အစၥလာမ္ ႏွင့္ ကေလးသူငယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈ ကုရ္အာန္သုေတသီ ဦးတင္ထြန္းဦး
အစၥလာမ္ ႏွင့္ ကေလးသူငယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈ
ကုရ္အာန္သုေတသီ ဦးတင္ထြန္းဦး
ယခုလို မြန္ျမတ္လွတဲ့ ေသာၾကာေန႔ ဂၽြမၼာဟ္အခ်ိန္ကာလမွာ ခြတၱဗာဟ္နဲ႔ဆြလာသ္ကို တည္ေဆာက္ဖို႔ ေရာက္ရွိေနၾကတဲ့ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီး အေပါင္းတို႔ခင္ဗ်ား။
`အတ္စလာမုအလိုင္းကြန္းမ္၊ ၀ရဟ္မသြလႅားဟိ ၀ဘရကားသုဟု´
အခုလို ဆြလားသ္နဲ႔ခြတၱဗာဟ္ကို ေဟာၾကားတင္ျပခြင့္ရတဲ့အတြက္ ဦးစြာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကုိ ေက်းဇူး တင္ခ်ီးမြမ္းမႈျပဳပါတယ္။
ဒီကေန႔ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပမယ့္ ေခါင္းစဥ္ကေတာ့ `အစၥလာမ္ ႏွင့္ ကေလးသူငယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈ´ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔ ဒီေခါင္းစဥ္ကို ေရြးခ်ယ္တင္ျပရသလဲဆိုေတာ့ မနက္ဖန္ ေဖေဖာ္၀ါရီလ(၁၃)ရက္ ေန႔ဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံ ကေလးသူငယ္မ်ားေန႔ျဖစ္ပါတယ္။ ပိုၿပီးထူးျခားတာက မနက္ဖန္ ေဖေဖာ္၀ါရီလ(၁၃)ရက္ေန႔ ဟာ လြတ္လပ္ေရးေခါင္းေဆာင္ အာဇာနည္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႕ ၁၀၁ ႏွစ္ေျမာက္ေမြးေန႔လည္းျဖစ္တယ္။
ဒီလိုမ်ိဳး အထိမ္းအမွတ္ေန႔ ေတြျဖစ္တဲ့ ကမၻာ့လူဦးေရေန႔တို႔၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရးေန႔တို႔ လို ေန႔ေတြဟာ ဒီဘက္ေခတ္လူသားသမိုင္းမွာ ပညာရွင္ေတြကေနၿပီးေတာ့ ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္လာခဲ့ၿပီး၊ ဒါေတြကို လူသားအက်ိဳး ျပဳလုပ္ငန္းေတြအျဖစ္ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ေစလိုတဲ့ ဆႏၵေတြနဲ႔ က်င္းပေနၾကျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္ေတြအေနနဲ႔ ဗလီစင္ျမင့္ခြတၱဗာဟ္ေတြက လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀ ေလာက္က ပံုေသေရးထားတဲ့ စာေတြကို ဖတ္ၿပီး ခြတၱဗာဟ္ေပးေနမယ့္အစား ဒီလိုမ်ိဳး Message ေတြကို (ကုရ္အာန္မွာလည္း ပါပါတယ္) ေပးခ်င္လို႔ေျပာရင္ ေကာင္းမွာဘဲဆိုၿပီး ေျပာျဖစ္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္ၿပီးေတာ့ အဲလိုမ်ိဳး သိသြားျခင္းအားျဖင့္ လက္ေတြ႔နယ္ပယ္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေခတ္နဲ႔အညီ လုပ္ကိုင္ ေဆာင္ရြက္လို႔ရမွာပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္ေတြအေနနဲ႔ ဒီလိုကိစၥရပ္မ်ားသည္ မိမိတို႔နဲ႔လားလားမွ် မသက္ ဆိုင္ဘူးလို႔ ထင္ေနမွာစိုးပါတယ္။ အခုလိုမ်ိဳး ပလီေတြ၊ ပလီစင္ျမင့္ေတြကေန ခြတၱဗာဟ္တရား ေဟာတဲ့အခါမွာ တစ္ႏွစ္မွာ ၅၂ ပတ္ရွိတယ္။ အဲဒီ ၅၂ ပတ္မွာ မုဟ္ရမ္လမွာ ဘာဖတ္၊ ရမႆြန္လမွာ ဘာဖတ္။ ဒါဘဲဖတ္တယ္။ ပလီဆရာေတြက တရားေဟာရင္ အဲဒီခြတၱဗာဟ္စာအုပ္ထဲကဟာဘဲ ေဟာတာမ်ားတယ္။ ဒါက အမ်ားစုေပါ့ေနာ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ လစဥ္တိုင္းမွာ ကမၻာႀကီးနဲ႔သက္ဆိုင္ေသာ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ထူးျခားျဖစ္စဥ္ေတြရွိတယ္။ ဥပမာ ဒီဇင္ဘာလ ပထမပတ္မွာဆိုရင္ ကမၻာ့ ေအအိုင္ဒီအက္စ္ေန႔။ က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ကုရ္အာန္က ဘယ္လုိညႊန္းထားသလဲ။ ေနာက္ဆံုး ဘာသာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔ေတြ၊ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔ေတြနဲ႔ ႀကံဳတဲ့ ဂၽြမၼာဟ္ခြတၱဗာဟ္ရွိတယ္။ အဲဒီအခါက်ရင္ အဲဒီဘာသာတရားနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီးကုရ္အာန္ကဘယ္လို ညႊန္ၾကားထားသလဲ။ အျခားဘာသာေတြကို ဘယ္လိုေလးစားခိုင္းထားသလဲ ဆိုတာေတြကို ေျပာရင္ မေကာင္းဘူးလား။ ကၽြန္ေတာ္စိတ္ကူးတာေပါ့။ တစ္တိုင္းျပည္လံုးကုိေျပာေစခ်င္တာပါ။
ကိုယ့္နည္းကိုယ့္ဟန္နဲ႔ေျပာ။ မေလးရွားတို႔ စကၤာပူတို႔မွာဆိုရင္ အဲဒီခြတၱဗာဟ္ကို တခါတည္း စာပါႀကိဳထုတ္ေပးတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ သူတို႔ႏိုင္ငံရဲ႕ ဘာသာေရးအဖြဲ႔အစည္းေတြကေပါ့ေနာ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီ အဆင့္အထိမျဖစ္ခဲ့ရင္ေတာင္ မက္ေဆ့ခ်္ေလးရသြားရင္ ေကာင္းတာေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ အတတ္ႏိုင္ဆံုး ကၽြန္ေတာ္ ေဟာတဲ့ ခြတၱဗာဟ္မွာတိုက္ဆိုင္ၿပီးေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ေလ့လာေတြ႔ရွိခ်က္ေတြကို တင္ျပရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္မွာ ကေလးေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ဆူရာဟ္ ၉၃ အာယသ္ ၉-၁၀ `ဖအမၼလ္ရသီးမာ၊ ဖလာသက္ဟရ္၊ ၀အမၼစ္စားအိလ ဖလာသန္ဟရ္´
