ကုရ္အာန္ မုဖ္သီ ဦးသန္းေအာင္ (LL.B)

ကုရ္အာန္
မုဖ္သီ ဦးသန္းေအာင္ (LL.B)
ေလးစားအပ္ပါေသာ ၾကြေရာက္လာၾကတဲ့ ဂုဏ္သေရရွိ အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီးမ်ားခင္ဗ်ား။
`အတ္စၥလားမုအလိုင္းကြန္းမ္ ၀ရဟ္မသြလ္လားဟိ ၀ဘရကာသုဟု´
ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ အခုလို ဂ်ဳမုအာဟ္ခြတၱဗာဟ္ ေျပာၾကားခြင့္ရရွိတဲ့အတြက္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကုိ ေက်းဇူးတင္ခ်ီးမြမ္းမႈ ျပဳခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ ကၽြန္ေတာ္ရဲ႕မိဘ ႏွစ္ပါးနဲ႔တကြ သင္ဆရာ၊ ျမင္ဆရာ၊ ၾကားဆရာမ်ားအားလံုးကို ဂါရ၀ျပဳေက်းဇူးတင္ရွိ ပါေၾကာင္း ေျပာၾကားလိုပါတယ္။
ဒီအပတ္မွာ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပမယ့္ေခါင္းစဥ္ကေတာ့ `အလ္ကုရ္အာန္´ ကုရ္အာန္ဆိုတဲ့ေခါင္းစဥ္နဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပသြားမွာျဖစ္ပါတယ္။ ေစာေစာက ကၽြန္ေတာ္ရြတ္ဖတ္သြားတဲ့ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ စူရာဟ္ ၂း၁၈၅ မွာ `အဲဒီ ရမသြာန္လမွာ က်မ္းကုရ္အာန္ကို ထုတ္ျပန္ပို႔ခ်ေပးျခင္းခံရပါတယ္။ အဲဒီ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ဟာ လူသား ခပ္သိမ္းကို လမ္းညႊန္တဲ့ လမ္းညႊန္က်မ္းလည္းျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ လမ္းညႊန္ခ်က္ထဲမွာမွ ရွင္းလင္းထင္ရွားစြာ ေဖာ္ျပ ထားျခင္းခံရၿပီးတဲ့အျပင္ အမွန္နဲ႔အမွား၊ သစၥာတရားနဲ႔ မိစၧာအမွား၊ ဓမၼနဲ႔အဓမၼတို႔ကို ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားေပးတဲ့ မွတ္ေက်ာက္အျဖစ္လည္း ဒီကုရ္အာန္ဟာ တည္ရွိေနတယ္။´လို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
ရမဒြါန္နဲ႔ ကုရ္အာန္၊ ကုရ္အာန္နဲ႔ ရမဒြါန္ဟာ အင္မတန္လိုက္ဖက္ညီတည္ရွိေနတာကို ေတြ႔ရမွာျဖစ္ပါ တယ္။ အဲဒီရမဒြါန္မွာပဲ (အင္န္န အန္ဇလ္နာဟု ဖီးလိုင္းလသီလ္ကဒရ္) စူရာဟ္ နံပါတ္ ၉၇ အာယသ္ နံပါတ္ (1,2,3)မွာ ေဖာ္ညႊန္းထားပါတယ္။ `ဧကန္မုခ် ငါ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ဟာ ထိုအရာကုရ္အာန္ကို လိုင္လသြလ္ ကဒရ္ဆိုတဲ့ စီမံခန္႔ခြဲမႈၿပီးျပည့္စံုမႈျဖစ္ေစတဲ့ ညအခါကာလမွာ ထုတ္ျပန္ပို႔ခ်ေပးခဲ့ၿပီးျဖစ္တယ္။´ လို႔ ေဖာ္ျပထား ပါတယ္။ အဲဒီ `လိုင္လသြလ္ကဒရ္´ဆိုတဲ့ဟာကို အသင္တမန္ေတာ္ကို ဘယ္သူကရွင္းလင္းဖြင့္ဆို ျပသမွာလဲ ဆိုတာကို အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ေမးပါတယ္။ ၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကပဲ အေျဖေပးေတာ္မူပါ တယ္။
`အဲဒီ လိုင္လသြလ္ကဒရ္ဆိုတဲ့ စီမံခန္႔ခြဲၿပီးျပည့္စံုေသာညသည္ အလံုးစံုကို ၿပီးျပည့္စံုစြာ စီမံခန္႔ခြဲမႈျပဳျခင္းဆိုတဲ့ ညကာလဟာ လေပါင္းတစ္ေထာင္ထက္သာလြန္ ေကာင္းမြန္တယ္´ဆိုၿပီးေဖာ္ျပပါတယ္။ အဲဒီ လိုင္လသြလ္ကဒရ္မွာ ခ်ေပးတဲ့ ရမဒြါန္လမွာခ်ေပးတဲ့ က်မး္ကုရ္အာန္ဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔အားလံုးရဲ႕ လက္တကမ္းမွာ ေသခ်ာေပါက္တည္ရွိေနပါ တယ္။ အဲဒီ ကုရ္အာန္အေၾကာင္းကို ကၽြန္ေတာ္က တင္ျပသြားမွာျဖစ္ပါတယ္။ အလ္ကုရ္အာန္ဆုိတဲ့ စကားလံုး ျဖစ္လာတဲ့ရင္းျမစ္ဟာ ကရအ – ရက္ရအု၊ ကရ္အြန္ ဆိုတဲ့ စုေဆာင္းျခင္း၊ စုစည္းျခင္းဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရစကားလံုးကေန သဒၵါနည္းအရ ေျပာင္းလဲလာတဲ့စကားလံုးျဖစ္တယ္။ အဘိဓါန္ရွင္းလင္းခ်က္နဲ႔ ပညာရွင္ေတြရဲ႕ ဖြင့္္ဆိုခ်က္ေတြကို စုစည္းၿပီး ကၽြန္ေတာ္တင္ျပပါမယ္။
