ကုရ္အာန္ကရည္ညႊန္းေသာ ေသတမ္းစာ (ဝဆြီယသ္ – Will) မုဖ္သီ ဦးစန္းေအာင္ (B.Sc)
ကုရ္အာန္ကရည္ညႊန္းေသာ ေသတမ္းစာ (ဝဆြီယသ္ – Will)
မုဖ္သီ ဦးစန္းေအာင္ (B.Sc)
ဒီကေန႔ (၁၅.၁.၂ဝ၁၆) ရက္၊ ေယာဝ္မြလ္ဂ်ဳမုအာဟ္ ေသာၾကာေန႔မွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို အိဘာဒသ္ျပဳရန္ ၾကြေရာက္လာၾကေသာ ေလးစားအပ္ပါတဲ့ ဂ်မာအသ္ဝင္မ်ားခင္ဗ်ား ….
………………… အတ္ဆလားမုအလိုင္းကြမ္း ဝရဟ္မသြလႅားဟိ ဝဘရကားတုဟု ………
က်ေနာ္တို႔အေနနဲ႔ အခုလို တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းစြာျဖင့္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို ‘အိဘာဒသ္’ ျပဳခြင့္ရရွိတဲ့အေပၚမွာ၊ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ရဲ႕ ေဒသနာေတာ္ေတြကို နားဆင္ခြင့္ရရွိတဲ့အေပၚမွာ၊ ေဟာေျပာတင္ျပခြင့္ရရွိတဲ့ အေပၚမွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို ေက်းဇူးတင္ရွိရမွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒီကေန႔ က်ေနာ္တင္ျပဖို႔ေရြးခ်ယ္ထားတဲ့ ခြတၱဗါဟ္ ရဲ့ေခါင္းစဥ္ကေတာ့ “ ကုရ္အာန္ကရည္ညႊန္းေသာ ေသတမ္းစာ” ဆိုတဲ့ေခါင္းစဥ္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ အဂၤလိပ္လိုဆိုရင္ေတာ့ (Will) ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီကေန႔ က်ေနာ္ အပိုင္း(၁)ကို တင္ျပမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းအရာဟာ ဥပေဒပိုင္းဆိုင္ရာေတြ၊ ေလးနက္တဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြနဲ႔ ႐ွဳပ္ေထြးတဲ့အပိုင္းေလးေတြ ပါဝင္ေနတဲ့အတြက္ အပိုင္းခြဲၿပီး တင္ျပရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
က်ေနာ္တင္ျပတဲ့အခါ မရွင္းလင္းတာေတြ ရွိိႏိုင္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕အပိုင္းေတြမွာ ဥပမာေတြ၊ ဥပေမယ် ပံုေဆာင္ခ်က္ေလးေတြနဲ႔ တင္ျပရမယ့္ အပိုင္းက႑ေတြရွိပါတယ္။ လူႀကီးမင္းတို႔ဆီမွာလည္း ေတြ႔ႀကံဳခဲ့ၾကတဲ့ ျဖစ္စဥ္ေလးေတြရွိေကာင္းရွိေနမယ္။ ဒီလိုကိစၥရပ္ေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေမးခြန္းေပၚေပါက္လာတာမ်ိဳးရွိမယ္ဆိုရင္ ဒီခြတၱဗာဟ္ၿပီးတဲ့အခ်ိန္မွာေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဒါမွမဟုတ္ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေမးခြန္းေမးျမန္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလိုအစၥလာမ့္ဥပေဒမ်ိဳးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ရွင္းလင္းတင္ျပရာမွာ အားသာခ်က္တစ္ရပ္က က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္က ‘ျမန္မာနိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ျမန္မာမြတ္စလင္မ္လူငယ္မ်ား(ဘာသာေရး)အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ (မ.မ.