ဆင္က႑ကို ျဖန္႔ထြက္ေတြးျခင္း မုဖ္သီ ဦးသန္းေအာင္ (LL.B)
ဆင္က႑ကို ျဖန္႔ထြက္ေတြးျခင္း
မုဖ္သီ ဦးသန္းေအာင္ (LL.B)
ေလးစားအပ္ပါေသာ ၾကြေရာက္လာၾကတဲ့ ဂုဏ္သေရရွိ အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီးမ်ားခင္ဗ်ား။
`အတ္စၥလားမုအလိုင္းကြန္းမ္ ၀ရဟ္မသြလ္လားဟိ ၀ဘရကာသုဟု´
ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ အခုလို ဂ်ဳမုအာဟ္ခြတၱဗာဟ္ ေျပာၾကားခြင့္ရရွိတဲ့အတြက္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကုိ ေက်းဇူးတင္ခ်ီးမြမ္းမႈ ျပဳခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ ကၽြန္ေတာ္ရဲ႕မိဘ ႏွစ္ပါးနဲ႔တကြ သင္ဆရာ၊ ျမင္ဆရာ၊ ၾကားဆရာမ်ားအားလံုးကို ဂါရ၀ျပဳေက်းဇူးတင္ရွိ ပါေၾကာင္း ေျပာၾကားလိုပါ တယ္။
ကၽြန္ေတာ္ဒီေန႔ တင္ျပမယ့္ေခါင္းစဥ္ကေတာ့ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ `ဆူရာသြလ္ ဖီးလ္´(ဆင္က႑) (ဆူရာဟ္ ၁၀၅)`ဆင္က႑ကို ျဖန္႔ထြက္ေတြးျခင္း´ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္နဲ႔တင္ျပသြားမွာျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ကို ေလ့လာလိုက္တဲ့အခါမွာ စၾက၀ဠာအနႏၱနဲ႔ ကမၻာၿဂိဳဟ္ကို အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ျဖစ္ ထြနး္ေပၚေပါက္ေစေတာ္မူထားပါတယ္။ အဲဒီ ကမၻာၿဂိဳဟ္မွာပဲ ကမၻာေျမျပင္တည္ရွိသလို၊ တစ္ဖက္မွာ ပင္လယ္ သမုဒၵရာေတြ၊ ေရထုလႊာေတြ တည္ရွိေနပါတယ္။ တခါေရထဲမွာ အင္မတန္ေသးငယ္တဲ့ ပုစြန္ဆိတ္ကေလး ကေန အႀကီးဆံုးလို႔ သတ္မွတ္ႏိုင္တဲ့ `ေ၀လငါး´အထိ တည္ရွိေနပါတယ္။ အဲဒီလိုပဲ စၾက၀ဠာမွာလည္း အင္မတန္ ေသးငယ္တဲ့ `အက္တမ္´လို႔ေခၚတဲ့ အရာကေန ဟိုး`ေန´လို႔ေခၚတဲ့ အရာအထိ တည္ရွိေနပါတယ္။
ကမၻာေျမျပင္ကို ၾကည့္လိုက္ရင္လည္း အင္မတန္ေသးငယ္တဲ့ ပိုးေကာင္ေလး(ျမင္သာမယ္ဆိုရင္ ပုရြက္ ဆိတ္၊ ျဖဳတ္)ကေန ကုန္းေျမသတၱ၀ါထဲမွာ အႀကီးဆံုးလို႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့ `ဆင္´ဆိုတဲ့ သတၱ၀ါကိုလည္း အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္ေစထားပါတယ္။ အင္မတန္ထူးဆန္းတာက က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္ အာန္မွာ အခုနေျပာတဲ့ ျခင္တို႔၊ ပုရြက္ဆိတ္တို႔ ပ်ားဆိုတဲ့ သတၱ၀ါေတြရဲ႕အေၾကာင္းေတြကို ေဖာ္ျပထားသလို၊ အေကာင္အႀကီးဆံုးျဖစ္တဲ့ `ဆင္´သတၱ၀ါရဲ႕ အေၾကာင္းကိုလည္း ဆူရာဟ္သြလ္ဖီးလ္(ဆင္က႑)ဆိုၿပီး ဆူရာဟ္ ၁၀၅ မွာ အာယသ္ ၁ မွ ၅ အထိေဖာ္ျပထားတာကို ေတြ႔ရမွာျဖစ္ပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔အားလံုး ငယ္စဥ္ ၅ ႏွစ္ ၆ ႏွစ္ အရြယ္အရဗီေက်ာင္းစတက္ၿပီဆိုတာနဲ႔ တစ္ႏွစ္၊ ႏွစ္ႏွစ္ေန ရင္ ကုရ္အာန္ထဲက ေနာက္ဆံုး ဆူရာဟ္ ၁၀ ပုဒ္ကို အလြတ္က်က္မွတ္ခဲ့ရတဲ့အထဲက အေရွ႕ဆံုးက ဆူရာဟ္ (အလမ္ သရ)ဆိုရင္ မွတ္မိၾကပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ဘာသာျပန္ကို အရင္တင္ျပပါ့မယ္။ ၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ ကၽြန္ေတာ္ရဲ႕ ေပး ထားတဲ့ ေခါင္းစဥ္အတိုင္း `ဆင္က႑´ကို ကၽြန္ေတာ္ဘယ္လိုျဖန္႔ထြက္ၿပီး ေတြးမိလဲဆိုတာကို တင္ျပမွာျဖစ္ပါ တယ္။
“ အို – နဗီတမန္ေတာ္ အသင့္အား အဆင့္ဆင့္ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ စီမံခန္႔ခြဲလမ္းညႊန္ေတာ္မူေသာ အရွင္က ဆင္ပိုင္ရွင္ေတြကို ဘယ္လိုဘယ္ပံု ျပဳလုပ္စီမံလိုက္တယ္ ဆိုတာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အသင္စူးစမ္းဆင္ျခင္ သိျမင္ နားလည္သေဘာေပါက္ေအာင္ ေလ့လာသံုးသပ္ျခင္း မျပဳဘူးလား”လုိ႔ ေမးထားပါတယ္။ (၁၀၅း၁)
ဒီေနရာမွာ ႐ိုး႐ိုးေလးေမးတဲ့ ေမးခြန္းနဲ႔ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္မွာ (အလမ္သရ)လို႔ေမးလိုက္ၿပီဆိုရင္ အဲဒါဟာ စူးစမ္း၊ ရွာေဖြ၊ သိျမင္နားလည္သေဘာေပါက္ေအာင္ ေလ့လာေစခ်င္တဲ့ သေဘာလို႔ ကၽြန္ေတာ္သံုးသပ္မိပါတယ္။
“ အဲဒီအရွင္ျမတ္ကပဲ အမွန္သစၥာတရားကို ဖ်က္လိုဖ်က္ဆီးလုပ္ရန္ အားထုတ္ႀကိဳးပမ္းေနၿပီး လူႏွင့္ လူ႔ ပတ္၀န္းက်င္ကို ဆံုး႐ွံဳးေအာင္ျပဳလုပ္မည့္ လူတို႔ရဲ႕ အႀကံအစည္အားထုတ္မႈကို လြဲမွားမႈ၊ ဆံုး႐ွံဳးမႈ၊ ပ်က္ျပားမႈ အတြင္းမွာပဲ ျပဳလုပ္ခဲ့သည္ မဟုတ္ပါေလာ။” (၁၀၅း၂)
တနည္းအားျဖင့္ သူတို႔လက္နဲ႔ သူတို႔ကို ႀကိဳးကြင္းျပန္စြတ္လိုက္တဲ့ နည္းလမ္းမ်ိဳးျပဳလုပ္ခဲ့တယ္ မဟုတ္ဘူး လားလို႔ ေျပာျခင္းျဖစ္တယ္။ အဲဒီအခါမွာ အင္မတန္ႀကီးမားတဲ့ ဆင္တပ္ႀကီးခ်ီတက္လာတဲ့အခါမွာ ကုရ္အာန္ ၁၀၅း၃မွာ ေဖာ္ျပထားတာကို တိုက္႐ိုက္ဘာသာျပန္ရရင္
“၎ျပင္ ထိုအရွင္ျမတ္သည္ အမွန္သစၥာတရားကို ဖ်က္ဆီးမယ့္ မသမာသူေတြရဲ႕ အင္အားႀကီးမား လွပါတယ္ဆိုတဲ့ ဆင္တပ္ႀကီးကို (ၿဖိဳခြင္းဖို႔) ငွက္မ်ားကို အုပ္စုလိုက္ ေစလႊတ္ေတာ္မူခဲ့သည္ မဟုတ္ပါေလာ။” (၁၀၅း၃)
