အနာဂါတ်ပျောက် လူ့အဖွဲ့အစည်း (ပထမပိုင်း) မုဖ်သီ ဦးစန်းအောင် (B,Sc)
အနာဂါတ်ပျောက် လူ့အဖွဲ့အစည်း (ပထမပိုင်း)
မုဖ်သီ ဦးစန်းအောင် (B,Sc)
ဒီကနေ့ (၂ဝ၁၉)ခုနှစ်၊ အောက်တိုဘာလ၊ (၁၁)ရက် နေ့မှာကျရောက်တဲ့ ယောဝ်မွလ်ဂျုမုအာဟ်နေ့မှာ အလ္လာဟ် အရှင်မြတ်ကို အိဘာဒသ်ပြုလုပ်ရန် ကြွရောက်လာကြသူ မွတ်ဆလင်မ် အမျိုးသား၊ အမျိုးသမီး အပေါင်းတို့ ခင်ဗျား…..
အတ်ဆလာမ်းမုအလိုင်းကွမ်း
ဒီကနေ့ ကျနော်တင်ပြဖို့ ရွေးချယ်ထားတဲ့ ခေါင်းစဉ်က တော့ ‘အနာဂါတ်ပျောက် လူ့အဖွဲ့အစည်း’ ခေါင်းစဉ်ပဲ ဖြစ်ပါတယ်။ ကျနော် ဒီခေါင်းစဉ်ကို ရွေးချယ်တင်ပြရတာကတော့ သမိုင်းမှာ အနာဂါတ်ပျောက်ခဲ့ရတဲ့ လူ့အဖွဲ့အစည်းတွေ အများကြီးပေါ်ထွန်းခဲ့ဖူးပါတယ်။ အဲ့ဒီလူ့အဖွဲ့အစည်းတွေရဲ့ ဆုံးရှုံးခဲ့ရမှုကို ကျနော်တို့ ယနေ့လူ့အဖွဲ့အစည်းတွေ နမူနာယူ၊ သင်ခန်းစာ ရယူနိုင်ရေးအတွက်ဖြစ်ပါတယ်။
ဒီလိုတင်ပြတဲ့အခါမှာ ကျနော့်အနေနှင့် ကျမ်းမြတ်ကုရ်အာန်က ရည်ညွှန်းဖေါ်ပြနေတဲ့ ‘ဘနီအီစ်ရာအီလ်း’ အကြောင်းကို ကျမ်းမြတ်ကုရ်အာန်ရဲ့ ရည်ညွှန်းပြဆိုထားတဲ့ ကုရ်အာန် အာယသ်တွေနှင့်အညီ ဟောကြား တင်ပြပေးသွားမှာ ဖြစ်ပါတယ်။
ရှေးဦးစွာ ကျနော့အနေနှင့် ခွတ္တဗါဟ်ရဲ့နိဒါန်းပိုင်းမှာ ရွတ်ဖတ်သွားတဲ့ ကုရ်အာန် (၂ း ၄၉) ကို ရှင်းလင်းတင်ပြပါရစေ။ “ တစ်ချိန်သောအခါက ‘ဖိရ်အောင်၏အပေါင်းအပါတို့သည် အသင် (အိစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်)တို့အပေါ် ရက်စက်ကြမ်းကြုတ် သော ဘေးဒုက္ခများကို အင်နှင့်အားနှင့်သက်ရောက်စေခဲ့သည်။ သင်တို့၏ သားယောက်ျားလေး များကို ရက်စက်စွာသတ်ဖြတ်ခဲ့ပြီး သင်တို့၏ဇနီးများကိုမူ ရှင်သန်ခွင့် ပေးကာအရှက်ရစေခဲ့သည်။ သို့ဖြစ်ရာ ငါအရှင်မြတ်က သင်တို့ကို ယင်းအခြေအနေဆိုးမှ လွတ်မြောက်စေခဲ့လေသည်။ ယင်းသို့ လွတ်မြောက်စေခြင်းသည် သင်တို့ကို မွေးမြူပြုစုစောင့်ရှောက်တော်မူသော ကြီးကျယ်ခံ့ညား ထယ်ဝါလှပါသော အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်ထံတော်မှ ထင်သာ မြင် သာလှသော ပြယုဂ်တစ်ရပ်ပင်ဖြစ်သည်။” (ကုရ်အာန် – ၂း၄၉)