လ ဌာနခ်ဳပ္) မွာဓမၼသတ္မွဴးအျဖစ္ (၁၆)ႏွစ္တိုင္တာဝန္ထမ္းေဆာင္္ခဲ့ပါတယ္။ တရား႐ံုးတက္ခဲ့ရတဲ့ အမႈေပါင္း(၁၅)မွဳထက္မနည္းကိုလည္း တာဝန္ယူၿပီး လိုက္ပါေျဖရွင္းခဲ့ရပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္မွတ္မိသေလာက္ဆိုရင္ အမႈေပါင္း(၃ဝဝ)ေက်ာ္ကိုက်ေနာ္ကိုင္တြယ္ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီအမႈေတြထဲမွာ အခုေျပာမဲ့`ဝဆြီယသ္´ ေသတမ္းစာဆိုင္ရာအမွဳေတြလည္းပါဝင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္က်ေနာ့အေနနဲ႔ စာေတြ႔တြင္မက လက္ေတြ႔ပါ တရား႐ံုးအထိ ကူညီေျဖရွင္းေပးခဲ့ရတဲ့အတြက္ အေတြ႔အႀကံဳလည္းရွိခဲ့ေတာ့ လိုအပ္ရင္ကူညီ ေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္ပါတယ္လို႔ဦးစြာတင္ျပလိုပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ ဒီေန႔ေခါင္းစဥ္နဲ႔တိုက္ရိုက္မသက္ဆိုင္တဲ့ အေၾကာင္းကိစၥတစ္ရပ္ကို တင္ျပပါရေစ။ က်ေနာ္တို႔အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ေတြသေဘာေပါက္ထားရမယ့္ အခ်က္တစ္ခ်က္ရွိပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ရံမွာ က်ေနာ္တို႔က တျခားညီေနာင္ဘာသာေတြ (ဥပမာ ဗုဒၶဘာသာ)နဲ႔ အျငင္းအခံုလုပ္တဲ့အခါမွာ အေျဖမထြက္ဘူး။ ျငင္းတာကို က်ေနာ္မေဝဖန္ဘူး။ အျပစ္မေျပာဘူး။ ဘာေၾကာင့္အေျဖမထြက္သလဲ။ ဒါကိုပဲစဥ္းစားၾကရေအာင္။
အစၥလာမ္က ‘ပရမတ္’နဲ႔ ‘ပညတ္’ကို မွ်ေအာင္က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ကျပတယ္။ အျခားညီေနာင္ဘာသာေတြမွာက ‘ပရမတ္’ အပိုင္းမွာေတာ္ေတာ္အားသာၿပီး ‘ပညတ္’ပိုင္းက နည္းနည္းအားနည္းတာကိုေတြ႔ရပါတယ္။ (က်ေနာ္ အရွိအတိုင္း ေျပာတာပါ။) သူတို႔ဘာသာတရားေတြမွာ ‘ပညတ္’ပိုင္းဆိုတာက လူသားပညာရွင္ေတြ လုပ္ခဲ့တာ။ အစၥလာမ္မွာက ‘ပညတ္’ေရာ ‘ပရမတ္’ပါ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ျပဌာန္းေပးထားတာပါ။ အစၥလာမ္က (The Last Revealation) ျဖစ္တဲ့အေပၚမွာ ‘ပရမတ္’အပိုင္းေရာ ‘ပညတ္’ အပိုင္းပါမွ်ၿပီးေဖၚျပထားတာေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ ဒီလိုတင္ျပျခင္းက က်ေနာ့အေနနဲ႔ အစၥလာမ္ဘာသာကသာအေကာင္းဆံုးလို႔ ရည္ရြယ္တင္ျပေနျခင္းမဟုတ္ပါ။
‘ပရမတ္’ဆိုတာက (Absolute Truth) ‘ပကတိသစၥာတရား’ ကိုေဖၚညႊန္းတဲ့အပိုင္းပါ။ လူသားတစ္ဦးခ်င္းမွသည္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအလိုက္ လိုက္နာရမယ့္ ‘ပညတ္’ အပိုင္းမွာေတာ့ နည္းနည္း အားေလ်ာ့တာေတြရွိတာကိုေတြ႔ရပါတယ္။ အစၥလာမ္မွာေတာ့ ဘယ္ဘာသာတရားမွာမွ မျပဌာန္းထားတဲ့ အေသးစိပ္လိုက္နာက်င့္သံုးရမဲ့ ‘ပညတ္’ အပိုင္းေတြကိုပါ ျပဌာန္းထားတာေတြ႔ရပါတယ္။ ဥပမာ ဘယ္လိုအေမြခဲြရမယ္၊ ဘယ္လို ‘နိကာဟ္’ ထိမ္းျမားမွဳျပဳရမယ္၊ ဇနီးေမာင္ႏွံ ဘယ္လိုကြာရွင္းရမယ္၊ ေသတမ္းစာကို ဘယ္လိုေရးရမယ္၊ ဆိုတာေတြကို တစ္နည္းအားျဖင့္ လိုက္နာက်င့္သံုးရမဲ့ ‘ပညတ္’ အပိုင္းေတြကို အေသးစိပ္ျပဌာန္းေပးထားပါတယ္။ အစၥလာမ္မွာ အဲဒီ ‘ပညတ္’ အပိုင္းေတြသည္ပင္ အီမာန္ယံုၾကည္ ခ်က္အဆင့္မွာရွိေနပါတယ္။ အဲဒါက ကုရ္အာန္ရဲ့ၿပီးျပည့္စံုပါတယ္ဆိုတဲ့ အားသာခ်က္တစ္ရပ္ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဥပမာ ဗုဒ~ဓ ဘာသာမွာဆိုရင္ အထက္မွာက်ေနာ္တင္ျပခဲ့တဲ့ ‘ပညတ္’ အပိုင္းေတြက (Buddhist customary law) နဲ႔သြားတာပါ။ ဘုရားေဟာမွာမရွိသေလာက္ပါ။ က်ေနာ္က ဘယ္ဘာသာကိုမွ ဟိုအခ်က္မပါလို႔၊ ဒီအခ်က္မပါလို႔ မေကာင္းပါဘူးဆိုၿပီးေျပာေနတာမဟုတ္ပါ။ သေဘာသဘာဝ မတူျခင္းကိုသာေထာက္ျပေနျခင္းပါ။
ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္တို႔ဘာသာတရားေတြကို ႏႈိင္းယွဥ္ေလ့လာသံုးသပ္တဲ့အခါမွာက်ရင္ အေျဖမွန္တစ္ခုထြက္ဖို႔ မလြယ္ဘူး။ အဲ့ဒါေလးကိုေတာ့ ပထမအေနနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔သေဘာေပါက္ေပးဖို႔ လိုပါမယ္။
ဒီကေန႔ က်ေနာ္တင္ျပမဲ့ “ဝဆြီယာသ္(ေသတမ္းစာ)” နဲ႔ပတ္သက္ရင္လည္း ‘ပရမတ္’သေဘာေရာ၊ ‘ပညတ္’သေဘာပါ ႏွစ္ခုလံုးပါဝင္ပါလိမ့္မယ္။ ‘ပရမတ္’ သေဘာအရဆိုရင္ ဒါဟာ `သတ္ကဝါ´တရားလို႔ အေျချပဳေျပာထားသလို ‘ပညတ္’ သေဘာအရၾကည့္မယ္ဆိုရင္ အဲဒီ ‘ဝဆြီယသ္-ေသတမ္းစာ’ တစ္ေစာင္(Will)ကို ဘယ္လိုဘယ္ပံု လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ရမလဲဆိုတာကို က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္က အတိအက်လမ္းညႊန္ျပဌာန္းေပးထားပါတယ္။ အဲဒီျပဌာန္းခ်က္ကို သြားျငင္းမိလိုက္႐ံုမွ်ႏွင့္ မြတ္ဆလင္မ္တစ္ဦးျဖစ္ခ်င္းဆိုတဲ့အပိုင္းမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ စဥ္းစားစရာျဖစ္လာတယ္။ ဒါကတစ္ပိုင္းပါ။
ဒါေပမဲ့ ဒီေန႔မြတ္ဆလင္မ္ေလာကမွာ ဝဆြီယာသ္(ေသတမ္းစာ) ဆိုတာအေရးမပါသေလာက္ ျဖစ္ေနပါၿပီး။ ဒီေန႔မြတ္ဆလင္မ္ပညာရွင္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကသည္ပင္လွ်င္ ‘ေသတမ္းစာ-Will’ ဆိုသည္မွာ ခရစ္ယာန္နဲ႔သာသက္ဆိုင္၏။ မြတ္ဆလင္မ္ႏွင့္ မသက္္ဆိုင္ပါဘူးလို႔ ေျပာေနတဲ႔ ပုဂၢိဳလ္ေတြရွိေနပါတယ္။ ပညာရွင္ေလာကမွာပင္ ေျပာေနၾကတာပါ။ အဲဒီကိစၥကို က်ေနာ္က ကုရ္အာန္မွာ ဒီေလာက္ေတာင္ အာယသ္(၄)ခုေလာက္နဲ႔ ျပဌာန္းလမ္းညႊန္ထားပါလ်က္နဲ႔ ဘာျဖစ္လို႔ မရွိဘူးလို႔ ေျပာရသလဲ။ ခင္ဗ်ားတို႔ အေျဖေပးပါလို႔ ေမးတဲ့အခါမွာေတာ့ တခ်ိဳ႕ပညာရွင္ေတြက ဘာေတြနဲ႔ အေျဖေပးသလဲဆိုေတာ့-
`က်ေနာ္တို႔ ‘အုလုမုလ္ကုရ္အာန္’ (ကုရ္အာန္ဆိုင္ရာပညာရပ္မ်ား)ဆိုတဲ့ဘာသာရပ္ကို သင္ၾကားရတဲ့အခါမွာ `နာဆီက္း’ (ဖ်က္သိမ္းေပးျခင္း) နဲ႔ `မာန္ဆူက္း´(ဖ်က္သိမ္းခံရျခင္း) ဆိုတဲ့အခန္းက႑ (Chapter) ရွိပါတယ္။ ဒီလို`နာဆီက္း’ (ဖ်က္သိမ္းေပးျခင္း) နဲ႔ `မာန္ဆူက္း´(ဖ်က္သိမ္းခံရျခင္း) အပိုင္းမွာ သက္ဆိုင္ရာအေျခခံျပဌာန္းခ်က္ေတြရွိပါတယ္။ လက္ခံျခင္း၊ လက္မခံျခင္းက တစ္ပိုင္းပါ။ လိုအပ္ခ်က္အရ နွိဳင္းယွဥ္ေလ့လာနိုင္ေအာင္ေတာ့ က်ေနာ္တင္ျပပါရေစ။ အဲဒီသတ္မွတ္ခ်က္မွာ
(၁) ကုရ္အာန္ရဲ့ဘယ္အပိုင္း၊ ဘယ္အာယသ္ကိုေတာ့ျဖင့္ ကုရ္အာန္ရဲ့အျခားေသာ ဘယ္အာယသ္အားျဖင့္ ပယ္ဖ်က္လိုက္ၿပီးဆိုတာ….