စူရာဟ္မ်ားကို စုစည္းထားၿပီး တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ဆက္ေပးေသာေၾကာင့္၊ အလ္ကုရ္အာန္ဟုေခၚပါသည္။ ေနာက္တစ္ခါ အလႅာဟ္၏က်မ္းဂန္ကို ကုရ္အာန္လို႔ေခၚဆိုရျခင္းမွာ ထိုက်မ္း၌ အေၾကာင္းအရာမ်ား၊ အမိန္႔မ်ား၊ ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ား၊ တားျမစ္ခ်က္မ်ား၊ ကတိေတာ္မ်ား၊ သတိေပးခ်က္မ်ားကို တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု အတူတကြ စုစည္း ထားေသာေၾကာင့္ အသိပညာ၊ အတတ္ပညာမ်ား ရရွိႏိုင္ေသာေၾကာင့္ဟု ဖြင့္ဆိုထားတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ ကုရ္အာန္ဆိုတာ တစ္ေနရာတည္းမွာစုစည္းထားျခင္းဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္လည္းရပါတယ္။ အစကေန အဆံုးအထိတစ္ေနရာတည္းမွာ စုစည္းထားျခင္းပါ၀င္သလို၊ ပထမဦးဆံုး ခ်ေပးခဲ့တဲ့ ၀ဟီ ကုရ္အာန္မွာ အဲဒီ စကား လံုးရဲ႕အမိန္႔ေပး စကားလံုးျဖစ္တဲ့ `အစ္က္ရ´`အသင္စာဖတ္ပါ။´လို႔ေျပာရင္းနဲ႔ ေနာက္အဓိပၸါယ္တစ္ခုျဖစ္တဲ့ `အသင္ေၾကညာေလာ့´ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ကိုပါေပးတဲ့အတြက္ ကုရ္အာန္ဟာ ေၾကညာေနတဲ့က်မ္းဂန္ဆိုတာလည္း ေပၚလြင္ေနပါတယ္။ ေကရာအသ္လို႔ေခၚတဲ့ အဆက္မျပတ္ဖတ္ရြတ္သရစ်ယ္ရင္းနဲ႔ ေသလာ၀သ္ေနာက္ကေန ထက္ၾကပ္မကြာလက္ေတြ႔လိုက္နာက်င့္သံုးရျခင္းဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ကိုလည္းေပးပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ ဂိုင္းဘ္လို႔ေခၚတဲ့ စိတ္ဒြိဟသံသယျဖစ္စရာ အလ်င္းမရွိသည့္အျပင္ `အစ္ဖ္သရ´ လို႔ေျပာတဲ့ လီဆည္ လုပ္ႀကံဖန္တီးမႈ၊ လူ႔ပေယာဂကင္းစင္မႈနဲ႔ ျပည့္စံုေနတဲ့ က်မး္လည္းျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ က်မး္ျမတ္ကုရ္အာန္ရဲ႕ အစ၊ အလယ္၊ အဆံုးပါ၀င္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားအားလံုးဟာ တိက်မွန္ကန္ျပတ္သားတဲ့ လမ္းညႊန္ခ်က္မ်ား အျဖစ္ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း ၁၅၀၀ ခန္႔ကေန ယေန႔ထိတိုင္ တည္ရွိေနၿပီး အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ရဲ႕ ထိန္းသိမ္းကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္မႈကို ရရွိေနတဲ့အတြက္ ေကယာမသ္တိုင္ တစ္လံုးတစ္ပါဒမွ်၊ အမွားအယြင္း၊ အတိမ္းအေစာင္း၊ လိုတိုး ပိုေလွ်ာ့မရွိပဲနဲ႔ တည္ရွိေနမယ့္က်မး္လည္းျဖစ္ပါတယ္။
ၿပီးေတာ့ `သဖ္ဆြီလ္´လို႔ေခၚတဲ့ ထင္ရွားစြာ ရွင္းလင္းၿပီးျဖစ္သည့္အျပင္ ဘယာန္လို႔ေခၚတဲ့ သစ္ဗ္ယာနဲန္ လိကြလ္လိ႐ွိဳင္းအင္န္လို႔ေခၚတဲ့ မိမိမွာပါ၀င္တဲ့ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို မိမိက်မ္းပါလမ္းညႊန္ခ်က္မ်ားကသာ ေသခ်ာဂဏရွင္းလင္းၿပီးျဖစ္ၿပီးေတာ့ မည္သည့္ ႐ွဳပ္ေထြးမႈ ေကာက္ေကြ႕မႈမွ် မပါ၀င္တာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ အစ္က္ေသဗာ၊ ေအသြာအသ္ လက္ေတြ႔လိုက္နာ က်င့္သံုး အေကာင္အထည္ေဖာ္ရေသာ က်မး္လည္းျဖစ္ပါတယ္။ မီရ္ ရဗ္ဗီလ္ အာလမီးန္လို႔ေခၚတဲ့ က်မး္ျမတ္ကုရ္အာန္ဟာ (လူသားပညာရွင္ေတြ၊ လူသားတမန္ေတာ္ေတြ မိမိတို႔ရဲ႕စိတ္ကူးနဲ႔ ပံုေဖာ္ၿပီးေရးသားထားေသာ က်မ္းစာအုပ္ အလ်င္းမဟုတ္တဲ့) စၾကစဠာေလာကခပ္သိမ္းကို ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ စီမံခန္႔ခြဲလမ္းညႊန္ျပသေနတဲ့ အလႅာဟ္အရွငျ္မတ္ထံေတာ္က ထုတ္ျပန္ပို႔ခ်ေပး ထားေတာ္မူတဲ့ က်မ္းျဖစ္တယ္လို႔လည္း ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
