အြမၼဟ္ – လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ကုရ္အာန္သုေတသီ ဦးခင္ေမာင္ (B.Sc)
အြမၼဟ္ – လူ႔အဖြဲ႔အစည္း
ကုရ္အာန္သုေတသီ ဦးခင္ေမာင္ (B.Sc)
`အတ္စၥလားမုအလိုင္းကြန္းမ္ ၀ရဟ္မသြလ္လားဟိ ၀ဘရကာသုဟု´
ေလးစားအပ္ပါေသာ ၾကြေရာက္လာၾကတဲ့ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးမ်ားခင္ဗ်ား။ အခုလို ေသာၾကာဂ်ဴမု အဟ္ ခြတၱဗာဟ္ကို ေဟာေျပာတင္ျပခြင့္ရရွိတဲ့အတြက္ ဦးစြာပထမ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို ေက်းဇူးတင္ခ်ီးမြမ္းမႈ ျပဳအပ္ပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ ဧၿပီလအလွည့္က် ခြတၱဗာဟ္မွာ အစၥလာမ္သည္ ဘ၀တည္ေဆာက္မႈလမ္းစဥ္ျဖစ္တယ္။ အစၥလာမ္ကို က်င့္သံုးႏိုင္ဖို႔အတြက္ မိမိကိုယ္ကို ယံုၾကည္မႈတည္ေဆာက္ရပါတယ္လို႔ ေျပာဆိုခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုယံုၾကည္မႈေတြမွာ အလႅာဟ္ကို ယံုၾကည္မႈ၊ တမန္ေတာ္ေတြကို ယံုၾကည္မႈ၊ အနာဂါတ္ အာေခရသ္ကိုယံုၾကည္မႈ၊ မလာေအကာဟ္ စြမ္းအားစုကို ယံုၾကည္မႈ၊ ကုရ္အာန္ကို ယံုၾကည္ဖို႔ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ ယံုၾကည္မႈေတြကို ဘာသာေရးဆန္ဆန္ ယံုၾကည္ဖို႔ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ဘ၀ တည္ေဆာက္မႈလမ္းစဥ္အျဖစ္ ယံုၾကည္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္တငျ္ပခဲ့ပါတယ္။
အရင္တုန္းက လူေတြက Seeing is believing ျမင္မွယံုမယ္ဆိုတဲ့ အေတြးေတြရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေလာကမွာ မျမင္ရေပမယ့္လည္း အမွန္တကယ္ရွိေနတဲ့အရာေတြကို သိျမင္လာၾကပါတယ္။ ဥပမာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႐ွဴေနတဲ့ေလထဲက ေအာက္ဆီဂ်င္တို႔ မိမိပတ္၀န္းက်င္မွာရွိေနတဲ့ မျမင္ရတဲ့ ပိုးမႊားေတြ အစရွိတာေတြဟာ မျမင္ရေပမယ့္ တကယ့္အရွိတရားေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတြကို မျမင္ရေပမယ့္လည္း ခိုင္လံုတဲ့ အေထာက္အထားေတြအရ ေအာက္ဆီဂ်င္၊ ဟိုက္ၿဒိဳဂ်င္၊ ကာဗြန္၊ ႏိုင္ထ႐ိုဂ်င္ စသျဖင့္ သိရွိနားလည္လက္ခံေနၾက ရပါၿပီ။
ဒီလိုဘဲ ကမၻာၿဂိဳဟ္နဲ႔ စၾက၀ဠာႀကီးျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္ေနတာ၊ ေန႔နဲ႔ညတလွည့္စီျဖစ္ေနတာ၊ အရာအားလံုး ဟာ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ကာလေဒသအလိုက္ေျပာင္းလဲျဖစ္ထြန္းေနတာေတြကို ေလ့လာၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ျဖစ္ထြန္း ေပၚေပါက္လာေစေတာ္မူေသာ အလႅာဟ္အရွင္ရွိတယ္ဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ယံုၾကည္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပ မယ့္ အခ်ိဳ႕က သဘာ၀သည္ပင္လွ်င္ အလႅာဟ္ျဖစ္သည္လို႔ အေတြးေခါင္သြားၾကတယ္။ အလႅာဟ္ဆိုတာ ဘာနဲ႔မွ မတူဘူး၊ ဘာနဲ႔မွ ႏႈိင္းယွဥ္လို႔မရတဲ့ အရွင္ျဖစ္ပါတယ္။ `လိုင္းစ ကမိစ္လိဟိ ႐ွိဳင္းအြန္´ဆိုၿပီးေတာ့ အလႅာဟ္ရဲ႕ ဂုဏ္ေတာ္တစ္ရပ္ကို ကုရ္အာန္မွာေဖာ္ျပထားပါတယ္။ အလႅာဟ္ဟာ ဘာအရာနဲ႔မွ ႏိႈင္းလို႔မရဘူးဆိုတာ အလႅာဟ္ ရဲ႕ ဂုဏ္ေတာ္တစ္ခုပါ။ အလႅာဟ္ကို သဘာ၀နဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္လို႔မရဘူးဆိုတာပါဘဲ။ တကယ္ေတာ့ သဘာ၀ဆုိတာ အလႅာဟ္က ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္ေစထားတဲ့ စနစ္ဇယားတစ္ခုသာလွ်င္ ျဖစ္ပါတယ္။