(၂) ကုရ္အာန္ရဲ့ ဘယ္အာယသ္ကိုေတာ့ ဘယ္ဟဒီဆ္းအပိုဒ္နဲ႔ ပယ္လိုက္ၿပီးဆိုတာ ….
(၃) ဘယ္ဟဒီးစ္အပိုင္းကိုေတာ့ ကုရ္အာန္ဘယ္အာယသ္နဲ႔ ပယ္လိုက္ၿပီးဆိုတာ….
(၄) ဘယ္ဟဒီးစ္ကို ဘယ္ဟဒီးစ္အရ ပယ္လိုက္ၿပီးဆိုတာ….
အဲဒီလို အခ်က္(၄) ခ်က္ကို သင္ၾကားရပါတယ္။
သူတို႔တင္ျပခ်က္အရဆိုရင္ ဝဆြီယသ္(ေသတမ္းစာ) အခန္းက႑ဟာ က်မး္ျမတ္ကုရ္အာန္ (၂း၁၈ဝ၊ ၂း၁၈၁၊ ၂း၁၈၂) နဲ႔ ကုရ္အာန္ (၅း၁ဝ၆) ဆိုၿပီး ေပါင္း(၄)ေနရာမွာပါဝင္ေပမဲ့ ေနာက္ပိုင္းမွာ အေမြနဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့အာယသ္ေတြျဖစ္တဲ့ ကုရ္အာန္ (၄း၁၁၊ ၄း၁၂၊ ၄း၁၇၆) အာယသ္ေတြက အထက္အပိုဒ္(၁)မွာပါတဲ့ ‘ နာဆီက္း’ နဲ႔ ‘ မာန္ဆူက္း’ ဆိုင္ရာ သတ္မွတ္ျပဌာန္းခ်က္အရ ‘ဝဆီြယသ္’ ဆိုင္ရာအာယသ္ေတြဟာ ပ်က္ျပယ္သြားၿပီ လို႔အတည္ျပဳလိုက္ပါတယ္။ အဲဒီ အာယသ္ေတြက ‘မန္ဆူက္း’ လုပ္ျခင္းခံလိုက္ရၿပီတဲ့။ ပယ္ဖ်က္ျခင္း ခံလိုက္ရၿပီေပါ့။
ဒါကို က်ေနာ္ကဘာေၾကာင့္တင္ျပေနရသလဲဆိုတာ့ က်ေနာ္တို႔ကို တစ္စံုတစ္ေယာက္က ဒီအာယသ္ေတြဟာ ‘မန္ဆူက္း’လုပ္ ပယ္ဖ်က္ခံရၿပီးသားလို႔ ေထာက္ျပရင္ ျပန္မရွင္းတတ္မွာစိုးရိမ္လို႔ တင္ျပရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔က ဘယ္လိုသတ္မွတ္သလဲဆိုရင္ ကုရ္အာန္မွာ ပါတဲ့ ‘ဝဆြီယသ္’နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အာယသ္ေတြသည္ ‘ဘရကသ္’ မဂၤလာရွိမွဳအတြက္ပဲ ဖတ္ရမယ္။ လိုက္နာက်င့္သံုးဖို႔ အက်ံဳးမဝင္ေတာ့ဘူး။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ထဲမွာ အခ်ိဳ႕ေသာအာယသ္ေတာ္ေတြဟာ ‘ဘရကသ္’ အေနအထားပဲရွိေတာ့တယ္။ အသံုးခ်စရာမလို၊ လိုက္နာက်င့္သံုးရန္မလိုေတာ့ဘူး လို႔ေျပာဆိုေနၾကပါတယ္။ ဒီကိစၥကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ဒီကေန႔ေသတမ္းစာ(ဝဆြီယသ္)ဟာ အႀကံဳးမ၀င္ေတာ့ပါဘူးလို႔ သူတို႔ကအေထာက္အထားေပး အဆိုျပဳေနၾကပါတယ္။
က်ေနာ္ဒီေခါင္းစဥ္ကို တင္ျပရျခင္းက ‘အစၥလာမ္မွာ ေသတမ္းစာေရးသားျခင္းဟာ အက်ံဳးမဝင္ပါဘူး’ လို႔ေျပာဆိုလာတာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္မွာ ေသတမ္းစာ ေရးသား ျခင္းကို ဘယ္လိုလမ္းညႊန္ထားတယ္ဆိုတာကို အမ်ားမြတ္ဆလင္မ္ေတြ သိသာနိုင္ရန္အတြက္ျဖစ္ ပါတယ္။
ပထမဦးဆံုးအေနနဲ႔ ကုရ္အာန္ကရည္ညႊန္းတဲ့ ‘ေသတမ္းစာဆိုသည္မွာဘာလဲ’ ဆိုတာကို တင္ျပပါရေစ။
“ ေသတမ္းစာဆိုသည္မွာ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္ မိမိပိုင္ပစၥည္းကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ မိမိပိုင္ပစၥည္းနွင့္ပတ္သက္သည့္ အက်ိဳးခံစားခြင့္တစ္စံုတစ္ရာကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ မိမိကြယ္လြန္ေသဆံုးၿပီးသည့္ေနာက္ အက်ိဳးခံစားခြင့္သက္ေရာက္ေစရမည္ဟု စည္းကမ္းသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားျဖင့္ မိမိသက္ရွိထင္ရွားစဥ္ကာလအတြင္း နွဳတ္အားျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ စာေရးသားျခင္းအာျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ မွာၾကား လႊဲေျပာင္းေပးခဲ့ျခင္းကို ေခၚဆိုပါသည္။”