ဒီအာယသ္ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔သိထားတာ `ယသီမ္´ေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေျပာတာ။ ယသီမ္ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ သိတဲ့အသိက မိဘမဲ့။ အေဖအေမထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ျခင္း မရွိတဲ့ ကေလးေတြေပါ့။ ၿပီးေတာ့ အဲဒီလို ကေလး ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ေျပာထားတဲ့ အာယသ္ေတြထဲက ဆူရာဟ္ ၆ အာယသ္ ၁၅၂ မွာ ကေလးသူငယ္ေတြရဲ႕ ဘ၀ကို မသတ္ျဖတ္ၾကကုန္ႏွင့္လို႔ ေျပာထားတာရွိတယ္။ (တမန္ေတာ္ျမတ္ ေခတ္မွာေတာ့ သမီးမိနး္ကေလး ေမြးရင္ သတ္တဲ့အေနအထား တစ္ရပ္ရိွခဲ့တယ္။)
ဆူရာဟ္ ၂ အာယသ္ ၁၉၅ မွာ `အသင္တို႔ရဲ႕ မ်ိဳးဆက္ေတြရဲ႕ဘ၀ကို မင္းတို႔လက္ေတြနဲ႔ မဖ်က္ဆီးလိုက္နဲ႔´လို႔ေျပာထားပါတယ္။ ကေလး ေတြကို ဂ႐ုစိုက္ပါလို႔ေျပာတာ။ ၿပီးေတာ့ ကေလးေတြကို မိခင္ႏို႔တိုက္တဲ့ ကိစၥနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဆူရာဟ္ ၂ အာယသ္ ၂၃၃ မွာ ကေလးအသက္ ၂ ႏွစ္အထိ မိခင္ႏို႔ရည္တိုက္ေကၽြးဖို႔၊ ႏို႔ထိန္းနဲ႔တိုက္မယ္ဆိုလည္း အခေၾကးေငြ အေၾက အလည္ေပးၿပီး တိုက္ေကၽြးဖို႔ စတာေတြကို ရည္ညႊန္းထားၿပီးသား ျဖစ္ပါတယ္။
ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီး ျဖစ္ၿပီးသြားေတာ့ ကမၻာမွာဒုကၡသည္ေတြ အေျမာက္အမ်ားေပၚေပါက္လာၾကတယ္။ အခုထက္ထိလည္း ဒုကၡသည္ စခန္း အေျမာက္အမ်ားရွိေနဆဲျဖစ္တယ္။ အဲဒီ ဒုကၡသည္စခန္းေတြကို ႏိုင္ငံျခားအကူအညီေတြေပးၾကတဲ့အခါ ေခ်ာကလက္ေတြ၊ အ႐ုပ္ေတြ၊ ကေလးေဆာ့ကစားစရာေတြ ပါလာတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီက လူေတြက ဒါကို မလိုအပ္ဘူးလို႔ ထင္ၾကတယ္။ ေခ်ာကလက္တစ္ေတာင့္အစား ေခါက္ဆြဲေျခာက္ ၁၀ ထုတ္ ၀ယ္လို႔ ရရဲ႕သားနဲ႔ အပိုေငြ ကုန္တယ္လို႔ ျမင္ၾကတယ္။
မ်ားေသာအားျဖင့္ ဆန္၊ ဆီ၊ ဆား စတဲ့ေတြပဲ စဥ္းစားၾကတယ္။ ကေလးေတြက အေမ့ခံျဖစ္ ေနၾကတယ္။ ကေလးေတြအတြက္ဆိုၿပီး ဘယ္သူမွ မစဥ္းစားၾကဘူး။ ဒါေပမယ့္ ႏိုင္ငံတကာမွာက ေရေဘး၊ မီးေဘး၊ ငလ်င္၊ စစ္ေဘးစတဲ့ ႀကီးမားတဲ့ေဘးဒုကၡ အႀကီးႀကီးေတြ ျဖစ္လို႔ရွိရင္ ဒုကၡသည္ေတြကို ကူညီဖို႔စဥ္းစားရင္ ကေလးေတြအတြက္ ဦးစားေပးၿပီးစဥ္းစားတယ္။ အ႐ုပ္ေတြ၊ ေခ်ာကလက္ေတြ၊ သၾကားလံုးေတြ စတဲ့ကေလး အတြက္လိုအပ္တဲ့ ပစၥညး္ေတြ၊ အစားအစာေတြပါတယ္။ အစုံပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာက်ေတာ့ ေခ်ာကလက္တစ္ေတာင့္ရရင္ ေရာင္းစားၿပီး မာမားေခါက္ဆြဲ ၅ထုတ္ရတယ္ ဆိုၿပီး ေရာင္းစားတယ္။ အမွန္က ႏိုင္ငံတကာ လာေရာက္ကူညီတာက ဗိုက္၀ဖို႔တစ္ခုတည္းအတြက္ လာေရာက္ တာမဟုတ္ဘူး။ စိတ္ဓါတ္ျမႇင့္တင္ေရးေတြအတြက္ပါ စဥ္းစားတာ။ ၁၉၄၆ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၁၁ ရက္ေန႔မွာ ကုလသမဂၢအေထြေထြ ညီလာခံကေနၿပီး အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ကေလးသူငယ္မ်ားဆိုင္ရာ ရံပံုေငြအဖြဲ႔ဆိုၿပီးဖြဲ႔ဆို တယ္။ ၁၉၅၃ ခုႏွစ္မွာ UNICEF အဖြဲ႔ဆိုၿပီး သတ္သတ္မွတ္မွတ္ ဖြဲ႔စည္းခဲ့တယ္။
အဲဒီ UNICEF က ၁၉၇၉ ခုႏွစ္မွာကို `အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ကေလးသူငယ္မ်ားႏွစ္´ဆိုၿပီး သတ္မွတ္ခဲ့ တယ္။ ၁၉၆၅ ခုႏွစ္မွာ UNICEF အဖြဲ႔ႀကီးဟာ NOVEL ႏိုဗယ္လ္ဆုရရွိခဲ့တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္ အေတာ္မ်ားမ်ားကေတာ့ သိပ္မသိၾကဘူးေလ။ တကယ္တမ္းက်ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔မြတ္ဆလင္မ္ေတြက အလုပ္ ေတြ အမ်ားႀကီးလုပ္ပါတယ္။ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္က ကုလသမဂၢ UNICEF အကူအညီနဲ႔ စာအုပ္တစ္အုပ္ထြက္လာတယ္။ အဲဒီစာအုပ္က အစၥလာမ္ဘာသာႏွင့္ ကေလးေစာင့္ေရွာက္မႈဆိုတဲ့ စာအုပ္တစ္အုပ္ထြက္လာတယ္။ ဒီလိုပဲ ဗုဒၶ ဘာသာႏွင့္ကေလးေစာင့္ေရွာက္မႈ၊ ခရစ္ယာန္ဘာသာႏွင့္ ကေလးေစာင့္ေရွာက္မႈဆိုတဲ့ စာအုပ္ေတြထုတ္ထားတာ ရွိတယ္။ ေတာ္ေတာ္ေကာင္းပါတယ္။ အဲဒီအထဲက ေကာင္းႏိုးရာရာေလးေတြကို စုစည္းၿပီး ဒီကေန႔ကၽြန္ေတာ္ေျပာ ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီအထဲက အစၥလာမ္ဘာသာနဲ႔ ကေလးေစာင့္ေရွာက္မႈဆိုတဲ့ စာအုပ္ထဲမွာ ကဗ်ာအရွည္ႀကီးတစ္ပုဒ္ လည္းပါတယ္။ ကေလးေတြကို ဘယ္လိုျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ရမလဲ။ တမန္ေတာ္ ဟဒီးစ္ေတာ္ေတြမွာ ဘယ္လိုရွိတယ္။ ဘာသာေရး ဆရာႀကီးမ်ားရဲ႕ လမ္းညႊန္ခ်က္ေတြနဲ႔ဆိုေတာ့ ၿမိဳင္ၿမိဳင္ဆိုင္ဆိုင္ရွိတာေပါ့ေနာ္။ အဲဒီအထဲက ပထမဦးဆံုး ေရးထားတဲ့ကဗ်ာေလးေပါ့ေနာ္။ ကမၻာ့ဘာသာတရားမ်ားႏွင့္ ကေလးသူငယ္မ်ား ညီလာခံမွာ အသံုးျပဳ ခဲ့တဲ့ ကဗ်ာေလးမွာပါတာက `ရက္စက္ေသာ ထံုးဓေလ့မ်ားျဖင့္ ႐ုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ ျဖစ္ေနေသာ ကေလးသူငယ္မ်ား ကို ကယ္ဆယ္ပါ။´ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဂ႐ုစိုက္ရမွာက ဘာသာတရားရဲ႕ ထံုးတမ္းစဥ္လာေတြေၾကာင့္ ကေလးသူငယ္ေတြရဲ႕ဘ၀ စုတ္ျပတ္သက္သြားမယ့္ကိစၥ၊ အညြန္႔က်ိဳးသြားမယ့္ကိစၥေတြ မလုပ္မိဖို႔အေရးႀကီးပါ တယ္။
