အစၥလာမ္ႏွင့္လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္ (Islam and Freedom of Speech) မုဖ္သီဦးစန္းေအာင္ (B.Sc)

အစၥလာမ္ႏွင့္လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္  (Islam and Freedom of Speech)

မုဖ္သီဦးစန္းေအာင္ (B.Sc)

        ဒီကေန႔ (၁၁-၁၂-၂ဝ၁၅)၊ ေယာင္မြလ္ဂ်ဴမုအာဟ္ျဖစ္တဲ့ ေသာၾကာစု႐ံုးရာေန႔မွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို အိဘာဒသ္ျပဳရန္ ၾကြေရာက္လာၾကတဲ့ (၅၉)လမ္း၊ ဆုေတာင္းျပည့္အစၥလာမ့္ဝတ္ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးရဲ႕ ဂ်မာအသ္ ဝင္ အမ်ိဳးသားနဲ႔ အမ်ိဳးသမီးမ်ားခင္ဗ်ား —-

အတ္စလာမုအလိုင္းကြန္းမ္ ဝရဟ္မသြလ္လားဟိ ဝဘရကားသုဟု….

ဒီကေန႔ ကၽြန္ေတာ္တငျ္ပမဲ့ ခြတၱဗာဟ္ရဲ႕ေခါင္းစဥ္ကေတာ့ “အစၥလာမ္ႏွင့္ လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္” ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ Islam and Freedom of Speech လို႔ေျပာလို႔ရသလို Islam and Freedom of Expression လို႔ဆိုရင္လည္းရပါတယ္။ ဒီေခါင္းစဥ္ကို ဒီအပါတ္မွာက်ေနာ္ေရြးခ်ယ္တင္ျပရျခင္းအေၾကာင္းကေတာ့ မၾကာခင္ေသာအနာဂါတ္ကာလမွာ က်ေနာ္တို႔ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ဟာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကိုေဖၚေဆာင္နိုင္ေတာ့မယ္လို႔ က်ေနာ္ယံုၾကည္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဒီမိုကေရစီနဲ႔အတူေမြးဖြားလာမဲ့ “လြတ္လပ္စြာေျပာဆို၊ေရးသားခြင့္” ကလည္း က်ေနာ္တို႔ဆီကို ဆိုက္ေရာက္လာပါေတာ့မယ္။ အဲဒီလို လြတ္လပ္စြာေျပာဆို၊ေရးသားခြင့္နဲ႔အတူ Hate Speech လို႔ေခၚတဲ့ “အမုန္းစကားေျပာဆို၊ေရးသားျခင္း” ဆိုတာလည္းကပ္ၿပီးလိုက္ပါလာပါလိမ့္မယ္။ ထိပ္တန္း ဒီမိုကေရစီ နိုင္ငံႀကီးမ်ားမွာပင္ လြတ္လပ္စြာေျပာဆို၊ ေရးသားခြင့္ဆိုတာကိုအေၾကာင္းျပဳၿပီး အမုန္းစကားေျပာဆို၊ေရးသားျခင္း ဆိုတာက ပူးကပ္ၿပီးရွိေနပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဒီမိုကေရစီကိုသြားမဲ့ က်ေနာ္တို႔ျမန္မာနိုင္ငံမွလည္း “ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆို၊ေရးသားခြင့္” နဲ႔အတူ Hate Speech လို႔ေခၚတဲ့ “အမုန္းစကားေျပာဆို၊ ေရးသားျခင္း” ဆိုတာကို တစ္ၿပိဳင္ နက္ ရင္ဆိုင္ႀကံဳေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ ဒါေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အထူးသျဖင့္ က်ေနာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းက ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ေဆာင္ရြက္ထားရမယ္။ တိတိက်က်ေျပာရမယ္ဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔မြတ္ဆလင္မ္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဝင္ ေတြဟာ ျပႆနာတစ္ရပ္နဲ႔ပတ္သက္လာရင္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မွဳအပိုင္းမွာ အားနည္းၾကပါတယ္။ ျပႆနာျဖစ္ၿပီးမွ အေနာက္ကလိုက္ၿပီးေျဖရွင္းၾကတာပဲ မ်ားပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္က်ေနာ္တို႔မြတ္ဆလင္မ္တစ္ဦးခ်င္းထံမွာ ျပႆနာတစ္ခုျဖစ္လာရင္ ဘယ္လို ေျဖရွင္းရမလဲ ဆိုတာကို သိရွိထားဖို႔၊ ႏွိဳးေဆာ္ထားဖို႔ လိုအပ္တယ္။ Contact ေတြရွိဖို႔လိုတယ္။ ဗဟုသုတေတြရွိဖို႔လိုတယ္။ ၿပီးခဲ့တဲ့က်ေနာ့ခြတ္ဗါဟ္ျဖစ္တဲ့ “အြမၼတြန္ဝဆတြန္ – မွ်ေျခရွိေသာလူ႔အဖြဲ႔အစည္း” အေၾကာင္းတင္ျပစဥ္က က်ေနာ္ တို႔ဟာ Community space လို႔ေခၚတဲ့ “လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဝင္ဆိုင္ရာရပ္ဝန္း” ေတြကို က်ေနာ္တို႔တည္ေထာင္ရမယ္ လို႔က်ေနာ္တင္ျပခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ Community space ေတြမွာ ကိုယ့္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဝင္ေတြကို အသိပညာေတြ ဖလွယ္ျဖန္႔ခ်ိရမယ္ လို႔က်ေနာ္တင္ျပခဲ့ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ က်ေနာ္တို႔မြတ္ဆလင္မ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာက ‘ဂ်ႏၷသ္နဲ႔ ဂ်ဟႏၷမ္’ အေၾကာင္းကပဲေနရာယူတာမ်ားေနေတာ့ လတ္တေလာျပႆနာေတြကို ဘယ္လိုရင္ဆိုင္ ေျဖရွင္းရမလဲ ဆိုတဲ့အပိုင္းမွာ အားနည္းေနပါတယ္။

