မွ်ေျခရွိေသာလူ႔အဖြဲ႔အစည္း (Balanced Society) မုဖ္သီဦးစန္းေအာင္ (B.Sc)

မွ်ေျခရွိေသာလူ႔အဖြဲ႔အစည္း (Balanced Society)

မုဖ္သီဦးစန္းေအာင္ (B.Sc)

        ဒီကေန႔ (၁၃-၁၁-၂ဝ၁၅)၊ ေယာင္မြလ္ဂ်ဴမုအာဟ္ျဖစ္တဲ့ ေသာၾကာစု႐ံုးရာေန႔မွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို အိဘာဒသ္ျပဳရန္ ၾကြေရာက္လာၾကတဲ့ (၅၉)လမ္း၊ ဆုေတာင္းျပည့္အစၥလာမ့္ဝတ္ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးရဲ႕ ဂ်မာအသ္ သားမ်ားခင္ဗ်ား —-

အတ္စလာမုအလိုင္းကြန္းမ္ ဝရဟ္မသြလ္လားဟိ ဝဘရကားသုဟု….

ဒီကေန႔ ကၽြန္ေတာ္တငျ္ပမဲ့ ခြတၱဗာဟ္ရဲ႕ေခါင္းစဥ္ကေတာ့ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ (၂း၁၄၃)မွာေဖာ္ျပပါရွိတဲ့ `အြမၼသြန္ဝဆသြန္´တနည္းအားျဖင့္ “မွ်ေျခရွိေသာလူ႔အဖြဲ႔အစည္း” (Balanced Society) ေခါင္းစဥ္ ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေခါင္းစဥ္ကို ကၽြန္ေတာ္ေရြးခ်ယ္ၿပီးေဟာၾကားတင္ျပရျခင္းကေတာ့ ဒီကေန႔ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ လက္ရွိအေနအထားနဲ႔ ကိုက္ညီထင္ဟပ္ေနလို႔ျဖစ္ပါတယ္။

လူႀကီးမင္းမ်ားမွတ္မိပါလိမ့္မယ္။ ၿပီးခဲ့တဲ့(၂ဝ၁၃)ခုႏွစ္၊ ႏွစ္ကုန္ပိုင္းေလာက္မွာ ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ “ဘယ္လိုေျပာင္းလဲ (Change) ၾကမလဲ” ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ကိုအပိုင္း(၅)ပိုင္းခြဲၿပီး `ခြတၱဗာဟ္´တင္ျပခဲ့ဖူးပါတယ္။ အဲဒီလိုတင္ျပတဲ့အခါမွာကမၻာ့ပညာရွင္ႀကီးေတြ သုေတသနျပဳေဖာ္ထုတ္ထားတဲ့ အေျပာင္းအလဲပံုစံ (Form of Change) ပံုစံ ေလးမ်ိဳးကိုက်ေနာ္တင္ျပခဲ့ပါတယ္။ ျပန္လည္အမွတ္ရေစဖို႔ တင္ျပရမယ္ဆိုရင္-

(၁) Pesonal Change – တစ္ဦးခ်င္းစီ၏ စိတ္ထားမ်ား၊ အျပဳအမူမ်ားႏွင့္ အသိအျမင္မ်ားကိုေျပာင္းလဲျခင္း။

(၂) Relational Change – မိမိအုပ္စုအတြင္း၊ မိမိအုပ္စုႏွင့္ အျခားအုပ္စုမ်ားအတြင္းဆက္ႏြယ္၊ ဆက္ဆံမႈကို ေျပာင္းလဲျခင္း။

(၃) Cultural Change – ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာေရး၊ ညီညြတ္မွ်တေရးကိုတန္ဖိုးထားေသာယဥ္ေက်းမႈဆီသို႔ ေျပာင္းလဲ ျခင္း။

(၄) Structural Change – မူဝါဒႏွင့္ဖြဲ႔စည္းပံုမ်ား၊ ေခါင္းေဆာင္မႈ ပံုသ႑ာန္မ်ား ေျပာင္းလဲျခင္း။

