အြမၼသ္ရဲ႕ စုစည္းမႈနဲ႔ ဦးေဆာင္မႈ အခန္းက႑ ကုရ္အာန္သုေတသီ ဦးတင္ထြန္းဦး

အြမၼသ္ရဲ႕ စုစည္းမႈနဲ႔ ဦးေဆာင္မႈ အခန္းက႑

ကုရ္အာန္သုေတသီ ဦးတင္ထြန္းဦး

ယခုလို မြန္ျမတ္လွတဲ့ ေသာၾကာေန႔ ဂၽြမၼာဟ္အခ်ိန္ကာလမွာ ခြတၱဗာဟ္နဲ႔ဆြလားသ္ကို တည္ေဆာက္ဖို႔ ေရာက္ရွိေနၾကတဲ့ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီး အေပါင္းတို႔ခင္ဗ်ား။

`အတ္စလာမုအလိုင္းကြန္းမ္၊ ၀ရဟ္မသြလႅားဟိ ၀ဘရကားသုဟု´

အခုလို ဆြလားသ္နဲ႔ခြတၱဗာဟ္ကို ေဟာၾကားတင္ျပခြင့္ရတဲ့အတြက္ ဦးစြာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကုိ ေက်းဇူး တင္ခ်ီးမြမ္းမႈျပဳပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔အပါအ၀င္ လူအခ်ိဳ႕သာတည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းစြာ ေနထိုင္စားေသာက္ေနႏိုင္ေပမယ့္ ေနရာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေဒသအသီးသီးမွာ ညီေနာက္မ်ားဟာ ေသေၾက၊ အိုးအိမ္ပ်က္ စြန္႔ခြာၿပီး အစားအေသာက္ ျပတ္လတ္ေဘးဒုကၡေရာက္ေစတဲ့ ေရေဘးအႏၱရာယ္နဲ႔ ႀကံဳေတြ႔ခံစားေနရေၾကာင္းကို လူႀကီးမင္းတို႔လည္း သိရွိၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီအေျခအေနေတြနဲ႔ လိုက္လ်ာညီေထြစြာျဖစ္မယ္ထင္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ေဟာၾကားမယ့္ ေခါင္းစဥ္ကို `အြမၼသ္ရဲ႕ စုစညး္မႈနဲ႔ ဦးေဆာင္မႈအခန္းက႑´ဆိုၿပီး ေရြးခ်ယ္ထားပါတယ္။

ဦးေဆာင္မႈအခန္းက႑ဆိုေတာ့ Leader ဆိုတဲ့အပုိင္းေတြလည္း ပါမွာေပါ့။ ၿပီးခဲ့တဲ့ အပတ္ကဆရာ မုဖ္သီ ဦးစန္းေအာင္ကလည္း ေနာက္လိုက္ေကာင္း (Good Follower) ဆိုတဲ့ အပိုင္းကိုလည္း တင္ျပခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ အသံုးအႏႈန္းတစ္ခုျဖသ္သည့္ အြမၼသ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ အဓိပၸါယ္ေတြအမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ အက်ဥ္း႐ံုးၿပီးေျပာရမယ္ဆိုရင္ လူတစ္ဦးခ်င္းစီကိုလည္း အြမၼသ္လို႔ေခၚတယ္။ အဲဒီလိုပဲ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုခ်င္း ကိုလည္း `အြမၼသ္´လို႔ေခၚတယ္။ မြတ္ ဆလင္မ္မွ မဟုတ္ဘူး။ အျခားအျခားေသာ ဘာသာ၀င္ေတြလညး္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း `အြမၼသ္´ထဲမွာ ပါတယ္။

ဥပမာအားျဖင့္ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ မိုးဟာ လူသားတိုင္းအတြက္ရြာေပးတာပဲ။ ေရလိုခ်င္ရင္ ခံမယ့္လူပဲ ေရရမယ္ဆိုသလိုေပါ့။ တမန္ေတာ္ျမတ္ရဲ႕ အြမၼသ္လို႔ပဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သတ္မွတ္ရမယ္။ တမန္ေတာ္ျမတ္ကို လက္ခံ ျခင္း၊ လက္မခံျခင္းက သူတို႔အပိုင္း ဒါေပမယ့္လို႔ အြမၼသ္ပဲ။ ပိုထူးျခားတာက လူမွမ ဟုတ္ဘူး။ ေလာက ေဂဟစနစ္တစ္ခုလံုးပါ ပါ၀င္ တယ္။ တိရစၧာန္ေတြလည္းပါတယ္။ ေတာ္ေတာ္က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔အဓိပၸါယ္ ေကာက္ယူႏုိင္ ပါ တယ္။

အဲဒီအြမၼသ္ဟာ ဘယ္လိုပံုစံနဲ႔ ညီညြတ္ရမလဲ။ ဘယ္လိုပံုစံနဲ႔ စည္းလံုးရမလဲ။ ဒီအပိုင္းေတြကို ကၽြန္ေတာ္ေဆြးေႏြးတင္ျပသြားပါမယ္။

က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ ဆူရာဟ္ ၄၃း၃၃ မွာ-

ဒီအာယသ္မွာ အြမၼေသ၀ါဟီဒါဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရတစ္ခုပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီအာယသ္ဟာ အၿမဲတမ္းၾကားဖူး ေနတဲ့ အာယသ္မဟုတ္ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အၿမဲတမ္းၾကားဖူးေနတဲ့ အာယသ္က ဆူရာဟ္ ၄၂း၈ မွာ – `အလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္သည္ သင္တို႔လူသားေတြ လူအဖြဲ႔အစည္းမ်ားကို တစ္စုတစ္စည္းတည္းေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၀င္မ်ား အျဖစ္ (အြမၼေသ၀ါဟီဒါ) အလိုရွိေတာ္မူခဲ့မယ္ဆိုရင္ တနည္းအားျဖင့္ မိစၱာသာသနာ၀င္အုပ္စုအျဖစ္ တစ္ခုတည္းအျဖစ္၊ ျဖစ္သြားရင္ အေၾကာင္းမရွိခဲ့လွ်င္ ငါအရွင္သည္ သူတို႔၏ ေနအိမ္ေခါင္မိုးမ်ားကို ေငြနဲ႔ျပဳလုပ္ေပး ေတာ္မူေပမည္။ ၿပီးလွ်င္ ေလွခါးမ်ားကိုလည္း ေငြသတၱဳျဖင့္ပင္ ျပဳလုပ္ေပးၿပီး ၎တို႔သည္ ယင္းေလွခါးမ်ားအသံုး ျပဳၿပီး အမိုးမ်ားေပၚသို႔တက္သြားေပလိမ့္မည္။