ေကာင္းၿပီး၊ က်ေနာ္တို႔ဟာ ျမန္မာနိုင္ငံအတြင္းမွာ မွီတင္းေနထိုင္ၾကတဲ့ ျမန္မာနိုင္ငံသား အစၥလာမ္ ဘာသာဝင္ေတြပါ။ အဲဒီေတာ့ ကိုယ္သက္ဝင္ယံုၾကည္တဲ့ အစၥလာမ္ကဘယ္လိုေျပာဆို၊ ေနထိုင္ရမယ္ဆိုတာကို ေလ့လာသိရွိထားရမွာျဖစ္သလို နိုင္ငံေတာ္ရဲ့တည္ဆဲဥပေဒက ဘယ္လိုေနထိုင္ေျပာဆိုေနထိုင္ရမလဲဆိုတဲ့ ဥပေဒ ျပဌာန္းခ်က္ေတြကိုလည္း သိရွိေလ့လာထားဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။ ။

ေရွးဦးစြာ က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္က Freedom of Speech ‘လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္’ နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဘယ္လိုေျပာဆိုဖို႔ သတ္မွတ္ျပဌာန္းထားသလဲ ဆိုတာကို တင္ျပပါရေစ။

“အသင္တမန္ေတာ္သည္ ငါအရွငျ္မတ္၏နာခံေတာ္မ်ားအား ေကာင္းမြန္လွပတင့္တယ္ မွ်တမွဳအျဖစ္ဆံုး ေသာ စကားကိုသာ ေျပာၾကားၾကရန္ လမ္းညႊန္မွာၾကားမႈျပဳပါေလ။ အမွန္တကယ္ပင္ ႐ွိဳင္တြာန္မိစၧာေကာင္သည္ သူ(လူ)တို႔ အၾကားတြင္ အမုန္းစကားကုိသာ ေျပာၾကားေစလိမ့္မည္။ ဧကန္မုခ် ႐ွိဳင္တြာန္သည္ လူသားတို႔အတြက္ ထင္သာ ျမင္သာေသာ ရန္သူသာျဖစ္သည္။” (ကုရ္အာန္ – ၁၇း၅၃)

ဒီအာယသ္ရဲ႕ဆိုလိုရင္းကို ေလ့လာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ အလႅာဟ္အရွငျ္မတ္က ယံုၾကည္သက္ဝင္သူေတြ၊ နာခံသူေတြကို ဘယ္လိုစကားပဲေျပာသည္ျဖစ္ေစ၊ ဘယ္အေၾကာင္းကိုပဲ ေျပာဆိုသည္ျဖစ္ေစ၊ အေကာင္းမြန္ဆံုး အတင့္တယ္ဆံုး၊ မွ်တမႈအရွိဆံုး၊ အလွပဆံုး ေျပာဆိုဖို႔ တမန္ေတာ္ျမတ္(ဆြ)ထံမွတစ္ဆင့္ လမ္းညႊန္ထားတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ‘ေကာင္းမြန္လွပတင့္တယ္ မွ်တမွဳအျဖစ္ဆံုးေသာစကား’ ကိုေျပာၾကားျခင္းဟာ ကုရ္အာန္ကလမ္းညႊန္တဲ့ တမန္ေတာ္ျမတ္(ဆြ)ရဲ့ စြႏၷသ္ေတာ္တစ္ပါးျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ဖက္ေစာင္းနင္းျဖစ္ေစတဲ့ တရားမွ်တမႈမရွိတဲ့ တစ္ဖက္သားကို နစ္နာသြားေစတဲ့စကားမ်ိဳး (Hate Speech)ေတြ မေျပာဆိုဖို႔တားျမစ္ လိုက္ပါတယ္။ ဒီအာယသ္ေတာ္အရဆိုရင္ လွပတင့္တယ္၊ ေကာင္းမြန္တဲ့ စကားေျပာဆိုျခင္းဟာ `အိဘာဒသ္´ တစ္ရပ္ျဖစ္ၿပီး အထက္မွာေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ Hate Speech ေတြေျပာဆိုျခင္းဟာ ႐ွိဳင္တြာန္မိစၧာေကာင္ရဲ႕လုပ္ရပ္လို႔ ကုရ္အာန္က လမ္းညႊန္လိုက္ျခင္းပါပဲ။ ‘အိဘာဒသ္’ ဆိုတာကျမန္မာလိုျပန္ဆိုရမယ္ဆိုရင္ “နာခံရိုက်ိဳးဘဝ တည္ ေဆာက္ျခင္း” လို႔အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ တမန္ေတာ္ျမတ္(ဆြ)ကလည္း သူ႔ကိုအလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ လမ္းညႊန္တဲ့အတိုင္း လိုက္နာေဆာင္ရြက္ေနသလို တစ္ဖက္က ရွိဳင္တြာန္မိစာၦေကာင္ကလည္း တမန္ေတာ္ျမတ္နဲ႔ ဆန္႔က်င္ၿပီး သူ႔အလုပ္သူလုပ္ေနပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ဘယ္သူ႔အေနာက္ကိုလိုက္ၾကမလဲ။ ဒီကေန႔ျဖစ္ပြားေနတဲ့ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရးပဋိပကၡေတြမွာ ရွိဳင္တြာန္ရဲ့လုပ္ရပ္ေတြက အမ်ားဆံုးပါဝင္ပါတယ္။