ဒီေနရာမွာ (သြိဳင္းရန္)ရဲ႕ တိုက္႐ိုက္အဓိပၸါယ္ဟာ ငွက္လို႔ဘာသာျပန္လို႔ရသလို သူ႔ရဲ႕ဆင့္ပြား အဓိပၸါယ္မွာ ဦးေႏွာက္ဆိုတဲ့ အသိနဲ႔အျမင့္မားဆံုးဆိုတဲ့အရာ အဓိပၸါယ္ကိုလည္းရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမင္ေတြ႔ ေနရတဲ့ ငွက္ေတြဟာ အျမင့္မွာပ်ံေနတာကို ၾကည့္ျခငး္အားျဖင့္ ငွက္ရဲ႕အသြင္သ႑ာန္ဟာ အျမင့္မွာရွိတဲ့ အေန အထားကို ေပၚလြင္ပါတယ။္ (အဘာဘီလ္)ဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔က ငွက္တစ္မ်ိဳးလို႔ နားလည္သေဘာေပါက္ ထားေပမယ့္ သူ႔ရဲ႕မူရင္းစကားလံုးဟာ အရဗီဘာသာ စာစကားမဟုတ္ပါဘူး။ အငွားစကားလံုးျဖစ္ပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕ ေနာက္ထပ္္ဆင့္ပြား အဓိပၸါယ္မွာဘာရွိေသးလဲဆိုရင္ လႊမ္းမိုးမႈ၊ ဖိအားဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္လည္းရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီအာယသ္ (၁၀၅း၃)ကို ေနာက္တနည္းနဲ႔ဘာသာျပန္လိုက္မယ္ဆိုရင္ ဘယ္လိုရႏိုင္ေသးလဲဆိုေတာ့ “အသိဥာဏ္ ဆင္ျခင္တံုတရားျမင့္မားတဲ့၊ ပညာရည္ျပည့္၀တဲ့၊ အရည္အေသြးျမင့္မားတဲ့ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈ အင္အားစုကို အလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္ေစလႊတ္လိုက္တယ္”လို႔ ေဖာ္ညႊန္းေနျခင္းပင္ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ကၽြန္ေတာ္ျဖန္႔ထြက္ေတြးၿပီး တင္ျပတဲ့အခါပိုၿပီး ျမင္သာထင္သာ ရွိလာမွာျဖစ္ပါတယ္။
“ အဲဒီ အျမင့္ပ်ံငွက္မ်ားဟာ အဖ်က္သမားေတြရဲ႕အေပၚကေန ပ်ံသန္းေနရင္းနဲ႔ ရႊံ႕ေစး၊ ရႊံ႕ေျခာက္(တနည္း အားျဖင့္ အေပၚယံၾကည့္ရင္ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းတယ္လို႔ ထင္ရေပမယ့္၊ သူ႔ရဲ႕အရွိန္နဲ႔ထိလိုက္ရင္ အင္မတန္ျပင္းျပနာက်င္ ဖြယ္ခံစားမႈကို ရရွိလာႏိုင္တဲ့အရာ)နဲ႔ ျပဳလုပ္ထားတဲ့ ေက်ာက္ခဲနဲ႔(သရ္မီးဟင္မ္) သူတို႔အေပၚကို ပစ္ခတ္လွ်က္ ရွိေနၾကတယ္။”
အဲဒီမွာ (ပစ္ခတ္လွ်က္)ဆိုတဲ့ စကားကိုလည္း နည္းနည္းေလးမွတ္သားထားဖို႔ လိုအပ္ပါလိမ့္မယ္။ ေနာက္ပိုင္း ဒီဇာတ္လမ္းျဖစ္ေပၚလာရတဲ့ သမိုင္းေၾကာင္းကုိ ရွင္းျပတဲ့အခါမွာ လူႀကီးမင္းမ်ားတို႔ ပိုၿပီး သေဘာ ေပါက္လာပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီေနာက္မွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ရဲ႕ သတ္မွတ္ျပဌာန္းထားတဲ့ ဥပေဒသဟာ အဲဒီ အဖ်က္သမားရန္စြယ္ အသြယ္သြယ္တို႔ကို
“ထို႔ေနာက္ ထိုအရွင္သည္ ၎တို႔အား ႀကိတ္၀ါးျခင္းခံရေသာ ေကာက္႐ိုးဖတ္ကဲ့သို႔ (တနည္းအားျဖင့္) လ်င္ျမန္စြာ ပ်က္ဆီးလြယ္ေသာ အရာကဲ့သို႔) ျပဳလုပ္ေတာ္မူခဲ့သည္မဟုတ္လား။” (၁၀၅း၅)လို႔ ကုရ္အာန္က ေဖာ္ျပ ထားပါတယ္။ ဘာသာျပန္ကို ၾကည့္လိုက္ရင္ ဒီမွာတင္ၿပီးသြားပါၿပီ။ အဲဒီဆူရာဟ္ဖီးလ္ ခ်ေပးရျခင္းနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အေၾကာင္းကို ပညာရွင္ေတြက `သိဗ္ယာႏုလ္ကုရ္အာန္´အတြဲအမွတ္ ၃၀ ဆူရာဟ္ဖီးလ္က႑မွာ ေဖာ္ျပထား တာကို လူႀကီးမင္းတို႔ သံုးသပ္လို႔ရေအာင္ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပေပးပါ့မယ္။ အဲဒီေခတ္ကာလ အခ်ိန္က အီသီယိုး ပီးယားႏိုင္ငံဟာ ဘုရင္စနစ္က်င့္သံုးပါတယ္။ (တိုက္ဆိုင္လို႔ ဒီေန႔ေခတ္ကိုၾကည့္ရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လြန္ခဲ့တဲ့ ၂၅ ႏွစ္ေလာက္က အရမ္းပိန္တဲ့လူကို ေတြ႔ေတြ႔၊ အငန္းမရအစားအေသာက္ စားေနတာကိုေတြ႔ေတြ႔ ငတ္ျပတ္ေနတာပဲ၊ အီသီယိုးပီးယားက လာတာ ဆိုၿပီး ေထ့ေငါ့႐ွဳတ္ခ်ကဲ့ရဲ႕ခဲ့ၾကတယ္။
အခုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔က သူတို႔ကိုျပန္ၿပီး ေမာ့ၾကည့္ေနရတယ္။ စလာမ္တိုက္လိုက္ရၿပီ။ သူတို႔ ဒီလို ဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္ေအာင္ ဘယ္လိုစနစ္ေတြကမ်ား လုပ္ေပးလိုက္သလဲဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေလ့လာအတုယူရမွာေပါ့။) အီသီယိုးပီးယားဘုရင္ဟာ ယမန္၌ ဘုရင္ခံတစ္ဦးခန္႔အပ္ခဲ့သည္။ ဘုရင္ခံရဲ႕အမည္က `အဗ္ရဟာ´ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေခတ္က အရဗ္ႏိုင္ငံေတြမွာ နဗီတမန္ေတာ္ အီဗၺ္ရာဟင္မ္(အ-စ)ရဲ႕ စနစ္၊လမ္းစဥ္ကို လိုက္နာက်င့္သံုးေန ၾကတဲ့ ဟနီဖီေတြ အမွန္သစၥာတရားကို (ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီကေန႔မြတ္စလင္မ္ေတြေျပာတဲ့ ဟန္နဖီမဟုတ္ပါ) လိုက္တဲ့လူေတြ အမ်ားႀကီးရွိေနခဲ့တယ္။ အဲဒီလူေတြက ဟဂ်္ဆိုတဲ့တာ၀န္ကို ေက်ပြန္စြာ ထမ္းရြက္ေနခဲ့ၾကတယ္။ မြတ္ဆလင္မ္ေတြ။ အဲဒီေတာ့ သူတို႔က ကအ္ဗာဟ္မွာ အထင္ကရနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕တာ၀န္ေတြကို ထမ္းရြက္ေနတဲ့အခါ က်ေတာ့ ဘုရင္ခံအဗ္ရဟာက မေက်မနပ္ျဖစ္တယ္။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆိုရင္ သူ႔ဆီမွာ သူ႔စနစ္ကိုလိုက္နာတဲ့ လူေတြကေနၿပီး အမွန္သစၥာတရားအေပၚမွာ လိုက္နာတဲ့လူေတြ မ်ားလာတဲ့အခါ သူဟာမေက်နပ္ခ်က္ မနာလိုမႈ ကေန ေဒါသျဖစ္ေပၚလာတယ္။