ဆိုလိုတာက လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုဟာ မေဖာက္မျပန္(ေဖာက္ျပန္ျခင္းကင္းလွ်င္)ဘူးဆိုရင္ သူေတာ္စင္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္ခဲ့မယ္ဆိုရင္ အလႅာဟ္ကေရႊလမ္းေငြလမ္းေတြ ခင္းေပးလိုက္မယ္လို႔ ဆိုလိုျခင္းျဖစ္တယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဒီအာယသ္မွာေျပာတဲ့ မိစၧာသာသနာ၀င္အုပ္စုဆိုတာက မွားယြင္းေဖာက္ျပန္ေသာ၊ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္းကို အခက္အခဲ အက်ပ္အတည္း ကေမာက္ကမျဖစ္ေစေသာ၊ မေကာင္းေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားျဖင့္ ဖြဲ႔စည္း ေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ိဳးရွိႏိုင္တယ္လို႔ ဒီအာယသ္ကေဖာ္ျပေနတယ္။ လက္ေတြ႔လည္းရွိခဲ့တယ္။ ဟစ္တလာက အဖ ဂ်ာမာန္ ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုၿပီး ဘယ္လိုတည္ေထာင္ခဲ့လဲ။ တစ္ျခားအာဏာရွင္ေတြနဲ႔ေတာင္ မတူဘူး။ အမ်ားအႀကိဳက္ ဒီမိုကေရစီနည္းနဲ႔ တက္လာတာေနာ္။ အမ်ိဳးသားေရး၊ မ်ိဳးခ်စ္ ဆိုၿပီးေၾကြးေၾကာ္ခဲ့တာ။ အဲဒီလို တစ္ဖက္ သတ္ စည္း႐ံုးၿပီး အင္အားမ်ားလာေတာ့ ဘာလုပ္လဲ။ လူသတ္တယ္။ ၿပီးေတာ့ အဖ်က္အေမွာင့္လုပ္ရပ္ေတြ အားလံုးလုပ္တယ္။ ဂ်ဴးေတြကို နယ္ႏွင္တယ္။ အစုလို္က္အၿပံဳလိုက္သတ္တယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ေရာေတြမွာ ျပည္သူေတြပါတယ္ေနာ္။ သမိုင္းဆိုတာ ေမ့လို႔မရဘူး။ ဒါေတြဟာ လက္နက္ရွိတဲ့ အာဏာရွင္ဟစ္တလာနဲ႔ သူ႕စစ္တပ္ကပဲလုပ္တာပါလို႔ ေျပာလို႔မရဘူး။ ႐ုပ္ရွင္ေတြရွိတယ္။ ၾကည့္ပါ။ ပိုလန္ၿမိဳ႕ေပၚက ဂ်ဴးေတြကို ေမာင္းထုတ္တဲ့အခါ ျပည္သူ ေတြ ေရာေယာင္ၿပီး ခဲေတြနဲ႔ ေပါက္ၾကတယ္၊ ေအာ္ဟစ္ဆဲဆုိခဲ့ၾကတယ္။ ပုိလန္ဂ်ဴးေတြ လက္ေတြကုိေခါင္းေပၚတင္ျပီး ျမိဳ႕ထဲက ထြက္ေပးခဲ့ရတယ္။ ဂ်ဴးေတြကုိ ျမိဳ႕လယ္ေကာင္ လမ္းမေတြေပၚမွာ လူ႕ဂုဏ္သိကၡာကင္းမဲ့ေအာင္ ျပဴလုပ္ၾကတဲ့ေနရာမွာ မ်ားစြာ ေသာ ပုိလန္ေတြ ၊ မ်ားစြာေသာ ဂ်ာမန္ေတြပါ၀င္ခဲ့ပါတယ္။(ဂ်ဴးေတြကုိ ကယ္တင္ခဲ့တဲ့ ဂ်ာမန္အနည္းငယ္လည္းရွိခဲ့ပါတယ္) ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာလည္း အဲဒီလိုျမင္ကြင္းမ်ိဳးေတြ မၾကာေသးမီ အခ်ိန္က ျမင္ခဲ့ေတြ႔ခဲ့ပါတယ္။

ဆိုလိုခ်င္တာက မေကာင္းတဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ပဲ ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြရွိတယ္။ ဒီအာယသ္အရ သိရတယ္။ အေမရိကန္မွာလဲ လူမည္းေတြကို သတ္ဖို႔အတြက္ ဖြဲ႔ခဲ့တဲ့ ေကသံုးလံုး အဖြဲ႔ရွိခဲ့တယ္။ ဒါလည္း အလြန္ႀကီးမားတဲ့ အြမၼသ္တစ္ခုပဲျဖစ္တယ္။ ေဖာက္လဲြေဖာက္ျပန္ လုပ္ေနတဲ့ လူ႕အဖဲြ႔အစည္းေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါဟာ တမန္ေတာ္ျမတ္ရဲ႕ လမ္းညႊန္ခ်က္ေတြ မဟုတ္ဘူး။ လဲြမွားေနတယ္လို႔ ဒီအာယသ္ကေျပာေနတာ။ ထပ္ေျပာတာက အကယ္၍မ်ား အဲဒီလိုမ်ိဳး အြမၼသ္မ်ိဳးေတြကို အမွန္တရားအတြက္ ေကာင္းက်ိဳး ေ၀ျဖာ ေစေရး အတြက္ စုစည္းႏိုင္မယ္ဆိုရင္ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္းမွာ အခ်င္းခ်င္း ကူညီ႐ိုင္းပင္းႏိုင္တယ္။

ဒီကေန႔ ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ ေရေဘး ဒုကၡေရာက္ေနေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဘာလုပ္ၾကရသလဲ။ အခ်င္းခ်င္း စုစည္းၾကရတယ္။ ညီညြတ္ၾကရတယ္။ ႐ိုင္းပင္းကူညီၾကရတယ္။ ဒီလိုမ်ိဳးလုပ္ေဆာင္ဖို႔ မက္ေဆ့ခ်္ကို လည္း ကုရ္အာန္ကေပးထားတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ တစ္စုတစ္စည္းတည္းထဲျဖစ္ျခင္း၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဘယ္လိုဘယ္ပံု စုစည္းၾကမွာလဲ။ တစ္ေသြး၊ တစ္သံ၊ တစ္မိန္႔နဲ႔လား။ ကိုယ္နဲ႔သေဘာထားျခင္း မတိုက္ဆိုင္တာ၊ ကိုယ့္စိတ္ႀကိဳက္ မျဖစ္တာေတြနဲ႔ၾကံဳေတြ႔လာျပီဆုိရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာက စိတ္ခံႏိုင္ရည္စြမ္းအားက အေတာ္ နည္းပါးၾကတယ္။