အမွန္တကယ္ေတာ့ ႐ွိဳင္တြာန္ဟာ ညီညြတ္ေနတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ကို ၿဖိဳခြဲတိုက္ခိုက္ဖို႔ အၿမဲတမ္း အသင့္ျပင္ထားပါတယ္။ ကြဲအက္ေတာ့မဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအၾကားမွာ တစ္ဖက္ကိုတစ္မ်ိဳးစီေျပာၿပီး ရန္တိုက္ေပးေလ့ ရွိပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း လို႔ဆိုလိုက္ရင္ မြတ္ဆလင္မ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္း သက္သက္ကိုသာ ေျပာျခင္းမဟုတ္ပါ။ ဘာသာေပါင္းစံု၊ အယူအဆေပါင္းစံု၊ အေသြးအေရာင္ေပါင္းစံု၊ အသားအေရာင္ေပါင္းစံု၊ လူမ်ိဳးေပါင္းစံု၊ တစ္နည္းေျပာရရင္ မတူစံုလင္တဲ့ (Diversity) အလႊာေပါင္းစံုပါဝင္ပါတယ္။ ဒီကေန႔လူ႔အဖြဲ႔ အစည္းေတြၿပိဳလဲ၊ ၿပိဳကြဲေနရတာက ႐ွိဳင္တြာန္ရဲ႕ေစ့ေဆာ္ခ်က္ေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။ လူေတြဟာ Hate Speech အမုန္းစကားေတြ ေျပာေနျခင္းျဖင့္ ႐ွိဳင္တြာန္မိစၧာေကာင္ရဲ႕အႀကိဳက္ကို လိုက္နာေဆာင္ရြက္ေနၾကပါတယ္။ ရွိဳင္တြာန္ကို ညီေနာင္ဖြဲ႔ေနၾကတယ္။ ဒီေတာ့ Hate speech အမုန္းစကားေတြေျပာေနၾကမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ရန္ပြားမွာပါပဲ။ ရန္မ်ားေနမွာပါပဲ။ ဒီေနရာမွာ က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္က “လြတ္လပ္စြာေျပာဆို၊ေရးသားျခင္း” ဆိုတဲ့အပိုင္းနဲ႔ “အမုန္းစကားေျပာဆို၊ေရးသားျခင္း” ဆိုတာကို စည္းျခားေပးလိုက္ပါၿပီး။

က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္အရဆိုရင္ `လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္ (Freedom of Speech, Freedom of Expression )ဆိုတာက လူ႔အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ တန္ဖိုးတစ္ရပ္ျဖစ္ေနၿပီး၊ ဒီမိုကေရစီရဲ႕အေျခခံအုတ္ျမစ္ျဖစ္တဲ့ လြတ္လပ္ျခင္း၊ ညီမွ်အခ်ိဳးက်ျခင္းနဲ႔ တရားမွ်တျခင္းကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ေနတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ဟာ အာဏာရွင္လက္ေအာက္မွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဖိႏွိပ္၊ ႏွဳတ္ပိတ္ခံခဲ့ရတဲ့အေပၚမွာ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုခြင့္ရဲ့တန္ဖိုးကို နားမလည္သူက အမ်ားစုပါ။

ဆက္လက္ၿပီး က်ေနာ္တည္ဆဲျဖစ္တဲ့ (၂ဝဝ၈)ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကိုတင္ျပပါရေစ။ က်ေနာ္ဟာ (၂ဝဝ၈)ဖြဲ႔စည္းပံုဥပေဒတစ္ရပ္လံုးကို မႀကိဳက္သူမဟုတ္ပါ။ မွ်တမွဳမရွိတဲ့အပိုင္းေတြ၊ ေခတ္နဲ႔မေလ်ာ္ညီတဲ့ အပိုင္းေတြ၊ အေရွ႕အေနာက္မညီတဲ့အပိုင္းေတြကိုသာ မႀကိဳက္တာပါ။ ဒီေနရာမွာ ‘(၂ဝဝ၈)တစ္ခုလံုးဟာ က်ေနာ္ တို႔ မႏွစ္သက္စရာပါ’ လို႔အဆိုျပဳလာမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ျပန္စဥ္းစားရမဲ့အခ်က္တစ္ခ်က္က ‘က်ေနာ္တို႔မႏွစ္သက္တဲ့၊ မႀကိဳက္တဲ့ ပါတီေတြကိုက်ေနာ္တို႔ (၂ဝဝ၈)ဖြဲ႔စည္းပံုဥပေဒနဲ႔ပဲ ျဖဳတ္ခ်ခဲ့တာကိုေတာ့ မေမ့လိုက္ပါနဲ႔’ လို႔ေျပာခ်င္ ပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ (၂ဝဝ၈)ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အခန္း(၁ဝ)၊ပုဒ္မ (၃၅၄)မွာ –

“ ႏိုင္ငံသားတိုင္းသည္ ႏိုင္ငံေတာ္လံုၿခံဳေရး၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး၊ ရပ္ရြာေအးခ်မ္းသာယာေရး (သို႔မ ဟုတ္)  ျပည္သူတို႔၏ ကိုယ္က်င့္တရားအက်ိဳးငွာ ျပဌာန္းေပးထားသည့္ ဥပေဒမ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္လွ်င္ ေအာက္ပါ အခြင့္အေရးမ်ားကို လြတ္လပ္စြာသံုးစြဲေဆာင္ရြက္ခြင့္ရွိသည္။

(က) မိမိ၏ယံုၾကည္ခ်က္၊ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ားကို လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္ ေရးသားျဖန္႔ေဝခြင့္။

(ခ) လက္နက္မပါပဲ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာစုေဝးခြင္၊့ စီတန္းလွည့္လည္ခြင့္။

(ဂ) အသင္းအဖြဲ႔(သို႔မဟုတ္)အစည္းအ႐ံုးမ်ား ဖြဲ႔စည္းေဆာင္ရြက္ခြင့္။

(ဃ) တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးႏွင့္တစ္မ်ိဳး(သို႔မဟုတ္) တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးအခ်င္းခ်င္းေသာ္လည္းေကာင္း၊ အျခားဘာသာ၊ သာသနာကိုလည္းေကာင္း၊ ထိခိုက္နစ္နာမရွိေစပဲ၊ မိမိခ်စ္ခင္ျမတ္ႏိုးသည့္ စကား၊ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ကိုးကြယ္သည့္ ဘာသာ၊ သာသနာႏွင့္ဓေလ့ထံုးတမ္းမ်ားကို လြတ္လပ္စြာေဆာင္ရြက္ပိုင္ခြင့္။”

ဒီဥပေဒျပဌာန္းခ်က္ေတြဟာ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုခြင့္ကို ဥပေဒအရ ခြင့္ျပဳထားေပမဲ့ ဥပေဒတစ္ခ်က္ျခင္း မွာ ျပန္လည္ထိန္းခ်ဳပ္ထားတဲ့ သေဘာေတြကိုလည္း ေတြ႔ရပါတယ္။ ဆိုလိုတာက မိမိရဲ့လုပ္ေဆာင္ပိုင္ခြင့္ဟာ တစ္ဖက္ကို ထိခိုက္နစ္နာမွဳမရွိေစရဆိုတဲ့ သေဘာပါဝင္တာကိုေတြ႔ရပါတယ္။ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦးအၾကား၊ တစ္ဖြဲ႔နဲ႔ တစ္ဖြဲ႔အၾကား၊ တစ္ဘာသာနဲ႔တစ္ဘာသာအၾကားမွာ အျပန္အလွန္ေလးစားမွဳ (Mutual respect)၊ အျပန္ အလွန္နားလည္ေပးမွဳ (Mutual understanding) ထားရွိဖို႔ဆိုတာေတြကို ျပဌာန္းထားတဲ့သေဘာမ်ိဳး ပါဝင္ပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ ဒီကေန႔ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာကို အစြဲျပဳၿပီး အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓါတ္အလြန္အမင္း ျမင့္တက္ေနခ်ိန္မွာ၊ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရးခြဲျခားဆက္ဆံမႈ၊ မုန္းတီးမႈ နဲ႔ မုန္းတီးေအာင္ လွံဳ႕ေဆာ္မႈေတြဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုကို အလြန္ပဲအ႐ုပ္ဆိုး၊ အက်ည္းတန္ေစပါတယ္။ ဒီလို ခြဲျခားဆက္ဆံမႈ၊ မုန္းတီးမႈေတြဟာ ဒီမိုကေရစီရဲ႕အေျခခံအုတ္ျမစ္ေတြနဲ႔ မကို္က္ညီသလို ေခတ္သစ္လူသားဝါဒရဲ႕ အေျခခံဥပေဒသမ်ားနဲ႔လည္း ဖီလာ ဆန္႔က်င္ျဖစ္ေနပါတယ္။

အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ကုရ္အာန္မွာ လူသားကို `စကားေျပာဆိုျခင္းဆိုင္ရာ အသိပညာ၊ အတတ္ ပညာ´ကို သင္ေပးတယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ကမၻာေပၚမွာသက္ရွိဖန္ဆင္းခံေတြအနက္ စကားေျပာဆို ျခင္းဆိုတာကို လူသားတစ္မ်ိဳးတည္းကသာ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ပါတယ္။ တစ္ဆက္တည္းမွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က လူသားကို ဘယ္လိုစကားမ်ိဳးေျပာရမယ္။ ဘယ္လိုအျပဳအမူမ်ိဳးနဲ႔ ေနထိုင္ရမယ္ဆိုတာကိုပါ တမန္ေတာ္ေတြ အဆက္ဆက္လႊတ္ၿပီး သင္ၾကားေပးပါတယ္။ ဝဟီက်မ္းေတြပို႔ခ်ေပးပါတယ္။

လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္နဲ႔အတူ ေရးသားခြင့္ကလည္းပါလာတယ္ဆိုေတာ့ ကုရ္အာန္ (၉၆း၄)မွာ အလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္က လူသားကို ေရးသားျခင္းဆိုင္ရာ အသိပညာ၊ အတတ္ပညာကိုလည္း သင္ၾကားေပးတယ္လို႔ ဆိုထားျပန္ပါတယ္။ က်ေနာ္နားလည္တာကိုေျပာရမယ္ဆိုရင္ ‘ေရးသားျခင္း’ ဆိုတာ ‘တိတ္ဆိတ္စြာ စကား ေျပာျခင္း’ ပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ သက္ရွိဖန္ဆင္းခံေတြထဲမွာ လူသားကသာလွ်င္ ေရးသားျခင္းအတတ္ပညာ၊ အသိပညာ ကို စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ပါတယ္။ အလႅာဟ္အရွငျ္မတ္က ေရးသားျခင္းအားျဖင့္ လူသားကို ဝဟီထုတ္ျပန္ပို႔ခ်ေပးခဲ့ပါ တယ္။

ဒါေၾကာင့္ စကားေျပာဆိုျခင္းနဲ႔ ေရးသားျခင္း၊ ရြတ္ဖတ္ျခင္းတို႔ဟာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က လူသားေတြကို ေပးအပ္ထားတဲ့ `အမာနသ္´တစ္ရပ္ပါ။ ဒီ`အမာနသ္´ကို လူသားေတြက တရားမွ်တစြာေျပာဆိုျခင္း၊ တရားမွ်တ စြာ ေရးသားျခင္းစတာေတြနဲ႔ ထိန္းသိမ္းဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။ အလႅာဟ္ခ်ီးျမွင့္ထားတဲ့ ‘အမာနသ္’ ကို ‘ခယာနသ္’ လုပ္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ Freedom of Speech ဟာ Hate Speech ျဖစ္သြားပါလိမ့္မယ္။