ထို႔ေၾကာင့္က်မး္ျမတ္ကုရ္အာန္ဟာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ထုတ္ျပန္ပို႔ခ်ထားေတာ္မူတဲ့က်မ္း၊ အလႅာဟ္ အရွငျ္မတ္ကိုယ္ေတာ္တိုင္ စုစည္းေပးရန္တာ၀န္ယူထားသည့္အတိုင္း က်မး္ျမတ္ကုရ္အာန္ ထုတ္ျပန္ပို႔ခ်ေပးျခင္း ခံရေတာ္မူတဲ့ ေနာက္ဆံုးနဲ႔အႏိၱမတမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္(ဆြ)သက္ရွိထင္ရွားရွိစဥ္ကတည္းက အလႅာဟ္အမိန္႔ လမး္ညႊန္ခ်က္နဲ႔အညီ တမန္ေတာ္ျမတ္ကုိယ္ေတာ္တိုင္ တမန္ေတာ္ျမတ္ သက္ရွိထင္ရွားရွိစဥ္ကတည္းက စုစည္းထားေသာ ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ထားေသာ က်မ္းျဖစ္တယ္ဆိုတာကို ေလ့လာေတြ႔ရွိရပါတယ္။ ထို႔ေၾကာင့္ အလႅာဟ္ထုတ္ျပန္ပို႔ခ်ေပးၿပီး အလႅာဟ္ကိုယ္တိုင္စုစည္းေပးရန္ တာ၀န္ယူ ထားကာ အလႅာဟ္ကိုယ္တိုင္ထိန္းသိမ္းကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေပးထားေတာ္မူတဲ့က်မ္းကို ေသခ်ာဂဏစြာ ရွင္းလင္းျပသရန္ တာ၀န္ကိုလည္း အလႅာဟ္အရွငျ္မတ္ကပဲ ယူထားေတာ္မူပါတယ္။
အဲဒီအထဲကမွ ပထမဦးဆံုး ကုရ္အာန္နဲ႔ အလ္ကိသာဗ္ အရြက္ေတြ၊ ေပရြက္ေတြ၊ စာရြက္ေတြကို သီကံုးၿပီး ခ်ဳပ္လုပ္ထားတဲ့အရာကို အလ္ကီသာဗ္လို႔ေခၚပါတယ္။ အလ္ကီသာဗ္ရဲ႕သဒၵါရင္းျမစ္စကားလံုးက ကုလားအုပ္မရဲ႕ မ်ိဳးပြားအဂၤါရပ္ကို အျပင္ကမည္သည့္အရာကမွ ထိေတြ႔လာလို႔မရေအာင္ အဲဒီမ်ိဳးပြားအဂၤါရပ္ကို သံထည္ပစၥည္း ကဲ့သို႔ခိုင္ခံ့ေသာ အရာနဲ႔ဖံုးအုပ္ထားလိုက္ၿပီး အျပင္နဲ႔အတြင္းထိေတြ႔မရေအာင္ လုပ္ထားျခင္းကို အရဗီဘီဒ၀င္ ေရွးေဟာင္းစာေပအသံုးအရ အလ္ကီသာဗ္လို႔ေခၚပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဲဒီ အလ္ကိသာဗ္ကေန ဆင္းသက္လာတဲ့ က်မ္းျဖစ္လာေသာ စာအုပ္(ကုရ္အာန္)ဟာ အျပင္ကလည္း ၀င္လာလို႔မရ၊ အတြင္းကလည္း အျပင္ထုတ္၍လည္း ဘယ္ေသာအခါမွ လုပ္၍မရေလာက္ေအာင္ ေပရြက္ေတြ၊ ပါးလႊာေသာ သားေရခ်ပ္ေတြနဲ႔ ခ်ဳပ္ထားတဲ့အရာကို အလ္ကီသာဗ္လို႔ေခၚပါတယ္။
အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ဟာ လူသားေတြကို ကမၻာဦးအစကေန ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္ေစေတာ္မူၿပီးတဲ့ေနာက္ လူသားေတြရဲ႕ဥာဏ္စဥ္္ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္မႈအေကာင္းဆံုးအေျခအေနနဲ႔ အခ်ိန္အခါကို ေရာက္ရွိလာတဲ့ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၁၅၀၀ခန္႔က ေနာက္ဆံုး အႏိၱမတမန္ေတာ္ျမတ္မုဟမၼဒ္(ဆြ)ထံကို ေနာက္ဆံုးနဲ႔အၿပီးျပည့္စံုေသာက်မ္း၊ အလ္ကုရ္အာန္ကို ၀ဟီအားျဖင့္ ထုတ္ျပန္ပုိ႔ခ်ေပးခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီထုတ္ျပန္ပို႔ခ်တဲ့ ပထမဦးဆံုး အာယသ္ ၅ပါးလို႔ ပညာရွင္ေတြအားလံုး တၿပိဳင္နက္လက္ခံထားတဲ့ စူရာဟ္အမွတ္ ၉၆ အာယသ္ ၃-၅ မွာ အခုလိုေဖာ္ျပထားပါတယ္။
`အသင္စာဖတ္ေလာ့။ အသင္ေၾကညာေလာ့။ အသင့္အားျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ စီမံခန္႔ခြဲလမ္းညႊန္ေတာ္မူေသာ အရွင္သည္ အလြန္တရာ ရက္ေရာျမင့္ျမတ္ေတာ္မူသည္။ အရွင္ျမတ္သည္ ကေလာင္အားျဖင့္ ေရးသားျခင္း အတတ္ပညာကို သင္ၾကားေပးေတာ္မူသည္။ ထိုနည္းတူစြာ လူသားတို႔အားသင္ယူဆည္းပူးသိနားလည္ သေဘာေပါက္ေစေသာ အစြမ္းအစကို ထည့္သြင္းေပးထားကာ သင္ၾကားေပးေတာ္မူသည္။´