မိမိပိုင္ပစၥည္းတစ္ရပ္ကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဒါမမဟုတ္ အက်ိဳးခံစားခြင့္ကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ ပိုင္ဆိုင္မႈႏွင့္အက်ိဳးခံစားခြင့္၏ရာခိုင္ႏႈန္းကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေသတမ္းစာျပဳလုပ္ခဲ့မယ္ဆိုရင္ ဒါေတြဟာ ဘယ္အခ်ိန္မွာ အက်ိဳးသက္ေရာက္မလဲဆိုေတာ့၊ ေသတမ္းစာ ျပဳလုပ္သူကြယ္လြန္ေသဆံုးၿပီးမွသာ အက်ိဳးသက္ေရာက္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ဘာနဲ႔မွားတတ္ ၾကသလဲဆိုေတာ့ အေမြနဲ႔မွားတတ္ၾကတယ္။ အေမြမွာလည္း ဒီသေဘာရွိတယ္။ အေမြသည္ အေမြပိုင္ရွင္ကြယ္လြန္ေသဆံုးမွ အသက္ဝင္လာပါလိမ့္မယ္။ ေသတမ္းစာနဲ႔ အေမြနဲ႔မတူညီပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ တူညီတဲ့အခ်က္က ေသတမ္းစာသည္လည္းေကာင္း၊ အေမြသည္လည္းေကာင္း၊ ႏွစ္ခုစလံုးသည္ မူရင္းပိုင္ရွင္ကြယ္လြန္ ေသဆံုးသြားမွသာလွ်င္ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈရွိပါတယ္။
ဟာသသေဘာမ်ိဳးနဲ႔ေျပာရရင္ က်ေနာ္ (မ.မ.လ)ဓမၼသတ္ဌာနမွာ တာဝန္ယူစဥ္က ဒါမ်ိဳးေတြ ေရာက္လာၾကတယ္။ အေမြခြဲေပးပါဆိုေတာ့ က်ေနာ္က အေမြရွင္ဘယ္သူလဲ၊ ဘယ္တံုးကကြယ္လြန္သြားတာလဲ၊ လို႔ေမးေတာ့ ဟာ..အေမြရွင္ရွိေနပါတယ္။ မဆံုးေသးပါဘူး။ ျပႆနာေလးေတြနည္းနည္းရွိလို႔ အေမြခြဲလိုက္ခ်င္လို႔ပါ တဲ့။ က်ေနာ္က “ ဟာ…ပစၥည္းပိုင္ရွင္က မေသေသးဘူးေလ၊ ဒီေတာ့ အေမြခြဲလို႔ မရေသးဘူး၊ ပစၥည္းပိုင္ရွင္ သက္ရွိထင္ရွားရွိေနစဥ္ကာလမွာ အေမြခြဲလို႔မရဘူး၊ သူကြယ္လြန္မွ အေမြခြဲလို႔ရတယ္” လို႔ျပန္ရွင္းျပရတာမ်ိဳးေတြရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေသတမ္းစာတစ္ရပ္ကို ေသတမ္းစာရွင္သည္ သူမကြယ္လြန္မီ ႏႈတ္အားျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ စာအားျဖင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ျပဳလုပ္ခြင့္ရွိတယ္။ ႏွစ္မ်ိဳးလံုးသည္ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈရွိတယ္။ ဒါကို ပထမ ဦးစြာကၽြန္ေတာ္တို႔ သိထားဖို႔လိုအပ္တယ္။
ေသတမ္းစာကို အရဗီဘာသာအားျဖင့္ ‘ဝဆီြဟဟ္’ (ဝဆီြယသ္) လို႔ေခၚၿပီး အဂၤလိပ္လိုေတာ့ ‘Will’ လို႔ေခၚပါတယ္။ ( Will = A legal document that says what is to happen to somebody’s money and properties after they die.)