အဲဒီ မိစၧရိယစိတ္ေၾကာင့္ သူ႔ဆီမွာေဒါသစိတ္ပြားမ်ားလာတယ္။ အဲဒီေဒါသေၾကာင့္ လက္တုန္႔ျပန္လက္ စားေခ်ဖို႔ မကၠာဟ္ရွိ ကအ္ဗာေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကို ၿဖိဳခ်၊ ဖ်က္ဆီးဖို႔ စစ္သည္ဗိုလ္ပါမ်ားစြာပါတဲ့ `ဆင္တပ္ႀကီး´ ကို ကိုယ္တိုင္ဦးစီးၿပီး မကၠာဟ္ကို ခ်ီတက္လာပါေတာ့တယ္။ အဲဒီျဖစ္ရပ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ပညာရွင္ေတြရဲ႕အဆိုအရ အဲဒီျဖစ္ရပ္ဟာ တမန္ေတာ္ျမတ္ မုဟမၼဒ္(ဆြ)မီး႐ွဴးသန္႔စင္ဖြားျမင္ေတာ္ မမူမီ(ရက္ေပါင္း ၅၀)အလိုမွာ ျဖစ္ပြားခဲ့ တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ပညာရွင္ေတြရဲ႕အဆိုက အဲဒီ `အဗ္ရဟာ´မကၠာၿမိဳ႕ကို ဖ်က္ဆီးဖို႔ `ဆင္တပ္ႀကီး´နဲ႔ ခ်ီတက္လာတဲ့ေန႔ဟာ တမန္ေတာ္ျမတ္မုဟမၼဒ္(ဆြ) မီး႐ွဴးသန္႔စင္ဖြားျမင္ေတာ္မူတဲ့ေန႔လုိ႔လည္း ဆိုပါတယ္။
ဆင္တပ္ႀကီးခ်ီတက္လာတဲ့အခါမွာ မကၠာၿမိဳ႕ကအ္ဗာဟ္ေက်ာင္းေတာ္ အနီးအနားကို အေရာက္မွာ ပင္လယ္နီဘက္က ငွက္ကေလးေတြ ပ်ံ၀ဲလာပါတယ္။ အဲဒီငွက္ကေလးေတြဟာ ႏႈတ္သီးနဲ႔ေျခေထာက္ေတြမွာ ေက်ာက္စရစ္ခဲကေလးေတြ သယ္ယူလာခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီဆင္တပ္ႀကီးရဲ႕ အေပၚကိုပ်ံ၀ဲၿပီးေတာ့ ငွက္ကေလးေတြကို ပစ္ခ်ၾကပါတယ္။ အဲဒီလို ပစ္ခ်လိုက္တဲ့အခါမွာ ေက်ာက္စရစ္ခဲေတြထိၿပိး အလႅာဟ္အရွငျ္မတ္ရဲ႕`ကုဒၵရသ္´ေတာ္ နဲ႔ အဲဒီဆင္တပ္ႀကီးဟာ ဖ႐ိုဖရဲျဖစ္ကာ ထုတ္ခ်င္းေပါက္ဒဏ္ရာေတြ၊ ျပင္းထန္နာက်င္ဖြယ္ဒဏ္ရာေတြရကာ ေသေၾကပ်က္စီးသြားၾကပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ အဲဒီျဖစ္ရပ္ဟာ အရဗ္ကမၻာမွာ အင္မတန္ထင္ရွားတဲ့ အေၾကာင္းတစ္ရပ္ျဖစ္ခဲ့ မွတ္တမ္းတင္ ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီျဖစ္ရပ္ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ကို `အာမုလ္ဖီးလ္´`ဆင္ႏွစ္´လို႔လည္း အရဗ္ေတြက ေခၚခဲ့သတ္မွတ္ခဲ့ၾကပါ တယ္။ အဲဒါဆိုရင္ တမန္ေတာ္ျမတ္ မုဟမၼဒ္(ဆြ)မတိုင္မီက ဆင္တပ္ႀကီးက ကအ္ဗာဟ္ကို ၿဖိဳ႕ဖို႔လာတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ငယ္ငယ္က သင္ၾကားခဲ့ရတဲ့အထဲမွာ ဘာပါသလဲဆုိေတာ့ တမန္ေတာ္မုဟမၼဒ္(ဆြ) မီး႐ွဴးသန္႔စင္ ဖြားျမင္ၿပီး တမန္ေတာ္နဗူ၀သ္မရခင္မွာ ကအ္ဗာဟ္ထဲက အေဆာင္ထဲမွာ ဗူသ္႐ုပ္ထုေပါင္း ၃၆၀ ရွိတယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔သင္ခဲ့ရတယ္။ ကၽြန္ေတာ္စဥ္းစားၾကည့္တယ္။ ဗူသ္႐ုပ္ထုေတြရွိေနတဲ့ ဒီအေဆာက္အဦးႀကီးကို အဗ္ရဟာက ဖ်က္ဖို႔လာရင္ဗူသ္ကို မႏွစ္သက္တဲ့အလႅာဟ္က ခြင့္ျပဳရမွာလား။ တားျမစ္ရမွာလား။
ဆရာ ဦးျမတ္သူ စကားနဲ႔ေျပာရရင္ မေတာက္တစ္ေခါက္၊ ေတာက္တစ္ေခါက္၊ ဥာဏ္တစ္ထြာတစ္မိုက္ေလးနဲ႔ စဥ္းစားၾကည့္ပါတယ္။ ဆင္တပ္ႀကီးကိုခြင့္ျပဳလိုက္ရမွာေပါ့။ ဒါမွသာလွ်င္ ဗူသ္ေတြ လည္း ပ်က္စီးၿပီး အသစ္တဖန္ ေျပာင္းေဆာက္လုိက္ရမွာေပါ့၊ ေနာက္တစ္ခါ သဲကႏၱာရထဲကို ဆင္တပ္ႀကီးက ခ်ီတက္လာတယ္ဆိုတာကလည္း ကၽြန္ေတာ္က ထပ္ၿပီးစဥ္းစားတာေပါ့။ သဲကႏၱာရထဲကို ဆင္တပ္ႀကီးဘယ္လိုလာမလဲ။ ကုလားအုတ္တပ္ႀကီးတို႔ ျမင္းတပ္ႀကီးတို႔ဆိုေတာ္ေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီကိစၥ အဲဒီေခတ္က ၿပီးသြားၿပီ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘာလုပ္ရမလဲ။ ၿပီးသြားၿပီ ဒီအာယသ္ ဒီဆူရာဟ္ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ဖတ္ေပါ့။ ကုသိုလ္ရမွာေပါ့။ ဒီေလာက္ပဲလား။ (အလႅာဟ္က ကုရ္အာန္ထဲမွာ ကုရ္အာန္ကို စူးစမ္းဆင္ျခင္ေလ့လာ သံုးသပ္ သုေတသနျပဳပါလို႔ ေျပာထားတယ္။ ဒီဆူရာမွာအခ်ိဳ႕စကားလံုးကို အတိတ္ကာလျပႀကိယာနဲ႔ေဖာ္ျပၿပီး အခ်ိဳ႕ကို ပစၥဳပၸန္နဲ႔အနာဂါတ္ကာလျပႀကိယာသံုးထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ေခတ္ကာလတိုင္းျဖစ္ေပၚလာႏိုင္တဲ့ အေျခအေန ဆိုတာထင္ရွားပါတယ္။)
ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ျဖန္႔ထြက္ၿပီးေတြးၾကည့္ပါတယ္။ `ဆင္´ဆိုတာ ကုန္းေနသတၱ၀ါေတြထဲမွာ အႀကီးဆံုး၊ ခြန္အားအရွိဆံုး။ အဲဒီဆင္ကို ပိုင္တဲ့ဆင္ပိုင္ရွင္(အဆြဟ္ေဘဖီးလ္)ေတြဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ အင္အားေတြ သိပ္ႀကီးလာၿပီဆိုရင္၊ လူေတြအမ်ားႀကီးလည္း ျဖစ္လာပါၿပီဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကိုယ္ကၽြန္ေတာ္တို႔ အင္အားႀကီးတယ္၊ ဘာေကာင္၊ ညာေကာင္ဆိုၿပီး မွတ္ယူတတ္ၾကပါတယ္။ သူ႔ကို သြားမထိနဲ႔။ သူ႔ေနာက္မွာ အေကာင္ႀကီးႀကီး အၿမီးရွည္ရွည္ရွိတယ္လို႔လဲ ေျပာဆိုတတ္ၾကပါတယ္။ လူအုပ္စုသိပ္ေတာင့္လာၿပီးေတာ့ သူတို႔ ကိုယ္သူတို႔ အင္အားရွိလာၿပီဆိုၿပီး သတ္မွတ္ၾကတဲ့ လူေတြက ကိုယ့္ကိုယ္ကို ဆင္နဲ႔ေျပာတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီ ဆင္ေလာက္ႀကီးတဲ့ ေကာင္ႀကီး ဘာမွမဟုတ္တဲ့ ငွက္ေသးေသးေလး။ အဲဒီငွက္ေသးေသးေလး ႏႈတ္သီးနဲ႔ေျခ ေထာက္က သယ္လာတဲ့ေက်ာက္ခဲေသးေသးေလးနဲ႔ အေပၚက ပစ္ခ်လိုက္တာ သူ႔ဘ၀ပ်က္သြားတယ္။ စဥ္းစား ၾကည့္ရင္အေျဖတစ္ခုေတာ့ ထြက္ႏိုင္ပါတယ္။ အသိဥာဏ္ဆင္ျခင္တံုတရားျမင့္မားၿပီး စြမ္းရာထက္ျမက္ဖို႔က ပိုအေရးႀကီးတာေတြ႔ရမွာပါ။