လူမွာေရးသားျခင္း အတတ္ပညာကို သင္ယူဆည္းပူးႏိုင္တဲ့အစြမ္း အလႅာဟ္ထည့္ေပးထားပါတယ္။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က အဲဒီေလာက္ ရက္ေရာေတာ္မူေသာ အရွင္ျဖစ္ပါတယ္။ `ပညာကို ေရးသားျပဳစုမွတ္တမ္း တင္ျခင္းျဖင့္ ထိန္းသိမ္းသည္ကို သိျမင္ႏို္င္ေပသည္။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ေနာက္ဆံုးအႏိၱမတမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္ (ဆြ)ထံ ပထမဦးဆံုးထုတ္ျပန္ပို႔ခ်ေပးေသာ ၀ဟီလမ္းညႊန္ခ်က္တြင္ ေရးသားျခင္း အတတ္ပညာ(ကေလာင္)၏ ေလးနက္အေရးပါမႈကို ေဖာ္ျပထားေၾကာင္းေတြ႔ရပါသည္။ တစ္ခါ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ စူရာဟ္ ၆၈ အာယသ္ ၁ မွာ `ျပဌာန္းခ်က္၏ အစြမ္း (သူ႔ေနာက္အဓိပၸါယ္တစ္ခုက ဒါးသြား) ထိုကေလာင္တံကို တိုင္တည္သက္ေသျပဳဆိုသည္။ ယင္းအားျဖင့္ ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ျခင္းျပဳေသာ အရာမ်ားကိုလည္း သက္ေသျပဳဆိုသည္။ –´လုိ႔ အလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္က ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ `ကေလာင္တံ´ရဲ႕အဓိပၸါယ္ဟာ `အလႅာဟ္အရွငျ္မတ္ရဲ႕စည္းမ်ဥ္းအတိုင္း ဥပေဒအားျဖင့္ `ႏူးန္´လူ႔ေဘာင္ေလာကႀကီး တရားမွ်တမႈတည္ၿမဲေစေသာ အစြမ္း၊ အဖ်က္သမ်ားတို႔၏ ဖ်က္ဆီးမႈေဘး၊ ဆံုး႐ွံဳး ပ်က္စီးေစမႈမွ ကာကြယ္တားဆီးရန္ျဖစ္ရာ ၎တို႔ကို သက္ေသအေထာက္အထားျပဳထားေၾကာင္းေလ့လာ ေတြ႔ရွိ ရပါတယ္။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ဟာ လူသားကုိျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္ေစၿပီး စာဖတ္တဲ့အတတ္ပညာ သင္ေပးသလို စာေရးျခင္း၊ အတတ္ပညာကိုလည္းသင္ေပးပါတယ္။ လူေတြရဲ႕ၾကားထဲမွာ ကုန္စည္ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရးကိစၥ တြင္ အပ္ကုန္စနစ္၊ ေၾကြးၿမီစနစ္ျဖင့္ေရာင္း၀ယ္ကိစၥေဆာင္ရြက္ေလ့ရွိရာ ထိုကိစၥရပ္မ်ားကို ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ ထားသင့္ေၾကာင္း လမ္းညႊန္ခ်က္အေနနဲ႔ ကုရ္အာန္စူရာဟ္ ၂း၂၈၂ တြင္လမ္းညႊန္ခ်က္ေပးထားေၾကာင္း ေလ့လာ ေတြ႔ရွိရပါတယ္။
အခုကၽြန္ေတာ္တင္ျပေနတာကို လူႀကီးမင္းမ်ားနားေသာတဆင္ရင္းနဲ႔ အာ႐ံုထဲမွာ ျမင္လာပါလိမ့္မယ္။ အေရာင္းအ၀ယ္လုပ္တဲ့ကိစၥမွာ အေၾကြးစနစ္နဲ႔ အေရာင္းအ၀ယ္လုပ္ရင္ေတာင္ ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ဖို႔ သြန္သင္ ဆံုးမေနတဲ့ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၊ သူထုတ္ျပန္ေပးလိုက္တဲ့ ကုရ္အာန္ကို တာ၀န္ႀကီးေလးစြာ ထမ္းရြက္ခဲ့တဲ့ ေနာက္ဆံုးအႏိၱမတမန္ေတာ္ျမတ္ႀကီးက လက္လြတ္စပယ္ ထားခဲ့တယ္လို႔ ေျပာေနတဲ့မြတ္ဆလင္မ္ ပညာရွင္ေတြ ရွိတယ္ ဆိုတာကိုလည္း လူႀကီးမင္းမ်ား သိထားဖို႔လိုပါလိမ့္မယ္။ အေရာင္းအ၀ယ္လုပ္တဲ့ ကိစၥမွာေတာင္ ေရးသားမွတ္ တမ္းတင္ထားၾကဆိုၿပီး သင္ေပးထားပါလ်က္နဲ႔ ကုရ္အာန္ကိုေတာ့ ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ထားျခင္းမျပဳခဲ့ဘူးလို႔ ေျပာဆို ယံုၾကည္လက္ခံထားတဲ့ မြတ္ဆလင္မ္အသိုင္းအ၀ိုင္း အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ တမန္ေတာ္ျမတ္က ဘယ္ဆရာဆီကမွ ဘယ္ပညာရွင္ထံကမွ သင္ယူဆည္းပူးခဲ့မႈမရွိဘူး။ အဲဒီအတြက္ သူတို႔ကတမန္ေတာ္ စာမတတ္ဘူးလို႔ေျပာတယ္။ ဘယ္ဆရာထံကမွ သင္ယူလာျခင္း မရွိေပမယ့္ ေနာက္ဆံုးအႏိၱမတမန္ေတာ္ျမတ္ျဖစ္လာတဲ့ မုဟမၼဒ္ဒူရ္ရစူ လြလႅာဟ္လို႔ေျပာၿပီး (အစ္က္ရဟ္ဘီစ္မိ–)၀ဟီထုတ္ျပန္ပို႔ခ်ျခင္းခံရတဲ့ေန႔ အခ်ိန္အခါမွစ၍ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ဟာ စာေပေရးရာမွာ ပါရဂူ၊ ေရးသားမွတ္တမ္းတင္မႈမွာ အတတ္ေျမာက္ဆံုး ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္လာပါတယ္။
