အြမ္ရာဟ္ အေတြ႔အႀကံဳ မုဖ္သီ ဦးသန္းေအာင္ (LL.B)

အြမ္ရာဟ္ အေတြ႔အႀကံဳ

မုဖ္သီ ဦးသန္းေအာင္ (LL.B)

ေလးစားအပ္ပါေသာ ၾကြေရာက္လာၾကတဲ့ ဂုဏ္သေရရွိ အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီးမ်ားခင္ဗ်ား။

`အတ္စၥလားမုအလိုင္းကြန္းမ္  ၀ရဟ္မသြလ္လားဟိ ၀ဘရကာသုဟု´

ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ အခုလို ဂ်ဳမုအာဟ္ခြတၱဗာဟ္ ေျပာၾကားခြင့္ရရွိတဲ့အတြက္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကုိ ေက်းဇူးတင္ခ်ီးမြမ္းမႈ ျပဳခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ ကၽြန္ေတာ္ရဲ႕မိဘ ႏွစ္ပါးနဲ႔တကြ သင္ဆရာ၊ ျမင္ဆရာ၊ ၾကားဆရာမ်ားအားလံုးကို ဂါရ၀ျပဳေက်းဇူးတင္ရွိ ပါေၾကာင္း ေျပာၾကားလိုပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္ ယခုအပတ္တင္ျပမယ့္ ေခါင္းစဥ္ကေတာ့ `အြမ္ရာဟ္အေတြ႔အႀကံဳ´ျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၿပီးခဲ့တဲ့ ဧၿပီလ(၁၁)ရက္၊ ၂၀၁၆ ရက္ေန႔က ျမန္မာႏိုင္ငံကေန ေဆာ္ဒီအာေရးဗီးယားႏိုင္ငံကို အြမ္ရာဟ္ျပဳဖို႔ ထြက္ခြာခဲ့ၾကပါတယ္။ ၂၅ ရက္ေန႔မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ျပန္လည္ေရာက္ရွိခဲ့ၾကပါတယ္။

ပထမဦးဆံုး ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ `အြမ္ရာဟ္´ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို အဘိဓါန္သေဘာနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ရဲ႕ ေလ့လာေတြ႔ရွိခ်က္ေတြကို တင္ျပမွာျဖစ္ပါတယ္။ `အလ္အြမ္ရာဟ္´အဘိဓါန္မွာေဖာျ္ပထားခ်က္အရဆိုရင္ လူမ်ားစြာ စည္စည္ကားကားရွိျခင္းဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ကိုေပးသလို ကာလၾကာရွည္စြာ ေျမကမၻာတစ္ခြင္ စည္ပင္ သာယာ၀ေျပာ စည္ကားလာေအာင္ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ ေတြ႔ဆံုႏႈတ္ျခင္းဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ေတြရပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခါ အလႅာဟ္အရွငျ္မတ္ရဲ႕ လမ္းညႊန္မိန္႔ၾကားခ်က္မ်ား အျပည့္အ၀လိုက္နာက်င့္သံုးရာ ဗဟို ဌာနျဖစ္တဲ့ မဆ္ဂ်ိဒ္ေက်ာင္းေတာ္၊ အလ္မဆ္ဂ်ိဒ္ဟရာမ္ အလႅာဟ္အမိန္႔ႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေသာ အမႈကိစၥအ၀၀၊ အထူးသျဖင့္ `ရွိရ္က္´တုဘက္ႏိႈင္းယွဥ္၊ ယွဥ္တြဲကိုးကြယ္ယံုၾကည္အားထား ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားမွ ကင္းစင္ေသာ ျမင့္ျမတ္ေသာ၀တ္ေက်ာင္းေတာ္၊ အၿမဲတမ္း စည္းကားသိုက္ၿမိဳက္မႈေတြကေနတဆင့္ အဲဒီအရပ္ေဒသကို သြားၿပီး ေတာ့ လူသားေတြရဲ႕ အက်ိဳးျပဳလုပ္ငန္းမ်ားေဆာင္ရြက္ရန္အတြက္ ႀကိဳတင္ေတြ႔ဆံုေဆာင္ရြက္တဲ့ အစုအဖြဲ႔၊ အစု အေ၀းေတြ ေဆာင္ရြက္ျခင္းကို `အလ္အြမ္ရာဟ္´လို႔ေခၚေ၀ၚသတ္မွတ္ေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႔ရွိပါတယ္။

ပံုမွန္အားျဖင့္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ ဒီကေနဂ်စ္ဒါဆိုတဲ့ေလဆိပ္ကို မေရာက္ခင္ တစ္ခ်ိဳ႕က အခ်ိန္ နည္းတယ္ဆိုရင္ ဘန္ေကာက္မွာ `အိဟ္ရာမ္´၀တ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကေတာ့ ကာတာမွာ ၀တ္ပါတယ္။ ကာတာမွာ၀တ္ၿပီးမွ ဂ်စ္ဒါကေန ထြက္လာၿပီဆိုရင္ မကၠာဟ္ၿမိဳ႕ကို မ၀င္ခင္မွာ သေကၤတေတြရွိပါတယ္။ အဲဒီ သေကၤတက ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကုရ္္္္အာန္တင္ဖတ္တဲ့ ရီဟာလ္လို သေကၤတမ်ိဳးနဲ႔ ဟရာမ္ နယ္နမိတ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားေပးျခင္းမ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အဲဟ္ရာမ္၀တ္ၿပီးကတည္းက လဘ္ဘိုက္ၠ ဆိုတဲ့ အခါ ဒီ လဘ္ဘိုက္ၠမွာ ပါ၀င္ခ်က္ကို က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ကို အရဗီဘာသာစာစကားကို ေလ့လာလိုက္စားထားသူ၊ သို႔မဟုတ္ ကုရ္အာန္ဘာသာျပန္ကို ေလ့လာထားသူမ်ားဟာ အြမ္ရာဟ္ပဲသြားသြား၊ ဟဂ်္ပဲသြားသြား ကအ္ဗာဟ္ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကို ျမင္တာနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ထင္တယ္။ အဲဒီလူဟာ Heart ထိသြားပါလိမ့္မယ္။

ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ ေပ ၃၀ ေလာက္ရွိတဲ့ ေက်ာက္တံုးႀကီး ၃၅ ေပခန္႔အျမင့္ရွိတဲ့ ေလးေထာင့္စပ္စပ္ အ၀တ္အမဲအုပ္ထားတဲ့ ေက်ာက္တံုးႀကီးဟာ ဘာမွမဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီ ဘာမွမဟုတ္ဘူးဆိုတဲ့ ေတာင္ၾကားေနရာမွာ လူသူ အေရာက္အေပါက္နည္းၿပီးေတာ့ လူေတြ လာဖို႔သြားဖို႔ အင္မတန္ခက္ခဲတဲ့ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္းေလးေထာင္ ငါး ေထာင္ခန္္႔က အဲဒီေခတ္က တမန္ေတာ္အျဖစ္ ပြင့္ေပၚခဲ့တဲ့ အီဗရာဟင္မ္(အ)နဲ႔ သူ႔ရဲ႕သားေတာ္ အိစၥမာအီလ္(အ) တိုိ႔ရဲ႕ေဆာင္ရြက္ခ်က္ကို (အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ `အင္ႏၷလားဟ၊ အလာကုလ္လိ ႐ွိဳင္းအင္န္ကဒီရ္´ ဆိုတဲ့ အတိုင္း အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ အရာရာကို စြမး္ေဆာင္ႏိုင္ေတာ္မူတဲ့အရွင္ျဖစ္ေတာ္မူသည္ဆုိတဲ့ သက္ေသျပရာ ေရာက္ပါတယ္။ မ်က္၀ါးထင္ထင္ျမင္ရပါတယ္။

