ကုရ္အာန္ကရည္ညႊန္းေသာ ေသတမ္းစာ (ဝဆြီယသ္ – Will) (အပိုင္း-၃) မုဖ္သီ ဦးစန္းေအာင္ (B.Sc)

ကုရ္အာန္ကရည္ညႊန္းေသာ ေသတမ္းစာ (ဝဆြီယသ္ – Will) (အပိုင္း-၃)

မုဖ္သီ ဦးစန္းေအာင္ (B.Sc)

        ဒီကေန႔ (၄-၃-၂ဝ၁၆)ရက္၊ ေယာင္မြလ္ဂ်ဴမုအဟ္ ေသာၾကာေန႔မွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို အိဘာဒသ္ ျပဳရန္ ၾကြေရာက္လာၾကေသာ ေလးစားအပ္ပါတဲ့ ဂ်မာအသ္ဝင္မ်ားခင္ဗ်ား။

အတ္စလာမုအလိုင္းကြန္းမ္ ဝရဟ္မသြလႅားဟိ ဝဘရကာသုဟု—

ကၽြန္ေတာ္တို႔အေနနဲ႔ အခုလိုတည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းစြာျဖင့္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို `အိဘာဒသ္´ျပဳခြင့္ ရရွိတဲ့ အေပၚမွာ၊ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ရဲ႕ ေဒသနာေတာ္ေတြကို နားဆင္ခြင့္ရရွိတဲ့အေပၚမွာ၊ ေဟာေျပာတင္ျပခြင့္ရရွိတဲ့ အေပၚမွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို ေက်းဇူးတင္ရွိရမွာျဖစ္ပါတယ္။

ဒီကေန႔ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပမယ့္အပို္င္းကေတာ့ “ ဝဆြီယသ္- (Will – ေသတမ္းစာ) အပိုင္း-၃” ကို ဆက္လက္ တင္ျပသြားမွာျဖစ္ပါတယ္။ ယခင္ကၽြန္ေတာ္တင္ျပခဲ့သလို (၀ဆြီယာသ္)ေသတမ္းစာျပဳလုပ္တဲ့အခါမွာ ပံုစံ (၂) မ်ိဳးရွိပါတယ္။ တစ္မ်ိဳးက ႏႈတ္အားျဖင့္ ျပဳလုပ္ျခင္းနဲ႔ က်န္တစ္မ်ိဳးက စာအားျဖင္႔ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ျပဳလုပ္ျခင္းတို႔ျဖစ္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ျငားလည္းႏႈတ္အားျဖင့္ မွာၾကားခဲ့ျခင္းသည္ ခိုင္မာအားေကာင္းမႈမရွိ၊ အားနည္းခၽြတ္ေခ်ာ္မႈမ်ား ရွိသည္လို႔ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ အျငင္းပြားစရာ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ ေနာက္တစ္နည္းျဖစ္တဲ့ စာနဲ႔ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ျခင္း ကေတာ့ အားေကာင္းတယ္။ ခိုင္မာတိက်မႈရွိတယ္။ အျငင္းပြားစရာသိပ္မရွိဘူး။ သို႔ေသာ္ျငားလည္း ဒီလိုေရးသား တဲ့အခါမွာ သတ္မွတ္ခ်က္ေတြရွိတယ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ကို အေျခခံၿပီးထုတ္ျပန္ထားတဲ့ အစၥလာမ္ဥပေဒအရ ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္အျဖစ္ အတည္ျပဳနိုင္ရန္ ပါဝင္ရမဲ့ အခ်က္ (၄)ခ်က္ကို ကၽြန္ေတာ္ဆက္လက္တင္ျပေနဆဲျဖစ္ပါတယ္။

(၁)အခ်က္က ေသတမ္းစာရွင္ (Testator) ဘယ္သူက ဒီဝဆြီယသ္(ေသတမ္းစာ)ကိုေရးတာလဲ။ (၂)အခ်က္က ေသတမ္းစာအားျဖင့္ ေပးေသာပစၥည္း(သို႔မဟုတ္) အက်ိဳးခံစားခြင့္ကဘာလဲ။ ဒီအခ်က္ ႏွစ္ခ်က္ကို ကၽြန္ေတာ္ရွင္းလင္းတင္ျပခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။

 

 

              (၃) ေသတမ္းစာအားျဖင့္ အေမြရပိုင္ခြင့္ရွိသူ။

ဒီအပတ္မွာေတာ့ အပိုင္း(၃)ျဖစ္တဲ့ ေသတမ္းစာအားျဖင့္ မည္သူေတြ အေမြရပိုင္ခြင့္ရွိသလဲ။ ဘယ္သူေတြ၊ ဘယ္အဖြဲ႔အစည္းေတြက အေမြရပိုင္ခြင့္ရွိသလဲဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္ ဆက္လက္တင္ျပသြားပါမယ္။ ဒီေနရာမွာ အစၥလာမ္ဥပေဒ (Islamic Law)ကို အေျခခံၿပီး ေျပာရမယ္ဆိုရင္ မြတ္ဆလင္မ္တစ္ဦးသည္ မိမိပိုင္ပစၥည္းကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဒါမွမဟုတ္ ပစၥည္းတစ္ရပ္၏ အက်ိဳးခံစားခြင့္ကို ေသာ္လည္းေကာင္း၊ (ဥပမာ အိမ္တစ္လံုးကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ အက်ိဳးခံစားခြင့္ျဖစ္တဲ့ ထိုအိမ္၏ အိမ္လခအပါအဝင္ ေျပာင္းေရႊ႕ ေရာင္းခ်ျခင္းမွ ရေငြတို႔ကိုေသာ္လည္းေကာင္း) ေပးပုိင္ခြင့္ရွိပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္ေလာကမွာေရာေထြးေနတာက ေသတမ္းစာနဲ႔ အေမြကို ေရာေထြးေနၾကတယ္။ ေသေသျခာျခာ ခြဲျခားနားမလည္ဘူးျဖစ္ေနပါတယ္။ ပညာရွင္ ေလာကမွာေတာင္ ဒီလိုခြဲျခားနားမလည္တာရွိေနပါတယ္။ အမွန္ကေတာ့ ဒါက ဥပေဒပိုင္းကို သီးျခားေလ့လာတဲ့ ပုဂၢိဳလ္မ်ား၊ ဥပမာ မုဖ္သီအတန္းတက္ထား တဲ့ လူေတြေလာက္ပဲ ဒါကိုနားလည္တယ္။ အေမြနဲ႔ေသတမ္းစာ ကြာျခားမႈမွာ အေမြဟာလူတိုင္းနဲ႔ မဆိုင္ဘူး။ ေနာက္ပိုင္း အေမြနဲ႔ ေသတမ္းစာကြာျခားမႈတင္ျပတဲ့အခါ ဘာေတြဘယ္လိုကြာျခားသလဲဆိုတာ သိလာပါမယ္။ အေမြမွာက ျပင္ပလူေတြနဲ႔ သိပ္မဆိုင္ဘူး။ ေသတမ္းစာမွာက မည္သူနဲ႔မဆို သက္ဆိုင္တယ္။ အဲဒါကြာျခားခ်က္မ်ားအနက္္တစ္ခ်က္ပဲျဖစ္ပါတယ္။