`အို အီမာန္သက္၀င္ယံုၾကည္သူအေပါင္းတို႔ မည္သည့္အခ်ိန္အခါတြင္ျဖစ္ေစ၊ (အပ္ကုန္) အေၾကြးစနစ္ျဖင့္ အေရာင္းအ၀ယ္ျပဳခဲ့ေသာ္၊ ယင္းသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားကို ေရးသားမွတ္သားထားၾကေလာ့။´(၂း၂၈၂)
အေရာင္းအ၀ယ္ကိစၥ၊ ကုန္စည္ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရးကိစၥမ်ိဳးမွာပင္လွ်င္၊ ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ျခင္းကို လမ္းညႊန္ထားေလရာ အထက္ပါအာယသ္ကို ဆက္လက္ေလ့လာလိုက္ပါက
`အေၾကာင္းအရာသည္ ေသးငယ္သည္ျဖစ္ေစ၊ ႀကီးက်ယ္သည္ျဖစ္ေစ၊ ယင္းတို႔ႏွင့္ပတ္သက္ေသာ အခ်က္အလက္မ်ားကို သတ္မွတ္ကာလအထိ ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ၾကပါေလ။´ အဲဒီလိုမွာၾကားခ်က္အျပင္ ထပ္မံျဖည့္စြက္မွာၾကားတာက `ထိုသို႔ေရးသားဖို႔အတြက္ မပ်င္းရိၾကေလႏွင့္။ ထိုသို႔ေရးသားထားခ်က္သည္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ထံေတာ္မွ အသင္တို႔အတြက္ သက္ေသ၊ သာဓကႏွင့္ အေထာက္အထားအတြက္ ခိုင္လံုေသာ အခ်က္ျဖစ္သည္။ ဤသို႔ျဖင့္ အသင္တို႔အဖို႔ ယံုမွားသံသယစိတ္ျဖစ္ေပၚမည္လည္း မဟုတ္ေပ။´
ႏႈတ္အားျဖင့္ ကတိက၀တ္ျပဳျခင္းသည္ ယံုမွားသံသယျဖစ္ေစႏိုင္သည္။ စာျဖင့္ေရးသားမွတ္တမ္းတင္မွ သာ သံသယကင္းစင္ႏိုင္ပါသည္။ အဲဒီ အလ္ကိသားဗ္ဆိုတဲ့ ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ထားျခငး္ကို က်မး္ျမတ္ကုရ္ အာန္ဖြင့္လိုက္တာနဲ႔ `ဤျမင့္ျမတ္ေသာ က်မး္စာသည္ လံုး၀ဥႆံုယံုမွားသံသယကင္းစင္ေသာက်မ္းျဖစ္ေတာ္ မူသည္။´(၂း၂)လို႔ေဖာ္ျပထားတာကို ေတြ႔ရွိရပါတယ္။ အထက္ေဖာ္ျပပါ အာယသ္ေတြကို ေလ့လာၾကည့္ျခင္းအား ျဖင့္ ကုရ္အာန္သည္ တမန္ေတာ္ျမတ္(ဆြ)သက္ရွိထင္ရွားရွိစဥ္ကတည္းက `ကိသာဗ္´စာျဖင့္ေရးသားမွတ္တမ္း တင္ထားၿပီးျဖစ္ေသာ က်မ္းဂန္အျဖစ္ တည္ရွိၿပီးျဖစ္ေၾကာင္း သိနားလည္သေဘာေပါက္ႏိုင္ပါသည္။
တမန္ေတာ္ျမတ္(ဆြ)ဟာ မိမိသက္တမ္းတစ္ေလွ်ာက္မွာ မည္သည့္ပညာရွင္တစ္ေယာက္ဆီကမွ စာေပ ဆည္းပူးခဲ့ျခင္းမရွိဘူး။ ဟုတ္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္မရွိရတာလည္းဆိုတာကိုလည္း စဥ္းစားလို႔ရပါတယ္။ ကိုယ္ေတာ္ ဟာ တဖက္ကမ္းခတ္စာေပပညာရွင္ဆီကသာ သင္ခဲ့ရင္ကိုယ္ေတာ္၀ဟီကို ထုတျ္ပန္ပို႔ခ်တဲ့အခ်ိန္မွာ လူအမ်ားက စာေပပညာရွင္သင္ေပးလိုက္တဲ့ဟာကို ကိုယ္ေတာ္ထုတ္ျပန္တာပါလို႔ ေျပာမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါနဲ႔ေတာင္ စြပ္စြဲခ်က္ ေတြက ရွိေနပါေသးတယ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ စူရာဟ္ ၂၉း၄၈တြင္ ၀ဟီလက္ခံရရွိသည္ႏွင့္တၿပိဳင္နက္ တမန္ေတာ္ျမတ္ဟာ စာေရးျခင္းအတတ္ပညာနဲ႔ စာဖတ္ျခင္းအတတ္ပညာေတြကို တဖက္ကမ္းခတ္တတ္ေျမာက္ ခဲ့ၿပီဆိုတာေပၚလြင္လာပါတယ္။
ကုရ္အာန္ စူရာဟ္ ၂၉း၄၈ တြင္ `အသင္သည္ ကုရ္အာန္က်ေရာက္လာျခင္းမတိုင္မီက၊ က်မ္းဂန္စာေပကို ဖတ္႐ွဳႏိုင္ျခင္းလည္းမရွိ၊ မိမိ၏လက္ယာလက္ျဖင့္ ေရးသားႏိုင္ျခင္းလည္းမရွိေပ။´