မကၠာဟ္ၿမိဳ႕ရဲ႕ အစြန္တစ္ဖက္ကို ေရာက္ေနၿပီးေတာင္ေတြရဲ႕ၾကားထဲက ဒယ္အိုးလိုခြက္ေနတဲ့ ရင္ျပင္ထဲ မွာ တည္ေဆာက္ထားတဲ့ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးဟာ အမွန္တကယ္တန္ခိုး ၾသဇာတိကၠမနဲ႔ ျပည့္ၿပီး ေက်ာငး္ေတာ္ႀကီးကိုသာ ကိုးကြယ္အားထားေနရတာမွန္ရင္ ယေန႔ရွိေနတဲ့ ျမင့္မားတဲ့ အေဆာက္အဦးေတြ၊ ေဟာ္တယ္ေတြ ေဆာက္ၾက မွာမဟုတ္ပါဘူး။ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးသာလွ်င္ အျမင့္ဆံုးမွာရွိေနရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အခုဟာက သူကေအာက္ေရာက္ ၿပီး က်န္တဲ့ေဟာ္တယ္ေတြ၊ အေဆာက္အဦးေတြက သူ႔အေပၚမွာရွိေနပါတယ္။

အဲဒီအေပၚကေန လွမ္းၾကည့္လိုက္ရင္ ဒီလိုေနရာကို ဒီလို လူသားေတြမ်ားစြာ စုစု႐ံုး႐ံုး ျဖစ္ေအာင္လုပ္ႏိုင္တာဟာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ သာလွ်င္ျဖစ္ေၾကာင္း သိႏိုင္ပါတယ္။ တမန္ေတာ္ အီဗရာဟင္မ္(အ)နဲ႔ သားေတာ္အိစၥမာအီလ္(အ)တို႔ ဒီေက်ာင္း ေတာ္ႀကီးကို တည္ေဆာက္ျပဳျပင္တဲ့အခ်ိန္မွာ ဒီအရပ္ဒီေဒသဟာ စားေရရိကၡာအင္မတန္ရွားပါးၿပီးေတာ့ ေ၀းလံေခါင္သီၿပီး လူသူအေရာက္အေပါက္နည္းတဲ့ ရာသီဥတုဆိုလည္း အင္မတန္ ပူေလာင္ျပင္းျပတဲ့ အရပ္ေဒသျဖစ္ပါတယ္။ က်မ္းျမတ္ ကုရ္အာန္ ဆူရာဟ္ အမွတ္ ၁၄ အာယသ္ ၃၅၊ ၃၆၊ ၃၇ မွာ ေလ့လာရင္ ေတြ႔ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ေက်ာင္းေတာ္ကို ျမႇင့္တင္တဲ့ကိစၥကို ေလ့လာခ်င္ရင္ စူရာဟ္ ၂ အာယသ္ ၁၂၂၊ ၁၂၃၊ ၁၂၄ မွာေလ့လာလို႔ရပါတယ္။ ကုရ္အာန္ကို ေလ့လာထားတဲ့ လူတစ္ေယာက္အမွန္အတိုင္း ေျပာရရင္ ဒီတမန္ေတာ္ေတြနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕မိသားစု၀င္ေတြ အဟ္ေလဘိုင္သ္ေတြ၊ သူတို႔ရဲ႕အေဆြခင္ပြန္းေတြ၊ သူတို႔ရဲ႕သားစဥ္ေျမးဆက္ေတြ၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေျပာေနတဲ့ အစၥလာမ္၊ ကၽြန္ေတာ္ တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံက အစၥလာမ္ကေတာ့ သာမန္မြတ္ဆလင္မ္ေတြထက္ေတာ့ နည္းနည္းထူးကဲတာေပါ့။ အေႏွာင့္အယွက္ပေယာဂ၊ ဒုကၡဆင္းရဲျခင္း ေျမာက္မ်ားစြာၾကားထဲက အီမာန္ကို ခိုင္ၿမဲေအာင္လုပ္ၿပီး ရပ္တည္ေနရတဲ့ မြတ္ဆလင္မ္ေတြ၊ တနည္းအားျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာျပည္ကပါလို႔ေျပာရင္ သူတို႔မသိၾကပါဘူး။ ဘဂၤါလီလို ဗူးရ္မားလို႔ေျပာရင္ နည္းနည္းပါးပါးသိၾကပါတယ္။

အဲဒီမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ဗီ႐ူးမားလို႔ေျပာလိုက္ရင္သူတို႔က ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ေတာ္ေတာ္သနားစရာ အရပ္ ေဒသကလာတဲ့လူေတြလို႔ ျမင္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ သူတို႔အေခၚအေ၀ၚနဲ႔ဆိုရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ `ဒါ႐ူလ္ဟရဗ္´မြတ္ဆလင္မ္အစိုးရမဟုတ္ေသာ အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့ အရပ္ေဒသကလူေတြ၊ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ဆိုရင္ `ဒါ႐ူလ္စလာမ္´`ဒါ႐ူလ္မူအီန္´လို႔ေခၚၾကတယ္။ အစၥလာမ္တရားဥပေဒနဲ႔အညီ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့အရပ္ေဒသ။ အဲဒီ အရပ္ေဒသက လူေတြရဲ႕အေနအထား ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို သိတဲ့အေနအထားမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ အီမာန္ပိုၿပီး ဘယ္လိုတိုးပြားလာရသလဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က မိဘမြတ္ဆလင္မ္ျဖစ္လို႔ အားနကြန္းမ္၊ ဘာနကြန္းမ္၊ သအ္လမုနား၊ ယအ္လမုနား မြတ္ဆလင္မ္ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာေနၾကတာ၊ မိ႐ိုးဖလာမြတ္ဆလင္မ္ျဖစ္တဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ဘာမွ အရင္းအႏွီး ေပးဆပ္လိုက္ရတာမရွိဘူး။

ဒါေပမယ့္ တမန္ေတာ္ေတြနဲ႔ အိမ္ေတာ္သူအိမ္ေတာ္သားေတြနဲ႔ ဇနီး၊ သားသမီးေဆြစဥ္မ်ိဳးဆက္ကေန အီမာန္သက္၀င္ယံုၾကည္မႈကို ခံယူလိုက္တဲ့ အဆြ္ဟာဘ္ေတာ္ေတြရဲ႕ စြန္႔လႊတ္စြန္႔စားမႈ၊ အီမာန္သက္၀င္ယံုၾကည္ မႈ၊ အစၥလာမ္ရဲ႕မီး႐ွဴးတန္ေဆာင္ အလင္းေရာင္ကို ေတာက္ပစြာထြန္းညႇိမႈမွာ မိမိတို႔ရဲ႕အသက္အိုးအိမ္၊ စည္းစိမ္ ကို စြန္႔လႊတ္စြန္႔စားမႈေတြ ျပဳခဲ့လိုက္ၾကတဲ့ အမွတ္အသားေတြကို အဲဒီေျမေပၚမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔အမ်ားႀကီး ေတြ႔ခဲ့လိုက္ ၾကတယ္။ ေတြ႔ခဲ့ရတဲ့အခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ့္ကိုယ္ကၽြန္ေတာ္ ခံယူလိုက္မိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ဆိုတဲ့ သန္းေအာင္ဟာ အဲဒီလူေတြရဲ႕အေရွ႕မွာ သူတို႔ေျခဖ၀ါးေအာက္မွာရွိတဲ့ သဲမႈန္ေပါင္းမ်ားစြာထဲက သဲမႈန္ေလးတစ္မႈန္အဆင့္ေတာင္ မရွိဘူးလို႔ ခံယူမိပါတယ္။ တကယ္ပဲသူတို႔ဟာ ေပးဆပ္ခဲ့ရသူေတြျဖစ္ပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္ သ၀ါဖ္ ၇ပတ္ ပတ္ၿပီးရင္ စအီေျပးမယ္။ စအီေျပးမယ့္ အရပ္မွာက စဖါနဲ႔မရ္၀ါက ေတာင္းဆိုတဲ့ သေကၤတပဲ က်န္ေတာ့တယ္။ ေဒသဖြံ႔ၿဖိဳးေရးေတြလုပ္လိုက္ေတာ့ အနည္းငယ္သာျမင့္တဲ့ေတာင္အျဖစ္ က်န္ေတာ္တာကိုေတြ႔ ရတယ္။ ကၽြန္ေတာ္က အခုအေျခအေနမွာက ပန္ကာေတြ အဲကြန္းေတြဖြင့္ထားတဲ့ ေအာက္ကသြားရမွာ။ တမန္ေတာ္ အီဗရာဟင္မ္ (အ.စ)ရဲ႕ ၾကင္ယာေတာ္ ဟာဂ်ရာသခင္မက သူ႔သားအတြက္ ေရရွာတဲ့အခ်ိန္မွာ ဘယ္လိုေသာကနဲ႔ ဒီလိုေတာင္စြယ္ေတြၾကား၊ သဲေသာင္ျပင္ ေပၚမွာ လြင္တီးေခါင္အရပ္ အေပၚေနပူ၊ ေအာက္အပူၾကားမွာ ေရရရွိေရးအတြက္ ဘယ္လိုေသာကထားခဲ့သလဲ။ ဒါကို ကၽြန္ေတာ္တို႔အတူသြား အုပ္စု၀င္ေတြက ငါတို႔သာငါတို႔သားသမီးအတြက္ဆို ဘယ္လိုမ်ားေသာကထားမလဲ ဆိုတဲ့ စိတ္သြင္းၿပီးသြားၾကတဲ့အခါ အဲကြန္းဖြင့္ထားေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ခႏၶာကိုယ္ေတြဟာ ေခၽြးေတြနဲ႔ ရႊဲနစ္ေန ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္ရဲ႕အာ႐ံုကို လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း ေလးေထာင္၊ ငါးေထာင္ကို ပို႔ၾကည့္ပါတယ္။

