ကုရ္အာန္ကရည္ညႊန္းေသာ ေသတမ္းစာ (ဝဆြီယသ္ – Will) (အပိုင္း-၂) မုဖ္သီ ဦးစန္းေအာင္ (B.Sc)
ကုရ္အာန္ကရည္ညႊန္းေသာ ေသတမ္းစာ (ဝဆြီယသ္ – Will) (အပိုင္း-၂)
မုဖ္သီ ဦးစန္းေအာင္ (B.Sc)
ဒီကေန႔ (၅-၂-၂ဝ၁၆)ရက္၊ ေယာင္မြလ္ဂ်ဴမုအဟ္ ေသာၾကာေန႔မွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို အိဘာဒသ္ ျပဳရန္ ၾကြေရာက္လာၾကေသာ ေလးစားအပ္ပါတဲ့ ဂ်မာအသ္ဝင္မ်ားခင္ဗ်ား။
အတ္စလာမုအလိုင္းကြန္းမ္ ဝရဟ္မသြလႅားဟိ ဝဘရကာသုဟု—
ကၽြန္ေတာ္တို႔အေနနဲ႔ အခုလိုတည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းစြာျဖင့္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို `အိဘာဒသ္´ျပဳခြင့္ ရရွိတဲ့ အေပၚမွာ၊ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ရဲ႕ ေဒသနာေတာ္ေတြကို နားဆင္ခြင့္ရရွိတဲ့အေပၚမွာ၊ ေဟာေျပာတင္ျပခြင့္ရရွိတဲ့ အေပၚမွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို ေက်းဇူးတင္ရွိရမွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒီကေန႔ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပမယ့္အပို္င္းကေတာ့ ဝဆြီယသ္- (Will – ေသတမ္းစာ) အပိုင္း-၂ ကို ဆက္လက္ တင္ျပသြားမွာျဖစ္ပါတယ္။ ပထမ ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ ဒီေခါင္းစဥ္ဟာ ႏွစ္ပိုင္းေလာက္တင္ျပၿပီးရင္ ၿပီးဆံုးလိမ့္မယ္လို႔ ထင္မွတ္ထားခဲ့ေပမယ့္ ဒီ Subject ဟာ ဥပေဒေရးရာျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ေသေသခ်ာခ်ာ၊ စံုစံုလင္လင္တင္ျပ ရမွာျဖစ္တဲ့အတြက္ (၃) ပို္င္းေလာက္အထိ တင္ျပရလိမ့္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ တကယ္လို႔ ဂ်မာအသ္၀င္မ်ား လိုအပ္ လာမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဒီအေၾကာင္းအရာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေမးခြန္းေတြေမးႏိုင္ေအာင္ စီစဥ္ေပးပါ့မယ္။
အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က လူေတြကို လုပ္ပိုင္ခြင့္ေပးထားတာရွိပါတယ္။ အဲဒီေပးထားတဲ့ လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို လူေတြအေနနဲ႔ ဘယ္လိုအက်ိဳးရွိရွိ၊ မွန္မွန္ကန္ကန္ အသံုးခ်မလဲဆိုတာ အေရးႀကီးပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ဝဆြီယသ္(ေသတမ္းစာ)တို႔၊ အေမြတို႔ဆိုတာကို သူေဌးေတြနဲ႔သာ ဆိုင္တယ္လို႔ ထင္ျမင္ေနၾကပါတယ္။ က်န္သူေတြနဲ႔ မဆိုင္ဘူးရယ္လို႔ေတာ့ မထင္လိုက္ပါနဲ႔။ အားလံုးနဲ႔ သက္ဆိုင္ပါတယ္။ မိမိသည္ေပးသူျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ ဒါမွမဟုတ္ ရယူသူျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ သို႔မဟုတ္ အဲဒီေပးသူနဲ႔ ရယူသူႏွစ္ဦးၾကားက ကူညီေစာင္မသူသက္ေသတစ္ေယာက္ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္ေနပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ ဒီလို ကုရ္အာန္ပါညႊန္ၾကားထားတဲ့ ဥပေဒပိုင္းဆိုင္ရာေတြကို သိနားလည္ သေဘာ ေပါက္ထားဖို႔ လိုပါမယ္။
