အစၥလာမ့္ဟူသည္ အပိုင္း(၈) 4.7.2014 ကုရ္အာန္သုေတသီ ဦးခင္ေမာင္ (B.Sc)
အစၥလာမ့္ဟူသည္ အပိုင္း(၈)
ကုရ္အာန္သုေတသီ ဦးခင္ေမာင္ (B.Sc)
ၿပီးခဲ့တဲ့ က်ေနာ္ရဲ႕ ခြတၱဗာဟ္မွာ အစၥလာမ္ဟူသည္… အပိုင္း(၇)ကို လူ႕အဖြဲ႕အစည္းေတြရဲ႕ျမင့္မားမႈ၊ နိမ့္က်မႈေတြဟာ ေလာကသဘာ၀ကို ဆင္ျခင္သိရွိနားလည္ေသာ ပညာရွင္မ်ားနဲ႔ ပတ္သက္ဆက္ႏြယ္ေနတဲ့ အေၾကာင္းကို တင္ျပခဲ့ပါတယ္။
ဒီေန႔ ၄.၇.၂၀၁၄ေန႔မွာေတာ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းထဲမွာပါ၀င္တဲ့သူေတြ ၎တို႔၏ခံယူခ်က္အေၾကာင္းကို အစၥလာမ့္သမိုင္းႏွင့္ယွဥ္ၿပီး တင္ျပပါမယ္။ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဆိုတာကို ကုရ္အာန္က (အြမၼာဟ္)လို႔ေခၚဆုိထားပါ တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔မြတ္ဆလင္မ္ေတြက အြမၼသ္လို႔ နားလည္ထားၾကပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး မွားေနတာတစ္ခုက အြမၼသ္လို႔ေျပာရင္ မြတ္ဆလင္မ္မ်ားသာပါ၀င္ေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းလို႔ နားလည္မႈလြဲမွားေနတာပါ။ ကုရ္အာန္ ၃း၁၀၄မွာ ၃း၁၀၅ ႏွင့္ ၃း၁၁၀တုိ႔မွာ တရားမွ်တမႈကို အေလးထားေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၊ မေကာင္းမႈမ်ားကို တား ဆီးၿပီး ေကာင္းမႈမ်ားဘက္သို႔ ဖိတ္ေခၚေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း စည္းလံုးညီညြတ္မႈရွိေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းသည္ အ ေကာင္းဆံုးလူ႕အဖြဲ႕အစည္းလို႔ အလႅာဟ္သတ္မွတ္ထားပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ၃း၁၁၀မွာ ဆက္ၿပီးေျပာထားတာက `အလႅာဟ္ကို ယံုၾကည္ၾကမယ္ဆိုရင္ ပို၍ေကာင္းတယ္။ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ေဖာ္ေဆာင္ လုိတဲ့သူ(မုအ္မင္)ေတြလည္းရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လူယုတ္မာ(ဖာဆစ္ခ္)ေတြက အမ်ားစုျဖစ္တယ္လို႔´ အသိေပးထား ပါတယ္။
ဒီအာယတ္ေတာ္ကို ဆက္လက္သံုးသပ္တင္ျပရမယ္ဆိုရင္ အြမၼသ္လို႔ေခၚတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမွာ မြတ္ဆ လင္မ္ေတြခ်ည္းပဲရွိေနတာ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အလႅာဟ္ကို ယံုၾကည္လွ်င္ ပို၍ေကာင္းမယ္လို႔ ကုရ္အာန္ ၃း၁၁၀မွာ တိုက္တြန္းထားပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ “လူ႕အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိုေဖာ္ေဆာင္လိုသူေတြ ရွိေန ေပမယ့္ အမ်ားစုကေတာ့ ယုတ္မာသူေတြျဖစ္တယ္”လို႔ လူ႕အသိုင္းအ၀ိုင္းရဲ႕ သေဘာသဘာ၀ကိုလည္း ဓမၼဓိ႒ာန္ က်က် ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
အစၥလာမ္ရဲ႕ခံယူခ်က္က လူတိုင္းသည္ တစ္ခုတည္းေသာ အသိုင္းအ၀ိုင္းသာျဖစ္တယ္။ မနာလိုမႈေတြ ေၾကာင့္သာ အခ်င္းခ်င္းကြဲျပားတဲ့အေတြးအေခၚ၊ အယူအဆေတြကို ျပဳလုပ္သည္။ ကံေၾကာင့္ျဖစ္ေပၚလာသည့္
အက်ဳိးတရားမ်ားကို သတ္မွတ္ၿပီးျဖစ္တယ္။ မည္သူမဆို မိမိရဲ႕ယံုၾကည္ခ်က္အရ ေဆာင္ရြက္လို႔ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အက်ဳိးကို ခံစားရမွာသာျဖစ္တယ္။