အဲဒီမွာရွိတဲ့ေက်ာင္းေတာ္ကို ဘိုင္သြလႅာဟ္လို႔လည္းေခၚသလို၊ အလ္မဆ္ဂ်စ္ဒ္ဒြလ္ဟရမ္လို႔လည္း ေခၚပါတယ္။ အလ္ဘိုက္သ္ဆိုတာကို လြယ္လြယ္ေလးဘာသာျပန္လိုက္ရင္ (ညဖက္ကုန္ဆံုးေစတဲ့ေနရာ)လို႔ ေတြ႔ရပါတယ္။ အိမ္လို႔လဲ ဘာသာျပန္လို႔ရပါတယ္။ သူ႔ကို ဆက္ၿပီးတိုးခ်ဲ႕စဥ္းစားလိုက္ရင္ အလ္ဘိုက္သ္ဆိုတဲ့ဟာက ဂုဏ္သိကၡာ၊ အဆင့္အတန္းဆိုတာလည္း အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ ဒီေက်ာင္းေတာ္ရဲ႕ ပရ၀ဏ္ကို ေရာက္လာတဲ့လူေတြ သူတို႔ တာ၀န္ေက်ပြန္စြာ ေဆာင္ရြက္ၿပီးေတာ့ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာ အဆင့္အတန္းကို ျမင့္မားေအာင္ လုပ္ရင္း နဲ႔ ေနာက္ထပ္လူနဲ႔၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၀င္ေတြရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာ အဆင့္အတန္းျမင့္မားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ဖို႔ ဒီေက်ာင္း ေတာ္ကေန သင္ၾကားေပးေနတယ္ဆိုတဲ့ သင္ခန္းစာလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ လက္ခံရရွိႏိုင္ပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခါ `အလ္မဆ္ဂ်ိဒ္ဒုလ္ ဟရာမ္´။ အဲဒီေတာ့ ဒီဘက္မွာ (အလ္မဆ္ဂ်ိဒ္) ဒီဘက္မွာ (ဟရာမ္) ကၽြန္ေတာ္တို႔က အျခားအခ်ိန္မွာ ေသေသခ်ာခ်ာစဥ္းစားၾကည့္ပါ။ ဟရာမ္ဆိုတဲ့ပစၥည္း၊ အရာကို ေၾကာက္ၾကပါ တယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီေဒသကိုေရာက္သြားေတာ့ ဘယ္ကုိသြားမလဲဆိုေတာ့ အားလံုးက ဟရာမ္၊ ဟရာမ္၊ ဟရာမ္။ အဲဒါဘယ္လိုျဖစ္တာလဲ။ ဒီဟရာမ္နဲ႔ ဟိုဟရာမ္အတူတူဘဲ။ အမွန္က ဟရာမ္ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္က တားျမစ္ထားျခင္း။ အဲဒီအရပ္ အဲဒီေဒသ အဲဒီပတ္၀န္းက်င္မွာ လူနဲ႔လူ႔ပတ္၀န္းက်င္ကို ပ်က္စီးဆံုး႐ွံဳးထိခိုက္နစ္နာေစမယ့္ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရး ပ်က္ျပားေစမယ့္ကိစၥရပ္မ်ား ကို ႀကံစည္ျခင္း၊ ေျပာဆိုျခင္း၊ ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ျခင္းစတဲ့ အမႈကိစၥအ၀၀ေတြကို တားျမစ္ပိတ္ ပင္ထားတဲ့အရပ္ျဖစ္ေနေတာ့ အဲဒီအရပ္ေဒသက ေအာ္တိုမက္တစ္ မေကာင္းမႈဒုစ႐ိုက္ေတြကေန တားျမစ္ထားတဲ့ အတြက္ ေကာင္းမႈသုစ႐ိုက္ေတြ ေဆာင္ရြက္ေသာ၊ ျမင့္ျမတ္ေသာ၊ သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ေသာေနရာ ျဖစ္သြားရျခင္း ျဖစ္တယ္။

၁။ အဲဒီမွာ ဘာကုိတားျမစ္ထားတာလဲဆိုရင္ (အဲဒီတားျမစ္ခ်က္က အေရးႀကီးဆံုး ပြိဳင့္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ျမင္ပါတယ္။) ေသာင္၀္ဟီးဒ္လို႔ေခၚတဲ့ အလႅာဟ္အရွငျ္မတ္တစ္ပါးတည္း နိစၥထာ၀ရတည္ရွိၿပီး အလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္တစ္ပါးတည္းသာ ေလာကလူသားခပ္သိမ္းတို႔ရဲ႕ ယံုၾကည္ေလးစား၊ ကိုးကြယ္အားထားျခင္းကို ခံယူ ထိုက္ေသာ အရွင္ျဖစ္ေၾကာင္းနဲ႔ ထိုအရွင္ျမတ္၏ လမ္းညႊန္ျပဌာန္းမိန္႔ၾကားခ်က္ (အလ္ကုရ္အာန္)ကို ဂ်မာအသ္ အစုအေ၀းျဖင့္ လို္က္နာအေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။  (ဒီေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ္ရွင္းျပခ်င္ပါတယ္။ ကမၻာေပၚမွာ ဘာသာတရားေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ အဲဒီဘာသာတရားေတြနဲ႔မတူတဲ့ လူ႔ဘ၀တည္ ေဆာက္မႈလမ္းစဥ္ဆိုတဲ့ (ဒီန္) အစၥလာမ္မွာဘဲ ဂ်မာအသ္နဲ႔ လုပ္ရတဲ့ အလုပ္ေတြရွိပါတယ္။ က်န္တဲ့ဘာသာ တရားေတြမွာ ဂ်မာအသ္အစုအေ၀းနဲ႔ လုပ္ရျခင္းကိစၥ ဘာမွမရွိပါဘူး။ အားလံုးသည္ တစ္ကိုယ္ရည္တစ္ကာယ မိမိအက်ိဳးစီးပြားအတြက္ ၀တ္ျပဳတည္ေဆာက္ ေဆာင္ရြက္ကုသိုလ္ရယူၾကတာဘဲ ရွိပါတယ္။ အဲဒါဟာ အစၥလာမ္ရဲ႕အင္မတန္ထူးျခားတဲ့ အေနအထားပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က အဲဒီေဒသကို ေရာက္သြားတာ တနလၤာ၊ အဂၤါဆိုေတာ့ သိပ္မသိသာေသးဘူး။ ၾကာသပေတးေန႔ေရာက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္ တို႔အားလံုး ၾသခ်သြားပါတယ္။ ဒီလူေတြ ဘယ္ကေရာက္လာၾကတာလဲ။ သူတို႔ဆီမွာ ေသာၾကာက အလုပ္ပိတ္၊ ႐ံုးပိတ္ရက္ဆိုေတာ့ ဂ်ဳမုအာဟ္ဆြလားသ္ကုိ အစုအဖြဲ႔နဲ႔တည္ေဆာက္ဖို႔ရန္အတြက္ ဂ်မာအသ္ဆိုတဲ့ ၾကာသပေတးေန႔ မဂ္ရိဘ္မတိုင္ခင္ကတည္းက လူေတြအမ်ားႀကီးေရာက္လာတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဂ်ဳမုအာဟ္ကို အတြင္းပိုင္းထိ၀င္ၿပီး ဖတ္ဖို႔စီစဥ္ထားေပမယ့္ ၀င္လို႔မရခဲ့ပါဘူး။ အဲဒီလူေတြ အလႅာဟ္ဟုအက္ဘရ္၊ လက္ၠဘိုက္ၠ ဆိုၿပီးေအာ္တဲ့ အသံေတြၾကားရေတာ့ ကမၻာေပၚကလူေတြ ေၾကာက္မယ္ဆို ေၾကာက္စရာဘဲလို႔ ကၽြန္ေတာ္သံုးသပ္ မိပါတယ္။) အဲဒီလို ဂ်မာအသ္အစုအေ၀းျဖင့္ လက္ေတြ႔ပံုေဖာ္လိုက္နာက်င့္သံုး အေကာင္အထည္ေဖာ္ရင္းနဲ႔ ကမၻာ့လူသားအားလံုး၏ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေဘးကင္း လံုၿခံဳၿပီးဘက္စံုဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး ကိစၥရပ္မ်ားကို စုေပါင္း ေဆာင္ရြက္ရာဗဟိုဌာနကို အလ္မဆ္ဂိ်ဒ္ ဒုလ္ဟရာမ္လို႔ ေခၚပါတယ္။

