အစၥလာမ္၏တန္ဖုိး မုဖ္သီဦးစန္းေအာင္ (B.Sc)

အစၥလာမ္၏တန္ဖုိး

မုဖ္သီဦးစန္းေအာင္ (B.Sc)

ဒီကေန႔(၈.၅.၂ဝ၁၅)ေန႔မွာက်ေရာက္တဲ့ေယာင္မြလ္ဂ်ဳမုအာဟ္ေန႔မွာအလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကိုေအဘာဒသ္ျပဳရန္ၾကြေရာက္လာၾကတဲ့ မြတ္ဆလင္မ္အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးအေပါင္းတို႔ခင္ဗ်ား……

အတ္စလာမုအလိုင္းကြန္း(မ္) ဝရဟ္မသြလ္လားဟိဝဘရကားသုဟု

ဒီကေန႔ က်ေနာ္တင္ျပမဲ့ေခါင္းစဥ္ကေတာ့ `အစၥလာမ္၏တန္ဖိုး´(Value of Islam)ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေခါင္းစဥ္ကိုဘာေၾကာင့္တင္ျပရသလဲဆိုတာကိုက်ေနာ္ အနည္းငယ္ရွင္းလင္းျပခ်င္ပါတယ္။

လက္ရွိအေနအထားမွာကမာၻ႔မီဒီယာေတြမွာေလ့လာၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုရင္ ကမာၻ႔မြတ္ဆလင္မ္ေတြရဲ႕ သတင္းကထိပ္တန္းကေနရာယူထားတာေတြ႔ရပါတယ္။ Isis ျပႆနာ၊ ဘိုကုိဟာရာမ္ျပႆနာ၊ အလ္ကိုင္းဒါျပႆနာကအစပါလက္ စတိုင္းျပႆနာ၊ အာဖဂန္နစၥတန္၊ ပါကစၥတန္၊ အီဂ်စ္၊ လစ္ဗ်ား၊ အီရတ္အစရွိတဲ့ ျပႆနာေတြအဆံုးမ်ားျပားလြန္းလွတဲ့ ျပႆနာေတြကိုက်ေတာ္တို႔ ရင္ဆိုင္ေနရပါတယ္။ ဒီလိုႏိုင္ငံေရးျပႆနာေတြရွိသလို စြႏၷီ၊ ရွီအာ၊ ဟနဖီ၊ ရွာဖီ၊ စလ္ဖီအစရွိတဲ့ ဘာသာတရားနဲ႔ ယံုၾကည္ခ်က္ေတြ၊ ခံယူခ်က္အေတြအေပၚမွာကြဲျပားျခားနား ျပႆနာေတြျဖစ္ေနရတာဟာလည္းတစ္ဖက္ကရွိျပန္တယ္။

ဒီလိုမဆံုးႏိုင္တဲ့ ျပႆနာေတြအၾကားမွာက်ေနာ္တို႔ ေမးခြန္းတစ္ခုကိုထုတ္ၾကည့္ၾကပါစို႔။ အဲဒီေမးခြန္းက `အစၥလာမ့္တန္ဖိုး´ဆိုသည္မွာအဘယ္နည္း။

ဒီေမးခြန္းကို အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္တိုင္း၊ အစၥလာမ္အဖြဲ႔အစည္းတိုင္း၊ အစၥလာမ္ဂိုဏ္းဂဏတိုင္းကေျဖဆိုဖို႔လိုအပ္ လာပါၿပီ။ ဒီေမးခြန္းကိုေျဖဆိုႏိုင္ဖို႔ကအစၥလာမ္ဆိုတာဘာလဲဆိုတဲ့အပိုင္းကိုနားလည္ပါမွ ေျဖဆိုႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ အထက္မွာက်ေနာ္တင္ျပခဲ့တဲ့ ျပႆနာေတြဟာအစၥလာမ္ဆိုတာဘာလဲဆိုတာကိုနားမလည္လို႔ပါ။ အစၥလာမ့္တန္ဖိုးကိုဘယ္မြတ္ဆလင္မ္ကိုပဲေမးေမးပါ။ တန္ဖိုးအလြန္ရွိပါတယ္လို႔ပဲေျပာၾကမွာပါ။ အကယ္၍ ဆက္ၿပီးေတာ့ အဲဒီတန္ဖိုးကိုဘယ္လိုေဖာ္ထုတ္ၾကမလဲလို႔ ေမးမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အေျဖေပးႏို္င္တဲ့ မြတ္ဆလင္မ္ကအင္မတန္မွ လူနည္းစုပဲျဖစ္မွာပါ။