အာယသ္ေတာ္အရ တမန္ေတာ္ျမတ္သည္ ကုရ္အာန္၀ဟီလက္ခံရရွိခ်ိန္မတိုင္မီက မည္သည့္စာမွ် မဖတ္တတ္သလို မည္သည့္စာမွ်လည္း မေရးတတ္ေၾကာင္းဆိုထားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤအာယသ္ေတာ္အရ တမန္ေတာ္ျမတ္သည္ ၀ဟီကုရ္အာန္လက္ခံရရွိသည္ႏွင့္ ဤအာယသ္က်ေရာက္ခ်ိန္တြင္ စာေပေရးတတ္ ဖတ္တတ္သည့္သေဘာ သက္ေရာက္ေနပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တမန္ေတာ္ျမတ္သည္ တသက္လံုး စာေရးစာဖတ္ တတ္ျခင္းမရွိဟု ေျပာဆိုလက္ခံထားျခင္းသည္ ကုရ္အာန္္ညႊန္ျပခ်က္ႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေနပါသည္။
တမန္ေတာ္ျမတ္ထံ ၀ဟီကုရ္အာန္က်ေရာက္စဥ္ကာလကတည္းက ဆြဟာဗာ သာ၀ကႀကီးမ်ားအား လက္ေရး၊ ေရးထံုးသင္ၾကားေစၿပီး ျမတ္တမန္၏လက္ေရြးစဥ္ကာသိဗ္(စာေရးေတာ္)မ်ားက ျမတ္တမန္၏ ဦးေဆာင္မႈျဖင့္ ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ထားခဲ့တဲ့အေၾကာင္း ကုရ္အာန္စူရာဟ္ ၂၅း၅ တြင္ ေအာက္ပါအတိုင္း ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
`ကာဖိရ္တို႔က ေျပာဆိုၾကသည္မွာ ဤကုရ္အာန္က်မ္းသည္ အတိတ္ကာလလူတို႔၏ ပံုျပင္ဒ႑ာရီျဖစ္ၿပီး ဤသူသည္ မိမိ၏စိတ္ကူးမွန္းဆခ်က္ျဖင့္ ေရးသားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဤသည္ကို နံနက္ခ်ိန္ႏွင့္ညေနခ်ိန္တြင္ တည္းျဖတ္ၾကသည္။ (အို– တမန္ေတာ္) အသင္ေျပာေဟာေၾကညာေလာ့။ ဤကုရ္အာန္သည္ အာကာသမိုး ေကာင္းကင္မ်ားႏွင့္ ကမၻာၿဂိဳဟ္တစ္ခြင္တစ္ျပင္ရွိ ရွိၾကကုန္ေသာ လွ်ိဳ႕၀ွက္ခ်က္တို႔ကို အၾကြင္းမဲ့သိေတာ္မူေသာ အလႅာဟ္အရွငျ္မတ္ထံေတာ္မွ ခ်ေပးေတာ္မူေသာ က်မ္းဂန္ျဖစ္သည္။´ဆိုၿပီး ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ေစာေစာက ေျပာတဲ့ (ဘုက္ရေသာင္၀္၀အဆြီလာ) ေန႔ေရာ၊ ညေရာ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္စူရာဟ္ ၇၃း၂၀ မွာ တမန္ေတာ္ျမတ္နဲ႔ ထိပ္သီးအဆြာဗ္ေတာ္ေတြက ညရဲ႕သံုးပံုတစ္ပံု၊ ညရဲ႕တစ္၀က္၊ ညရဲ႕သံုးပံုႏွစ္ပံုအခ်ိန္ယူၿပီးေတာ့ ကုရ္အာန္ေရးသား မွတ္တမ္းတင္ျခင္းကိစၥကို ေဆာင္ရြက္ခဲ့တဲ့ဟာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ မဟာပညာေက်ာ္ေတြက တမန္ေတာ္ျမတ္နဲ႔ အဆြာဗ္ေတာ္ေတြ ညဖက္မွာ သဟ္ဂၽြဒ္ဖတ္တယ္ဆိုၿပီး ဘာသာျပန္ထားတာကို သြားၾကည့္ရင္ေတြ႔ပါလိမ့္မယ္။
ဒီေနရာမွာ စကားလံုးတစ္လံုးက (ကသဘ)ကို ျဖစ္လာတဲ့ (ကသဘ)ကေန ပံုသ႑ာန္ေျပာင္းလဲလာတဲ့ (အစ္က္သသဘ)၏ ဆိုလိုရင္းသည္ ကိုယ္တိုင္ေရးသားမွတ္တမ္းတင္သည္။ တစ္စံုတစ္ဦးက ေျပာတာကို သူက လိုက္ေရးသားမွတ္တမ္းတင္သည္ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ ဤက်မး္သည္ အလႅာဟ္ထံေတာ္မွ က်ေရာက္လာျခင္း ျဖစ္၍ တမန္ေတာ္ျမတ္သည္ ကိုယ္ပိုင္စိတ္ကူးမွန္းဆခ်က္ပင္ျဖင့္ ျပဳစုျခင္းမဟုတ္ဘဲ၊ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ လမ္းညႊန္မိန္႔ၾကားခ်က္ကို တမန္ေတာ္ျမတ္ကိုယ္တိုင္က ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ခဲ့သည္ကို ေဖာ္ျပထားေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႔ရွိႏိုင္ပါတယ္။
အဲဒါနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အေထာက္အထား မကၠာဟ္ေခတ္မွာေရာ၊ မဒီနာေခတ္မွာေရာ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ရဲ႕ အာယသ္ေတာ္ေတြထုတ္ျပန္ပို႔ခ်ျခင္းခံရတဲ့အခါမွာ ကိုယ္ေတာ္နဲ႔အဆြာဘ္ေတာ္ေတြဟာ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ရဲ႕ စူရာဟ္အာယသ္မ်ားကို စုစည္းၿပီးေရးသား မွတ္တမ္းတင္ထားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ စူရာဟ္ ၅၆း၇၆-၇၇-၇၈ မွာ