ဒီမွာ နည္းနည္းေလးခၽြတ္ေခ်ာ္ေနတဲ့ အခ်က္တစ္ခုရွိပါတယ္။ အဲဒါဘာလဲဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ က်မ္းျမတ္ ကုရ္အာန္မွာ ဒီဟရာမ္ဆိုတဲ့ နယ္ေျမဟာ တစ္ခုပဲရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အမွန္အတိုင္းေတာ့ ေျပာဆိုတင္ျပ ရမွာပဲျဖစ္ပါတယ္။ က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္ စူရာဟ္ ၉း၂၈ မွာ ေဖာ္ျပထားတာက ဟရာမ္က တစ္ေနရာဘဲ။ မတ္စ္ဂ်ီဒြလ္ဟရာမ္သည္ေက်ာင္းေတာ္ရဲ႕ ပရ၀ဏ္မွာ ရွိရ္က္၊ ကုဖ္ နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့မည္သည့္ အမႈကိစၥမ်ိဳးကိုမွ ေဆာင္ရြက္ျခင္း မရွိေစရလို႔ တားလိုက္တာ။ ဒါေပမယ့္ လက္ရွိက ဟရမိုင္းရွရီဖိုင္း ဆိုၿပီးျဖစ္လာတာ။

မဒီနာကိုပါ လက္ရွိဟရာမ္ထဲမွာထည့္ထားတယ္။ အဲဒီေတာ့ မဒီနာကိုပါ Non Muslim က ၀င္လို႔မရဘူး။ ကုရ္အာန္အရဆိုရင္ေတာ့ မုရွ္ရိက္ေတြ ခ်ဥ္းကပ္မႈမရွိေစရတဲ့ ဟရာမ္က မဆ္ဂ်ိဒ္ဒုလ္ဟရာမ္ ကိုပဲ ေျပာတာ။ ဒါေပမယ့္ လက္ရွိအုပ္ခ်ဳပ္သူ ဘုရင္မင္း နဲ႔ စဥ္ဆက္အုပ္ခ်ဳပ္လာတဲ့ ဘုရင္ေတြရဲ႕ သတ္မွတ္ခ်က္ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကုရ္အာန္အရပါလို႔ သြားေျပာလို႔ရွိရင္ လက္ျဖစ္ေစ၊ ဇက္ျဖစ္ေစ ျဖတ္ခံထိသြားမွာျဖစ္တယ္။

၂။ မဆ္ဂ်ိဒ္ဒီလ္ ဟရာမ္ဆိုတဲ့အရပ္ကို လူသားမွန္လွ်င္ (အတည္တက်ေနထိုင္သူျဖစ္ေစ၊ ယာယီခရီး သြားျဖစ္ေစ) လူ႔အခြင့္အေရးအျပည့္အ၀ ရရွိခံစားခြင့္ ရရွိၿပီး ခြဲျခားဆက္ဆံမႈ ကင္းမဲ့သည့္ေနရာဌာနအျဖစ္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က သတ္မွတ္ေပးထားတဲ့ေနရာျဖစ္တယ္။ အခုလက္ရွီ အဲဒီလူသား (အႏၷားစ္)ဆိုတဲ့ေနရာမွာ အလ္မြတ္ဆလင္မ္ ျဖစ္ေနပါတယ္။ အင္ရွာအလႅာဟ္ ကမၻာေပၚမွာ အုလီလ္အမ္ရိ မိမ္ကူမ္ဆိုတဲ့ မုအ္မင္န္ မြတ္ဆလင္မ္ေတြထဲက အမိန္႔သတ္မွတ္ျပဌာန္းပိုင္ခြင့္ရွိတဲ့ မဂ်္လစ္ေစ႐ွဴရာဟ္ဆိုတဲ့ ဆံုးျဖတ္ပုိင္ခြင့္ရွိေသာ ေကာင္စီတစ္ရပ္ေပၚေပါက္လာၿပီး အူလီလ္အလ္ဗားဘ္လို႔ေခၚတဲ့ ဥာဏ္ရွင္ပညာရွင္ေတြရဲ႕ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ရဲ႕ သြန္သင္ဆံုးမမႈကို သူတို႔(ဘုရင္)ကို အဆိုျပဳတင္ျပၿပီး ဆံုးျဖတ္လိုက္မယ္ဆိုရင္ (ကၽြန္ေတာ္ဆႏၵအရ အႀကံျပဳတင္ ျပပိုင္ခြင့္ရွိမယ္ဆိုရင္ အဲဒီ အလ္မဆ္ဂ်ိဒ္ဒီလ္ ဟရာမ္ဆိုတဲ့ေနရာကို ဒီေန႔ အီတလီႏိုင္ငံမွာရွိေနတဲ့ ဗာတီကန္လို သီးျခားလြတ္လပ္တဲ့ ေနရာေဒသအျဖစ္ သတ္မွတ္ေဆာင္ရြက္ဖို႔ ကၽြန္ေတာ္အဆိုျပဳတင္ျပမွာျဖစ္ပါတယ္။) အစၥလာမ္ကမၻာ့ ပညာရွင္ႏွင့္ စီမံခန္႔ခြဲပိုင္ခြင့္ရွိသူေတြက လိုအပ္သလို ေဆြးေႏြးညႇိႏႈိင္းေဆာင္ရြက္ရင္ ရမွာပါ။

၃။ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ၊ နာမ္ပိုင္းဆိုင္ရာတို႔မွာ သူတို႔ရဲ႕ယုံၾကည္သက္၀င္၊ အသက္ရွင္ဘ၀တည္ေဆာက္မႈ မွန္သမွ်ကို သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္မႈေတြ ျဖစ္ေစရန္ အၿမဲတမ္း၊ ဂ႐ုတစိုက္သြန္သင္ဆံုးမေနတဲ့ ဗဟိုဌာနလည္းျဖစ္ပါ တယ္။ လူေတြရဲ႕စိတ္ပိုင္းဆုိင္ရာေရာ၊ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာေရာ တည္ရွိေနတဲ့သူတို႔ရဲ႕ စိတ္ဓါတ္ေတြ၊ ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔လည္း အဲဒီအရပ္ေဒသကို ေရာက္သြားေတာ့ စည္းကမ္းေတြ လုိက္နာေနတယ္။ စိတ္ဓါတ္ ေတြတည္ၾကည္ေနတယ္။ ယုတ္မာ၊ ေကာက္က်စ္ပက္စက္ၿပီး သူမ်ားကို ဒုကၡေပးခ်င္တဲ့ မေကာင္းတဲ့ မေကာင္းတဲ့စိတ္ေတြေပ်ာက္ေနတယ္။ ႏူးည့ံသိမ္ေမြ႔ေနၾကပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ အဲဒီေနရာမွာ အလႅာဟ္ေနလို႔လား။ အလႅာဟ္မေနပါဘူး။ အဲဒီေက်ာင္းထဲမွာ အလႅာဟ္ေနလို႔လား။ မေနပါဘူး။ တစ္ခုေတာ့ ရွိပါတယ္။ ပစၥည္း၀ယ္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ထက္၀က္ေစ်းဆစ္ဖို႔ မေမ့ပါႏွင့္။