သမိုင်းမှတ်တမ်းများအရ လွန်ခဲ့သည့်နှစ်ပေါင်း(၃၂ဝဝ) ကျော်လောက်က အီဂျစ်နိုင်ငံမှာ ဖိရ်အောင်မင်းဆက်အုပ်ချုပ် နေစဉ် အီဂျစ်နိုင်ငံအတွင်း တမန်တော်ယူစွဖ်(အ)လက်ထက် လောက်က စတင်ဝင်ရောက် အခြေချနေထိုင်ခဲ့ကြတဲ့ အီစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်များကို အကြောင်းရှာပြီး အုပ်ချုပ်သူဘုရင်က လူမျိုးတုံးသတ်ဖြတ်မှု (Genocide) ပြုလုပ်ခဲ့ပါတယ်။ ဒီလို အခြေအနေဆိုးကနေပြီး အိစ်ရာအီလ်းလူမျိုးနွယ်တွေ လွတ်မြောက်စေဖို့ အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်က တမန်တော်မူဆာ(အ)ကို စေလွှတ်ပြီး အိစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်တွေကို အီဂျစ်နိုင်ငံအတွင်းက ကယ်ထုတ်စေခဲ့ပါတယ်။ ဒါကို Bible ဓမ္မဟောင်း ကျမ်းမှာလည်း Exodus ဆိုပြီး အမည်ပေးသတ်မှတ်ထားပါတယ်။ ဒီအကြောင်းကို ကျမ်းမြတ်ကုရ်အာန် ‘ဆူရာဟ်ဘကရာဟ်’ မှာလည်း ကျယ် ကျယ်ပြန့်ပြန့် ဖေါ်ညွှန်းထားပါတယ်။ အမှန်တကယ်တော့ ဒီလို ကယ်ထုတ်လွတ်မြောက်စေခြင်း တစ်နည်းအားဖြင့် Exodus ဆိုတာက အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်ရဲ့ ဖိနှိပ်ခံလူနည်းစုအပေါ်မှာ ထားရှိသော ထင်သာမြင်သာရှိလှတဲ့ သမိုင်းသက်သေတစ်ရပ် ဖြစ်ပါတယ်။
အိစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်တွေရဲ့ မူလနေရာဒေသဟာ Canaan (ခါနန်) ဒေသဖြစ်ပါတယ်။ Canaan ဒေသဆိုတာက လက်ရှိ အနေအထားမှာတော့ မြေထဲပင်လယ်အရှေ့ပိုင်းရပ်ဝန်း ဒေသတွေဖြစ်တဲ့ ဆီးရီယား၊ ဂျော်ဒန်၊ လက်ဘနွန်နှင့် အစ္စရေး နိုင်ငံတို့ရဲ့ ဆက်စပ်တည်ရှိရာ ဒေသတွေဖြစ်ပါတယ်။ အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်က တမန်တော်မူဆာ(အ)ကို အိစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်တွေနှင့် ပတ်သက်ပြီး အီဂျစ်နိုင်ငံကနေသူတို့ရဲ့ မူရင်းဒေသဖြစ်တဲ့ Canaan ဒေသကို ပြန်လည်ခေါ်ဆောင်သွားတာပါ။ ဒီနေရာမှာ စိတ်ဝင်စားစရာကောင်းတဲ့ မေးခွန်းတစ်ရပ်ရှိပါတယ်။ ဒီမေးခွန်းကတော့ ‘အီစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်တွေဟာ ဘယ်အချိန်မှာ ဘာအကြောင်းကြောင့် မူလဒေသဖြစ်တဲ့ Canaan ကနေပြီး အီဂျစ်နိုင်ငံကိုရောက်ခဲ့ရတာသလဲ’ ဆိုတဲ့မေးခွန်းပါ။ ဒါကို ကျနော် ကုရ်အာန်အထောက်အထားနှင့် ဖြေပါမယ်။