`အကယ္၍ အသင္တို႔နားလည္သေဘာေပါက္ႏိုင္ၾကပါလွ်င္ ကုရ္အာန္သည္ ႀကီးကဲျမင့္ျမတ္လွေသာ သာဓကျဖစ္သည္။ ဧကန္စင္စစ္ ထိုက်မး္ဂန္သည္ ျမင့္ျမတ္လွစြာေသာ ကုရ္အာန္ျဖစ္သည္။ ထိုကုရ္အာန္သည္ လံုၿခံဳစြာထိ္န္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ထားေသာ စိတ္ခ်ရသည့္က်မ္းတြင္ ေရးသားထားျခင္းျဖစ္သည္။´
ဒီကေန႔ကမၻာေပၚမွာ ရွိေနတဲ့ ကုရ္အာန္က်မ္းစာအုပ္ေတြကို ပလီထဲ၀င္ စုပ္ၿဖဲ၊ မီး႐ွိဳ႕၊ ဖ်က္ဆီး ႀကိဳက္သလို လုပ္၊ ဘာမွမျဖစ္ဘူး။ ဒီကေန႔ေခတ္မွာ စာအုပ္အသြင္နဲ႔ရွိေနတဲ့ ကုရ္အာန္ဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔သံုးစြဲေနတဲ့ ဖုန္းထဲမွာ တစ္အုပ္လံုးေရာက္ေနၿပီျဖစ္တယ္။ ကုရ္အာန္အာယသ္မဟုတ္တာကို ကုရ္အာန္အာယသ္ပါလို႔ စြပ္စြဲလို႔လည္း မရ ပါဘူး။ လူေတြရဲ႕ပေယာဂနဲ႔ ဖ်က္ဆီးလိုက္႐ံုနဲ႔ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ရဲ႕အဲဒီစနစ္ႀကီး ဘယ္ေတာ့မွ ပ်က္စီးသြားမွာ မဟုတ္သလို အလႅာဟ္က်မ္းဂန္ကုရ္အာန္ဟာလည္း ဘယ္ေတာ့မွ တိမ္ေကာပေပ်ာက္သြားမွာ မဟုတ္ပါဘူး။
ကမၺည္းတင္မႈနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့လည္း အေထာက္အထားေပးပါမယ္။ မမွန္ကန္မႈ အမွား၊ စိတ္ကူးမွန္းဆခ်က္၊ ဒြိဟသံသယတို႔ဟာ က်မး္ျမတ္ကုရ္အာန္ရဲ႕ အေရွ႕ ကေနလည္းလာလို႔မရဘူး။ အေနာက္ကေနလည္းလာလို႔မရဘူး။ ေဘးကေနလည္း ၀င္စြက္ဖက္လို႔ မရဘူး။ အဲဒီလို က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ကို အစ၊ အလယ္၊ အဆံုး ဗိစၥမိလႅာဟ္ကေနစလို႔ ၀န္နားစ္အဆံုးအထိ အလယ္စာလံုးျဖစ္ တဲ့ (၀လ္ယသလာဖ္သြဖ္)၊ အဲဒီလို တည္ရွိေနတဲ့ အေနအထားလိုျခင္း၊ ေလွ်ာ့ျခင္း၊ ပိုျခင္းမရွိ၊ မွားယြင္းမႈမရွိ။ စိတ္ကူးနဲ႔ပုံေဖာ္ထားတာလည္းမရွိ။ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္လည္းမရွိဘူး။ သံသယျဖစ္စရာလည္း မရွိဘူး။ လူသားရဲ႕ ပေယာဂ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္လို႔လည္း မရဘူး။ အင္မတန္ယံုၾကည္စိတ္ခ်ရတဲ့က်မ္း ျဖစ္ပါတယ္။ က်မ္းျမတ္ ကုရ္အာန္ စူရာဟ္ ၄၁း၄၁-၄၂ မွာ
`ဧကန္မုခ် ကုရ္အာန္သည္ ျမင့္ျမတ္လွေသာ ဂုဏ္က်က္သေရႏွင့္ျပည့္စံုေသာက်မး္ျဖစ္သည္။ မမွန္ကန္ေသာ၊ အမွား ဟူေသာကိစၥရပ္မ်ားသည္ ယင္းက်မ္းစာ၏ ေရွ႕(စ-လယ္-ဆံုး)တြင္ လာေရာက္စြက္ဖက္ႏိုင္စြမး္မရွိသကဲ့သို႔ ေနာက္မွ လည္းစြက္ဖက္ႏိုင္စြမး္မရွိေပ။ ယင္းက်မး္သည္ ဥာဏ္အေျမာ္အျမင္ႏွင့္ျပည္စံုေသာ ခ်ီးမြမ္းေထာပနာမႈ အလံုးစံု ခံယူထိုက္ေတာ္မူေသာ အရွင္ျမတ္ထံေတာ္မွ ထုတ္ျပန္ခ်မွတ္ေပးေသာ က်မ္းဂန္ျဖစ္ေပသည္။´
အလ္ကီသာဗ္ကို ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ထားျခင္းနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ထပ္ၿပီးအာမခံ ပါတယ္။ က်မး္ျမတ္ကုရ္အာန္ စူရာဟ္ ၅၂း၁-၂-၃ မွာ
`အဆင့္ဆင့္ေသာ အေျခအေနကို ေက်ာ္လႊားကာ လက္ရွိလူသားအဆင့္အေျခအေနကို ေရာက္ရွိလာျခင္း ကို သက္ေသထူ၏။ ၎ျပင္ယင္းက်ယ္ျပန္႔ေသာ က်မ္းကို သက္ေသထူ၏။ ယင္းက်မ္းသည္ သားေရျပားကို ပါးလႊာေအာင္လုပ္ထားေသာ ေပခ်ပ္တြင္ ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ထားေလသည္။´
က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ကုိ ေရးသားမွတ္တမ္းတင္သူ စာေရးေတာ္မ်ားရွိပါတယ္။ ၿပီးတဲ့ေနာက္ `မုခ်ဧကန္ ထိုက်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္သည္ ထူးကဲျမင့္ျမတ္လွေသာ က်မ္းဂန္ျဖစ္သည္။ ယင္းတို႔ လံုၿခံဳစိတ္ခ်ရေသာအရာ တြင္ က်မ္းတြင္ ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ ယင္းကို စင္ၾကယ္သန္႔ရွင္း၊ အျပစ္ကင္းစင္ေသာ ႏွလံုးသားပိုင္ရွင္မ်ားမွအပ မည္သူကမွ် ကိုင္တြင္ထိေတြ႔ျခင္းမရွိပါ။´