ဒါဆိုရင္ ကာကြယ္ေရး၊ စစ္ေရးအျမင္နဲ႔ ဒီဆူရာဟ္ကို ကၽြန္ေတာ္ျဖန္႔ထြက္ေတြးၾကည့္ပါမယ္။ တမန္ေတာ္ ျမတ္ မုဟမၼဒ္(ဆြ)လက္ထက္က ဘဒရ္စစ္ပြဲျဖစ္ခဲ့တယ္။ ဘဒရ္စစ္ပြဲျဖစ္တဲ့ အခ်ိန္မွာ တမန္ေတာ္ျမတ္က ဘဒရ္ အရပ္ကေန ခုခံစစ္ဆင္ႏႊဲဖို႔အတြက္ ေနရာယူတဲ့အခါမွာ ေတာင္ေပၚကေန ေနရာယူထားခဲ့တယ္။ ရန္သူလာခဲ့ရင္ ရန္သူဟာ ကုိယ့္တပ္ရဲ႕ ေအာက္မွာပဲရွိတယ္။ ထို႔ေၾကာင့္ အေပၚစီးရတဲ့ အုပ္စုဟာ ေအာက္မွာရွိေနၾကတဲ့ အုပ္စု။ စစ္ပြဲတစ္ပြဲကို ခ်ဥး္ကပ္တဲ့အခါမွာ အေပၚစီးရေအာင္လုပ္ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ စစ္ပြဲေတြျဖစ္ရင္ ေတာင္ကုန္းကိုပဲ တက္သိမ္းရတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ေတာင္ကုန္းေပၚကေနပဲ အေျမာက္နဲ႔ထု၊ လက္ပစ္ ဗံုးနဲ႔ထုလို႔ ေကာင္းတာကိုး။ ဒါေၾကာင့္ အေပၚေရာက္ေအာင္လုပ္ဖို႔ အေရးႀကီးတယ္ဆိုတာ ထင္ရွားပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခါ ကၽြန္ေတာ္တို႔တိုင္းျပည္ႏိုင္ငံရဲ႕ ကာကြယ္ေရး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေၾကာင္းေပါ့။ မၾကာခင္ကျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ တိုက္ပြဲေပါ့၊ ကိုးကန္႔မွာ ရန္သူေတြက ေတာင္ကုန္းေတြေပၚက ပစ္ခတ္ေတာ့ အ အဲဒီေတာင္ကုန္းေတြကို ရေအာင္ျပန္သိမ္းရတာေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒါမေျပာခင္ ကၽြန္ေတာ္နမူနာ တစ္ခုျပခ်င္တာက ၁၉၉၀/၉၁ ေလာက္က ကူ၀ိတ္ႏိုင္ငံကို အီရတ္ႏိုင္ငံက သိမ္းလိုက္တဲ့အတြက္ ႏိုင္ငံေပါင္းစံုက စစ္ေရးအရ၀င္ဖို႔ လုပ္တဲ့အခါမွာ အီရတ္မွာစစ္သည္ဗိုလ္ေျခ (ငါးသိန္း)နဲ႔ တင့္ကားအပါအ၀င္ ၾကည္းတပ္အင္အား ေျမာက္မ်ားစြာရွိတယ္။ တိုက္ေလယာဥ္ေတြလည္းရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ အီရတ္ေနာက္ဆံုး ႐ွံဳးသြားတာက သူ႔ကို (B.52) ေလယာဥ္နဲ႔ ဗံုး(၂)လံုးပဲ ႀကဲခ်လိုက္တယ္။ ထိုနည္း၎ ဒုတိယကမၻာစစ္မွာလည္း ဖက္ဆစ္ဂ်ပန္ကို ေလေၾကာင္းကေန ဗံုးႀကဲၿပီးမွဘဲ စစ္ပြဲေတြရပ္သြားတာေတြ႔ရမွာပါ။
တနည္းအားျဖင့္ ၾကည္းတပ္အင္အား ဘယ္ေလာက္ပဲ ေတာင့္တင္းခိုင္မာပါတယ္လို႔ ေျပာေျပာ၊ ေလေၾကာင္းက တိုက္ခိုက္တဲ့ေလေၾကာင္းတိုက္ပြဲမွာ ၾကည္းတပ္က မခုခံႏိုင္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ (ဆူရာဟ္သြလ္ဖီးလ္) ကို ျဖန္႔ထြက္ေတြးၿပီးေတာ့ တိုင္းျပည္ႏိုင္ငံကာကြယ္ေရးလံုၿခံဳေရးအတြက္ အသံုးခ်မယ္ဆိုရင္ ေလေၾကာင္း အင္အား တိုးတက္ခိုင္မာေအာင္ လုပ္ထားမယ္ဆိုရင္ ပိုင္ဆိုင္ထားမယ္ဆိုရင္ အဲဒီေလေၾကာင္း အင္အားေကာင္းတဲ့စနစ္ဟာ ၾကည္းတပ္အင္အားကို အႏိုင္ရပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးဘက္ လွည့္ၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုရင္လည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာ ႏိုင္ငံမွာ (၁၉၈၈)ရွစ္ေလးလံုး အေရးေတာ္ပံုဆိုရင္ လူႀကီးမင္းတို႔ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေတြ႔ႀကံဳခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ႏွစ္ေပါင္း(၂၆)ႏွစ္ တစ္ပါတီ အာဏာရွင္စနစ္နဲ႔အုပ္ခ်ဳပ္ေနလာခဲ့တာ၊ တိုင္းျပည္ကို ေနာက္ထပ္ႏွစ္ေပါင္း(၅၀) ေလာက္ ဆက္လက္အုပ္ခ်ဳပ္ဖို႔ အဆင္သင့္၊ ေတဇလူငယ္၊ ေရွ႕ေဆာင္လူငယ္၊ လမ္းစဥ္လူငယ္အျပင္ ပါတီတြင္း မွာလည္း ေကဒါ၊ တင္းျပည့္၊ အရံဆိုၿပီး စနစ္တက်စီမံထားခဲ့တာ။
မဆလပါတီ ျပဳတ္ေတာ့ ဘာအေၾကာင္းနဲ႔ျပဳတ္တယ္ထင္သလဲ။ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာ ကက္ဆက္ေခြ တစ္ေခြဖြင့္တဲ့ ကိစၥ၊ ႀကိဳ႕ကုနး္က လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာ ကက္ဆက္ေခြတစ္ေခြ ဖြင့္တဲ့ကိစၥ။ ေသးငယ္တဲ့ အေၾကာင္းအရာ အေသးအမႊားကိစၥတစ္ရပ္လို႔ ထင္ရတဲ့အေၾကာင္း။ ဒါေပမယ့္ တိုင္းျပည္ပ်က္သြားတယ္။ အစိုးရ (၃)ဆက္ ေျပာင္းသြားတယ္။ ႀကိဳ႕ကုန္းက စႏၵာ၀င္းဆိုတဲ့ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာ စိုင္းထီးဆိုင္သီခ်င္းေခြက စလိုက္တဲ့ စက္မႈတကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ ရပ္ကြက္ထဲက လူေတြနဲ႔ျဖစ္၊ လံုထိန္းေရာက္လာ၊ ေနာက္တစ္ေန႔ ေသနတ္နဲ႔ ပစ္ၿပီး လူစုခြဲ၊ လူငယ္ေက်ာင္းသား ကိုဘုန္းေမာ္ေသတယ္။ အဲဒီကစလို႔ အေရးအခင္းႀကီးျဖစ္လာၿပီး တိုင္းျပည္ပ်က္တယ္။ ေသးငယ္တဲ့ အေၾကာင္းအရာဆိုၿပီးေတာ့ ေလွ်ာ့တြက္လို႔မရဘူးဆိုတာ သက္ေသပါ။ အဲဒီလို ေသးေသးေလးကေန အႀကီးႀကီး ေတြျဖစ္လာတတ္တယ္ဆိုတာကိုလည္း ဒီကုရ္အာန္ ဆူရာဟ္(၁၀၅) ဆူရာဟ္ဖီးလ္ကို ျဖန္႔ထြက္ေတြးရင္ ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။