၄။ အဲဒီေက်ာင္းေတာ္ႀကီးဟာ ကိုးကြယ္အားထားရာေနရာလား။ ကိုးကြယ္ျခင္းခံထိုက္တဲ့ ေနရာလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ စဥ္းစားစရာေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ႏွလံုးသားမွာ အၿမဲတမ္း ဒီေက်ာင္းေတာ္ရဲ႕စိတ္ဓါတ္ကို ထည့္ထားလိုက္ရင္ မိမိေရာက္ရွိေနတဲ့အရပ္ေဒသမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေတြ အၿမဲတမ္း က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ရဲ႕သြန္သင္ဆံုးမမႈေတြနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကိုယ္ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဆံုးမနာယူေနလို႔ရတယ္ဆိုတာ ထင္ရွားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီေက်ာင္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးလို႔ေျပာတဲ့အခ်ိန္မွာ ပညာရွင္ေတြက အိမ္ေတာ္ ဟာ ကိုးကြယ္အားထားရာ လံုး၀မဟုတ္၊ ကိုးကြယ္ရာမဲ့ေနရာသာျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ဟုိမွာရဲေတြရွိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ထင္တာ မမွားဘူးဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ျမန္မာႏိုင္ငံရယ္၊ ပါကစၥတန္လို ႏိုင္ငံရယ္၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္လို ႏိုင္ငံက လူေတြက နည္းနည္းသည္းသည္း လႈပ္တယ္။ နည္းနည္းလို႔ေျပာတာေတာင္ ကိုယ္တိုင္ပါေတာ့ ေလ်ာ့ေျပာ လိုက္တာ။

ေျပးၿပီးေတာ့ အုပ္ထားတဲ့အ၀တ္စကို ဆြဲတယ္။ အားရပါးရနမ္းတယ္။ ပါသြားတဲ့ ပစၥည္းတစ္ခုခုကို အဲဒီ အ၀တ္စမွာသုတ္တယ္။ တခ်ိဳ႕က ကပ္ေက်းယူသြားတယ္။ ကပ္ေက်းေလာက္ေတာ့ အဲဒီပိတ္က မရပါဘူး။ ဘယ္သူ႔ ကို႐ွံဳးသြားလဲဆိုရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံက ခဲတံခၽြန္တဲ့ ေခါက္ဒါးကို ႐ွံဳးသြားတယ္။ အဲဒီပိတ္ကို လွီးျဖတ္၍ယူလာေသာ လူရွိတယ္။ အဲဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔က စဥ္းစားတာ ဒီအ၀တ္ႀကီးက ျမင့္ျမတ္တယ္။ ကုသိုလ္ရမယ္လို႔ထင္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဆန္႔က်င္ဖက္ ေတြးတတ္တဲ့ အျမင္ရွိေတာ့ ဒီလူသည္ အင္မတန္လွပတင့္တယ္ေအာင္ အလွဆင္ထားေသာ ပစၥညး္ကို ႐ုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ျဖစ္ေအာင္ ဖ်က္ဆီးျခင္းသာျဖစ္တယ္။

ၿပီးေတာ့ ေက်ာက္တံုးနက္ႀကီးကို မရမကနမ္းတယ္။ ဖီလင္ကို ေရွ႕တန္းတင္တဲ့ လူေတြေပါ့။ အဲဒီလို ဖီလင္ကို ေရွ႕တန္းတင္တဲ့လူေတြကို အာရဗ္ရဲက ေတြ႔ရင္ ပထမေတာ့ ေကာင္းေကာင္းေျပာတယ္။ မရရင္ ဆြဲထုတ္လိုက္တယ္။ ဒီဘက္မွာ အလႅာဟ္ကေျပာတယ္။ (အီဘရာဟီးမာ မူဆြလႅာဟ္) အီဘရာဟင္မ္(အ) ရပ္တည္ခဲ့တဲ့ ေနရာ။ ဒီေနရာကေန လူနဲ႔လူ႔ပတ္၀န္းက်င္ကို ဖြံၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ စီမံခန္႔ခြဲအေကာင္ အထည္ေဖာ္ခဲ့တဲ့ မူလဘူတေနရာလို႔ေျပာေတာ့ အဲဒီေျခရာဆိုတဲ့ ေနရာကို ကာထားေတာ့ အဲဒီအကာအရံကို လက္နဲ႔ထိၿပီး နမ္းၾကျပန္တယ္။ အဲဒါဘာလဲ။ ဖီလင္ေပါ့။ အင္ဒိုနီးရွား၊ မေလးရွားေတြ အဲဒါမ်ိဳးမလုပ္ဘူး။ ၾကည့္႐ံုၾကည့္ၿပီး သြားလုိက္ပါတယ္။

ဟဂ်္နဲ႔အြမ္ရာကို Tour နဲ႔အျမတ္ယူၿပီး လုပ္တဲ့လုပ္ငန္းက ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံတည္းရွိတယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ထင္ ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ေတြ႔ခဲ့တဲ့ အေနအထားကို ေျပာတာ။ အင္ဒိုနီးရွားတို႔ ဘာတို႔ဆိုရင္ သူတို႔ရဲ႕မဆ္ဂ်ိဒ္တို႔ Center တို႔ကေန တဆင့္ ပို႔ေပးၾကတာ။ အဲဒီလူေတြမွာ ဘာမွ ေအးဂ်င့္ေၾကးေတြ၊ ဘာေတြ မရွိဘူး။ မေပးရဘူးလို႔ ကၽြန္ေတာ္ထင္ပါတယ္။  ကၽြန္ေတာ္တို႔ အဲဒီအရပ္မွာ အၿမဲႏွလုံးသြင္းေနရတာက (လာရွရီက လက္က္)(အလႅာဟ္ဟြမၼလဘ္ဘိုက္ၠ)။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ စူရာဟ္ ဟဂ်္မွာ အလႅာဟ္အမိန္႔ေတာ္အရ အီဘရာဟင္မ္(အ)က၊ ဖအဲဇၨ္င္း၊ ဖင္းနားစ္ (လူသားေတြကိုဖိတ္ေခၚေၾကညာေလာ့) အဲဒီမွာလည္းၾကည့္။ လူေတြကိုပဲ အသံေပး ဖိတ္ခိုင္းတယ္။ မြတ္ဆလင္မ္ေတြလို႔ မပါဘူး။ မုအ္မင္န္ေတြလို႔ မပါဘူး။ လူေတြကို အသံျပဳလိုက္၊ ဒီဟဂ်္အတြက္ ဖိတ္ေခၚလိုက္။ သူတို႔ေတြက သူတို႔အစီအစဥ္နဲ႔သူတို႔ လာၾကလိမ့္မယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔အသံၿပဲတဲ့ လူေအာ္ရင္ေတာင္ လမ္းထိပ္ထက္ ပိုမၾကားရဘူး။