ဒီကေန႔ အပိုင္း (၂) မွာ ကၽြန္ေတာ္အဓိကထား ေျပာရမယ္ဆိုရင္ (၁၅-၁-၂ဝ၁၆) ရက္ကေျပာခဲ့တဲ့ အပိုင္း (၁) မွာ ‘ဝဆြီယာသ္’ တစ္ခုလုပ္တဲ့အခါ ပံုစံႏွစ္မ်ိဳးရွိတယ္။ တစ္ခုက စာျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ တစ္ခုက ႏႈတ္ျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ လုပ္လို႔ရတယ္။ ဒီႏွစ္ခုအနက္ ပို၍ခိုင္လံုတာက စာအားျဖင့္ေသတမ္းစာေရးျခင္းျဖစ္တယ္။ သိပ္ၿပီး အျငင္းပြားစရာမရွိဘူး။ ႏႈတ္ျဖင့္ မွာၾကားခဲ့ျခင္းက ျပႆနာအနည္းအမ်ားရွိတယ္။ အျငင္းပြားဖြယ္ရာျဖစ္စရာရွိ တယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ေသတမ္းစာရွင္ ကြယ္လြန္ေသဆံုးသြားၿပီးတဲ့အခါမွာ ဝဆြီယသ္ တစ္ရပ္ကို ကိုင္တြယ္ေဆာင္ရြက္ေရးမွာ ကိုင္တြယ္ေဆာင္ရြက္ရတဲ့ လူေတြက မွန္မွန္ကန္ကန္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ သက္ေသအခ်က္အလက္(Proof) ေတြ အမ်ား ႀကီးလိုတယ္။ လိုအပ္တာေတြ အမ်ားႀကီးစိစစ္ရတယ္။ ဒါမွသာလွ်င္ မွန္မွန္ကန္ကန္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မွာျဖစ္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ဒီဝဆြီယသ္ကို ဦးစီးဦးေဆာင္ျပဳလုပ္ေပးတဲ့ သူေတြအေနနဲ႔ Document ေတြ၊ proof ေတြ ေတာင္း မွာဘဲ။ စိစစ္မႈေတြ သူလုပ္မွာဘဲ။
ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္အေတြ႔အႀကံဳအရ ဝဆြီယာသ္တစ္ရပ္ဟာ ႏႈတ္နဲ႔မွာၾကားခဲ့တာထက္ စာနဲ႔ေရးသား မွတ္တမ္းတင္ျခင္းက ေျဖရွင္းရတာ လြယ္တယ္။ အားေကာင္းတယ္။ ျပႆနာသိပ္မရွိဘူး။ ဥပမာတစ္ခုအေနနဲ႔ ေျပာျပရမယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္၊ ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းေပးခဲ့ရတဲ့ အမႈတစ္ခုဆိုရင္ ေသတမ္းစာရွင္က သူ႔ရဲ့ပိုင္ဆိုင္မွဳေတြကို ႏွဳတ္အားျဖင့္ ဇနီးသည္ကိုတိုးတိုးေလးမွာသြားတယ္ေပါ့။ ဒါကိုဇနီးသည္က ဘာသာေရးပညာရွင္ႀကီးတစ္ေယာက္ထံကေနၿပီး ‘ဖတၱဝါ’ ဓမၼသတ္ဆံုးျဖတ္ခ်က္ယူလာတယ္။ ေသတမ္းစာေျမာက္တယ္ေပါ့။ ဒီအမွဳမွာ ပိုင္ဆိုင္မွဳပမာဏက ေတာ္ေတာ္မ်ား တယ္။ တိုက္ေတြ၊ ကားေတြအပါအဝင္ေပါ့။ စက္႐ံုေတြပါ ပါတယ္။ ျဖစ္ေနတာက ကြယ္လြန္သူေသတမ္းစာရွင္ရဲ့ ဇနီးနဲ႔ သားအငယ္ဆံုးကတစ္ဖက္၊ သားအႀကီးဆံုးနဲ႔ သားအလတ္ကတစ္ဖက္ျဖစ္ေနတာပါ။
ဇနီးသည္ဖက္က ေျပာတာက “ကၽြန္မကို ကၽြန္မေယာက္်ားက မွာသြားတယ္။ နင္နဲ႔ နင့္သားအငယ္ဆံုးက လက္ရွိပိုင္ဆိုင္မွဳေတြကို အားလံုးယူလိုက္ေပါ့။” တဖက္သားႏွစ္ေယာက္က ဒါကို မေက်နပ္ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္က ‘ေသတမ္းစာကို ဘယ္လိုေပးခဲ့သလဲ’ လို႔ေမးေတာ့ ‘ကၽြန္မကိုကြယ္လြန္ကာနီးမွာ ခင္ပြန္းသည္က နားထဲမွာတိုးတိုးေလးကပ္ေျပာသြားတယ္။ ဒါကိုတဖက္က ပညာရွင္ႀကီးက တရားဝင္တယ္လို႔ေထာက္ခံထားပါတယ္’ ဆိုၿပီးေျပာပါတယ္။ ျဖစ္ေနတဲ့ျပႆနာက ဒီေနရာမွာပါ။ နွဳတ္နဲ႔တိုးတိုးေလးေျပာသြားတဲ့ ျပႆနာပါ။ စာအားျဖင့္ အေထာက္အထားမရွိဘူး။ ဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္က သားႏွစ္ေယာက္ဖက္ကို ပထမဦးဆံုး အႀကံေပးတာက ေရွ႕ေနတစ္ေယာက္ငွား။ ၿပီးရင္ ဖခင္က်န္ရစ္ခဲ့တဲ့ ပစၥည္းစာရင္း အစံုအလင္ အတိအက်ေဖာ္ျပၿပီး သတင္းစာမွာ အေမြဆိုင္ျဖစ္ေၾကာင္း ေၾကျငာလို္က္ပါလို႔ ေျပာပါတယ္။ သားႏွစ္ေယာက္ရဲ့ သေဘာတူညီခ်က္မရပဲ ေရာင္းဝယ္ျခင္း၊ ေပါင္ႏွံျခင္းမျပဳရလို႔ ေၾကာ္ျငာထည့္ခုိင္းပါတယ္။ အဲဒီအခါမွ တဖက္က ျပႆနာတက္လာပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး ဒီအမႈက တရားရံုးမွာ ‘ဝဆြီယသ္ ‘မေျမာက္ေတာ့ပဲ “အေမြခြဲေဝျခင္း” ဆိုတဲ့ ပံုစံနဲ႔ပဲေျဖရွင္းလိုက္ရပါတယ္။
အဲဒါဘာလဲဆိုေတာ့ ႏွဳတ္အားျဖင့္ တိုးတိုးေလးကပ္ေျပာတယ္ဆို႐ံုနဲ႔ ခိုင္လံုတဲ့သက္ေသမရွိတဲ့အေပၚမွာ ‘ေသတမ္းစာ’ မေျမာက္ဘူးဆိုတာပါပဲ။ တကယ္လို႔နွဳတ္အားျဖင့္ ေသတမ္းစာေျပာမယ္ဆိုရင္ လည္း အထေျမာက္ေပမဲ့ သတ္မွတ္လုပ္ထံုးေတြ၊ နည္းဥပေဒေတြရွိပါတယ္။ ဒါေတြကိုလိုက္နာေဆာင္ရြက္ရမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ဒီအပတ္ကၽြန္ေတာ္ အထူးျပဳတင္ျပခ်င္တဲ့အပိုင္းကေတာ့ အင္မတန္ ခိုင္လံုပါ တယ္ဆိုတဲ့ ‘ဝဆြီယသ္’ တစ္ေစာင္၊ တနည္းအားျဖင့္ ‘ဝဆြီယသ္နာမာ’ ေပါ့။ ‘ေနကာဟ္နာမာ’ ရွိသလို ‘ဝဆြီယသ္နာမာ’ ဆိုတာလည္းရွိပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဘယ္လိုအခ်က္ေတြပါမွ ဝဆြီယသ္တစ္ေစာင္ေျမာက္တယ္ဆိုတဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္ ေတြကို တင္ျပပါမယ္။ အဲဒီသတ္မွတ္ခ်က္က (၄) ခ်က္ရွိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ဝဆြီယသ္ တစ္ေစာင္ ကိုယ့္အေရွ႕ေရာက္လာၿပီဆိုရင္ အဲဒီ အခ်က္(၄) ခ်က္ပါသလားဆိုတာကို အရင္စစ္ေဆးရပါတယ္။ အဲဒီလို အခ်က္ (၄) ခ်က္ပါမွ သာလွ်င္ ခိုင္လံုတိက်တဲ့ ဝဆြီယသ္တစ္ေစာင္ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီလို မျပည့္စံုခဲ့ဘူးဆိုရင္ေတာ့ ပယ္ဖ်က္တဲ့အဆင့္မဟုတ္ေပမဲ့ ျပန္လည္ဆန္းစစ္ရမဲ့ အေနအထားကို ေရာက္သြားတယ္ေပါ့။ အဲဒီေတာ့ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ ဝဆြီယသ္ေရးသည္ျဖစ္ေစ၊ ေရးသားသူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ကိုအကူအညီေပးသည္ျဖစ္ေစ၊ ဒါမွမဟုတ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္က ကိုယ့္အတြက္ကို ဝဆီြယသ္ ေရးေပးသည္ျဖစ္ေစ၊ ဒီအခ်က္ေတြကို သိနားလည္သေဘာေပါက္ထားၿပီးျဖစ္တယ္ဆိုရင္၊ ဒီပံုစံလုပ္ေဆာင္မယ္ဆိုရင္၊ ကိုင္တြယ္ေဆာင္ရြက္တဲ့အခါမွာ၊ ခြဲေဝၾကတဲ့ အခါမွာ အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႔ေစမွာျဖစ္ပါတယ္။
ေသတမ္းစာမွာ ပါရမယ့္အခ်က္(၄)ခ်က္ဆိုတာက –
(၁) ေသတမ္းစာရွင္ဘယ္သူလဲ။
ဝဆြီယာသ္ေပးမဲ့ (ေသတမ္းစာရွင္)၊ ဒါမွမဟုတ္ မူလပိုင္ရွင္ ဘယ္သူလဲ။ Testator ေပါ့။
(၂) ေသတမ္းစာအားျဖင့္ ေပးေသာပစၥည္း(သို႔မဟုတ္) အက်ိဳးခံစားခြင့္ (Bequest) ဘာပစၥည္းလဲ။
ဥပမာ အိမ္လား၊ ကားလား၊ ဒါမွမဟုတ္ရင္ ပစၥည္းတစ္ရပ္လံုး မဟုတ္ပဲ၊ ပစၥည္းတစ္ရပ္ရဲ႕ အက်ိဳးခံစားခြင့္လား။ တစ္နည္းအားျဖင့္ အိမ္တစ္လံုးလား၊ ဒါမွမဟုတ္ရင္ အဲဒီအိမ္ရဲ႕ အိမ္ငွားရမ္းခ(အိမ္လခ)လား။ အမည္ေျပာင္းခလား။
(၃) ေသတမ္းစာအားျဖင့္ အေမြရသူ (Legatee, Heir)၊
