မိလ္လေသ့ အီဘရာဟီ္မ္း (တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္း(အ)၏ ယံုၾကည္ခ်က္ဆိုင္ရာ လူေနမႈစနစ္ဇယား) မုဖ္သီ ဦးစန္းေအာင္ (B.Sc)

မိလ္လေသ့ အီဘရာဟီ္မ္း

(တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္း(အ)၏ ယံုၾကည္ခ်က္ဆိုင္ရာ လူေနမႈစနစ္ဇယား)

မုဖ္သီ ဦးစန္းေအာင္ (B.Sc)

ဒီကေန႔ ၂ဝ၁၆၊ေမလ၊၁၃ ရက္ေန႔မွာ က်ေရာက္တဲ့ ဂၽဴမုအာဟ္ေန႔မွာ အလႅာဟ္အရွင္ ျမတ္ကို ေအဗာဒသ္ျပဳရန္ ၾကြေရာက္လာၾကတဲ့ေလးစားအပ္ပါေသာ မြတ္စလင္မ္ညီေနာင္ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီး အေပါင္းတို႔ ခင္ဗ်ား။

“အတ္စလာမုအလိုင္းကြန္းမ္ ဝရဟ္မသုလႅားဟိ ဝဘရကာသုဟု”

ဒီကေန႔ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပဖို႔ ေရြးခ်ယ္ထားတဲ့ ခြတၱဗာဟ္ရဲ႕ေခါင္းစဥ္ကေတာ့ `မိလ္လေသ့ အီဘရာဟီမ္း´ ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေခါင္းစဥ္ကို ကၽြန္ေတာ္ဘာေၾကာင့္ ေရြးခ်ယ္လိုက္ရသလဲဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ..

(၁) ကုရ္အာန္ကို ေသေသခ်ာခ်ာ ႏွံ႔ႏွံ႔စပ္စပ္မေလ့လာမိျခင္း။

(၂) အစၥလာမ္သည္ ဘယ္လိုသမိုင္းဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္ေတြအေပၚမွာ အေျခခံၿပီး တိုးတက္ေျပာင္းလဲလာတဲ့ `အေရႊ႕´တစ္ခုျဖစ္တယ္ ဆိုတာကို နားမလည္ျခင္း။

(၃) အစၥလာမ္ရဲ႕ယံုၾကည္ခ်က္ဆိုင္ရာ လူေနမႈစနစ္ဇယား (မိလ္လသ္)၏ အတိုင္းအတာႏွင့္ အေျပာက်ယ္မႈသည္ မည္မွ်ေလာက္ရွိသည္ကို သိနားလည္မႈမရွိျခင္း။

ဆိုတဲ့အခ်က္ (၃)ခ်က္ကို သိနားလည္သူေတြရွိၾကသလို မသိနားမလည္သူေတြကလည္း အမ်ားစုျဖစ္ေန တဲ့အတြက္ ဒီအေျခခံအခ်က္(၃)ခ်က္အေပၚမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘယ္လိုသိနားလည္ေအာင္လုပ္ျခင္းအားျဖင့္ ယေန႔ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ အျငင္းပြားမႈအခ်ိဳ႕ကို ေျဖရွင္းႏိုင္ေရးအတြက္ ကၽြန္ေတာ္တတ္သိနားလည္ထားသေလာက္ ကၽြန္ေတာ့ဖက္က ကၽြန္ေတာ္ ရွာေဖြသုေတသနျပဳခ်က္ေတြကို အစပ်ိဳးတင္ျပလိုက္ျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။

အမွန္တကယ္မွာေတာ့ ဒီေခါင္းစဥ္ဟာ၊ ဒီဘာသာရပ္ဟာ အင္မတန္က်ယ္၀န္းလွပါတယ္။ ဒီဘာသာရပ္ကို ေလ့လာမယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း (၄ဝဝဝ)ေက်ာ္ရဲ႕သမိုင္းဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္ေတြ၊ သက္ေသအေထာက္အထားေတြ၊ သုေတသနျပဳခ်က္ေတြကိုပါ လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္ႏိုင္မဲ့၊ သံုးသပ္စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏိုင္မဲ့ အရည္အေသြးေတြကုိ ပိုင္ဆိုင္ထားဖို႔ေတာ့ လိုအပ္ပါလိမ့္မယ္။ စူးစမ္းၿပိး လက္သင့္ခံႏိုင္ဖို႔လည္း လိုအပ္ပါ လိမ့္မယ္။ ဆိုလိုတာက ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဦးေႏွာက္ေတြ ျဖန္႔က်က္ဖြင့္ထားဖို႔၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ႏွလံုးသားတံခါးေတြကို ဖြင့္လွစ္ထားဖို႔၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔လက္ရွိလက္ခံထားတဲ့အခ်က္အလက္ေတြဟာ အားနည္းခၽြတ္ေခ်ာ္မႈေတြရွိခဲ့ရင္ ဒီအခ်က္ေတြကို တရားေသဆုပ္ကိုင္ထားမဲ့အစား ေျပာင္းလဲပစ္ဖို႔ေတာ့ လုိအပ္ပါလိမ့္မယ္။

