးစန္းေအာင္ (B.Sc)
ဒီကေန႔(၂၁.၈.၂ဝ၁၅)ေန႔ျမင့္ျမတ္လွတဲ့ ေယာင္မြလ္ဂ်ဴမုအာဟ္ေန႔မ်ာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို အိဘာဒသ္ျပဳရန္ၾကြေရာက္လာၾကတဲ့ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးအေပါင္းတို႔ခင္ဗ်ား။
“ အတ္စလာမုအလိုင္းကြန္းမ္ ဝရဟ္မသြလႅာဟိ ဝဘရကာသုဟု……….”
ဒီကေန႔က်ေနာ္ေဟာၾကားတင္ျပမဲ့ ခြတၱဗာဟ္ရဲ႕ေခါင္းစဥ္ကေတာ့ `ေနာက္လိုက္ေကာင္းဆိုသည္မွာ´ (အပိုင္း-၂)ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အပိုင္း(၁)ကိုေတာ့ (၃၁-၇-၂ဝ၁၅)ေန႔က ကၽေနာ့ရဲ႕ ခြတၱဗာဟ္မွာတင္ျပခဲ့ပါတယ္။
ကၽေနာ္တင္ျပခဲ့တဲ့`ေနာက္လိုက္ေကာင္းဆိုသည္မွာ´ အပိုင္း(၁)မွာတုန္းကေတာ့ ဘယ္လိုလူ႔အဖြဲ႔ အစည္းဟာ ေနာက္လိုက္ေကာင္းရဲ႕အရည္အခ်င္းနဲ႔ မျပည့္စုံဘူးဆိုတာကို တမန္ေတာ္မူဆာ(အ)နဲ႔ သူ႔ရဲ႕အြမၼသ္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဝင္ျဖစ္တဲ့ `ဗနီအီစ္ရာအီလ္း´ေတြရဲ႕ ျဖစ္ရပ္ေတြအေပၚမွာ အေျချပဳၿပီးတင္ျပခဲ့ပါတယ္။ ဒီကေန႔ ကၽေနာ္တင္ျပမဲ့အပိုင္းမွာေတာ့ ေနာက္လိုက္ေကာင္းတစ္ေယာက္ျခင္းမွသည္ စုစည္းညီညြတ္တဲ့ ေနာက္လိုက္ ေကာင္းအစုအဖြဲ႔တစ္ရပ္ျဖစ္မႈကို က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္က ဘယ္လိုလမ္းညႊန္မွာၾကားထားသလဲဆိုတာကို တင္ျပသြား မွာပါ။
ေရွးဦးစြာ နိဒါန္းပိုင္းမွာ က်ေနာ္ရြတ္ဖတ္သြားတဲ့ ကုရ္အာန္(၂း၁၄၈)ကို တင္ျပပါရေစ။
“လူတိုင္းအတြက္ ဦးတည္ခ်က္တစ္ရပ္စီရွိၾကေလသည္။ ထိုသူသည္ သူ၏ဦးတည္ခ်က္၏ အရွင္သခင္သာ ျဖစ္၏။ သို႔ျဖစ္ေပရာ သင္တို႔သည္ ေကာင္းမြန္ေသာ အက်င့္သီလေဆာက္တည္ေရးအတြက္ အျပင္းအထန္ အၿပိဳင္ အဆိုင္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ၾကပါေလ။ သို႔ဆိုလွ်င္ သင္တို႔မည္သည့္ေနရာ၊ မည္သည့္အေျခအေနတြင္မဆို ရွိေစကာ မူ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က သင္တို႔ကို တစ္စုတစ္စည္းတည္းျဖစ္ေစေတာ္မူေပလိမ့္မည္။ ဧကန္မုခ်ပင္၊ အလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္သည္ အရာရာတိုင္းကို တြက္ခ်က္တိုင္းထြာ စီမံလႊမ္းမိုးႏိုင္ေတာ္မူေသာ အရွင္ျမတ္ျဖစ္သည္။” (ကုရ္အာန္ – ၂း၁၄၈)