တမန်တော်အီဘရာဟီမ်း(အ)ရဲ့ သားတော်တစ်ပါးဖြစ်တဲ့ တမန်တော်အိစ်ဟာက်း(အ)သည် သားတော်ယအ်ကုဗ်(အ)ကို မွေးဖွားခဲ့ပါတယ်။ အဲဒီယအ်ကုဗ်(အ)က သားတော်တွေမွေးဖွားခဲ့ရာမှာ ယူစွဖ်(အ)အမည်ရှိတဲ့ သားတော်တစ်ပါးပါရှိပါတယ်။ တစ်နည်း အားဖြင့် တမန်တော်ယူစွဖ်(အ)သည် တမန်တော် အီဘရာဟီမ်း(အ)ရဲ့ မြစ် တော်စပ်သူဖြစ်ပါတယ်။
တမန်တော်ယူစွဖ်(အ)မှာအင်မတန်ထင်ရှားတဲ့ သမိုင်းကြောင်း တစ်ရပ်ရှိခဲ့ပါတယ်။ အတိုချုပ်တင်ပြရမယ်ဆိုရင် သူ့ရဲ့ အစ်ကိုတော်တွေက သူ့ကိုလီဆယ်လုပ်ကြံပြီး ရေတွင်းပျက်တစ်ခုထဲမှာ ပစ်ချခဲ့တယ်။ ခရီးသွားကုန်သည်လှည်းတွေက ယူစွဖ်(အ)ကို တွေ့ခဲ့ကြပြီး အီဂျစ်နိုင်ငံကို ခေါ်သွားပါတယ်။ ပြီးတော့ဈေးမှာ ကျွန်အဖြစ်ရောင်းစားခဲ့တယ်။ ယူစွဖ်(အ)ကို အီဂျစ် နိုင်ငံရဲ့ဝန်ကြီး တစ်ပါးက ကျွန်အဖြစ်ဝယ်ယူပြီး အိမ်စေအဖြစ်ခိုင်းစေခဲ့တယ်။ အဲဒီနောက်မှာဝန်ကြီးရဲ့ဇနီးသည်က ယူစွဖ်(အ)အပေါ်မှာ လော်လီ ဖေါက်ပြားခဲ့တာကြောင့် တမန်တော်ယူစွဖ်(အ)ဟာ အကျဉ်းကျခဲ့ရတယ်။ ဒီအချိန်မှာ အီဂျစ်ဘုရင်ကြီးက ထူးဆန်းတဲ့ အိပ်မက်တစ်ခု မြင်မက်တာကို တစ်တိုင်းပြည်လုံး ဘယ်ပညာရှင်ကမှအနက်မဖေါ်ပေးနိုင်တဲ့အပေါ်မှာ တမန်တော်ယူစွဖ်(အ)က ဘုရင့်အိပ်မက်ကို အနက်ဖေါ်ပေးနိုင်ခဲ့တယ်။ နောက်ဆုံးတော့ဘုရင်က တမန်တော်ယူစွဖ်(အ)ကို အီဂျစ်နိုင်ငံတော်ရဲ့ မြင့်မားတဲ့ရာထူးတစ်ခုကို ခန့်အပ်ပေးလိုက်တဲ့အပေါ်မှာ တမန်တော်ယူစွဖ်(အ)ရဲ့ဘဝဟာ တစ်ရှိန်ထိုးမြင့်တက်လာခဲ့ပါတယ်။ အဲဒီအချိန်မှာ တမန်တော်ယူစွဖ်(အ)က Canaan မှာကျန်ရှိခဲ့တဲ့ သူ့မိဘများအပါအဝင် သူ့ရဲ့ညီနောင်တွေ၊ ဆွေမျိုးတွေကို အီဂျစ်နိုင်ငံကို ခေါ်ဆောင်လာခဲ့ရာက Cannaan ဒေသမှာရှိတဲ့ အီစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်တွေဟာ အလုံး အရင်းအားဖြင့် အီဂျစ်နိုင်ငံထဲမှာ အခြေချခဲ့ကြတာပါ။ ဒီအကြောင်းကိုသိချင်ရင် ကုရ်အာန်ဆူရာယူစွဖ်၊ အာယသ်တော်(၁ဝဝ)၊ တစ်နည်းအားဖြင့် ကုရ်အာန်(၁၂း၁ဝဝ) မှာလေ့လာဖတ်ရှုနိုင်ပါတယ်။ ကျနော်ကိုယ်တိုင် လည်း ဆူရာဟ်ယူစွဖ်ကို ဘာသာပြန်ဆိုခဲ့ပြီးဖြစ်လို့ ဤ(၅၉)လမ်း၊ ဆုတောင်းပြည့်အစ္စလာမ့်ဝတ်ကျောင်းတော်က ထုတ်ဝေခဲ့တဲ့ ‘ဟိဒါယသုလ်ကုရ်အာန်’ လို့အမည်ရတဲ့ ‘ကုရ်အာန်လမ်းညွှန်ကျမ်း’ မှာဖတ်ရှုလေ့လာနိုင်ပါတယ်။ ဒီနေရာမှာ ကျနော်နည်းနည်း အသိပေးချင်တာက အီစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်တွေဟာ အီဂျစ်နိုင်ငံကို မရောက်လာခင်မှာ Canaan ဒေသမှာ ပါလက်စတိုင်း လူမျိုးတွေနှင့် အတူနေထိုင်ခဲ့ကြတာပါ။ ပါလက်စတိုင်းလူမျိုးတွေနှင့် အီစ်ရာအီလ်း မျိုးနွယ်တွေဟာ ညီနောင်မျိုးနွယ်တွေ ဖြစ်ပါတယ်။
အီစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်တွေဟာ အီဂျစ်နိုင်ငံထဲမှာ ဖိရ်အောင်မင်းဆက်တွေအဆက်ဆက်ပြောင်းခဲ့တဲ့အထိ နှစ်ပေါင်းများစွာ နေထိုင်ခဲ့ကြပါတယ်။ ဒီလိုနေထိုင်ခဲ့ရာက အီဂျစ်ပြည့်ရှင် ဖိရ်အောင်မင်းဆက်တစ်ပါးဖြစ်တဲ့ Ramses II လက်ထက်ရောက်ချိန်မှာတော့ အီစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်စုတွေကို အုပ်ချုပ်သူက စတင်ဖိနှိပ်လာပါတော့တယ်။ ခုခေတ်စကားနှင့်ပြောရရင် ‘မင်းတို့ အီစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်တွေဟာ ငါတို့အီဂျစ် နိုင်ငံသားတွေမဟုတ်ပဲ ခိုးဝင်တွေဖြစ်တယ်’ ဆိုပြီး အုပ်ချုပ်သူတွေက ဖိနှိပ်လာတာပေါ့။ အဲဒီမှာ အီဂျစ်အုပ်ချုပ်သူတွေရော၊ အီဂျစ်နိုင်ငံသားတွေကပါ အီစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်တွေကို နည်းမျိုးစုံ နှင့်ဖိနှိပ်လာပါတယ်။ Ethnic cleansing လုပ်တာတွေ ရှိသလို Genocide လုပ်တာတွေလည်း ရှိပါတယ်။ ဒီအချိန်မှာ အီစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်တွေကို အီဂျစ်နိုင်ငံထဲကနေခေါ်ထုတ်ပြီး မူရင်းနေရပ် Canaan ဒေသဆီကို ပို့ဆောင်ပေးဖို့ အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်က တမန်တော်မူဆာ(အ)ကို တာဝန်ပေးခဲ့ပါတယ်။