“လူသားသည္ တစ္မ်ဳိးတည္းေသာ အသိုင္းအ၀ိုင္းမွျဖစ္၏။ ထို႔ေနာက္ ျငင္းခံုကြဲျပားၾကကုန္၏။ အကယ္၍ အလႅာဟ္ထံမွ သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းခ်က္သာမရွိခဲ့လွ်င္ သူတို႔၏ကြဲလြဲမႈမ်ားကို အဆံုးအျဖတ္ေပးၿပီး ျဖစ္လိမ့္မည္”
(၁၀း၁၉/၂၀)
ေကာင္းမႈအတြက္ ေကာင္းက်ဳိး၊ မေကာင္းမႈအတြက္ ဆိုးက်ဳိးသက္ေရာက္မည့္ကာလကို သတ္မွတ္ျပ႒ာန္း ၿပီးျဖစ္တယ္။ လူသားတို႔ျပဳျပင္ရန္ အခ်ိန္လည္းရေစရန္ျဖစ္တယ္။ အဆိုးတစ္ခုျပဳလုပ္မိတိုင္း ခ်က္ခ်င္း အက်ဳိးသက္ ေရာက္လွ်င္ ေလာက၌ လူတို႔ရွိေတာ့မည္မဟုတ္။
“သူ႔ထံသို႔ အလႅာဟ္ထံမွ သက္ေသလကၡဏာတစ္ခု အဘယ္ေၾကာင့္မခ်မွတ္ေပးသနည္းဟု ေမးသူအား ေျပာေလာ့။ အနာဂတ္တြင္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္အေၾကာင္းအရာသည္ ဘုရားသခင္ထံေတာ္၌သာ ရွိ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ေစာင့္ၾကည့္ေနၾကေလာ့။ ကၽြႏု္ပ္လည္း သင္တို႔ႏွင့္အတူ ေစာင့္ၾကည့္ေနသူပင္ ျဖစ္၏”
ဒီအာယတ္ေတာ္ကို ေသခ်ာဆင္ျခင္ၾကည့္လွ်င္ အလႅာဟ္ရဲ႕ဓမၼကို သေဘာေပါက္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလို သေဘာေပါက္ရင္ အစၥလာမ့္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမွာ မြတ္ဆလင္မ္ေတြခ်ည္းပဲ ပါ၀င္တာမဟုတ္ဘူးဆုိတာ ေသခ်ာ နားလည္ႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ တမန္ေတာ္ျမတ္မုဟမၼဒ္(ဆြလႅ)ရဲ႕ မဒီနာၿမိဳ႕က လူ႕အဖြဲ႕အစည္း(အြမၼသ္)အေၾကာင္းကို လည္း တင္ျပလိုပါတယ္။
တမန္ေတာ္ျမတ္ မကၠာဟ္မွာ အစၥလာမ့္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကို ထူေထာင္ဖို႔ႀကိဳးစားခဲ့တာ (၁၃)ႏွစ္ၾကာခဲ့ပါ တယ္။ ၎တို႔ဓေလ့ထံုးစံအရ ဟဂ်္ျပဳရန္လာသူတို႔ကို တမန္ေတာ္ျမတ္က က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္လာ အာယတ္ ေတာ္မ်ားကိုတင္ျပခဲ့ပါတယ္။ အဗူလဟဗ္ႏွင့္ အဗူဂ်ာဟရ္တုိ႔သည္ လူရမ္းကားမ်ားကို တမန္ေတာ္ျမတ္အား ေႏွာင့္ ယွက္သေရာ္ေစရန္ ေစလႊတ္ေလ့ရွိ၏။ ၎တုိ႔က တမန္ေတာ္ျမတ္ကို အ႐ူး၊ အ႐ူးဟု ေအာ္ဟစ္ခဲ့ၾကတယ္။ ခဲမ်ား၊ အမႈိက္မ်ားႏွင့္ ပစ္ေပါက္ႀကဲခ်ၾကတယ္။ တစ္ခါတရံ အညစ္အေၾကးမ်ားကို တမန္ေတာ္ျမတ္ေပၚသို႔ ေလာင္းခ်ၾက တယ္။ ေစာင္ကို လည္ပင္းတြင္ႀကိဳးပမာရစ္ပတ္ဆြဲခ်ကာ အသက္႐ွဴမရေအာင္ ညွင္းပန္းႏွိပ္စက္ခဲ့တယ္။ တစ္ခါက ဓားျဖင့္ခုတ္သည္ကို ဟာဗစ္ဆင္အဘီဟာလာသခင္က ၾကား၀င္ခံကာကြယ္ရင္း အသက္ဆံုး႐ႈံးခဲ့ရပါတယ္။ ဗီလာလ္သခင္ကိုဆိုရင္ ပူျပင္းေနတဲ့ သဲေသာင္တြင္ ေက်ာက္တံုးမ်ားျဖင့္ဖိကာ ညွင္းပန္းခံခဲ့ရသည္။ အခ်ဳိ႕
ဆြဟာဗာဟ္ေတြ၊ ဆြဟာဗီမေတြကို ႀကိဳးတုတ္၊ မီး႐ိႈ႕၊ လွံနဲ႔ပစ္ေပါက္အသတ္ခံခဲ့ၾကရတယ္။ ဒါဟာ တမန္ေတာ္ ျမတ္ရဲ႕ အစၥလာမ့္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းတည္ေထာင္ကာစ ႀကံဳရတဲ့သာဓကအခ်ဳိ႕သာ ျဖစ္ပါတယ္လို႔ သမိုင္းဆရာမ်ား က တင္ျပခဲ့ၾကပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီက စြမ္းအားရွင္မ်ားပံုစံေတြျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ဆိုလိုခ်င္တာက ေခတ္အဆက္ဆက္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမွာ ဒီလို သူယုတ္မာေတြလည္းပါ၀င္ေနၾကတယ္ဆိုတာကို high light လုပ္ျပတာပါ။ တမန္ေတာ္ ျမတ္နဲ႔ ဆြဟာဗာအနည္းစုက ဒီလိုဒုကၡေတြကို ႀကံ့ႀကံ့ခံၿပီး