ကၽြန္ေတာ္ရဲ႕ေလ့လာသံုးသပ္ခ်က္ေတြအေပၚမွာ ဘယ္အခ်က္ကိုေတြ႔ရသလဲဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္ အမ်ားစုက `အစၥလာမ္´ဆိုတဲ့ လူေနမႈစနစ္ဇယားဟာ တမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္(ဆြ)လက္ထက္ေရာက္မွ ေပၚထြန္းလာတယ္ဆိုတဲ့ အယူမွားတစ္ခုကို လက္လႊတ္လိုက္ဖို႔ လိုအပ္ပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီအယူအဆကို ဆက္လက္ၿပီး လက္ခံထားမယ္ဆုိရင္ေတာ့ အခုကၽြန္ေတာ္တင္ျပမဲ့ အခ်က္ေတြကို လက္ခံလို႔ရမွာ မဟုတ္ပါဘူး။

ကမာၻေပၚမွာ ဘာသာေရးယံုၾကည္ခ်က္နဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ အဓိကအုပ္စုႀကီး (၂)အုပ္စု ကြဲပါတယ္။ `ဖန္ဆင္းရွင္ (Creator)´ကို လက္ခံတဲ့အုပ္စုနဲ႔ `ဖန္ဆင္းရွင္´မရွိဘူးဆိုတဲ့ ဘာသာေရးအုပ္စုႀကီး(၂)အုပ္စုပဲျဖစ္ပါ တယ္။ ဒီအုပ္စု(၂)စုထဲမွာ ဖန္ဆင္းရွင္းကို လက္ခံတဲ့အဓိက အုပ္စုႀကီးကေတာ့ ဂ်ဴး၊ ခရစ္ယာန္ႏွင့္ အစၥလာမ္ကေတာ့ အဓိကပါ။ က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္ (၆း၇၄-၇၅-၇၆-၇၇-၇၈-၇၉)အရဆိုရင္ တမန္ေတာ္ အီဘရာဟီမ္း(အ)ဟာ `ဖန္ဆင္းရွင္´ကို ျပတ္ျပတ္သားသား လက္ခံလိုက္တဲ့ အေထာက္အထားေတြပါ။ တမန္ ေတာ္အီဘရာဟီမ္းရဲ႕ ယုံၾကည္ခ်က္ဆိုင္ရာေတြနဲ႔ လူေနမႈဘ၀ျဖစ္တဲ့ ‘မိလ္လသ္’ အထိကိုပါ က်ယ္ျပန္႔စြာ ဆင္းသက္၊ သက္ေရာက္လာတဲ့ အေနအထားကို ကၽြန္ေတာ္နိဒါန္းပို္င္းမွာ ရြတ္ဖတ္သြားတဲ့ ကုရ္အာန္(၁၆း၁၂ဝ-၁၂၁-၁၂၂-၁၂၃) အစရွိတဲ့ အာယသ္ေတြနဲ႔ သက္ေသအေထာက္အထားေပးပါမယ္။

“ဧကန္မုခ် အီဘရာဟီမ္းသည္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ အမိန္႔ေတာ္မ်ားကို တေသြမတိမ္းလိုက္နာသူ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဝင္ တစ္ဦးျဖစ္ၿပီး၊ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္အေပၚ တစ္စိတ္တစ္လက္တည္းျဖင့္ ေျဖာင့္မတ္မွန္ကန္စြာ တည္ၾကည္လိုက္နာသူျဖစ္ခဲ့ေပၿပီ။ ထို႔ျပင္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ႏွင့္ တစ္စံုတစ္ရာကို နႈိင္းယွဥ္တြဲဖက္ ကိုးကြယ္သူတို႔ အနက္မွလည္း မဟုတ္ခဲ့ေပ။”  (ကုရ္အာန္ ၁၆း၁၂ဝ)