အခုလက္ရွိျဖစ္ေနတဲ့ ေရေဘးဒုကၡကယ္ဆယ္ေရးမွာပဲ တစ္ေယာက္က ကေလးသြားခ်င္တယ္။ တစ္ေယာက္က ပဲခူးသြားခ်င္တယ္။ အဲဒါနဲ႔ပဲ ျပႆနာက တက္ေနၿပီး ရန္ျဖစ္ေနၾကၿပီ။ တစ္ခ်ိဳ႕ကလည္း ငါ ဥကၠဌ ငါ့အမိန္႔ ငါေျပာတဲ့ေနရာသြားမယ္ ဆိုတာလည္းရွိတယ္။ ဒါေလးေတြကို စိတ္မေကာင္းစြာနဲ႔ ၾကားသိေနရတယ္။ ဒီေတာ့ တစ္ေသြး၊ တစ္သံ၊ တစ္မိန္႔နဲ႔ တည္ေဆာက္မွ အြမၼသ္ရဲ႕ညီညြတ္မႈကို ရမွာလား။ ဆရာလူထု ဦးစိန္၀င္း ေရးထားဖူးတဲ့ စာတစ္ပုဒ္ထဲမွာ – လြန္ခဲ့တဲ့ ဆယ္ႏွစ္ေလာက္က ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံထုတ္သတင္းစာေတြထဲမွာ အေမရိကန္ အပါအ၀င္အေနာက္ဥေရာပ ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ လႊတ္ေတာ္တြင္းက အခ်င္းခ်င္းရန္ျဖစ္ေနၾကတာကို အရမ္း ေ၀ဖန္ကဲ့ရဲ႕ၾကတယ္။ ဒီမိုကေရစီဆိုတာ မေကာင္းဘူး။ ရန္ျဖစ္၊ ထသတ္၊ ပဋိပကၡႀကီးပဲ ျဖစ္ေနတယ္ေပါ့။ ျမန္မာ ႏိုင္ငံမွာေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ အႀကီးကဲမ်ားရဲ႕ လမ္းညႊန္ခ်က္နဲ႔အညီ အားလံုးကတက္ညီလက္ညီ စုေပါင္းလုပ္ေဆာင္ ေနၾကလို႔ ေကာင္းတယ္ေပါ့။ ညီညီညြတ္ညြတ္ ရွိတယ္ေပါ့။ လူႀကီးမင္းမ်ား အဲဒီလို သတင္းမ်ိဳး၊ ေဆာင္းပါးမ်ိဳးေတြ ဖတ္ရမွာေပါ့။ အဲဒါက တကယ္ညီညြတ္တာလား၊ စစ္မွန္တဲ့ညီညြတ္မႈေရာ ဟုတ္ပါသလား။

အမိန္႔၊ အာဏာနဲ႔ အာဏာရွင္စနစ္က်င့္သံုးၿပီး လက္ညႇိဳးေထာင္၊ ေခါင္းၿငိမ့္တာ ညီညြတ္တာလား။ အဲဒါညီညြတ္တာမဟုတ္ပါဘူး။

ကုရ္အာန္ ဆူရာဟ္ ၃း၁၀၃ မွာ ` အလႅာဟ္ ရဲ႕ ႀကိဳး(ကုရ္အာန္) ကို စြဲၿမဲစြာကိုင္ထားၾကပါ။´ ဆုိလိုတာက ကၽြန္ေတာ္တို႔ ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္မႈေတြ၊ ျပႆာနေတြ တက္လာတဲ့အခါမွာ ဒါေတြကို ေရွာင္ရွားၿပီး ေျပလည္ေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္ရမလဲ။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ဆရာ မုဖ္သီ ဦးျမတ္သူ(ကြယ္လြန္)က စာသင္ရင္းေျပာေလ့ရွိတဲ့ စကားတစ္ခြန္းရွိပါတယ္။

လူေတြက တမန္ေတာ္ျမတ္(ဆြ)ကို အရမ္းစကားေျပာေကာင္းသူတစ္ေယာက္လို႔ပဲ ထင္ၾကတာ မဟုတ္ လား။ ဒါေပမယ့္ သိထားရမွာက တမန္ေတာ္ျမတ္(ဆြ)ဟာ အရမ္းနားေထာင္ေကာင္းတဲ့ လူတစ္ေယာက္လည္း ျဖစ္တယ္ေနာ္တဲ့။ လူႀကီးမင္းတို႔ စဥ္းစားၾကည့္။ ဟဒီးစ္ေတြမွာလည္းပါတယ္။ တမန္ေတာ္ျမတ္(ဆြ)ကို တစ္ေန႔ တစ္ေန႔လူေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာလာၿပီး ေျပာဆို၊ ေမးျမန္းတာေတြရွိခဲ့တယ္။ ဒီစြႏၷသ္ေတာ္ကိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မြတ္စလင္မ္ေတြ လိုက္နာ၊ က်င့္သံုးရေကာင္းမွန္း မသိဘူး။

ဥပမာ အခုေရာက္ရွိေနတဲ့ လူႀကီးမင္းတို႔ ဒီပလီရဲ႕နံရံေတြကို ေဆးသုတ္မယ္ေပါ့။ စုေပါင္းတိုင္ပင္ၾကၿပီ ဆိုပါေတာ့။ ဒီမွာတစ္ေယာက္က အဆိုျပဳၿပီ။ အျပာေရာင္သုတ္မယ္။ အျပာဆိုတာ မ်က္စိကိုလင္း၀င္းေစတယ္။ ေမတၱာတရားကို အေျခခံတယ္။ ေျပာမယ္ေပါ့။ အဲ ေနာက္တစ္ေယာက္က ေျပာမယ္။ အနီေရာင္က ေကာင္းတယ္ ေပါ့။ အဲဒီမွာ ဇာတ္လမ္းစၿပီ။ သူက အနီေကာင္းတယ္လို႔သာ ေျပာရေသးတယ္။ အျပာေရာင္သမားက ဒါငါ့ကို ဒီေကာင္ကလန္ကဆန္လုပ္တာ။ ဒီေကာင့္ကို ငါၾကည့္ေနတာၾကာၿပီ၊ ငါေျပာတိုင္း ဒီေကာင္ထထေဖာက္တယ္။ ဆန္႔က်င္ဘက္လုပ္တယ္။

အနီေရာင္သမားကလည္း အျပာရဲ႕ မေကာင္းျခင္းေတြကို ခ်ိဳးခ်ိဳးဖဲ့ဖဲ့ ေျပာတယ္။ ေနာက္ထပ္ နီညိဳ ေတြ၊ အစိမ္းေတြ၊ အျဖဴေတြ၊ အ၀ါေတြ၊ ပန္းေရာင္ေတြ မလာေသးဘူး။ အလွည့္မေရာက္ေသးဘူး။

ဒါက ေစာေစာက ဆရာဦးျမတ္သူေျပာတဲ့ နားေထာင္ႏိုင္စြမ္းမရွိတာ။ ကိုယ္နဲ႔သေဘာထားမတူတာ၊ မတိုက္ဆိုင္တာကို ၿပံဳးၿပံဳးေလးနဲ႔ နားေထာင္ႏိုင္မယ့္စြမ္းအားမရွိတာ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီအေလ့အက်င့္ကို ႀကိဳးစားယူ ရမယ္။ အခုျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ ေရေဘးဒုကၡမွာေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး စုစည္းညီညြတ္ၾကတာကို ေတြ႔ရတယ္။ ဒါဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔အတြက္ အဆိုးထဲကရလိုက္တဲ့ အေကာင္းလို႔ ေျပာရမယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ Muslim Community ဆိုရင္လည္း လြန္ခဲ့တဲ့ ၂၀၁၂ ေနာက္ပိုင္းကစၿပီး ေတာ္ေတာ္ေလး ညီညီညြတ္ညြတ္ စုေပါင္းခဲ့ၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ အေျခအေန တည္ၿငိမ္ၿပီဆိုရင္ ကြဲလ်က္ပဲ။ ျပႆနာေတြတက္လ်က္ပဲ။ ေဘးဒုကၡတစ္စံုတစ္ရာျဖစ္ရင္ ျပန္ညီညြတ္ ၾကေရာ။