`အၾကမ္းဖက္ျခင္းခံေနရေသာ ကေလးသူငယ္တို႔ကို ကယ္ဆယ္ပါ။ အမ်ိဳးဘာသာ၊ အသက္အရြယ္၊ လိင္၊ ဇာတ္ကန္႔သတ္ခ်က္ျဖင့္ အဟန္႔အတားခံရေသာကေလးသူငယ္တို႔ကို ေစာင့္ေရွာက္ပါ။´ဒါက ကၽြန္ေတာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္ေတြမွာလည္း အေရးႀကီးတဲ့အခန္းက႑မွာပါတယ္။ ကုလသမဂၢကေလးသူငယ္မ်ား အခြင့္အေရး ဆိုင္ရာ အပိုဒ္ ၁၄ မွာ ကေလးသူငယ္မ်ားသည္ မိဘမ်ား၏ လမ္းညႊန္မႈျဖင့္ႏွစ္သက္ရာ ေတြးထင္ႏိုင္ခြင့္၊ ႏွစ္သက္ ေသာ ဘာသာအယူ၀ါဒကို ကိုးကြယ္ခြင့္ရိွသည္။ ဒါကို သူတို႔ကလည္း က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ကို လုပ္လာၿပီ။ ကေလးေတြကို ငယ္ငယ္ေလးထဲက ေက်ာင္းပို႔တဲ့အခါမွာ (ကၽြန္ေတာ္မၾကာခဏ ေျပာဘူးပါတယ္။) ကၽြန္ေတာ္တို႔ က ဘာသာတရားတစ္ခုတည္းရဲ႕ အေၾကာင္းဘဲ သင္တယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ကေလး(၃ ႏွစ္အရြယ္) ကို အခုမူႀကိဳပို႔ဖို႔ စဥ္းစားတဲ့အခါမွာ ကၽြန္ေတာ့္အိမ္နားမွာ အရမ္းေကာင္းတဲ့ မူႀကိဳတစ္ခုရွိတယ္။ ဟုိဘက္လမ္းမွာက ပိုေကာင္းတဲ့ မူႀကိဳတစ္ခုရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္ေရာ၊ ကၽြန္ေတာ့္အမ်ိဳးသမီးေရာ စဥ္းစားတဲ့အခါမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကေလးကိုပို႔လို႔ မျဖစ္ဘူးလို႔ စဥ္းစားမိၾကတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔စဥ္းစားပံု စဥ္းစားနည္းကိုေျပာတာ။
ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဒီဘက္ေက်ာင္းက ဗုဒၶဘာသာေတြက ဖြင့္တာ။ ဟိုဘက္ေက်ာငး္ကေတာ့ ခရစ္ယာန္ေတြ ဖြင့္တဲ့ေက်ာင္း၊ အဲဒီေတာ့ ဟိုးအေ၀းႀကီးမွာ ဖြင့္ထားတဲ့ မြတ္ဆလင္မ္မူႀကိဳကို ပို႔ဖို႔စဥ္းစားၾကတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကိုယ္တိုင္က ဒီေဘာင္ထဲကေန လြတ္ေအာင္မလုပ္ႏိုင္ဘူး ျဖစ္ေနၾကတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ အဖြားေတြ၊ အမ်ိဳးေတြက ဒီကေလးသံုးႏွစ္အရြယ္ အလီဖ္၊ ေဘ၊ ဘာမွမသိေသးတဲ့အခ်ိန္ ၾသကာသေတြ ဘာေတြ ရြတ္တတ္ သြားမယ္။ ခရစ္ယာန္ေတြဆီ ေရာက္သြားရင္ ဘုရားသခင္ရဲ႕ ႏိုင္ငံေတာ္ေတာြ ဘာေတြ ရြတ္တတ္သြားရင္ သူတို႔ရဲ႕ နားမခံႏိုင္ဘူးျဖစ္ေနတယ္။ မြတ္ဆလင္မ္ေက်ာင္းေရာက္သြားလို႔ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၊ တမန္ေတာ္ျမတ္ အဲဒါေတြ ကေလးေျပာသံၾကားရေတာ့ သူတို႔ ေပ်ာ္ေနတယ္။ ၾကည္ႏူးေနတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘယ္လိုေက်ာ္လႊားမလဲ။
ကေလးရဲ႕ Life တစ္ခုလံုး (၁၈ ႏွစ္ အရြယ္အထိ) ဒီႏိုင္ငံမွာေပါ့ေနာ္။ ဗုဒၶဘာသာကလည္း အစၥလာမ္ အေၾကာင္း မေျပာဘူး။ မသင္ေပးဘူး။ အစၥလာမ္ကလည္း တျခားဘာသာအေၾကာင္း မသင္ေပးဘူး။ ဒါက ႏွစ္ဖက္ဘာသာမွာျဖစ္ေနတဲ့ အေျခအေန။
“သိကၡာ၊ သမာဓိရွိခြင့္မရေသာ၊ ကေလးသူငယ္တို႔ကို ေစာင့္ေရွာက္ပါ။” ဒီဘက္ ေခတ္ဆိုရင္ ကေလးသူငယ္ေတြရဲ႕ သိကၡာ သမာဓိကို လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက အေလးထားရေကာင္းမွန္း မသိၾက ဘူး။ Facebook ေပၚလာတာ ေကာင္းတာေတြ အမ်ားႀကီးရွိသလို မေကာင္းတာေတြလည္း အမ်ားႀကီးရွိေနတယ္။ ကေလးတစ္ေယာက္ စြန္႔ပစ္ျခင္းခံရတယ္ဆိုၿပီး ဓါတ္ပံု႐ိုက္ Line ေပၚတင္၊ သနားပါတယ္၊ က႐ုဏာျဖစ္ရပါတယ္။ ၀မ္းနည္းစရာေကာင္းပါတယ္ဆိုၿပီး တင္ၾကတယ္။
ဒီကေလး ၅ ႏွစ္ ၆ ႏွစ္ေရာက္လို႔ ဒီပံုကို ဒီစာသားေတြကို အကယ္၍မ်ား ျမင္ေတြ႔ခဲ့ရင္ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ခံစားရမယ့္ ကေလးရဲ႕ရင္ထဲက ခံစားခ်က္ကို ဘယ္သူကထည့္တြက္စဥ္းစားေပးပါသလဲ။ ဒါေတြက သနားတာ။ စာနာတာ၊ ၾကင္နာတာ မွန္ေပမယ့္ Media Ethic အရ ဒါေတြလုပ္ခြင့္ရွိသလား။ ဒီကေလးေတြရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာကို ဘယ္အတိုင္းအတာအထိ ထိခိုက္ေနသလဲ။ ဒီအေပၚမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ စဥ္းစားရမယ္။