“(တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္းသည္) အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ ေက်းဇူးေတာ္မ်ားကို အလြန္သိတတ္ေတာ္ မူခဲ့၍၊ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က သူ႔အားေရြးခ်ယ္ေတာ္မူခဲ့ၿပီး ေျဖာင့္မတ္မွန္ကန္ေသာ တရားလမ္းမွန္ကို ညႊန္ျပခဲ့ေလ သည္။”  (ကုရ္အာန္ ၁၆း၁၂၁)

“ထို႔ျပင္ ငါအရွင္ျမတ္က သူ(တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္း)အား ဤမ်က္ေမွာက္ကာလ၌ ေကာင္းျမတ္တင့္ တယ္ျခင္းကို ခ်ီးျမႇင့္ေပးသနားေတာ္မူခဲ့ၿပီ။ ဧကန္အမွန္ပင္ သူ၏အနာဂါတ္ကာလအတြက္ကိုလည္း သူေတာ္စင္တို႔ ၏ အဆင့္အတန္းကို ခ်ီးျမႇင့္ခဲ့ေပၿပီ။”  (ကုရ္အာန္ ၁၆း၁၂၂)

ဒီအာယသ္ (၃)ခုက တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္း(အ)ရဲ႕အေနအထားနဲ႔ အဆင့္အတန္းကို ညႊန္ျပေနတာပါ။ ဒီလို အေနအထား၊ ဒီလိုအဆင့္အတန္းရွိတဲ့ တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္း(အ)နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တစ္ဆက္တည္းမွာ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္က ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ တမန္ေတာ္ျမတ္ႀကီး မုဟမၼဒ္(ဆြ)ကုိ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ဘယ္လို `ဝဟီ´အမိန္႔ေပးလမ္းညႊန္တယ္ဆိုတာကို ကုရ္အာန္ (၁၆း၁၂၃)မွာ တငျ္ပပါရေစ။

“တစ္ဆက္တည္းမွာပင္ ငါအရွင္ျမတ္က အသင္တမန္ေတာ္(မုဟမၼဒ္)အား `အသင္သည္ တမန္ေတာ္ အီဘရာဟီမ္း၏ မိလ္လသ္ကို ဖ၀ါးေျခထပ္လိုက္နာပါေလ။ ထို႔ျပင္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ႏွင့္ တစ္စံုတစ္ရာကုိ တြဲဖက္ကိုးကြယ္သူတို႔အနက္မွ မျဖစ္ပါေစႏွင့္။´ဟု ဝဟီထုတ္ျပန္အမိန္႔ေပးခဲ့ေလသည္။”   (ကုရ္အာန္ ၁၆း၁၂၃)

ဒီိအာယသ္ (၁၆း၁၂၃)အရဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တမန္ေတာ္ျမတ္ႀကီးကို အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က သူ႔ရဲ႕အထက္ႏွစ္ေပါင္း(၂ဝဝဝ) ေက်ာ္ေလာက္က ပြင့္ေပၚခဲ့တဲ့ ေရွးတမန္ေတာ္ႀကီး အီဘရာဟီမ္း(အ)ရဲ႕ `မိလ္လသ္´လို႔ေခၚတဲ့ `ယံုၾကည္ခ်က္ ဆိုင္ရာ လူေနမႈစနစ္ဇယား´ကို ဖ၀ါးေျခထပ္လိုက္နာဖို႔ ညႊန္ၾကားခဲ့တယ္ဆိုတာ အတိအက်ပါပဲ။ ဒီေနရာမွာ `မိလ္လသ္´လို႔ေခၚတဲ့ `ယံုၾကည္ခ်က္ဆိုင္ရာ လူေနမႈစနစ္ဇယား´ဆိုတဲ့ စကားရပ္ကို ရွင္းျပဖို႔လိုပါလိမ့္မယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အစၥလာမ္ကို သက္ဝင္ယံုၾကည္လက္ခံတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဝင္ေတြမွာ အျခားေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဝင္ ေတြနဲ႔ အေျခခံမတူညီခ်က္ေတြ ရွိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ လူမႈဘဝေနထိုင္ေရးပံုစံ (Lifestyle)ေတြျဖစ္တဲ့ ေန႔တစ္ဓူဝ စားေသာက္၊ ေနထိုင္၊ သြားလာေရးပံုစံေတြမွာ ယံုၾကည္ခ်က္ကို အေျခခံထားတဲ့၊ အေျချပဳထားတဲ့ သေဘာတရား ေတြရွိပါတယ္။ ဥပမာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ အသားစားမယ္ဆိုရင္ လည္လွီးေသြးေဖာက္ထုတ္ထားတဲ့ သားေကာင္ရဲ႕ အသားကုိမွ စားေသာက္တယ္။ အျခားနည္းနဲ႔ သတ္ျဖတ္ထားတဲ့၊ ဒါမွမဟုတ္ ေသဆံုးသြားတဲ့သားေကာင္ရဲ႕အသားကို စားသံုး ခြင့္မရွိဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈ၊ ေျပာဆိုဆက္ဆံေပါင္းသင္းမႈ၊ ဥပေဒဆိုင္ရာ လက္ထပ္ထိမ္းျမားမႈ၊ အေမြခြဲေဝမႈ အစရွိတာေတြမွာ ‘အီမာန္ယံုၾကည္ခ်က္အေပၚမွာ အေျခခံထားတဲ့ လူေနမႈစနစ္ (Faith Based Lifestyle)’ အေပၚမွာ အေျခခံထားတဲ့ ပညတ္ခ်က္ေတြအေပၚမွာ  လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ရပါတယ္။ ဒါကို အရဗီလို `မိလ္လသ္´လို႔ေခၚပါတယ္။ ျမန္မာလိုေတာ့ `ယံုၾကည္ခ်က္ဆိုင္ရာ လူေနမႈစနစ္ဇယား´လို႔ေခၚပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ `မိလ္လေသ့ အီဘရာဟီမ္း´ဆိုတာက တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္း၏ ယံုၾကည္ခ်က္ဆိုင္ရာ လူေနမႈစနစ္ဇယားလို႔ အဓိပၸါယ္ရပါ တယ္။