ဒီေနရာမွာရီစရာေလးတစ္ခုေလာက္တင္ျပခ်င္ပါတယ္။ မြတ္ဆလင္မ္ေတြ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းသလဲဆိုရင္ မြတ္ဆလင္မ္တစ္ေယာက္ ကြယ္လြန္တဲ့အခါမွာေသသူအတြက္ ျပင္ဆင္ေပးပံုနဲ႔ သက္ေသျပၾကတယ္။ ဟုတ္ပါတယ္။ မြတ္ဆလင္မ္တစ္ေယာက္ ကြယ္လြန္ေသဆံုးသြားၿပီဆိုရင္ က်န္ရစ္သူေတြကအေကာင္းဆံုးျပဳစု၊ ယုယၿပီးလုပ္ေဆာင္ေပးၾကတယ္။ အင္မတန္မွ သန္႔သန္႔ရွင္းရွင္းသပ္သပ္ရပ္ရပ္ ေဆာင္ရြက္ေပးၾကတယ္။ မိုင္ယသ္ကိုကိုယ္ကိုယ္တိုင္ ဝင္ေရာက္ထမ္းပိုးၿပီးပို႔ေဆာင္ေျမျမႇဳပ္ေပးၾကတယ္။ ေသသူအတြက္ အေကာင္းဆံုးဆုမြန္ဒုအာျပဳေပးၾကပါတယ္။ ဒီျမင္ကြင္းကိုေလ့လာသံုးသပ္ၿပီး၊ မြတ္ဆလင္မ္ေတြရဲ႕ အသုဘအခမ္းအနားဟာသိပ္ေကာင္းတာပဲလို႔ ေျပာဆိုခ်ီးက်ဴးၾကပါတယ္။ ဟာ ….ဒါဆိုရင္ မြတ္ဆလင္မ္ကေသမွေကာင္းတာေပါ့။ ေသမွတန္ဖိုးရွိတာေပါ့။ ဒီလိုဆိုေတာ့ မြတ္ဆလင္မ္ေတြ အားလံုးေသသြားရင္ အားလံုးေကာင္းသြားမယ္ဆိုတဲ့ သေဘာလား။

ဒီလိုေတာ့လည္းမဟုတ္ေသးပါဘူး။ လူတစ္ေယာက္ ကြယ္လြန္ေသဆံုးသြားတဲ့အခါမွာတစ္နည္းအားျဖင့္ သူ႔ရဲ႕ ေနာက္ဆံုးခရီးမွာက်ေနာ္တို႔ က်န္ရစ္သူေတြကလူသားဆန္စြာအေကာင္းဆံုးလုပ္ေပးလိုက္တာေဆာင္ရြက္ေပးလိုက္တာပါ။ အင္မတန္မွ ေကာင္းပါတယ္။

ဒါဆိုရင္ စဥ္းစားၾကည့္စမ္းပါ။ ဒီလူအသက္ရွင္စဥ္မွာလည္းသူ႔ကိုပတ္ဝန္းက်င္ကအေကာင္းဆံုးေဖးမကူညီေပးဖို႔ ဆိုတာေရာ၊ လိုအပ္ခ်က္တစ္ရပ္မဟုတ္ဘူးလား။ ေသသြားတဲ့အခ်ိန္မွာစနစ္တက်သန္႔ရွင္းေရးုလုပ္ေပးသလိုအသက္ရွိေနတဲ့ အခ်ိန္မွာဒီလူမွာရွိတဲ့ မသန္႔ရွင္းမႈေတြကိုေဆးေၾကာေပးဖို႔ လူေတြမွာတာဝန္မရွိဘူးလား။ ေသသြားတဲ့အခါမွာသူ႔ရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္ လံုၿခံဳဖို႔က `ကဖန္´ပိတ္ အထပ္ထပ္ရစ္ပတ္ ဝတ္ဆင္ေပးသလိုဒီလူရွင္သန္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာေရာသူ႔ရဲ႕ခ်ိဳ႕တဲ့မႈ ေၾကာင့္ မလံုမၿခံဳျဖစ္ေနရတဲ့ သူ႔ခႏၶာကိုယ္အတြက္ဝတ္ဆင္ဖို႔ အဝတ္အစားဆင္ေပးဖို႔မလိုဘူးလား။ ကြယ္လြန္သြားတဲ့အခါမွာသူ႔ရဲ႕လိုအပ္ရာခရီးကိုေဖးေဖးကူကူနဲ႔ လိုက္ပို႔သလိုသူရွင္သန္ေနစဥ္ ကာလမွာေရာ၊ သူသြားလိုရာခရီးကိုပို႔ေဆာင္ကူညီေပးဖို႔မလိုဘူးလား။

အစၥလာမ္မွာကေသသူတစ္ေယာက္ကိုေလးေလးစားစားတန္ဖိုးထားသလိုရွင္သန္ေနသူတစ္ေယာက္ကိုလည္းေလးေလးစားစားတန္ဖိုးထားတတ္ရပါလိမ့္မယ္။ ရွင္သန္ေနသူတစ္ေယာက္ကိုပိုၿပီးေလးေလးနက္နက္တန္ဖိုးထားဖို႔ကပိုအေရးႀကီးတာေပါ့။ ဒါကအစၥလာမ္ကလမ္းညႊန္ျပေနတဲ့ တန္ဖိုးတစ္ရပ္ပါ။

အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ေတြဟာ မိမိတို႔အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ျဖစ္ျခင္းကိုဂုဏ္ယူၾကပါတယ္။ မိမိတို႔အစၥလာမ္ ဘာသာဝင္ျဖစ္ေၾကာင္းကိုလည္းဂုဏ္ယူဝင့္ၾကြားစြာေဖာ္ထုတ္ေလ့ရွိၾကပါတယ္။ ေကာင္းပါတယ္။ မိမိအစၥလာမ္ဘာသာဝင္ျဖစ္လို႔ ဂုဏ္ယူလိုတိုင္းဟာအစၥလာမ့္ရဲ႕တန္ဖိုးကိုေတာ့ သိနားလည္ဖို႔ေတာ့ လိုပါလိမ့္မယ္။ အစၥလာမ္ရဲ႕တန္ဖိုးကိုသိျမင္နားလည္ ျခင္းဟာအစၥလာမ္ရဲ႕အႏွစ္အသားကိုသိျမင္နားလည္ျခင္းပါပဲ။ ဒါဆိုုရင္ ခြတၱဗာဟ္ရဲ႕ နိဒါန္းပိုင္းမွာက်ေနာ္ရြတ္ဖတ္ခဲ့တဲ့ ကုရ္အာန္အာယသ္ေတာ္(၆၁း၂)နဲ႔(၆၁း၃)ကိုရွင္းလင္းတင္ျပပါရေစ။

“အို – အီမာန္သက္၀င္ယံုၾကည္သူအေပါင္းတို႔ သင္တို႔မေဆာင္ရြက္သည့္ ကိစၥကိုသင္တို႔အဘယ္ေၾကာင့္ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆိုေနၾကသနည္း။”(ကုရ္အာန္ – ၆၁း၂)

“အသင္တို႔ မလုပ္ေဆာင္သည့္ ကိစၥကိုသင္တို႔ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုျခင္းသည္ အလႅာဟ္အရွင္ထံေတာ္တြင္ ႀကီးမားစြာေသာမုန္းတီးစက္ဆုပ္မႈျဖစ္သည္။” (ကုရ္အာန္ – ၆၁း၃)

ဒီကုရ္အာန္အာယသ္ေတာ္ ႏွစ္ခုဟာလူမႈေရး႐ွဳေထာင့္ကပဲ ၾကည့္ၾကည့္၊ ႏိုင္ငံေရး ႐ွဳေထာင့္ကပဲၾကည့္ အင္မတန္မွ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈရွိတဲ့ လမ္းညႊန္ခ်က္တစ္ရပ္ျဖစ္ပါတယ္။ လူတစ္ေယာက္(သို႔မဟုတ္) လူ႔အစုအဖြဲ႔တစ္ရပ္ဟာကိုယ္မလုပ္ တဲ့ ကိစၥတစ္ခုကိုကိုယ္လုပ္ေဆာင္သလိုေျပာဆိုျခင္းကိုအလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ႐ွဳတ္ခ်၊ ကန္႔ကြက္ထားပါတယ္။ လူမႈ ၀န္းက်င္မွာ ကိုယ္မလုပ္တာကိုကိုယ္ၾကြား၀ါၿပီးေတာ့၊ အျမတ္ထုတ္ၿပီးေတာ့ လုပ္သေယာင္ေယာင္ ေျပာဆိုျခင္းေၾကာင့္ လူေတြအလွည့္စားခံရတာ၊ အလိမ္ခံရတာ၊ အက်ိဳးပ်က္စီးခဲ့ရတာေတြ အမ်ားႀကီးရွိခဲ့ပါတယ္။