ေစာေစာက အာယသ္ ၁၀၃း၃ အရဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ ပူးေပါင္းၾကၿပီး အြမၼသ္ရဲ႕စုစညး္မႈကို ရေအာင္ ယူရမယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဘက္က ဒါကို အားစိုက္ထုတ္ရမယ္။

ေကာင္းၿပီ။ စုစည္းညီညြတ္မႈအပိုင္းကို တင္ျပၿပီးတဲ့ အခါၾကေတာ့ အခုတစ္ခါ ဦးေဆာင္မႈ (Leader) အခန္းက႑ကို ဆက္လက္တင္ျပသြားပါမယ္။ က်မ္းျမတ္ ကုရ္အာန္ ဆူရာဟ္ ၂း၁၂၄ မွာ `အီမမ္ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရကို တင္ျပပါတယ္။ အီမာန္ဆိုတဲ့စနစ္ဟာ အစၥလာမ္မွာရွိ ပါတယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္မႈ အပိုင္း။

ဒီအာယသ္ကေျပာတာက

`ငါအရွင္ျမတ္သည္ အသင့္အား လူခပ္သိမ္းကုန္တို႔၏ ေရွ႕ေဆာင္ဦးစီးနာယကအျဖစ္ ခန္႔အပ္ေတာ္ ခ်ီးျမႇင့္ ေတာ္မူအ့ံ။´ ဒါဟာ နဗီတမန္ေတာ္ျမတ္ အီဗရာဟင္မ္(အ)ကို ရည္ညႊန္းတာ။ ဒီအခါမွာ နဗီတမန္ေတာ္ျမတ္ အီဘရာဟင္မ္(အ)ကလည္း `အို အရွင္၊ ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳး၏ ေနာင္လာမည့္ မ်ိဳးဆက္မ်ားတြင္ပါ ဦးစီးဦးေဆာင္ နာယကမ်ားကို ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳးလိုလားေတာင့္တပါတယ္။ ခ်ီးျမႇင့္ေပးသနားေတာ္မူပါ။´လို႔ ေတာင္းဆုပန္ခဲ့တယ္။

ဒါေၾကာင့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ဒီလိုမ်ိဳးဦးစီး၊ ဦးေဆာင္လုပ္ရမယ့္ က႑ေတြ ႀကံဳေတြ႔လာရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီကေန႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာက အဖြဲ႔ေတြ ဘာေတြဖြဲ႔မယ္ဆိုရင္ေတာ့ မ်ားေသာအားျဖင့္ေပါ့။ (ေနရာ)ကို စၿပီးစဥ္းစားတယ္။ ဥကၠဌ၊ အတြင္းေရးမွဴး ဒီခံုေနရာအတြက္ အရင္ထည့္စဥ္းစားၾကတယ္။ ဒါက Muslim Community တစ္ခုတည္းမဟုတ္ဘူး။ Community တိုင္းမွာ ရွိေနတဲ့ ျပႆနာျဖစ္တယ္။ အဲဒီေတာ့ ဘာျဖစ္သလဲ ဆိုရင္ ငါးဖြဲ႔ေလာက္ေပါင္းၿပီး အလုပ္တစ္ခုုလုပ္ေတာ့မယ္ဆိုရင္ ဥကၠဌက ၅ေယာက္၊ ဒုဥကၠဌက ၅ေယာက္၊ အတြင္းေရးမွဴးက ၅ေယာက္၊ အကုန္လံုး Power Balance ေတြ လုိက္လုပ္ေနရတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဒီထက္ေကာင္းတဲ့ စနစ္ေတြရွိေနတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔မသိဘူး။ ၅ ဖြဲ႔မဟုတ္ဘူး။ ၁၀ ဖြဲ႔ ေပါင္းလုပ္တာ ျဖစ္ပါေစ။ ဘယ္လို ထိေရာက္ေအာင္ စုစည္းညီညြတ္ရမွာလဲဆိုတဲ့ နည္းစနစ္ေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရွာသင့္တယ္။ ရွိတယ္။ ကမၻာေပၚမွာ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ Organization Structure Work ေျမာက္မ်ားစြာရွိတယ္။ အဲဒီမွာ Power Balance ကို ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။ သူ႔ရဲ႕လုပ္ပိုင္ခြင့္၊ ကိုယ့္ရဲ႕လုပ္ပိုင္ခြင့္ ဘယ္လိုခြဲျခားမလဲ။ ဒီကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္ေလ့လာထားမိသေလာက္ မွ်ေ၀ေပးပါ့မယ္။

အဲဒီပူးေပါင္းၿပီး လုပ္ၾကမလဲဆိုရင္ 2T Trust and Transparency ၾကားဖူးတဲ့ လူလည္းရွိမွာေပါ့။ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ယံုၾကည္မႈရွိရမယ္။ ၿပီးရင္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိရမယ္။ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈမရွိရင္ ယံုၾကည္မႈပ်က္တယ္။

ေနာက္တစ္ခ်က္ 2S System and Stabillity တစ္ခုခုကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ပူးေပါင္းၿပီးလုပ္ေတာ့မယ္ဆိုရင္ စနစ္တက်၊ စည္းကမ္းတက် လုပ္ၾကဖို႔လုိအပ္တယ္။ ရည္ရြယ္ခ်က္၊ ရည္မွန္းခ်က္၊ ပန္းတိုင္ ေတြရွိရမယ္။ ဒါေတြ မရွိဘူးဆုိရင္ အဲဒီလူ႔အဖဲြ႔အစည္းတည္တည္ျငိမ္ျငိမ္ နဲ့ ေရရွည္ရပ္တည္ႏုိင္မွာမဟုတ္ပါဘူး။

ေနာက္တစ္ခ်က္က 2F Free and Fair မွ်မွ်တတရွိရမယ္။ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ရွိရမယ္။ အခုနလို ဥကၠဌ၊ အတြင္းေရးမွဴးေတြ ပံုစံနဲ႔သြားရင္ ဘာကိစၥလုပ္လုပ္ သဘာပတိႀကီးက ခြင့္ျပဳမွ။ ဆံုးျဖတ္မွ။ ဥကၠဌ၊ အတြင္း ေရးမွဴးမရွိလို႔ အစည္းအေ၀းအထမေျမာက္တာတို႔ ဘာတို႔ ဒါမ်ိဳးေတြ ျဖစ္တတ္တယ္။