တမန္ေတာ္ႀကီး အီဘရာဟီမ္း(အ)ရဲ႕ `မိလ္လသ္´လမ္းစဥ္ စနစ္ဇယားေတြကို ေရွးက်တဲ့သာသနာ အုပ္စုဝင္ေတြျဖစ္တဲ့ `ဗနီအီစ္ရာအီလ္း´ေတြ၊ ဂ်ဴးေတြ၊ ခရစ္ယာန္ေတြမွ အဆင့္ဆင့္လက္ခံက်င့္သံုးလာခဲ့ၿပီး၊ ေနာက္ဆံုး အစၥလာမ္အထိကို လႊမ္းမိုးသက္ေရာက္လာတဲ့အတြက္ ဂ်ဴး၊ ခရစ္ယာန္နဲ႔ အစၥလာမ္ဘာသာေတြကို ပညာရွင္ေတြက `Abrahamic religion´လို႔ အမွတ္သညာျပဳၿပီး ေခၚဆိုၾကပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ Abrahamic religion လို႔ေျပာလိုက္တဲ့အခါမွာ တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္း(အ)က ဘယ္လမ္းစဥ္ကို သက္၀င္ယံုၾကည္ခဲ့သလဲ ဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကုရ္အာန္ (၃း၆၇)မွာ ဒီလိုေဖာ္ျပထားပါတယ္။

“ အီဘရာဟီမ္းသည္ ရဟူဒီ မဟုတ္သလို နဆြ္ရာနီ(ခရစ္ယာန္)လည္းမဟုတ္ေပ။ အမွန္ေသာ္ကား သူသည္ေျဖာင့္မတ္မွန္ကန္ တည္ၾကည္ေသာ `မြတ္ဆလင္မ္´(အမိန္႔ကိုနာခံသူ)သာလွ်င္ျဖစ္ၿပီး၊ `မြရွ္ရီက္း´ ဟူေသာ တုဖက္ယွဥ္တြဲယံုၾကည္ကိုးကြယ္သူမ်ား အနက္မွလည္း မဟုတ္ေပ။”  (ကုရ္အာန္ – ၃း၆၇)

ဒီအာယသ္မွာပါဝင္တဲ့ `ဟနီးဖ္´ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရဟာ ‘လမ္းမွားကို ေက်ာခိုင္းၿပီး ေျဖာင့္မတ္မွန္ကန္မႈကို ႏွစ္ၿခိဳက္ျခင္း’ လို႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ အမွန္တကယ္မွာလည္း တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္း(အ)ရဲ႕ ေနာက္ႏွစ္ေပါင္း ေတာ္ေတာ္ၾကာမွ `ေသာဝ္ရသ္´က်မ္း၊`အင္ဂ်ီလ္း´က်မ္းဆိုတာေတြ ေပၚထြန္းလာတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီကေန႔ ကၽြန္ေတာ္ တို႔ မြတ္ဆလင္မ္ေတြအေနနဲ႔ `က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္က ရည္ညႊန္းေနတဲ့ တမန္ေတာ္ အီဘရာဟီမ္း(အ)ရဲ႕ `မိလ္လသ္´ေတြဟာ ဘာေတြလဲ။ အမွန္တကယ္ေရာ၊ ဒီ `မီလ္လသ္´ေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘယ္ေလာက္အတိုင္း အတာအထိ လက္ခံက်င့္သံုးေနပါသလဲဆိုတာကို စူးစမ္းသုေတသနျပဳ၊ ဆန္းစစ္သင့္ပါတယ္။