အစၥလာမ့္ဥပေဒအရ မြတ္ဆလင္မ္တစ္ဦးသည္ မြတ္ဆလင္မ္မဟုတ္သူ တစ္ေယာက္အတြက္ ေသတမ္းစာေရးသားႏိုင္ပါတယ္။ (ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ တည္ဆဲဥပေဒမွာလည္း ရွိပါတယ္။ ဒါနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး တရား႐ံုးမွာ ဆံုးျဖတ္ထားခ်က္ ေတြလည္းရွိတယ္။) ေနာက္တစ္ခ်က္ ဒီေနရာမွာ တဆက္တည္းသိဖို႔က မြတ္ဆလင္မ္တစ္ဦးက မြတ္ဆလင္မ္ မဟုတ္သူတစ္ဦးအတြက္ ေသတမ္းစာေရးႏိုင္သလို၊ မြတ္ဆလင္မ္မဟုတ္သူတစ္ဦးက မြတ္ဆလင္မ္တစ္ဦးအတြက္ ေသတမ္းစာေရးေပးခဲ့မယ္ဆိုရင္ အဲဒီေသတမ္းစာအရ ရရွိလာမဲ့အရာကို မြတ္ဆလင္မ္တစ္ဦးက လက္ခံပိုင္ဆိုင္ခြင့္ရွိပါတယ္။ ေသတမ္းစာအရ ပစၥည္းကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ အက်ိဳးခံစားခြင့္ကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ လက္ခံရယူပိုင္ျခင္းဟာ အစၥလာမ့္ဥပေဒ အရအက်ံဳးဝင္ပါတယ္။   ဒါေၾကာင့္ မြတ္ဆလင္မ္တစ္ဦးက မြတ္ဆလင္မ္မဟုတ္သူတစ္ဦိးအတြက္ ေသတမ္းစာေရးႏိုင္သလို၊ မြတ္ဆလင္မ္မဟုတ္သူတစ္ဦးရဲ့ ေသတမ္းစာအရ ေပးေသာအက်ိဳးခံစားခြင့္ကို မြတ္ဆလင္မ္ တစ္ဦးမွလည္း ရယူခံစားခြင့္ရွိပါသည္။ တခ်က္ေတာ့ရွိပါတယ္။ မြတ္ဆလင္မ္တစ္ဦးအေနနဲ႔ အစၥလာမ့္ယံုၾကည္ခ်က္နဲ႔ ဆန္႔က်င္ဖီလာျဖစ္တဲ့ မည္သည့္လူမႈေရးအဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ကိုျဖစ္ေစ၊ ဘာသာေရးအသင္းအဖြဲ႔ကိုျဖစ္ေစ (ဥပမာ ဝတ္ရြတ္အသင္းတစ္သင္းကိုေပးမယ္ဆိုပါစို႔။) ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းေျပာရရင္ အစၥလာမ္ဥပေဒအရ ဒါမ်ိဳးကိုေပးလို႔မရပါဘူး။ သာမန္ပရဟိတလုပ္ငန္းေတြရွိမယ္။ အျခားအသင္းအဖြဲ႔ဆိုင္ရာေတြရွိမယ္။ အမ်ားအက်ိဳး အတြက္လုပ္ေနတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြကို ေပးမယ္ဆိုရင္ ေပးလို႔ရပါတယ္။

အမ်ားပိုင္ျဖစ္တဲ့ ေဆး႐ံု(ဥပမာ ရန္ကုန္ျပည္သူ႔ေဆး႐ံုႀကီး) (ဟာဂ်ီမ ပ်ဥ္းမနား ေဒၚပုက ရန္ကုန္ျပည္သူ႔ ေဆးရံုဝင္းအတြင္းမွာ ေက်ာက္ကပ္ေဆး႐ံုလွဴဒါန္းခဲ့တာ သက္ေသသာဓကတစ္ရပ္ပါ။) ဒါေၾကာင့္ အမ်ားပိုင္ ေဆး႐ံု၊ ေက်ာင္း စတာေတြကို ေသတမ္းအား ျဖင့္ လႊဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘာသာေရးကို အေျခခံတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားမျဖစ္ေစရ။ ဒီလိုေပးမယ္ဆိုရင္ သတိထားရမယ့္ အခ်က္တစ္ခ်က္က ေသတမ္းစာရွင္ ကြယ္လြန္ခ်ိန္မွာ ေသတမ္းစာအားျဖင့္ အေမြရရွိမည့္သူကြယ္လြန္သြားၿပီးဆိုရင္ေတာ့ အဲဒီေသတမ္းစာဟာ ပ်က္ျပယ္သြားၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအတိုင္းပဲ ေဆး႐ံုေတြ၊ အသင္းအဖြဲ႔ေတြကိုေပးမယ္ဆိုရင္ ေသတမ္းစာရွင္ ကြယ္လြန္ ေသဆံုးၿပီးေနာက္ ေသတမ္းစာ အသက္ဝင္လာသည့္အခါ ထိုေဆး႐ံု၊ ထိုအသင္းအဖြဲ႔မ်ားဆက္လက္တည္ရွိေနရန္ လိုအပ္ပါတယ္။ ဆက္လက္မတည္ရွိေတာ့ဘူးဆိုရင္ ေသတမ္းစာပ်က္ျပယ္သြားမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ သေဘာေပါက္ထားဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။