ဒီေနရာမွာအျငင္းပြားစရာအနည္းငယ္ျဖစ္ေနတဲ့ အစၥလာမ္မွာ ေသတမ္းစာကိုလက္ခံတယ္/ လက္မခံဘူး ဆိုတာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အေထာက္အထားနဲ႔တကြ သံုးသပ္ၾကပါစို႔။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ (၂ း ၁၈ဝ) မွာဒီလိုျပဌာန္းထားပါတယ္။
“အသင္(ယံုၾကည္သူ)တို႔အေပၚ ျပ႒ာန္းခ်က္တစ္ရပ္ ထုတ္ျပန္ျခင္းခံခဲ့ရေပၿပီ။ အသင္တို႔အနက္ တစ္ ဦးတစ္ေယာက္ထံ ေသျခင္းတရား ေရာက္လာေတာ့မည္ဆိုပါက ထုိသူကလည္း ပိုင္ဆုိင္မႈမ်ား ခ်န္ထားခဲ့ပါလွ်င္ မိဘႏွစ္ပါးအတြက္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းမ်ားအတြက္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ `ဝဆြီယာသ္´ (ေသတမ္းစာ – Will) တစ္ရပ္ကုိ အသိတရားရွိစြာျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ထားရွိခဲ့ရန္ တာဝန္ရွိေပ သည္။ ဤသည္မွာ `တကၠဝါ´ရွင္တို႔အေပၚ ေရွာင္လႊဲ၍မရႏုိင္ေသာ တာဝန္တစ္ရပ္ပင္ျဖစ္သည္။” (ကုရ္အာန္ – ၂ း ၁၈ဝ)
‘ဟတ္(က)’ဆိုရင္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔အလြန္သတိထားၾကတယ္။ ဒါဟာတာဝန္တစ္ရပ္ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္လူတိုင္း လူတိုင္း မိမိကိုယ္မိမိ “သတ္ကဝါ” ရွင္ျဖစ္ခ်င္ၾကမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဒီအာယသ္(ဆူရာဟ္ ၂း၁၈ဝ)ကိုေတာ့ သတိထားၾကဖို႔ လိုမွာပါ။ ဝဆြီယသ္ မေရးရေသးခင္ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ ႐ုတ္တရက္ေသဆံုးသြားခဲ့ရင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ လို႔ ေမးစရာရွိပါတယ္။ ကိုယ္တိုင္ ဝဆြီယသ္ မေရးခဲ့ရင္ေတာ့ အလႅာဟ္ေရးတဲ့ ဝဆြီယသ္ အတိုင္းေဆာင္ရြက္ရေတာ့မယ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ ဆူရာဟ္ ၄း၁၁၊ ၄း၁၂၊ ၄း၁၇၄၊ အရအေမြခြဲေဝျခင္းရွိေနၿပီးျဖစ္တယ္။ အဲဒီမွာလည္း ဝဆြီယသ္ လို႔သံုးထားတယ္။ `ယုဆြီးကုမုလ္လားဟု´(အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ဝဆြီယသ္ေရးမယ္)။ ခင္ဗ်ားတို႔၊ က်ေနာ္တို႔မေရးခဲ့ရင္ အလႅာဟ္ေရးတဲ့ ဝဆြီယသ္ ပံုစံကျပဌာန္းထားရွိၿပီးျဖစ္တယ္။
အဲဒီ အေမြက႑မွာလည္း အေမြမခြဲမီအလ်င္ ဝဆြီယသ္ ေသတမ္းစာ ဘာရွိသလဲ ၾကည့္ရမယ္လို႔ ညႊန္းပါတယ္။ ေသတမ္းစာ ပိုင္ရွင္ရဲ႕ မကြယ္လြန္မီတင္ရွိေနတဲ့ အေၾကြးကိစၥကို ေျဖရွင္းေပးၿပီးမွသာလွ်င္ အေမြ ဆိုင္ေတြအေနနဲ႔ အေမြခြဲေဝရမွာျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ့မိခင္ဆံုးေတာ့ ဂ်နာဇာ ဆြလားသ္ကို က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္ ‘ေအမာမ္’ ဦးေဆာင္ခဲ့ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕မွတ္မိၾကမွာပါ။ ‘ဂ်နာဇာ’ မစခင္ က်ေနာ္ေၾကညာပါတယ္။