“စစ္ေဘး။ အဖ်က္ေဘး၊ အငတ္ေဘးေၾကာင့္ အေျခမဲ့ေသာ ကေလးသူငယ္မ်ားကို ေစာင့္ေရွာက္ပါ။” ဒါကေတာ ့ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရွင္းပါတယ္။ “လြတ္လပ္မႈ၊ တရားမွ်တမႈ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈရခြင့္မရွိေသာ ကေလးသူငယ္မ်ားကို ေစာင့္ေရွာက္ပါ။” ဒါကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္ တို႔ အားလံုး နားလည္ပါတယ္။ ဒီလိုကေလးသူငယ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သူတို႔ရဲ႕ ရပိုင္ခြင့္၊ လြတ္လပ္ခြင့္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္ေဆြးေႏြးပြဲေတြမွာလည္း တင္ျပခဲ့ဘူးပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ သားသမီးေတြနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔မိဘေတြ (ဒီေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ္ႀကိဳတင္ ေမတၱာရပ္ခံလိုပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ကို အထင္မလြဲပါနဲ႔။ မိဘေက်းဇူးေတြကို ေစာ္ကားေနတယ္လို႔လဲ မထင္ပါနဲ႔။ မေထမဲ့ျမင္ ျပဳေနတာလား။ မ်က္ကြယ္ျပဳတာလားလုိ႔လည္း မထင္ၾကပါနဲ႔။ ကၽြန္ေတာ္က မိဘေက်းဇူးရွိတယ္ဆိုတာကို လံုး၀အၾကြင္းမဲ့၊ သံသယမဲ့ ယံုၾကည္ပါတယ္။ အျငင္းမပြားပါဘူး။ သိထားရမွာက ကေလးေတြရဲ႕ အခြင့္ အေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ကေလးေတြရဲ႕ရပိုင္ခြင့္ေတြကို ေဆြးေႏြးတင္ျပခ်င္တာျဖစ္တဲ့အတြက္ နားလည္ေပးေစခ်င္ ပါတယ္။ ) ဘာေတြကုိ သတိထားၿပီးျပဳမူေဆာင္ရြက္ရမလဲဆုိတာကုိ ေဆြေႏြးခ်င္တာပါ။
သားသမီးေတြမွာ ေက်းဇူးရွိတယ္တဲ့။ သားသမီးက ေက်းဇူးရွင္။ ေက်းဇူးရွိတာလူႀကီးမင္းမ်ားအားလံုးသိ တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က အသိအမွတ္မျပဳတာနဲ႔ ဒီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ လက္ေတြ႔က်က် မက်င့္သံုးတာဘဲရွိတယ္။ ႏိုင္ငံျခား႐ုပ္ရွင္ေတြမွာရွိတယ္။ အေမကမအားလို႔ သားသမီးကိုခိုင္းရင္ သားသမီးကလုပ္ေပးၿပီးတဲ့အခါမွာ `ေက်းဇူး တင္ပါတယ္´သားရယ္လို႔ ျပန္လည္ အသိအမွတ္ျပဳၾကတယ္။ အဲဒီလို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကေလးေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ က ကေလးေတြကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ သားရယ္၊ သမီးရယ္လို႔ ေျပာဖူးပါသလား။ အဲဒီအေလ့အက်င့္ ကၽြန္ေတာ္ တို႔မွာ မရွိဘူး။ အေနာက္တိုင္းမွာက ဒါမ်ိဳးေတြရွိတယ္။ ၿပီးေတာ့ အေဖအေမက သားသမီးကို ေဆာရီးလို႔ ေျပာဖူး လား။ ပိုဆိုးတယ္။ မွားသြားပါတယ္။ သားရယ္ သမီးရယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေျပာဘူးလား။ ေျပာခ်င္တာက သားသမီး ေတြေက်းဇူးရွိေၾကာင္းကို ေျပာခ်င္တာ။
အိမ္ေထာင္ျပဳၿပီး ကေလးမရေသးပဲ၊ အိမ္ေထာင္သက္ ၂ ႏွစ္ ၃ ႏွစ္ေရာက္ေနတဲ့ အိမ္ေထာင္ေတြရွိမယ္။ အိမ္ေထာင္တစ္ခုမွာ ကေလးမရေသးရင္ မ်ားေသာအားျဖင့္ ၉၀ %ေပါ့။ ဖခင္ဘက္က မိသားစုက ပြစိပြစိျဖစ္လာမယ္။ အၿမံဳလား။ ဘာလားေပါ့။ ေနာက္မိန္းမပဲ ထပ္ေပးစားရေတာ့မလိုေပါ့။ မ်ိဳးဆက္ျပတ္သြားမယ္ေပါ့။ အဲဒီေတာ့ ဆရာသခင္ေတြဆီသြား၊ ဆရာ၀န္ဆီ သြား၊ ဒရ္ဂါသြား ပုခက္လႊဲ၊ ေဗဒင္ေမး၊ ကိုယ္၀န္ရဖို႔၊ ကေလးတစ္ေယာက္ရဖို႔အေရး၊ ႐ွဳတ္ေထြး၊ ဗ်ာမ်ားေနရတယ္။
ေျပာခ်င္တာက ကေလးမရလို႔ ျဖစ္ရတဲ့ျပႆနာ။ ေကာင္းၿပီ ကေလးရၿပီဆိုရင္ ဘယ္လိုျဖစ္မလဲ။ စဥ္းစားၾကည့္ေပါ့။ ကိုယ္၀န္ေဆာင္ၿပီဆိုတာနဲ႔ ဘာျဖစ္လာၿပီလဲ၊ ေယာက္က်ားကလည္း ေစာေစာအိမ္ျပန္၊ အ၀တ္ေလွ်ာ္၊ စတဲ့အိမ္မႈကိစၥေတြကို လုပ္ေပးလာၾကတယ္။ ေယာခမနဲ႔ေခၽြးမ ဆက္ဆံေရး ဘယ္လိုျဖစ္လာမယ္ထင္ သလဲ။ အဆင္မေျပဘူးလား။ သမီးေယာက္မ ဆက္ဆံေရးေတြ အဆင္မေျပဘူးလား။ မိသားစုအတြင္းႀကီးႀကီး မားမား ျပႆနာမရိွေတာ့ဘူး။ ရွိေနရင္လည္း ေျဖေလ်ာ့ျပစ္ၾကတယ္။
အဲဒီလို ဘယ္သူေၾကာင့္ျဖစ္တာလဲ။ လူ႕ေလာကထဲကို မေရာက္လာေသးဘဲ သေႏၶသားဘ၀မွာတင္ မိသားစုအတြင္းမွာ သည္လိုေကာင္းခ်ီးမဂၤလာေတြ ယူေဆာင္လာတာဟာ ဘယ္သူလဲ။ ဒီကေလး။ မိခင္၀မ္းထဲ ရွိေနတဲ့ ကာလတစ္ေလွ်ာက္လံုး ေပ်ာ္စရာေတြေကာင္းလာတယ္။ ေမြးဖြားမယ့္အခ်ိန္ေကာင္းေနတာပဲ။ ေနာက္ အဲဒီကေလးရဲ႕ ဘ၀ျဖတ္သန္းမႈ၊ ဦးေလး၊ အေဒၚ၊ အဖိုး၊ အဖြား ေဆြမ်ိဳးတသိုက္ကို ေပ်ာ္ရႊင္မႈေတြေပးၿပီး ဘယ္ေလာက္ေက်းဇူးျပဳေနသလဲဆိုတာ စဥ္းစားၾကည့္ေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္တို႔မိဘေတြဘဲ ေက်းဇူးရွိတယ္လို႔ ထင္ေန တာ။ မိဘကလည္း မိဘေက်းဇူးဆိုတာ ရွိသလို၊ ကေလးတစ္ေယာက္လူ႔ေလာကထဲ ေရာက္လာတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးရွိတာလည္း ရွိေနတယ္။
အဲဒီကေလးက လူႀကီးမင္းတို႔ဆီကို လာပါရေစလို႔ ေျပာခဲ့လို႔လား။ ကၽြန္ေတာ္ပဲ ျဖစ္ပါေစေပါ့။ ဘီလ္ဂိတ္ တို႔၊ အိုဘားမားတို႔ စတဲ့ ဘီလ်ံနာေတြဆီကိုပဲ သြားခ်င္မွာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီကေလးေတြကို ခင္ဗ်ားတို႔ ကၽြန္ေတာ္ တို႔ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ေပးခဲ့ပါသလား။