အမွန္တကယ္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္ေတြအတြက္ တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္း(အ)ရဲ႕ `မိလ္လသ္´ဆိုတာက ကၽြန္ေတာ္နားလည္သေလာက္ ထင္သာျမင္သာရွိစြာျပရမယ္ဆိုရင္ အစၥလာမ့္ေရးရာ က်င့္စဥ္က်င့္ရပ္ေတြျဖစ္တဲ့ `ဆြလားသ္´ဆိုတဲ့အပိုင္း၊ `ဟဂ်္´ဆိုတဲ့အပိုင္းေတြနဲ႔  လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ `တြဟာရသ္´အျဖစ္လက္ခံက်င့္သံုးေနၾကတဲ့ အမ်ိဳးသားမ်ားရဲ႕`ခတၱနာ´အေရျပားလွီးျဖတ္ျခင္းအပိုင္း၊ ကြယ္လြန္ ေသဆံုးသူကို ေျမျမႇဳပ္`ဒဖ္နာ´လုပ္တဲ့အပိုင္း၊ ဒီစနစ္ဇယားေတြဟာ တမန္ေတာ္ႀကီး အီဘရာဟီမ္း(အ)လက္ထက္ မွာကတည္းက သူ႔ရဲ႕လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဝင္ေတြက ေဆာင္ရြက္ခဲ့တာပါ။ ဒီစနစ္ဇယားေတြဟာ တမန္ေတာ္ႀကီး အီဘရာဟီမ္း(အ)ရဲ႕ သားစဥ္ေျမးဆက္ နဗီတမန္ေတာ္အပါးပါးဆီသို႔လည္း လက္ဆင့္ကမ္းျပန္႔ႏွံ႔ေရာက္ရွိ က်င့္သံုး ခဲ့ပါတယ္။ သမိုင္းေၾကာင္းျပန္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ပြင့္ေပၚလာခဲ့တဲ့ တမန္ေတာ္အားလံုးဟာ တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္း (အ)ရဲ႕ အမ်ိဳးအႏြယ္ေတြခ်ည္းပဲျဖစ္ေနတာကို ေလ့လာေတြ႔ရွိရပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဂ်ဴးေတြ၊ ခရစ္ယာန္ေတြမွာ ၾကည့္လိုက္ရင္ တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္(အ)ရဲ႕ `မိလ္လသ္´ေတြကို ေတြ႔ရပါတယ္။ သူတို႔လက္ခံရရွိခဲ့တဲ့ က်မ္းစာေတြမွာဆိုရင္လည္း တမန္ေတာ္ အီဘရာဟီမ္း(အ)ရဲ႕ အမည္နာမကို ထည့္သြင္းေဖာ္ျပျခင္းခံရတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္မွာလည္း အီဘရာဟီမ္(အ)ရဲ႕ အမည္က (၆၈)ႀကိမ္ပါရွိသလို၊ ဆူရာဟ္တစ္ပုဒ္ရဲ႕အမည္မွာလည္း `ဆူရာဟ္ အီဘရာဟီမ္း´လို႔ အမည္ေပးပါရွိပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္ဘာျဖစ္လို႔ တမန္ေတာ္ အီဘရာဟီမ္း(အ)နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး မီးေမာင္းထိုးျပ ရွင္းျပေနရသလဲဆို ေတာ့ ဒီကေန႔ အစၥလာမ္ဘာသာေရးေလာကမွာ တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္(အ)ရဲ႕ ‘မိလ္လသ္’ အပိုင္းကေပ်ာက္ကြယ္သလိုျဖစ္ေနလို႔ပါ။ အခ်ိဳ႕ကလည္း သမုိင္းဆိုတာကို လံုးဝလက္ခံစရာ၊ ထည့္သြင္းစဥ္းစားစရာမလိုဘူးဆိုၿပီး ေျပာဆိုမႈေတြရွိပါတယ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ကို ဖြင့္ၾကည့္လိုက္ပါ။ ေရွးတမန္ေတာ္ေတြ၊ ေရွးကလူ႔အစုအဖြဲ႔ေတြအေၾကာင္း ေဖာ္ျပေနပါ တယ္။ ဒါကသမိုင္းမဟုတ္ဖူးလား။ သမုိင္းျဖစ္စဥ္တိုင္းကို အီမာန္သက္ဝင္ယံုၾကည္စရာမလိုေပမဲ့ အီမာန္ယံုၾကည္ ခ်က္မွာ သမိုင္းဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္ေတြပါဝင္ေနတာကို ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္မွာ ေဖာ္ျပထား တဲ့ သမိုင္းျဖစ္စဥ္ေတြကိုေတာ့ အီမာန္သက္ဝင္ယံုၾကည္ခ်က္ထဲ ထည့္သြင္းရပါလိမ့္မယ္။ ကၽြန္ေတာ္နားလည္ သေလာက္ေျပာရမယ္ဆိုရင္ မြတ္ဆလင္မ္တစ္ဦးအေနနဲ႔ေတာ့ အစၥလာမ္သည္ ဘယ္လိုသမိုင္းဆိုင္ရာ အခ်က္ အလက္ေတြအေပၚမွာ အေျခခံၿပီးတိုးတက္ေျပာင္းလဲလာေနတဲ့ `အေရြ႕´တစ္ခုျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ကိုေတာ့ သိနားလည္ထားဖို႔ လိုအပ္ပါလိမ့္မယ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ရဲ႕သမုိင္းျဖစ္စဥ္ေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာေလ့လာ မယ္ဆိုရင္ Evolution လို႔ေခၚတဲ့ `ဆင့္ကဲေျပာင္းလဲမႈျဖစ္စဥ္´ေတြကို ေတြ႔ရသလို `Revolution´လို႔ေခၚတဲ့ `႐ုတ္ခ်ည္းေျပာင္းလဲမႈျဖစ္စဥ္´ေတြကိုပါ ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ဒီလိုေျပာင္းလဲမႈျဖစ္စဥ္ေတြမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေနာက္ပိုင္းလူသားေတြအတြက္ နမူနာယူစရာ၊ သင္ခန္းစာယူစရာအျဖစ္ အမ်ားအျပားထားရွိခဲ့တာ ကို ေတြ႔ရွိရပါတယ္။