ဥပမာ တစ္ခုအေနနဲ႔ ဦးနီက မျမကို `နင္သားေယာက်္ားေလးေမြးရင္ ေသတမ္းစာအားျဖင့္ ေငြ(၁ဝ)သိန္းယူေစလို႔ ေသတမ္းစာေရးမယ္ဆိုပါေတာ့။ အကယ္၍ မျမသည္ ခေလးမေမြးခဲ့ရင္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ သမီးမိန္းကေလးပဲ ေမြးခဲ့ရင္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အဲဒီေသတမ္းစာပ်က္ျပယ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ အစၥလာမ့္ပညာရွင္မ်ားက မေသခ်ာမေရရာေသာ အေရးကိစၥတစ္ရပ္အေပၚမွာ ေသတမ္းစာေရးသားျခင္းသည္ ခိုင္လံုေသာေသတမ္းစာတစ္ရပ္အျဖစ္အတည္ျပဳေရးမွာ အခက္အခဲ အမ်ားအျပားရွိပါတယ္လို႔ သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။ ေသတမ္းစာတစ္ရပ္ ေရးသားမည္ဆိုပါက ေရရာေသခ်ာတဲ့ ကိစၥတစ္ရပ္ကို ေရးသားမွသာ ခိုင္လံုေသာေသတမ္းစာတစ္ေစာင္ျဖစ္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္သတိထားရမယ့္အခ်က္က လူတစ္ဦးသည္ ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္ေရးၿပီးေနာက္၊ ထပ္မံ၍ ဒုတိယအႀကိမ္ ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္ထပ္ေရးပါက ပထမေရးခဲ့ေသာ ေသတမ္းစာသည္ အလိုအေလ်ာက္ ပ်က္ျပယ္ ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ပထမေရးခဲ့တာကို ဖ်က္သိမ္းလိုက္ပါေၾကာင္းေၾကညာရန္ မလိုအပ္ပါ။ ဥပမာ ေသတမ္းစာရွင္ကြယ္လြန္ ေသဆံုးၿပီးေနာက္ ေသတမ္းစာႏွစ္ေစာင္ ေပၚေပါက္ေနပါက ရက္စြဲအရ ေနာက္ဆံုးေရးခဲ့ေသာ ေသတမ္းစာသည္သာ အက်ံဳးဝင္မည္ျဖစ္ၿပီး၊ ပထမေသတမ္းစာသည္ အလိုအေလ်ာက္ပ်က္ျပယ္မည္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေသတမ္းစာရွင္တစ္ေယာက္သည္ မေသမခ်င္း ေသတမ္းစာကို အႀကိမ္ႀကိမ္ႀကိဳက္သလို ေရးႏိုင္တယ္။ သို႔ေသာ္ ေနာက္ဆံုးရက္စြဲျဖင့္ ေရးသားေသာ ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္သာလွ်င္ အတည္ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။

 

(၄) ေသတမ္းစာအတည္ျပဳသူ။ (Executor)

ဒီအပိုင္းကေတာ့ ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္မွာ ေသတမ္းစာအတည္ျပဳသူကို ဘယ္လိုအခန္းက႑ကထည့္သြင္းေနရာေပးရမလဲ ဆိုတဲ့အပိုင္းပါ။ ေသတမ္းစာအတည္ျပဳသူကို အရပ္စကားနဲ႔ေျပာရင္ သက္ေသေပါ့။ အစၥလာမ္မွာက က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ ဆူရာဟ္(၂)၊ အာယသ္ေတာ္(၂၈၂) မွာ စာခ်ဳပ္စာတမ္းကို ဘယ္လိုေရးရမယ္၊ ဘယ္လိုသက္ေသေတြ ထားရမယ္ဆိုတာကို ျပဌာန္းထားၿပီးျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ဤေသတမ္းစာသည္လည္းပဲ စာခ်ဳပ္စာတမ္းကဲ့သို႔ အက်ံဳးဝင္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ သက္ေသရွိရလိမ့္မယ္။ အဲဒီသက္ေသျပဳသူကို ကၽြန္ေတာ္တို႔က ဥပေဒအေၾကာင္းအရ ‘ေသတမ္းစာအတည္ျပဳသူ(Executor)’ လို႔သတ္မွတ္ထားပါတယ္။ သက္ေသမပါေသာ ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္သည္ ေသတမ္းစာေျမာက္ရန္ ခိုင္လံုမွဳမရွိပါဘူး။ ဒီကိစၥနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္က ဘာေျပာထားသလဲ။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္  (၅ း ၁ဝ၆) မွာ…

`အုိ – အီမာန္သက္ဝင္ယံုၾကည္သူအေပါင္းတို႔ သင္တို႔အၾကားဝယ္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ထံ ေသျခင္းတရား ေရာက္ရွိေတာ့မည္ျဖစ္၍ ဝဆြီယာသ္မွာတမ္းတစ္ရပ္ေဆာင္ရြက္မည္ဆိုပါက သင္တို႔ယံုၾကည္သူမ်ားအနက္မွ တရားမွ်တမႈရွိေသာ ပုဂၢိဳလ္ႏွစ္ဦးကို ေသတမ္းစာအတည္ျပဳသူ သက္ေသအျဖစ္ ထားရွိၾကရေပမည္။ အကယ္၍ အသင္တို႔သည္ ခရီးလမ္းခုလပ္၌ ယင္းသို႔ေသာ အေရးကိစၥႀကံဳလာမႈအေပၚ လိုအပ္ခ်က္တစ္ရပ္အေနျဖင့္ အျခားဘာသာဝင္ႏွစ္ဦးကို ေသတမ္းစာအတည္ျပဳသူအျဖစ္လည္း ထားရွိႏိုင္သည္။´   (ကုရ္အာန္ – ၅ း ၁ဝ၆)