တနည္းအားျဖင့္ ဝဆီြယာသ္ရွင္ ကြယ္လြန္ၿပီးေနာက္ ဘယ္သူ႔ကို ေပးရမွာလဲ။ ေမာင္ျဖဴလား၊ ေမာင္နီလား၊ ေမာင္မဲလား၊ ဝဆီြယသ္ အေပၚဘယ္သူခံစားခြင့္ရွိတာလဲ ဆိုတဲ့အပိုင္းက ေပၚလြင္ထင္ရွားမွဳမရွိျပန္ရင္လည္း အဲဒီ ဝဆြီယာသ္ ဟာ ခိုင္လံုတဲ့ ဝဆြီယာသ္ မျဖစ္လာနိုင္ပါဘူး။
(၄) ေသတမ္းစာကို အတည္ျပဳသူ (Executor)၊
‘ဝဆီြယသ္’ ေရးသားရာမွာ ထားရွိရမဲ့သက္ေသပါ။ အစၥလာမ္က စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္တဲ့ကိစၥကို လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း (၁၄ဝဝ) ေက်ာ္ကတည္းက ျပဌာန္းထားတယ္ေနာ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ (၂ း ၂၈၂) မွာျပဌာန္းထားပါတယ္။ အစၥလာမ္မွာ သက္ေသက သိပ္အေရးႀကီးတယ္။ ေနကာဟ္ ျပဳလုပ္တဲ့အခါမွာလည္း သက္ေသလိုအပ္သလို ဝဆြီယာသ္တစ္ရပ္လုပ္တဲ့အခါမွာလည္း သက္ေသလိုပါတယ္။ ဒါကို ‘ေသတမ္းစာအတည္ျပဳသူ’ လို႔ ဥပေဒအရေခၚေပမဲ့ သက္ေသပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ၿပီးခဲ့တဲ့အပတ္ က ကၽြန္ေတာ္တင္ျပခဲ့ပါတယ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ (၅ း ၁ဝ၆) မွာ ဝဆီြယသ္ လုပ္တဲ့အခါ ဘယ္လို သက္ေသေတြထားရမလဲဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။
ဆက္လက္ၿပီး ဒီ(၄)ခ်က္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အေသးစိပ္အပိုင္းေတြကို ကၽြန္ေတာ္ဆက္လက္တင္ျပေပးပါမယ္။
(၁) ေသတမ္းစာရွင္ (Testator)။
ေသတမ္းစာရွင္ဆိုတာကေတာ့ မိမိကြယ္လြန္သြားတဲ့အခါမွာ မိမိပိုင္ဆိုင္မႈကို ဘယ္သူေတြ ဆက္လက္ ခံစားပိုင္ဆိုင္ဖို႔ ေသတမ္းစာအားျဖင့္ မွာၾကားေပးသြားသူကို ေခၚပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေသတမ္းစာတစ္ရပ္မွာ ေသတမ္းစာေရးသားသူ ဘယ္သူျဖစ္တယ္ဆိုတာကို တတ္ႏိုင္သေလာက္ ျပည့္ျပည့္စံုစံုထည့္သြင္းေရးသားေပးဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ေသတမ္းစာရွင္ဟာ အရြယ္ေရာက္ၿပီးသူျဖစ္ရပါမယ္။ ေသတမ္းစာရွင္းဟာ အရြယ္ေရာက္ၿပီးသူ ျဖစ္ရပါမယ္။ ႐ူးသြပ္ေနသူမျဖစ္ေစရပါ။
ဒီေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ အာလင္မ္ပညာရွင္အခ်ိဳ႕က ဝဆီြယာသ္နဲ႔ အေမြကိုခြဲျခားႏိုင္စြမ္းမရွိေသးပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္ ဝဆြီယာသ္ အေၾကာင္းေရးသားလိုက္တဲ့အခါမွာ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ (၄ း ၁၁)နဲ႔ (၄ း ၁၂) မွာ အေမြခြဲေဝျခင္း (ေယာက္က်ားေလး ၂ ပံု မိန္းကေလး ၁ ပံု) ျပဌာန္းပါရွိၿပီးကာမွ ဘာလို႔ေသတမ္းစာေရးခြင့္ ရွိေနရမွာလဲဆိုၿပီး အခ်ိဳ႕ေမးလာၾကတာရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူတို႔ကို ေမးၾကည့္။ အေမြနဲ႔ေသတမ္းစာ ဘာကြာလဲဆိုရင္ သူတို႔မေျပာႏိုင္ၾကဘူး။