ဒီအာယသ္ေတာ္အရ ဆိုလိုရင္းကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ လူတစ္ဦးခ်င္းဆီမွာ သူ႔ရဲ႕ကိုယ္ပိုင္ရပ္တည္ခ်က္၊ ကိုယ္ပိုင္ဦးတည္ခ်က္ေတြ ရွိၾကပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ လူတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ရပ္တည္ခ်က္၊ ကိုယ္ပိုင္ဦးတည္ခ်က္ရဲ႕ အရွင္သခင္ဟာ အဲဒီလူသားပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူသားတစ္ဦးခ်င္းဟာ အရွင္သခင္ျဖစ္တဲ့အားေလ်ာ္စြာ မိမိရဲ႕ ဦးတည္ခ်က္ကို ေကာင္းျမတ္တဲ့အက်င့္သီလ၊ သိကၡာ၊ သမာဓိနဲ႔ ျပည့္စံုတဲ့လူေနမႈအဆင့္အတန္းဆီကို ဦးတည္ခ်က္ထားရပါတယ္။ လူသားအက်ိဳးျပဳတဲ့ ပရဟိတလုပ္ငန္းေတြမွာ တတ္ႏိုင္သမွ် မိမိရဲ႕အားသာခ်က္ေတြ ကို ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံရပါလိမ့္မယ္။ လူမႈပတ္၀န္းက်င္မွာ ျဖစ္ပ်က္ေနတာဟာ ‘ငါႏွင့္မဆိုင္ဘူး’ ဆိုၿပီး ေနလို႔မရပါဘူး။
ဆိုလိုတာကေတာ့ လူတစ္ေယာက္ျဖစ္လာၿပီးဆိုရင္ သူဟာသူ႔ပတ္၀န္းက်င္မွာ အသံုး၀င္တဲ့၊ အသံုးက်တဲ့ လူတစ္ေယာက္ျဖစ္ရပါလိမ့္မယ္။ လူေတြက အားကိုးရမဲ့၊ အားထားရမဲ့၊ ေလးစားရမဲ့လူတစ္ေယာက္ ျဖစ္ရပါမယ္။ လူ႔ပတ္ဝန္းက်င္က သူတို႔အတြက္ အသံုးဝင္မဲ့လူပုဂၢိဳလ္ကို သူတို႔က ႀကိဳဆိုအေရးေပးမွာပဲျဖစ္တယ္။ တခ်ိဳ႕လည္း ရွိပါတယ္။ မိမိဟာ လူ႔ပတ္ဝန္းက်င္နဲ႔ ဖါသိဖါသာေနထိုင္တယ္။ လူ႔ပတ္ဝန္းက်င္မွာ ဘာျဖစ္ေနသလဲ။ ဘယ္သူေတြ ဘာလုပ္ေပးေနသလဲ။ ဒီကိစၥမွာ ငါကဘာလုပ္ေပးရမလဲ။ ဘာလုပ္ေပးသင့္သလဲ ဆိုတာကို မစဥ္းစားဘူး။ ဒါဆိုရင္ ေတာ့ လူ႔ပတ္ဝန္းက်င္၊လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြကလည္း သူ႔ကို စိတ္ဝင္စားမွာမဟုတ္ေတာ့ဘူးေလ။ အဲဒီအခါမွာ အဲဒီ လို ပတ္ဝန္းက်င္ကို လ်စ္လ်ဴ႐ွဳတဲ့လူေတြက ဘာျဖစ္လာမလဲဆိုေတာ့ ငါ့ကို ပတ္ဝန္းက်င္ကေနရာမေပးဘူး။ အေရး မေပးဘူးဆိုၿပီး လူေတြကိုမေက်မနပ္ျဖစ္လာမယ္။ ေလာကႀကီးကို အဆုိးျမင္လာေတာ့မယ္။
အခုနက်ေနာ္တင္ျပခဲ့တဲ့ ကုရ္အာန္(၂း၁၄၈)မွာ တစ္ဆက္တည္းမိန္႔မွာထားတာက –
“သို႔ဆိုလွ်င္ သင္တို႔သည္ မည္သည့္ေနရာ၊ မည္သည့္အေျခအေနတြင္မဆို ရွိေစကာမူ၊ အလႅာဟ္အရွင္ ျမတ္က သင္တို႔ကို တစ္စုတစ္စည္းတည္း ျဖစ္ေစေတာ္မူေပလိမ့္မည္။”
ဆိုတဲ့အတိုင္းလူသားတစ္ဦးခ်င္းဆီမွသည္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအလိုက္ အဲဒီလို မွန္ကန္တဲ့ဦးတည္ခ်က္၊ ရည္မွန္းခ်က္မ်ားထားရွိၾကမယ္ဆိုရင္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က စည္းလံုးညီညြတ္တဲ့၊ တိုးတက္ေအာင္ျမင္တဲ့ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္းတစ္ရပ္ကို ေဖာ္ေဆာင္ေပးမယ္လို႔ ရည္ညႊန္းေျပာဆိုေနျခင္းပဲ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီေတာ့ ေနာက္လိုက္ေကာင္း တစ္ေယာက္ရဲ႕ အရည္အေသြးမွာ လူ႔ပတ္ဝန္းက်င္မွာ ပရဟိတဆိုတဲ့စိတ္ဓါတ္ရွိရမယ္။ မိမိရဲ႕ ပတ္၀န္းက်င္ရဲ႕ အေရးေတြကို လ်စ္လ်ဴ႐ွဳျခင္းမရွိပဲ၊ အားတက္သေရာ ပါ၀င္ကူညီေဆာင္ရြက္ရမယ္။ ေနာက္လိုက္ေကာင္း တစ္ေယာက္ရဲ႕ အရည္အေသြးဟာ မိမိေနထိုင္ရာ ပတ္ဝန္းက်င္မွာရွိတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ အသံုးဝင္၊ အသံုး က်တဲ့ လူတစ္ေယာက္ျဖစ္ေနရပါမယ္။
က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္(၂း၁၁၂)မွာ ဒီလိုျပဆိုထားပါတယ္။
“ အမွန္တကယ္ေတာ့ ဤသို႔အလ်ဥ္းမဟုတ္ေပ။ မည္သူမဆို သူ႔ကိုယ္သူအလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ထံ နာခံ အပ္ႏွင္းၿပီး၊ ေလာကကိုအလွဆင္သူျဖစ္ခဲ့လွ်င္၊ ထိုသူအတြက္၊ သူ႔ကိုျပဳစုပ်ိဳးေထာင္လမ္းညႊန္ေသာ အရွင္ျမတ္ထံ၌ သူႏွင့္ထိုက္တန္ေသာ အက်ိဳးရလာဒ္မ်ားရွိေပသည္။ သူတို႔အေပၚ၌ ေၾကာက္ရြံ႕စိုးရိမ္ျခင္း၊ ပူေဆြးေသာကျဖစ္ျခင္း တို႔ အလ်ဥ္းရွိမည္မဟုတ္ေပ။” (ကုရ္အာန္ – ၂း၁၁၂)
ဒီအာယသ္ေတာ္အရဆိုရင္ တိုးတက္တဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ကို ထူေထာင္တည္ေဆာက္လိုသူ တစ္ဦး ခ်င္းမွာ၊ အတၱလြန္ကဲျခင္း၊ မာန္မာနေထာင္လႊားျခင္း၊ သူတစ္ပါးအေပၚ အထင္အျမင္ေသးျခင္းဆိုတဲ့ အေရးအရာ ေတြကို ေရွာင္ၾကဥ္ရပါမယ္။ မိမိဘဝတစ္ခုလံုးကို အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ထံမွာ နာခံအပ္ႏွင္းထားသူတစ္ဦးအတြက္ တစ္နည္းအားျဖင့္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ရဲ႕ လမ္းညႊန္ခ်က္နဲ႔ အညီ ေလာကကို အလွဆင္ေနတဲ့ `မုဟ္ဆင္န္´ေတြအတြက္ ေရွာင္ၾကဥ္ရမဲ့ ကိစၥရပ္မ်ားပဲျဖစ္ပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔ ပတ္၀န္းက်င္မွာ လူေတြဟာ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး အျပန္အလွန္ နားလည္သေဘာေပါက္ၾကဖို႔ လိုတယ္။ အသိအမွတ္ျပဳၾကဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါကို အစုအဖြဲ႔တစ္ခုအတြင္းမွာရွိတဲ့ ေနာက္လိုက္ေကာင္းတစ္ေယာက္ ျဖစ္ဖို႔အေရးမွာ အဓိကအခန္းက႑က ပါ၀င္ပါတယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုမွာပါ၀င္ၾကတဲ့ လူတစ္ဦးခ်င္းဟာ၊ တစ္ဦး ကို တစ္ဦးက အျပန္အလွန္နားလည္မႈေပးျခင္း၊ ေလးစားအသိအမွတ္ျပဳျခင္းေတြသာ မရွိခဲ့ၾကဘူးဆိုရင္ အထက္မွာ က်ေနာ္တင္ျပခဲ့တဲ့ အတၱလြန္ကဲျခင္း၊ မာန္မာနေထာင္လႊားျခင္း၊ အထင္အျမင္ေသးျခင္းေတြ ျဖစ္လာပါလိမ့္ မယ္။ လူေတြမွာ ဒီလိုစိတ္ေနစိတ္ထားေတြ ၀င္လာရင္၊ ေလာကကို အလွဆင္ႏိုင္ၾကမွာ မဟုတ္ပါဘူး။