ကမၻာၿဂိဳဟ္ရဲ႕သဘာ၀၊ လူေတြရဲ႕ သဘာ၀၊ တိရစၧာန္ေတြရဲ႕ သဘာ၀၊ စၾက၀ဠာႀကီးရဲ႕ သဘာ၀ေတြကို အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က မတူကြဲျပားျခားနားစြာ ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္ေစထားပါတယ္။ အလႅာဟ္ကိုမျမင္ရေပမယ့္ အလႅာဟ္ရဲ႕ဂုဏ္ေတာ္ေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ခံစား ေနရပါတယ္။ လူအျဖစ္ ေမြးဖြားျခင္း၊ သက္ရြယ္ႀကီးရင့္ အိုမင္းရျခင္း၊ ကြယ္လြန္ေသဆံုးရျခင္း၊ ေျမႀကီးေပၚမွာ ေနထိုင္ရၿပီး ေနမင္းႀကီးဆီက စြမ္းအင္ေတြရရွိေနျခင္း၊ လေရာင္ရဲ႕ေအးျမမႈကို ခံစားရျခင္း စတဲ့အရာေတြဟာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ရဲ႕ ေရာင္ျခည္ေတာ္ေတြပါ။ ဒါေတြဟာ အလႅာဟ္ရွိျခင္းရဲ႕ အေထာက္အထားေတြပါ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ပတ္၀န္းက်င္ကို ေလ့လာေလ၊ ေလ့လာေလ အလႅာဟ္ရွိတယ္ဆိုတာကို ယုံၾကည္လက္ခံ လာေလျဖစ္လာမွာပါ။ ဒီလိုအေၾကာင္းအရာေတြကို ေခတ္အဆက္ဆက္မွာ သဗၺညဳတဥာဏ္ေတာ္ကို ရရွိခဲ့တဲ့ တမန္ေတာ္မ်ားမွတဆင့္ လူသားေတြကို အသိေပးပို႔ခ်ေပးခဲ့ပါတယ္။ သဗၺညဳတဥာဏ္ဆိုတာ ျမန္မာအဘိဓါန္မွာ ေဖာ္ျပထားတာက အရာရာကို ႏွံ႔ႏွံ႔စပ္စပ္ သိျမင္ေသာဥာဏ္ဆိုၿပီးျပထားပါတယ္။ အရာရာကို ႏွံ႔ႏွံ႔စပ္စပ္သိျမင္လာ ေအာင္ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ ၀ဟီအားျဖင့္ တမန္တာ္မုဟမၼဒ္(ဆြ)ကို အရွင္ျမတ္က ပို႔ခ်ေပးခဲ့သလို တျခားတျခား ေသာ တမန္ေတာ္ေတြကိုလည္း အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ၀ဟီအားျဖင့္ က်မ္းဂန္မ်ားကို ပို႔ခ်ေပးခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တမန္ေတာ္မ်ားဟာ သဗၺညဳတဥာဏ္ရွင္မ်ားျဖစ္ပါတယ္။
ဒီတမန္ေတာ္မ်ားရဲ႕ သင္ၾကားခ်က္ေတြထဲမွာ ကမၻာ့စြမ္းအားစုမ်ားျဖစ္တဲ့ မလာအိကာဟ္ေတြအေၾကာင္းကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ေလ့လာႏိုင္ပါတယ္။ တမန္ေတာ္တိုင္းဟာ သူရရွိလာတဲ့၀ဟီ က်မ္းဂန္ေတြနဲ႔လူသားေတြကို ပို႔ခ်ေပးခဲ့ ပါတယ္။ အဲဒီမွာ မလာအိကာဟ္ဆိုတာ သဘာ၀စြမ္းအားစုေတြျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့အေၾကာင္းကို အဲဒီက်မ္းေတာ္ေတြ ကေန ကၽြန္ေတာ္တို႔သိရွိနားလည္လာရပါတယ္။ မိမိရဲ႕ယေန႔လုပ္ရပ္အတြက္ အက်ိဳးကို အနာဂါတ္အာေခရသ္မွာ မလြဲမေသြရရွိခံစားရမယ္ဆိုတဲ့ သင္ၾကားခ်က္ေတြဟာလည္း ဘယ္လိုမွ ျငင္းကြယ္လို႔မရတဲ့ အရွိတရားမ်ားျဖစ္ပါ တယ္။ ေပၚထြန္းခဲ့သမွ်ေသာ တမန္ေတာ္မ်ားရဲ႕ သင္ၾကားခ်က္အစစ္အမွန္ေတြကို ကုရ္အာန္မွာ ေဖာ္ျပပါရွိၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ကုရ္အာန္ရဲ႕သင္ၾကားခ်က္ေတြဟာ ယခုေလာေလာဆယ္ဆယ္ လက္မခံရင္ေတာင္မွ အနာဂါတ္မွာ မလြဲမေသြထင္ရွားေပၚလြင္လာမယ့္ အရွိတရားေတြျဖစ္ပါတယ္။
ဒီလိုယံုၾကည္ခ်က္ေတြကို မိမိဘ၀မွာ တည္ေဆာက္ထားတဲ့ လူေတြနဲ႔အေကာင္းဆံုးေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ကို ဖြဲ႔စည္းတည္ေထာင္ၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ တမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္(ဆြ)နဲ႔ သူရဲ႕ဆြဟ္ဗာဟ္သာ၀ကမ်ားဟာ ဒီလိုယံု ၾကည္ခ်က္ေတြကို စြဲကိုင္ထားတဲ့လူေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုယံုၾကည္ခ်က္ရွိတဲ့လူေတြ စုေပါင္းၿပီး မဒီနာၿမိဳ႕ျပ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္းကို စုေပါင္းတည္ေထာင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ပိုင္း မကၠာဟ္ကိုပါ အစၥလာမ္ရဲ႕ ဗဟိုခ်က္အျဖစ္ ျပန္လည္ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ တမန္ေတာ္လက္ထက္မွာ ၿမိဳ႕ျပလူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို စံျပတည္ေထာင္ခဲ့ၿပီး ဆြဟာ ဗာဟ္ႀကီး ေလးပါးလက္ထက္မွာ ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအျဖစ္ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ ပိုင္းမွာ ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုင္ရာ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ (Civic Nationalism)ကို ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ရမယ့္အစား အရဗ္အမ်ိဳးသား ေရး၀ါဒ၊ မြတ္ဆလင္မ္အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒေတြ ေခါင္းေထာင္လာၿပီးေတာ့ အစၥလာမ့္အင္ပါယာမွာ Ethnic Nationalism မ်ိဳးႏြယ္စုဆိုင္ရာ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ေတြျဖစ္လာပါတယ္။ အဲဒီလို က်ဥ္းေျမာင္းတဲ့ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္၊ မ်ိဳးႏြယ္စု ဆိုင္ရာ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ေတြေၾကာင့္ဘဲ အစၥလာမ့္လမ္းစဥ္ဟာ ဆုတ္ယုတ္က်ဆင္းခဲ့ရပါတယ္။
အစၥလာမ္က ၿမိဳ႕ျပလူ႔အဖြဲ႔အစည္းကေနတဆင့္ ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို တည္ေဆာက္ခိုင္း႐ံု မက ကမၻာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို တည္ေဆာက္ဖို႔ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္က လမ္းညႊန္ျပသထားပါတယ္။ အမ်ိဳးသားေရး ၀ါဒနဲ႔ မလံုေလာက္ေတာ့ဘဲ လူသား၀ါဒကို ခံယူႏိုင္ဖို႔ လိုအပ္လာပါၿပီ။ ကမၻာႀကီးဟာလည္း Globalization ကို စတင္ေနပါၿပီ။ တမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္(ဆြ)နဲ႔ ဆြဟာဗာဟ္မ်ားဟာ (Islamization) အစၥလာမ္တိုးပြားေရးကို လုပ္ခဲ့ တာ မဟုတ္ဘဲ Globalization ကို အစပ်ိဳးခဲ့ျခင္းသာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ တမန္ေတာ္နဲ႔ ဆြဟာဗာဟ္သမၼတႀကီး ေလးပါး ေနာက္ပိုင္းအာဏာကို ရယူခဲ့ၾကတဲ့ အာဏာရွင္ေတြက က်ဥ္းေျမာင္းတဲ့ မြတ္ဆလင္မ္အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒ ဘက္ကို တိမ္းညြတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။
အဲဒီလို က်ဥ္းေျမာင္းတဲ့ မြတ္ဆလင္မ္အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒဘက္ကို တိမ္းညြတ္ခဲ့ၾကတဲ့ အစၥလာမ္အင္ပါယာ ႀကီးဟာ ကမၻာ့သမိုင္းမွာ ႏွစ္ေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာ တည္တံ့ေပၚထြန္းခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအင္ပါယာႀကီးေတြထဲမွာ ယခု ဆီးရီးယားႏိုင္ငံဒမတ္စကတ္ၿမိဳ႕ကို ေနျပည္ေတာ္လုပ္ၿပီးအုပ္စိုးခဲ့တဲ့ အုမိုင္ယာအင္ပါယာ (AD 661-750)၊ ယခု အီရတ္ႏိုင္ငံဘဂၢဒက္ၿမိဳ႕ကို ေနျပည္ေတာ္လုပ္ၿပီး၊ အုပ္စိုးခဲ့တဲ့ အဘာဆီအင္ပါယာ (AD-1258)၊ အဘာဆစ္တို႔နဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္အီဂ်စ္မွာ ေပၚထြန္းခဲ့တဲ့ ရွီအာမင္းဆက္တို႔ရဲက ဖါတီမိုက္အင္ပါယာ (သူတို႔ကေတာ့ တမန္ေတာ္မုဟမၼဒ္ (ဆြ)ရဲ႕ သမီးေတာ္ ဖာေသြမာဟ္သခင္မရဲ႕ အဆက္အႏြယ္) (AD 909-1171)ထိ ႏွစ္ေပါင္း ၂၆၀ ေက်ာ္ သူတုိ႔ ေခတ္၊ ၿပီးေတာ့ ယခုဆိုဗီယက္ထဲက မြန္ဂိုအင္ပါယာ (AD1260-1481) ႏွစ္ေပါင္း ၂၇၅ ႏွစ္ၾကာခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီေနာက္ တာတာမ်ိဳးႏြယ္ေတြက အိႏိၵယမွာ တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ မဂိုအင္ပါယာ (AD 1526-1857) ႏွစ္ေပါင္း ၃၃၀ ေက်ာ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဇဖရ္ရွားဘုရင္ႀကီးဟာ မဂိုတို႔ရဲ႕ ေနာက္ဆံုးမင္းဆက္ျဖစ္ပါတယ္။ တူရကီတို႔ရဲ႕ ေအာ္တုိမန္ အင္ပါယာကေတာ့ အစၥလာမ္အင္ပါယာေတြထဲမွာ သက္တမ္းအရွည္ဆံုးျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ (AD 1300-1922) ထိ ၾကာျမင့္ခဲ့ၿပီး၊ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀၀ ေက်ာ္တည္တံ့ခဲ့ပါတယ္။ တမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္(ဆြ)နဲ႔ ဆြဟာဗာဟ္ႀကီး ေလးပါး ေခတ္မွာ အစၥလာမ့္လမး္စဥ္ကို အတိအက်ပံုေဖာ္ႏိုင္ခဲ့ေပမယ့္ သူတို႔လြန္ေျမာက္ၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ အစၥလာမ့္လမ္းစဥ္ဆုိၿပီးေတာ့ ဘုရင္စနစ္ကို အုမိုင္ယာကျပန္လည္ အသက္သြင္းခဲ့ပါတယ္။
ဒီလို အစၥလာမ္အင္ပါယာႀကီးေတြ ေပၚထြန္းခဲ့တဲ့အခ်ိန္မွာ ယဥ္ေက်းမႈ၊ လက္မႈပညာ၊ စာေပပညာ စတဲ့ ပညာရပ္မ်ားစြာဟာ ထြန္းကားခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ေတြဟာ တမန္ေတာ္နဲ႔ ဆြဟာဗာဟ္ေတြ တည္ေထာင္ ပံုေဖာ္ခဲ့ၾကတဲ့ ခလီဖြာစနစ္ကို က်င့္သံုးရမယ့္အစား သက္ဦးဆံပိုင္ဘုရင္စနစ္ေတြနဲ႔ ပံုေဖာ္အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကတယ္။ ၿပီးေတာ့ မ်ိဳးႏြယ္စုဆိုင္ရာ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ေတြျဖစ္ထြနး္လာေအာင္ က်င့္သံုးခဲ့ၾကတဲ့အတြက္ ႏွစ္ပါင္းမ်ားစြာ တည္တံ့ခဲ့ေပမယ့္ ေနာက္ဆံုးပ်က္သုဥ္းခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
အစၥလာမ္အင္ပါယာႀကီးေတြကို ေလ့လာၾကည့္ရင္ မ်ိဳးႏြယ္စု အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓါတ္ေတြေၾကာင့္ အဲဒီ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ ပ်က္သုဥ္းက်႐ွံဳးခဲ့ရတယ္ဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေတြ႔ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အစၥလာမ္သမိုင္း တြင္သာမက ကမၻာ့သမိုင္းမွာလည္း ဒီ Ethnic Nationalism ဆိုတဲ့ မ်ိဳးႏြယ္စုဆိုင္ရာ အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒစြဲေတြ ေၾကာင့္ ပ်က္သုဥ္းပ်က္စီးခဲ့ရတဲ့ ႏိုင္ငံေတြ မနည္းပါဘူး။ အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓါတ္(တနည္း) မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ဆိုတာ အင္မတန္မွ လိုအပ္ပါတယ္။ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ဆိုတာ မရွိရင္ ႏိုင္ငံေတြတည္တံ့ဖို႔အတြက္ မလြယ္ကူလွပါဘူး။ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္နဲ႔မွ ႏိုင္ငံေတြတည္တံ့ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီမ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ဟာ မ်ိဳးႏြယ္စုဆိုင္ရာ မ်ိဳးခ်စ္ စိတ္ဓါတ္မဟုတ္ဘဲနဲ႔ မိမိႏိုင္ငံတြင္းမွာရွိတဲ့ အသားအေရာင္မတူ၊ ဘာသာမတူ၊ ဓေလ့ထံုးစံမတူ၊ ယဥ္ေက်းမႈမတူတဲ့ လူမ်ိဳးေတြအေပၚမွာထားရွိတဲ့ လူမ်ိဳးေတြကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္တဲ့ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ဘဲျဖစ္သင့္ပါတယ္။