ဒီကေန႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္ေတြ `ဖရဇ္´တာဝန္အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳေဆာင္ရြက္ေနတဲ့`ဟဂ်္´ လုပ္ငန္းစဥ္ကို သံုးသပ္ၾကည့္ပါ။ ဒီ `ဟဂ်္´လုပ္ငန္းစဥ္ဟာ တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္း(အ)က စတင္ခဲ့တာပါ။ `ကအ္ဘာ´ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကို တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္း(အ)နဲ႔ သားေတာ္တမန္ေတာ္ အီစ္မာအီလ္း(အ)တို႔က အုတ္ျမစ္ခ်တည္ေဆာက္ခဲ့တာပါ။ ဒီလိုတည္ေဆာက္ခဲ့တဲ့ `ကအ္ဗာ´ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးဟာ ယေန႔အထိ သက္ဝင္ လႈပ္ရွားေနပါတယ္။

က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္(၂း၁၂၈)မွာ တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္း(အ)နဲ႔ သားေတာ္အီစ္မာအီလ္း(အ)တို႔က အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ရဲ႕ အမိန္႔ေတာ္နဲ႔ `ကအ္ဗာ´ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကို တည္ေဆာက္ၿပီးတဲ့အခါမွာ အလႅာဟ္အရွင္ ျမတ္ထံ သူတို႔ႏွစ္ဦးရဲ႕ ေတာင္းဆုဒုအာျပဳပံုကို တင္ျပပါရေစ။