ဒီေနရာမွာ တရားမွ်တစြာ ေရးသားျခင္းဆိုတဲ့ အခန္းက႑ပါဝင္လာတဲ့အေပၚမွာ ေရးသားျခင္းအားျဖင့္ လူအမ်ားကို သတင္းျဖန္႔ခ်ိေနတဲ့ မီဒီယာအပိုင္းကိုလည္း ဆန္းစစ္ဖို႔လိုပါတယ္။ မီဒီယာဆိုတာက မီဒီယာက်င့္ဝတ္ စည္းကမ္းနဲ႔အညီ ေရးသားတင္ျပရမွာျဖစ္ၿပီး၊ လူထုအၾကား၊ မတူညီေသာ ဘာသာဝင္မ်ားအၾကား၊ တိုင္းရင္းသား မ်ားအၾကားမွာ၊ ပဋိပကၡေတြကို ေလ်ာ့ပါးေစမဲ့ ဦးတည္ခ်က္နဲ႔ေစတနာကို ထားရွိၿပီး၊ သတင္းေရးသားရမွာျဖစ္ပါ တယ္။ မီဒီယာသမားေတြအေနနဲ႔ အခ်က္အလက္မွားေတြကို မေဖာ္ျပတာျပႆနာမရွိေပမဲ့ မွန္ကန္တဲ့အခ်က္ အလက္မ်ိဳးကိုေတာ့ ကိုယ့္ရပ္တည္ခ်က္နဲ႔မကိုက္ညီဘူးဆိုၿပီး တမင္ခ်န္လွပ္ထားျခင္းမ်ိဳးကို မျပဳလုပ္မိဖို႔ လိုပါ တယ္။ ဥပမာ… “ဒီသတင္းဟာျဖင့္ မြတ္ဆလင္မ္ဖက္က အမွန္အတိုင္းျပန္ၿပီးရွင္းျပတဲ့သတင္းပဲ။ ဒါေပမဲ့ ဒို႔သတင္းဌာနကေဖၚျပလိုက္ရင္ စာဖတ္သူအမ်ားစုက ဒို႔သတင္းမီဒီယာ၊ ဒို႔ဂ်ာနယ္ကို ဝယ္မဖတ္ေတာ့ပဲ သပိတ္ ေမွာက္လိုက္ရင္ ဒုကၡေရာက္သြားမယ္” ဆိုတဲ့အေတြးမ်ိဳးက ဒီကေန႔ျမန္မာ့မီဒီယာေလာကမွာ ကိန္းေအာင္းေနပါ တယ္။ ျပည္သူလူထုဆိုတာ မွန္ကန္ေသာအခ်က္အလက္ကို သိရွိဖို႔အခြင့္အာဏာရွိၿပီး အဲဒီအခြင့္အရးကို မီဒီယာေတြက ျပန္မခ်ိဳးေဖာက္မိဖို႔ လိုပါတယ္။

အမွန္တကယ္မွာေတာ့ သတင္းမီဒီယာဆိုတာက ျပည္သူကိုလမ္းျပေရွ႕ေဆာင္ရမဲ့အစား လူထုရဲ႕မ်က္စိ ေတြ၊ နားေတြအေရွ႕မွာ ထပ္ၿပီးပိတ္ဆို႔တာ မျဖစ္ဖို႔၊ မလုပ္ၾကဖို႔ ေတာင္းဆိုပါတယ္။ ပဋိပကၡကို မျပန္႔ပြား၊ မႀကီးထြား ေစေရးအတြက္ မိမိေရးသားမႈ၊ ေဖာ္ျပမႈတိုင္းမွာ သတိႀကီးစြာထားဖို႔ ေတာင္းဆိုပါတယ္။ မၾကာခင္ရက္ပိုင္းက ဂ်ာနယ္တစ္ေစာင္မွာ တမန္ေတာ္ျမတ္(ဆြ)နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး မွားယြင္းစြာေဖၚျပျခင္းမ်ိဳးဟာ သက္ဆိုင္ရာဘာသာဝင္ ေတြရဲ့ စိတ္ႏွလံုးမသာမယာျဖစ္ရပါတယ္။ ဂ်ာနယ္ကလည္းျပန္လည္ေတာင္းပန္မွဳေတာ့လုပ္ပါတယ္။

က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္ (၃၃း၇ဝ)မွာ ဒီလိုျပဌာန္းထားပါတယ္။

“အို-အီမာန္သက္ဝင္ယံုၾကည္သူအေပါင္းတို႔၊ သင္တို႔သည္ `သကၠဝါ´တည္းဟူေသာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ ကေရွာင္ၾကဥ္ေစသည္တို႔ကို ေရွာင္ၾကဥ္၍၊ ေဆာင္က်ဥ္းေစသည္တို႔ကို ေဆာင္က်ဥ္းၾကပါေလ။ ၿပီးေနာက္ သင္တို႔ သည္ ေလးနက္တည္ၾကည္၊ မွန္ကန္ေသာစကားကုိသာ ေျပာၾကေလကုန္။ ” (ကုရ္အာန္-၃၃း၇ဝ)

ဒီအာယသ္အရဆိုရင္ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္တစ္ဦးအတြက္ ေလးနက္တည္ၾကည္၊ မွန္ကန္ေသာစကားကုိ ေျပာဆိုျခင္းဟာ ‘သကၠဝါ’ တရားျဖစ္ၿပီး၊ အမုန္းစကား(Hate Speech) ေျပာဆိုျခင္းဟာ ျခြင္းခ်က္မရွိေသာ တားျမစ္ခ်က္တစ္ရပ္ပါ။ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ေျပာစကားေလးနက္တည္ၾကည္၊ မွန္ကန္မႈဆိုတာက သူေျပာတဲ့ စကား တစ္ခြန္းျခင္းအေပၚမွာ သူတာဝန္ယူရပါလိမ့္မယ္။ အစၥလာမ္က လူတစ္ေယာက္ရဲ့ `လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္၊ ေရးသားခြင့္´ဆိုတဲ့အပိုင္းမွာ သူ႔ရဲ႕ေျပာဆိုမႈ၊ သူ႔ရဲ႕ေရးသားမႈကို သူကိုယ္တုိင္တာဝန္ယူရပါလိမ့္မယ္။

ဒီေနရာမွာ က်ေနာ္ေထာက္ျပခ်င္တဲ့ အခ်က္တစ္ခ်က္ရွိပါတယ္။ ဒီအခ်က္က က်ေနာ္တို႔ အစၥလာမ္ ဘာသာဝင္ေတြထဲမွာလည္းရွိသလို၊ အျခားဘာသာဝင္ေတြထံမွာလည္းရွိပါတယ္။ ဘာလဲဆိုေတာ့….