ႏိုင္ငံေရးကိစၥေတြမွာလည္းဒီကိစၥဟာ အက်ံဳး၀င္ပတ္သက္ေနပါတယ္။ အစိုးရအဖြဲ႔တစ္ဖြဲ႔သည္လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီ၀င္အမတ္မ်ားသည္ လည္းေကာင္း၊ ကိုယ္မဲရဖို႔၊ ကိုယ္အစိုးရဖြဲ႔ႏိုင္ဖို႔၊ ႐ိုးသားတဲ့ ျပည္သူလူထုကိုကိုယ္မလုပ္တာ၊ မလုပ္ႏိုင္တာေတြကိုလုပ္ေဆာင္ေလဟန္၊ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ေလဟန္ စည္း႐ံုးမဲဆြယ္ၾကပါတယ္။ ေဟာ … ျပည္သူလူထုကယံုၾကည္လို႔ မဲေပးလိုက္ေရာ၊ ေပးထားတဲ့ကတိေတြပ်က္ၿပီးကိုယ္ႀကီးပြားဖို႔ ၊ ကိုယ္အဆင္ေျပဖို႔ပဲကိုယ္လုပ္ၾကေတာ့တယ္။ ျပည္သူကိုေပးထားတဲ့ကတိကေမ့ေပ်ာက္သြားၿပီေလ။ က်ေနာ္တို႔ အရပ္ကလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ဆိုရင္ မဲမရခင္တုန္းကရပ္ကြက္ထဲခဏခဏဆင္းတယ္။ လႊတ္ေတာ္အမတ္ျဖစ္သြားၿပီးကတည္းကဒီေန႔အထိရပ္ကြက္ထဲမဆင္းေတာ့ဘူး။ အဲဒီေတာ့ ကိုယ္ေျပာခဲ့တာကို၊ကိုယ္ကတိေပးခဲ့တာကိုမလုပ္ဘူး။ အဲ့ဒီလူေတြကိုကုရ္အာန္ေျပာထားတဲ့အတိုင္းက်ေနာ္တို႔ကသေဘာထားရမွာပဲ။ ဒါဆိုရင္ က်ေနာ္နားလည္လို္က္တာကေတာ့ ေျပာတဲ့အတိုင္းလုပ္ေဆာင္ျခင္း၊ ကတိက၀တ္တည္ၾကည္ ေအာင္ေစာင့္ထိန္းျခင္းဟာအစၥလာမ္ကညႊန္ျပေနတဲ့ တန္ဖိုးတစ္ရပ္ပါပဲ။

အစၥလာမ္ဆိုတဲ့ စကားလံုးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးအနည္းငယ္တင္ျပပါရေစ။ `အစၥလာမ္´က သူ႔ကို ျမတ္ႏိုးလက္ခံသူေတြကို ေန႔တစ္ဓူ၀မွာ ဘ၀တစ္ခုကို ဘယ္လိုျဖတ္သန္းေလွ်ာက္လွမ္းရမွာလဲဆိုတာကိုလမ္းညႊန္ေထာက္ပံ့ေပးပါတယ္။ အစၥလာမ္ကိုလက္ခံ၊ သက္၀င္ယံုၾကည္သူမြတ္စလင္မ္ တစ္ဦးအတြက္ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ကအျခားလူေတြနဲ႔ ဆက္ဆံရာမွာဘယ္လိုအျပဳအမူ၊ ဘယ္လိုအေနအထိုင္၊ ဘယ္လိုအေျပာအဆိုနဲ႔ ဆက္ဆံရမလဲဆိုတာကိုလမ္းညႊန္ထားပါတယ္။ တစ္နည္းဆိုရရင္ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ကလူသားတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ သူ႔ပတ္၀န္းက်င္မွာရွိတဲ့ ဘာသာတူသည္ျဖစ္ေစ၊ ဘာသာမတူသည္ ျဖစ္ေစ၊ ေနာက္ဆံုးဘာသာမဲ့သူျဖစ္ေစ၊ ဘယ္သူ႔ကိုမဆို၊ ဘယ္ပံုဘယ္နည္းနဲ႔ အေကာင္းဆံုး၊ အက်ိဳးအရွိဆံုးဆက္ဆံရမယ္ဆိုတာကိုလမ္းညႊန္ထားပါတယ္။ အဲ့ဒီလိုဆက္ဆံလိုက္တဲ့အခါမွာရလာဒ္တစ္ခု၊ အက်ိဳးဆက္တစ္ခုရရွိလာပါလိမ့္မယ္။အဲဒီရလာဒ၊္အဲဒီအက်ိဳးဆက္ဟာ `ၿငိမ္းခ်မ္းေရး´ေပါ့။ အဲ့ဒီလိုရရွိလာတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိုအဂၤလိပ္လို Peaceလို႔ေခၚၿပီးအရဗီဘာသာစကားနဲ႔ Islamလို႔ေခၚပါတယ္။