ေငြရွာတဲ့အဖြဲ႔၊ ရန္ပံုေငြ သံုးစြဲတဲ့အဖြဲ႔ ျပန္ၾကားေရးအဖြဲ႔ ဒါေတြနဲ႔ စနစ္တက်ဖြဲ႔ၿပီး လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိခဲ့မယ္ဆိုရင္ သူတို႔ရဲ႕လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို သူတို႔ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ လုပ္ႏိုင္မယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ Muslim Community မွာ ဒါေတြမရွိဘူး။ အလုပ္တိုင္းကို ကိုယ္တိုင္လုပ္ခ်င္တယ္။ ကိုယ့္ေနရာကိုယ့္တာ၀န္ဆိုတာ သတ္သတ္မွတ္မွတ္မရွိဘူး။ ဥကၠဌက တံျမက္စည္း လွည္းခ်င္လွည္းမယ္။ သန္႔ရွင္းေရး၀င္လုပ္မယ္။ ေနရာတကာ မွာ ပါခ်င္တယ္။ အမွန္က တာ၀န္က်တစ္ေယာက္ရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ေနရာ၀င္ယူတာ။ လုလိုက္တာ။ လူၾကားထဲ ပဏာယူတာ။ တကယ္လုပ္ရမယ့္ လူက အားေလ်ာ့သြားေရာ။ အဲဒီလို Free မျဖစ္တဲ့အတြက္ Fair ျဖစ္ႏိုင္ဖို႔ မရွိဘူး။

ေျပာခ်င္တာက လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြဘာေတြက တစ္ေနရာထဲမွာပဲ စုၿပံဳေနတာမ်ိဳးျဖစ္ေနတာ။ ခြဲျခားမထားတာကို ေျပာတာ။ ေနာက္တစ္ခ်က္က 2 I Infromation and Interpretation သတင္း အခ်က္အလက္မွန္ကန္ဖို႔ လိုတယ္။ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြကို ေဖာ္ျပတဲ့အခါမွာ မွန္မွန္ကန္ကန္ တိတိက်က်ျဖစ္ဖို႔လိုတယ္။ မွားယြင္းတဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြကို အေျခခံလိုက္တာနဲ႔ ေနာက္ဆက္တြဲ ျပႆနာေတြက အမ်ားႀကီးရွိလာႏို္င္တယ္။ သတင္းအခ်က္အလက္ကို ေဖာ္ျပၿပီးတဲ့အခါမွာ အဲဒီသတင္းအခ်က္အလက္ကို အဓိပၸါယ္ေကာက္ယူမႈ၊ နားလည္ သေဘာေပါက္မႈ မွန္ကန္ဖို႔လိုေသးတယ္။

ေနာက္ဆံုးအခ်က္က 2C Coperation and Co-ordination အဲဒါကေတာ့ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္မႈ၊ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္မယ့္ လူေတြပါ၀င္လာဖို႔လိုတယ္။ ဆရာႏွစ္ေယာက္ ရန္ျဖစ္ရင္ တည့္ေအာင္ လုပ္ေပးရမယ့္အစား ပို၍ေ၀းရာဆီကို ေရာက္သြားေအာင္ ျဖန္ေျဖသူက တြန္းပို႔ၾကတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေျပာတာပါ။ အဲဒါ ျပန္ေျဖသူေကာင္းတစ္ေယာက္။ ညႇိႏႈိင္းေရးမွဴးေကာင္းတစ္ ေယာက္ျဖစ္မယ္တဲ့လား။

Muslim community ကို ေလ့လာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္မဟုတ္တဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြနဲ႔ လုပ္ရတာ အဆင္ေျပတယ္။ တစ္ခါ ကၽြန္ေတာ္ေျပာဖူးတယ္။ Muslim အခ်င္းခ်င္း ပူးေပါင္းလုပ္ တဲ့အခါက်ေတာ့ ရွရီအသ္အရ မပိုင္ဘူးတို႔၊ ဘာတို႔ ဖသ္၀ါေပါင္းေသာင္းေျခာက္ေထာင္ ထြက္လာၿပီး ျပႆနာ ေပါင္းမ်ားစြာနဲ႔ ခြာၿပဲၾကကုန္တယ္။ ညႇိႏႈိင္းလို႔မရ၊ ပူးေပါင္းလို႔မရ။ အဲဒီေတာ့ မြတ္ဆလင္မ္က ယဟူဒ္နဲ႔လည္း အဆင္ေျပတယ္။ နဆြာရာနဲ႔လည္း အဆင္ေျပတယ္။ အခ်င္းခ်င္း အဆင္မေျပဘူး။ အဲဒါေတြဘာေၾကာင့္လဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔အေျဖရွာရမယ္။

က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ ဆူရာဟ္ ၄း၅၉ မွာဆိုရင္ `အုလီလ္ အမ္ရိ မိန္ကြန္းမ္´ မွန္မွန္ကန္ကန္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်ႏိုင္တဲ့၊ ပညာရွင္၊ ေခါင္းေဆာင္`အီမမ္´ရဲ႕လမ္းညႊန္မႈကို ကၽြန္ေတာ္တို႔လိုက္နာေဆာင္ရြက္ရမယ္။ ဒါက တစ္ေယာက္ခ်င္း လည္းျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ တစ္စုတစ္ေ၀းတည္းလည္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ ကၽြန္ေတာ္စာေလးတစ္ပိုဒ္ဖတ္ရတယ္။ (True Leader Don’t Create Followers, They Create More Leader) Leader တကယ္ေကာင္းရင္ ေနာက္လိုက္ေကာင္းေတြ ေမြးထုတ္တယ္တဲ့။ (True Leader)က ေနာက္ထပ္ Leader ေကာင္း ေျမာက္မ်ားစြာကို ေမြးထုတ္တယ္။ သူ႔ ေနာက္လိုက္ သူ ေျပာသမွ် လက္ညႇိဳးေထာင္၊ ေခါင္းၿငိမ့္မယ့္လူေတြကို ေမြးထုတ္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ဒါ ကၽြန္ေတာ္တို႔ Muslim Community အပါ အ၀င္ အဖြဲ႔အားလံုးမွာရွိေနတဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြမွာ ရွိသင့္တဲ့ အရည္အေသြး။

ကၽြန္ေတာ္တို႔က ေခါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္မရိွေတာ့တာနဲ႔ ေနာက္လိုက္ တစ္သိန္းေလာက္ရွိလည္း အဖြဲ႔က ကြဲၿပီ။ ပ်က္ေရာ။ ျမင္ေအာင္ပဲေျပာမယ္။ အခု ဆရာဃာဇီမရွိေတာ့ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ Muslim Community မွာ ဆရာဃာဇီလို ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳး ေနာက္တစ္ေယာက္ေပၚေပါက္လာသလား။

အဲဒါကိုေျပာတာ။ Good Leader , True Leader ။ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္း၊ ေခါင္းေဆာင္ စစ္ဆိုတာ သူလိုလူ၊ သူ႔ထက္သာတဲ့၊ ေတာ္တဲ့။ တတ္တဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြကို ေမြးထုတ္ေပးႏိုင္ရမယ္။ ေမြးထုတ္ေပးခဲ့ရမယ္။ မဟုတ္ရင္ Leader လို႔ေတာင္ ေျပာဖို႔ခက္တယ္။ ေနာက္လိုက္အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္း တစ္ေယာက္ မထြက္လာဘူး။