တမန္ေတာ္ျမတ္ကိုယ္တိုင္ ဦးေဆာင္ဦးရြက္ျပဳ ႀကီးၾကပ္မွတ္တမ္းတင္ေရးသားကာ ထိုေရးသားမွတ္တမ္း တင္မႈကို ကိုယ္တိုင္စစ္ေဆးေလ့ရွိပါတယ္။ အေထာက္အထားျပပါဆိုရင္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ စာေပေရးရာမွာ ဘယ္ေလာက္ကၽြမ္းသလဲဆိုတာ သိႏိုင္တဲ့ ဟုဒိုင္ဗီယာစာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္တဲ့အခါ တစ္ဖက္ကမုဟမၼဒ္ဒူရ္ ရစူလြလႅာဟ္လို႔ ေရးတာကိုျပန္ဖ်က္ခိုင္းတာ ဖ်က္သူမရွိလို႔ ကိုယ္တိုင္ဖ်က္ခဲ့ပါတယ္။ လံုၿခံဳစြာထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ထားသည့္ ထူးကဲျမင့္ျမတ္ေသာကုရ္အာန္ကို ေရးသားမွတ္တမ္းတင္သူတို႔ သည္ ႏွလံုးသားအားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ စဥ္းစားဆင္ျခင္ေတြးေခၚေျမႇာ္ျမင္မႈအားတင္လည္းေကာင္း၊ မမွန္မကန္ ေဆာင္ရြက္လိုစိတ္ႏွင့္ မိမိအတၱ၊ အာသီသ၊ အလိုဆႏၵရမၼက္သည္ ၎တို႔အားတြယ္ကပ္ႏိုင္စြမး္ အလ်ဥ္းမရွိပါ။ အတၱမဖက္ပဲ အလႅာဟ္အမႈေတာ္ထမ္းရြက္ၾကသူ၊ တမန္ေတာ္ျမတ္၏ ဦးေဆာင္မႈကို ဦးထမ္းပဲ့ထမ္းေဆာင္ရြက္လို သူ သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္လြန္းသူမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ကုရ္အာန္ဘာသာျပန္ပညာရွင္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ၎စာေရးေတာ္မ်ားကို ေကာင္းကင္ တမန္မ်ားလို႔ ဘာသာျပန္လိုက္ၾကပါတယ္။ ၀ဟီကုရ္အာန္ကို ေရးသားမွတ္တမ္းတင္သူမ်ား ဂုဏ္ထူး၀ိေသသကို ကုရ္အာန္တြင္ ဂုဏ္ျပဳေဖာ္ျပထားသည္မွာ စူရာဟ္ (၈၀း၁၁-၁၆)တြင္
`ဧကန္မုခ် ထိုကုရ္အာန္လမ္းညႊန္ခ်က္သည္ ဆံုးမၾသ၀ါဒျဖစ္ေတာ္မူသည္။ မည္သူမဆို အလိုရွိေသာသူ သည္ (ကုရ္အာန္) ယင္းကို ေလ့လာမွတ္သားနာယူႏိုင္သည္။ ယင္းကို ေရးသားမွတ္သားထားေသာ စာလႊာသည္ ျမင့္ျမတ္စင္ၾကယ္ၿပီး ျမင့္မားေသာ အဆင့္အတန္းတြင္ရွိကာ မမွန္ကန္မႈမွကင္းစင္သည္။ ယင္းကို တာ၀န္သိ၍ ဂုဏ္ျဒပ္ထူးကဲေသာ ျမင့္ျမတ္ေသာသူေကာင္းမ်ား၊ သီးသန္႔ျဖစ္ေသာက်မ္းစာေရးသားသူ စာေရးေတာ္မ်ားက မွတ္တမ္းတင္ျခင္းျဖစ္သည္။´
ဆဖရဟ္ – ေရးသားမႈျပဳရာတြင္ စာကိုလွပေစ႐ုံသာမက သဒၵါနည္းဆိုင္ကို တတ္သိနားလည္ျခင္း၊ ၀ါက်၏ ေရးထံုးကို ကၽြမ္းက်င္မႈရွိသူလည္းျဖစ္သည္။ ကုရ္အာန္ကုိ ေရးသားမွတ္တမ္းတင္သည့္ ပုဂၢိဳလ္ဆြဟာဘာတို႔၏ အရည္အခ်င္းသည္ သဒၵါနည္းဆိုင္ရာကို တတ္သိနားလည္ တတ္ကၽြမ္းၾကသူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ စာေပေရးရာတြင္ အရဗီဘာသာစကား၏ အဆင့္ျမင့္ ဆင့္ပြားဘာသာရပ္မ်ားကိုလည္း တစ္ဖက္ကမ္းခတ္ တတ္ကၽြမ္းသူမ်ားျဖစ္ရာ ထိုေခတ္အခါကာလ၏ အရဗီဘာသာစာစကား၏ အဆင့္ျမင့္မားမႈကို ခန္႔မွန္းသိရွိႏိုင္ေၾကာင္း ပညာရွင္တို႔က ေဖာ္ျပၾကေလသည္။
ကိရာမင္န္ – လူသားတို႔အျမင္တြင္ ယုံၾကည္စိတ္ခ်ရေသာ ထူးျမတ္သူ၊ သကၠ၀ါရွင္။
ဘရရဟ္ – မိမိတာ၀န္သိျမင္သူ၊ ဂုဏ္ျဒပ္ထူးကဲေသာ သူေကာင္းမ်ား။
`ထိုမွ်သာမက က်မး္ေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္သည္ ရွင္းလင္းထင္ရွားသည့္ သက္ေသလကၡဏာေတာ္ လမ္းညႊန္ခ်က္မ်ား၏ ေပါင္းစည္ထားခ်က္ျဖစ္သည္။ ယင္းသည္ ပညာျပည့္၀ႏွလံုးလွသူတို႔၏ စိတ္ႏွလံုးသားမ်ား တြင္ ေစာင့္ထိန္းျခင္းခံရသည့္အရာလည္းျဖစ္ေပသည္။ မိမိကိုယ္ကို ပ်က္စီးဆံုး႐ွံဳးေစသူ၊ တရားမဲ့ျပဳက်င့္သူမ်ား ကသာ ငါအရွင္ျမတ္၏ သက္ေသလကၡဏာမ်ားကို ျငင္းဆန္လ်က္ရွိၾကေလသတည္း။´