က်မ္းျမတ္ကုရ္အနာ္ (၂၅း၃၆)မွာဒီလိုျပဌာန္းထားပါတယ္။

“အနႏၱေမတၱာေတာ္အရွင္ျမတ္၏ နာခံေတာ္(အီဘာဒီ)မ်ားသည္ကား၊ ကမာၻေျမေပၚလႈပ္ရွားသြားလာရာ၌ ဟီရိၾသတပၸတရားကိုလက္ကိုင္ျပဳထားသူမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ သူတို႔သည္ အသိတရားမဲ့သူမ်ားႏွင့္ပင္ျဖစ္ေစ၊ အျပန္အလွန္ေျပာဆိုေသာအခါ ၿငိမ္းခ်မ္းေသာ၊ အမုန္းကင္းမဲ့ေသာစကားကိုသာေျပာဆိုၾကသည္။” (ကုရ္အာန္ – ၂၅း၆၃)

ဒီေနရာမွာတစ္ခုေျပာခ်င္ပါတယ္။ ကုရ္အာန္ကလမ္းေလွ်ာက္သူေတြကိုပဲေျပာတာလား။ ကားေမာင္းသူေတြကိုေရာလမ္းညႊန္ခ်က္မေပးဘူးလား။ ကားေမာင္းသူေတြကိုေရာလမ္းညႊန္ခ်က္မေပးဘူးလားလို႔ ေမးေကာင္းေမးႏိုင္ပါတယ္။

ဒီအာယသ္ေတာ္အရဆိုရင္ အစၥလာမ္ကို သက္၀င္ယံုၾကည္သူ မြတ္ဆလင္မ္တစ္ဦးဟာ မိမိရဲ႕ပတ္၀န္းက်င္ကို ဘယ္ေလာက္ဂ႐ုျပဳအေလးထားရမလဲ။ မိမိရဲ႕ဂုဏ္သိကၡာကိုဘယ္ေလာက္ထိန္းသိမ္းရမလဲ။ မိမိေၾကာင့္ မိမိပတ္၀န္းက်င္ အေႏွာင့္အယွက္မျဖစ္ေအာင္ ဘယ္လိုထိန္းသိမ္းရမလဲဆိုတာကိုကုရ္အာန္ကတိတိက်က်လမ္းညႊန္ေနတာပါ။ အဆံုးစြန္ဗ်ာ၊လူတိုင္းမလြဲမေသြေဆာင္ရြက္ရတဲ့ ‘လမ္းေလွ်ာက္ျခင္း’ဆိုတဲ့ အေျခခံလုပ္ရပ္မွာေတာင္မွ ဘယ္လိုလႈပ္ရွားရမလဲဆိုတာကို ျပဌာန္းထားတာပါ။ လူေတြအၾကားမွာ ေန႔တစ္ဓူ၀ လႈပ္ရွားသြားလာတဲ့အခါမွာပင္ မြတ္ဆလင္မ္တစ္ေယာက္ဟာဟီရိၾသတပၸ တရားကိုလက္ကိုင္ထားၾကရမွာပါ။ အမ်ားသူငါသြားလာေနတဲ့လမ္းမွာမိမိေၾကာင့္ တစ္ပါးသူကိုအေႏွာင့္အယွက္ မျဖစ္ေစရဘူး။ လမ္းမေပၚမွာအမ်ားသူငါအျမင္မေတာ္ေအာင္ ေအာ္ဟစ္၊ ဆူပူ၊ ရမ္းကားမႈ မရွိေစရဘူး။ အမ်ားသူငါ သြားလာလႈပ္ရွားေနတဲ့ လမ္းေပၚမွာမိမိေၾကာင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ မိမိရဲ႕ပစၥည္းေတြေၾကာင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ပိတ္ဆို႔ဟန္႔တားမႈ မျဖစ္ေစရဘူး။ ဒါေတြကိုလိုက္နာႏိုင္ျခင္းဟာမြတ္ဆလင္မ္တစ္ေယာက္အတြက္ အစၥလာမ့္တန္ဖိုးကိုေဖာ္ထုတ္ျပသျခင္းပါပဲ။