…. “ က်ေနာ္အေမ ဆံုးသြားပါၿပီ။ အေမနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ တစ္ဦးတစ္ေယာက္က ေၾကြးၿမီမ်ား တင္က်န္မယ္ဆိုရင္ က်ေနာ္နဲ႔လာေရာက္ဆက္သြယ္အေၾကာင္းၾကားပါ။ ခိုင္လံုေသာအေထာက္အထားျပနိုင္ရင္ က်ေနာ္ေျဖရွင္းေပးပါမယ္။ က်ေနာ့္မိခင္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး တစ္စံုတစ္ရာ မေက်လည္မႈရွိပါက ‘မာဖ္း’(ခြင့္လႊတ္)မွဳျပဳေပးၾကပါ။”….
‘ဂ်နာဇာဆြလားသ္’ရဲ႕သေဘာက အဲဒါမ်ိဳးပါ။ အခုေတာ့ ေယာက္က်ားျဖစ္သည္။ မိန္းမျဖစ္သည္ေျပာၿပီးဖတ္လိုက္။ ‘ဂ်နာဇာဆြလားသ္’ရဲ႕ အရင္းအျမစ္ကို မသိတဲ့လူက ေတာ္ေတာ္မ်ားေနတယ္ဗ်ာ။ ေသဆံုးသူဟာ လူသားျဖစ္တယ္ေလ။ အမွားရွိမွာပဲေလ။ ဂ်နာဇာမွာဝင္ရပ္လိုက္ၿပီ ဆိုကတည္းက မေက်လည္မႈ၊ မေက်နပ္္္မႈေတြကို ခြင့္လႊတ္လိုက္ၿပီဆိုတဲ့ စိတ္သေဘာနဲ႔ဝင္ရပ္ရမွာပါ။ အဲဒီေတာ့ ေအမာမ္ေရွ႕ေဆာင္ ကလည္း ဒါကိုေတာင္းဆိုေပးရမယ္။ ကြယ္လြန္သူကအေၾကြးဘာေတြရွိခဲ့ရင္လည္း အေထာက္အထားနဲ႔ လာျပရင္ က်န္ရစ္သူမိသားစုက ရွင္းေပးရမယ္။ တတ္နိုင္သေလာက္ေပါ့။ ေသသူကို က်ေနာ္တို႔က လြတ္လြတ္ လပ္လပ္ေပးသြားရမယ္။ အစၥလာမ္ရဲ႕လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြမွာ အားလံုး အႏွစ္သာရရွိေနတယ္။
ဒီအာယသ္ေတာ္အရဆိုရင္ အစၥလာမ္က ေသတမ္းစာ (ဝဆီြယသ္) ဆိုတာကို အခိုင္အမာယံုၾကည္ ရမွာျဖစ္သလို လက္ခံက်င့္သံုးရပါလိမ့္မယ္။ အထူးသျဖင့္ ဥစၥာပစၥည္း ပိုင္ဆိုင္မွဳရွိေနသူေတြအတြက္ မျဖစ္မေန လက္ခံက်င့္သံုးရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ကုရ္အာန္ (၂ း ၁၈ဝ)အရ ေသတမ္းစာေရးျခင္းဟာ မြတၱကီန္း ေခၚ အလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္ရဲ့အမိန္႔ေတာ္ကိုနာခံသူတို႔အတြက္ ‘ေရွာင္လႊဲ၍မရနိုင္ေသာ တာဝန္တစ္ရပ္’ အျဖစ္ျပဌာန္းထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ အစၥလာမ္ကို ေကာင္းပါတယ္လို႔ ေျပာေနျခင္းက ဘာေတြကေကာင္းတာလဲ။ ဒီလိုစနစ္က်တဲ့ျပဌာန္းခ်က္မ်ိဳးေတြကေကာင္းေနတာပါ။ က်ေနာ္တို႔က အျခားဘာသာဝင္ေတြကို ‘ငါတို႔အစၥလာမ္က ေကာင္းတယ္’ လို႔ေျပာၿပီး ‘ဘာေကာင္းတာလဲ’ ေမးရင္ မေျပာနိုင္ၾကဘူး။ အစၥလာမ္သည္ ဘယ္လိုစနစ္က်ၿပီး လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတိုးတက္ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးကို ဘယ္လို အေထာက္အကူေပးသလဲဆိုတာကို သူမ်ားကိုခ်ျပႏိုင္မွသာလွ်င္၊ အစၥလာမ္ေကာင္းတယ္လို႔ နားလည္ သေဘာေပါက္လက္ခံႏိုင္မွာေပါ့။