အရဗ္ေႏြဦးကို္လည္း ၾကည့္လိုက္ပါဦး။ ဒီလိုပဲ အာဏာရွင္ေတြေတာက္ေလွ်ာက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ဘာမေျပာညာမေျပာနဲ႔ တူနီးရွားႏိုင္ငံတကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ သူ႔ကိုယ္သူဓါတ္ဆီေလာင္းၿပီး မီး႐ွိဳ႕ လိုက္တယ္။ အရဗ္တစ္ခြင္တျပင္ ေနရာအႏွံ႔ အရဗ္ေႏြဦးဆိုၿပိး ေပၚေပါက္လာၿပီး ကမၻာေက်ာ္သြားတယ္။ အဲဒီ ျဖစ္ရပ္ေၾကာင့္ ေကာင္းသြားတဲ့ႏိုင္ငံရွိသလို နဂိုထက္ပိုဆိုးသြားတဲ့ ႏိုင္ငံေတြလည္းရွိတယ္။ ဒါကေတာ့ စီမံခန္႔ခြဲမႈ အပိုင္းေပါ့။ အဲဒီလို မျဖစ္ေအာင္ ဘာလုပ္မလဲဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္နိဂံုးအပိုင္းမွာ တင္ျပပါ့မယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို ၾကည့္လိုက္ရင္လည္း တစ္ခါအုပ္စုႀကီးတဲ့လူေတြ၊ အင္အားႀကီးလာၿပီလို႔ ထင္ရတဲ့လူေတြက အင္အားငယ္တယ္လို႔ ထင္ရတဲ့သူအုပ္စုကို အၿမဲတမ္းဒုကၡေပးတယ္။ အဲဒီလို ဒုကၡေပးလာတဲ့အခ်ိန္မွာ မထင္မွတ္တဲ့ ကိစၥရပ္ေတြျဖစ္ေပၚ လာတဲ့အခါမွာ မထင္မွတ္တဲ့ အေၾကာင္းႀကီးေတြ ျဖစ္သြားတတ္ပါတယ္။ အာကာသမိုးေကာင္းကင္ကေန မိုးေရ တစက္တစက္စီက်လာလိုက္တာ ေရျပင္က်ယ္ႀကီးျဖစ္လာၿပီး၊ ထုထည္ႀကီးမားလာလိုက္တာ လူေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ား ေရေဘးဒုကၡေရာက္ခဲ့ရတာေတြ႔ရမွာပါ။
ဒီကေန႔ေခတ္မွာ တန္ခ်ိန္ သိန္းနဲ႔ခ်ီၿပီး ပစၥည္းလူ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေပးေနတဲ့ သေဘၤာႀကီးတစ္စီးကိုပဲ ၾကည့္ပါ။ ဘာမွမေျပာပေလာက္တဲ့ အေပါက္ေလးတစ္ခု ေအာက္ေျခ၀မ္းဗိုက္မွာ ေပါက္သြားၿပီဆိုရင္၊ အခိ်န္မီ ဖာေထးပိတ္ဆို႔ျပဳျပင္မႈ မလုပ္ႏိုင္ဘူးဆိုရင္ အဲဒီအလြန္ႀကီးမားပါတယ္ဆိုတဲ့ သေဘၤာႀကီး တစ္စီးလံုးမွာ ဘာမဟုတ္ တဲ့၊ အလြန္ေသးငယ္တဲ့၊ အေပါက္ေလးတစ္ေပါက္ေၾကာင္ ့ပင္လယ္ၾကမ္းျပင္ႀကီးနဲ႔ မိတ္ေဆြဖြဲ႔ဆံုး႐ွံဳးနစ္နာ သြားႏိုင္ ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ အေနအထား။ လူ ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူလို႔ျဖစ္လာတဲ့အခါမွာ ကၽြန္ေတာ္ တို႔က ဘာျဖစ္မွာလဲ။ ဒီကိစၥေလးက အေသးအမႊားပါကြာ။ ဒီတစ္ခါေလးမွားတာပဲ။ ဘာျဖစ္လဲ။ ျပင္လိုက္မွာေပါ့။ မွားလိုက္၊ ျပင္လိုက္၊ ျပန္မွားလို္က္၊ ျပန္ျပင္လိုက္၊ မွားရင္းျပင္ရင္းနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္သတိထားမိတဲ့ အေၾကာင္းေလး ေျပာျပပါမယ္။ အမုန္းတရားေတြ အမုန္းစကားေတြျဖစ္ေစဖို႔ စကားေလးတစ္ခြန္းတည္းနဲ႔ ေျပာဆိုလိုက္တယ္။ အဲဒီ အခါ မသိနားမလည္တဲ့လူေတြက စိတ္လိုက္မာန္ပါ လုပ္လိုက္ေတာ့္ မေဖာ္ျပႏိုင္ေလာက္တဲ့ လူေနအိမ္ေျခ၊ ပစၥည္း၊ လူ႔အသက္ေတြမ်ားစြာ ေသေၾကပ်က္စီးခဲ့ရတာေတြ ရွိပါတယ္။ သတိအသိရွိရပါလိမ့္မယ္။
အခုလက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ တည္ဆဲဥပေဒေတြအမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ အဲဒီတည္ဆဲဥပေဒေတြဟာ အရင္တုန္းက ျမန္မာႏိုင္ငံတရားစီရင္ေရး ဥပေဒပုဒ္မ (၁၃)အရ ထိမ္းျမားလက္ထပ္ျခင္း၊ ကြာရွင္းျပတ္စဲျခင္း၊ အေမြခန္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ေတြဟာ Islamic Law နဲ႔ ေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္ရပါတယ္။ အခုျပဌာန္းလိုက္တဲ့ အထူးဥပေဒေတြဟာ အထူးဥပေဒျဖစ္တဲ့အတြက္ ဥပမာ ျပစ္မႈဆိုင္ရာဥပေဒ ပုဒ္မ (၄၉၇)မွာ တရား၀င္ခင္ပြန္း ရွိတဲ့အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္ဟာ ေနာက္ေယာက္်ားတစ္ေယာက္နဲ႔ ထပ္မံအိမ္ေထာင္ျပဳသည္ ျဖစ္ေစ၊ လင္ရွိမယားႏွင့္ ေပါင္းသင္းသည္ျဖစ္ေစ၊ ေဖာက္လြဲေဖာက္ျပန္လုပ္တဲ့ ေယာက္်ားကို လင္ျဖစ္သူက သေဘာမတူရင္ မယားခိုးမႈနဲ႔ တရားစြဲလို႔ရပါတယ္။ မယားျဖစ္သူကို အဲဒီကိစၥအတြက္ အားေပးကူညီသူအျဖစ္ ျပစ္ဒဏ္မထိုက္ေစရလို႔ ျပဌာန္းထားပါတယ္။ ဒါက ျပဌာန္းဥပေဒပါ။
အခုအထူးျပဳျပဌာန္းလိုက္တဲ့ တစ္လင္တစ္မယားစနစ္ ဥပေဒမွာ ျပစ္မႈပုဒ္မ (၄၉၇)မွာတုန္းက တို႔လြတ္တယ္။ တို႔နဲ႔ မဆိုင္ဘူးလို႔ အခုလုပ္လို႔မရေတာ့ဘူး။ အခုျပဌာန္းထားတဲ့ တစ္လင္တစ္မယားဥပေဒမွာ တရား၀င္လင္ေယာက္်ားရွိတဲ့ မိန္းမတစ္ေယာက္ တရား၀င္လင္ေယာက္်ားနဲ႔ မကြာရွင္းထားပဲနဲ႔ ေနာက္ေယာက္်ား တစ္ေယာက္ ကို ေပါင္းသင္းမယ္ဆိုရင္ အဲဒီအမ်ိဳးသမီးကို ပတ္၀န္းက်င္ကေသာ္လည္းေကာင္း၊ သူ႔ေယာက္က်ား ကေသာ္လည္းေကာင္း၊ ရဲကေသာ္လည္းေကာင္း အေရးယူပိုင္ခြင့္ရွိတယ္။
ေစ်းဦးေပါက္သြားပါၿပီ။ အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦး ေစ်းဦးေပါက္သြားပါၿပီ။ တကယ္ေတာ့ ယုန္ေထာင္ေၾကာင္မိ ဆိုတဲ့အထဲ ပထမဦးဆံုး ေစ်းဦးေပါက္မယ့္ ယုန္ေတြေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ထဲက မျဖစ္ရင္ သိပ္ေကာင္းမွာပဲ။ အခုေျပာျခင္းဟာ ကိုယ္က်င့္တရားစံႏႈန္းကို ေျပာျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ယုန္ေထာင္ေၾကာင္မိ မွာ ပထမဦးဆံုး ပုဂိၢိဳလ္ေတြဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ထဲက မျဖစ္ရင္သိပ္ေကာင္းမွာပါ။ စာရင္းအရ ၂၅ ေယာက္ ၂၅ မႈ ရွိေနပါၿပီ။ အခုထက္ထိေတာ့ ယုန္တစ္ေကာင္မွ မမိေသးဘူး။ ေၾကာင္ေတြပဲမိေနတယ္။ ဒါကၽြန္ေတာ္ သတင္းစာ ဂ်ာနယ္ေတြဖတ္ၿပီး သိရတာပါ။ အဲဒီထဲမွာမွ အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္ပါသြားတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ဖတ္ၿပီး စိတ္မေကာင္း ျဖစ္ရတယ္။ အရင္ ဥပေဒအရဆိုရင္ (၄၉၇)အရ သူလြတ္ေနတယ္။ အခုေတာ့ ပါသြားၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ ေျပာခ်င္တာက ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ တရားဥပေဒေတြကို ေလးစားလိုက္နာဖို႔ တာ၀န္ရွိတယ္လို႔ မွတ္ယူရမွာျဖစ္ ပါတယ္။