ကေလးတစ္ေယာက္ရဲ႕ စဥ္းစားပံု စဥ္းစားနည္းေတြအတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔လူႀကီးေတြက ၾကားလမ္းကေန ၀င္ေရာက္ၿပီး ဆံုးျဖတ္ေပးတယ္။ ဟိုလို မျဖစ္သင့္ဘူး။ ဒီလို ျဖစ္သင့္တယ္။ ကၽြန္ေတာ့္သမီးက ေဘာလံုးကန္ခ်င္ တာကို မရဘူး။ မိန္းကေလးပဲ။ အိုးပုတ္ခ်ိဳး႐ုပ္ေတြနဲ႔ ကစားရမယ္လို႔ ေျပာလို႔ရမလား။ ေျပာခ်င္တာက ကၽြန္ေတာ္ တို႔က ကေလးကိုနားလည္မေပးႏိုင္ဘူး။ ကေလးေဘာလံုးကန္ခ်င္တယ္။ ကန္ပါေစေပါ့။ ကမၻာေက်ာ္ ေဘာ္လံုး သမားျဖစ္ခ်င္ျဖစ္သြားမွာေပါ့။ အဆိုေတာ္ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္သြားမွာေပါ့။ ဟာ မရဘူးကြာ၊ ကေလးဆိုတာ ဒီလိုမျဖစ္ရဘူးဆိုၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔က္ တဖက္သက္ႀကီး ထိန္းေက်ာင္းမႈပံုစံေတြ ကၽြန္ေတာ္တို႔ Life Style မွာရွိေန တယ္။
ကုလသမဂၢ ကေလးအခြင့္အေရးအပိုဒ္ (၁၀)မွာ `မိဘႏွင့္အတူမေနႏိုင္ေသာ ကေလးမ်ား၊ မိဘမွ စြန္႔ပစ္ျခင္းခံရေသာ ကေလးငယ္ျဖစ္ေစ မိဘဆံုးပါးသြားျခင္းျဖစ္ေစ၊ အျခားအေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ျဖစ္ေစ။ အုပ္ထိန္းသူကို ဆံုး႐ွံဳးလိုက္ရေသာ ကေလးငယ္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ပညာရွင္မ်ား အက်ယ္တ၀င့္ဖြင့္ဆိုတဲ့အခါမွာ (၁) မိဘအုပ္ထိန္းသူ ပတ္၀န္းက်င္မွ ယာယီ သို႔မဟုတ္ အၿမဲတမ္းအတြက္ စြန္႔ပစ္ခြဲခြာ စြန္႔လႊတ္ျခင္းခံရေသာ ကေလးငယ္မ်ားကို ၎ကေလးေနထိုင္ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္က တာ၀န္ယူရမည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္မွာေတာ့ ပညာရွင္မ်ားက ဖြင့္ဆိုတဲ့အခါမွာ မိခင္ႏွင့္ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းမ်ား၏ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္မႈစဥ္ဆက္ကတာ၀န္ယူရပါတယ္။
ေျပာခ်င္တာက မြတ္ဆလင္မ္ေတြက ဒီကေလးသူငယ္ေတြကို ဒီအတိုင္းမပစ္ထားဘူးလို႔ေျပာတာ။ ကၽြန္ ေတာ္တို႔ လက္ထက္ေရာက္မွ ဒါေတြက္ ဘယ္လိုေမ့ပစ္လိုက္သလဲေတာ့ မသိဘူး။ သူတို႔ဘယ္လို သတ္မွတ္ခဲ့ၾက သလဲ။ အကယ္၍ ကေလးတစ္ေယာက္ဟာ မိခင္ႏွင့္ဖခင္ မရွိေတာ့ဘူးဆိုရင္ ဘယ္သူထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ခြင့္ ရွိသလဲတဲ့။ နာနီ(မိခင္ရဲ႕အေမ)၊ နာနီမရွိဘူးလား။ ဒါမွမဟုတ္ အဆင္မေျပဘူးလား။ ဒါဆို ဒါဒီ(ဖခင္ရဲ႕အေမ)၊ မရွိ ဘူးလား။ အမအရင္း (ကေလးရဲ႕အမ)၊ မရွိဘူးလား။ အေဒၚ(မိခင္ရဲ႕ ညီအမမ်ား)။ မရွိဘူးလား။ ဖခင္ဘက္မွ အေဒၚ။ မရွိဘူးလား။ အဖြားမ်ား အဖြားအရင္းရဲ႕ ညီအမမ်ား။ အေမဖက္က ေဆြမ်ိဳးေတြလံုး၀မရွိဘူးဆိုရင္ အေဖ့ ဘက္က ေဆြမ်ိဳးေတြ၊ လံုး၀မရွိဘူးဆိုရင္ အေဖဘက္က အမ်ိဳး။ ေျပာခ်င္တာက ကၽြန္ေတာ္ဒါေလးကို ဘာေၾကာင့္ မွတ္တမ္းတင္ထားရလဲဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အစၥလာမ္က ဆင္းသက္လာတဲ့ပံုစံက ကေလးေတြကို ေစာင့္ေရွာက္တဲ့ အခါမွာ လက္လြတ္စပယ္ ပစ္မထားဘူး။ ေသေသခ်ာခ်ာ ဂ႐ုတစိုက္ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့တယ္ဆိုတာေလးကို ကၽြန္ေတာ္ တင္ျပရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
အခုတခါ မိဘနဲ႔သားသမီးၾကားဆက္ဆံေရးအေၾကာင္း တင္ျပပါမယ္။ ကေလးတစ္ေယာက္ လူ႔ေလာက ကိုေရာက္လာတဲ့အခါမွာ သားသမီးနဲ႔မိဘတို႔ၾကား ဆက္ဆံေရးတစ္ခုျဖစ္လာပါတယ္။ ကေလး အသက္ ၄ ႏွစ္ ၅ ႏွစ္ ေရာက္လာၿပီဆိုရင္ မိဘေတြရဲ႕ ဆက္ဆံမႈကို ကေလးေတြက သိလာၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ အေနာက္ႏို္င္ငံမွာ ကေလး ၄ ႏွစ္ ၅ ႏွစ္ သိတတ္တဲ့အရြယ္ေရာက္ရင္ မိဘနဲ႔ အခန္းခြဲၿပီး သိပ္တာေတြရွိတယ္။ ဒါဟာ ေမတၱာတရားေခါင္းပါးလို႔ မဟုတ္ဘူး။ အေၾကာင္းမဲ့မဟုတ္ဘူး။ အေၾကာင္းရွိတယ္။ အမွန္က ကၽြန္ေတာ္တို႔ အေရွ႕တိုင္းက လူေတြက အေနာက္တိုင္းက ယဥ္ေက်းမႈကို အသလြတ္ အထင္ေသးေနတာ အ႐ိုင္းအစိုင္းေတြ၊ မယဥ္ေက်းသူေတြ အတို အျပတ္ ေဖာ္ခၽြတ္၀တ္တယ္ဆိုၿပီး ေျပာၾကတာ။ အမွန္က အဲဒါဟာ သူတို႔ယဥ္ေက်းမႈမဟုတ္ဘူး။ အဲဒါက သ႐ုပ္ပ်က္ယဥ္ေက်းမႈပါ။
သ႐ုပ္ပ်က္ယဥ္ေက်းမႈကို ကၽြန္ေတာ္တို႔က အေနာက္တိုင္း ယဥ္ေက်းမႈလို႔ထင္ေနတာ။ သူတို႔ရဲ႕ အမွန္ ယဥ္ေက်းမႈေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၾကည့္တတ္ျမင္တတ္ရမယ္။ သူတို႔ကေလးေတြကို ဘယ္လိုထိန္းသိမ္းလဲ။ သူတို႔ကေလးေတြကို ဘယ္လိုေစာင့္ေရွာက္လဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ အေဖနဲ႔အေမက သားသမီးေတြကို ဆက္ဆံတဲ့ အခါ အေမက `နင့္အေဖ၊ ကြမ္းအရမ္းစားတယ္။ အရက္ေသာက္တယ္။ ပါးစပ္က နံေနတယ္။ ေျပာလိုက္ ရြံစရာ ႀကီးလို႔´စသျဖင့္ သားသမီးအေနနဲ႔ အေဖကို အထင္ေသးေစမယ့္ စကားေတြကို ေျပာတယ္။ ရည္ရြယ္ခ်က္ေကာင္း သလိုလိုရွိေပမယ့္၊ သားသမီးေတြကို အသံုးခ်ခံတစ္ခုလုပ္လိုက္ျခင္းျဖစ္တယ္။ အေဖကလည္း ဒီအတိုင္းပဲ။ နင့္ အေမ ႏွစ္လံုးထီထိုးတယ္။ ဖဲ႐ို္က္တယ္။ fb ပဲသံုးေနတယ္တို႔ ဆိုၿပီး ကေလးကို အသံုးခ်တာပဲ။