ဒီလိုမဟုတ္ဘဲနဲ႔၊ မိမိမ်ိဳးႏြယ္မွ ျမင့္ျမတ္တယ္ဆိုတဲ့ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္၊ မြတ္ဆလင္မ္ေတြမွျမင့္ျမတ္တယ္ ဆိုတဲ့ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္၊ တူရကီမ်ိဳးႏြယ္မွ ျမင့္ျမတ္တယ္ဆိုတဲ့ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ေတြကို အေျခခံၿပီး ဖြဲ႔စည္းတည္ ေထာင္ခဲ့တဲ့အတြက္ အစၥလာမ္အင္ပါယာႀကီးေတြ ပ်က္သုဥ္းက်႐ွံဳးခဲ့ရသလို ကမၻာ့သမိုင္းမွာ အခ်ိဳ႕ႏို္င္ငံေတြလည္း ပ်က္သုဥ္း က်႐ွံဳးခဲ့ရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ္က မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္မရွိရဘူးလို႔ ေျပာတာမဟုတ္ဘဲနဲ႔ က်ဥ္းေျမာင္းတဲ့ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္မဟုတ္ဘဲနဲ႔ မိမိႏိုင္ငံတြင္းမွာရွိတဲ့ လူမ်ိဳးမေရြး၊ ဘာသာမေရြး၊ အသားအေရာင္မေရြး၊ ဆင္းရဲခ်မ္းသာမေရြးအေပၚမွာ ႏိုင္ငံသူ၊ ႏိုင္ငံသားျပည္သူေတြရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရမယ္ ဆိုတဲ့ က်ယ္ျပန္႔တဲ့ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္၊ ျပည္သူေတြရဲ႕ အသက္၊ အိုးအိမ္ကို ထိခိုက္လာရင္ အသက္စြန္႔ကာကြယ္မယ္ဆိုတဲ့ မ်ိဳးခ်စ္ စိတ္ဓါတ္ေတြရွိမွသာလွ်င္ စစ္မွန္တဲ့ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ျဖစ္မွာသာျဖစ္ပါတယ္။
က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ဟာ က်ဥ္းေျမာင္းတဲ့ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ကို ႐ွဳတ္ခ်ၿပီးေတာ့ ျမင့္ျမတ္တဲ့ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ ထားဖို႔ ညႊန္ျပပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္က ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ေတြမွာသာ ရပ္တန္႔မေန ဘဲနဲ႔ Global Nationalism လို႔ေခၚတဲ့ လူသား၀ါဒဆီကို လမ္းညႊန္ပါတယ္။ ဒါဟာ တမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္(ဆြ) လက္ထက္မွာမွ လမ္းညႊန္တာမဟုတ္ဘဲနဲ႔ ေရွးတမန္ေတာ္ေတြ အဆက္ဆက္ကစလို႔ ေသာင္၀္ဟီးဒ္ကို ေဟာၾကား ရင္း လူသား၀ါဒကို ပ်ိဳးေထာင္ခဲ့တာပါ။ လူသားအားလံုးဟာ အလႅာဟ္အရွင္ရဲ႕ဖန္ဆင္းခံေတြသာ ျဖစ္တယ္။ လူသားေတြဟာ တစ္မ်ိဳးတစ္ႏြယ္ထဲ ကေန ဆင္းသက္လာျခင္းသာျဖစ္တယ္။ လူေတြမွတ္သားမွတ္ထားမိဖို႔သာ အသားအေရာင္၊ မ်ိဳးႏြယ္စု၊ ဘာသာ စကားေတြ ကြဲျပားေနျခင္းျဖစ္တယ္လို႔ ကုရ္အာန္ကညႊန္ျပပါတယ္။
လူကို လူလို႔သာျမင္ရမွာျဖစ္ၿပီး၊ အျမင့္ျမတ္ဆံုးလူဟာ ကိုယ္က်င့္တရားေကာင္းမြန္ဆံုးသူသာျဖစ္တယ္လို႔ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္က သင္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လူေတြ က ဒါကိုလိုက္နာရမယ့္အစား ကိုယ့္မ်ိဳးႏြယ္မွ ျမင့္ျမတ္တယ္။ ကိုယ့္အုပ္စုမွ ျမင့္ျမတ္တယ္လို႔ သေဘာထားယိမ္း ယိုင္သြားၾကျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ လူေတြရဲ႕အတၱဆန္မႈေၾကာင့္ အလႅာဟ္ရဲ႕သင္ၾကားညႊန္ျပမႈေတြဟာ ေဘးဖယ္ထား ျခင္းခံရပါတယ္။
အစၥလာမ္က ကုရ္အာန္မွာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ကို ထူေထာင္ဖို႔ေျပာတဲ့အခါမွာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို အြမၼာဟ္လို႔ ရည္ညႊန္းပါတယ္။ အြမၼဟ္ဆိုတဲ့စကားဟာ အြမ္မြန္ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရက ဆင္းသက္လာတာပါ။ အြမ္မြန္ ဆိုတာ အရဗီအဓိပၸါယ္အရ မိခင္ကုိေခၚဆိုျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ အရဗီလိုေလ့လာၿပီး အဘိဓါန္ထုတ္တဲ့ ပညာရွင္ေတြက အြမ္မြန္ဆိုတဲ့ စကားလံုးမွာအေျခခံအဓိပၸါယ္ ၃ မ်ိဳးရွိတယ္လို႔ ေဖာ္ျပပါတယ္။ ၁။ အုပ္စု ၂။ အေျခခံ ၃။ စံုစည္းရာ ေနရာ၊ လမ္းဆံုျဖစ္တယ္လို႔ ေဖာ္ျပပါတယ္။