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ ရွိေနၾကတဲ့သူေတြ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦးအၾကားမွာ အျပန္အလွန္ေလးစား အသိ အမွတ္ျပဳခ်င္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ တစ္ခုတည္းေသာ အေျခခံမူက `သင္က သူတစ္ပါးကို နားလည္သေဘာေပါက္ ေအာင္အရင္ဆံုး ႀကိဳးပမ္းပါ။ ၿပီးမွ သင့္ကိုသူတစ္ပါးက နားလည္သေဘာေပါက္ေအာင္ ႀကိဳးစားပါ။´ ဒါဟာ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္းတစ္ခုမွ ပါ၀င္ၾကတဲ့ ေနာက္လိုက္ေတြအတြက္ လိုက္နာေဆာင္ရြက္ရမဲ့အခ်က္ပါ။ ကိုယ္က တစ္ပါးသူကို နားလည္ေလးစားမႈမျပႏိုင္ပဲ သူတစ္ပါးရဲ႕ ေလးစားမႈကိုရယူဖို႔ မႀကိဳးစားပါနဲ႔။
ေနာက္တစ္ခ်က္ ေနာက္လိုက္ေကာင္းတစ္ဦးဟာ ဆရာေမြးျခင္း၊ တပည့္ေမြးျခင္းကုိ မျပဳပါနဲ႔။ က်မ္းျမတ္ ကုရ္အာန္(၂း၁၁၆)မွာ ဒီလိုျပဆိုထားပါတယ္။
“ ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ တင္ေျမႇာက္ျခင္း ခံထားရသူတို႔သည္ (သူတို႔က်ဴးလြန္ခဲ့သမွ်ႏွင့္ ပတ္သက္၍) ခံစား ရမည့္ျပစ္ဒဏ္ကို ေတြ႔ျမင္ရေသာအခါ၊ သူတို႔၏ေနာက္လိုက္ ေနာက္ပါမ်ားကို အဆက္ျဖတ္ခဲ့ၾကေလသည္။ သူတို႔ မူလက စုစည္းဖို႔ရာ ျဖစ္လာရသည့္အေျခခံ အေၾကာင္းတရားတို႔သည္လည္း၊ အပိုင္းပိုင္းအစစ က်ိဳးျပတ္သြားခဲ့ရ ေလသည္။ ” (ကုရ္အာန္ – ၂း၁၆၆)
ဒီအာယသ္ေတာ္အရ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ၿပိဳကြဲရျခင္းမွာ `အုပ္စုဖြဲ႔ျခင္း´ဆိုတာကလည္း အေၾကာင္း အခ်င္းအရာတစ္ရပ္ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕က အုပ္စုအတြင္းမိမိၾသဇာ သက္ေရာက္တည္ၿမဲေရးအတြက္ `တပည့္´ ေမြးသလို၊ `ဆရာ´ျပန္ေမြးတာလည္း ရွိပါတယ္။ အဖြဲ႔အတြင္း အေရးကိစၥေတြမွာ `တပည့္´ေမြးသူေတြက `တပည့္´ကို ေရွ႕တန္းတင္အသံုးခ်သလို၊ `ဆရာ´ေမြးသူေတြကလည္း သူတို႔ျဖစ္ေစခ်င္တဲ့ဆႏၵကို ဆရာ့ႏႈတ္မွ ဆရာ့ၾသဇာျဖင့္ ျမြက္ဟမိန္႔ၾကားေစပါတယ္။
အက်ိဳးဆက္ကေတာ့ ဆရာေမြးျခင္း၊ တပည့္ေမြးျခင္းကေန တစ္ဖက္နဲ႔တစ္ဖက္ အုပ္စုကြဲသ႑ာန္ဆက္ဆံ လာၾကၿပီး၊အားၿပိဳင္မႈေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ ဒီအစုအဖြဲ႕ကြဲေတြဟာ မိမိတို႔တစ္စုတစ္ဖြဲ႔ခ်င္းစီမွာ မလိုလားအပ္ ေသာ၊ မခိုင္လံုေသာ ကိစၥတစ္ခု၊ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုကို အရင္းခံဖန္တီးၿပီး ျပႆနာရွာလာၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အစုအဖြဲ႔တိုင္းဟာ မိမိတို႔ဖန္တီးခဲ့တဲ့လုပ္ရပ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တစ္စံုတစ္ရာေသာ ျပႆနာကို ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းရ ေတာ့မယ္္ဆိုရင္ `ဆရာ´ဆုိသူေတြက တပည့္ေတြကို တာဝန္မဲ့စြာနဲ႔ စြန္႔ပယ္ၿပီး ကိုယ္လြတ္႐ုန္းေျပးၾကပါတယ္။ တပည့္ေတြအတြင္းမွာလည္း တစ္ဦးကိုတစ္ဦး ျပႆနာရွာ၊ အျပစ္ဖို႔ၿပီးေတာ့ အဆက္ျဖတ္ ကြဲၿပဲသြားရပါေတာ့ တယ္။ `သူ႔ေၾကာင့္ျဖစ္ရတာ၊ ငါ့ေၾကာင့္ျဖစ္ရတာ´ဆိုၿပီး အျပန္အလွန္ စြဲခ်က္တင္ပါေတာ့တယ္။ ဒါဟာ ကုရ္အာန္ နည္းမက်တဲ့ `လူပုဂၢိဳလ္ကိုးကြယ္ေရး၀ါဒ´ကို အသက္သြင္းျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။
အစၥလာမ္ကျပဌာန္းထားတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ပါ၀င္ၾကတဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေရာ၊ ေနာက္လိုက္ေတြမွာပါ တာဝန္ယူမႈ၊ တာဝန္ခံမႈအပိုင္းေတြကို က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္က (၂း၁၉၃)မွာ ဒီလိုျပဌာန္းထားပါတယ္။
“ ဒီန္း တည္းဟူေသာ အစၥလာမ့္ေရးရာ လမ္းစဥ္သည္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ ျပဌာန္းလမ္းစဥ္ျဖစ္သည့္အားေလ်ာ္ စြာ ယင္းလမ္းစဥ္တည္တံ့ေစေရးအတြက္ လူအခ်င္းခ်င္းလွည့္ျဖားျခင္း၊ မေတာ္မတရား ဖိႏွိပ္ညႇင္းပမ္းျခင္း၊ ေခါင္းပံု ျဖတ္ျခင္း၊ အစရွိေသာ မလိုလားအပ္သည့္ ျပႆနာမ်ား ကင္းေ၀းသြားေစေရးအတြက္ သင္တို႔သည္ က်ဴးလြန္ေစာ္ ကားသူမ်ားကို တြန္းလွန္ၿဖိဳဖ်က္ၾကပါေလ။ အကယ္၍ သူတို႔(ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူတို႔)က ယင္းလုပ္ရပ္မ်ားကို ရပ္တန္႔ လိုက္ပါမူ အစၥလာမ္ဆိုသည္မွာ လူလူခ်င္း မတရားက်ဴးေက်ာ္ေစာ္ကားမႈ ျပဳသူမ်ားမွလြဲၿပီး မည္သူ႔ကိုမွ် ရန္သူ ဟူ၍ သေဘာမထားရေပ။ ” (ကုရ္အာန္ – ၂း၁၉၃)
ဒီအာယသ္ေတာ္အရဆိုလွ်င္ အစၥလာမ္သည္ အၾကမ္းဖက္၀ါဒမဟုတ္ပါဘူး။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ေရွး႐ွဳ အေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့ လမး္စဥ္သာျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ေနာက္လိုက္ေကာင္းေတြဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္သူေတြ ျဖစ္ရပါမယ္။ အၾကမ္းဖက္သမားေတြဟာ တမန္ေတာ္ျမတ္ (ဆြ)ရဲ႕ `အြမၼသ္´ေနာက္လိုက္ေကာင္းေတြ ဘယ္ေတာ့မွျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီကေန႔ အၾကမ္းဖက္၊ လူသတ္၊ လုယက္ဖ်က္ဆီးေနတဲ့သူမ်ားဟာ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ဘယ္ေလာက္ႀကီးပဲအစၥလာမ္ျဖစ္ပါတယ္ေျပာေျပာ အစၥလာမ္မဟုတ္ပါဘူး။ အစၥလာမ္ရဲ႕ သ႐ုပ္သကန္ေတြကို ဖ်က္ဆီးေနသူေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္သည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို လက္ကိုင္ထားေပမဲ့ ဒီၿငိမ္းခ်မ္းေရးတည္တံ့ခိုင္ ၿမဲမႈကို ဖ်က္လိုဖ်က္ဆီးလုပ္တဲ့၊ `ဖိသ္နာ´လို႔ေခၚတဲ့ အဖ်က္လုပ္ငန္းေတြကိုေတာ့ တုန္႔ျပန္တိုက္ခိုက္သြားဖို႔ လမ္းညႊန္ ထားပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ကုရ္အာန္(၂း၁၉၃)က လမ္းညႊန္ျပဌာန္းထားတဲ့အတိုင္း လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ ၿငိမ္းခ်မ္းတည္ ၿငိမ္ေရးအတြက္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ ၿငိမ္းခ်မ္းတည္ၿငိမ္ေရးကို ပ်က္စီးေစတဲ့ `ဖိသ္နာ´လို႔ေခၚတဲ့ မတရားက်ဴး ေက်ာ္ေစာ္ကားျခင္း၊ လူအခ်င္းခ်င္း လွည့္ျဖားျခင္း၊ မေတာ္မတရားဖိႏွိပ္၊ သတ္ျဖတ္၊ ညႇင္းပမး္ႏွိပ္စက္လာၿပီဆိုရင္ ေတာ့ ရရွိထားတဲ့ ၿငိမး္ခ်မး္ေရး ဆက္လက္တည္တံ့ခိုင္ၿမဲလာေစရန္ ခုခံကာကြယ္တိုက္ခိုက္သြားရပါမယ္။ မြတ္ ဆလင္မ္ဆိုတာ မေတာ္မတရားမႈေတြကိုေတာ့ ဘယ္ေတာ့မွ ၿငိမ္ခံသြားၾကမဲ့သူေတြ မဟုတ္ပါဘူး။
ဒါကို တစ္ခ်ိဳ႕က မြတ္ဆလင္မ္ေတြဟာ သူတို႔နဲ႔ ဘာသာမတူရင္ တိုက္ခုိက္သတ္ျဖတ္တယ္လို႔ စြပ္စြဲၾက တယ္။ ဒီစြပ္စြဲခ်က္ဟာ လံုးဝမွားပါတယ္။ အစၥလာမ္ရဲ႕ ‘ဒီန္’ စနစ္မွာ ယံုၾကည္ခ်က္မတူေသာ္ျငားလည္း ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တြဲေနထိုင္ဖို႔၊ အျပန္အလွန္၊ အသိအမွတ္ျပဳေလးစားၾကဖို႔ ကုရ္အာန္မွာ ျပဌာန္းၿပီးသားပါ။ ဒါေပမဲ့ တစ္ဖက္ကို မတရားေစာ္ကားထိခိုက္လာရင္ေတာ့ အဲဒီလို မတရားက်ဴးေက်ာ္ေစာ္ကားလာတာကိုေတာ့ ရင္ဆိုင္ ေျဖရွင္းဖို႔ ခြင့္ျပဳထားပါတယ္။ ဘယ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္ေစ၊ လူတစ္ဦးခ်င္းျဖစ္ေစ၊ မိမိကိုမတရားက်ဴးေက်ာ္ေစာ္ကား လာၿပီဆိုရင္ေတာ့ ခုခံကာကြယ္ပိုင္ခြင့္၊ အဲဒီမတရားမႈကို အျမစ္ျပတ္ေခ်မႈန္းပိုင္ခြင့္ျပဳထားျခင္းဟာ မွန္ကန္တဲ့ နိယာ မ တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ ေလာကကို အလွဆင္လိုသူေတြဟာ `ဖိသ္နာ´လို႔ေခၚတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ မၿငိမ္းခ်မ္း ေအာင္၊ ၿပိဳကြဲပ်က္စီးေအာင္ ျပဳလုပ္သူ မည္သူ႔ကိုမဆို ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းရမယ္္ဆို္တာကို ေနာက္လိုက္ေကာင္းေတြရဲ႕ တာ၀န္တစ္ရပ္အျဖစ္ ခံယူထားရပါမယ္။