ဆိုလိုရင္းကေတာ့ ေသတမ္းစာေရးမယ္ဆိုရင္ မြတ္ဆလင္မ္ေတြထဲက သက္ေသ(၂)ေယာက္ထားရွိရမယ္။ သက္ေသအျဖစ္ထားရွိရန္ မြတ္ဆလင္မ္မရွိခဲ့လွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ သို႔မဟုတ္ မြတ္ဆလင္မ္ျဖစ္လင့္ကစား ယံုၾကည္ထိုက္သူမဟုတ္္ခဲ့လွ်င္၊ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးပ်က္ျပားသူေတြျဖစ္ေနခဲ့လွ်င္ အျခားဘာသာ(ဗုဒၶ၊ ခရစ္ယာန္၊ ဂ်ဴး) စသည္မွ ယံုၾကည္ထိုက္သူႏွစ္ဦးကိုထားရွိရမယ္ လို႔ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ေသတမ္းစာရွင္ကြယ္လြန္သြားသည္ ႏွင့္တၿပိဳင္နက္ ေသတမ္းစာအားျဖင့္ မွာၾကားခဲ့ေသာ ပစၥည္း၊ အက်ိဳးခံစားခြင့္အရပ္ရပ္ဟာ ယင္းေသတမ္းစာမွာေဖာ္ျပခန္႔အပ္ထားခဲ့တဲ့ ေသတမ္းစာအတည္ျပဳသူ (Executor)၏ စီမံခန္႔ခြဲမႈေအာက္ကိုေရာက္ရွိသြားရပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီအခါမွာ မိသားစုကေသာ္လည္းေကာင္း၊ မည္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ကေသာ္လည္းေကာင္း၊ ယင္းေသတမ္း စာပါပစၥည္း၊ အက်ိဳးခံစားခြင့္ႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ခြင့္မရွိေတာ့ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ေသတမ္းစာအတည္ျပဳသူ သက္ေသကလည္း ေသတမ္းစာပါအခ်က္အလက္မ်ားႏွင့္အညီ ေသတမ္းစာအားျဖင့္ အေမြရသူေတြကို တိတိက်က်မွန္မွန္္ကန္ကန္ လႊဲေျပာင္းေပးသြားရမည္ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီအခ်က္အလက္ေတြဟာ ခိုင္လံုတဲ့ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္ျဖစ္ရန္ အထက္ပါ အခ်က္(၄)ခ်က္ႏွင့္ျပည့္စံုရန္လိုအပ္ေၾကာင္းကို တင္ျပလုိက္ရပါတယ္။ ဆက္လက္ၿပီး တင္ျပမွာက ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္ကို ေသတမ္းစာရွင္ ကြယ္လြန္ေသဆံုးၿပီးေနာက္ ေျပာင္းလဲ၊ ျပင္ဆင္ခြင့္ ျပဳလုပ္ႏိုင္ပါသလားဆိုတာကို တင္ျပပါမယ္။

 

ေသတမ္းစာကို ျပင္ဆင္ခြင့္ရွိပါသလား။

ေရးသားမွာၾကားခဲ့ၿပီးေသာ ေသတမ္းစာတစ္ရပ္ကို ေျပာင္းလဲခြင့္၊ ျပင္ဆင္ခြင့္ႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး အပိုင္း(၂)ပိုင္းခြဲၿပီး သံုးသပ္ျပရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကေတာ့ ေသတမ္းစာရွင္အပိုင္းနွင့္ ေသတမ္းစာအတည္ျပဳသူအပိုင္းပါ။

ေသတမ္းစာရွင္အပိုင္းကၾကည့္မယ္ဆိုလွ်င္ ေသတမ္းစာဆိုသည္မွာ ေသတမ္းစာရွင္ကြယ္လြန္ေသဆံုးမွ သာလွ်င္အတည္ျဖစ္တဲ့အတြက္ ေသတမ္းစာရွင္ မကြယ္လြန္ခင္အခ်ိန္မွာ အတည္မျဖစ္ေသးသည့္အေပၚ ေသတမ္းစာရွင္က မိမိေသတမ္းစာကို ေျပာင္းလဲျပင္ဆင္ခြင့္ရွိပါတယ္။ ဖ်က္သိမ္းခြင့္ရွိပါတယ္။ မေသေသးခင္အခ်ိန္ အတြင္း ႀကိဳက္သလိုေျပာင္းလဲျပင္ဆင္ခြင့္၊ ဖ်က္သိမ္းခြင့္ရွိပါတယ္။ ဥပမာ ဦးနီသည္ ေမာင္ျဖဴအတြက္ ေသတမ္း စာတစ္ေစာင္ေရးလိုက္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ေမာင္ျဖဴသည္ ဦးနီသေဘာမက်တဲ့ ကိစၥတစ္ရပ္ရပ္ကိုလုပ္မယ္၊ ဒါမွမဟုတ္ ေသတမ္းစာရွင္ဦးနီအေပၚ ေစာ္ကား၊ အေကာက္ႀကံ၊ ႐ိုင္းစိုင္းသည့္အျပဳအမူမ်ား ျပဳလုပ္တဲ့အတြက္ ဦးနီအေနျဖင့္ ေမာင္ျဖဴႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ေရးသားထားေသာ ေသတမ္းစာကို ေျပာင္းလဲျပင္ဆင္မယ္၊  သို႔မဟုတ္ အၿပီးအပိုင္ ဖ်က္သိမ္းမယ္ဆိုရင္ ျပဳလုပ္ခြင့္ရွိပါတယ္။ ဒါကေသတမ္းစာရွင္အပိုင္းကပါ။

ေသတမ္းစာအတည္ျပဳသူအပိုင္းမွၾကည့္လွ်င္ တရားမွ်တမႈရွိတဲ့ ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္ကို ေျပာင္းလဲ၊ ျပင္ဆင္၊ ဖ်က္သိမ္းခြင့္မရွိေၾကာင္း က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ (၂ း ၁၈၁)တြင္ ေအာက္ပါအတိုင္း ျပဌာန္းထားပါတယ္။

`အၾကင္သူတို႔သည္ မွာၾကားခ်က္(ေသတမ္းစာ)တစ္ရပ္ကို ၾကားနာၿပီးေနာက္ ယင္းမွာၾကားခ်က္ (ေသတမ္းစာ)အား ေျပာင္းလဲခဲ့ပါမူ ယင္းကဲ့သို႔ေျပာင္းလဲ အစားထိုးမႈေၾကာင့္ ယင္းသူတို႔သည္ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ ေသြးပ်က္ျပယ္သူ ဒုစ႐ိုက္သမားမ်ားသာျဖစ္ေလသည္။´  (ကုရ္အာန္ – ၂း၁၈၁)

ေသတမ္းစာရွင္ ကြယ္လြန္ေသဆံုးၿပီးေနာက္ တရားမွ်တေသာ ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္ ျဖစ္ပါလ်က္ႏွင့္ မည္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ကျဖစ္ေစ၊ အစုအဖြဲ႔ကျဖစ္ေစ၊ ေျပာင္းလဲျပင္ဆင္ျခင္းကို အစၥလာမ္တရားေတာ္က လက္မခံပါေၾကာင္း က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ (၂း၁၈၁)အရ သိသာထင္ရွားတဲ့ အေထာက္အထားတစ္ရပ္ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္ကို ေျပာင္းလဲ၍မရပါဆိုေပမဲ့ ေသတမ္းစာေရးသားခဲ့သူသည္ လူသားတစ္ဦးျဖစ္တဲ့အတြက္၊ ေမ့မွားမႈတစ္စံုတစ္ရာရွိႏိုင္သလို ဘက္လိုက္ေရးသားမႈမ်ားလည္းရွိႏိုင္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္သတိထားရမွာက ေသတမ္းစာတစ္ရပ္သည္ ကုရ္အာန္က်မ္းျမတ္လို ေကာင္းကင္က်မွာတမ္းတစ္ရပ္ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ လူသားကေရးတာပါ။ အားနည္ခ်က္ရွိနိုင္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ္က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ရဲ့ သေဘာသဘာဝကို လွစ္ဟျပလိုပါတယ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ဟာ အစကိုလည္းျပၿပီး အဆံုးကိုလည္းျပတယ္။ အဲဒီအစႏွင့္အဆံုးၾကားကို လူသားေတြ စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏိုင္ဖို႔ လမ္းညႊန္ျပထားေပးပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ေသတမ္းစာကို ဘယ္လိုအေျခအေနမ်ိဳးမွာ ေျပာင္းလဲခြင့္၊ ျပင္ဆင္ခြင့္ရွိသနည္းဆိုတာကို ေလ့လာရပါလိမ့္မယ္။

က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ (၂ း ၁၈၁) အရ ေသတမ္းစာကို ေျပာင္းလဲျပင္ဆင္ခြင့္မရွိဘူးဆိုတာ အထက္မွာတင္ျပခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီလိုျပင္ဆင္ေျပာင္းလဲခြင့္မရွိတဲ့ ေသတမ္းစာမ်ိဳးဆိုတာက မူလေသတမ္းစာရွင္အေနနဲ႔ တရားမွ်တမႈရွိတဲ့၊ ဘက္လိုက္မႈကင္းတဲ့ ေသတမ္းစာမ်ိဳးကိုေရးသားခဲ့ဖို႔လိုပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ေသတမ္းစာကိုအတည္ျပဳေပးသူေတြအေနနဲ႔လည္း တရားမွ်တမွဳရွိတဲ့ ေသတမ္းစာမ်ိဳးျဖစ္ဖို႔ ေသတမ္းစာရွင္ကို နားခ်ေျပာဆိုေပးရပါလိမ့္မယ္။ ဥပမာ-သားသမီးေတြရွိပါလ်က္နဲ႔ စိတ္ဆိုးစရာ၊ ေဒါသထြက္စရာအေၾကာင္းတစ္ခုေၾကာင့္ သားသမီးေတြကို လံုးဝမေပးပဲ ဗလီတစ္လံုးကို က်န္ခဲ့တဲ့ပိုင္ဆိုင္မွဳအားလံုးေပးလိုက္မယ္ ဆိုတဲ့ေသတမ္းစာမ်ိဳးကေတာ့ အစၥလာမ္တရားေတာ္အရ တရားမွ်တတဲ့ ေသတမ္းစာဘယ္လိုမွမျဖစ္နိုင္ပါဘူး။ အစၥလာမ္မွာက ေဒါသကိုအေၾကာင္းျပဳၿပီး ေမြးခဲ့တဲ့သားသမီးတစ္ေယာက္ကို အေမြျပတ္သေဘာမ်ိဳး ဖယ္ထုတ္ခြင့္မရွိပါဘူး။ ဒီလိုတရားမွ်တမွဳမရွိတဲ့၊ ဘက္လိုက္မွဳေတြရွိေနတဲ့ ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္ကို ဘယ္လိုျပဳျပင္၊ ျပင္ဆင္ခြင့္ရွိတာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ကုရ္အာန္ (၂ း ၁၈၂) မွာ ဒီလိုျပဌာန္းထားပါတယ္။

`သို႔ျဖစ္ရာ ေသတမ္းစာရွင္၏ တစ္စံုတစ္ရာေသာ ေမ့မွားခၽြတ္ေခ်ာ္မႈေၾကာင့္၊ (သို႔မဟုတ္) မျဖစ္သင့္ မျဖစ္ထိုက္သည္ကို ရည္ရြယ္ခ်က္တစ္ရပ္ျဖင့္ မွားယြင္းစြာ ေဆာင္ရြက္ခဲ့မႈေၾကာင့္၊ ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္သည္ စိုးရိမ္ေသာက ျဖစ္ဖြယ္ရာ အေျခအေနတစ္ရပ္ဆီသို႔ ေရာက္ရွိလာၿပီဆိုပါက ေသတမ္းစာအတည္ျပဳသူ အေနျဖင့္ အေမြဆိုင္တို႔အၾကား ေစ့စပ္ညႇိႏႈိင္းသင့္ျမတ္ေစခဲ့ပါမူ ယင္းသို႔ေဆာင္ရြက္ျခင္းမွာ အျပစ္ဆိုဖြယ္ရာ မရွိၿပီ။´ (ကုရ္အာန္ – ၂ း ၁၈၂)