တမန်တော်မူဆာ(အ)ဟာ အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်ပေးတဲ့ တာဝန်ကိုကျေပွန်စွာထမ်းဆောင်ခဲ့ပါတယ်။ ဖိရ်အောင်ဘုရင်ထံ အကြိမ်ရေများစွာဝင်ရောက်ပြီး အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်ဖက်ဆီကို ဒအ်ဝါသ်ဖိတ်ခေါ်မှုပြုခဲ့သလို အီစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်စုတွေကို ဖိနှိပ်သတ်ဖြတ်နေတာနှင့် ပတ်သက်ပြီး ရပ်ဆိုင်းပေးဖို့တောင်းဆိုခဲ့ပါတယ်။ ဒီအကြောင်းနှင့်ပတ်သက်ပြီး ကုရ်အာန် (၁ရး၁ဝ၁) မှာ အောက်ပါအတိုင်း ပြဆိုထားပါတယ်။
“ ငါအရှင်မြတ်သည် တမန်တော်မူဆာ(အ)အား ရှင်းလင်း ထင်ရှားသော သက်သေ လက္ခဏာတော်(၉)ပါးကို ချီးမြှင့်တော်မူခဲ့သည် ဖြစ်ရာ ယင်းနှင့်ပတ်သက်၍ အသင်သည် အီစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်တို့အား မေးမြန်းကြည့်ပါလေ။
ဖိရ်အောင်ထံသို့ မူဆာ(အ)ရောက်သွားသောအခါ ဖိရ်အောင်က ‘အို..မူဆာ၊ ဧကန်အမှန်ပင် သင်သည် စုန်းပြုစားခြင်း ခံနေရသူတစ်ဦးအဖြစ် ငါထင်မြင်ယူဆမိပါသည်’ ဟု စွပ်စွဲလေတော့သည်။” (ကုရ်အာန် – ၁ရး၁ဝ၁)
တမန်တော်မူဆာ(အ)ဟာ အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်ရဲ့ တာဝန်ပေးချက်အရ ဖိရ်အောင်ဘုရင်ထံဝင်ရောက်ပြီး အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်ဖက် ကို ဒအ်ဝါသ်ဖိတ်ခေါ်သလို အီစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်များနှင့် ပတ်သက်ပြီးဖိနှိပ်ခြင်းမပြုဖို့ အကြိမ်ကြိမ်မေတ္တာရပ်ခံခဲ့သော်လည်း နားမဝင်ပဲ တမန်တော်မူဆာ(အ)ကိုပင် စုန်းပြုစားခံနေရတယ်ဆိုပြီး စွပ်စွဲနှိမ့်ချပြောဆိုခဲ့ပါတယ်။ အဲဒီအခါမှာ တမန်တော်မူဆာ(အ)က အင်မတန်မှ တန်ခိုးထွားလှတဲ့အာဏာရှင်ကြီးဖြစ်တဲ့ ဖိရ်အောင်ကို ဘာပြောလိုက်သလဲဆိုတာကို ကျမ်းမြတ်ကုရ်အာန် (၁ရး၁ဝ၂) မှာ ဘယ်လိုဖေါ်ပြထား သလဲ ဆိုတာကို လေ့လာကြည့်ရအောင်ပါ။
…….