ဒီကေန႔ အစၥလာမ့္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး`ကမာၻႀကီး ၿခိမ္းေခ်ာက္ေနသူမ်ား´ဆိုၿပီး စြပ္စြဲမႈေတြရွိေန ပါတယ္။ ဒါဟာ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲမွာ သံုးသပ္ဖို႔လိုေနပါၿပီ။ ပညာရွင္မ်ားက သေဘာထား မွတ္ခ်က္ေပးဖို႔ လိုအပ္လာပါၿပီ။ အမွန္တကယ္ေတာ့ မြတ္ဆလင္မ္အမည္ခံ တစ္ခ်ိဳ႕ရဲ႕ အၾကမ္းဖက္ လုပ္ရပ္ဟာ မြတ္ဆလင္မ္ထုတစ္ရပ္လံုးအေပၚ ဆိုက်ိဳးသက္ေရာက္မႈျဖစ္ေနတာပါ။ ဒီကေန႔ အၾကမ္းဖက္သမားဆို တာ၊ ဘာသာတိုင္း၊ လူမ်ိဳးတိုင္း၊ တိုင္းျပည္တိုင္းမွာ ရိွပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ မြတ္ဆလင္မ္ဆိုသူေတြကလြဲလို႔ ဘယ္ ဘာသာ၀င္ရဲ႕ အၾကမ္းဖက္သမားကမွ၊ အၾကမ္းဖက္မႈလုပ္ရပ္တစ္ခု လုပ္ၿပီးတိုင္းသူတို႔ရဲက ဘုရားနာမည္ကို မေရ ရြတ္ၾကပါဘူး။ ဥပမာ ဂ်ဴးအၾကမ္းဖက္သမားတစ္ဦးက အၾကမ္းဖက္လုပ္ရပ္တစ္ခု လုပ္ၿပီးတိုင္းဘယ္ေတာ့မွ `အို -ေယေဟာဝါ´လို႔ မတမ္းတပါဘူး။ ခရစ္ယာန္ တစ္ေယာက္ကလည္း၊ `အို-ေယ႐ွဳသခင္´လို႔ မတမ္းတသလို ဟိႏၵဴ ဘာသာဝင္တစ္ေယာက္ကလည္း `အို-ရားမ္ရားမ္´လို႔ သူတို႔ရဲ႕ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ရာ အရွင္သခင္ေတြကို မတမ္းတၾကပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ မြတ္ဆလင္မ္မွာက်ေတာ့ ဗံုးခြဲၿပီးရင္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ကိုယ္မေက်နပ္လို႔ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ လည္ပင္းကို ျဖတ္လိုက္ရင္ပဲျဖစ္ျဖစ္ `အလႅာဟ္ဟု အတ္က္ဘရ္´လို႔ တမ္းတလိုက္တာကေတာ့ ထူးျခားေနပါ တယ္။
အဲဒီေတာ့ နိဂံုးခ်ဳပ္ေျပာရမယ္ဆိုရင္ တမန္ေတာ္ျမတ္(ဆြ)ရဲ႕ `အြမၼသ္´ေနာက္လိုက္ေကာင္းေတြဟာ စစ္မွန္တဲ့ မြတ္ဆလင္မ္တစ္ဦးခ်င္းအေနနဲ႔ အထက္ပါကုရ္အာန္(၂း၁၉၃)က ျပဆိုထားတဲ့အတိုင္း မြတ္ဆလင္မ္ဆို သည္မွာ `ဖိသ္နာ´ဆိုတဲ့ မတရားဖိႏွိပ္က်ဴးေက်ာ္ေစာ္ကား လွည့္ျဖားသူမ်ားမွအပ မည္သူ႔ကိုမွ် ရန္သူအျဖစ္ သေဘာထားလို႔မရပါဘူး။ မိမိႏွင့္ဘာသာမတူ၊ ယံုၾကည္ခ်က္မတူ၊ အသားအေရာင္မတူ၊ ယဥ္ေက်းမႈမတူတဲ့ မည္သူ႔ကိုမဆို ရန္သူလို႔ သေဘာမထားပဲ မိတ္ေဆြအျဖစ္ သေဘာထားရမွာျဖစ္ေၾကာင္း တင္ျပရင္းနဲ႔ နိဂံုးခ်ဳပ္ပါ တယ္။