လုပ္လို႔ရတဲ့နည္းေတြရွိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သဘ္လီးဂ္ ဂ်မာအသ္ကိုပဲၾကည့္။ သူတို႔မွာ အခုအမိရ္ဆပ္ မရွိေတာ့ဘူး။ သူတို႔ဘယ္လိုခရီးဆက္ေနသလဲ။ ႐ွဴရာအ္ဆိုတဲ့အပိုင္းနဲ႔ သြားတယ္။ စုေပါင္းလုပ္ေဆာင္ၾကတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က မတူညီဘူးဆိုၿပီး အတုမယူဘူး။ ပစ္ပယ္ထားလိုက္တယ္။

ေနာက္တစ္ခုက က်မး္ျမတ္ကုရ္အာန္ ဆူရာဟ္ ၄း၈၃ `အသင္တို႔ထံ ေၾကာက္ရြံစိုးထိတ္ဖြယ္ရာေသာ သတင္းတစ္ပုဒ္ေရာက္ရွိလာေသာ္။ ၎သတင္းကို စဥ္းစားဆင္ျခင္၊ သံုးသပ္ေတြးေတာျခင္းမရွိပဲ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေစေလ့ရွိၾကသည္။ အကယ္၍သာ ထိုသူတို႔သည္ ၎သတင္းကို ရဆူလ္တမန္ေတာ္ထံသို႔ျဖစ္ေစ၊ သို႔မဟုတ္ ၾသဇာအာဏာ ရွိသူမ်ားထဲသို႔ျဖစ္ေစ၊ ပို႔ေဆာင္လႊဲအပ္ခဲ့ၾကမူ၊ ထိုသူတို႔ အနက္မွ နက္နဲစြာ စဥ္းစားဆင္ျခင္တတ္ေသာ သူတို႔သည္ ထိုသတင္း၏ အေျခအေနကို မလြဲဧကန္ ေ၀ဖန္ပို္င္းျခား ၍ သိရွိၾကေပမည္။´

ေျပာခ်င္တာက သတင္းေတြေရာက္လာၿပီဆိုရင္ အမွန္လား၊ ေကာလဟာလလားဆိုတာကို စဥ္းစား၊ ဆင္ျခင္၊ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခား သံုးသပ္ႏိုင္ၾကရမယ္လို႔ ဆိုလိုရင္းျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပိုက္ဆံရွိလို႔ ျဖစ္လာတဲ့ ေခါင္းေဆာင္၊ အသက္အရမး္ႀကီးလို႔ ျဖစ္လာတဲ့ ေခါင္းေဆာင္၊ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးေတြ ဆိုတာမ်ိဳးနဲ႔ မျဖစ္ဘူး။ ဘာေတြလိုအပ္သလဲဆိုတာကို ဒီအာယသ္က ညႊန္ျပေနတယ္။ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားႏုိင္ရမယ္။ သံုးသပ္ဆင္ျခင္ႏိုင္ရမယ္။ အဲဒါ`အူလီလ္ အမ္ရိ´ျဖစ္တယ္။ အဲဒီလို ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးအဖြဲ႔ထဲမွာ ပါရမယ္။ သတင္းေတြ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားသံုးသပ္ဆင္ျခင္ပါ ဆိုမွေတာ့ တစ္ခါမွ သတင္းလည္း နားမေထာင္၊ TV Internet လည္းမၾကည့္(ဟရမ္ဆိုၿပီး နားမေထာင္၊ မၾကည့္) ဘူးဆိုရင္ ဘယ္လိုမ်ား ဒီသတင္းတစ္ပုဒ္မွား၏၊ မွန္၏။ ဆံုးျဖတ္မွာတဲ့လဲ။ ဒါေၾကာင့္ အစုအဖြဲ႔ထဲမွာ `အူလိလ္အမ္ရ္´ဆိုတဲ့ ရွိသင့္ရွိထိုက္တဲ့ ရွိအပ္တဲ့စြမ္းရည္၊ အရည္အခ်င္း၊ ပညာ၊ သညာဆိုတဲ့ အရာေတြ မရွိမျဖစ္ရွိကိုရွိေနရမယ္။

ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ဘယ္လိုလူမ်ိဳးကို ေခါင္းေဆာင္တင္မလဲ။ ဘယ္လိုလူမ်ိဳးကိုေရြးခ်ယ္ရမလဲ။ ဒါေတြကို စဥ္းစားရမယ္။ ဒီလိုမွသာ ကၽြန္ေတာ္တို႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ လိုအပ္တဲ့အခ်ိန္မွာ အသံုး၀င္မွာျဖစ္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ေရြးခ်ယ္မႈမမွန္ကန္ဘူးဆုိရင္ အေျခအေနေတြကလည္း ကေမာက္ကမ ကေျပာင္းကျပန္ျဖစ္မွာပဲ။

ေနာက္တစ္ခုက `အူလိလ္အိလ္ေမ´ ဒါက ကုရ္အာန္ ဆူရာဟ္ ၃း၁၆၁ မွာ- `အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ မိမိမွ တစ္ပါးအျခားခ၀ပ္ကိုးကြယ္ရာ အရွင္မရွိေၾကာင္း (မိမိကိုယ္ေတာ္တိုင္) သက္ေသခံေတာ္မူခဲ့ေလၿပီ။ ထိုနည္းတူစြာ (မလာအိကာဟ္) အင္အားစုမ်ားႏွင့္ ပညာရွိသုခမိန္အေပါင္းတို႔သည္လည္း (မိမိတို႔၏ အက်င့္အမူမ်ားျဖင့္ သက္ေသခံခဲ့ၾကေလသည္။)

ဒါေပမယ့္ ဒီကေန႔လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ အီလိမ္ ကိုအေျခခံေသာဆိုရင္ သာသနာ့ပညာရွင္ဆိုၿပီးေတာ့ ျဖစ္ကုန္ေရာ။ ကုရ္အာန္က ေျပာေနတာက ပညာရွင္ဆိုတာ မိမိမွာရွိတဲ့ အသိတရား၊ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားႏိုင္တဲ့ စြမ္းရည္၊ အဲဒီလိုစြမ္းအားေတြနဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ အလုပ္လုပ္ခဲ့တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ၊ ဒီလိုပုဂၢိဳလ္ေတြ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတမွာေတာင္ အႀကံေပးအဖြဲ႔တို႔ ဘာတို႔ရွိတယ္။

အခုျဖစ္ေနတဲ့ ေရေဘးကူညီ ကယ္ဆယ္ေရးဆိုရင္ ႏိုင္ငံျခားကလာတဲ့ အဖြဲ႔ေတြမွာဆိုင္ ကေလးသူငယ္ေတြအတြက္ ေခ်ာ့ကလက္တို႔ ကစား စရာအ႐ုပ္တို႔ပါလာတယ္။ ကၽြန္ေတာ္အပါအ၀င္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီက လူအမ်ားစုကပထမေတာ့နားမလည္ၾကပါဘူး။ ဒီလိုေခ်ာ့ကလက္ေတြကစားစရာေတြ ဘာေၾကာင့္ယူလာတာပါလိမ့္။ ေစ်းက ႀကီးႀကီး၊ ဗိုက္၀မွာလည္း မဟုတ္၊ အရာမေရာက္။ ဒါေၾကာင့္ အဲဒါေရာင္းၿပီး မာမားေခါက္ဆြဲ ၅ ထုတ္နဲ႔ လဲစားလိုက္ ၾကလို႔အႀကံေပးၾကမယ္။ ဒါဆိုရင္ ကေလးေတြဗို္က္၀မယ္ဆိုၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဥာဏ္ႀကီးရွင္ေတြက ဆံုးျဖတ္ၾက မယ္။ အဲဒီအျပင္ ေခ်ာကလက္ေပးတဲ့ လွဴတဲ့လူေတာင္ ႐ူးေနတယ္လို႔ ေျပာခ်င္ၾကေသးတယ္။ ေျပာခ်င္ ၾကေသးတယ္။ အမွန္က ႐ူးေနတာ သူတို႔မဟုတ္ဘူး။ ကိုယ္ေတြကသာ ပညာဥာဏ္အေျမာ္အျမင္ နည္းပါးတာ။