“ ကၽြႏ္ုပ္တို႔အား ေမြးျမဴ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေစာင့္ေရွာက္ေတာ္မူေသာ အရွင္ျမတ္၊ ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳးတို႔အား အရွင့္အမိန္႔ကို နာခံသူမြတ္ဆလင္မ္(၂)ဦးျဖစ္ေစေတာ္မူပါ။ ထိုနည္းတူ ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳးတို႔၏ သားစဥ္ေျမးဆက္ မ်ားကိုလည္း အရွင့္အမိန္႔ေတာ္ကို နာခံသူ မြတ္ဆလင္မ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအျဖစ္ ေဆာင္ၾကဥ္းေပးေတာ္မူပါ။ ထို႔ျပင္ ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳးတို႔အား အရွင္ျမတ္ကို နာခံဘဝတည္ေဆာက္ရာတြင္ လိုအပ္သည့္ ပညတ္ခ်က္မ်ား(ဝါ)လုပ္ထံုးလုပ္ နည္းမ်ားကို ျပသေတာ္မူပါ။ ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳးတို႔အား အရွင္ျမတ္၏ခြင့္လႊတ္ခ်မ္းသာမႈကို လႊမ္းၿခံဳေပးေတာ္မူပါ။ ဧကန္မုခ်ပင္ အရွငျ္မတ္သည္ အဖန္တလဲလဲ ခြင့္လႊတ္ခ်မ္းသာမႈကို လႊမ္းၿခံဳေပးၿပီး၊ လိုအပ္ခ်က္အဝဝကို လိုေလေသးမရွိေအာင္ တင္ႀကိဳေထာက္ ပံ့ေပးေတာ္မူေသာ အရွင္ျမတ္ျဖစ္ေေတာ္မူသည္။”  (ကုရ္အာန္ ၂း၁၂၈)

ဒီအာယသ္အရဆိုရင္ တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္(အ)နဲ႔ သားေတာ္အီစ္မာအီလ္း(အ)တို႔ဟာ `ကအ္ဘာ´ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကိုတည္ေဆာက္စဥ္မွာ `မိလ္လသ္´လို႔ေခၚတဲ့ အစၥလာမ္တစ္ဦးအေနနဲ႔ သူ႔ဘဝမွာ သာသနာ က်င့္စဥ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဘယ္လိုပံုစံက်င့္ႀကံအားထုတ္ရမလဲ၊ အစၥလာမ္ရဲ႕လူေနမႈဘဝမွာ ဘယ္လိုစနစ္္ဇယား ေတြကို က်င့္ႀကံေဆာင္ရြက္ရမလဲ ဆိုတာကို အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ထံက ေတာင္းဆိုျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ အလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္က ဒီတမန္ေတာ္(၂)ပါးရဲ႕ ဆုမြန္ဒုအာျပဳမႈအေပၚမွာ လက္ခံခဲ့တဲ့အတြက္ `မိလ္လသ္´ဆိုတာဟာ တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္(အ) လက္ထက္ကတည္းက ေပၚထြန္းလာခဲ့ၿပီး ဒီစနစ္ဇယားေတြဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ တမန္ေတာ္ျမတ္မုဟမၼဒ္(ဆြ) အထိ ဆင္းသက္လာခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီကေန႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ `ဆြလားသ္´တို႔၊`ဟဂ်္´တို႔ ဆိုတာက ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ တမန္ေတာ္ႀကီး မုဟမၼဒ္(ဆြ)လက္ထက္ကမွ စတင္ ေပၚေပါက္လာတာမဟုတ္ပဲ၊ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း(၄ဝဝဝ)ေက်ာ္ တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္း(အ)လက္ထက္မွာ ကတည္းက ရွိခဲ့တာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ဖက္က အႀကံျပဳရမယ္ဆိုရင္ ဒီကေန႔ ႐ုပ္ပိုင္းဆုိင္ရာ `ဆြလားသ္´ပံုစံ သည္ ကုရ္အာန္ထဲမွာ မပါရွိလို႔ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ `ဆြလားသ္´ကို လက္မခံသူမ်ားနဲ႔ `ဆြလားသ္´ရဲ႕ ပံုစံဟာ ကုရ္အာန္ထဲမွာ မပါရွိလို႔ ကုရ္အာန္နဲ႔ဘယ္လို `ဆြလားသ္´တည္ေဆာက္မလဲလို႔ ေမးခြန္းထုတ္ေနသူမ်ားအေနနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္အခုတင္ျပေနတဲ့ `မိလ္လေသ့ အီဘရာဟီမ္း´ဆိုတဲ့ ကုရ္အာန္ျပသမိုင္းျဖစ္စဥ္တစ္ရပ္ကိုလည္း အေျဖ တစ္ခုရွာေဖြေရးမွာ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရမဲ့ အခ်က္တစ္ခ်က္အျဖစ္ လက္ခံစဥ္းစားေပးပါလို႔ တိုက္တြန္းအႀကံျပဳလို ပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္ေလ့လာမိသေလာက္ေတာ့ `ဆြလားသ္´ဆိုတဲ့ စကားလံုးဟာ တမန္ေတာ္အဆက္ဆက္မွာ ရွိခဲ့ ပါတယ္။ ဥပမာ ကုရ္အာန္(၂း၈၃)မွာဆိုရင္ `ဗနီအီစ္ရာအီလ္း´မ်ိဳးႏြယ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးရည္ညႊန္းတဲ့ေနရာမွာ `ဆြလားသ္´နဲ႔`ဇကားသ္´ကို `ဗနီအီစ္ရာအီလ္း´မ်ိဳးႏြယ္စုတို႔အတြက္ တမန္ေတာ္မူစာ(အ)မွတဆင့္ ဝဟီဗ်ာဒိတ္ ေပးခဲ့ပါတယ္။ ‘ဆြလားသ္’ ဆိုတဲ့ေဝါဟာရသည္ မူရင္း ‘အာရမိုက္-Aramaic’ ဘာသာစကား ‘ဆြလုသ’ကေနၿပီးဆင္းသက္လာတာပါ။ အာရမိုက္ဘာသာမွာ ‘ ဦးညႊတ္ အေလးအျမတ္ျပဳျခင္း၊ ကိုင္းညႊတ္ရိုက်ိဳးျခင္း’ (Bow down) လို႔အဓိပၸါယ္ထြက္ရွိပါတယ္။ အရဗီမွာလည္း ဒီအဓိပၸါယ္ဟာ မူလရင္းျမစ္မွာပါရွိၿပီးသားပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အထူးျပဳအနက္သေဘာေတြ ဘယ္ေလာက္ရွိရွိပါ၊ မူလရင္းျမစ္သေလာကိုေတာ့ ေဘးဖယ္ထားလို႔မရပါဘူး။ ဒါကိုလည္း တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္း(အ)ရဲ့ ‘ မိလ္လသ္’ တစ္ရပ္အျဖစ္ ထည့္သြင္းစဥ္းစားသင့္ပါတယ္ လို႔ ကၽြန္ေတာ္အႀကံျပဳခ်င္ပါတယ္။ ဆိုလိုတာက ကုရ္အာန္မွာေဖၚျပေနတဲ့ ‘ဆြလားသ္’ ဟာ တမန္ေတာ္မုဟမၼဒ္(ဆြ)လက္ထက္ေရာက္မွ စတင္ခဲ့တာမဟုတ္ဖူးဆိုတာေလးကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖို႔ပါ။ ဒါေၾကာင့္ ကုရ္အာန္က ပံုစံပိုင္းကို အက်ယ္မျပေပမဲ့ တမန္ေတာ္ျမတ္(ဆြ) မေမြးခင္ကတည္းက ေဆာင္ရြက္ခ်က္တစ္ရပ္အျဖစ္၊ ‘မိလ္လေသ့ အီဘရာဟီမ္း’ အျဖစ္တည္ရွိေနတာပါ။