ကုရ္အာန္ကို ဆက္လက္ျဖန္႔ခ်ိတဲ့အခါ အင္မတန္နည္း ပါးတဲ့လူအခ်ဳိ႕သာ အစၥလာမ္ကိုလက္ခံခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ မကၠာသားေတြဟာ တမန္ေတာ္ျမတ္နဲ႔ ဆြဟာဗာတို႔ ရဲ႕ အလြန္ေသးငယ္တဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကို ေၾကာက္သည္ထက္ေၾကာက္လာခဲ့တယ္။ တမန္ေတာ္ျမတ္ကိုလည္း ကုရ္အာန္ျဖန္႔ခ်ိတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြကို ရပ္စဲလိုက္မယ္ဆိုရင္ ရာထူး၊ အာဏာေတြ၊ စည္းစိမ္ဥစၥာေတြနဲ႔ အေခ်ာဆံုး၊ အလွဆံုးသမီးကညာေတြေပးမယ္လို႔ ျဖားေယာင္းခဲ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ တမန္ေတာ္ျမတ္က အလႅာဟ္ေပးတဲ့တာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ျခင္းသာျဖစ္ၿပီး စည္းစိမ္ဥစၥာေတြကို မက္ေမာလို႔မဟုတ္ေၾကာင္းေျပာၿပီး ျငင္းပယ္ခဲ့တယ္။
ညွင္းပန္းႏွိပ္စက္မႈေတြနဲ႔ ၿခိမ္းေျခာက္လို႔မရ။ ဥစၥာပစၥည္းေတြနဲ႔ ျဖားေယာင္းလို႔မရတဲ့အခါ မကၠာၿမိဳ႕သား ေခါင္းေဆာင္ေတြက အစၥလာမ့္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းနဲ႔ ဆက္ႏြယ္ေနသူေတြကိုလည္း စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး အဆက္ အသြယ္ျဖတ္ၿပီး အထီးက်န္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒီလို အထီးက်န္(၃)ႏွစ္ကာလမွာ အစၥလာမ္လူ႕အဖြဲ႕ အစည္းဟာ စားနပ္ရိကၡာေတြ ျပတ္လပ္ၿပီး ငတ္မြတ္ေခါင္းပါးမႈေတြကို အလူးအလဲခံခဲ့ၾကရတယ္။ ဒါ ေၾကာင့္ နဗူ၀သ္(၅)ႏွစ္ခန္႔မွာ အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီး အေယာက္(၁၀၀)ခန္႔ဟာ အာေရဗ်ကေနၿပီး အာဖရိကရွိ အဗီ ဆီးရီးယားႏိုင္ငံကို ဟစ္ဂ်ရသ္ျပဳခဲ့ၾကရတယ္။
တမန္ေတာ္ျမတ္ရဲ႕ အစၥလာမ္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းေတြအေၾကာင္း အနယ္နယ္အရပ္ရပ္ကို ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားေနပါ တယ္။ ဒီလိုနဲ႔ နဗူ၀သ္ (၁၂)ခုႏွစ္ကစၿပီး ယခု မဒီနာဟ္လို႔သိထားတဲ့ ယသ္ရိဗ္ၿမိဳ႕ကလူအခ်ဳိ႕ အစၥလာမ္ကို လက္ခံ လာခဲ့ေတာ့တယ္။ တမန္ေတာ္ျမတ္ကို ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ျခယ္ေနရတဲ့ မကၠာကိုစြန္႔ခြာၿပီး ယသ္ရိဗ္ၿမိဳ႕မွာ လာေရာက္ေနထိုင္ ဖို႔ ဖိတ္ေခၚခဲ့ၾကပါတယ္။ ခရစ္သကၠရာဇ္ (၆၂၂)ခုႏွစ္ကစၿပီး မြတ္ဆလင္မ္တို႔သည္ တမန္ေတာ္ျမတ္၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ ျဖင့္ ယသ္ရိဗ္သို႔ ဟစ္ဂ်ရသ္ျပဳခဲ့ၾကတယ္။ မကၠာမွာ တမန္ေတာ္ျမတ္၊ အဗူဗကရ္သခင္နဲ႔ အလီသခင္တို႔သာ က်န္ ရစ္ခဲ့တယ္။ မြတ္ဆလင္မ္မ်ား ယသ္ရိဗ္တြင္ အစၥလာမ္ေရးရာမ်ားကို ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒီ အေျခအေနကို မႏွစ္သက္ေသာ မကၠာသားမ်ားက တမန္ေတာ္ျမတ္ကိုလုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္ရန္ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ၾကတယ္။