ကေလးေတြ၊ လူငယ္ေတြ၊ အမ်ိဳးသမီးေတြ သက္ႀကီးရြယ္အိုေတြ အမ်ားစုဟာ ေဘးဒုကၡေရာက္ အႏၱရာယ္ နဲ႔ လတ္တေလာ ႀကံဳဆံုခဲ့ရလို႔ စိတ္ဓါတ္ေတြက်ေနတယ္။ အားငယ္စိုးရြံေနတယ္။ စိတ္ကစဥ့္ကလ်ားျဖစ္ေနၾက တယ္။ ဒါဟာ အမ်ားစုျဖစ္ေနၾကတာ။ စိတ္ဓါတ္ေတြ ပ်က္စီးေနၾကတယ္။ ဒါကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ မသိဘူး။ မေလ့လာ ဘူး။ သုေတသန မလုပ္ဘူး။ သူတို႔သိတယ္။ သူတို႔စနစ္တက် ေလ့လာစူးစမ္း သုေတသနျပဳထားၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒုကၡသည္ေတြစိတ္ဓါတ္တက္ၾကြလာေအာင္ ခံစားေနရတာေတြ ေခတၱခဏျဖစ္ျဖစ္ ေမ့သြားရေလာက္ေအာင္ ပံုျပင္ေတြ၊ ေျပာမယ္။ ေပ်ာ္ရႊင္မႈေတြ ဖန္တီးေပးမယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ဒါေတြမသိဘူး။ ေရႀကီးေနၿပီေဟ့ သြားၾကမယ္။ ဆန္အိတ္ေတြထမ္း။ တစ္ခ်ိဳ႕ဆိုရင္ ေရထဲ၊ ရႊံ႕ထဲပဲ ပစ္ထားခဲ့ၾကတယ္။ ျဖစ္သလိုေပါ့။

အဲဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔က လက္ေတြ႔က်က်ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ အေျခအေနတစ္ရပ္ကို ေျဖရွင္းေပးႏိုင္တဲ့ လူပုဂၢိဳလ္ေတြ လိုအပ္တယ္။ ျပည္သူ႔နီတိနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အစည္းအေ၀းတစ္ခု ကၽြန္ေတာ္တို႔တက္ရေတာ့ ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနက အရာရွိေတြပါတက္ပါတယ္။ အတန္းစဥ္အလုိက္ ျပဳစုမည့္ ျပည္သူ႔နီတိ သင္ရု္းစာအုပ္ေတြ ျပဳစုတဲ့အခါ က်ေနာ္တုိ႔ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ေတြရဲ့ စာရိတၱ ပညာ သင္ရုိးေတြကုိလဲ ေက်ာင္းသံုးစာအုပ္ ေတြမွာ ထည့္မယ္။ ဗုဒၶဘာသာတစ္ခုထဲ မထည့္ပဲ အျခားခရစ္ယာန္၊ ဟိႏၵဴ၊ မြတ္ဆလင္မ္၊ လူမ်ိဳးစုအေနနဲ႔လည္း မြန္၊ ကရင္၊ ရွမ္းစသျဖင့္္ေပါ့ ။ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ စကားပံု၊ ပံုျပင္စသျဖင့္ေပါ့။ အဲဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီက အစၥလာမ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး စာရိတၱ၊ ျပည္သူ႔နီတိ၊ ယဥ္ေက်းမႈ စတာေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေက်ာင္းသံုးစာအုပ္ေပးပါလို႔ ေတာင္းလာၿပီ။ ဘာေပးမလဲ။ ေျပာပါ။ စုစုစည္းစည္းနဲ႔ သတ္မွတ္ျပဌာန္းထားတဲ့ စာအုပ္မ်ိဳး က်ေနာ္တုိ႔ ျပဳစု ရေတာ့မယ္။

ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာလိုအပ္ေနတာ ရည္ရြယ္ခ်က္မွန္ကန္မွ်တေသာ ပညာရွင္မ်ိဳး။ မ်က္ ကန္းမ်ိဳးခ်စ္ပညာရွင္ မျဖစ္ရဘူး။ ရွရီအသ္တို႔ သရီကဒ္တို႔ ခလီဖသ္တို႔ဆိုၿပီး ဇြတ္ႀကီးေခါင္းမာေနတဲ့ လူမ်ိဳးမျဖစ္ရ ဘူး။ ဒီအာယသ္ကေျပာေနတာက `အူလိလ္အီလ္ေမ ကာေအမာန္´မိမိရဲ႕ ရပ္တည္ခ်က္က မွန္ကန္၊ မွ်တ၊ ဘက္မလုိက္၊ မ်က္ကန္းမ်ိဳးခ်စ္မျဖစ္ရဘူးလို႔ ေျပာေနတာ။

ဒီလိုပညာရွင္ေတြ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ အဆင္သင့္မရွိဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘာေတြေပးရမွန္း၊ မသိေသးဘူး။ အဲဒီအတြက္ မၾကာခင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႀကိဳးစား ေဆာင္ရြက္ဖို႔ ရွိေနပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခုက ကၽြန္ေတာ္တို႔ `အူလီလ္အလ္ဗားဗ္´ ဒါကဘယ္လိုသေဘာလဲ ဆိုရင္ ခြဲျခားသိျမင္ႏိုင္စြမ္းေသာ ပညာရွင္ လို႔ဆိုလိုရင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္ကိစၥ၊ ဘယ္အေၾကာင္းအရာ၊ ဘယ္လိုေျဖရွင္းစတဲ့ အရည္အေသြးပိုင္ရွင္မ်ိဳး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ ဒါကလည္းျပႆနာ။ ကုရ္ဘာနီ ႏြားသေရ ေရာင္းၿပီး ရလာတဲ့ေငြ ဘယ္လိုသံုးစြဲရမလဲ၊ ဘယ္ေနရာမွာ သံုးရမလဲ၊ အဲဒီမွာတင္ ျပႆနာကတက္ျပန္ေရာ။ ဟုိေနရာမွာ သံုးမရ။ သံုးခြင့္မပိုင္။ ဒီေနရာမွာ သံုးမရ။ သံုးခြင့္မပိုင္။ ေျပလည္မႈကို မရျဖစ္ျပန္ေရာ။ အဲဒါဘာလဲ။ ဘာလို႔ျဖစ္ရတာလဲ။ အူလီလ္အလ္ဗာဗ္ မရွိလို႔။ ရွိရင္ ျပႆနာတက္စရာ။ အေၾကာင္းကို မရွိဘူး။ အားလံုး ေျပလည္ေနရမယ္။ အားလံုးစီမံခန္႔ခြဲၿပီးသား ညီညြတ္၊ မွ်တ၊ မွန္ကန္ၿပီးသားျဖစ္ေနရမယ္။