ဒါေၾကာင့္ ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္မွာ သက္ေသအျဖစ္ (ေသတမ္းစာအတည္ျပဳသူ) ပါဝင္မဲ့ပုဂၢိဳလ္ မ်ားသည္ မိမိအတည္ျပဳမဲ့ ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္သည္ တရားမွ်တမႈ ရွိ၊ မရွိ။ ဘက္လိုက္မႈ ရွိ၊ မရွိ သိရွိေလ့လာရန္ လိုအပ္ပါတယ္။ တရားမွ်တမႈမရွိပဲ ဘက္လိုက္မႈရွိတဲ့ ေသတမ္းစာျဖစ္ေနပါက အတည္ျပဳသူအျဖစ္ မေဆာင္ရြက္ ေပးႏိုင္ေၾကာင္း ျငင္းဆန္ပိုင္ခြင့္ရွိပါတယ္။ ေသတမ္းစာရွင္ ကြယ္လြန္ၿပီးေနာက္ ေသတမ္းစာရွင္ေရးခဲ့ေသာ ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္သည္ အတည္ျဖစ္ခဲ့ေသာ္လည္း မမွ်တမႈ၊ ဘက္လိုက္မႈ၊ ေမ့မွားခၽြတ္ေခ်ာ္မႈတို႔ေၾကာင့္ မိသားစုဝင္မ်ားအၾကား ျပႆနာေပၚေပါက္လာပါက ေသတမ္းစာအတည္ျပဳသူႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာ အေမြဆိုင္ တို႔အၾကား ေစ့စပ္ညႇိႏိႈင္းၿပီး ေသတမ္းစာပါ အခ်က္အလက္မ်ား ေျပာင္းလဲျပင္ဆင္ခြင့္ကို ကုရ္အာန္ (၂ း ၁၈၂) က ခြင့္ျပဳထားပါတယ္။

ဥပမာ အထက္မွာတင္ျပခဲ့သလို ေသတမ္းစာရွင္တစ္ဦးဟာ မိမိ၏သားသမီးမ်ားကို စိတ္ဆိုးမေက်နပ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ကိုယ္ပိုင္ဆိုင္သမွ်အားလံုး ဗလီတစ္လံုးကို လႊဲေျပာင္းေပးဖို႔ ေသတမ္းစာေရးသားခဲ့ျခင္းမ်ိဳး၊ သားမ်ားကိုစိတ္ဆိုးၿပီး သမီးေတြကိုပဲလႊဲေျပာင္းေပးဖို႔ ေသတမ္းစာေရးသားခဲ့ျခင္းမ်ိဳး၊ အမွန္တကယ္ခံစားခြင့္ ရွိေသာ္လည္း ေမ့ေလ်ာ့က်န္ခဲ့တာမ်ိဳး၊ ေပးရန္ရိွတဲ့ အေၾကြးမ်ားကို လ်စ္လ်ဴ႐ွဳၿပီးမေပးပဲေသတမ္းစာေရးခဲ့တာမ်ိဳး၊ ဒီလိုေရးသားခဲ့တဲ့ ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္ဟာ တရားမွ်တမႈရွိတဲ့ ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္အျဖစ္ သတ္မွတ္ဖို႔မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။

ေသတမ္းစာေရးသားမွာၾကားျခင္းနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ပညာရွင္အမ်ားစုရဲ့ သေဘာတူညီခ်က္အရ –

“ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္ေရးသား မည္ဆိုပါက ေရးသားသူပိုင္ဆိုင္မႈ၏ ၃ ပံု ၁ ပံုထက္ပို၍ မေရးရ”

ဆိုၿပီး ပညတ္ခ်က္တစ္ရပ္ကို ဆံုးျဖတ္သတ္မွတ္လိုက္ၾကပါတယ္။ လက္ရွိတည္ဆဲ အစၥလာမ္ဥပေဒအရ ဥပမာ လူတစ္ဦးဟာ  ပိုင္ဆိုင္မႈ က်ပ္သိန္း (၃ဝ) ရွိတဲ့အေပၚမွာ က်ပ္သိန္း (၃ဝ) စလံုးကို ေသတမ္းစာေရးသားခဲ့ေသာ္လည္း ပညာရွင္မ်ားရဲ့ (အီဂ်္မာ)သေဘာတူဆံုးျဖတ္ခ်က္အရ ေသတမ္းစာအေပၚမွာ သံုးပံုတစ္ပံုျဖစ္တဲ့ က်ပ္(၁ဝ) သိန္းပဲအက်ံဳးဝင္မွာျဖစ္ၿပီး က်န္သိန္း (၂ဝ)ဟာ သက္ဆိုင္ရာအေမြပံုထဲကို ေရာက္ရွိသြားမွာျဖစ္ပါတယ္။

သို႔ေသာ္လည္း ဒီလိုသတ္မွတ္ခ်က္ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ေစာဒကတက္ဖြယ္ရာ အခ်က္တစ္ရပ္က ရွိေနျပန္တယ္။ ဥပမာ လူတစ္ေယာက္မွာ သားတစ္ေယာက္ႏွင့္ သမီးတစ္ေယာက္သည္ရွိတယ္ဆိုပါစို႔။ အဲဒီပုဂၢိဳလ္က မိမိကြယ္လြန္လွ်င္ မိမိပိုင္ပစၥည္းအရပ္ရပ္ကို သားျဖစ္သူအား ၆ဝ%ေပးၿပီး သမီးျဖစ္သူအား ၄ဝ% ေပးဖို႔ေသတမ္းစာေရးသားခဲ့ေလမယ္။ ဒီေသတမ္းစာအေပၚ သားႏွင့္သမီးတို႔ကလည္း သေဘာတူလက္ခံၾကမယ္။ ဒါမ်ိဳးဆိုရင္ `ယင္းကဲ့သို႔ေသာ ေသတမ္းစာမ်ိဳးကို သံုးပံုတစ္ပံုထက္ ပိုမေရးဟူေသာ ကန္႔သတ္ခ်က္ျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ မည္ဆိုပါက တရားမွ်တမႈရွိပါ၏ေလာ။´ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းဟာ အေရးတယူ စဥ္းစားရမဲ့ ေမးခြန္းတစ္ရပ္ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္။