ဒီလိုကိစၥရပ္ေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဂ႐ုစိုက္ရမယ္။ ေရွာင္ရမယ္။ ၿပီးေတာ့ ကေလးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ပညာေရး မွာ မိဘေတြက ေလာဘအလိုႀကီးတယ္။ သူငယ္တန္းကစလို႔ အဆင့္ ၁ ရမွ၊ ဆယ္တန္းမွာလည္း ၆ ဘာသာ ဂုဏ္ထူးထြက္မွ၊ စသျဖင့္ ကေလးသိတတ္စအရြယ္ကေန ၁၈ ႏွစ္ေရာက္သည္အထိ ကၽြန္ေတာ္တို႔က သားသမီးကို ဘာေရြးခ်ယ္ခြင့္၊ ဆံုးျဖတ္ခြင့္မွ မေပးပဲနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ မိဘေတြရဲ႕ဆႏၵအတိုင္း မိဘေတြရဲ႕ျဖစ္ခ်င္တဲ့အတိုင္း တဖက္သက္ ပုံစံ ေတြနဲ႔သြားၾကတယ္။ တကယ္တမ္းက်ေတာ့ ဆရာေမာင္သာခ်ိဳေျပာသလို ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ဆယ္တန္းေအာင္တာ တစ္ႏိုင္ငံလံုး ပထမ မဟုတ္ဘူး။ မာသာထရီဇာလည္း အတန္းတိုင္းမွာ ပထမ မရခဲ့ဘူး။ ေျပာခ်င္တာက ပညာေရးဆိုတာ ဘ၀ရဲ႕အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုသာလွ်င္ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒါကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ဘ၀တစ္ခုလုုပ္ေနၾကတာ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ကေလးေတြကို နားလည္မေပးႏိုင္ဘူး။ ကေလးဆိုတာ ကေလးအရြယ္မွာ အဓိကအလုပ္က ကစားျခငး္ပဲ။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မိဘေတြက ကေလးကစားတာကို ျမင္လို႔ၾကည့္လို႔မရဘူး။ လက္ခံလို႔မရဘူး။ ဆိုလိုတာက ကေလးေတြကို အရြယ္ေရာက္သည္အထိ သူတို႔ကိုဘာတစ္ခုမွ် ေရြးခ်ယ္ခြင့္မျပဳပဲ၊ ကိုယ္ျဖစ္ခ်င္တာ ကိုပဲ အတင္းအဓမၼ သြတ္သြင္းပံုေဖာ္ၾကတယ္။ မိဘ၀တ္ကဗ်ာကို ျပန္ၾကည့္ရေအာင္။
မေကာင္းျမစ္တား၊ ေကာင္းရာညႊန္လတ္၊ အတတ္သင္ေစ၊ ေပးေ၀ႏွီးရင္း၊ ထိမ္းျမားျခင္းလွ်င္၊ ၀တ္ငါးအင္၊ ဖခင္မယ္တို႔တာ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ငယ္ငယ္ကသင္ခဲ့ရတယ္။ ျပည္သူ႔နိတိေတြကို သင္ေပးရမယ္။ မိဘေတြက သားသမီးေတြကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္လို႔ ေျပာတတ္ရမယ္။ ေဆာရီးလို႔ေျပာတတ္ရမယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္က ကၽြန္ေတာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္မွာ ယဥ္ေက်းမႈ၊ အစဥ္အလာေဟာင္းေတြက ကေလးကုိ ပညာသင္ၾကားေရး၊ လူမႈေရး၊ ဆက္ဆံ ေရး စတဲ့ကိစၥေတြမွာ အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ေနတယ္။ ေစာေစာက ကၽြန္ေတာ္တင္ျပခဲ့တဲ့ မူႀကိဳေက်ာင္းကိစၥမ်ိဳးေပါ့။
မြတ္ဆလင္မ္ကေလးေတြ ေက်ာင္းကျပန္လာတယ္။ ဗုဒၶဘာသာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကဗ်ာေတြရြတ္ေနတယ္။ မိဘေတြျမင္ၿပီး၊ ၾကားၿပီးရင္ဖိေနတယ္။ ငါ့ကေလးေတာ့သြားၿပီ။ ၾကာရင္မလြယ္ဘူး။ အျမန္ေမာ္လ၀ီဆပ္ဆီပို႔မွ၊ မဟုတ္ရင္ ဒုကၡေရာက္ေတာ့မယ္။ အီမာန္ပ်က္ေတာ့မယ္။ မုရ္သဒ္ျဖစ္ေတာ့မယ္။ ဒါမ်ိဳးေတြ ကၽြန္ေတာ္ေတြးတယ္။ လက္ေတြ႔၊ မ်က္ေတြ႔လည္း ဒီအတိုင္းျဖစ္ေနတယ္။ ေက်ာင္းေတြမွာလည္း ဒီအတိုင္းပဲ။ ကၽြန္ေတာ္လူႀကီးမင္းမ်ားကို တစ္ခါေျပာခဲ့ဘူးပါတယ္။ Civic နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္သြားတင္ျပတဲ့အခါ ေက်ာင္းေတြမွာ ျပည္သူ႔နီတိ သင္ၾကားေရးမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကေလးေတြအတြက္ ဗုဒၶဘာသာခ်ည္းပဲ ကိုယ္က်င့္တရားေကာင္းမြန္ေစေရး ပံုျပင္ ေတြ၊ စာေတြနဲ႔ပဲ မလံုေလာက္ဘူး။ လူမ်ိဳးေရးေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ရွမ္း၊ ကခ်င္၊ ကရင္၊ ကယား၊ မြန္ စတဲ့ လူမ်ိဳးေတြ ရဲ႕ ပုံျပင္ေတြ စာေတြလည္း ထည့္သြင္းသင္ၾကားေပးပါ။ အဲဒီလိုပဲ ဘာသာတရားနဲ႔ ပတ္သက္ရင္လည္း ခရစ္ယာန္ ဘာသာက ေျပာေသာ၊ အစၥလာမ္ကေျပာေသာ ကဗ်ာ၊ လကၤာ၊ ပုံျပင္ စာေပေတြကို ထည့္သြင္းသင့္ပါတယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပခဲ့ တယ္။ ကၽြန္ေတာ္အဲဒီမွာ အာေဘာင္အာရင္းသန္သန္နဲ႔ တစ္ခုေျပာခဲ့လိုက္ေသးတယ္။
သမၼတ ႏွင့္ မင္းလုလင္ စာအုပ္ကို ကၽြန္ေတာ္ဖတ္ခဲ့ရတယ္ေပါ့။ အဲဒီလိုမ်ိဳးစာေတြသာ အခုေခတ္မွာ ထည့္ မယ္ဆိုရင္ အရမး္ေကာင္းမွာလို႔ေျပာခဲ့ပါတယ္။ အဲဒါက ဟဇရသ္ အူမရ္အေၾကာင္း တင္ျပထားတာေလ။ မိဘ ေတြအေနနဲ႔လည္း ဒီအေၾကာင္းတတ္ေျမာက္တယ္ဆိုတာ ၾကားသိတာနဲ႔ ေက်ာင္းလႊတ္ဖို႔ စိတ္အားထက္သန္ၾက မွာပဲ။
အခုေတာ့ ဟုိဘက္က ကၽြန္ေတာ္ေျပာခဲ့လို႔ ဆက္သြယ္လာၿပီ။ ျပည္သူ႔နီတိမွာလည္း ထည့္မယ္တဲ့။ အဲဒါ ဘယ္မွာပါတာလဲဆိုတာေမးၿပီး အကူအညီေတာင္းလာပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္လည္းရွာေနတာ စံုေနပါၿပီ။ အမ်ိဳးသား စာၾကည့္တိုက္မွာလည္း သြားရွာပါတယ္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ စာၾကည့္တိုက္လည္းမရိွဘူး။ ၁၉၇၀/၇၁ တတိယတန္း ျမန္မာဖတ္စာအုပ္မွာပါတယ္။ လူႀကီးမင္းမ်ား ကူညီေပးပါဗ်ာ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လက္တစ္ကမ္းအလို ေရာက္မွ ျပတ္က်န္ခဲ့မယ့္သေဘာျဖစ္လို႔ ေက်းဇူးျပဳၿပီး ၀ိုင္း၀န္းကူညီပါလို႔ ေတာင္းဆိုပါတယ္။