ဒီလိုေျပာင္းလဲျခင္းဆိုင္ရာေခါင္းစဥ္ေတြကို ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ ၿပီးခဲ့တဲ့(၂ဝ၁၃)ခုႏွစ္ရဲ႕ ႏွစ္ကုန္ပိုင္းရက္မ်ား မွာ ခြတၱဗာဟ္အျဖစ္ တင္ျပခဲ့သလို ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားလည္းလုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုေျပာင္းလဲျခင္းဆိုင္ရာအဆင့္(၄)ဆင့္ ရွိတဲ့အနက္မွာ ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ ေျပာင္းလဲျခင္းရဲ႕အဆင့္(၁)ျဖစ္တဲ့ Personal Change အပိုင္းကိုပဲက်မ္းျမတ္ ကုရ္အာန္ရဲ႕ အကိုးအကားေတြနဲ႔ အက်ယ္တဝင့္တင္ျပခဲ့ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္မွာ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပခဲ့တဲ့ ေျပာင္းလဲျခင္းအဆင့္(၄)ဆင့္ဟာတစ္ခုၿပီးတစ္ခု၊ အဆင့္လိုက္ေျပာင္းလဲသြားရမွာျဖစ္တဲ့ အတြက္၊ ပထမအဆင့္ျဖစ္တဲ့ Personal Change လို႔ေခၚတဲ့ `တစ္ဦးခ်င္းစီ၏ စိတ္ထားမ်ား၊ အျပဳအမူမ်ား၊ အသိ အျမင္မ်ားကိုေျပာင္းလဲျခင္း´အပိုင္းကိုစၿပီး တင္ျပခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအဆင့္ကေနၿပီး၊ တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ သြားမယ္ လို႔ ရည္ရြယ္ခဲ့ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ႏိုဝင္ဘာ (၈)ရက္ေန႔မွာက်င္းပခဲ့တဲ့ (၂ဝ၁၅)ခုႏွစ္ သမိုင္းဝင္ေရြးေကာက္ပြဲရဲ႕ ရလာဒ္ဟာ ေျပာင္းလဲမႈ အဆင့္ဆင့္ကို ႐ုတ္ခ်ည္းေက်ာ္တက္သြားမဲ့သေဘာမ်ိဳးေဆာင္သြားမွာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ေတြ႔ရပါတယ္။ Revolution အေနအထားေပါ့။ အမွန္တကယ္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အားလံုးတြက္ခ်က္ထားတာက လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ပါတီႀကီး (၂)ခုဟာမဲမျပတ္ပဲ ကုလားထိုင္အညီအမွ်ရမယ္လို႔ တြက္ခ်က္ထားေပမ၊ဲ့ တစ္နည္းအားျဖင့္ Evolution ဆင့္ကဲသ႑ာန္နဲ႔ ေျပာင္းလဲသြားမယ္လို႔ ထင္ထားေပမဲ့ အမွန္တကယ္ ျဖစ္သြားတဲပံုစံက ဘယ္သူကမွ မထင္ထား တဲ့ Revolution အသြင္သ႑ာန္နဲ႔ `အေရြ႕´တစ္ခုကိုေရႊ႕ေျပာင္းသြားတာေတြ႔ရပါတယ္။