ဒါေၾကာင့္ တရားမွ်တမွဳရွိေနတဲ့၊ အေမြဆိုင္မ်ားအၾကားမွာ အားလံုးေက်နပ္လက္ခံမွဳရွိတဲ့၊ အျငင္းပြားစရာမရွိတဲ့ ေသတမ္းစာမ်ိဳးကို ‘ သံုးပံုတစ္ပံုထက္ပိုၿပီးေသတမ္းစာမေရးရ’ ဆိုတဲ့ကန္႔သတ္ခ်က္နဲ႔ မထိန္းခ်ဳပ္သင့္ပါဘူး။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ဒိလိုေသတမ္းစာမ်ိဳးကို ကုရ္အာန္(၂ း ၁၈ဝ)အရ ‘ေျပာင္းလဲျပင္ဆင္ခြင့္မရွိေသာ ေသတမ္းစာ’ အမ်ိဳးအစားအျဖစ္ သတ္မွတ္သင့္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ တရားမွ်တမွဳမရွိတဲ့၊ ဘက္လိုက္မွဳျဖစ္ေနတဲ့၊ ခၽြတ္ေခ်ာ္အားနည္းေနတဲ့ တစ္နည္းအားျဖင့္ အေမြဆိုင္မ်ားအၾကား အျငင္းပြားဖြယ္ရာျဖစ္တဲ့၊ အျငင္းပြားခြင့္ရွိတဲ့ေသတမ္းစာမ်ိဳးကိုေတာ့ ‘ ပိုင္ဆိုင္မွဳရဲ့ သံုးပံုတစ္ပံုထက္ပိုၿပီး ေသတမ္းစာမေရးရ’ ဆိုတဲ့ မူေဘာင္နဲ႔ ကန္႔သတ္သင့္ပါတယ္။ ဒီလိုကန္႔သတ္ၿပီး သက္ဆိုင္ရာအေမြဆိုင္ေတြအၾကားမွာ ညွိဳႏွိဳင္းသေဘာတူညီခ်က္နဲ႔ ေဆာင္ရြက္သင့္ပါတယ္။

အခုေနာက္ဆံုး မည္သို႔ေသာ အေျခအေနမ်ိဳး၌ ေသတမ္းစာ ပ်က္ျပယ္သနည္းဆိုတာ တင္ျပပါမယ္။ ေသတမ္းစာပ်က္ျပယ္ရျခင္းအေျခအေနေတြကေတာ့…

၁/ေသတမ္းစာ၏ရည္ရြယ္ခ်က္သည္ အစၥလာမ္ယံုၾကည္ခ်က္ႏွင့္ ဆန္႔က်င္ျခင္း။

မြတ္ဆလင္မ္တစ္ဦးဟာ မိမိကြယ္လြန္သည့္အခါ မိမိပိုင္ပစၥည္းမ်ားကို ထုခြဲေရာင္းခ်ၿပီး ဘာသာျခားဘုရား ေက်ာင္းတစ္ေဆာင္ေဆာက္ဖို႔ ေသတမ္းစာေရးသားခဲ့လွ်င္ ယင္းေသတမ္းစာပ်က္ျပယ္ပါတယ္။

၂/ မေရရာ၊ မေသခ်ာေသာ အနာဂါတ္ျဖစ္စဥ္တစ္ရပ္အေပၚ ေသတမ္းစာေရးျခင္း။

ဦးျဖဴဆိုသူက မိမိကြယ္လြန္ေသာအခါ မိမိ၏သမီး သားေယာက်္ားေလးေမြးမွသာ ယင္းကေလးအတြက္ မိမိပိုင္ ပစၥည္းမ်ားအနက္မွ ခြဲေပးရမည္ဟု ေသတမ္းစာေရးခဲ့လွ်င္ ဦးျဖဴကြယ္လြန္ခ်ိန္မွာ သမီးျဖစ္သူက သားေယာက်ာ္းေလးမေမြးခဲ့လွ်င္ ယင္းေသတမ္းစာပ်က္ျပယ္ပါတယ္။

၃/ ေသတမ္းစာရွင္ထက္ ေသတမ္းစာအားျဖင့္ အေမြရသူက ေစာ၍ကြယ္လြန္ျခင္း။

ဦးျဖဴက ေမာင္နီအတြက္ ေသတမ္းစာေရးသားခဲ့တယ္ဆိုပါစို႕။ ေမာင္နီက ဦးျဖဴထက္အရင္ေသဆံုးခဲ့လွ်င္ ယင္းေသတမ္းစာ ပ်က္ျပယ္ပါတယ္။ ေသတမ္းစာအရ  ေမာင္နီရဲ့ရပိုင္ခြင့္ကို ေမာင္နီရဲ့မယား၊ သားသမီးမ်ားကဆက္ခံ ရယူပိုင္ခြင့္မရွိပါဘူး။

၄/ ေသတမ္းစာ (၂) ေစာင္ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ ပထမေရးခဲ့ေသာ ေသတမ္းစာပ်က္ျပယ္ျခင္း။