“…. အို…ဖိရ်အောင်၊ ကျွန်ုပ် အမြင်အရ သင်သည် ဧကန်မလွဲ ပျက်စီးဆုံးရှုံးပေရလိမ့်မည်” (ကုရ်အာန် -၁ရး၁ဝ၂)၊
ဒီနေရာမှာ တမန်တော်မူဆာ(အ)ရဲ့ အာဏာရှင်အပေါ် မကြောက်မရွံ့တုန့်ပြန်ပုံက အတော်ကလေးအားကျ အတုယူစရာ ကောင်းလှပါတယ်။ တစ်ဆက်တည်းမှာတမန်တော်မူဆာ(အ)က သူ့အနေနှင့်အီစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်တွေကို အီဂျစ်နိုင်ငံထဲက ခေါ်ထုတ်သွား ခွင့်ပြုဖို့ ဖိရ်အောင်ထံမှာတောင်းဆိုပါတယ်။ ဒီလိုတောင်းဆိုချက်ကို ဖိရ်အောင်ကလက်မခံတဲ့အပြင် အီစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်တွေ အပေါ် ပိုမိုပြီးဖိနှိပ်မှုတွေကို လုပ်ဆောင်လာပါတယ်။
ဒီနေရာမှာ ကျမ်းမြတ်ကုရ်အာန်ကပေးတဲ့ အသိတစ်ခုကို ကျနော်တင်ပြလိုပါတယ်။ နိုင်ငံတစ်နိုင်ငံမှာ ကိုယ်နှင့်ကိုးကွယ်ရာ ယုံကြည်ရာမတူတဲ့အပေါ်မှာ လူသားမျိုးနွယ်တစ်ရပ်ကို ဖိနှိပ်အုပ်ချုပ်ဖို့၊ ခွဲခြားဆက်ဆံဖို့၊ သတ်ဖြတ်ပစ်ဖို့ သက်ဆိုင်ရာအုပ်ချုပ်သူတွေကို တွန်းအားပေးလေ့ရှိတဲ့ လူ့အဖွဲ့အစည်းတွေ အကြောင်းကိုလည်း ကုရ်အာန်က မီးမောင်းထိုးပြထားပါတယ်။ သူတို့ဟာ လူနည်းစုဝင်တွေနှင့် ပတ်သက်လာရင်အုပ်ချုပ်သူတွေကို သွေးထိုးပေးလေ့ရှိသလို ပြည်သူကိုလည်း လူမျိုးရေး ဆိုင်ရာခွဲခြားမှုအမုန်းစကားတွေအားဖြင့် သွေးထိုး လှုံ့ဆော်ပေးတတ်တဲ့ အကျင့်စရိုက်ကိုလည်း ကုရ်အာန်က မီးမောင်းထိုးပြထားပါတယ်။ ဒီအကြောင်းကို အီစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်တွေနှင့် ပတ်သက်ပြီးပဲ ကုရ်အာန် (ရး၁၂၇) မှာပြဆိုထားပါတယ်။
“ ထိုနောက် ဖိရ်အောင်၏ မှူးကြီးမတ်ရာတို့က ဖိရ်အောင်အား ဤသို့လျှောက်တင် ကြလေသည်။
‘အသင်မင်းကြီးသည် မူဆာနှင့် သူ၏အမျိုးသား အီစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်များကို တိုင်းပြည်ပျက်စီးရာ ပျက်စီးကြောင်း ဖြစ်သွားစေရန် လည်းကောင်း၊ ငါတို့၏ အမျိုးဘာသာကွယ်ပျောက်သွားစေရန် လည်းကောင်း၊ ဒီအတိုင်းလွှတ်ပေးထားတော့မည်လော….’ ထိုအခါ ဘုရင်ဖိရ်အောင်က- ‘ ငါတို့သည် သူတို့၏သားယောက်ျားလေးများကို သတ်ဖြတ်ပစ်ရမည်။ မိန်းမများကိုမူ ငါတို့အကြိုက် ကျွန်ပြုစေခိုင်း နိုင်အောင် ရှင်သန်ခွင့်ပေးလိုက်မည်။ မည်သို့ပင်ဆိုစေကာမူ ငါတို့သည် သူတို့အပေါ် စိတ်ကြိုက်စီမံနိုင်သူလူများစုသာဖြစ်သည်’ ဟု ပြန်လည် ပြောဆိုလေသည်။” (ကုရ်အာန် – ရး၁၂၇)