ဒါကလက္ရွိႏိုင္ငံေရးျဖစ္စဥ္ေတြပါ။ ဒို႔မြတ္ဆလင္မ္နဲ႔ ဘာဆိုင္လို႔လဲ။ ဒို႔ ဘာသာေရးနဲ႔ ဘာဆိုင္လို႔လဲဆိုၿပီး ေစာဒကတက္သူေတြလည္းရွိမွာပါ။ အဲဒီပုဂၢိဳလ္ေတြအတြက္ေတာ့ ေသေသျခာျခာနားေထာင္ၿပီး စဥ္းစားသံုးသပ္ၾက ပါလို႔ပဲ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ လက္ရွိျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ Revolution လို႔ေခၚတဲ့ ႐ုတ္ခ်ည္းျဖစ္စဥ္ဟာ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပခဲ့တဲ့ ေျပာင္းလဲျခင္း (Change)ျဖစ္စဥ္ေတြရဲ႕ အဆင့္ဆင့္ကို တိုက္႐ိုက္အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ရွိေစပါတယ္။ ျဖစ္နိုင္တဲ့ သေဘာကဥပမာ Personal Change ကေနၿပီး အဆင့္(၂)ျဖစ္တဲ့ Relational Change ကိုအဆင့္ေက်ာ္ၿပီးအဆင့္ (၃) ျဖစ္တဲ့ Cultural Change နဲ႔ အဆင့္(၄)ျဖစ္တဲ့ Structural Change ဆီကိုခုန္ေက်ာ္ေရာက္သြားတတ္ပါတယ္။ ဒီအေျခအေနကအားသာခ်က္ေတြရွိသလို၊ စိုးရိမ္ဖြယ္ရာအေနအထားေတြလည္းရွိပါတယ္။ ဒီေနရာမွာေမးစရာ ရွိပါတယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ ဘယ္လိုအေျခအေနမ်ိဳးေၾကာင့္ ေျပာင္းလဲျခင္းျဖစ္စဥ္ဟာအဆင့္ေက်ာ္တတ္ ပါသလဲဆိုတာေပါ့။ ဟုတ္ပါတယ္။ ေျပာင္းလဲျခင္းျဖစ္စဥ္ အဆင့္ေက်ာ္မႈဆိုတာကပံုေသနည္းတစ္ခုလို သတ္သတ္ မွတ္မွတ္ ေျပာလို႔မရပါဘူး။ အုပ္ခ်ဳပ္သူအစိုးရ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ခံျပည္သူ၊ ႏို္င္ငံရဲ႕စီးပြားေရး၊ ပတ္ဝန္းက်င္ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ ပါဝင္စြက္ဖက္မႈ၊ ကမၻာ့အင္အားႀကီးႏိုင္ငံေတြရဲ႕ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာထိန္းညႇိမႈေတြကိုထည့္သြင္းစဥ္းစားရပါတယ္။

ေကာင္းပါၿပီ။ ကၽြန္ေတာ္ ဒီကေန႔တင္ျပမဲ့ `အြန္မသြန္ ဝဆသြန္´ `မွ်ေျခရွိေသာလူ႔အဖြဲ႔အစည္း´ (Balanced Society) ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ကိုလက္ရွိျမန္မာႏိုင္ရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးျဖစ္စဥ္နဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္မီးေမာင္းထိုးျပရပါလိမ့္ မယ္။ခြတ္ဗာဟ္ရဲ႕ နိဒါန္းအပိုင္းမွာ ကၽြန္ေတာ္ရြတ္ဖတ္ခဲ့တဲ့ က်မး္ျမတ္ကုရ္အာန္ (၂း၁၄၃)ကိုရွင္းျပပါရေစ။

“ထိုနည္းတူစြာပင္ ငါအရွင္ျမတ္သည္ သင္တို႔ကို မွ်ေျခရွိေသာလူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ျဖစ္ေပၚ ေစရျခင္းမွာ၊ သင္တို႔သည္ လူသားထုတစ္ရပ္လံုးအတြက္ စံနမူနာယူအသိအမွတ္ျပဳႏိုင္ရန္အတြက္ လည္းေကာင္း၊ ရစူလ္ တမန္ေတာ္ျမတ္သည္လည္းသင္တို႔အတြက္ စံနမူနာဟုအသိအမွတ္ျပဳႏိုင္ရန္အတြက္ လည္းေကာင္းျဖစ္သည္။ –” (ကုရ္အာန္ ၂း၁၄၃)