ေသတမ္းစာရွင္ ကြယ္လြန္ၿပီးေသတမ္းစာအတည္ျဖစ္ေသာ အခ်ိန္၌ ေသတမ္းစာတစ္ေစာင္၊ ႏွစ္ေစာင္ သို႔မဟုတ္ မည္၍မည္မွ်ရွိသည္ျဖစ္ပါေစ။ ေနာက္ဆံုးေရးခဲ့ေသာ ေသတမ္းစာသာလွ်င္ အတည္ျဖစ္ၿပီး က်န္အားလံုး ပ်က္ျပယ္ပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ အစၥလာမ္တရားေတာ္ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ရဲ႕အႏွစ္သာရေတြကို အမ်ားျပည္သူကို ခ်ျပတဲ့အခါမွာ ‘ေသာင္ဝ္ဟီးဒ္’ ဆိုတဲ့ သေဘာကိုခ်ျပပါတယ္။ ျမန္မာလိုဆိုရင္ေတာ့ ‘ပရမတ္တရား’ ေပါ့။ အခုကၽြန္ေတာ္တင္ျပသြားတဲ့အပိုင္းေတြကေတာ့ ‘ပညတ္’ ပိုင္းေတြျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလို ပညတ္အပိုင္းေတြကိုလည္း တင္ျပသြားရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ပရမတ္ကိုလည္းသိရမယ္။ ပညတ္ကိုလည္းသိရမယ္။ ကၽြန္ေတာ္ “ဝဆြီယာသ္” ေခါင္းစဥ္ကို စၿပီးေဟာၾကားတင္ျပစဥ္ကတည္းက အစၥလာမ္မွာ “ပရမတ္နဲ႔ပညတ္” ဟာမွ်တစြာ ကုရ္အာန္ထဲမွာရွိေနတယ္လို႔ေျပာခဲ့ပါတယ္။ က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္သည္ ပရမတ္နဲ႔ပညတ္ကို မွ်တစြာခ်ေပးထားေသာ အလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္ရဲ့ ‘ ဝဟီ’ ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္ေတြသိမယ္ဆိုရင္ျဖင့္ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ အေပၚ ကိုယ္၊ စိတ္၊ ႏွလံုးသံုးပါးစလံုးနဲ႔ ပိုၿပီးယံုၾကည္လာပါလိမ့္မယ္။ သို႔မဟုတ္ရင္ေတာ့ျဖင့္ ကုရ္အာန္က ျပည့္စုံရဲ႕လား၊ လိုအပ္ခ်က္ေတြရွိေနသလား၊ ဆိုတဲ့ေမးခြန္းေတြနဲ႔ပဲ တိုင္ပတ္ေနပါလိမ့္မယ္။

နိဂံုးခ်ဳပ္တင္ျပလိုတာက အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ သက္ရွိမ်ားဖန္ဆင္းသည့္အထဲတြင္ စီရင္ျဖစ္ထြန္းေစ သည့္ အပိုင္းမွာ ဤကမၻာၿဂိဳဟ္မွာ လူဆိုသည္ကို အျမင့္မားဆံုး ဖန္ဆင္းထားပါတယ္။ အဲဒီလူကို ထည့္ေပးလိုက္ တဲ့ ဦးေႏွာက္ဟာ သိပ္တန္ဖိုးရွိပါတယ္။ အဲဒီဦးေႏွာက္ဘယ္ေနရာမွာရွိလဲ။ လူရဲ႕အျမင့္မားဆံုးအပိုင္းျဖစ္တဲ့ ဦးေခါင္းမွာရွိပါတယ္။ လူေတြ ေတြးေခၚ၊ ေျမာ္ျမင္၊ စဥ္းစား၊ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခား၊ သံုးသပ္ဆင္ျခင္ဖို႔နဲ႔ ဦးေႏွာက္ကထြက္လာတဲ့စဥ္စားခ်က္ေတြကို ႏွလံုးသားနဲ႔ခ်င့္ခ်ိန္ၿပိး လူေတြျပန္လည္အသံုးျပဳႏိုင္ေအာင္ စီမံထားျခင္းျဖစ္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ တိရစၧာန္ေတြမွ မဟုတ္ဘဲ။ တစ္ခ်ိဳ႕အပိုင္းမွာ လူေတြကို ‘အိခ္လာဆြ္းနိယာသ္’ နဲ႔ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေပးထားပါတယ္။ ဒါကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေမ့ေနၾကပါတယ္။

လူေတြက အစစအရာရာ အဆင္သင့္ အလႅာဟ္ကဇြန္းနဲ႔ခပ္ၿပီး ေကၽြးတာမ်ိဳးကို လိုခ်င္တပ္မက္ၾကတယ္။ ဘာမွမလုပ္ပဲ၊ မစဥ္းစားပဲ ပါးစပ္ဟထားခ်င္ၾကတယ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္အရ အစၥလာမ္မွာ ဘယ္အရာကိုမွ ေလွနံဒါးထစ္ မသတ္မွတ္ထားဘူး။ လူေတြ သူ႔ေခတ္ သူ႔အခါ ေနရာေဒသ ေခတ္၊ အခိ်န္ကာလေတြ ေျပာင္းလဲတိုးတက္လာသည္ႏွင့္အမွ် လူေတြရဲ႕စဥ္းစားေတြးေခၚ ဆံုးျဖတ္ပိုင္ခြင့္ကို အတိုင္းအတာတစ္ရပ္အထိ အလႅာဟ္ကေပးထားတယ္။ အဲဒီအတိုင္းအတာဟာ ကုရ္အာန္ကျပထားတဲ့ ပညတ္ကို မေက်ာ္ရင္ရတယ္။ ဘယ္အရာကိုမွ ပံုတူကားခ်ပ္ကူးခ်လို႔ မရပါဘူး။

လူေတြက ပံုေသကားခ်ပ္ကူးခ်ခ်င္ၾကတဲ့အတြက္ ဒီကေန႔ အစၥလာမ္ဥပေဒေတြဟာ ျပႆနာအမ်ားႀကီး ျဖစ္ေနသလို လူေတြဘက္ကလည္း လိုအပ္မႈေတြရွိေနတယ္လို႔ ထင္ေနၾကတယ္။ စဥ္းစားဖို႔နဲ႔ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ေပးထား တဲ့ ေဘာင္ထဲကလုပ္ျခင္းဟာ ျပည့္စံုျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ကုရ္အာန္ရဲ႕ျပည့္စံုျခင္းဆိုတာက လူေတြကို လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြ ေပးထားျခင္းျဖစ္တယ္လို႔ အနက္သေဘာေကာက္ယူရမွာျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာၾကားရင္းနဲ႔နိဂံုးခ်ဳပ္အပ္ပါတယ္။

ဆလာမ္း….