ဟုတ္ပါတယ္။ ဒီအာယသ္(၂၅း၆၃)ဟာလမ္းအသံုးျပဳသူအားလံုးနဲ႔ အက်ံဳး၀င္ပတ္သက္မႈရွိပါတယ္။ လက္ေတြ႔တစ္ခုကိုတင္ျပရမယ္ဆိုရင္ အခုအခ်ိန္မွာရန္ကုန္ၿမိဳ႕ဟာလမ္းမတိုင္းမွာကားေတြၾကပ္ေနပါတယ္။ အေပၚယံၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ကားစီးႏိုင္တာသူေဌးေတြပဲေလ။ လမ္းမမွာကားၾကပ္တာသူေဌးေတြနဲ႔ပဲဆိုင္တယ္ဆိုၿပီးေျပာလို႔မရေတာ့ဘူး။ အမွန္ကေတာ့ သူေဌးေတြနဲ႔ ဆိုင္သလိုဆင္းရဲသားေတြနဲ႔ တစ္နည္းအားျဖင့္ ကိုယ္ပိုင္ကားမစီးႏိုင္သူေတြနဲ႔ ပိုၿပီးေတာင္ သက္ဆိုင္တယ္လို႔ က်ေနာ့္အေတြ႔အႀကံဳအရေျပာပါရေစ။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ဆင္ေျခဖံုးအရပ္မွာေနထိုင္သူအေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ၿမိဳ႕လယ္ေခါင္ျဖစ္တဲ့ Down Town မွာအလုပ္ဆင္းရတာမ်ားပါတယ္။ ဥပမာလႈိင္သာယာၿမိဳ႕နယ္ကလူတစ္ေယာက္ဟာရန္ကုန္ၿမိဳ႕ထဲကိုအလုပ္ဆင္းမယ္ဆိုရင္ အခုယာဥ္ေၾကာက်ပ္တဲ့ ပံုစံနဲ႔ဆို (၂)နာရီေလာက္ အခ်ိန္ယူရပါတယ္။ အလုပ္ၿပီးလို႔ အိမ္ျပန္မယ္ဆိုရင္လည္း (၂)နာရီၾကာမယ္။ အဲ့ဒီေတာ့ အသြားအျပန္ ကားစီးခ်ိန္ဟာ (၄)နာရီရွိသြားပါၿပီ။ အဲဒီေတာ့ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕အလုပ္ခ်ိန္ဟာ (၈)နာရီသတ္မွတ္ထားရာမွာသူ႔ရဲ႕လမ္းခရီးၾကာခ်ိန္ဟာ (၄)နာရီေပါ့။ ဆိုလိုတာကလူတစ္ေယာက္ဟာသူရဲ႕အလုပ္ခ်ိန္ရဲ႕ တစ္၀က္ ေလာက္ကိုကားေပၚမွာဒုကၡေရာက္ရပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕လုပ္ငန္းနဲ႔ ဆက္စပ္လုပ္ကိုင္ရတဲ့အခ်ိန္ဟာတစ္ေန႔ မွာ (၁၂)နာရီျဖစ္မေနဘူးလား။ သူ(၁၂)နာရီအခ်ိန္ေပးလိုက္ရလို႔ လုပ္အားခဘယ္သူကပိုေပးမလဲ။