မြတ္ဆလင္မ္ေတြကလည္း အဲဒီလိုကိစၥရပ္မ်ားကို ထိန္းသိမ္းထားရေကာင္းမွန္း မသိဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ျပည္သူ႔နီတိမွာ မြတ္ဆလင္မ္ေတြရဲ႕အေၾကာင္းအရာ၊ ကဗ်ာ၊ စာေပေတြကို ပါ၀င္ေအာင္ ႀကိဳးစားေပးရမယ္။ ဒါဆို ရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အစၥလာမ္ဘာသာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အျမင္ရွင္းေအာင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မက္ေဆ့ေတြေပးႏိုင္သလို အျခားဘာသာ၀င္အေၾကာင္း သိေကာင္းစရာအျဖစ္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တင္ျပႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြမွာ ဆို ကေလးစာေပက ထြန္းကားတယ္။ မိဘေတြအတြက္ေရာ၊ မိမိကေလးအတြက္ေရာ ပညာေပးအသိေပးစာေပ ေတြမ်ားပါတယ္။
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံရဲ႕ ပညာေရးစနစ္နဲ႔ ကေလးထိန္းသိမ္းမႈကို ဒီေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ္နည္းနည္းတင္ျပခ်င္ပါတယ္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံဟာ ဒုတိယကမၻာစစ္တုန္းက စစ္႐ွံဳးခဲ့တယ္။ စစ္မရွံဳးခင္က သူဟာဖက္ဆစ္စနစ္နဲ႔ နယ္ခ်ဲ႕ခဲ့တယ္။ အဲဒီလိုနယ္ခ်ဲ႕လို႔ ႏိုင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ဂ်ပန္ကိုမုန္းတယ္။ ဒီဘက္ေခတ္ေရာက္ေတာ့ ဂ်ပန္ကေလးေတြ ကုိဆရာေတြက ေမးတယ္။ တခိ်န္တုန္းက ငါတို႔ နယ္ခ်ဲ႕ခဲ့လို႔ ကမၻာႀကီးကမုန္းမလား ခ်စ္မလားလို႔ေမးတယ္။ ကေလးေတြက မုန္းမယ္လို႔ေျဖတယ္။ ဒါဆို ခ်စ္လာေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္ၾကမလဲ။ မုန္းေနတဲ့လူေတြ ခ်စ္လာေအာင္ ကူညီရမယ္။ ေတာင္းပန္ရမယ္။ ဘယ္လိုကူညီရမယ္ စသျဖင့္ ကေလးေတြကို သင္ေပးၿပီး မုန္းေနတဲ့လူေတြ ခ်စ္ေအာင္၊ ခ်စ္ေနတဲ့လူေတြပိုခ်စ္ေအာင္ သင္ေပးေနတယ္။ သူတို႔က အဲဒီလိုမ်ိဳး သင္႐ိုးညႊန္းတမ္းေတြကို ေရးဆြဲၿပီးသင္ေပးတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကေတာ့ မုန္းသထက္မုန္းေအာင္ သင္ေပးေနတယ္။ မုန္းၿပီးရင္း မုန္း၊ ဆက္မုန္း။ ဘာမွလည္းစိတ္မ၀င္စားဘူး။ ဘယ္သူ ေသေသ၊ ငေတမာၿပီးေရာ။ ဒါေတြကို ဂ႐ုစိုက္ရပါမယ္။
ဂ်ပန္ငလ်င္လႈပ္တုန္းကလည္း အဲဒီလိုပဲ။ သူတို႔ရဲ႕ႏ်ဴကလီယားစက္႐ံုေတြ ေပါက္ကြဲတယ္ေလ။ အဲဒီမွာ လူေတြေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ဒုကၡျဖစ္ၾကတယ္။ အဲဒီမွာ ကယ္ဆယ္ေရးအေနနဲ႔ မုန္႔ေတြဘာေတြေ၀ေတာ့ ကူညီကယ္ ဆယ္ေရးက လူႀကီးတစ္ေယာက္က ေနာက္ဆံုးမွာတန္းစီေနတဲ့ ငိုယိုတဲ့ကေလးတစ္ေယာက္ကို သနားၿပီး မုန္႔ထုတ္ အခ်ိဳ႕သြားေပးတယ္။ သူ႔ရဲ႕ကိုယ္ပိုင္မုန္႔ထုတ္ကို သြားေပးတာ။ အဲဒီအခါမွာ ကေလးက မုန္႔ထုတ္ေတြကို ၾကည့္ၿပီး ဘာလုပ္မယ္ထင္သလဲ။ အတန္းထဲကထြက္ၿပီး သူ႔ေရွ႕က ကေလးေလးငါးဆယ္ကို ေက်ာ္ၿပီး ေရွ႕ဆံုးမုန္႔ေ၀ေနတဲ့ စားပဲြခံုေပၚ သြားတင္ေပးလိုက္တယ္။ အဲဒါဆယ္ႏွစ္ေအာက္ကေလး။ သူကသြားခ်လို္က္ၿပီး သူ႔ေနရာသူျပန္လာ တယ္။ ငိုၿပီးတန္းျပန္စီေနတယ္။ ဘယ္လိုျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ထားတာလဲ။ သူတစ္ေယာက္တည္း အခြင့္အေရးမယူဘူး။ သူတစ္ေယာက္တည္ အခြင့္အေရးယူရမွာကို သူမသိဘူး။
ဟုိတေလာက ဗြီဒီယိုဖိုင္တစ္ခုမွာ ကေလးေတြကို သုေတသနလုပ္တဲ့ အဖြဲ႔တစ္ခုကလာၿပီး ကေလးေတြကို ေခၚသြားတယ္။ ကေလးတစ္ေယာက္ကို လမ္းေထာင့္တစ္ေနရာမွာခဏေစာင့္ခိုင္းၿပီး အေ၀းကေန ဗြီဒီယိုကင္မရာနဲ႔ ေစာင့္ၿပီးၾကည့္ေနတယ္။ သူတို႔အဖြဲ႔ထဲကေန လူတစ္ေယာက္က ကေလးအေရွ႕က ျဖတ္သြားၿပီး ကေလးစိတ္၀င္စား မယ့္ပစၥညး္တစ္ခုကို ကေလးမသိေအာင္ ပစ္ခ်ခဲ့တယ္။ ကေလးဘာလုပ္မယ္ဆိုတာ ၾကည့္ေနၾကတယ္။ ကေလး ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ပိုင္ရွင္ကို လိုက္ေပးတာကို ေတြ႔ရတယ္။ မသိေအာင္ယူလိုက္တဲ့ ကေလးမရွိဘူး။ သူတို႔ ႏိုင္ငံက ကေလးေတြကို သူတို႔ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ပံုနည္း။ ကိုယ္က်င့္တရားနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဂ်ပန္ကဘယ္လိုျပဳစုပ်ိဳး ေထာင္သလဲ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔သိထားတာက ဂ်ပန္ပစၥည္းမွန္သမွ် ေကာင္းတယ္။ တီဗြီ၊ ဒီဗြီဒီ ကား စက္ပစၥည္း ဂ်ပန္ပစၥည္း မွန္သမွ် အလြန္ေကာင္းတယ္ေပါ့။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႕ စိတ္ဓါတ္ေတြကို ရွယ္ေကာင္းေအာင္လုပ္ထား ေပးတယ္။ ႏွလံုးသားက ရွယ္ျဖစ္ေနတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ဒါကို အတုယူရမယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ေနာင္မ်ိဳးဆက္ ေတြအတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔က အေကာင္းဆံုး၊ ဖန္တီးေပးရမွာျဖစ္ပါတယ္။