အေမြနဲ႔ ေသတမ္းစာ တစ္ခုခ်င္းစီဟာ ဘယ္ေနရာမွာဘယ္လို အားသာခ်က္ရွိလဲဆိုတာ မေျပာႏိုင္ၾကဘူး။ ဥပေဒပညာရွင္ေတြက ေျပာႏိုင္ၾကေပမဲ့ အာလင္မ္ပညာရွင္မ်ားကမေျပာႏိုင္ပါဘူး။ တတ္သိနားလည္တဲ့ ဘာသာေရးပညာရွင္ဆရာႀကီးေတြေတာ့ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အမ်ားစုက “ အေမြခြဲျခင္း ျပဌာန္းခ်က္ရွိၿပီးေနမွေတာ့ ေသတမ္းစာဆိုတာ ဘာလို႔လိုအပ္ ေနရတာလဲ” ဆိုတဲ့ေမးခြန္းကို ေမးတတ္ၾကပါတယ္။ အမွန္တကယ္ေတာ့ အေမြနဲ႔ေသတမ္းစာမွာ သူ႔ေနရာနဲ႔သူ အားသာခ်က္ေတြရွိပါတယ္။ ႏွစ္ခုစလံုးမွာ တူညီတဲ့အေျခခံသေဘာေတြရွိသလို၊ မတူညီတဲ့သေဘာေတြလည္းရွိပါတယ္။ အေမြမွာအက်ိဳးသက္ေရာက္မွဳမရွိတဲ့အေၾကာင္းအရာေတြက ေသတမ္းစာမွာေတာ့ အက်ိဳးသက္ေရာက္မွဳ ရွိလာတာကိုေတြ႔ရပါတယ္။ ဒီအပိုင္းကိုေတာ့ ေနာက္ပိုင္းကၽြန္ေတာ္ရွင္းျပတဲ့အခါ ပါဝင္လာပါလိမ့္မယ္။
ဒါေၾကာင့္ေသတမ္းစာတစ္ရပ္မွာ ေသတမ္းစာရွင္(ေသတမ္းစာေရးသားသူ) ဘယ္သူျဖစ္တယ္ဆိုတာကို တတ္ႏိုင္သေလာက္ ျပည့္ျပည့္စံုစံု တိတိက်က်ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အခုဆိုရင္ မွတ္ပံုတင္ရွိေန ၿပီျဖစ္တဲ့အတြက္ မွတ္ပံုတင္အမွတ္ပါ ထည့္သြင္းေရးသားရမွာျဖစ္ပါတယ္။ Identity သိပ္အေရးႀကီးတယ္။ ဘာျဖစ္ လို႔လဲဆိုေတာ့ ေသတမ္းစာရွင္ ေပးသြားတဲ့ပစၥည္းဟာ ေသသူတကယ္ပိုင္၏/ မပိုင္၏ ဆိုတဲ့အပိုင္းကို ကၽြန္ေတာ္တို႔က စိစစ္ရမွာျဖစ္လို႔ပါ။
အထူးသတိျပဳရမွာက ကိုယ္မပိုင္တဲ့ပစၥည္းကို ဝဆြီယာသ္ ေရးလို႔မရပါဘူး။ လင္ပိုင္တဲ့ပစၥည္းကို မယားက ဝဆြီယာသ္ ေရးလို႔မရသလို မယားပို္င္တဲ့ပစၥည္းကို လင္က ဝဆြီယာသ္ ေရးလို႔မရပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ အစၥလာမ္မွာ ခင္ပြန္းပိုင္ဆိုင္မွဳနဲ႔ ဇနီးပိုင္ဆိုင္မွဳအပိုင္းမွာ သီးျခားစီျဖစ္တဲ့ က႑ေတြရွိေနပါတယ္။ ဥပမာ လက္ထပ္ထိမ္းျမားစဥ္မွာ ခင္ပြန္းက ဇနီးကိုခ်ီးျမွင့္တဲ့ ‘မဟာရ္’ ဆိုတာမ်ိဳးက ဇနီးသည္ရဲ့ တစ္ဦးတည္းပိုင္ဆိုင္မွဳပါ။ အဲဒီ ဇနီးသည္ပိုင္ ‘မဟာရ္’ ကို ခင္ပြန္းသည္က ဝဆီြယသ္ မွာထည့္သြင္းေရးသားခြင့္မရွိပါဘူး။
(၂) ေသတမ္းစာအားျဖင့္ ေပးေသာပစၥည္း (သို႔မဟုတ္) အက်ိဳးခံစားခြင့္။
ေသတမ္းစာအားျဖင့္ေပးေသာပစၥည္း(သို႔မဟုတ္) အက်ိဳးခံစားခြင့္တစ္ရပ္ဟာ ေသတမ္းစာရွင္ရဲ႕ တရားဝင္ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ ရွိရပါမယ္။ ဒါတင္မက ေသတမ္းစာအားျဖင့္ေပးေသာပစၥည္း(သို႔မဟုတ္)အက်ိဳးခံစားခြင့္သည္ ေသတမ္းစာရွင္ကြယ္လြန္ခ်ိန္မွာ အမွန္တကယ္တည္ရွိေနရပါမယ္။ ဒါေပမယ့္ ေသတမ္းစာရွင္ မကြယ္လြန္မီ (သို႔မဟုတ္) ေသတမ္းစာေရးသားခ်ိန္မွာ မတည္ရွိေသးေသာ္လည္း ေသတမ္းစာရွင္ကြယ္လြန္ခ်ိန္မွာ အမွန္တကယ္ ပိုင္ဆိုင္တည္ရိွေနၿပီိဆိုရင္ ေသတမ္းစာအရ အတည္ျဖစ္ပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘယ္ေလာက္ထိေအာင္ စိစစ္ရသလဲဆိုရင္ ဥပမာ လူတစ္ေယာက္ဟာ ေျမတစ္ ကြက္ဝယ္လိုက္တယ္။ သို႔ေသာ္လည္းသူ ဝဆြီယသ္ ေရးတဲ့အခ်ိန္မွာ ဒီေျမက စရံေပးတဲ့ အဆင့္ပဲရွိဦးမယ္။ သူအမွန္တကယ္မပိုင္ဆိုင္ေသးဘူး။ ဒါေပမဲ့ သူကြယ္လြန္ခ်ိန္မွာ ေငြအေၾကေပးဆပ္ၿပီးလို႔ ဒီေျမကိုအမွန္တကယ္သူပိုင္ေနၿပီးဆိုရင္ေတာ့ သူ႔ရဲ့ ဝဆီြယသ္ ဟာအထေျမာက္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ဒီေျမကြက္တစ္ရပ္လံုးကို ဝဆီြယသ္ ေရးခဲ့ေပမဲ့ စရံပဲေပးရေသးတယ္။ သူကြယ္လြန္ခ်ိန္အထိက်န္ေငြေပးေခ်ျခင္းမရွိေသးလို႔ ပိုင္ဆိုင္မွဳ လက္ဝယ္မရေသးဘူးဆိုရင္ေတာ့ အဲဒီေျမကြက္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေရးသားမွာၾကားခဲ့တဲ့ ဝဆီြယသ္ ဟာပ်က္ျပယ္သြားပါတယ္။ ေပးခဲ့တဲ့ စရံေငြဟာလည္း ပံုမွန္အေမြပံုထဲကို ဆင္းသက္သြားပါလိမ့္မယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္က ေသတမ္းစာအားျဖင့္ေပးေသာ ပစၥည္း(သို႔မဟုတ္) အက်ိဳးခံစားခြင့္သည္ ေသတမ္းစာရွင္ ကြယ္လြန္ခ်ိန္မွာ အမွန္တကယ္တည္ရွိေနရပါမယ္ဆိုတဲ့အတိုင္း၊ ဥပမာ ကၽြန္ေတာ္မွာ ကားတစ္စီးရွိတယ္ဆိုပါစို႔။ ကၽြန္ေတာ္ ေသတမ္းစာေရးလို္က္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္၏ကားကို သားသမီးဒါမွမဟုတ္ တစ္စံုတစ္ေယာက္ကို ေပးပါသည္လို႔ ေရးလိုက္တယ္။ သို႔ေသာ္ျငားလည္း ကၽြန္ေတာ္ကြယ္လြန္ေသဆံုးသြားတဲ့အခ်ိန္မွာ ဒီကားမရွိေတာ့ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္ မကြယ္လြန္မီမွာ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ ဒီကားကိုကၽြန္ေတာ္ကပဲ ေရာင္းလိုက္တယ္ဆိုပါစို႔။ ကၽြန္ေတာ္ကြယ္လြန္တဲ့အခါ ေသတမ္းစာအရ ဒီကားကိုဘယ္သူ႔ကိုေပးထားပါတယ္ဆိုတာေပၚလာၿပီး။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ဒီကားကမရွိေတာ့ဘူး။ ဒါဆိုရင္ ေသတမ္းစာရွင္ကြယ္လြန္ခ်ိန္မွာ ေသတမ္းစာမွာေဖၚျပထားတဲ့ပစၥည္းဟာ အမွန္တကယ္မရွိေတာ့တဲ့အတြက္အဲဒီေသတမ္းစာပ်က္ျပယ္သြားၿပီျဖစ္ပါတယ္။
ဦးျဖဴက သူပိုင္ဆိုင္တဲ့ ဆိတ္မတစ္ေကာင္ကို ေမာင္နီဆိုသူအား ေသတမ္းစာအားျဖင့္ ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ေပးလိုက္တယ္ဆိုပါစို႔။ အဲဒီေသတမ္းစာထဲမွာ ဦးျဖဴကတဆက္တည္း ဆိတ္မႀကီး မွ ေနာင္တြင္ေမြးဖြားလာမဲ့ ဆိတ္သားေပါက္အားလံုးကိုလည္း ေမာင္နီသာပိုင္ဆိုင္ခြင့္ရွိပါတယ္လို႔ ေရးသား မွာၾကားခဲ့မယ္ဆိုရင္လည္း ဦးျဖဴေသတမ္းစာေရးခ်ိန္ မတည္ရွိေသးေပမယ့္ ဦးျဖဴကြယ္လြန္ခ်ိန္မွာ တိုးပြားလာမယ့္ ဆိတ္သားေပါက္ေလးေတြကိုလည္း ေသတမ္းစာအရ ေမာင္နီပိုင္ဆိုင္ခြင့္ရွိမွာျဖစ္ပါတယ္။
အကယ္၍မ်ား ဒီေနရာမွာ ဦးျဖဴဟာ သူပိုင္ဆိုင္ထားတဲ့ ဆိတ္မႀကီးကိုသာလွ်င္ ေမာင္နီကိုေသတမ္းစာနဲ႔ ေပးၿပီးေနာက္ထပ္တိုးပြားလာမည့္ ဆိတ္သားေပါက္ေတြကို ေမာင္မဲကိုေပးဖို႔ ေသတမ္းစာေရးခဲ့မယ္ဆိုရင္ ဦးျဖဴ ကြယ္လြန္တဲ့အခါ တိုးပြားေနတဲ့ ဆိတ္သားေပါက္ေတြဟာ ေမာင္မဲသာပိုင္ဆိုင္ေစမွာျဖစ္ၿပီး ဒီေသတမ္းစာဟာ အစၥလာမ့္တရားေတာ္အရ အက်ံဳးဝင္အထေျမာက္တဲ့ေသတမ္းစာတစ္ရပ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မြတ္ဆလင္မ္တစ္ဦးအေနနဲ႔ ေသတမ္းစာျပဳ လုပ္မယ္ဆိုရင္ ပစၥည္းကိုယ္ထည္ကိုျဖစ္ေစ၊ အက်ိဳးခံစားခြင့္ကို ျဖစ္ေစ၊ ေသတမ္းစာမွာထည့္သြင္းေရးသားခြင့္ရွိပါ တယ္။ ပစၥည္းကိုယ္ထည္နဲ႔ အက်ိဳးခံစားခြင့္ကို တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္းကိုေပးရန္ ေရးသားႏိုင္သလို၊ ပစၥည္းကိုယ္ ထည္ကို တစ္ဦးကိုေပးၿပီး အက်ိဳးခံစားခြင့္ကို အျခားတစ္ဦးကို ေပးဖို႔လည္း ေသတမ္းစာေရးသားႏိုင္ပါတယ္။