အမွန္ေတာ့ ဒီအာယသ္ကအရွည္ႀကီးပါ။ ကၽြန္ေတာ့ေခါင္းစဥ္နဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့အပိုင္းကိုပဲယူလိုက္တာပါ။ ဒီအာယသ္ကိုေလ့လာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ အစၥလာမ့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေပၚထြန္းလာရျခင္းရဲ႕ မူလရည္ရြယ္ခ်က္ကိုက `အြမ္မသြန္ဝဆသြန္´လို႔ေခၚတဲ့ `မွ်ေျခရွိေသာလူ႔အဖြဲ႔အစည္း´ (Balanced Society)တစ္ရပ္ ေပၚထြန္းလာေစလို ေသာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ရဲ႕ ဆႏၵေတာ္တစ္ရပ္ပါ။

ဒီေနရာမွာ `အြမ္မသြန္ ဝဆသြန္´ဆုိတဲ့ အရဗီေဝါဟာရကို ရွင္းျပခ်င္ပါတယ္။ `အြမ္မသြန္္´ဆိုတာက လူ႔အဖြ႔ဲအစည္းလို႔အဓိပၸါယ္ထြက္ပါတယ္။ `ဝဆသြြန္´ဆိုတာကေတာ့ `အလယ္အလတ္ျဖစ္ေသာ´`မွ်ေျခရွိေသာ´ `အစြန္းမေရာက္ေသာ (Between two Extreme)´လို႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ `အြမ္မသြန္ဝဆသြန္´ဆို တာက ျမန္မာလို `အစြန္းမေရာက္ေသာလူ႔အဖြဲ႔အစည္း´ `မွ်ေျခရွိေသာလူ႔အဖြဲ႔အစည္း´ဆိုၿပီးအဓိပၸါယ္ထြက္ရွိပါ တယ္။

အမွန္တကယ္ေတာ့ ဒီအာယသ္ (၂း၁၃၄)ကိုဆက္ဖတ္မယ္ဆိုရင္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က `ကိဗ္လာဟ္´ လို႔ေခၚတဲ့ `ဦးတည္ခ်က္ (Direction)´ တစ္ရပ္ကို လူသားေတြအတြက္ ခ်မွတ္ေပးတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာအလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္ခ်မွတ္ေပးတဲ့ ဦးတည္ခ်က္ `ကိဗ္လာဟ္´ကိုမလိုက္နာလိုသူေတြက အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ေစလႊတ္ လို္က္ ေသာ တမန္ေတာ္ျမတ္(ဆြ)အား ေက်ာခိုင္းသြားတဲ့ အေၾကာင္းကိုရည္ညႊန္းေဖာ္ျပထားတဲ့ အာယတ္ေတာ္ပါ။ ဒီအာယသ္ေတာ္ကရည္ညႊန္းတဲ့ျဖစ္စဥ္ေလးကိုအနည္းငယ္တင္ျပပါရေစ။

အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ဟာတမန္ေတာ္ အီဗရာဟင္မ္ရဲ႕သားေတာ္ (၂) ပါးအနက္ သားေတာ္ အီစ္ဟာက္(အ) ဖက္မွ အဆင့္ဆင့္ေသာတမန္ေတာ္ေတြကို ပြင့္ေပၚေစခဲ့ပါတယ္။ တမန္ေတာ္ အီဆာ(အ)မွာ`အီစ္ဟာက္´ ဖက္က တမန္ေတာ္ပြင့္ေပၚျခင္းကိုရပ္ဆုိင္းလိုက္ပါတယ္။ တမန္ေတာ္အီဆာ(အ)အပါအဝင္ အားလံုးေသာတမန္ေတာ္ေတြ ဟာ ဂ်ဴးအႏြယ္ဝင္ေတြပါ။ တမန္ေတာ္မုဟမၼဒ္(ဆြ)ကိုေတာ့ ဂ်ဴးအႏြယ္၊ ခရစ္ယာန္အႏြယ္က ပြင့္ေပၚေစျခင္းမျပဳ ေတာ့ပဲ တမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္(အ)ရဲ႕ က်န္သားေတာ္တစ္ပါးျဖစ္တဲ့ တမန္ေတာ္အီစ္မာအီလ္(အ) အႏြယ္ဖက္ ကပြင့္ေပၚေစခဲ့ပါတယ္။ အရဗ္မ်ိဳးႏြယ္ဖက္ကပါ။ ဒီအေနအထားကို ဂ်ဴးနဲ႔ခရစ္ယာန္တို႔က၊ အစြန္းေရာက္ လူမ်ိဳးေရးဝါဒီေတြက အရဗ္အႏြယ္ကပြင့္လာတဲ့ တမန္ေတာ္မုဟမၼဒ္(ဆြ)ကိုလက္မခံပဲ အျပင္းအထန္ ျငင္းဆန္ ကန္႔ကြက္ပါေတာ့တယ္။ ဒီေနရာမွာအလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကဦးတည္ရာလမ္းေၾကာင္း ႐ုတ္ခ်ည္းေျပာင္းလဲလိုက္ပါ တယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ `ငါတို႔ အမ်ိဳးသားဖက္သာတမန္ေတာ္ ပြင့္ရမယ္၊ ´ဆိုတဲ့ လူမ်ိဳးစြဲဝါဒကို (Revolution) ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေတာ္လွန္ေရးလုပ္လုိက္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာအစၥလာမ္ကိုတမန္ေတာ္ျမတ္ (ဆြ)အားျဖင့္ ျပန္လည္ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ၿပီးလူမ်ိဳးႀကီး၊ လူမ်ိဳးစြဲဝါဒကို ဆန္႔က်င္ေစတဲ့`မွ်ေျခရွိေသာလူ႔အဖြ႔ဲအစည္း´ ျဖစ္တဲ့ `အြမ္မသြန္ဝဆသြန္´ကို စံျပဳတည္ေဆာက္ခဲ့ပါတယ္။