ဒါေပမယ့္ ဒါသည္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က မိမိရဲ႕အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈကို ျဖစ္ေျမာက္ေအာင္ လုပ္တဲ့အတြက္ ဒီကေန႔ ႏွစ္ေပါင္းေလးငါးေထာင္ရွိတဲ့အခ်ိန္မွာ လူေတြသိန္းနဲ႔ခ်ီရွိေနတယ္။ အြမၼရာဟ္မွာေတာင္ ဒီေလာက္ရွိရင္ ဟဂ်္မွာဆိုပိုမ်ားမွာေပါ့။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ စူရာဟ္ ၁၄း၃၇ မွာၾကည့္ရင္ အီဘရာဟင္မ္(အ)က သူ႔ရဲ႕မူလ အီဂ်စ္နဲ႔ ဆီးရီးယားကို ျပန္သြားဖို႔ လုပ္တဲ့အခါက်ေတာ့ ဟာဂ်ရာသခင္မရယ္။ သားေတာ္ အိစၥမာအီလ္(အ)ရယ္၊ ေနာက္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို ယံုၾကည္သက္၀င္တဲ့ လူေတြရယ္၊ ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္ အခ်ိဳ႕ရယ္ကိုထားေတာ့ အလႅာဟ္ကိုေျပာတယ္။ အင္မတန္ စားေရရိကၡာရွားပါးတဲ့ ေတာင္ၾကားေဒသတစ္ခုမွာ ကၽြန္ေတာ္သူတို႔ကို အလႅာဟ္အားကုိးမႈ တစ္ခုတည္းနဲ႔ ထားခဲ့ပါၿပီ။ အလႅာဟ္သူတို႔ကို စားေရရိကၡာေပါမ်ားဖို႔အတြက္ အရွင္သူတို႔ကို ျဖည့္ဆည္းေပးေတာ္ မူပါလို႔ ေျပာခဲ့ ပန္ၾကားခဲ့ပါတယ္။

ဒီကေန႔ လူေတြအမ်ားႀကီး သြားေနၾကတယ္။ ဥပမာ ဇမ္ဇမ္ေရ ဘာလို႔ ဒီေလာက္သန္းနဲ႔ခ်ီတဲ့ လူေတြ ေသာက္ေနတာ မကုန္လည္းလို႔ အရဗ္မွာေမးရဲတဲ့လူ ကၽြန္ေတာ္တို႔အဖြဲ႔ပဲရွိတယ္။ က်န္တဲ့လူေတြေမးရေကာင္းမွန္း သိမွာမဟုတ္ဘူး။ သူတို႔ကလည္းရွင္းျပပါတယ္။ လူေတြဘယ္ေလာက္မ်ားမ်ား သံုးသံုး၊ သံုးလိုက္တဲ့ ပမာဏ အတိုင္း ၁၀ စကၠန္႔ျပည့္တိုင္း တြင္းထဲမွာ ျပန္ျပည့္သြားတယ္။ ဇမ္ဇမ္ေရဟာ ေရာဂါေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေပ်ာက္ တယ္လို႔ အဆိုရွိေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္မသိဘူး။ တစ္ခုရွိတာက ေသာက္လိုက္ရင္ အေမာေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေျပသြား တာေတြ႔ရတယ္။ ေရငတ္လည္းေျပတယ္။ ဇမ္ဇမ္ေရတြင္း ျဖစ္လာတဲ့ အေနအထားကို ေလ့လာၾကည့္ရင္ ေတာ္ေတာ္ေလးစိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းတာေတြ႔ရပါတယ္။

ဟဂ်္နဲ႔အြမ္ရာဟ္ သြားလုပ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကုသိုလ္ရမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဟဂ်္နဲ႔အြမ္ရာဟ္ဟာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ရဲ႕ ဥပေဒလမ္းညႊန္ျပဌာန္းခ်က္ကို လိုက္နာက်င့္သံုးအေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္အတြက္ အျပည့္အ၀ေဆာင္ရြက္ပါလို႔ ေျပာထားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဟာဂ်ီေခၚခံရတာကေတာ့ အျမတ္ေပါ့ဗ်ာ။ တခ်ိဳ႕လူေတြရွိတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ေဆြမ်ိဳး သားခ်င္းထဲကဘဲ ရွိေနတယ္။ တစ္ေခါက္သြားၿပီးၿပီ။ ဒုတိယအေခါက္သြားဖို႔ ေပၚလာေတာ့ `ငါအျပစ္လုပ္ထားတာ ေတာ္ေတာ္မ်ားေနၿပီ။ အဲဒီေတာ့ ဟုိမွာနည္းနည္းသြားေခ်လိုက္ဦးမယ္´လို႔ေျပာပါတယ္။

အမွန္က ဒီကိစၥဟာ အေတြးအေခၚလြဲမွားခ်က္သာျဖစ္ပါတယ္။ လူတစ္ေယာက္က ေကာင္းတာလုပ္ရင္ ေကာင္းက်ိဳးကို ႐ွဳျမင္ခံစားရမယ္။ ဆိုးတာလုပ္ရင္ ဆိုးက်ိဳးကို ႐ွဳျမင္ခံစားရမယ္။(ကုရ္အာန္) ဆိုးတာေတြ အမ်ား ႀကီးလုပ္ၿပီး ဟဂ်္ေလးအြမ္ရာဟ္ေလး တစ္ေခါက္ႏွစ္ေခါက္ေလာက္သြားၿပီး ငါတို႔အျပစ္ေတြေတာ့ ေခ်ခဲ့ၿပီ။ ျပန္လာ ေတာ့ ငါတို႔ေတာ့ သူေတာ္စင္၊ သူေတာ္ေကာင္းဘဲဆိုၿပီးေတာ့ မျဖစ္လာႏိုင္ပါဘူး။ အဲဒီအသိအမွားႀကီးကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ နားလည္သေဘာေပါက္ဖို႔လိုပါတယ္။ မွ်ေ၀ပါတယ္။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကေတာ့ (၃း၉၅) အမိန္႔ ရွိပါတယ္။ ဘာလဲ (ကြလ္ ဆြဒကလႅာဟ္) `အလႅာဟ္အရွင္သည္ အမွန္ကုိပဲ ေျပာသည္။ သစၥာစကားကိုသာေျပာ သည္။´ (ဖသ္သေဘအူ – မိလႅသ အိဗ္ရာဟီမာ ဟနီးဖာ) `အီဗရာဟင္မ္(အ) ရဲ႕ မိလႅသ္ အစဥ္အလာ ေကာင္းမြန္ ေသာ၊ စနစ္၊ လမ္းစဥ္သည္ ေျဖာင့္မတ္မွန္ကန္ၿပီး ရွိရ္က္ဆိုတဲ့ အမႈကေနေသြဖည္ေနပါတယ္။´

ဘယ္ေတာ့မွ ရွိရ္က္ နဲ႔မအပ္စပ္ဘူး။ ၿပီးေတာ့ သူဟာေျပာရင္ ေျပာတဲ့အတိုင္းလုပ္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အလႅာဟ္ကို ယုံတယ္ဆိုရင္ အလႅာဟ္ကို ယံုတယ္။ အလႅာဟ္ကိုယုံပါတယ္လို႔ ေျပာၿပီးမွ အလႅာဟ္ကို ယံုဖို႔အတြက္ ဘယ္ပုဂၢိဳလ္ဆရာသခင္ႀကီးကေတာ့ အလႅာဟ္အခ်စ္ေတာ္၀လီ သူေတာ္စင္ျဖစ္လို႔ သူကတဆင့္ အလႅာဟ္ကို ေျပာေပးမွ ျဖစ္မယ္ဆိုတာေတြက အစၥလာမ္နဲ႔မသက္ဆိုင္တဲ့ အေနအထားတစ္ရပ္ပါ။ (၀မာကားန၊ မီနလ္ မုရွ္ေရ ကီးန္) `အီဗရာဟင္မ္ဟာ ဘယ္ေတာ့မွ ရွိရ္က္လို႔ေျပာတဲ့ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္နဲ႔တစ္စံုတစ္ရာကို တုဖက္၊ ႏႈိင္းယွဥ္၊ ယွဥ္တြဲ၊ ကိုးကြယ္၊ ယံုၾကည္၊ အားထား၊ ေလးစား၊ လိုက္နာက်င့္သံုး၊ အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္း လံုး၀(လံုး၀) မရွိတဲ့သူေတြထဲမွာ အပါအ၀ငျ္ဖစ္ပါတယ္။ ကုရ္အာန္ (၃း၉၆)မွာ-