ဒီလိုပြောဆိုချက်တွေဟာ ယနေ့တိုးတက်တဲ့ လူ့အဖွဲ့အစည်းရဲ့ ယဉ်ကျေးမှုဆိုင်ရာစံနှုံးနှင့် ချိန်ထိုးမယ်ဆိုရင် မှူးကြီးမတ်ရာတို့ရဲ့ သွေးထိုးစကားတွေဟာ Hate speech အမုန်းစကားတွေဖြစ်သလို လူမျိုးနွယ်စုတစ်ရပ်ကို ခွဲခြားဆက်ဆံစေလိုတဲ့ စကားတွေလည်း ဖြစ်ပါတယ်။
သာမန်အနေအထားမှာတော့ နိုင်ငံတစ်နိုင်ငံမှာလူအချင်းချင်း အကြမ်းဖက်တိုက်ခိုက်ဖို့ကို ပြုလုပ်ဖို့တွန့်ဆုတ်နေတဲ့ သာမန်ပြည်သူတွေ အများအပြားရှိပါတယ်။ ဒီလူတွေကို အကြမ်းဖက်မှုကို ဖန်တီးလိုတဲ့အုပ်စုက တစ်ဖက်လူတွေဟာ လူမဆန်ကြောင်း၊ အန္တရာယ်ကြီးကြောင်း၊ အဲဒီလူတွေကို မနှိပ်ကွပ်ထားရင် တိုင်းပြည်ပျက်မှာဖြစ်ကြောင်း၊ အမျိုးဘာသာကို ထိခိုက်လာမှာဖြစ်ကြောင်း စသဖြင့် ဟောပြောလှုံ့ဆော်၊ ရေးသားကြပါတယ်။ ဒီအနေအထားကိုက Hate speech ကို ဖန်တီးနေတာပါ။ အမှန်တကယ်မှာတော့ Hate speech အများစုဟာ မိမိဘာသာနဲ့လူမျိုးကို ရိုးရိုးသားသားချစ်ခင်မြတ်နိုးတဲ့ ပြည်သူတွေရဲ့အညှာကိုကိုင်လှုပ်ပြီး အကြမ်းဖက်မှုကို နှိုးဆော်လိုက် ခြင်းပါပဲ။
မတူညီတဲ့လူမျိုးစု၊ မတူညီတဲ့ဘာသာဝင်များကို တိုက်ခိုက်လိုတဲ့ နိုင်ငံရေးခေါင်းဆောင်၊ ဘာသာရေးခေါင်းဆောင်၊ စစ်ခေါင်းဆောင်များက Hate speech တွေကို ပြည်သူတွေထဲ စနစ်တကျ ဖြန့်ဝေပေးလေ့ရှိပါတယ်။ ဥပမာ၊ တရားဟောသူတွေက လူထုအတွင်းမှာ Hate speechတွေကို ဟောပြောပွဲတွေမှာ၊ လူမှုမီဒီယာတွေမှာချပြလေ့ရှိပါတယ်။ လက်ကမ်းစာစောင်တွေ၊ စီဒီများက တစ်ဆင့် ဖြန့်ဖြူးကြသလို ပင်မရေစီး ဖြစ်တဲ့ သတင်းမီဒီယာတွေကိုပါ ထိုးဖေါက် အသုံးချလာတာကို တွေ့ရပါတယ်။
အလားတူအထက်ပါအာယသ်မှာ မှူးကြီးမတ်ရာတို့ရဲ့ဘုရင်ဖြစ်သူဖိရ်အောင်ကို လျှောက်ထားတဲ့အပေါ်မှာ ဖိရ်အောင် ပြန်ပြောနေတဲ့ သဘောကလည်း Genocide လို့ခေါ်တဲ့ လူမျိုးတုံးရှင်းလင်းသုတ်သင်ရေးကို အမိန့်ပေးစေခိုင်းနေခြင်းပဲဖြစ်ပါတယ်။ ဒီအချိန်မှာတော့ အီဂျစ်နိုင်ငံအပေါ် သဘာဝဘေးဆိုး၊ ကပ်ဆိုးတွေဆိုက်ရောက်လာကြောင်းကို ကုရ်အာန် (ရး၁၃၃) မှာ ဖေါ်ပြထားပါတယ်။