က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ (၂း၁၃၄)အရအလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က အစၥလာမ္ကိုသက္ဝင္ယံုၾကည္သူတို႔အဖို႔ လူသားထုတစ္ရပ္လံုးရဲ႕ ထင္သာျမင္သာေသာသက္ေသခံျဖစ္ရမယ္လို႔ လမ္းညႊန္လုိက္တဲ့အေပၚမွာလူတစ္ ေယာက္ဟာအစၥလာမ္ကို သက္ဝင္ယံုၾကည္တယ္ဆိုရင္ သူ႔ရဲ႕လူသားျဖစ္မႈဟာ သူ႔ရဲ႕ပတ္ဝန္းက်င္ရဲ႕ စံျပဳစရာျဖစ္ လာရပါလိမ့္မယ္။

က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ (၂း၃ဝ)မွာအလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကဒီလိုမိန္႔ထားပါတယ္။

“ — ဧကန္အမွန္ပင္ ငါအရွင္ျမတ္သည္ ဤကမာၻၿဂိဳဟ္ေပၚတြင္ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္သူကိုယ္စား လွယ္ေတာ္ကို စီမံေဆာင္ရြက္ေတာ္မူေပမည္။ —” (ကုရ္အာန္ ၂း၃ဝ)

ဒီအာယသ္ေတာ္ဟာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ဤကမာၻၿဂိဳဟ္ေပၚမွာ ဤကမာၻၿဂိဳဟ္ကိုစီမံအုပ္ခ်ဳပ္ဖို႔ လူသား မ်ိဳးဆက္တစ္ရပ္ကို စီမံျပဳလုပ္ေတာ္မူမည့္အေၾကာင္းကို မလာအိကာဟ္လို႔ဆိုတဲ့ သဘာဝအင္အားစုႀကီးကို အသိ ေပးေၾကညာလိုက္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီအာယသ္ေတာ္အရ ကၽြန္ေတာ္တို႔လူသားေတြဟာ ဒီကမၻာႀကီး ေပၚမွာအလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ရဲ႕ သံတမန္ေတာ္မ်ား (Ambassadors of Allah) အျဖစ္ေရာက္ရွိလာတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ တာဝန္ေတြ၊ ဝတၱရားေတြရွိတယ္။ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြရွိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ေတြကိုက်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ရဲ႕ လမ္းညႊန္ခ်က္နဲ႔အညီမွန္မွန္ကန္ကန္ လုပ္ေဆာင္ျခင္းျဖင့္ လူသားရဲ႕တာဝန္ကို ေက်ပြန္စြာထမ္းေဆာင္ရပါမယ္။