နိဂံုးခ်ဳပ္အေနနဲ႔တင္ျပရမယ္ဆိုရင္ က်မ္း ျမတ္ကုရ္အာန္ ဆူရာဟ္ ၇၂ အာယသ္ ၈ မွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ဘာေျပာလဲဆိုရင္
မလြဲဧကန္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ အသင္တို႔အား ခ်န္ထားေတာ္မူခဲ့ပါလွ်င္ ၎တို႔သည္ အရွင္ျမတ္၏ ကၽြန္မ်ားအား လမ္းလႊဲေစသည္သာမက ၎တို႔သည္လြန္စြာ ေက်းဇူးကန္း၊ ေသြဖည္ျငင္းပယ္ အံ့ေသာ၊ အက်င့္ စာရိတၱေဖာက္ျပန္အံ့ေသာ သူတို႔ကိုသာ ေမြးဖြားၾကမည္ျဖစ္သည္။
လိုရင္းကို ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မိဘေတြက လုပ္ပံုကုိင္နည္း၊ မဟန္ရင္ ေမြးလာတဲ့ သားသမီးေတြ ပ်က္စီးေနမွာပဲ။ ေမြးလာတဲ့ သားသမီးေတြဟာ အက်င့္စာရိတၱေဖာက္ျပန္ေသာ၊ လြန္စြာေက်းဇူးကန္း၊ ေသြဖီျငင္း ဆန္အံ့ေသာ၊ အလႅာဟ္ေအဗာဒသ္ကို မလုပ္တဲ့လူေတြ၊ ေဖာက္လႊဲေဖာက္ျပန္ဆန္႔က်င္ေသာ ကာဖိရ္လို မ်ိဳးဆက္ ေတြ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မ်ိဳးဆက္မွာေပၚထြန္းလာမွာတဲ့။
ကၽြန္ေတာ္တို႔က နည္းမွန္လမ္းမွန္နဲ႔မေစာင့္ေရွာက္ရင္ ထြက္လာမယ့္ မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြက ကၽြန္ေတာ္တို႔ အတြက္ ဘာမွအက်ိဳးရွိမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဆူရာဟ္ ၃ အာယသ္ ၁၀မွာဆိုရင္ `ဧကန္အမွန္ မယံုၾကည္ေသြဖည္ျငင္း ပယ္ေသာသူတို႔၏ ပစၥည္းဥစၥာရတနာမ်ားသည္လည္းေကာင္း၊ ယင္းသူတို႔၏ သားသမီးရတနာမ်ားသည္လည္း ေကာင္း၊ ယင္းသူတို႔အဖို႔ (ရွင္ျပန္ထမည့္ေန႔၌) အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ ျပစ္ဒဏ္မွ(ကာကြယ္ရန္) စိုးစဥ္းမွ်ပင္ အသံုး၀င္မည္မဟုတ္ေခ်။´
အဲဒါေတာ္ေတာ္အေရးႀကီးပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က သားတစ္ေယာက္ေတာ့ ေမာ္လ၀ီ ေက်ာင္း၊ ဟာဖိဇ္ေက်ာင္းပို႔မွ၊ ဘာျဖစ္လို႔ ပို႔တာလဲဆိုေတာ့ ငါတို႔ကို ပြလ္ေဆြရသ္တံတားေပၚေရာက္ရင္ ကယ္မွာ ေပါ့။ မသလဗ္က ဘယ္ေလာက္ဆိုးသလဲဆိုတာ။ ကိုယ့္အတြက္ ကိုယ္စဥ္းစားတာ။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ကယ္ရေအာင္ ကေလးကိုေက်ာင္းပို႔တာ။ ကိုယ္က ေသခ်ာျပဳပ်ိဳးေထာင္တာမ်ိဳးမဟုတ္ရင္ သူတို႔ဆီက ဘာမွမေမွ်ာ္လင့္နဲ႔တဲ့။ ဘာတစ္ခုမွ ဟရွရ္ေန႔က်ရင္ ခင္ဗ်ားကိုကာကြယ္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ကေလးေတြကို အစၥလာမ္က ဘယ္ေလာက္ အခြင့္အေရးေပးထားသလဲဆိုေတာ့ မိခင္ႏို႔ရည္ကို ၂ ႏွစ္အထိတိုက္ေကၽြးရမယ္လို သတ္မွတ္ထားတယ္။
ဆရာ၀န္ ညႊန္ၾကားခ်က္ဆိုရင္ေတာ့ ကေလးကို ၆ လအထိ ႏို႔ခ်ိဳတိုက္ေကၽြးပါလို႔ေျပာတယ္။ ျပင္ပေရေတာင္ မတိုက္နဲ႔လို႔တားတယ္။ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ ေျပာတယ္။ အေကာင္းဆံုး ႏို႔မႈန္႔ေတြရွိတာပဲတဲ့။ တိုက္လို႔ရတယ္ေပါ့။ ဆရာ၀န္ေတြရဲ႕ သုေတသနအရ မိခင္ႏို႔ရည္မွာ အားရွိပါတယ္။ လူ႔သက္တမ္းတစ္ေလွ်ာက္ခံႏိုင္ရည္အား ပါရွိ တယ္။ ေရာဂါမ်ားကိုကာကြယ္ဖို႔လည္း အေကာင္းဆံုးပါပဲ။ မိခင္ႏို႔ရည္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အရွရဖ္အလီထာန၀ီရဲ႕ ဖြင့္ဆို ခ်က္က အကယ္၍ ကေလးေမြးထားၿပီး မိဘႏွစ္ပါးအေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ ဆက္လက္ေပါင္းသင္းရန္ မျဖစ္ႏိုင္ သည့္ ကိစၥရပ္မ်ားေပၚေပါက္လာပါက ပထမဦးဆံုး ဦးစားေပးစဥ္းစားေပးရမွာက ကေလးကိုႏို႔တိုက္ေကၽြးေရးျဖစ္ ပါတယ္တဲ့။ လင္မယား ျပႆနာတက္ လုိ႔ ကေလးႏို႔မငတ္ေရးက ပို၍အေရးႀကီးပါသည္တဲ့။ တမန္ေတာ္ျမတ္ေခတ္က ဆို ႏို႔ထိန္းသည္ရွိပါတယ္တဲ့။
ကေလးႏို႔ခိ်ဳတိုက္ေကၽြးဖို႔ ဖခင္ျဖစ္သူမွာလည္း တာ၀န္ရွိပါတယ္။ မိခင္ကႏို႔ခ်ိဳတိုက္ေကၽြးဖို႔ အေျခအေန မရွိပါက ဖခင္က ႏို႔ထိန္းသည္ငွားေပးရပါမယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကေလးသူငယ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးကုရ္အာန္အရ ၾကည့္ရင္ ႏွစ္ပိုင္းေတြ႔ရပါတယ္။ တစ္ပိုင္းက ပုံမွန္အတုိင္း ကေလးသူငယ္ေတြကို ဘယ္လိုျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ ေစာင့္ေရွာက္ရမယ္ဆိုတာရယ္၊ ေနာက္တစ္ခုက မိဘမဲ့(ယသီမ္)ကေလးေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဘယ္လိုတာ၀န္ယူျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ရမယ္။ ဘယ္သူ ေတြမွာ တာ၀န္ရွိသလဲဆိုတာကို ျပဌာန္းထားပါတယ္။ မိဘမဲ့ ကေလးေတြရဲ႕ ပိုင္ဆိုင္မႈေတြကို ယူဖို႔ေ၀းစြ၊ အနားေတာင္မကပ္ၾကနဲ႔လို႔ ေျပာထားတာရွိပါတယ္လို႔ ေျပာၾကားရင္း နိဂံုးခ်ဳပ္ပါတယ္။