ဒုတိယအပိုင္းအေနနဲ႔ က်ေနာ္တင္ျပခ်င္တာက ‘ေသတမ္းစာတစ္ရပ္ျဖစ္လာရန္ မည္သည့္အခ်က္မ်ားက အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ျဖစ္သနည္း၊’ ဆိုတဲ့အပိုင္းပါ။
ေသတမ္းစာတစ္ရပ္ဆိုတာက ေသတမ္းစာရွင္မရွိေတာ့တဲ့ေနာက္ပိုင္းမွာမွ ေသတမ္းစာအရ ေဆာင္ရြက္စရာရွိတာေတြကို ေဆာင္ရြက္ရမွာျဖစ္လို႔ ေသတမ္းစာတစ္ရပ္ဟာ ခိုင္မာေၾကာင္း အတည္ျပဳနိုင္ဖို႔အထူးလိုအပ္ပါတယ္။ အေစာပိုင္းမွာက်ေနာ္ရည္ညႊန္းတင္ျပခဲ့သလို ေသတမ္းစာဆိုတာက စာေရးသားျခင္းအားျဖင့္ မွာတမ္းျပဳနိုင္သလို နွဳတ္အားျဖင့္လည္း မွာတမ္းျပဳနိုင္ပါတယ္။ ဒီ(၂)မ်ိဳးလံုးက ေသတမ္းစာအျဖစ္ အက်ံဳးဝင္နိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေသတမ္းစာတစ္ရပ္ဟာ ခိုင္လံုသည္/မခိုင္လံုသည္နဲ႔ပတ္သက္လာရင္ေတာ့ စာအားျဖင့္ေရးသားခဲ့ျခင္းက ႏွဳတ္နဲ႔ေျပာဆိုမွာၾကားျခင္းထက္ပိုၿပီးခိုင္မာတာကိုေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ တစ္ခုမွတ္သားစရာအခ်က္က ေသတမ္းစာဟာ ဥပမာ နိကာဟ္စာခ်ဳပ္လိုေတာ့ အဆင္သင့္ပံုစံ (Ready made form) မရွိပါဘူး။
မိမိနားလည္သလိုေရးခြင့္ရွိေသာ္လည္း ပါဝင္ရမယ့္အခ်က္ေတြေတာ့ ရွိပါတယ္။ ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္ကို ေရးေတာ့မယ္ဆိုရင္ မိမိကြယ္လြန္ေသဆံုးၿပီးေနာက္၊ ယင္းေသတမ္းစာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ ေပးမည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ရာမွာ လြယ္ကူ၊ ေခ်ာေမြ႔၊ အဆင္ေျပေစရန္အတြက္ ေသတမ္းစာရွင္က ေသတမ္းစာေရးတဲ့အခါ ဂ႐ုစိုက္ေဆာင္ရြက္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။
စာေရးသားျခင္းျဖင့္ ေသတမ္းစာတစ္ရပ္ကိုေဆာင္ရြက္မယ္ဆိုရင္လည္း ခိုင္လံုတိက်တဲ့ ေသတမ္းစာတစ္ရပ္ျဖစ္ဖို႔အတြက္ အခ်က္(၄)ခ်က္ကို အေျခခံဖို႔ေတာ့လိုအပ္ပါတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့…..
(၁) ေသတမ္းစာရွင္ (Testator)
(၂) ေသတမ္းစာအားျဖင့္ေပးေသာပစၥည္း (သို႔မဟုတ္) အက်ိဳးခံစားခြင့္ (Bequest)
(၃) ေသတမ္းစာအားျဖင့္အေမြရသူ (Legatee, Heir)
(၄) ေသတမ္းစာအတည္ျပဳေပးသူ (executor)
စတဲ့အခ်က္(၄)ခ်က္ကိုေသတမ္းစာမွာ တိတိက်က်ေဖၚညႊန္းထားဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။
က်န္ရွိတဲ့အပိုင္းေတြကိုေတာ့ ေနာက္ခြတၱဗါဟ္မွာဆက္လက္တင္ျပသြားပါမယ္။
Salaam…..