ေနာက္ဥပမာတစ္ခုအေနနဲ႔ ဦးနီက သူပိုင္တဲ့အိမ္တစ္လံုးမွာ လူငွားတင္ထားၿပီး ေမာင္ျဖဴနဲ႔ ေမာင္မဲအတြက္ ေသတမ္းစာေရးမယ္ဆိုပါေတာ့။ အိမ္ပိုင္ဆိုင္မႈကို ေမာင္ျဖဴကိုေပးၿပီး၊ အိမ္ငွားရမ္းခလစာကို ေမာင္မဲကိုေပးမယ္ ဆိုၿပီး ေသတမ္းစာေရးျခင္းဟာ အစၥလာမ္တရားေတာ္နဲ႔ ကိုက္ညီမႈရွိပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၅၉ လမ္း ဆုေတာင္းျပည့္အစၥလာမ္ဝတ္ေက်ာင္းေတာ္မွာ ကြယ္လြန္သြားၿပီျဖစ္တဲ့ ‘မရ္ဟူမ္း’ အလ္ဟဂ်္ ဦးတင္ၿမိဳင္(အလႅာဟ္အရွင္၏ ရဟ္မသ္ေတာ္မ်ားက်ေရာက္ပါေစ)ကေနၿပီးေတာ့ ‘ကုရ္အာန္အသိပညာ ျပန္႔ပြားေရးအဖြဲ႔’ကို တိုက္(၅)တိုက္ရဲ႕ အိမ္လခ၊ ေျပာင္းေရႊ႕မႈအတြက္ရေငြ၊ ပိုင္ဆိုင္မႈအားလံုး လႊဲေပးခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ဦးက အလ္ဟဂ်္ဦးျမတ္လင္း(မရ္ဟူမ္း)ကလည္း မဂၤလာေတာင္ညြန္႔ၿမိဳ႔နယ္၊ (၁ဝ၁)လမ္းမွာ တိုက္တစ္လံုးေပးထားပါတယ္။ ေနာက္ ႏိုင္ဂ႐ုပ္ မွ အလ္ဟဂ်္ဦးေက်ာ္ႏိုင္ဦးကလည္း တိုက္တစ္လံုးရဲ့ ပိုင္ဆိုင္မႈကို (၅၉)လမ္းဗလီအတြက္ေပးထားၿပီး ရတဲ့ တိုက္ခန္းလခကိုေတာ့ ‘ကုရ္အာန္အသိပညာျပန္႔ပြားေရးအဖြဲ႔’ ကို လွဴဒါန္းထားပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ ဒါေတြေျပာျပေနရသလဲဆိုရင္ ဝဆြီယသ္အပိုင္း(၁)ကို တင္ျပခဲ့တဲ့ ၁၅-၁-၂ဝ၁၆ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဒီဝဆြီယသ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေမးခြန္းေတြ အမ်ားႀကီးေမးလာပါတယ္။ ဝဆြီယသ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး မြတ္ဆလင္မ္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက မသိၾကဘူး။ တခ်ိဳ႕ကဆို ဝဆြီယသ္ဆိုတာ အစၥလာမ္မွာမရွိဘူးလို႔ေတာင္ ေျပာၾကတယ္။
တခ်ိဳ႕ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ့္ကို ဝဆီြယသ္(ေသတမ္းစာ)အပိုင္းမွာ ကၽြန္ေတာ္က ‘အေနာက္တိုင္းခရစ္ယာန္အယူအဆေတြနဲ႔ အစၥလာမ္ရွရီအဟ္ကိုခ်ိန္ထိုးကိုက္ညွိေနတယ္’ လို႔ေတာင္ စြပ္စြဲၾကပါတယ္။ ဆိုလိုတာက ဒီလို ‘အိဂ်္သိဟာဒ္’ ဆိုတဲ့ ပညာရပ္ဟာ တျဖည္းျဖည္းေပ်ာက္ကြယ္လာသည္ ႏွင့္အမွ် စဥ္းစားေတြးေခၚဥာဏ္အေျမာ္အျမင္နဲ႔ ဆံုးျဖတ္ရမယ့္ ကိစၥရပ္ေတြဟာ ေပ်ာက္သြားမွာျဖစ္ပါတယ္။ ေသတမ္းစာေရးသားျခင္းျဖစ္ျဖစ္၊ ႏႈတ္ျဖင့္မွာၾကားသည္ျဖစ္ျဖစ္ မိမိအမွန္တကယ္ပိုင္ဆိုင္တာကို ေရးသားမွာၾကား ခြင့္ရွိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ မိမိမပိုင္ဆိုင္တဲ့ ပစၥည္းေတြ၊ အက်ိဳးခံစားခြင့္ေတြကို ေသတမ္းစာေရးသားခြင့္ မရွိဘူး ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပခဲ့ပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္ “ ျမန္မာမြတ္စလင္မ္လူငယ္မ်ား(ဘာသာေရး)အဖြဲ႔ခ်ဳပ္၊ (မ.မ.လဌာနခ်ဳပ္) မွာဓမၼသတ္မွဴးခ်ဳပ္တာဝန္ထမ္းေဆာင္စဥ္က တစ္ခ်ိဳ႔ေသာအမွဳေတြမွာ ဒီအခ်က္ကိုအမ်ားႀကီးေတြ႔ခဲ့ရပါတယ္။ ေသတမ္းစာေရးတဲ့အခါ မွာ မေက်နပ္ခ်က္ေတြ ခံစားခ်က္ေတြနဲ႔ ေရးတာရွိသလို၊ ဖိအားေပးေရးေစမႈေတြလည္း ရွိပါတယ္။ အမွန္က လြတ္လပ္ေသာဆႏၵနဲ႔ေရးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ မေက်နပ္ခ်က္၊ ခံစားခ်က္ေတြနဲ႔ မိမိပိုင္ပစၥည္း၊ အက်ိဳးခံစားခြင့္ေတြကို မိမိသားသမီးကို လံုးဝမေပးပဲ၊ အျခားအဖြဲ႔အစည္း၊ ဘာသာေရး၀တ္ေက်ာင္းေတာ္ေတြကို ေပးျခင္းဟာ ‘အမာနသ္’ကို ‘ခယာနသ္’ သက္ေရာက္ေစနိုင္ပါတယ္။ မဆိုင္တဲ့ ေနရာေတြကရၿပီး၊ ကိုယ့္ရဲ႕ Generation မ်ိဳးဆက္ကဒုကၡေရာက္သြားေစမဲ့ကိစၥမ်ိဳး ျဖစ္တယ္။