အရဗီစကားနဲ႔ အေမကို အြမ္မြန္လို႔ေခၚပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ အေမဟာ သက္ရွိျဖစ္ျခင္းရဲ႕ အေျခခံရင္းျမစ္ျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ ကိုလည္း အြန္မ္မြလ္ကီသဗ္ဆိုၿပီး စူရာဟ္ ၁၃း၃၉ နဲ႔ စူရာဟ္ ၄၃း၄ မွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ကုရ္အာန္ဟာ လူ႔ဘ၀ တည္ေဆာက္မႈလမ္းစဥ္အတြက္ အေျခခံဥပေဒျဖစ္တယ္။ လူ႔ဘ၀တည္ေဆာက္မႈအတြက္ ရင္းျမစ္ဥပေဒျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကုရ္အာန္ကို အြန္မ္မြလ္ကီသဗ္လို႔လည္းေခၚပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေရွးဦးေက်ာင္းေတာ္ႀကီးရွိရာ မကၠာဟ္ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္ကို အြမ္မြလ္ကူရာလို႔ေခၚပါတယ္။ က်မ္း ျမတ္ကုရ္အာန္ စူရာဟ္ ၄၂း၇ မွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ အဲဒီ မကၠာဟ္ၿမိဳ႕ဟာ အနယ္နယ္အရပ္ရပ္ ကမၻာတစ္လႊားက လူေတြလာေရာက္ေတြ႔ဆံု ဆံုစည္းရာ အရပ္ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ အြမ္မြလ္ကေန ဆင္းသက္လာတဲ့ အြမၼသ္ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရမွာ အုပ္စုဆိုတဲ့ စကားလံုးပါရိွၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္ေလာကမွာ ေကယာမသ္ ေန႔က်ရင္ ရွဖာအသ္ေပးဖို႔ တမန္ေတာ္က` ရား အြမၼသီ´လို႔ေျပာေနမယ္ ဆိုတဲ့ စကားၾကားဘူးၾကမွာပါ။
ဒါေၾကာင့္ တမန္ေတာ္ရဲ႕ အြမၼသ္ဆိုတာ တမန္ေတာ္သက္ရွိထင္ရွားရွိခ်ိန္မွာ စၿပီး ေကယာမသ္တိုင္ ျဖစ္လာမယ့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၀င္ေတြ အားလံုးဟာ တမန္ေတာ္ရဲ႕ အြမၼသ္ျဖစ္ပါတယ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္မွာ တမန္ ေတာ္အီဘရာဟင္မ္(အ) ရဲ႕ အြမၼသ္ေတြ၊ လူးသ္နဗီရဲ႕ အြမၼသ္ေတြ၊ တမန္ေတာ္အီဆာ(အ)ရဲ႕ အြမၼသ္ေတြ စသျဖင့္ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ ဒီ အြမၼသ္ေတြဆိုတာ အဲဒီတမန္ေတာ္ရွိစဥ္က ေပၚထြန္းခဲ့တဲ့ လူ႔အစုအေ၀းနဲ႔ ဒီတမန္ေတာ္ရဲ႕ သင္ၾကားခ်က္ကို လက္ဆင့္ကမ္းျဖန္႔ေ၀ခဲ့တဲ့ လူသားထုႀကီးကို ရည္ညႊန္းျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ တမန္ေတာ္အီဘရာ ဟင္မ္(အ)ရဲ႕ အြမၼသ္ဆိုတာ ယူဖေရးတီးနဲ႔ တိုက္ဂရစ္ျမစ္၀ွမ္းၾကားမွာရွိတဲ့ လူ႔အစုအေ၀းႀကီးျဖစ္တယ္။ တစ္ခ်ိန္ တည္းမွာပဲ လူးသ္(အ)ရဲ႕ အြမၼသ္လည္း အဲဒီေဒသေတြမွာ ရွိခဲ့ပါတယ္။
ၿပီးတဲ့ေနာက္ တမန္ေတာ္မူဆာ(အ)ရဲ႕ အြမၼသ္ဆိုတာ ဗနီအီစရာအီလ္ေတြျဖစ္ပါတယ္။ တမန္ေတာ္အီဆာ (အ)လက္ထက္ေရာက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ဗနီအီစၥရာအီလ္နဲ႔တကြ တျခားလူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြကိုပါ တမန္ေတာ္ အီဆာ(အ)ရဲ႕ အြမၼသ္အျဖစ္ စတင္လာခဲ့ပါတယ္။ တမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္(ဆြ)လက္ထက္ေရာက္တဲ့အခ်ိန္မွာ တစ္ကမၻာလံုးက ရွိရွိသမွ်လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအားလံုးဟာ တမန္ေတာ္မုဟမၼဒ္(ဆြ)ရဲ႕ အြမ္မသ္ဆိုတဲ့ Globalization စနစ္ကို စတင္ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ တမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္(ဆြ)ရဲ႕ အြမၼသ္ေတြထဲမွာ လူ႔အဖြ႔ဲအစည္းေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳး ပါ၀င္ တယ္။ အဲဒီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြထဲမွာ အစၥလာမ့္အသိုင္းအ၀ိုင္းဆိုတာ အေကာင္းဆံုးေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္ရ မယ္လို႔ ကုရ္အာန္က သြန္သင္ဆံုးမပါတယ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ စူရာဟ္ (၃း၁၁၀)မွာ