`ပထမဦးဆံုးေသာ အိမ္ေတာ္ဟာ လူသားေတြအတြက္ ေဆာက္လုပ္ထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။´ တနည္းအားျဖင့္ လူသားေတြအက်ိဳးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ရန္ျဖစ္ပါသည္။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ဟုိမွာ ေရာက္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ အခ်ိန္ရလို႔ ကၽြန္ေတာ္ Online မွာ တင္လိုက္တယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ကိုသာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က အစြမ္းအစေပးၿပီး စြမး္ေဆာင္ႏိုင္တဲ့ အရည္အခ်င္းရွိရင္ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ပါ အီဗရာဟင္မ္(အ)ရဲ႕ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြ၊ သူ႔ရဲ႕ သားစဥ္ေျမးဆက္ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြကို ထက္ၾကပ္မကြာ လုိက္နာက်င့္သံုးခဲ့တဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕အႏိၱမတမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္(ဆြ)နဲ႔ အိမ္ေတာ္သူအိမ္ေတာ္သားမ်ား၊ ဆြဟာဘာသာ၀ကမ်ား လက္ေတြ႔ပံုေဖာ္ခဲ့တဲ့အေနအထားကို ဟဂ်္နဲ႔အြမ္ရာကို လာတဲ့လူေတြတတ္ကၽြမ္းတဲ့ ဘာသာစာ စကားမ်ားနဲ႔ အသိေပးႏိုင္လိုက္ရင္ အားလံုးအတြက္ ပိုမိုအက်ိဳးရွိၿပီးသား ျဖစ္သြားမွာေပါ့။

အီဘရာ ဟင္မ္(အ)ရဲ႕ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔လို တရားေဟာဆရာေတြကို သင္ေပးထားတဲ့ အခ်က္ရွိတယ္။ အီဗရာဟင္မ္(အ)က ဆီးရီးယားတို႔ အီဂ်စ္တို႔မွာေျပာတဲ့တုန္းက စူရာဟ္ (၂၆း၇၀-၇၃) မွာပါတယ္။

သူ႔အေဖနဲ႔သူ႔အရပ္ေဒသက လူေတြကိုေျပာတာ။ `ယခင္တို႔က ကိုယ့္လက္နဲ႔ကိုယ္ျပဳလုပ္ထားတဲ့ ႐ုပ္၀တၳဳ ပစၥည္းေတြကို ကိုးကြယ္ေနၾကတယ္။ အဲဒါေတြက မွားေနတယ္။´ ဒါဆိုရင္ `မင္းတို႔ကိုးကြယ္တဲ့အရွင္က ဘယ္လို လဲ။´ အဲဒီအခါေျပာတဲ့ အေနအထားေလး။ အဲဒီဟာကို အလ်ဥ္းသင့္ရင္ ေခါင္းစဥ္တစ္ခုအေနနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပ ပါမယ္။ အီဘရာဟင္မ္(အ)ေျပာတာက ကၽြန္ေတာ္ေရဆာေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ အဲဒီအရွင္က ကၽြန္ေတာ့္ကို ေရတိုက္ တယ္။ ကၽြန္ေတာ္ဗိုက္ဆာေနတဲ့အခ်ိန္ အဲဒီအရွင္က ကၽြန္ေတာ့္ကို အစာေကၽြးတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ဖ်ားေနတဲ့အခိ်န္ မွာ အဲဒီအရွင္ကပဲ ကၽြန္ေတာ့္ကို ေပ်ာက္ကင္းသက္သာေစတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို သင္ေပးေနတာ။ ကိုယ္ေျပာ တာကို နားေထာင္မယ့္လူေတြရဲ႕ အေျခအေနနဲ႔ လက္ခံႏိုင္စြမ္းကို ေျပာတဲ့လူက သိရမယ္။ ကိုယ္ေျပာဆိုတာကို နားမလည္တဲ့လူက လက္ခံႏိုင္စြမ္းမရွိရင္ မလိုလားအပ္တဲ့ ျပႆနာေတြျဖစ္လာမယ္။

အာရဗ္ကို ေရာက္လာေတာ့ ဒီဘက္မွာက ဆြာေဘအီန္ေတြရွိေနေတာ့ အဲဒီလူေတြကို ေျပာတာက စူရာဟ္ ၆း၇၆ မွာပါပါတယ္။ `ညဖက္ေရာက္တဲ့အခါ အီဗရာဟင္မ္(အ)က ၾကယ္ေတြ၊ ၿဂိဳဟ္ေတြကိုေတြ႔တယ္။ ဒါေတြက ကိုးကြယ္ရာလားတဲ့။ ၿပီးေတာ့ အဲဒါေတြက ေပ်ာက္သြားတယ္။ ေပ်ာက္သြားရင္ ကိုးကြယ္ရာ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ ၿပီးေတာ့ ေန၊ လကို ေျပာတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေပ်ာက္သြားတယ္။ ကိုးကြယ္ရာ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ အမွန္က ၾကယ္ေတြ၊ လေတြ၊ ၿဂိဳဟ္ေတြနဲ႔ေနကိုျပၿပီး ဒီဟာေတြကို စီရင္ျဖစ္ထြန္းေစထားတဲ့အရွင္သာလွ်င္ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္အားထားရာ ျဖစ္ေၾကာင္း ျပသေနတာျဖစ္တယ္။ ဒီကမွတဆင့္ (အင္န္နိ၀ဂ်္ ဂ်ဟသု—- )

`ကၽြန္ေတာ္သည္ စၾက၀ဠာေလာကခပ္သိမ္းနဲ႔ ကမၻာၿဂိဳဟ္ကို ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္ေစ၍ ျပန္႔ကားထိုးထြက္ ေနေသာ အရာခပ္သိမ္းကို မရွိရာမွ ရွိရာသို႔ တိုးခ်ဲ႕ဖြဲ႔စည္းျဖစ္ထြန္းေစထားေသာ အရွင္ကိုသာလွ်င္ ကၽြန္ေတာ့္ ဘ၀ရဲ႕ဦးတည္ရာအျဖစ္ ဦးတည္ပါၿပီ´လို႔ ေျပာျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က မုဆြလႅာဟ္ေပၚမွာပဲ ဖတ္ၾကၿပီး အမွန္က မုဆြလႅာဟ္ေပၚက ျပန္ရင္လည္း အၿမဲတမ္းႏွလံုးသြင္းရမွာျဖစ္တယ္။ ၿပီး၇င္ ကၽြန္ေတာ္ဟာ ေျဖာင့္မတ္ မွန္ကန္တဲ့လူ၊ ေျပာတာနဲ႔ လုပ္တာ အၿမဲညီညြတ္ေစသူ၊ အလႅာဟ္ကို ယံုတယ္လို႔ေျပာၿပီး၊ အလႅာဟ္အျပင္ တျခားအရာေတြ ယံုတဲ့လူထဲမွာ မပါဘူးလို႔ ေျပာတာ။ အလႅာဟ္နဲ႔တုဖက္ႏႈိင္းယွဥ္၊ ယွဥ္တြဲကိုးကြယ္တဲ့လူထဲမွာ ကၽြန္ေတာ္ ဘယ္ေတာ့မွ မပါဘူးလို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရြတ္ဖတ္ႏွလံုးသြင္းၾကတယ္။ အဲဒါသည္ အီဗရာဟင္မ္(အ) ရွင္းျပခဲ့တဲ့ အာယသ္ျဖစ္ပါတယ္။

စူရာဟ္ (၂း၁၂၅) `တစ္ခါက ငါအရွင္ျမတ္သည္ ဗဟိုဌာနေက်ာင္းေတာ္ကို လူသားခပ္သိမ္းအတြက္ ေရရွည္တည္တံ့ခိုင္ၿမဲၿပီး အႀကိမ္ႀကိမ္ျပန္လွည့္လာရေသာ ေနရာဌာနအျဖစ္လည္းေကာင္း၊ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာ၍ လံုၿခံဳမႈျပည့္၀ေသာ အရပ္ဌာနအျဖစ္လည္းေကာင္း၊ သတ္မွတ္ေပးထားေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေခါင္းေဆာင္မႈ အရည္အေသြးျပည့္၀ေသာ အီဗရာဟင္မ္(အ.စ) ရပ္တည္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာ လူ႔အက်ိဳးျပဳစနစ္ကို ဆက္လက္ စြဲၿမဲ စြာရပ္တည္ၾကပါေလ။