အေစာပိုင္းမွာ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပခဲ့တဲ့အတိုင္းလတ္တေလာမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံအေျခအေနဟာ ေရြးေကာက္ပြဲ ရလာဒ္အေပၚမွာ ႐ုတ္ခ်ည္းေျပာင္းလဲမႈျဖစ္စဥ္တစ္ရပ္ကို ရင္ဆိုင္ရပါေတာ့မယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ Evoluation ျဖစ္ စဥ္တစ္ရပ္ကို နိုင္ငံေရးအက်ိဳးဆက္တစ္ရပ္အျဖစ္ရင္ဆိုင္ရပါေတာ့မယ္။ အေစာပိုင္းမွာ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပခဲ့သလို ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ အေနအထားဟာပထမအဆင့္ျဖစ္တဲ့ Personal Change (လူတစ္ဦးခ်င္းစီ၏ စိတ္ေနစိတ္ထားမ်ား၊ အျပဳအမူမ်ား၊ အသိအျမင္မ်ားကိုေျပာင္းလဲျခင္း) အဆင့္မွသည္ တတိယအဆင့္ျဖစ္တဲ့ Cultural Change (ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာေရး၊ ညီညြတ္မွ်တေရးကိုတန္ဖိုးထားေသာယဥ္ေက်းမႈဆီသို႔ ေျပာင္းလဲျခင္း)နဲ႔ စတုတၳအဆင့္ ျဖစ္တဲ့ Structural Change (မူ၀ါဒႏွင့္ဖြဲ႔စည္းပံုမ်ား၊ ေခါင္းေဆာင္မႈပံုသ႑ာန္မ်ားေျပာင္းလဲျခင္း) ဆီကိုတစ္ဟုန္ထိုး ေျပာင္းလဲေပးရမဲ့ အေျခအေနတစ္ရပ္ကို (၂ဝ၁၅)ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲရလာဒ္ကပံုေဖာ္ေပးလိုက္ပါၿပီ။ အဲဒီေတာ့ ဒုတိယအဆင့္ျဖစ္တဲ့  Relational Change (မိမိအုပ္စုအတြင္းမွာေသာ္လည္းေကာင္း၊ မိမိအုပ္စုမ်ားအတြင္း ဆက္ႏြယ္၊ ဆက္ဆံမႈေျပာင္းလဲျခင္း) ဟာ ခုန္ေက်ာ္သြားျခင္းကို ခံလိုက္ရပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ္ ကုရ္အာန္ (၈း၅၃)ကိုတင္ျပပါရေစ။

“ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးသည္ မိမိတို႔ကိုယ္တိုင္ မေျပာင္းလဲသမွ် ကာလပတ္လံုး အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ခ်ီးျမႇင့္ေသာအက်ိဳးေက်းဇူးေတာ္မ်ားသည္ပင္လွ်င္၊ ထိုလူမ်ိဳးတို႔ကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေပးမည္ မဟုတ္ေပ။ ဧကန္ မုခ်ပင္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ အၾကြင္းမဲ့ၾကားေတာ္မူေသာအရွင္၊ အၾကြင္းမဲ့သိေတာ္မူေသာအရွင္ျဖစ္သည္။” (ကုရ္အာန္ ၈း၅၃)

ဒီအာယသ္ေတာ္အရဆိုရင္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ဟာ ေျပာင္းလဲခ်ိန္တန္ေနၿပီျဖစ္ပါလ်က္၊ ကိုယ္တိုင္ျပဳ ေျပာင္းလဲျခင္းကိုလက္မခံဘူးဆိုရင္ ေျပာင္းလဲျခင္းေၾကာင့္ရရွိလာမဲ့ အက်ိဳးေက်းဇူး၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ အလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္ရဲ႕ `ေနအ္မသ္´ေတာ္နဲ႔ ေဝးကြာသြားရမယ္လို႔ ဆိုလိုေနျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ္နားလည္ လိုက္တာကေတာ့ ေျပာင္းလဲခ်ိန္တန္တဲ့ အေနအထားမွာေျပာင္းလဲျခင္း မျပဳလုပ္ဘူးဆိုရင္ အဲဒီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းဟာ `မွ်ေျခရိွတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း´`အြမ္မသြန္ ဝဆသြန္´မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။

အဲဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ `မွ်ေျခရွိတဲ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္း´တစ္ရပ္ကိုတည္ေဆာက္ဖို႔ အေရးမွာဒီအေစာပိုင္းမွာ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပခဲ့တဲ့ Cultural Change လို႔ေခၚတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးသာယာေရးညီညြတ္မွ် တေရးကိုတန္ဖိုးထားလိုတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ျဖစ္ေအာင္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရပါမယ္။ တစ္ဆက္တည္းမွာပဲ Sturctural Change လို႔ေခၚတဲ့ မူဝါဒနဲ႔ဖြဲ႔စည္းပံုမ်ား၊ ေခါင္းေဆာင္မႈပံုသ႑ာန္မ်ား ေျပာင္းလဲျခင္းကိုလည္း ေဆာင္ ရြက္ရပါမယ္။ လက္ရွိအေျခအေနမွာ ဒီလိုအေျပာင္းအလဲေတြဟာ ယေန႔ျမန္မာႏိုင္ငံေရးအတြက္ လုိအပ္ခ်က္ တစ္ရပ္ျဖစ္ပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ျပည္သူေတြအေနနဲ႔ ဒီလိုမ်ိဳး Cultural Change ေတြ၊ Structural Change ေတြကိုရင္ဆိုင္ ေျဖရွင္းၿပီး ‘Balanced Society’ တစ္ရပ္ကိုထူေထာင္ႏိုင္ဖို႔မွာပထမဦးဆံုးလိုအပ္ခ်က္အရ `Community Space´ လို႔ေခၚတဲ့ `လူမႈရပ္ဝန္း´ေတြ လိုအပ္ပါတယ္။ `လူမႈရပ္ဝန္း´ဆိုတာဘာလဲ။

`လူမႈရပ္ဝန္း´ဆိုတာက လူတစ္ဦးခ်င္းအေနနဲ႔ တစ္သီးပုဂၢလအခက္အခဲအၾကပ္အတည္းေတြကိုအမ်ားနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ျပည္သူ႔ဘဝ အခက္အခဲအၾကပ္အတည္းအျဖစ္ (Private Troubles into Public Issues) ေျပာင္းလဲတင္ျပေဆြးေႏြးႏိုင္တဲ့ လူ႔အစုအေဝးဆိုင္ရာ ေဆြးေႏြးပြဲေလးေတြကိုေခၚတာပါ။ လူမႈရပ္ဝန္းထဲမွာ လူတစ္ဦးခ်င္းဟာသူတို႔ ရဲ႕အခက္အခဲေတြ၊ အၾကပ္အတည္းေတြ၊ ေဘးဒုကၡေတြကိုစိုးရိမ္ထိတ္လန္႔မႈကင္းစင္စြာနဲ႔ ေျပာဆို၊ ညႇိႏိႈင္း၊ တင္ျပခြင့္ကိုေပးရပါမယ္။ ဒီလိုလူမႈရပ္ဝန္း (Community Space) ေတြဟာ၊ ႏိုင္ငံထဲမွာ လြတ္လပ္စြာရပ္တည္ခြင့္ရွိရမွာ ျဖစ္ၿပီး၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူ အာဏာပိုင္မ်ားအေနနဲ႔လည္း ဒီလိုလူမႈရပ္ဝန္းေတြကို လူ႔အဖြဲ႔ အစည္းရဲ႕ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈအတြက္ အေျခခံေကာင္းေတြအျဖစ္ သေဘာထားေပးရပါမယ္။ ဒီေနရာမွာ လူမႈရပ္ဝန္းေကာင္း တစ္ရပ္ျဖစ္ဖို႔ဟာ Inclusion လို႔ေခၚ တဲ့ `အားလုံးပူးေပါင္းပါဝင္ေစဖို႔´နဲ႔ Public Deliberation လို႔ေခၚတဲ့ `ပြင့္လင္းစြာေဆြးေႏြးတင္ျပ ေဖာ္ထုတ္ၾကျခင္း´ဆိုတဲ့ အခ်က္(၂)ခ်က္ကိုေတာ့ ေက်ာ႐ိုးအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားရ ပါမယ္။

က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ထဲမွာေတာ့ လူမႈရပ္၀န္း (Community Space) ကိုကုရ္အာန္ (၄၂း၃၈)မွာဒီလို ျပဆို ထားပါတယ္။

—- `ဝအမ္း႐ုဟြန္ ႐ွဴးရာဘိုင္းနဟြမ္း´—-

—- And Whose Affairs are Decided by Their Mutual Consultion —- (Quran 42:38)

“သူတို႔၏ အေရးအရာကိစၥမ်ားကို သူတို႔ကိုယ္တိုင္ အျပန္အလွန္ေဆြးေႏြးညႇိႏႈိင္းျခင္းျဖင့္ ဆံုးျဖတ္ ေဆာင္ရြက္ၾကသည္”—- (ကုရ္အာန္ ၄၂း၃၈)

အဲဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ဖတ္ဖူးတဲ့ စာပိုဒ္ေလးတစ္ပိုဒ္ကိုဖတ္ျပပါရေစ။

Civil Societies serves as “ school of democracy” ; they may provide individuals with information, educate them, develop their sense of political efficacy, cultivate their capacities for negotiation and deliberation, and instill for civic virtues such as toleration, trust, respect for others, and sense of reciprocity.

“ျပည္သူ႔လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမ်ားသည္ ဒီမိုကေရစီသင္တန္းေက်ာင္းႀကီးသဖြယ္ျဖစ္သည္။ လူတစ္ဦးခ်င္းသည္ သတင္းအခ်က္အလက္ရယူႏိုင္၊ ေဝမွ်ႏိုင္သည္။ ေဆြးေႏြးညႇိႏိႈင္းတင္ျပမႈဆိုင္ရာ စြမ္းရည္မ်ားေလ့က်င့္ေဖာ္ထုတ္ ႏိုင္သည္။ စိတ္ရွည္သည္းခံျခင္း၊ ယံုၾကည္ျခင္း၊ ေလးစားျခင္း၊ အျပန္အလွန္နားလည္မႈ ရွိျခင္းစသည့္ လူမႈတန္ဖိုး မ်ားကို စိမ့္ဝင္ေရာက္ရွိေစႏိုင္သည္။”

ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ နိဂံုးခ်ဳပ္အားျဖင့္ ယေန႔ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးအေကာင္းျမင္စိတ္ရွိသူနဲ႔ မယံု မၾကည္ျဖစ္ေနတဲ့ အဆိုးျမင္စိတ္ရွိေနတာေလးကို ယွဥ္တြဲသံုးသပ္ျပခ်င္ပါတယ္။

“အေကာင္းျမင္စိတ္ရွိျခင္းဟာ ႏို္င္ငံ့အေရးတက္ၾကြလႈပ္ရွားမႈကို ျဖစ္ေစပါတယ္။ ေကာင္းမြန္တဲ့ အေျပာင္း အလဲဟာ ျဖစ္ႏိုင္ေျခမရွိဘူးလို႔ ယံုၾကည္လိုက္တဲ့အခါမွာစိတ္ပ်က္ျပားမႈ ဆိုတာကိုပဲေရြးခ်ယ္စရာ ျဖစ္လာပါေတာ့ တယ္။ စိတ္ပ်က္ျပားေနတဲ့သူေတြဟာ ဘာကိုမွအေျပာင္းအလဲ မျဖစ္ေစမွာေသခ်ာပါတယ္” ဆိုတာကို တင္ျပရင္း ကၽြန္ေတာ့ရဲ့ခြတ္ဗါဟ္ကို နိဂံုးခ်ဳပ္လိုက္ပါတယ္။ ဆလာမ္း…..