`အစၥလာမ့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းသည္ လူသားတို႔အတြက္ အေကာင္းဆံုး လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအျဖစ္ေပၚထြန္းလာ ျခင္းျဖစ္သည္။ မွ်တမႈကို ဆင့္ဆိုၾကကုန္။ မၾကား၀ံ့မနာသာေသာ ကိစၥရပ္မ်ားကို ဟန္႔တားၾကကုန္။ အလႅာဟ္ကုိ ယုံၾကည္ၾကကုန္။ က်မ္းစာရသူ အဟ္လြလ္ကိသာဗ္မ်ားသည္လည္း ယံုၾကည္ၾကလွ်င္ သူတို႔အတြက္ သာ၍ေကာင္း ေပသည္။ သူတို႔အနက္ မုအ္မင္န္ယံုၾကည္သူမ်ားလည္းရွိ၏။ အမ်ားစုသည္ အသိတရားကင္းမဲ့သူ ဖါစစ္က္မ်ားျဖစ္ ၾကေပသည္။´ (၃း၁၁၀)
ဒီအာယသ္ေတာ္ပါ `အဟ္လြလ္ကိသားဗ္´က်မ္းစာရသူမ်ားလို႔ေျပာလွ်င္ မြတ္ဆလင္မ္အမ်ားစုကေတာ့ ရဟူဒ္၊ နဆြရာေတြကိုဘဲ ရည္ညြန္းေနၾကပါတယ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္မွာ လူမ်ိဳးစုတိုင္း၊ လူမ်ိဳးစုတိုင္းထံကို အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က နဗီတမန္ေတာ္ေတြ ေစလႊတ္ခဲ့တယ္လို႔ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ တမန္ေတာ္ ေစလႊတ္ျခင္းမခံရတဲ့ လူမ်ိဳးႏြယ္ဆိုတာ ကမၻာေပၚမွာ မရွိဘူးလို႔ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္က ေဖာ္ျပပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူတိုင္း လူတိုင္းကို အဟ္လြလ္ကိသားဗ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ျမင္ပါတယ္။
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတိုင္းဟာ တမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္(ဆြ)ရဲ႕ အြမၼသ္ျဖစ္တဲ့အျပင္ က်မး္ျမတ္ကုရ္အာန္မွာ အေတာ္ ထူးဆန္းတဲ့ အြမၼသ္အဖြဲ႔၀င္ေတြကိုလည္း ေဖာျ္ပထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ က်မး္ျမတ္ကုရ္အာန္ စူရာဟ္ ၆း၃၈ မွာ ဘယ္လိုေဖာ္ျပထားလဲဆိုရင္ `ကမၻာေျမျပင္ေပၚရိွ သတၱ၀ါမ်ား၊ ပ်ံသန္းေနေသာ ငွက္မ်ားသည္လည္း သင္တို႔ကဲ့သို႔ ပင္ အြမၼသ္အုပ္စု၀င္မ်ား ျဖစ္ၾကေလသည္။´ လို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဆိုတာ က လူသားေတြသာမက လူသားအပါအ၀င္၊ တိရစၧာန္ေတြ၊ ေက်းငွက္ေတြအားလံုးဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၀င္ေတြ ျဖစ္တယ္။ အြမၼသ္အဖြဲ႔ေတြျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီအာယသ္ေတာ္က လူသားနဲ႔တိရစၧာန္ေတြ၊ ေက်းငွက္ေတြရဲ႕ ေဂဟစနစ္အရ ဆက္စပ္မႈကို ေဖာ္ျပေနပါတယ္။ တိရစၧာန္ေတြနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ လူသားတို႔ရဲ႕ တာ၀န္ေတြကို လည္း ေဖာ္ျပေနတာျဖစ္ပါတယ္။ တိရစၧာန္ေတြမ်ိဳးသုဥ္း မေပ်ာက္ကြယ္သြားေရးအတြက္ လူသားေတြက ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ဖို႔လိုေၾကာင္းကုိလည္း ေဖာ္ျပေနပါတယ္။ ဒါမွသာ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ သာယာလွပၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့ လူ႔ေဘာင္ကို တည္ေဆာက္ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမင္ေနရတဲ့ ကမၻာေလာကႀကီးက လူ႔ေလာကႀကီးပါ။ ေရျပင္၊ ေျမျပင္၊ ေလျပင္မွာရွိတဲ့ သက္ရိွသက္မဲ့ေတြ၊ ေရေျမေတာေတာင္၊ သစ္ပင္ပန္းမာလ္ေတြ၊ ေက်းငွက္တိရစၧာန္ေတြ အားလံုးဟာ လူသားေတြ အတြက္ ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္ေနတာျဖစ္တယ္။ လူသားဆိုတာ ေန၊ လ၊ နကၡတာရာေတြမရွိဘဲ၊ ေရေျမေတာေတာင္ သစ္ပင္ပန္းမာလ္မရွိဘဲ၊ ေက်းငွက္တိရစၧာန္ေတြ မရွိဘဲ ေနထိုင္လို႔မရပါဘူး။ အဲဒါေတြဟာ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ ဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္ေတြျဖစ္တယ္။ ပညာရွင္ေတြက ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘာမွအသံုးမ၀င္ပါဘူးလို႔ ထင္ထားတဲ့ ပုရြက္ဆိတ္မ်ိဳးစိတ္တစ္ခု မ်ိဳးသုန္းေပ်ာက္ကြယ္သြားမယ္ဆိုရင္ေတာင္ ကမၻာေပၚမွာ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ အေနအထားေတြ၊ ရာသီဥတုအေနအထားေတြ အႀကီးအက်ယ္ေျပာင္းလဲသြားမယ္လို႔ တြက္ခ်က္ျပၾကပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ လူသားဟာ လူ႔ေလာကႀကီးရဲ႕ အရွင္သခင္ဆိုၿပီး ထင္ရာစိုင္းလို႔ မရပါဘူး။ ေလာကမွာ လူသားဟာ အခြင့္အေရးအမ်ားဆံုး ရထားတဲ့ သတၱ၀ါဘဲျဖစ္တယ္။ အခြင့္အေရးအမ်ားဆံုးရထားတဲ့ အတြက္ တာ၀န္ယူမႈဟာလည္း အင္မတန္ႀကီးမားပါတယ္။ ေရေျမေတာေတာင္၊ သစ္ပင္ပန္းမာလ္၊ ေက်းငွက္ တိရစၧာန္ေတြ မ်ိဳးသုန္းေပ်ာက္ကြယ္မသြားဖို႔ ထိန္းသိမး္ေစာင့္ေရွာက္ရမယ့္ တာ၀န္ႀကီးကိုလည္း ထမ္းေဆာင္ရပါ တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီအာယသ္ (၆း၃၈)ဟာ ေက်းငွက္တိရစၧာန္ေတြဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၀င္ အြမၼသ္ေတြျဖစ္တယ္ ဆိုတာ ေဖာ္ျပထားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
လူ႔ေလာကမွာ အေတြးအေခၚ၊ အယူအဆေတြ မတူညီတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြ အမ်ားႀကီးရွိေနေပမယ့္ အစၥလာမ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကေတာ့ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေနရပါမယ္။ အဲဒီလို အေကာင္းဆံုးျဖစ္ဖို႔အတြက္ ေစာေစာက ေျပာခဲ့တဲ့ ကုရ္အာန္ စူရာဟ္ (၃း၁၁၀)မွာပါတဲ့အတုိင္း `အရာရာကို တရားမွ်တစြာ ေဆာင္ရြက္ရမယ္။ မၾကား၀ံ့ မနာသာေသာ ကိစၥရပ္မ်ားကို ဟန္႔တားၾကရမယ္။´ မၾကား၀ံ့မနာသာေသာ ကိစၥရပ္မ်ားဆိုရင္ ဆဲေရးတိုင္းထြာက အစ၊ တိရစၧာန္ေတြေတာင္ မလုပ္တဲ့ သဘာ၀နဲ႔ဆန္႔က်င္တဲ့ ကိစၥရပ္ေတြေဆာင္ရြက္တာ အလယ္၊ ရက္စက္ၾကမ္း ၾကဳတ္၊ ႐ိုင္းစုိင္းတဲ့ အျပဳအမူေတြအဆံုး အားလံုးပါ၀င္ပါတယ္။
ဒါေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေရွာင္ရွားရမယ္။ ေရွာင္ရွားႏိုင္ေအာင္ ကုရ္အာန္ကိုအေျခခံတဲ့ ဥပေဒေတြျပဌာန္းၿပီး လိုက္နာက်င့္သံုးရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုေဆာင္ရန္၊ ေရွာင္ရန္ေတြကို က်င့္သံုးႏုိင္ဖို႔အတြက္ လုပ္ရပ္တိုင္း အတြက္ တုန္႔ျပန္သက္ေရာက္မႈရွိတယ္ဆိုတဲ့ စနစ္ကုိ ျပဌာန္းသတ္မွတ္ထားတဲ့ အလႅာဟ္ကုိ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ယံုၾကည္ဖို႔လုိအပ္ပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ အေကာင္းဆံုးလူ႔အဖြဲ႔အစည္း၀င္ေတြ ျဖစ္လာပါမယ္လို႔ ကုရ္အာန္စူရာဟ္ (၃း၁၁၀)က အသိေပးထားပါတယ္။
ယေန႔ (၂၀-၅-၂၀၁၆) ကၽြန္ေတာ့္ခြတၱဗာဟ္ရဲ႕ေခါင္းစဥ္ကေတာ့ `အြမၼဟ္-လူ႔အဖြဲ႔အစည္း´ျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔အားလံုး အေကာင္းဆံုးေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၊ အေကာင္းဆံုးေသာ အြမၼသ္မ်ားျဖစ္ၾကပါေစလို႔ ဆုမြန္ေတာင္းရင္း ရပ္နားလိုက္ပါတယ္။