လူတစ္ေယာက္က အေၾကာင္းအရာတစ္ခုကိုေရးလိုက္တယ္ ဆိုပါေတာ့။ အကယ္၍ ဒီအေၾကာင္းအရာက တစ္စံုတစ္ဦး၊ တစ္စုတစ္ဖြဲ႔၊ ဒါမွမဟုတ္ ဘာသာတစ္ခုကို ေစာ္ကားသလိုျဖစ္ေနၿပီးဆိုရင္ အဲဒီစာေရးသူက ‘ ဘယ္ စာအုပ္၊ ဘယ္က်မ္းမွာ ဘယ္ပညာရွင္ႀကီးေရးထားတာကို ကၽြႏု္ပ္က ျပန္ကိုးကားၿပီး ေရးတာပါ’ ဆိုၿပီး တာဝန္မယူပဲ ေရွာင္ထြက္ေလ့ရွိပါတယ္။ ဟိုတုန္းကေတာ့ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ျပႆနာျဖစ္ခ်င္မွျဖစ္ေပမဲ့ ဒီကေန႔မွာ ေတာ့ ျပႆနာျဖစ္သြားၿပီးေလ။ မဆင္မျခင္ေျပာဆို၊ ေရးသားၿပီး ျပႆနာျဖစ္မွ ဟိုက်မ္း၊ ဒီက်မ္းဆိုၿပီး တာဝန္မယူ ရဲတဲ့ လုပ္ရပ္မ်ိဳးဟာ (Hate Speech) အမုန္းစကားေျပာဆို၊ေရးသားျခင္းပါပဲ။ သူမ်ားေျပာတိုင္း၊ သူမ်ားေရးတိုင္း ကိုယ္ကလက္ခံၿပီး ျပန္လည္ေဖါက္သည္ခ်ျခင္းဟာ သူမ်ားဆဲတာကို နားေထာင္ၿပီး ကိုယ္ကျပန္ဆဲတဲ့ လူယုတ္မာ လုပ္ရပ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာသာေရးပဋိပကၡဆိုင္ရာလွဳံ႕ေဆာ္မွဳေတြမွာ ဒီလိုကိစၥမ်ိဳးေတြအမ်ားအျပားေတြ႔ရပါတယ္။ အစၥလာမ္ထဲမွာလည္း မတူညီတဲ့အုပ္စုေတြတိုက္ခိုက္၊ ေဝဖန္မွဳမ်ိဳးေတြမွာ ဒီလိုကိစၥမ်ိဳးေတြ၊ ဒီလို Hate Speech- အမုန္းစကားေျပာတာေတြ ေတြ႔ရပါတယ္။ အခ်ိဳ႕မြတ္ဆလင္မ္ဆိုသူေတြ Hate Speech ဘာလဲဆိုတာ မသိၾကဘူး။

ဒါေၾကာင့္ အစၥလာမ္က လမ္းညႊန္တဲ့လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုေရးသားခြင့္ ဆိုတာက အခုက်ေနာ္တင္ျပမဲ့ အခ်က္အလက္ေတြအေပၚမွာ အဓိကမူတည္ပါတယ္။

သင္သည္လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆို၊ ေရးသားခြင့္ရၿပီိဆိုလွ်င္ သင္ဘာလုပ္မည္နည္း။

ဒီေမးခြန္းအတြက္ က်ေနာ္တို႔မွာ အေျဖကို စဥ္းစားထားဖို႔လိုပါလိမ့္မယ္။

… အကယ္၍သင္သည္ လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုေရးသားခြင့္ရွိၿပီဆိုလွ်င္ သင္၏ေျပာဆိုေရးသားမႈက သင္၏ တာဝန္သာျဖစ္သည္။ သင္၏လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုေရးသားခြင့္မွာ သင္အက်ိဳးရွိသည္ျဖစ္ေစ၊ မရွိသည္ျဖစ္ေစ၊ သူတစ္ပါး၏ အက်ိဳးစီးပြားကို တိုက္႐ိုက္ျဖစ္ေစ၊ သြယ္ဝိုက္၍ျဖစ္ေစ၊ ထိခိုက္နစ္နာမႈရွိပါက သင္သည္ သင္ျပဳလုပ္ ေျပာဆိုခဲ့ေသာလုပ္ရပ္၊ အျပဳအမူ၊ အေရးအသားအတြက္ သင္ကိုယ္တိုင္ တာဝန္ယူရမည္။ သင္၏ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုေရးသားခြင့္ကို သင္သိသလို သူတစ္ပါး၏အခြင့္အေရးကိုလည္း သင္သိနားလည္ရမည္။

… သင္သတိထားရန္လိုအပ္ေသာ အခ်က္မွာ သင့္မွာလြတ္လပ္ခြင့္ရွိ၍ ေျပာဆိုေရးသားခြင့္ရွိသလို အျခားသူ အားလံုးမွာလည္း သင့္ကဲ့သို႔ရွိပါသည္။