“သို့ဖြစ်ရာ ငါအရှင်မြတ်သည် သူတို့အပေါ် (ဖိရ်အောင်) ၌ ရေလွှမ်းမိုးခြင်းကိုလည်းကောင်း၊ အင်းဆက် ပိုးမွှားအုပ်ကိုလည်းကောင်း၊ သန်းကောင်များကို လည်းကောင်း၊ ဖါးများကို လည်းကောင်း၊ သွေးများကို လည်းကောင်း၊ ငါ၏ နိမိတ်ပြသက်သေလက္ခဏာများ အဖြစ် ပို့ဆောင်ခဲ့လေသည်။ သူတို့သည် မောက်မာထောင်လွှားကြသောကြောင့်ပင် ဖြစ်သည်။” (ကုရ်အာန် – ရး၁၃၃)
အဲဒီအခါမှာတော့ ဖိရ်အောင်နှင့် သူ့ရဲ့ဘက်တော်သားတွေဟာ တမန်တော်မူဆာ(အ)ကို ဒီအန္တရာယ်တွေက ကင်းလွတ်အောင် ဆောင်ရွက်ပေးဖို့၊ ဒီလိုဆောင်ရွက်ပေးမယ်ဆိုရင် သူတို့အနေနှင့် အီစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်တွေကို တမန်တော်မူဆာ(အ)နှင့်အတူ ထည့်ပေးလိုက်ပြီး အီဂျစ်နိုင်ငံကနေ ထွက်ခွာခွင့်ပြုမှာ ဖြစ်ကြောင်းကို ကမ်းလှမ်းလာကြပါတယ်။ ဒီအကြောင်း ကို ကုရ်အာန် (ရး၁၃၄) မှာ တစ်ဆက်တည်း ပြဆိုထားပါတယ်။
“သူတို့အပေါ်သို့ ပြစ်ဒဏ်များကျရောက်လာသောအခါ သူတို့ကဤသို့ပြောကြလေသည်။ ‘အို..မူဆာ၊ အသင်နှင့် ပဋိညာဉ်ပြု ထားသော သင်၏အရှင်ထံ ငါတို့အတွက် တောင်းဆိုပေးပါလေ။ အကယ်၍ အသင်သည် ငါတို့အပေါ် သက်ရောက်လျက်ရှိသော ဘေးဒုက္ခ ကပ်ဆိုးကြီးကို ဖယ်ရှားပေးမည်ဆိုလျှင် ငါတို့သည် သင့်ကို ယုံကြည်မည်ဖြစ်သလို အီစ်ရာအီလ်းမျိုးနွယ်များကိုလည်း သင်နှင့်အတူ နိုင်ငံမှ ထွက်ခွာခွင့် ပြုလိုက်မည် ဖြစ်သည်။” (ကုရ်အာန် – ရး၁၃၄)
“ သို့ဖြစ်ရာ သူတို့အပေါ်ကျရောက်နေသော ဘေးဒုက္ခဆိုးများကို ငါအရှင်မြတ်က အချိန်အတိုင်းအတာတစ်ခုအထိ ဖယ်ရှားပေး လိုက်လေသည်။ ထိုသောအခါ ဖိရ်အောင် အုပ်စုသည် ကတိဖေါက်ဖျက် ကျူးလွန်သူများ အဖြစ် ပြန်လည် ခေါင်းထောင် လာကြပြန်လေသည်။” (ကုရ်အာန် – ရး၁၃၅)
“ သို့ဖြစ်ပေရာ ငါအလ္လာဟ်အရှင်မြတ်သည် လက်တုန့်ပြန်သောအားဖြင့် အပြောကျယ်လှသောပင်လယ်ကြီးအတွင်း၌ ဖိရ်အောင်နှင့် အပေါင်းအပါတို့ကို နှစ်မြှုပ်ပစ်လိုက်လေသည်။ အဘယ်ကြောင့်ဆိုသော် သူတို့သည် ငါ၏သက်သေလက္ခဏာတော်များကို လီဆယ် လုပ်ကြံခဲ့ကြသလို လစ်လျူရှုခဲ့ကြသောကြောင့်ပင် ဖြစ်သည်။” (ကုရ်အာန် – ရး၁၃၆)
ဒုတိယပိုင်းကို ဆက်လက်တင်ပြပါမယ်။