ဒီေနရာမွာယာဥ္ေၾကာေတြ ဘာေၾကာင့္က်ပ္ရတာလဲဆိုတဲ့ ေမးခြန္းကိုေျဖၾကည့္ဖို႔လိုပါလိမ့္မယ္။ က်ေနာ့္ရဲ႕အထင္ ကေတာ့ ဒီကေန႔ ယာဥ္ေၾကာေတြ က်ပ္ရျခင္းမွာအပိုင္း(၂)ပိုင္းရွိပါတယ္။ ပထမအပိုင္းကေတာ့ အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြရဲ႕ ေပၚလစီအမွားေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ အခုေတာ့ သူတို႔လည္းသူတို႔လမ္းေၾကာင္းနဲ႔ေတာ့ ေျဖရွင္းေနပါၿပီ။

ဒုတိယအပိုင္းကေတာ့ ယာဥ္ေမာင္းသူေတြရဲ႕ စည္းကမ္းမဲ့မႈပါ။ မိမိရဲ႕ယာဥ္ကိုလမ္းေဘးကပ္မရပ္ဘူး။ ဥပေဒအရဆိုရင္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္တစ္စီးဟာပလက္ေဖာင္းရဲ႕ တစ္ေပထက္ ခြာၿပီးရပ္ထားခြင့္ မရွိပါဘူး။ တစ္ေပထက္ပိုခြာၿပီးရပ္ျခင္းဟာယာဥ္စည္းကမ္းကိုခ်ိဳးေဖာက္တာပဲ။ ေနာက္ၿပီးယာဥ္ေတြမီးပြိဳင့္ေစာင့္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာလမ္းေျပာင္းျပန္ေမာင္းၿပီးယာဥ္ေၾကာ အတင္း၀င္လုတာ၊ ယာဥ္ကို ႏွစ္ထပ္၊ သံုးထပ္ရပ္ထားတာ၊ လူကူမ်ဥ္းၾကားေပၚမွာစည္းမဲ့ကမ္းမဲ့ရပ္ထားတာ၊ မီးပြိဳင့္ဧရိယာမွာရပ္ထားတာ၊ အမ်ားႀကီးပါပဲ။ ဒါေတြအားလံုးဟာအမ်ားျပည္သူသြားလာအသံုးျပဳေနတဲ့ လမ္းေတြအေပၚမွာတစ္ပါးသူကိုအေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ေစတာေၾကာင့္ က်ေနာ္တင္ျပခဲ့တဲ့ ကုရ္အာန္(၂၅း၆၃)က လမ္းညႊန္တဲ့ မိမိေၾကာင့္ တစ္ပါးသူအေႏွာင့္ အယွက္မျဖစ္ေစရဘူးဆိုတဲ့ သေဘာကိုထင္ဟပ္ေပၚလြင္ေစပါတယ္။ ဒီလိုျပဳအမူ၊ အေလ့အထမ်ိဳးေတြကိုက်ေနာ္တို႔ အစၥ လာမ္ဘာသာ၀င္ေတြက ရွက္စရာ၊ ရြံမုန္းစရာအျဖစ္ သေဘာထားရပါလိမ့္မယ္။ဒီလိုအလုပ္မ်ိဳးကိုဘယ္သူလုပ္လုပ္ က်ေနာ္တို႔ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ကို သက္၀င္ယံုၾကည္တဲ့ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ေတြက္ မလုပ္ရဘူး။ ဒါဆုိရင္ ကုရ္အာန္ကေျပာတဲ့ `အနႏၱေမတၱာေတာ္ရွင္၏ နာခံေတာ္မ်ားသည္ကား၊ ကမၻာေျမေပၚ၌ လႈပ္ရွားသြားလာရာ၀ယ္ ဟီရိၾသတပၸတရားကိုလက္ ကိုင္ထားသူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။´ ဆိုတဲ့ ကုရ္အာန္အာယသ္ေတာ္တစ္ခုကိုလက္ေတြ႔အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ လိုပါတယ္။