ဒီအႀကံအစည္ကို တမန္ေတာ္ျမတ္သိရေသာအခါ အဗူဗကရ္သခင္ႏွင့္အတူ မကၠာကို ဟစ္ဂ်ရသ္ျပဳၿပီး ယသ္ရိဗ္ၿမိဳ႕သို႔ စတင္ထြက္ခြာခဲ့တယ္။ မကၠာမွာ အလီသခင္ကိုခ်န္ရစ္ခဲ့ၿပီး သူတစ္ပါးအပ္ႏွံထားေသာ ပစၥည္းဥစၥာ မ်ားကို ျပန္လည္ေပးအပ္ရန္ တာ၀န္ေပးအပ္ခဲ့တယ္။ လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္သူေတြက တမန္ေတာ္ျမတ္ေနာက္ကို လုိက္လံရွာေဖြခဲ့ၾကေပမယ့္ တမန္ေတာ္ျမတ္နဲ႔ အဗူဗကရ္သခင္တို႔ဟာ လြတ္ေျမာက္သြားၿပီး ယသ္ရိဗ္ၿမိဳ႕ကို ေရာက္ခဲ့ၾကတယ္။ အဲဒီေနာက္ အလီသခင္ကလည္း ေရာက္ရွိခဲ့ၿပီး တမန္ေတာ္ျမတ္တို႔အပါအ၀င္ မြတ္ဆလင္မ္ မ်ားႏွင့္ ယသ္ရိဗ္ၿမိဳ႕ ကူဗာအရပ္တြင္ ဆံုဆည္းခဲ့ၾကတယ္။
ဟစ္ဂ်ရသ္သည္ အစၥလာမ့္သမိုင္းတြင္ ႀကီးမားေသာအလွည့္အေျပာင္းမ်ားကို ျဖစ္ေစခဲ့သည္။ တမန္ေတာ္ ျမတ္သည္ ကု႐ိုက္ရွ္မ်ဳိးႏြယ္စုအတြက္သာမဟုတ္ဘဲ ေလာကလူသားအားလံုးအတြက္ ပြင့္ေပၚလာေသာ တမန္ ေတာ္ျမတ္ျဖစ္ေၾကာင္း သက္ေသျပႏိုင္ခဲ့သည္။ မကၠာသားတို႔အေရးထက္ ကမာၻလူသားတို႔၏အေရးကို စီမံေပးခဲ့ ေသာ တမန္ေတာ္အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရခဲ့သည္။ အမ်ဳိးသားအေရးထက္ လူသားအေရးကို ထမ္းေဆာင္ခဲ့ေသာ တမန္ေတာ္ျမတ္အျဖစ္ ထင္ရွားေစခဲ့သည္။
ယသ္ရိဗ္သို႔ေရာက္စက တမန္ေတာ္ျမတ္ကို အမ်ားစုက တရားသူႀကီးအျဖစ္သာလက္ခံၿပီး အလႅာဟ္၏ တမန္ေတာ္ျမတ္အျဖစ္ လက္မခံၾကေသးေပ။ ယသ္ရိဗ္သို႔ တမန္ေတာ္ျမတ္သည္ အႏိုင္ရစစ္တပ္ႀကီးႏွင့္ ေရာက္ လာတာမဟုတ္။ ဒုကၡသည္အျဖစ္ ယသ္ရိဗ္သို႔ေရာက္ရွိလာျခင္းျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ယသ္ရိဗ္ၿမိဳ႕သားတို႔က သိကၡာ ရွိသူ၊ အ႐ိုအေသေပးထုိက္သူအျဖစ္ ဆက္ဆံခဲ့ၾကေပသည္။ ဟစ္ဂ်္ရသ္သည္ အစၥလာမ္သမိုင္းတြင္ အဓိပၸာယ္မ်ား စြာရွိေပသည္။ မ်ဳိးႏြယ္စုစိတ္ဓာတ္ကိုခ၀ါခ်ၿပီး လူသား၀ါဒကို စတင္ပ်ဳိးေထာင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အစၥလာမ္ျပကၡဒိန္သည္ ဟစ္ဂ်ရသ္ စတင္ခဲ့သည့္ ေအဒီ(၆၂၂)ခုႏွစ္မွစတင္၍ ဟစ္ဂ်ရီ(၁)ခုႏွစ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့ ေပသည္။
မဒီနာၿမိဳ႕သည္ ပထ၀ီႏိုင္ငံေရးအရ အခ်က္အျခာက်သည့္ေနရာတြင္ရွိသည္။ မကၠာၿမိဳ႕ႏွင့္ မုိင္ (၂၀၀)ကြာေ၀းသည္။ အာရဗ္ေဒသတစ္ခုလံုး၏ ကုန္သြယ္ေရးလမ္းမႀကီးသည္ မဒီနာၿမိဳ႕အနီးတြင္ တည္ရွိသည္။ ပင္လယ္နီႏွင့္ (၇၅)မိုင္ေက်ာ္မွ်ေ၀းကြာသည္။ အလ်ား(၁၀)မိုင္၊ အနံ(၁၀)မိုင္မွ်သာရွိေသာ မဒီနာၿမိဳ႕နယ္ေျမ၏ ေဘးပတ္လည္တြင္ လူမ်ဳိးစုအသီးသီးတို႔သည္ ကြဲျပားစြာအုပ္စုဖြဲ႕ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ မဒီနာတြင္ရွိေသာ မ်ဳိးႏြယ္စု အသီးသီးႏွင့္ပူးေပါင္းၿပီး အစၥလာမ္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကို တည္ေထာင္ႏိုင္ခဲ့ေလသည္။ ရဟူဒီမ်ား၊ ခရစ္ယာန္မ်ားအပါ အ၀င္ မဒီနာေဒသရွိ မ်ဳိးႏြယ္စုအသီးသီးႏွင့္ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆုိခဲ့ပါသည္။ စာခ်ဳပ္ပါအခ်က္အလက္မ်ားမွာ –
(၁) မဒီနာဟ္ၿမိဳ႕ကို ျပင္ပမွ ရန္ျပဳလာလွ်င္ မြတ္ဆလင္မ္မ်ား၊ ဂ်ဴးမ်ား၊ အျခားမ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားအားလံုးလည္း ပူးေပါင္း တားဆီးေျဖရွင္းရမည္။
(၂) လူမ်ဳိးစုတိုင္းသည္ သူတို႔၏အမႈျပႆနာမ်ားကို သူတို႔ကိုယ္တိုင္ ဥပေဒအရ ေျဖရွင္းခြင့္ရွိသည္။
(၃) မဒီနာရွိ မည္သည့္လူမ်ဳိးစုကမွ် ျပင္ပလူမ်ဳိးစုမ်ားႏွင့္ သီးျခားစာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုျခင္းမျပဳရ။