နိဂံုးခ်ဳပ္ကိုတင္ျပရမယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္းရဲ႕ `မိလ္လသ္´ကို ေလ့လာေဖာ္ ထုတ္ပါ။ အထူးသျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကုရ္အာန္ကို ေလ့လာ၊ လိုက္နာ၊ က်င့္သံုးလိုသူအေနနဲ႔ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ က တမန္ေတာ္ျမတ္ကို က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္(၁၆း၁၂၃)မွာ တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္း(အ)ရဲ႕ `မိလ္လသ္´ကို လို္က္နာဖို႔ ျပဌာန္းထားတဲ့အတိုင္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ တမန္ေတာ္ျမတ္မုဟမၼဒ္(ဆြ)ကို စံျပအျဖစ္ ထားရွိသူတိုင္း ကလည္း တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္း(အ)ရဲ႕ `မိလ္လသ္´ကို မ်က္ေျခမျပတ္ပါေစနဲ႔။ အလားတူ ဒီကိစၥဟာ ကုရ္အာန္မွာမပါလို႔ မင္းတို႔ကုရ္အာန္ကို က်င့္သံုးေနတဲ့လူေတြ ဘယ္လိုလုပ္ၾကမလဲဆိုသူေတြကုိလည္း ေျပာခ်င္တာက တမန္ေတာ္အီဘရာဟီမ္ရဲ႕ `မီလ္းလသ္´မွာ ပါရွိၿပီးတဲ့ကိစၥေတြကို က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္က အေသး စိပ္ ထပ္မံျပဌာန္းစရာမလုိတဲ့အတြက္ ေရွးအစဥ္အလာအတိုင္း ဆက္လက္လုပ္ကိုင္သြားၾကပါလို႔ တင္ျပရင္းနဲ႔ နိဂံုးခ်ဳပ္ လိုက္ပါတယ္။