အဲဒီေတာ့ ၿခံဳငံုသံုးသပ္ရမယ္ဆိုရင္ လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုေရးသားခြင့္ဟာ လူသားအားလံုးရယူပိုင္ဆိုင္ ႏိုင္တဲ့ မဟာအခြင့္အေရးႀကီးတစ္ရပ္ဆိုတာကို သေဘာေပါက္နားလည္ထားရပါမယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း တစ္ရပ္ အတြင္းမွာ လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္ကို အခြင့္ေကာင္းယူၿပီး ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိျဖင့္ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ ဘာသာေရး၊ လူမႈေရးစတဲ့အေၾကာင္းအရာေတြကို မတည္မၿငိမ္ျဖစ္ေစဖို႔ ဖန္တီးမႈေတြေၾကာင့္ အမႈိက္ကစၿပီး ျပသာဒ္မီးေလာင္ခဲ့ တဲ့ ပဋိပကၡေတြ၊ အၾကမ္းဖက္မႈေတြ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အထင္အရွားျဖစ္ေပၚေစခဲ့ပါတယ္။

‘ ဘယ္လိုပုဂၢိဳလ္ေတြ၊ ဘယ္လိုပါတီေတြ အႏိုင္ရသြားရင္ျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံႀကီး မြတ္ဆလင္မ္ႏိုင္ငံျဖစ္ သြားမယ္ဆိုတာတို႔’….

‘ ဘယ္လိုဘာသာဝင္ေတြရဲ့ ေစ်းဆိုင္ေတြမွာ ေစ်းမဝယ္ၾကနဲ႔ဆိုတာတို႔’ ….

ဒီလိုလူမ်ိဳးနဲ႔ဘာသာကို သီးသန္႔ခြဲျခားသတ္မွတ္ဖို႔ရာ တိုက္တြန္းႏႈိးေဆာ္တဲ့စကားမွန္သမွ်ဟာ လြတ္လပ္ စြာ ေျပာဆိုခြင့္ဆိုတာကို အကာအကြယ္ယူၿပီးေျပာဆိုေနတဲ့ အမုန္းစကား (Hate Speech) ေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။

အမွန္တကယ္ေတာ့ မည္သူမဆို လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္ရွိတယ္ဆိုေပမဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေရးအရ ခိုင္လံု တဲ့အေၾကာင္းယုတၱိနဲ႔သေဘာ႐ိုးမဟုတ္ပဲ အျခားသူတစ္ဦးကို၊ ဒါမွမဟုတ္ အစုအဖြဲ႔ အသင္းအပင္းတစ္ရပ္ကို ေျပာဆိုေရးသားမယ္ဆိုရင္ ဒါဟာ အသေရဖ်က္မႈတစ္ရပ္ျဖစ္သလို (Hate Speech)အမုန္းစကားလည္းျဖစ္ပါ တယ္။  အမုန္းစကား (Hate Speech)ဆိုတာက  လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ကိုျဖစ္ေစ၊ တစ္စုတစ္ဖြဲ႔ကိုျဖစ္ေစ၊ ခြဲျခား ႏွိမ့္ခ်ၿပီး တိုက္ခုိက္ေျပာဆုိေရးသားမႈဟာ `အမုန္းစကား´ပဲျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ အမုန္းစကား (Hate Speech) ေတြဟာ ေကာလဟာလ ပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ထြက္ေပၚလာတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဥပမာ ဘယ္ၿမိဳ႕နယ္၊ ဘယ္လမ္း က၊ ဘယ္ဗလီမွာျဖင့္ မွတ္ပံုတင္မရွိတဲ့ လူစိမ္းကုလားေတြ အေယာက္(၁ဝဝ)ေလာက္ ေရာက္ေနတယ္ဆိုတာ မ်ိဳးေပါ့။ ဘယ္အရပ္မွာျဖင့္ မြတ္ဆလင္မ္ေတြ ဗလီခိုးေဆာက္ေနတယ္ ဆိုတာမ်ိဳးေတြေပါ့။ ဒါဟာ လက္ရွိႏိုင္ငံေရး အေျခအေနကို မလိုလားသူေတြက ျပည္သူလူထုၾကားမွာ စိုးရိမ္စိတ္ဝင္လာေအာင္၊ မတည္ မၿငိမ္ျဖစ္လာေအာင္ ဦးတည္လွံဳ႕ေဆာ္ေနတာပါ။ ဒီလို ေကာလဟာလထုတ္လႊင့္ေနတဲ့အုပ္စုေတြဆီမွာ အႀကံအစည္တစ္ရပ္ရွိပါတယ္။ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရးအက္ေၾကာင္းေတြရွိေနတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဝင္ေတြၾကားမွာ၊ ဒီလိုအမုန္းစကားေတြ၊ ဒီလို ေကာလဟာလေတြဆိုတာက ေတာ္ေတာ္သတိထားရမဲ့ အေရးကိစၥေတြပါ။

ဒီကေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ အမုန္းစကားအမ်ားစုဟာ မိမိဘာသာ၊ မိမိလူမ်ိဳးကို ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏိုးၿပီး၊ ႐ိုးသားစြာေနထိုင္တဲ့ အမ်ားျပည္သူကို လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရးနဲ႔ လွံဳ႕ေဆာ္ျခင္းအားျဖင့္ ျပည္သူေတြရဲ႕အညႇာကို ကိုင္တြယ္ၿပီး အၾကမ္းဖက္မႈျဖစ္ေစရန္ ႏႈိးေဆာ္ေနျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ကမာၻေပၚမွာ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရးကို အေျချပဳၿပီး၊ အၾကမ္းဖက္မႈျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံေတြရွိပါတယ္။ ဒီႏိုင္ငံေတြရဲ႕ အၾကမ္းဖက္မႈကို ေလ့လာၾကည့္မယ္ဆိုရင္၊ ဘာသာေရးဆရာေတြ၊ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ ပုဂိၢိဳလ္ႀကီး ေတြ၊ ေရွ႕တန္းကပါဝင္ေနတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ဒီဘာသာေရးဆရာေတြက လူထုအတြင္းမွာ အမုန္းစကား(Hate Speech)ေတြကို ေဟာေျပာပြဲေတြ၊ လူမႈမီဒီယာေတြ၊ လက္ကမ္းစာေစာင္ေတြနဲ႔ ဗီဒီယိုအေခြ ေတြကတစ္ဆင့္ ျဖန္႔ခ်ိၾကပါတယ္။ ဒါတင္မက သတင္းမီဒီယာကိုပါ ထိုးေဖာက္ျဖန္႔ခ်ိၾကပါတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေျပာၾကတာက ‘ဘယ္ဘာသာကျဖင့္ မေကာင္းဘူး။ အဲဒီဘာသာဝင္ေတြဟာလည္း  မေကာင္းၾကဘူး။ အဲဒီ ဘာသာဝင္ေတြဟာလူမဆန္ဘူး။ သူတို႔ကို မႏွိပ္ကြပ္ထားရင္ တိုင္းျပည္ကိုဒုကၡေပးႏိုင္တယ္’ စသျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳး လွံဳ႕ေဆာ္ၿပီးေဟာေျပာေရးသားၾကပါတယ္။