ဒါဟာဟီရိၾသတပၸတရားကိုလက္ကိုင္ထားျခင္းပါ။ ႏိုင္ငံႀကီးသားပီသျခင္းပါပဲ။ ဒီကေန႔ ကမၻာ့ပညာရွင္မ်ားက Citizenship လို႔ ေခၚတဲ့ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ျခင္းသတ္မွတ္ရာမွာဘယ္ေလာက္ႏိုင္ငံႀကီးသားပီသသလဲဆိုတဲ့အခ်က္ေပၚမွာအေျခ ျပဳပါတယ္။ ဘယ္လူမ်ိဳး၊ ဘယ္ဘာသာ၀င္ျဖစ္မွ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ရမယ္ဆိုတဲ့ ခပ္ည့့ံညံ့အယူအဆကိုလက္မခံပါဘူး။ အဲဒီေတာ့ က်ေနာ္တို႔ မြတ္စလင္မ္ေတြ ႏိုင္ငံႀကီးသားပီသေအာင္ ေနထုိင္ျပလိုက္ပါ။ ဒါဟာက်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ကရည္ညႊန္းတဲ့ `အစၥလာမ့္တန္ဖိုး´ျဖစ္ပါတယ္။

အခုက်ေနာ္တင္ျပေနတဲ့ ကုရ္အာန္(၂၅း၆၃)မွာထပ္မံတင္ျပစရာအခ်က္တစ္ခ်က္က်န္ပါေသးတယ္။ အဲဒါက

`သူတို႔သည္ အသိတရားမဲ့သူ `ဂ်ာဟိလ္´မ်ားႏွင့္ပင္ျဖစ္ေစ၊ အျပန္အလွန္ေျပာဆိုေသာအခါ ၿငိမ္းခ်မ္းေသာ၊အမုန္းကင္းမဲ့ေသာစကားကိုသာေျပာဆိုၾကေလသည္။´

ဒီအပိုင္းကိုက်ေနာ္ဆက္လက္တင္ျပပါမယ္။ ဒီေနရာမွာ `ဂ်ာဟိလ္´ဆိုတဲ့ သေဘာကိုရွင္းျပလိုပါတယ္။ `ဂ်ာဟိလ္´ ဆိုတဲ့ အရဗီစကားမွာအဓိပၸါယ္ႏွစ္မ်ိဳး၊ သံုးမ်ိဳးရွိတဲ့အထဲမွာ `အစြန္းေရာက္သူမ်ား´ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ဟာ တစ္ခုအပါအ၀င္ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဘာသာတရားတိုင္းမွာအစြန္းေရာက္သူေတြဆိုတာရွိၾကပါတယ္။ အစြန္းေရာက္သူတစ္စုေၾကာင့္ ဘာသာတရားတစ္ခုကိုအျပစ္ပံုခ်မယ္ဆိုတာမျဖစ္သင့္ပါဘူး။ ဘာသာတရားတစ္ခုကိုတိုက္ခိုက္ျခင္း၊ အပုပ္ခ်ေျပာၾကားျခင္း၊ ဆိုတာဟာအစြန္းေရာက္သူေတြရဲ႕လုပ္ရပ္ပါ။

ကုရ္အာန္(၂၅း၆၃)က ျပဌာန္းထားတာကေတာ့ ဘယ္လိုအစြန္းေရာက္သူေတြနဲ႔ျဖစ္ေစ၊ ေျပာဆိုဆက္ဆံရာမွာအမုန္းမပြားေစပဲ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈကိုသာေရွး႐ွဳၿပီးထိေရာက္၊ တိက်၊ မွ်တတဲ့ စကားကိုပဲေျပာရမယ္လို႔ ျပဌာန္းထားပါတယ္။ မြတ္စလင္မ္ ဆိုတာကိုယ့္ကိုတစ္ဖက္ကမိုက္မိုက္႐ိုင္း႐ိုင္းေျပာေျပာ၊ ကိုုယ္ကမိုက္မို္က္႐ိုင္း႐ိုင္း ျပန္မေျပာရဘူး။ ဘယ္ေလာက္ပဲဆဲဆဲကိုယ္က ျပန္မဆဲရဘူး။ ေအးေအးေဆးေဆးပဲ ျပန္ေျပာရမယ္။ ရွင္းျပရမယ္။ မရဘူးဆိုရင္ လွည့္ထြက္သြား႐ံုပါပဲ။ ဒီကေန႔ Online အသံုးအႏံႈးနဲ႔ေျပာရရင္ Block လိုက္မယ္ေပ့ါဗ်ာ။ ဒါဟာအစၥလာမ္ရဲ႕တန္ဖိုးပါ။အခ်ိန္ျပည့္သြားၿပီျဖစ္လို႔ ေနာက္ထပ္အပိုင္းမ်ားကိုေနာက္ခြတၱဗါဟ္ေတြမွာဆက္လက္တင္ျပသြားပါမယ္။ ဆလာမ္း…..