လူသားတို႔၏ စည္းလံုးညီညြတ္မႈမၿပိဳကြဲေစေရးႏွင့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း မၿပိဳကြဲေရး၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး နယ္ေျမေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ရပိုင္ခြင့္အခြင့္အေရးအျပည့္အ၀ရရွိေစရန္ ထိန္းသိမ္းကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ သူမ်ား(တြာအီဖီးန္) အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္အား စြဲၿမဲစြာအာ႐ံုစူးစိုက္မႈျပဳၿပီး အလႅာဟ္လမ္းညႊန္ျပဌားန္ခ်က္ကိုသာ အၿမဲႏွလံုးသြင္းကာ အေရးကိစၥအ၀၀ကို ေကာင္းမြန္စြာေဆာင္ရြက္ေနထိုင္ၾကသူမ်ား (အာကိဖီးန္)

အမွန္သစၥာတရား ေပၚလြင္ထင္ရွားေစရာတြင္ အလႅာဟ္ဥပေဒလမ္းညႊန္ျပဌာန္းခ်က္ေရွ႕ေမွာက္ ဦးညြတ္၊ ဦးခ်ကာအျပည့္အ၀ ႐ို႕က်ိဳးလိုက္နာျခင္းျဖင့္ မည္သည့္လမ္းစဥ္၊ စည္းမ်ဥ္းတစ္စံုတရာ၏ေရွ႕တြင္ မည္သည့္အခါမွ် ဦးညြတ္မည္မဟုတ္၊ အားကိုးမည္မဟုတ္ဟု ၀န္ခံမႈျပဳၾကျခင္း၊ အမႈကိစၥမ်ား ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ၾကရန္ ငါ၏ဂုဏ္သိကၡာ ႏွင့္ျပည့္စံုေသာ ေက်ာင္းေတာ္ကို သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္မႈျဖစ္ေအာင္ အသင္တို႔ႏွစ္ဦးျပဳလုပ္ရမည္။´ဟု တမန္ေတာ္ အီဗရာဟင္မ္ႏွင့္ အစၥမာအီလ္(အ.စ)တို႔အား အလႅာဟ္က မွာၾကားေလသည္။

ဒါကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ သြ၀ါဖ္မွာလည္း ႏွလံုးသြင္းၾကတယ္။ အဲဒီကေနတဆင့္ တက္ၿပီး အီဘရာဟင္မ္(အ) နဲ႔ သူ႔မိသားစုအေၾကာင္းေတြ ေဇယာရသ္လုပ္တဲ့အခိ်န္မွာ တမန္ေတာ္မုဟမၼဒ္(ဆြ)ႏွင့္ သူ႔ရဲ႕အိမ္ေတာ္သူ အိမ္ေတာ္သားေတြနဲ႔၊ အဆ္ြဟာဘ္ေတာ္ေတြရွိေနတဲ့ မဒီနာကို အဲယားကြန္း ကားနဲ႔သြားတဲ့အခ်ိန္မွာ တမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္(ဆြ)နဲ႔ သာ၀ကႀကီး အဘူဘကၠရ္(ရဒြီ)တို႔ ရန္သူလိုက္ၿပီး လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္လို႔ မကၠာဟ္ကေန မဒီနာကို သြားခဲ့ရတဲ့ အဲဒီ ေခတ္အခါက ပံုရိပ္ကို ျမင္ၾကည့္ေတြးၾကည့္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔မ်က္ရည္ က်ခဲ့ရပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အုဟုဒ္ကို ေရာက္သြားတဲ့အခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မ်က္ရည္မဆည္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ အုဟုဒ္မွာ စစ္ျဖစ္ခဲ့စဥ္က တမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္ရဲ႕ စစ္ေရးမဟာဗ်ဴဟာနဲ႔ အမိန္႔ေတာ္ေတြကို တခ်ိဳ႕အဆြ္ဟဘ္ေတာ္ေတြ တိက်စြာမလိုက္နာႏိုင္ခဲ့တဲ့ အတြက္ ေအာင္ပြဲမေရာက္ခင္( ပန္းတိုင္မေရာက္ခင္ ေလွာ္တက္ေထာင္မိလိုက္လို႔) တဖက္ရန္သူဘက္က အင္မတန္ စစ္ေရးကၽြမ္းက်င္တဲ့ ခါလီဒ္ဘင္၀လီဒ္လို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးက ဖမ္းၿပီးတိုက္ခဲ့တဲ့ အတြက္ အထိနာခဲ့ပါတယ္။ အမွန္က တမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္(ဆြ)ဟာ အင္မတန္စစ္ေရး ကၽြမ္းက်င္တဲ့ မဟာဗ်ဴဟာ ေျမာက္ဆရာႀကီး ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ အုဟုဒ္ေတာင္ေပၚမွာ ခုခံစစ္ဆင္ႏႊဲဖို႔ ေနရာယူထားခဲ့တဲ့ အေနအထားဟာ အရမ္းေကာင္းပါ တယ္။ ဒါေပမယ့္ တခ်ိဳ႕ေသာ လူေတြရဲ႕မွားယြင္းမႈေၾကာင့္ စစ္ေရးနိမ့္ၿပီး ရန္သူဘက္က ဘဒရ္စစ္ပြဲမွာ က်ဆံုးခဲ့တဲ့ အဗူဂ်ာဟီလ္ရဲ႕ဇနီး ဟိႏၵရဲ႕ လက္စားေခ်မႈကို တမန္ေတာ္ရဲ႕ ဦးေလးဟမ္ဇာ(ရဒြီ)လုပ္ႀကံ သတ္ျဖတ္ျခင္းခံခဲ့ရ ပါတယ္။ ဒါေတြကို ၾကည့္ျမင္သိရွိၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔ တမန္ေတာ္မုဟမၼဒ္(ဆြ)နဲ႔တကြ အစၥလာမ္ရဲ႕မီး႐ွဴးတန္ေဆာင္ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ရဲ႕ လမ္းစဥ္ထြန္းကား ျပန္႔ပြားေရးအတြက္ မိမိအသက္အုိးအိမ္ကို စြန္႔လႊတ္ၿပီး ကိုယ္က်ိဳးစြန္႔ အနစ္နာခံခဲ့တဲ့ တမန္ေတာ္ရဲ႕ အဆြဟဘ္ေတာ္ေတြရဲ႕ စိတ္ဓါတ္၊ အမူအက်င့္နဲ႔ ယံုၾကည္ခ်က္အီမာန္မ်ိဳး၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ဆတက္ထမ္းပိုး တိုးၿပီးေပးပါ အို – အလႅာဟ္၊ ယခုၾကြေရာက္နားေသာတ ဆင္ေနၾကတဲ့ လူႀကီးမင္း မ်ား အားလံုးအေပၚသို႔လည္း အီဗရာဟင္မ္(အ)နဲ႔ သူ႔ရဲ႕ၾကင္ယာေတာ္၊ မိသားစု၀င္မ်ား သားစဥ္ေျမးဆက္မ်ား၊ တမန္ေတာ္မုဟမၼဒ္(ဆြ)နဲ႔ ဆြဟ္ဘာ၊ သာ၀က၊ အိမ္ေတာ္သူ အိမ္ေတာ္သားမ်ားရဲ႕ ကိုယ္ကိ်ဳးစြန္႔ အနစ္နာခံကာ အစၥလာမ္ရဲ႕ မီး႐ွဴးတန္ေဆာင္ အလင္းေရာင္ကို ထြန္းလင္းစြာ ေတာက္ေျပာင္ရင္းနဲ႔ မိမိတို႔ကိုယ္တိုင္ အစၥလာမ္၊ မြတ္ဆလင္မ္အျဖစ္ အီမာန္ခိုင္မာ၍ ၎တို႔ကဲ့သို႔ ေသတပန္ သက္တဆံုး မိမိတို႔ရဲ႕သားစဥ္ေျမးဆက္ကိုပါ မြတ္ဆ လင္မ္အျဖစ္နဲ႔ေနၿပီး၊ မြတ္ဆလင္မ္အျဖစ္ေသသူမ်ားျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားေဆာင္ရြက္လိုက္နာ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္စြမ္း ခ်ီးျမႇင့္ေပးသနားေတာ္မူပါေစလို႔ ဆႏၵျပဳရင္းနဲ႔ ရပ္နားလိုက္ပါတယ္။