အမွန္တကယ္ေတာ့ ဒါမ်ိဳးေတြဟာ `လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္´ကို အကာအကြယ္ယူၿပီး၊ အမုန္းစကားေတြ ေျပာေနတာပါ။ ဥပမာအားျဖင့္ ေဘာ့စ္နီးယား မြတ္ဆလင္မ္ေတြကို ဆာ့ဘ္ေတြက `ဒီမြတ္ဆလင္မ္ေတြဟာ လူသားအဆင့္အတန္းမွာ မရွိဘူး´ဆိုၿပီး Dehumanize လုပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ႏွိပ္စက္ညႇင္းပန္းၿပီးသတ္ျဖတ္ခဲ့ၾကပါ တယ္။ ဒီလို အမုန္းစကားေတြနဲ႔ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၊ ဘာသာဝင္တစ္ခုကို ဒုကၡေပးေနသူေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕`အမုန္း စကား´ေတြကို ျပည္သူအၾကားမွာ ျပန္႔ႏွံ႔သြားေအာင္ နည္းလမ္း(၄)မ်ိဳးကုိ က်င့္သံုးၾကတယ္လို႔ ပညာရွင္ေတြက သုေတသနျပဳထားပါတယ္။ ဒီနည္းလမ္းေတြကို သိထားမယ္ဆိုရင္ ႀကိဳတင္ကာကြယ္မွဳမွာ အေထာက္အကူျဖစ္ ေစပါတယ္။

ပထမနည္းလမ္းက မမွန္ကန္တဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္ (False Facts)ေတြကို လူထုၾကားမွာ ျဖန္႔ေဝၾက ပါတယ္။ ဥပမာ ဘယ္ၿမိဳ႕နယ္၊ ဘယ္လမ္းရဲ႕ ဗလီတစ္လံုးမွာ လူစိမ္း(၁ဝဝ)ေလာက္ ေရာက္ေနပါတယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္အလက္မ်ိဳးကို ျပည္သူေတြအၾကားမွာျဖန္႔တာမ်ိဳးေပါ့။

ဒုတိယနည္းလမ္းက မမွန္ကန္တဲ့ အဆို(Flawed Argumentation) ေတြ ျဖန္႔ေ၀ၾကပါတယ္။ တစ္ဖက္ကို တိုက္ခိုက္ဖို႔ မမွန္ကန္တဲ့ ဆင္ေျခေတြေပးတာမ်ိဳးပါ။ ဥပမာ – ဒီဘာသာ၀င္ေတြဟာ ဒီႏို္င္ငံကိုခ်စ္တဲ့သူေတြ မဟုတ္ ဘူး။ ဒီဘာသာဝင္ေတြဟာ ဒီႏိုင္ငံေတာ္အလံကို အေလးမျပဳဘူး၊ ဆိုတာေတြနဲ႔ ဆင္ေျခေပးသတင္းျဖန္႔ခ်ိတယ္။

တတိယနည္းလမ္း ႏွိမ့္ခ်ဆက္ဆံဖို႔အတြက္ သီးျခားေဝါဟာရစကားလံုးေတြ (Divisive Language)ကို ကိုယ္စားျပဳသံုးႏႈံးျဖန္႔ခ်ိလာၾကတယ္။

စတုတၳနည္းလမ္းကေတာ့ အဲဒီဘာသာကို ယံုၾကည္သက္ဝင္သူေတြကို လူမႈအဆင့္ကေနၿပီး ႏွိမ့္ခ်ေဖာ္ျပ လိုက္ျခင္း (Dehumanization)ပဲျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလိုနည္းလမ္း(၄)သြယ္ကို အသံုးခ်လိုက္တဲ့အေပၚမွာ ေနာက္ဆံုးမွာေတာ့ အမုန္းစကားေတြျပန္႔ႏွံ႔လာၿပီး တစ္ဖက္အုပ္စုကို တိုက္ခိုက္လိုတဲ့ Hate Groups ေတြေပၚလာပါေတာ့တယ္။ အက်ိဳးဆက္အားျဖင့္ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ မတူညီမႈအေပၚမွာ အေျခခံတဲ့`အမုန္းရာဇဝတ္မႈ´(Hate Crimes)ေတြ ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။ ဒါေတြဟာ က်ေနာ္ တို႔ ျမန္မာနိုင္ငံအတြင္းမွာျဖစ္ခဲ့တာပါ။

နိဂံုးခ်ဳပ္တင္ျပရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ လူတိုင္းမွာ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုေရးသားခြင့္ရွိေပမဲ့ ဒီအခြင့္အေရးကို အလြဲသံုးစားလုပ္တာကိုေတာ့ က်မး္ျမတ္ကုရ္အာန္က၊ အစၥလာမ္က လံုးဝလက္မခံေၾကာင္း၊ ဆန္႔က်င္ကန္႔ကြက္ ေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ပါတယ္။     ဆလာမ္……