ဒါေၾကာင့္ ေသတမ္းစာတစ္ရပ္ေရးသားတဲ့အခါမွာ တရားဥပေဒအရ ပိုင္ဆိုင္မႈအေထာက္အထားက အေရးပါပါတယ္။ “ငါပိုင္တယ္ေလ” လို႔ႏွဳတ္နဲ့ခ်ည္းေျပာလို႔မရပါဘူး။ ပိုင္ဆိုင္မႈကို အသိအမွတ္ျပဳမွာက တည္ဆဲဥပေဒျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီေန႔ေခတ္ ဒီေန႔အခ်ိန္အခါမွာ စာခ်ဳပ္စာတမ္းေတြ အခိုင္အမာ၊ အျပည့္အစံုရွိဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။ ပိုင္ဆိုင္ေၾကာင္းကို Document မေပးႏိုင္ရင္ မရဘူး။ အကယ္၍ မျပည့္မစံု၊ မခိုင္မာတဲ့ပစၥည္း၊(သို႔မဟုတ္) အက်ိဳးခံစားခြင့္ကို ဝဆီြယသ္ ေရးမယ္ဆိုရင္ အျခားတဖက္က တစ္ဦးတစ္ေယာက္က Document အျပည့္အစံုနဲ႔ ကန္႔ကြက္လာမယ္ဆိုရင္ ေသတမ္းစာဟာ ပ်က္ျပယ္သြားပါလိမ့္ မယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေသတမ္းစာရွင္က မိမိပိုင္ဆိုင္ေၾကာင္းကို မိမိမကြယ္လြန္မီကပင္ ခိုင္ခိုင္မာမာျဖစ္ေအာင္ ျပဳလုပ္ သင့္ပါတယ္။ သတင္းစာမွာ ေၾကာ္ျငာၿပီးဥပေဒအရ တရား႐ံုးမွတဆင့္ ပိုင္ဆိုင္ေၾကာင္းျပဳလုပ္ရပါမယ္။
ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ မြတ္ဆလင္မ္ဓမၼသတ္ပညာရွင္မ်ားကို အႀကံျပဳလိုပါတယ္။ အျပဳသေဘာ အႀကံျပဳျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဓမၼသတ္ပိုင္းဆိုင္ရာကို ေသေသခ်ာခ်ာကိုင္တြယ္ခ်င္တယ္ဆိုရင္ျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕တည္ဆဲ ဥပေဒေတြကို ေလ့လာလိုက္စားသိရွိနားလည္သေဘာေပါက္ေအာင္ လုပ္ထားသင့္ပါတယ္။ တည္ဆဲဥပေဒေတြကို မသိထား၊ နားမလည္ထားရင္ မိမိအတြက္ပါ အႏၱရာယ္ရွိလာႏိုင္ပါတယ္။ ‘တည္ဆဲဥပေဒေတြကို မသိရင္လည္းရပါတယ္’ လို႔ေျပာသူေတြလည္းရွိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္က ေမးတယ္။ ‘မသိရင္ဘယ္လိုလုပ္မွာလဲ’ လို႔။ သူတို႔ကဘာျပန္ေျပာသလဲဆိုေတာ့…
“ ဤဓမၼသတ္ေျဖၾကားခ်က္ႏွင့္ပတ္သက္၍ တရား႐ံုးတြင္ သက္ေသအျဖစ္ လာေရာက္စစ္ေဆးခံမည္မဟုတ္ေၾကာင္း” လို႔ ေရးေပးလိုက္ေပါ့တဲ့။
ျပႆနာတစ္ခုကို ေျဖရွင္းေပးတယ္ဆိုတာက တရားမွ်တမႈတစ္ခုကိုရေအာင္ လုပ္ေပးေနတာပါ။ ဒါေလးေတြကလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ထည့္သြင္း စဥ္းစားရမယ့္အပိုင္းျဖစ္ပါတယ္။ အခုကေတာ့ Stock တို႔ Share တို႔ကလာၿပီေပါ့ဗ်ာ။ အခုရွယ္ယာပိုင္တဲ့ ပစၥည္းတစ္ခုကို ေသတမ္းစာေရးမယ္ဆိုရင္ ကိုယ္ပိုင္တဲ့ရွယ္ယာအေပၚမွာဘဲ ေရးလို႔ရမယ္။ အဲဒီအခ်က္ကိုသတိထားရမယ္။ အဲဒီမွာ ကိုယ္အမွန္တကယ္ ဘယ္ေလာက္ပိုင္သလဲ။ အဲဒီပိုင္ဆိုင္တဲ့အေပၚမွာပဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ေသတမ္းစာေရးခြင့္ရွိတယ္။ မပိုင္ဆို္င္တဲ့ ရွယ္ယာအေပၚမွာ ေရးခြင့္မရွိဘူး။
“အင္န္ရွာအလႅာဟ္” က်န္အပိုင္းမ်ားကို ေနာက္ခြတၱဗါဟ္ေတြမွာ ဆက္လက္တင္ျပသြားပါမယ္လို႔ ေျပာၾကားရင္း နိဂံုးခ်ဳပ္ပါတယ္။ ဆလာမ္—–