ဒါဟာ ကိုယ္က်င့္တရား၊ ကိုယ္က်င့္တရားမွာလည္း ေသးေသးေလး၊ အေသးအမႊား၊ မေျပာပေလာက္ ပါဘူးလို႔ ေလွ်ာ့မတြက္မိၾကပါနဲ႔။ အဲဒီေသးေသးေလးကို လုပ္ရင္းလုပ္ရင္းနဲ႔ ႀကီးမားတဲ့ ျပႆနာႀကီးျဖစ္လာႏိုင္ ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ကိစၥေတြမွာ သိတယ္မဟုတ္လား။ သူတို႔ဘာသူတို႔ လူငယ္ႏွစ္ေယာက္ ခိုးရာလိုက္ေျပးၾကတယ္။ ဘာမွမျဖစ္ဘူး။ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္ၾကည္ျဖဴေနတယ္။ ဒါေပမယ့္ တခ်ိဳ႕ကိစၥေတြမွာၾကေတာ့ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္ ဘယ္ေလာက္ပဲ ၾကည္ျဖဴ၊ ၾကည္ျဖဴ ေဘးပတ္၀န္းက်င္က မၾကည္ျဖဴတဲ့အခါ မလိုလားအပ္တဲ့ ျပႆနာေတြတက္ တတ္ပါတယ္။ အဲဒါေတြကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔သတိထားဖို႔ လိုပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ စိတ္ေတြကို ထိန္းဖို႔လို တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ခံယူခ်က္၊ စိတ္ေနသေဘာထား၊ အက်င့္အမူ၊ အေျပာအဆို၊ အလုပ္အကိုင္၊ အႀကံအစည္ ေတြ အားလံုးကုိ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ရန္ ေျပာင္းလဲဖို႔လိုပါၿပီ။
စီးပြားေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေျပာၾကည့္မယ္။ စီးပြားေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့လည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔က ဒီကိစၥဟာ အေသးေလး၊ အေသးေလး Child Play ပါဆိုၿပီး စီးပြားေရးဆိုင္ရာမွာ အားနည္းခၽြတ္ေခ်ာ္ေအာင္လုပ္တာ။ အေသးအမႊားလို႔ သတ္မွတ္ၿပီးလုပ္ရင္းနဲ႔ အႀကီးအက်ယ္ေဘးဒုကၡ အႏၱရာယ္ေရာက္သြားၿပီး မ႐ွဴႏိုင္၊ မကယ္ႏိုင္ ျဖစ္သြားတဲ့ လူေတြအမ်ားႀကီးရွိတယ္။
ဥပမာ တစ္ခုေျပာျပမယ္။ ၁၉၉၆/၉၇ မွာ ေဂ်ာ့ရွ္ဆိုးေရာ့ဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္က တစ္ေယာက္တည္း။ အဲဒီ တစ္ေယာက္တည္းက ေငြေၾကးေစ်းကြက္ကို ကိုင္ၿပီးလႈပ္လုိက္တာ အေရွ႕ေတာင္ အာရွမွာရွိတဲ့ ဘဏ္ေတြ၊ ေငြေၾကးေစ်းကြက္ေတြ၊ စီးပြားေရး ေစ်းကြက္ေတြအားလံုးဟာ တစ္ခါတည္း ပ်က္စီးသြားတယ္။ ဖ႐ိုဖရဲျဖစ္သြား တယ္။ စုတ္ျပတ္သတ္သြားတယ္။ တစ္ေယာက္တည္းကလုပ္တာ။ အေသးေလးပါလုိ႔ တြက္လို႔မရဘူး။ လူဦးေရ သန္းေထာင္ခ်ီရွိတဲ့ အေရွ႕ေတာင္ အာရွေဒသႀကီး တစ္ခါတည္းလႈပ္ခတ္သြားတယ္။ ဟုိကတစ္ေယာက္တည္း ကိုင္လႈပ္လိုက္တာ။ အဲဒါဘာလဲ။ အင္အားရွိတဲ့လူ၊ အထက္စီးရသြားတဲ့လူ၊ အဲဒီအားရွိတဲ့လူက၊ အားရွိတဲ့ အေနအထားနဲ႔ တစ္ခုခုလုပ္လိုက္ရင္ ဘယ္ေလာက္ပဲႀကီးပါတယ္။ ငါတို႔က ဆင္ႀကီးပါလို႔ ေျပာေနလည္း အဲဒီ ဆင္လည္းငွက္ကေလးခ်ီလာတဲ့ ခဲေသးေသးေလးနဲ႔ တစ္ခ်က္ထိလိုက္တာနဲ႔ တစ္ခါတည္း `ဖနာ´ပဲ။
ဒါေၾကာင့္ အေသးအမႊားဆိုတာ မရွိပါဘူး။ အားလံုးကို အေလးအနက္ထားၿပီး လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေစာေစာက ကိစၥရပ္ေတြကို ကၽြန္ေတာ္ျဖန္႔ထြက္ၿပီး ေတြးရင္းနဲ႔ ေနာက္ထပ္စဥ္းစားမိတာက ဒီလို ကိစၥရပ္ေတြျဖစ္လာတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ အထက္ဘိုးဘြားဘီဘင္ကတည္းက ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေမြးတယ္။ ျမန္မာ ႏိုင္ငံမွာႀကီးတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံက ဆန္ကိုစားတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံက ေရကို ေသာက္တယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံလြတ္လပ္ ေရးအတြက္ အသက္၊ ေသြး၊ ေခၽြး စေတးခဲ့ၿပီးပူးေပါင္းပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ခဲ့တယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာပဲေသတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာပဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔ထပ္ၿပီး အဆက္ဆက္ ႀကီးျပင္းရွင္သန္လာရတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ ဒီေျမမွာ ေမြး၊ ဒီေျမမွာႀကီး၊ ဒီေျမမွာေန၊ ဒီေရကိုေသာက္၊ ဒီေလကို႐ွဴ၊ ဒီတိုင္းျပည္က ဆန္ကိုစားၿပီး ဒီတိုင္းျပည္ အေပၚမွာ ေက်းဇူးသစၥာေစာင့္သိပါ့မယ္လို႔ ေျပာထားတဲ့အတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံသားစိစစ္ေရးကဒ္ျပားရတာ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔တိုင္းျပည္အေပၚမွာ သစၥာရွိရမယ္။ ဒီတိုင္းျပည္အေပၚမွာ သစၥာရွိတဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ Citizen ဆိုတဲ့ ႏိုင္ငံႀကီးသားေတြ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ အဲဒီမွာ ကၽြန္ေတာ္ကျဖန္႔ထြက္ေတြးရင္းနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံႀကီးသားပီသဖို႔အတြက္ လာမယ့္ ၈ ရက္ ၁၁ လ ၂၀၁၅ တနဂၤေႏြေန႔မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕အနာဂါတ္အတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အားလံုးမဲေပးပိုင္ခြင့္ ရွိတဲ့လူအားလံုး ဆႏၵမဲေပးဖို႔ လိုပါတယ္။ အဲဒါ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီႏိုင္ငံသားျဖစ္ ေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ကိုယ္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သတ္မွတ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။
ျမန္မာျပည္ကိုခ်စ္ပါတယ္။ ငယ္ငယ္တုန္းက စာထဲမွာ သင္လို႔ပါဆိုၿပီးေတာ့ ေျပာေန႐ံုနဲေတာ့ မရပါဘူး။ အဲဒီေတာ့ အဲဒီ ႏိုင္ငံသားဆိုတဲ့ဟာ၊ ေနာက္ပညာရွင္ေတြက ေျပာပါတယ္။ တာ၀န္ရွိတဲ့အခ်ိန္မွာ မလုပ္ပဲနဲ႔ ဒီအရာနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အခြင့္အေရးေတာင္းမယ္ဆိုရင္ေတာ့ သင္ေတာ္ေတာ္လြန္သြားပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီလို လြန္တဲ့ အထဲမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မပါဖို႔ လုိပါတယ္။ ႏိုင္ငံသားလို႔ေျပာတဲ့ ႏိုင္ငံႀကီးသားဆိုတဲ့ စကားလံုးဟာ စီနဲ႔စထားတဲ့ အတြက္ အခုကေနစၿပီး ကၽြန္ေတာ္တင္ျပမယ့္ စကားလံုးေတြအားလံုး စီေတြနဲ႔ပဲ စပါလိမ့္မယ္။ ပထမဦးဆံုး Citizen ႏိုင္ငံႀကီးသား၊ ႏိုင္ငံသားေကာင္းျဖစ္တဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔အားလံုး Character စာရိတၱအင္အား၊ ကုိယ္က်င့္တရားစံႏႈန္းေတြ ကိုယ္တိုင္ျမင့္မားဖို႔ လုိပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီလို ျဖစ္ဖို႔အတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီကေန႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ေမြးဖြားရာ တိုင္းျပည္ႏိုင္ငံ တစ္နည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ Country အတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ပုခံုးေပၚမွာ ေရာက္လာတဲ့တာ၀န္ေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေက်ပြန္ဖို႔လိုပါတယ္။ အဲဒီတာ၀န္ေက်ပြန္ဖို႔အတြက္ Candidate လို႔ ေခၚတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ေတာ္ေတြကို ေရြးခ်ယ္ဖို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အခြင့္အေရးရလာပါတယ္။ Civic Society, Civil Society ဆိုတဲ့ ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႕ ဘ၀အတြက္ အရပ္ဘက္လူမႈအဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႕ အရည္အေသြး အားေကာင္းဖို႔ လိုပါလိမ့္မယ္။
အဲဒီ Cadidate ေတြရဲ႕အေျခအေနမွာ သူတို႔ရဲ႕ Capability ဆိုတဲ့ အသံုးမျပဳႏိုင္ေသးတဲ့ စြမ္းရည္ေတြနဲ႔ ဘယ္လိုအေျခအေနရွိလည္း ဆိုတာကို၊ Calculate စနစ္တက်တြက္ခ်က္ၿပီးေတာ့ Choice ေရြးခ်ယ္ႏိုင္ခြင့္ မၾကာ ခင္ ေန႔ရက္ေတြမွာရေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင္ ့လူႀကီးမင္းမ်ားအားလံုး၊ မိသားစုမ်ားအပါအ၀င္ မဲဆႏၵေပး ပုိင္ခြင့္ရွိသူမ်ားအားလံုးဟာ ႏိုင္ငံႀကီးသား ပီသစြာနဲ႔ (၈-၁၁-၂၀၁၅)(တနဂၤေႏြေန႔)မွာ ကိုယ့္အခြင့္အေရးရွိသည္ ႏွင့္အညီ မဲေပးၾကဖို႔ ကၽြန္ေတာ္ေမတၱာရပ္ခံလိုပါတယ္။ အဲဒီအခါမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ လူသားေတြ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ျဖစ္ခ်င္တာေတြလည္းရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျဖစ္ခ်င္တာေတြကိုပဲ ေရွ႕တန္းတင္လို႔မရဘဲနဲ႔ ျဖစ္ႏိုင္တာေတြကိုလည္း စဥ္းစားဖို႔လိုပါတယ္။ ျဖစ္သင့္တာလည္း ထည့္စဥ္းစားရပါမယ္။ ျဖစ္ေနတာေတြကိုလည္း သံုးသပ္ၿပီးေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ Choice ေရြးခ်ယ္ႏိုင္စြမ္းရွိဖို႔လိုပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ Chance အခြင့္အလမ္းေတြ အေသအခ်ာရေနပါၿပီ။
အဲဒါကို ကၽြန္ေတာ္တို႔အေနနဲ႔ Careful သတိအသိရွိရွိနဲ႔ ေစ့စပ္ေသခ်ာစြာ ေရြးခ်ယ္ရန္ႏွင့္ Check အရည္ အေသြးစစ္ေဆးၿပိး ေသခ်ာေအာင္လုပ္ဖို႔လိုလိမ့္မယ္။ လူႀကီးမင္းတို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ေရြးခ်ယ္မႈ Choice ဟာ Correct အမွားကိုအမွန္အစားထိုးၿပီးခ်ိန္မွာ မွန္ကန္မႈရွိဖို႔လည္း လိုပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီေတာ့ Candidate ကိုယ္စား လွယ္ေတြရဲ႕ Capacity ဥာဏ္စြမ္းအား၊ အရည္အေသြး၊ အရည္အခ်င္းျပည့္၀မႈနဲ႔ Character ကိုယ္က်င့္တရား၊ စာရိတၱစံႏႈန္း ဘယ္ေလာက္ျမင့္လည္းဆိုတာကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့လာအကဲခတ္ဖို႔ လိုပါ မယ္။