(၄) မဒီနာျပင္ပတြင္ ျဖစ္ပြားေသာ စစ္ပြဲမ်ားတြင္ မည္သည့္လူမ်ဳိးစုကိုမွ် အတင္းအက်ပ္ပါ၀င္ေအာင္ ေသြးေဆာင္ ျခင္းမျပဳရ။
(၅) မဒီနာေဒသရွိ ျပႆနာရပ္အားလံုး၏ ေျဖရွင္းမႈကို အဆင့္ျမင့္ဆံုးအားျဖင့္ တမန္ေတာ္ျမတ္မုဟမၼဒ္က ေျဖရွင္း ေပးမည္။
ဤစာခ်ဳပ္အားျဖင့္ ယင္းေဒသရွိ လူမ်ဳိးစု၀င္တို႔သည္ ေပါင္းစည္းမိၿပီး ေဒသအတြင္းတြင္ ေအးခ်မ္းသာယာ မႈကို ရရွိေစခဲ့သည္။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက ရန္သူမ်ားျဖစ္ေနၾကေသာ လူမ်ဳိးစု၀င္မ်ား ေပါင္းစည္းခ်စ္ခင္လာ ၾကသည္။ ဤစာခ်ဳပ္သည္ မတူကြဲျပားေသာ လူမ်ဳိးစုမ်ား ၿငိမ္းခ်မ္းစြာအတူယွဥ္တြဲေနထိုင္ေသာ ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေတာ္ တစ္ခု၏ ပထမဆံုးဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒလည္းျဖစ္သည္။
ယခင္က ယသ္ရိဗ္ၿမိဳ႕တြင္ စီးပြားေရးအင္အားႀကီးမားသူတို႔မွာ ယဟူဒီမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ယသ္ရိဗ္ၿမိဳ႕တြင္ ယဟူဒီတို႔က ၾသဇာအာဏာလႊမ္းမိုးေနခဲ့ၾကသည္။ အျခားမ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားမွာ ဆင္းရဲတြင္းနက္လ်က္ ရွိေနေပသည္။ မကၠာမွ ေျပာင္းေရႊ႕လာေသာသူမ်ားကို မုဟာဂ်ီရင္မ်ား၊ ယသ္ရိဗ္ၿမိဳ႕မွ လက္ခံႀကိဳဆိုေသာသူမ်ားကို အန္ဆြာရီမ်ားဟု အစၥလာမ္သမိုင္းက မွတ္တမ္းတင္ထားေပသည္။ မုဟာဂ်ီရင္မ်ားသည္ မကၠာၿမိဳ႕မွ ကုန္သည္မ်ား ျဖစ္၍ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရးကို ကၽြမ္းက်င္ၾကသည္။ အန္ဆြာရီမ်ားသည္ ဥယ်ာဥ္ၿခံေျမစိုက္ပ်ဳိးသူ ေတာင္သူမ်ား ျဖစ္သည္။ ၎တို႔၏ စိုက္ပ်ဳိးေရးထြက္ကုန္မ်ားကို ယခင္က ယဟူဒီတို႔က လက္၀ါးႀကီးအုပ္၀ယ္ယူေနခဲ့ၾကသည္။ တမန္ေတာ္ျမတ္ႏွင့္ ဆြဟာဗာမ်ားေရာက္လာေသာအခါ အန္ဆြာရီမ်ား၏ စိုက္ပ်ဳိးေရးထြက္ကုန္မ်ားကို ကုန္သည္ မ်ားျဖစ္ေသာ မုဟာဂ်ီရင္မ်ားက ေရာင္း၀ယ္ေရးျပဳလုပ္ေပးသျဖင့္ ဆင္းရဲသား ေတာင္သူအန္ဆြာရီမ်ား၏ စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္လာခဲ့၏။ ယသ္ရိဗ္ၿမိဳ႕သည္ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးေသာၿမိဳ႕အျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိလာခဲ့ေပေတာ့သည္။ ယသ္ ရိဗ္ၿမိဳ႕ေတာ္ကိုလည္း မဒီနသြန္နဗီ တမန္ေတာ္ျမတ္၏ၿမိဳ႕ေတာ္ဟု အမည္တြင္လာခဲ့ေပသည္။ ယခုတိုင္ မဒီနာဟု
အတိုေကာက္ေခၚတြင္လ်က္ရွိေနေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ယခင္က စီးပြားေရးအရ လႊမ္းမိုးခဲ့ေသာ ယဟူဒီတို႔က မေက်မနပ္ျဖစ္ကာ မြတ္ဆလင္မ္မ်ားကို မုန္းတီးလ်က္ရွိေနေပသည္။
ဟစ္ဂ်ရီပထမႏွစ္အထိ မကၠာၿမိဳ႕သားမ်ားက မြတ္ဆလင္မ္မ်ားကို (၃)ႀကိမ္မွ် ေႏွာင့္ယွက္တိုက္ခိုက္သည္မွ လြဲ၍ အျခားႀကီးက်ယ္ေသာျဖစ္ရပ္မ်ား မျဖစ္ပြားခဲ့ပါ။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ မြတ္ဆလင္မ္တို႔အားလည္း အလႅာဟ္ထံ ေတာ္မွာ တိုက္ခိုက္ခံရပါက ျပန္လည္တိုက္ခိုက္ရန္ ခြင့္ျပဳမိန္႔က်ေရာက္လာခဲ့သည္။ ဟစ္ဂ်ရီ ဒုတိယႏွစ္တြင္ မဒီနာ ၿမိဳ႕ရွိ မြတ္ဆလင္မ္မ်ားကိုတိုက္ခိုက္ရန္ မကၠာၿမိဳ႕က အင္အား(၁၀၀၀)ခန္႔ရွိေသာတပ္ျဖင့္ ခ်ီတက္လာခဲ့သည္။ မြတ္ ဆလင္မ္တို႔က အင္အား(၃၁၃)ဦးျဖင့္ ဗဒရ္အရပ္တြင္ ရင္ဆိုင္တုိက္ပြဲျဖစ္ပြားခဲ့ေပသည္။ ဗဒရ္စစ္ပြဲတြင္ မြတ္ဆ လင္မ္တို႔ႏိုင္ခဲ့ၿပီး မကၠာၿမိဳ႕သားတို႔ အ႐ႈံးႏွင့္ရင္ဆိုင္ခဲ့ရေပသည္။ ဗဒရ္စစ္ပြဲသည္ ယခုေခတ္ စစ္ပြဲမ်ားႏွင့္ႏႈိင္းယွဥ္ ပါက လူအနည္းဆံုးပါ၀င္သည့္စစ္ပြဲျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ အစၥလာမ္သမိုင္းအတြက္ အေရးႀကီးေသာစစ္ပြဲျဖစ္သည္။ ထိုစစ္ပြဲတြင္ မြတ္ဆလင္မ္(၃၁၃)ဦးသာေခ်မႈန္းခံခဲ့ရပါက အစၥလာမ္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းသည္ ကမာၻေပၚတြင္ ေပ်ာက္ ကြယ္သြားမည္ျဖစ္သည္။ မြတ္ဆလင္မ္တို႔ အႏိုင္ရခဲ့၍ မကၠာသားတို႔အေပၚ စိတ္ဓာတ္ေရးရာအရ မ်ားစြာ လႊမ္းမိုးမႈ ရွိသြားေတာ့သည္။ အျခားအာရဗ္မ်ဳိးႏြယ္မ်ားကလည္း အလႅာဟ့္တမန္ေတာ္ အစစ္အမွန္ဟု ယံုၾကည္လက္ခံလာ ၾကေပေတာ့သည္။ ဗဒရ္စစ္ပြဲအၿပီး မဒီနာရွိ ယဟူဒီတို႔ကလည္း မကၠာသားတို႔ စစ္႐ႈံးရျခင္းမွာ စစ္မႈေရးရာကို နားမလည္၍ျဖစ္သည္။ ၎တို႔ႏွင့္သာ ရင္ဆိုင္ရပါက မြတ္ဆလင္မ္တို႔ မ်ဳိးျပဳတ္သြားေစရမည္ဟု အထင္ေရာက္ၿပီး တမန္ေတာ္ျမတ္ႏွင့္ခ်ဳပ္ဆိုထားေသာ စာခ်ဳပ္ကိုဖ်က္သိမ္းလိုက္ေပေတာ့သည္။ ဤသို႔ျဖင့္ မြတ္ဆလင္မ္တို႔ႏွင့္ မဒီနာရွိ ယဟူဒီတို႔ၾကား စစ္ျဖစ္ခဲ့ရျပန္သည္။ စစ္ပြဲၿပီးသြားေသာအခါ ယဟူဒီတို႔ စစ္႐ႈံးၿပီး မဒီနာမွ နယ္ႏွင္ဒဏ္ေပး ခံခဲ့ရေပသည္။
မကၠာသားတို႔ကလည္း ဗဒရ္စစ္ပြဲ႐ႈံးေၾကြးကိုဆပ္ရန္ တစ္ႏွစ္နီးပါးေလ့က်င့္ေနခဲ့ၾကသည္။ ကုန္ကူးသန္း ေရာင္း၀ယ္မႈ၏ အျမတ္အစြန္းမ်ားကိုစုေဆာင္း၍ အစစအရာရာေသခ်ာျပင္ဆင္ၿပီး ဒုတိယအႀကိမ္ တိုက္ခိုက္လာ ရာ အုဟြဒ္စစ္ပြဲျဖစ္ပြားခဲ့ရေပသည္။ အုဟြဒ္စစ္ပြဲတြင္ ႏွစ္ဖက္စလံုးအက်အ႐ႈံးမ်ားျပားၿပီး ႏွစ္ဖက္လံုး အႏိုင္အ႐ႈံးဟု တိတိက်က်မေျပာႏိုင္ခဲ့ၾကေပ။ သို႔ေသာ္ အစၥလာမ္မဟုတ္ေသးေသာ မ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားက မြတ္ဆလင္မ္တို႔ အလူးအလဲ ေခ်မႈန္းခံလိုက္ရၿပီဟု အထင္ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ အေပၚယံအားျဖင့္ ပူးေပါင္းထားေသာ မ်ဳိးႏြယ္မ်ားက ဆန္႔က်င္မႈ မ်ား ထင္ရွားစြာျပဳလုပ္လာခဲ့သည္။ မဒီနာၿမိဳ႕မွ ယဟူဒီအုပ္စု၀င္တစ္စုက တမန္ေတာ္ျမတ္အား လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္ ရန္ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ အႀကံမေအာင္သျဖင့္ ၎အုပ္စု၀င္တို႔အားလည္း နယ္ႏွင္ဒဏ္ေပးခဲ့ရသည္။ ဤသည္ ယဟူဒီတို႔အား ဒုတိယအႀကိမ္ နယ္ႏွင္ဒဏ္ေပးခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ နယ္ႏွင္ဒဏ္ခံရေသာ ယဟူဒီမ်ားႏွင့္
ခိုင္ဆရ္အရပ္တြင္စု႐ုံးၿပီး မကၠာသားတို႔ႏွင့္ မဟာမိတ္ဖြဲ႕ကာ မြတ္ဆလင္မ္တို႔အားေခ်မႈန္းရန္ အင္အား (၁၀၀၀၀) ရွိေသာတပ္ႀကီးျဖင့္ မဒီနာၿမိဳ႕သို႔ ခ်ီတက္လာခဲ့သည္။
တမန္ေတာ္ျမတ္ႏွင့္ ဆြဟာဗာတို႔သည္ မဒီနာကို ေျမာင္းမ်ားတူးၿပီး ကာကြယ္ခဲ့ရသျဖင့္ အစၥလာမ္သမိုင္း တြင္ ခန္ဒပ္စစ္ပြဲဟုေက်ာ္ၾကားခဲ့ရေပသည္။ ရန္သူတို႔က မဒီနာကို (၁)လနီးပါး ၀ိုင္းထားခဲ့ၾကေလသည္။ ေျမာင္းကို ေက်ာ္ျဖတ္ရန္ႀကိဳးစားေသာ ရန္သူမ်ားကို မြတ္ဆလင္မ္တို႔က အလြယ္တကူေခ်မႈန္းႏိုင္ခဲ့ၾကသျဖင့္ ၀ိုင္း႐ုံသာ ၀ိုင္းထားႏိုင္ခဲ့သည္။ မိုးသည္းထန္မႈႏွင့္ ေဆာင္းႏွင္းက်မႈဟူေသာ သဘာ၀ေဘးဒဏ္မ်ားကို မခံစားႏိုုင္ေတာ့ဘဲ မဒီနာပိတ္ဆို႔မႈကို လက္လႊတ္ဆုတ္ခြာခဲ့ရသည္။ မဒီနာအေရွ႕ဘက္ရွိ ယဟူဒီတို႔က ၀ိုင္းရံထားေသာ ရန္သူမ်ားႏွင့္ ဆက္သြယ္ရန္ ႀကိဳးစားခဲ့သည္။ မြတ္ဆလင္မ်ားက သိသြားေသာအခါ ယဟူဒီတို႔ကို ၀ိုင္းရံပိတ္ဆို႔ထားၿပီး ေခ်မႈန္း ခဲ့ေပသည္။ မိန္းမသားမ်ား၊ သက္ႀကီးရြယ္အိုမ်ားႏွင့္ ကေလးမ်ားကိုသာ ခ်န္လွပ္ၿပီး က်န္ယဟူဒီမ်ားကို ေသဒဏ္ ေပးခဲ့ေပသည္။ ေသဒဏ္ေပးခံရေသာ ယဟူဒီအေရအတြက္ (၈၀၀)ခန္႔ရွိသည္ဟု ဘီဘီစီက ျပဳစုေသာ life of mohammad တြင္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။
မြတ္ဆလင္မ္တို႔ဘက္က ဤသို႔ေသဒဏ္ေပးရန္ လံုေလာက္ေသာအေၾကာင္းျပခ်က္မ်ား ရွိေနပါသည္။ ယခင္က ျပင္ပရန္သူမ်ားႏွင့္ ရင္မဆိုင္ရမီက ဤသို႔သစၥာေဖာက္ဖ်က္မႈႏွစ္ႀကိမ္တုိင္တိုင္တြင္ အသက္ခ်မ္းသာေပး ၍ နယ္ႏွင္ဒဏ္သာေပးခဲ့သည္။ ယခု ရန္သူအ၀ိုင္းခံရေသာကာျဖစ္သည္။ နယ္ႏွင္ဒဏ္ေပးခဲ့ပါက ၀ိုင္းထားေသာ ရန္သူမ်ားႏွင့္ပူးေပါင္း၍ မဒီနာၿမိဳ႕ကို အႀကီးအက်ယ္ဒုကၡေပးႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၍တစ္ႀကိမ္တြင္ေတာ့ ေသဒဏ္မွလြဲ၍ အျခားမရွိၿပီ။ အာရဗ္ေလာက၏ ထံုးတမ္းစဥ္လာအရလည္း သစၥာေဖာက္တို႔အတြက္ ေသဒဏ္သာ လွ်င္ ျဖစ္ေပသည္။ ယဟူဒီတို႔ဘက္ကလည္း ၎တို႔သည္ မိမိတို႔ဆံုး႐ႈံးသြားေသာ ၾသဇာအာဏာကို ျပန္လည္ရယူ ရန္ျဖစ္သျဖင့္ မြတ္ဆလင္မ္တို႔ႏွင့္ခ်ဳပ္ဆိုထားေသာ စာခ်ဳပ္ကိုေဖာက္ဖ်က္ရျခင္းသည္ ၎တို႔အတြက္ လုပ္သင့္လုပ္ ထိုက္ေသာ အလုပ္ျဖစ္သည္။ ေလာကကိုအလင္းေဆာင္ရန္ ၾကြလာေသာ တမန္ေတာ္တစ္ပါးက ဤသို႔ ေသဒဏ္ ေပးျခင္းသည္ ယဟူဒီတို႔အား ရက္စက္စြာဖိႏွိပ္ေခ်မႈန္းမႈျဖစ္သည္ဟု စြပ္စြဲခဲ့ၾကသည္။ ဤေသဒဏ္ေပးမႈအၿပီး တမန္ေတာ္ျမတ္ဘ၀တြင္ မည္သူ႕ကိုမွ် ေသဒဏ္ေပးအပ္ျခင္းမရွိေတာ့ေပ။ မကၠာၿမိဳ႕ကို ေအာင္ျမင္ေသာအခါ အားလံုးကိုလြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ေပးခဲ့ေလသည္။
၎ယဟူဒီ(၈၀၀)ကို သတ္ျဖတ္ၿပီးေနာက္ မဒီနာ၀န္းက်င္သည္ အတြင္းရန္မ်ား ေနာက္ထပ္မေပၚေပါက္ ေတာ့ဘဲ လံုး၀ေအးခ်မ္းေသာၿမိဳ႕ေတာ္အျဖစ္ ယေန႔တိုင္တည္ရွိေနေပသည္။ မကၠာကိုလည္း ေအာင္ျမင္ခဲ့သည္။
မကၠာကို ဗဟိုျပဳေသာအစၥလာမ္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမွာ ကမာၻသို႔ သစၥာတရားကိုျဖန္႔ခ်ိမႈ ျပဳလုပ္ႏိုင္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ဤအျဖစ္အပ်က္အတြက္ ဆိုးက်ဳိးသက္ေရာက္မႈကို ယဟူဒီမ်ားေရာ၊ မြတ္ဆလင္မ္မ်ားပါ ယခုထိခံစားေနရ ေပသည္။
ယဟူဒီတို႔က မြတ္ဆလင္မ္တို႔သည္ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္သူမ်ားဟု အထင္ေရာက္ခဲ့ေပသသည္။ မြတ္ဆ လင္မ္တုိ႔ကလည္း ယဟူဒီမ်ားႏွင့္အတူယွဥ္တြဲေနထုိင္ေရးကို ဘယ္ေသာအခါမွ မျဖစ္ႏိုင္ဟူေသာအေတြးမ်ား ၀င္ ေရာက္ေနေပေတာ့သည္။ တမန္ေတာ္ျမတ္သည္ ယဟူဒီမ်ားကို စာခ်ဳပ္ခ်ဳိးေဖာက္မႈ၊ ႏိုင္ငံေတာ္ကို သစၥာေဖာက္၍ သာ နယ္ႏွင္ဒဏ္ေပးျခင္း၊ ေသဒဏ္စီရင္ျခင္းကို ျပဳလုပ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္၊ ယဟူဒီဘာသာ၀င္ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ဤသို႔ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ျခင္းမဟုတ္ဆိုသည့္အခ်က္ကို ႏွစ္ဖက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၀င္တို႔သည္ လ်စ္လ်ဴ႐ခဲ့ၾကေပသည္။ ဤ အက်ဳိးဆက္က အစၥလာမ္ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ဘာသာကူးေျပာင္းပါက သစၥာေဖာက္ဟု သတ္မွတ္ၿပီး ေသဒဏ္ေပးျခင္း၊ ပါလက္စတိုင္းေဒသတြင္ အစၥေရးႏိုင္ငံထူေထာင္ေသာအခါ အာရပ္ႏိုင္ငံမ်ားက လက္မခံႏိုင္ျခင္းမ်ားစသည့္ မြတ္ဆလင္မ္မ်ား စိတ္ခံစားမႈမ်ားကို ျဖစ္ေပၚေစခဲ့ပါသည္။ အစၥေရးမ်ားကလည္း မြတ္ဆလင္မ္မ်ားကို အၾကမ္းဖက္ သမားဟုျမင္ၿပီး ပါလက္စတိုင္းႏိုင္ငံကို အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံအျဖစ္လက္ခံရန္ ခဲယဥ္းေနေပသည္။ ဤသည္ ပါလက္စ တိုင္းေဒသ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈမရွိျခင္း၏ အဓိကအေၾကာင္းတရားျဖစ္ပါသည္။
အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က အစၥလာမ္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဆိုသည္မွာ လူမ်ဳိးေပါင္းစံု၊ ဘာသာေပါင္းစံု ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တြဲေနထိုင္ေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဟု လမ္းညႊန္ထားပါသည္။ ဤသုိ႔ေသာအဖြဲ႕အစည္းတြင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ကို ေဖာ္ေဆာင္လုိသူလည္းရွိမည္။ အမ်ားစုမွာ သူယုတ္မာမ်ားျဖစ္ၾကသည္ ဆိုသည္ကိုလည္း သတိေပးထားပါ သည္။
တမန္ေတာ္ျမတ္သည္ အမ်ဳိးသားေရးကို စြန္႔လႊတ္ၿပီး လူမ်ဳိးေပါင္းစံု၊ ဘာသာေပါင္းစံုပါ၀င္ေသာ အစၥလာမ္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကုိ မဒီနာၿမိဳ႕မွာ စံျပထူေထာင္ခဲ့ပါသည္။ အမ်ားစုျဖစ္ေသာ သူယုတ္မာမ်ားကို ဖြဲ႕စည္း အုပ္ခ်ဳပ္ပံုအရ ပါ၀င္ခြင့္ေပးထားၿပီး လြန္က်ဴးလာပါက ထိုက္သင့္ေသာျပစ္ဒဏ္ကိုခံစားေစပါသည္။ ဤကဲ့သုိ႔ေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကို မကၠာၿမိဳ႕၌ တည္ေထာင္ရန္ႀကိဳးစားခဲ့ေသာ္လည္း အခြင့္မသာခဲ့ပါ။ မဒီနာသုိ႔ေျပာင္းေရႊ႕ထူ ေထာင္ေသာအခါလည္း တိုက္ခိုက္ေခ်မႈန္းရန္ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကသည္။ ထုိသုိ႔ေသာ ဖိႏွိပ္မႈမ်ားကို ႀကံ့ႀက့ံခံတြန္းလွန္ၿပီး အစၥလာမ္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကို ခက္ခက္ခဲခဲထူေထာင္ခဲ့ၾကပါသည္။ ဒါေၾကာင့္ ၂း၂၁၄မွာ
“သင္တို႔သည္ သုခဘံုသို႔၀င္ရလိမ့္မည္ဟု စိတ္ကူးယဥ္ေနၾကသည္။ အမွန္မွာ သင္တို႔အလ်င္ လူမ်ားထံသို႔ သက္ေရာက္ခဲ့ေသာ ဆင္းရဲက်ပ္တည္းမႈ ေဘးအႏၱရာယ္မ်ားႏွင့္ တုန္လႈပ္ရမႈမ်ား သင္တို႔မခံစားရေသးေပ။ တမန္ေတာ္ျမတ္ႏွင့္ အပါးေတာ္မွ ရွိေနသူမ်ားပင္ အလႅာဟ္၏ကူညီေစာင္မမႈသည္ မည္သည့္အခါ ေရာက္ရွိမည္နည္း ဟု တ,သခဲ့ၾကရ၏။ ဧကန္ပင္ အလႅာဟ္၏အကူအညီသည္ နီးကပ္လ်က္ရွိေနေခ်ၿပီ”
ေသခ်ာေသာအခ်က္မွာ ဒုကၡမ်ားကို ႀကံ့ႀက့ံမခံဘဲလ်က္ သုခကိုခံစားရမည္မဟုတ္၊ မြတ္ဆလင္မ္ဟူသည္ ကြဲျပားျခားနားေသာ လူမ်ဳိးမ်ားႏွင့္အတူ ယွဥ္တြဲေနထိုင္ၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိုေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ရမည္။ ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္လာ သည့္ မတရားမႈမ်ားကိုလည္း ေခါင္းငုံ႔မခံဘဲ ေတာ္လွန္၀ံ့ေသာ လူမ်ဳိးျဖစ္သည္ဟူသည့္ အစၥလာမ့္စိတ္ဓာတ္ကို တင္ျပလုိက္ပါသည္။ ။