ေနာက္တစ္ခ်က္ အဲဒီလိုလုပ္တဲ့အခါမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ အေကာင္းဆံုးေသာ စံနမူနာေကာင္းတစ္ခု ရွိေန တယ္။ အဲဒါက `ဟုဒိုင္ဗီယာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးစာခ်ဳပ္´ျဖစ္တယ္။ အဲဒီစာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္တဲ့အခါမွာ (ကုရ္အာန္ ဆူရာဟ္ ၅း၂မွာ)

`အသင္တို႔ လူေတြကို မုန္းတီးမႈေၾကာင့္ (တရားစည္းမ်ဥ္းမ်ားကို) လက္မလႊတ္၊ မက်ဴးလြန္ၾကကုန္ႏွင့္။´ ဟုဒိုင္ဗီယာႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး လူႀကီးမင္းတို႔ သိၿပီးသားပါ။ တမန္ေတာ္ျမတ္ႏွင့္ ဆြဟဗာအေပါင္းကအ္ဗာဟ္ကို သြားတယ္။ မေပး၀င္ဘူး။ ဒုကၡေပးတယ္။ ခ်ိဳးခ်ိဳးႏွိမ္ႏွိမ္ ဆက္ဆံတယ္။ ျပန္လွည့္လာခဲ့ရတယ္။ မိမိေမြးဖြားရာအရပ္ ကို၀င္ခြင့္မျပဳခဲ့တာ။ ႏွင္ထုတ္ျခင္း ခံရတာ။ ေနာက္ႏွစ္စာခ်ဳပ္ေဖာက္ဖ်က္လို႔ မကၠာဟ္ကို ၀င္ေရာက္သိမ္းခဲ့တာ ေသြးေျမမက်ခဲ့ဘူး။

ေျပာခ်င္တာက နာက်ည္းခ်က္ေတြ၊ အမုန္းအာဃာတေတြနဲ႔ လက္တံု႔မျပန္ခဲ့ဘူး။ ကလဲ့စားေခ် ျခင္း မျပဳခဲ့ဘူး။ စစ္ႏုိင္လို႔ စစ္႐ွံဳးတဲ့လူေတြကို လက္တံု႔မျပန္ခဲ့ဘူး။ သိပ္ကိုထူးျခားပါတယ္။ အဲဒါဘာလဲဆိုရင္ ကုရ္အာန္အာယသ္ ၅း၂ ကေပးတဲ့ Message ပဲ။ လမ္းညႊန္၊ အမိန္႔ျဖစ္တယ္။ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးကုိ မုန္းတဲ့အတြက္ တရားမွ်တမႈ လက္မလြတ္ေစနဲ႔။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕စိတ္ေတြက မုန္းတီးမႈကို အေျခခံၿပီး တရားမွ်တမႈကို ခ်ိဳးေဖာက္ခြင့္မရွိဘူး။ မုန္းတီးမႈကို အေျခခံၿပီး လူတစ္ဦးခ်င္းကိုျဖစ္ပါေစ။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ကိုျဖစ္ပါေစ။ လူမ်ိဳးႏြယ္စုတစ္ခုကိုျဖစ္ပါေစ။ ဘာသာ တရားတစ္ခုရဲ႕ ဘာသာ၀င္မ်ားကိုျဖစ္ပါေစ။ တရားမွ်တမႈကို ခ်ိဳးေဖာက္ေလ့ရွိတဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ဒီလိုမ်ိဳးမျဖစ္ေစ ဖို႔အတြက္ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္က လမ္းညႊန္မိန္႔ၾကားထားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္ဆံုးနိဂံုးခ်ဳပ္ေျပာရရင္ `႐ွဴရဟ္´ ကုရ္အာန္ ဆူရာဟ္ ၄၂း၃၈ မွာ- `႐ွဴရာဟ္ ဘိုင္းနကြန္မ္´ အသင္တို႔ၾကားမွာ တစ္စံုတစ္ရာျပႆနာ ေပၚေပါက္လာ မယ္။ သို႔တည္းမဟုတ္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း အေကာင္းဆံုးေသာ ကိစၥရပ္မ်ားကို ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္သည့္အခါ အသင္တို႔ အခ်င္းခ်င္းၾကားမွာ ေဆာင္ရြက္သည့္အခါ `႐ွဴရာဟ္´ရွိရမည္။ `႐ွဴရာဟ္´ မရွိပဲလုပ္လို႔ မရဘူး။ ကၽြန္ ေတာ္တို႔မွာေတာ့ ႐ွဴရာဟ္ရွိပါတယ္။ ဘယ္လို႐ွဴရာဟ္လည္း ႐ုတ္တရက္ ေရႀကီးမွ မီးေလာင္မွ၊ ဒုကၡေရာက္မွ ေလေဘးျဖစ္မွ၊ အဲဒီအခ်ိန္ၾကရင္ ႐ွဴရာဟ္ရွိတယ္။ အရမ္းေကာင္းတယ္။ ညီညြတ္သြားၾကတယ္။

အၿမဲတမ္းအတြက္ လက္ေတြ႔က်က်၊ ျမန္မာႏိုင္ငံတည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရး၊ ႏိုင္ငံသူႏိုင္ငံသားအားလံုး ေအးခ်မ္းတည္ၿငိမ္ေရး ငါတို႔ဘာလုပ္ၾကမလဲဆိုေတာ့ ႐ွဴရာဟ္မရွိဘူး။ ကိုယ္အဖြဲ႔၊ ကိုယ့္အုပ္စုနဲ႔ ကိုယ္ သူတလူ ငါတမင္းနဲ႔ပဲသြားေနၾကတယ္။ ငါတို႔လုပ္ေနသည္သာ အေကာင္းဆံုး၊ မင္းတို႔လုပ္ခ်င္ရင္ ငါတို႔ေနာက္လိုက္၊ ဒီလို ပံုစံမ်ိဳးပဲျဖစ္ေနတယ္။ ႐ွဴရဟ္ရဲ႕ သေဘာသဘာ၀အတြက္ ဘာရွိသလဲဆိုရင္ ဘုံသေဘာတူညီခ်က္ကိုရွာၿပီး ေရရွည္ အတြက္ stable ျဖစ္ဖို႔အတြက္ system ေတြတည္ေဆာက္ရမယ္။ အေကာင္းဆံုးပံုစံေတြ တည္ေဆာက္မွ ဒီ႐ွဴရာဟ္ အသက္၀င္မယ္။ တည္ၿငိမ္မယ္။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တည္တံ့ခိုင္ၿမဲမယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေျပာသူ၊ နာသူအားလံုး အေကာင္းဆံုးပံုစံေတြကို လက္ေတြ႔လိုက္နာက်င့္သံုး အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ၾကပါေစလို႔ ေျပာၾကားရင္းနိဂံုးခ်ဳပ္ အပ္ပါတယ္။