အဲဒီအခါမွာ အဲဒီလူေတြ အရင္တုန္းကေရာ၊ အခုေရာ၊ လာမယ့္အနာဂါတ္မွာေရာ Corruption လို႔ေခၚတဲ့ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ ဘယ္ေလာက္ရွိလဲ၊ မရွိေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။ အက်င့္သိကၡာ ပ်က္စီးေစတဲ့လုပ္ရပ္ေတြ လုပ္ခဲ့ဘူးတဲ့ လူေတြလား။ လုပ္ေနတဲ့ လူေတြလား။ မလုပ္ေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။ အဲဒီလို အက်င့္သိကၡာ ပ်က္စီးေအာင္ မလုပ္ခဲ့ဘူးသူေတြ၊ မလုပ္မဲ့သူေတြကို စနစ္တက် Critical thinking နဲ႔ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားတတ္ေသာ ဆင္ျခင္ဥာဏ္အေျမာ္အျမင္နဲ႔ လူႀကီးမင္းတို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔အားလံုး Choice ေရြးခ်ယ္ၿပီး Correct မွန္ကန္စြာ ေရြးခ်ယ္သင့္ပါတယ္။ ေနာက္တခါ Careless စာနာေထာက္ထားမႈ မရွိေသာ၊ သတိမရွိ၊ အသိမဲ့ ဂ႐ုမစိုက္တဲ့သူ ေတြ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို Careless လုပ္မယ့္ လူေတြမျဖစ္ရေအာင္နဲ႔ အနာဂါတ္ရဲ႕ မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြျဖစ္တဲ့ Child ကေလးေနာင္မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြအတြက္ Change အေျပာင္းအလဲ ျဖစ္ေစဖို႔ လုပ္ရပါလိမ့္မယ္။ Change ဆိုရာမွာ အခုထက္ အဘက္ဘက္က ပိုမိုေကာင္းမြန္ဖြံၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ျဖစ္ေစဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေတာ္ေတာ္အံ့ၾသစရာေကာင္းတာက ပါတီ ၉၂ ပါတီရွိပါတယ္။ နာမည္ႀကီးတဲ့ပါတီ အားလံုးေျပာင္းလဲဖို႔ပဲေျပာေနတယ္။ ဘယ္လိုေျပာင္းလဲမွာလဲ ဘယ္ေလာက္ေျပာင္းလဲမွာလဲ။ ဘယ္ေတာ့ ေျပာင္းလဲမွာလဲ ဘယ္နည္းနဲ႔ေျပာင္းလဲမွာလဲဆိုတဲ့ အေပၚမွာပဲ ၀ိ၀ါဒကြဲျပားေနပါတယ္။ ဒါဟာ ႏိုင္ငံေရးစင္ျမင့္ မဟုတ္တဲ့အတြက္ ကၽြန္ေတာ္မဲဆြယ္စကားေျပာမွာ မဟုတ္ပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေရြးခ်ယ္မႈမွန္ကန္ဖို႔လိုတယ္။ စနစ္ က်ဖို႔လိုတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔္ဆီမွာ အခြင့္အေရးရွိတယ္ဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္တင္ျပရျခင္းျဖစ္တယ္။
လူႀကီးမငး္တို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ အနာဂါတ္ဘ၀ကာလမွာ မွန္ကန္တဲ့ေျပာင္းလဲမႈ (Real Change) အံ့ၾသစရာေကာင္းတာက (၂၀၁၅ – ဘာ ၄ ဘာ)လမွာ ကမၻာေပၚရွိ ႏိုင္ငံေပါင္းမ်ားစြာမွာ ကိုယ္စားလွယ္ေရြးခ်ယ္ပြဲ လုပ္ၾက ပါတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာတင္ Time to Change လို႔ ေျပာေနတာ မဟုတ္ပဲနဲ႔ ကေနဒါလို ႏိုင္ငံမွာေတာင္ Real Change ဆိုၿပီး ၿပိဳင္ပြဲ၀င္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္က အႏိုင္ရသြားတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကမၻာႀကီးတစ္ခုလံုးကလည္း ေျပာင္းလဲမယ္။ မွန္ကန္တဲ့ ေျပာင္းလဲမႈအတြက္ ေကာငး္ျခင္း၊ ဆိုးျခင္းဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔နဲ႔သာ သက္ဆိုင္ပါလိမ့္မယ္။ အခုအခ်ိန္မွာ ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလံုးက ႏိုင္ငံသားေတြက Change ေျပာင္းလဲဖို႔ဆိုၿပီး ေျပာဆိုလုပ္ကိုင္ေဟာေျပာေနပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို You want Change လို႔ေမးရင္ Yes I want Change လို႔ပဲ ေျဖၾကမွာပါ။ Want to Change ဆိုရင္ေတာ့ နည္းနည္းေခါင္းခါၾကတယ္။ Change ကိုလိုခ်င္တဲ့ လူေတြက ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ လည္း Change ႏိုင္ဖို႔ ဆႏၵရွိဖို႔လိုပါလိမ့္မယ္။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို အေျပာအဆို၊ အျပဳအမူ၊ အေနအထိုင္၊ အႀကံအစည္၊ အက်င့္စ႐ို္က္၊ အမုန္းတရား၊ အမုန္းစကားေျပာျခင္းေတြ၊ အလုပ္အကို္င္ေတြကိုလည္း Change လုပ္ဖို႔လိုပါမယ္။ ေလာကႀကီးကိုပဲ ျပင္လိုက္မယ္။ ငါေတာ့ မျပင္ဘူးဆိုရင္လည္း မျဖစ္ပါဘူး။
ဒါေၾကာင့္ လူႀကီးမင္းမ်ားအားလံုးနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ `အင္န္ရွာအလႅာဟ္´ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ကၽြန္ေတာ့္ အလွည့္မွာ (ခြတၱဗာဟ္)ေရွ႕လရဲ႕ ေနာက္ဆံုးပတ္ေလာက္ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔အားလံုး ၿပိဳင္တူပဲ။ Yes We Can ဟုတ္ကဲ့။ ကၽြန္ေတာ္တို႔အားလံုး ကိုယ့္အစြမ္းအစနဲ႔ကိုယ္ တကယ္လုပ္ႏိုင္ၾကပါၿပီလို႔ ေျပာႏိုင္တဲ့ အေျခအေန၊ အခိ်န္အခါကို အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ေပးသနာခ်ီးျမႇင့္ေတာ္မူပါေစလို႔ ဆုမြန္ဒုအာျပဳရင္းနဲ႔ နိဂံုးခ်ဳပ္အပ္ပါတယ္။