လူ ့အခြင့္အေရး – ကုရ္အာန္သုေတသီ ဦးတင္ဝင္း(LL.B)

လူ႔အခြင့္အေရး

ေလးစားအပ္ပါေသာ ဤဗလီ၀တ္ေက်ာင္းေတာ္သို႔ ၾကြေရာက္လာၾကတဲ့ ယံုၾကည္သူ မြတ္ဆလင္မ္ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးအေပါင္းတုိ႔ခင္ဗ်ား- အခုလိုျမင့္ျမတ္လွတဲ့ ေယာင္မြလ္ဂ်ဴမုအာေန႔မွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကုိ ေအးခ်မ္းတည္ၿငိမ္စြာနဲ႔ ေအဗာဒသ္ျပဳခြင့္ရရွိတဲ့အေပၚမွာ ေရွးဦးစြာ ကၽြန္ေတာ္တို႔အားလံုး အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကုိ အထူးေက်းဇူးတင္ရွိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ယေန႔ ေယာင္မြလ္ဂ်ဴမုအာမွာ ကၽြန္ေတာ္ ေလ့လာေတြ႕ရွိတဲ့ ကုရ္အာန္က်မ္းေတာ္ျမတ္ရဲ႕ အသိပညာ ေတြကုိ တဆင့္ျပန္လည္ တင္ျပခြင့္ျပဳတဲ့ ဤ၀တ္ေက်ာင္းေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕၀င္မ်ားနဲ႔ ၾကြေရာက္အားေပးၾက တဲ့ ယံုၾကည္သူ မြတ္ဆလင္မ္အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးအေပါင္းကုိ အထူးပဲ ေက်းဇူးတင္ရွိပါတယ္။ `အတ္စၥလားမုအလိုင္းကြန္းမ္ ၀ရဟ္မသြလ္လားဟိ  ၀ဘရ္ကဟ္သုဟု´  ယေန႔ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပမွာကေတာ့ `လူ႔အခြင့္အေရး´ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ လူ႔အခြင့္အေရးဆို သည္မွာ လူသားဆိုင္ရာ ဂုဏ္သိကၡာပင္ျဖစ္သည္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ ဆူရာဟ္(၁၇) အာယတ္(၇၀)၌   “ ငါအရွင္သည္ လူသားအားလံုးကုိ မြန္ျမတ္ေသာဂုဏ္သိကၡာ ခ်ီးျမွင့္ထားခဲ့သည္ ”  ဟု ဆိုထားသည္။ လူတြင္ အဘယ္ေၾကာင့္ ဂုဏ္သိကၡာရွိေနရသနည္း။ လိုရင္းတိုရွင္းေျပာရလွ်င္ လူသားတစ္ဦ္းသည္ လူျဖစ္ေနျခင္း သည္ပင္လွ်င္ ဂုဏ္သိကၡာရွိေနျခင္းျဖစ္သည္။ သုိ႔ဆိုလွ်င္ လူသားဂုဏ္သိကၡာကုိ မည္သည့္အရာျဖင့္ တိုင္းတာ ၾကမည္နည္း။ လူသားဂုဏ္သိကၡာကုိ `လြတ္လပ္ခြင့္´ဟူေသာအရာျဖင့္ တိုင္းတာႏိုင္သည္။ လြတ္လပ္မႈသည္ပင္ လူ၏ဂုဏ္သိကၡာျဖစ္သည္။ ထိုလြတ္လပ္မႈသည္ပင္ လူသား၏ ကိုယ္ပိုင္ပစၥည္းျဖစ္သည္။ ေမြးရာပါ ရပိုင္ခြင့္ျဖစ္ သည္။ လူ႔အခြင့္အေရးျဖစ္သည္။ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ေမြးရာပါလူ႔အခြင့္အေရးကုိ အုပ္ခ်ဳပ္သူႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက သတ္မွတ္ေပးထားျခင္း မဟုတ္။ သဘာ၀တရားက သတ္မွတ္ေပးထားျခင္းျဖစ္သည္။ ကုရ္အာန္အရေျပာရလွ်င္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က လူသားအားလံုးကုိ သတ္မွတ္ျပဌာန္းေပးထားျခင္းသာလွ်င္ ျဖစ္သည္။ လြတ္လပ္မႈသည္ လူ႔အခြင့္အေရးဟုဆိုလွ်င္ လြတ္လပ္မႈဆိုသည္က အဘယ္နည္း။ လြတ္လပ္မႈဆိုသည္ မွာ လူတစ္ေယာက္သည္ သူလုပ္ခ်င္သည့္အရာကုိ ပိတ္ပင္တားဆီး ဟန္႔တားျခင္းမခံရဘဲ လုပ္ခြင့္ရေနျခင္းသည္ ပင္ လြတ္လပ္မႈျဖစ္သည္။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ မွန္ပါသည္။ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းျဖင့္ ေနထိုင္ၿပီဆိုလွ်င္ မိမိရဲ႕လြတ္လပ္ ခြင့္ကုိ က်င့္သံုးရာ၌ အျခားသူေတြရဲ႕ အခြင့္အေရးကုိလည္း မထိပါးေစရ ဆိုတာကုိ ကမာၻ႔လူသားအားလံုးက တညီတညြတ္တည္း လက္ခံထားၾကပါတယ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္တြင္ လူသား၏လြတ္လပ္ခြင့္ကုိ ဤသုိ႔ျပဌာန္း ထားသည္။ “ ငါအရွင္သည္ လူသား၏လြတ္လပ္ခြင့္ကုိ သူ၏လည္ဂုတ္တြင္ လူသားတိုင္းအား တြဲဖက္ခ်ည္ေႏွာင္ေပးခဲ့ သည္။ ၎ကုိ ေကယာမတ္တြင္ ငါအရွင္သည္ မွတ္တမ္းတစ္ရပ္အျဖစ္ ဆြဲထုတ္ျပမည္ျဖစ္သည္။ ”  (ကုရ္အာန္ – ၁၇း၁၃) ၎အာယတ္ကုိ ပိုင္းျခားၾကည့္လွ်င္ အလႅာဟ္သည္ လြတ္လပ္မႈကုိ လူတိုင္းေပးအပ္ထားသည္ဟု ဆိုသည္မွာ လြတ္လပ္မႈသည္ လူတိုင္း၏ ေမြးရာပါရပိုင္ခြင့္ျဖစ္သည္။ ၎သည္ လူ႔အခြင့္အေရးျဖစ္သည္။ တဖန္ ထိုလြတ္လပ္ခြင့္ကုိ အလႅာဟ္က မွတ္တမ္းတစ္ရပ္အျဖစ္ထားရွိမည္ဟု ဆိုသည္။ ထိုအခါ လြတ္လပ္ခြင့္ႏွင့္အတူ တာ၀န္ယူမႈပါ တြဲဖက္ပါ၀င္လာရပါေတာ့သည္။ တာ၀န္ယူမႈမဲ့ေသာ လြတ္လပ္မႈသည္ အဓိပၸါယ္ရွိမည္မဟုတ္။ တာ၀န္ယူမႈပါေသာ လြတ္လပ္မႈသည္သာလွ်င္ လြတ္လပ္မႈအစစ္အမွန္ျဖစ္သည္။ လြတ္လပ္မႈသည္ လူ႔အခြင့္အ ေရးျဖစ္သည္။ လူ႔အခြင့္အေရးအေၾကာင္းေျပာလွ်င္ ကမာၻ႔ကုလသမဂၢရဲ႕ လူ႔အခြင့္အေရးေၾကညာစာတမ္းအေၾကာင္း ထည့္ေျပာမွျဖစ္မည္။ ကမာၻ႔ကုလသမဂၢက လူ႔အခြင့္အေရးေၾကညာစာတမ္းကုိ (၁၉၄၈) ဒီဇင္ဘာ(၁၀)ရက္တြင္ ႏိုင္ငံေပါင္း(၁၆၈)ႏိုင္ငံက သေဘာတူလက္မွတ္ေရးထုိးကာ ေၾကညာခဲ့ေလသည္။ ကုလသမဂၢရဲ႕ လူ႔အခြင့္အေရး ေၾကညာစာတမ္းသည္ အပိုဒ္(၃၀)ရွိသည္။ ထိုအရာမ်ားသည္ လူတစ္ေယာက္ လူျဖစ္လာၿပီဟုဆိုလွ်င္ မည္သည့္ ႏိုင္ငံေဒသ၌ ေနထိုင္သည္ျဖစ္ေစ လူသားမ်ား၏ ေမြးရာပါရပိုင္ခြင့္ျဖစ္သည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္ျဖစ္ရာ မည္သည့္ အစိုးရ၊ မည္သည့္ အာဏာပိုင္ကမွ ပိတ္ပင္တားျမစ္ျခင္းမျပဳရဟု ျပဌာန္းထားသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ သည္ ကုလသမဂၢမွ သတ္မွတ္ျပဌာန္းသည့္ လူ႔အခြင့္အေရးေၾကညာစာတမ္းကုိ ေလးစားလိုက္နာ က်င့္သံုးပါမည္ ဟု လက္မွတ္ေရးထိုးထားသည့္ အဖြဲ႕၀င္ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံျဖစ္သည္။ လူ႔အခြင့္အေရးေၾကညာစာတမ္းမွ အလ်ဥ္းသင့္သည့္အပိုဒ္မ်ားကုိ ထုတ္ႏုတ္ကုိးကား တင္ျပသြားပါမည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ လူ႔အခြင့္အေရးေၾကျငာစာတမ္း ျပဌာန္းထားရသနည္း။ လူတိုင္းသည္ လူ႔ဂုဏ္သိကၡာႏွင့္တကြ အညီအမွ် ခံစားခြင့္ရွိသည္။ လူ႔အခြင့္အေရးမ်ားကုိ အသိအမွတ္ျပဳျခင္းသည္ လူခပ္သိမ္းတို႔၏ လြတ္လပ္မႈ၊ တရား မွ်တမႈ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈတို႔၏ အေျခခံအုတ္ျမစ္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ လူ႔အခြင့္အေရးမ်ားကုိ မထီေလးစားျပဳ ျခင္းသည္ လူခပ္သိမ္း၏အက်င့္သိကၡာကုိ ခ်ိဳးေဖာက္ဖ်က္ဆီးတတ္သည့္ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္ေသာ အျပဳအမူမ်ား ကုိ ျဖစ္ေပၚေစခဲ့ေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ အေျခခံလူ႔အခြင့္အေရးမ်ားဆံုး႐ႈံးလွ်င္ လူတို႔သည္ လူ႔ဂုဏ္သိကၡာကုိ ခ်ဳိးဖဲ့ဖ်က္ဆီးခံရလွ်င္ မလြဲမေရွာင္သာ ေနာက္ဆံုး လက္နက္စြဲကိုင္ ေတာ္လွန္ပုန္ကန္ျခင္း၊ အစုလိုက္အၿပံဳလိုက္ သတ္ျဖတ္မႈ၊ လူမ်ိဳးသုဥ္းသတ္ျဖတ္မႈ၊ ညွင္းပန္းႏွိပ္စက္မႈမ်ား ကမာၻအႏွံ႔ ဧကန္မလြဲေပၚေပါက္လာေပမည္။ ထိုကဲ့သုိ႔ မျဖစ္ေစရန္ႏွင့္ လူသားဂုဏ္သိကၡာကုိ ေလးစားတတ္ေစရန္ လူအခ်င္းခ်င္း၊ ႏိုင္ငံအခ်င္းခ်င္း ခ်စ္ခင္ရင္းႏွီး ေလးစားစြာ ဆက္ဆံတတ္ေစရန္၊ လူ႔အခြင့္အေရးေၾကညာစာတမ္းကုိ သတ္မွတ္ျပဌာန္းျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုျပဌာန္း ထားသည့္အရာမ်ားသည္ လူသား၏ေမြးရာပါ ရပိုင္ခြင့္မ်ားျဖစ္သည္။ လူ႔အခြင့္အေရးေၾကျငာစာတမ္း အပိုဒ္(၁) လူတိုင္းသည္ တူညီလြတ္လပ္ေသာ ဂုဏ္သိကၡာျဖင့္လည္းေကာင္း၊ တူညီလြတ္လပ္ေသာ အခြင့္အေရးမ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ေမြးဖြားလာသူမ်ားျဖစ္သည္။ “ All human beings are born free and equal in dignity and rights ”   ဟုဆိုသည္။ လူသားအားလံုးသည္ မည္သည့္မ်ိဳးႏြယ္၊ အသိုင္းအ၀ိုင္း၊ ႏိုင္ငံေဒသ၌ ေမြးဖြားလာသည္ျဖစ္ေစ တူညီေသာ ဂုဏ္သိကၡာ၊ တူညီေသာအခြင့္အေရး ရပိုင္ခြင့္မ်ားရွိသည္ဟု ဆိုထားသည္ျဖစ္ရာ ထိုအရာသည္ လူသား၏ေမြးရာပါ ရပိုင္ခြင့္ျဖစ္သည္။ မ်ိဳးႏြယ္စုတစ္ခုေၾကာင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေဒသတစ္ခုေၾကာင့္ေသာ္လည္းေကာင္း ဘာသာ တရား ယံုၾကည္ခ်က္ေၾကာင့္ေသာ္လည္းေကာင္း လူ႔ဂုဏ္သိကၡာႏွင့္အခြင့္အေရးမ်ား ဆံုး႐ံႈးစရာမလိုပါ။ ဤသည္ လူ႔အခြင့္အေရးျဖစ္သည္။ လူ၏ေမြးရာပါ ရပိုင္ခြင့္ျဖစ္သည္။ အပိုဒ္(၃) လူတိုင္း၌ အသက္ရွင္သန္ရန္ လြတ္လပ္မႈခြင့္ႏွင့္ လံုၿခံဳစိတ္ခ်မႈခြင့္ရွိသည္။ အသက္ရွင္သန္ရန္ လြတ္လပ္မႈခြင့္ Right to life ႏွင့္ လံုၿခံဳစိတ္ခ်မႈ Security သည္ လူ၏ေမြးရာပါ ရပိုင္ခြင့္ျဖစ္သည္။ ထိုအရာကုိ အဘယ္ေၾကာင့္ လူ႔အခြင့္အေရးဟူ၍ ျပဌာန္းထားရသနည္း။ အသက္ရွင္သန္ရန္ လြတ္လပ္မႈခြင့္ႏွင့္ လံုၿခံဳမႈ ရပိုင္ခြင့္ဟူေသာ မူလအခြင့္အေရးမ်ား၏အသိကုိ ဤလူ႔အခြင့္အေရးဟူေသာ က်င့္၀တ္ ဥပေဒသကုိ လက္ကိုင္စြဲထားရမွန္း မသိခင္ကပင္ ဤအသိကုိ လူတို႔ က်င့္သံုးေဆာင္ရြက္ေနၾကၿပီးျဖစ္သည္။ လူသားတစ္ဦး၏ မူလအေျခခံအခြင့္အေရးအရ လူသားတစ္ဦးသည္ ၎၏အသက္ကုိ အသက္ရွင္သန္စြာ ေနထိုင္ ခြင့္ရေရးဆိုသည္မွာ မိမိအသက္သည္ အျခားသူတစ္ပါး၏ ပေယာဂေၾကာင့္ ေသဆံုးရျခင္း မျဖစ္ရဟူေသာ မူ၀ါဒကုိ လက္ကိုင္ျပဳျခင္းျဖစ္ေလသည္။ ဤကမာၻေျမေပၚတြင္ လူသားတစ္ဦး ျဖစ္တည္ေပၚေပါက္လာခ်ိန္မွစ၍ ယင္းလူသားသည္ အတိမ္း အေစာင္း၊ အခၽြတ္အေခ်ာ္မျဖစ္ေစရန္ မူလကပင္ လူသားႏွင့္အတူ ၎၌ ေမြးဖြားလာရၿပီးေနာက္ အသက္ရွင္သန္ ရပ္တည္ႏိုင္ခြင့္ အခြင့္အေရးပါ ရွိလာမည္ျဖစ္၍ ေမြးဖြားေပးလိုက္သည့္ မိဘႏွစ္ဦး၊ ညီအစ္ကုိေမာင္ႏွမမ်ား၊ ေဆြမ်ိဳး အသိုင္းအ၀ိုင္းမ်ားႏွင့္ ေဘးပတ္၀န္းက်င္ လူသားတို႔က ၀ိုင္း၀န္း၍ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေပးရန္ တာ၀န္ရွိေလ သည္။ ၎လူသားအတြက္ မိဘမွစ၍ ေဘးပတ္၀န္းက်င္ လူသားမ်ားအထိ ၎တို႔ပေယာဂေၾကာင့္ ေသဆံုးျခင္း မရွိေစရ။ မိခင္တစ္ဦးက သူလြယ္ထားရသည့္ သေႏၶသားကုိ ဒါ ငါ့ကေလးပဲ ငါပိုင္တယ္။ မႀကိဳက္လွ်င္ သေႏၶသား ဘ၀မွာတင္ ငါဖ်က္ခ်မယ္ဟူ၍ လုပ္၍မရ။ ထိုကဲ့သို႔လုပ္လွ်င္ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ဳိးေဖာက္တာျဖစ္သည္။ ရာဇ၀တ္မႈ ေျမာက္သြားမည္။ ထိုကေလးအေပၚ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္ျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုကေလးရဲ႕ Right to life ကုိ ခ်ိဳးေဖာက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုကေလးသူငယ္သည္ အသက္ရွင္သန္ပိုင္ခြင့္ရ႐ံုႏွင့္လည္း မၿပီးေသးေခ်။ သူ႔အတြက္ security လံုၿခံဳစိတ္ခ်မႈရွိရ ဦးမည္ျဖစ္သည္။ မိဘသည္ ထိုကေလးအား ေမြးဖြားၿပီးလွ်င္ ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ရသည္၊ ေကၽြးေမြး ရသည္။ သူ႔အေပၚ က်ေရာက္လာမည့္ ေဘးအႏၱရာယ္တို႔ကုိ ကာကြယ္ေပးရေသးသည္။ ယင္းသည္ Right to security ျဖစ္သည္။ ထိုမွ်ႏွင့္လည္း မၿပီးေသး။ မိဘတို႔သည္ တဖန္ေသရဦးမည္။ ထိုကေလးငယ္ သူ႔ေျခေထာက္ ေပၚ သူရပ္တည္ခြင့္ရေအာင္ မိဘမ်ားမရွိသည့္ေနာက္ ပညာေရးအခြင့္အလမ္းမ်ား ဖန္တီးေပးရဦးမည္ျဖစ္သည္။ ပညာရွိမွသာလွ်င္ ထိုကေလးငယ္သည္ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းျပဳ၍ အသက္ရွင္ရပ္တည္ခြင့္ရၿပီး လံုၿခံဳမႈကုိလည္း ရႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေက်ာင္းေနရမည့္အရြယ္ ကေလးငယ္တစ္ေယာက္ လမ္းေဘးမွာ လက္ျဖန္႔ ေတာင္းစားေနသည္ကုိျမင္လွ်င္ ထိုကေလးသည္ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္ခံေနရၿပီျဖစ္သည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ လူသားတစ္ဦး အသက္ရွင္သန္ ရပ္တည္ႏိုင္ခြင့္ႏွင့္ လံုၿခံဳမႈတို႔ ရရွိေစရန္အတြက္ လူသားအခ်င္း ခ်င္း ကူညီေစာင့္ေရွာက္ပံ့ပိုးေပးရန္ တာ၀န္ရွိသည္ဟု လူ႔အခြင့္အေရးေၾကျငာစာတမ္းက သတ္မွတ္ျပဌာန္းထား သည္။ အဆံုးစြန္ေျပာရလွ်င္ လူတစ္ေယာက္အား ျပစ္မႈက်ဴးလြန္ေသာေၾကာင့္ ေထာင္ထဲပုိ႔လိုက္ရသည္ဟုပင္ ဆိုပါေစဦး။ ယင္းသည္ ထိုသူရထားသည့္ ေမြးရာပါလြတ္လပ္ခြင့္ကုိ ဥပေဒအရ ႐ုပ္သိမ္းလိုက္ျခင္းသာျဖစ္သည္။ တစ္ျခားေသာလူ႔အခြင့္အေရးမ်ား သူ႔ကုိ ေပးထားရပါေသးတယ္။ ဆိုလိုတာက လူ႔ဂုဏ္သိကၡာအရ သူ႔ကုိ လူတစ္ေယာက္အျဖစ္ ဆက္လက္ၿပီးေတာ့ အသိအမွတ္ျပဳတဲ့သေဘာပါ။ တကယ္ေတာ့ ေထာင္ဒဏ္အျပစ္ေပး တယ္ဆိုတာ ဥပေဒအရ သူ႔လြတ္လပ္ခြင့္ကုိ အခ်ိန္အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိ အသိအမွတ္မျပဳေတာ့တာ၊ ႐ုပ္သိမ္းလိုက္ျခင္းသာျဖစ္တယ္။ သူ႔ကုိ လူအျဖစ္ အသိအမွတ္မျပဳေတာ့တာမဟုတ္ဘူး။ တိရစၧာန္ဘ၀၊ ေက်းကၽြန္ဘ၀ကုိ ပုိ႔လိုက္တာမဟုတ္ဘူး။ ထိုအရာသည္ လူ႔ဂုဏ္သိကၡာျဖစ္သည္။ ထိုကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံတြင္ လံုၿခံဳကင္းမဲ့ေသာဘ၀တြင္ ေနေနရလွ်င္ မိမိတို႔ရဲ႕ အသက္အိုးအိမ္စည္းစိမ္အတြက္ ၿခိမ္းေျခာက္ခံေနလွ်င္ က်ီးလန္႔စာစားေနရမည္ဆိုလွ်င္ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္ခံေနရၿပီျဖစ္သည္။ မည္သည့္လူသားမွ အသက္ရွင္သန္ ပိုင္ခြင့္ႏွင့္ လံုၿခံဳပိုင္ခြင့္ ကင္းမဲ့မႈမရွိေစရဟု လူ႔အခြင့္အေရးေၾကျငာစာတမ္းက ဆိုပါသည္။ အပိုဒ္(၁၅) အပိုဒ္ခြဲ(၁) လူတိုင္းသည္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံသားအျဖစ္ ခံယူခြင့္ရွိသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ဤကမာၻေပၚတြင္ `ႏိုင္ငံမဲ့လူသား´ဟူ၍ တစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ် မရွိေစရဟူ၍ျဖစ္သည္။ လူတစ္ေယာက္ ႏိုင္ငံမဲ့အေနအထားမွာ ရပ္တည္ေနရၿပီဆိုလွ်င္ ထိုသူသည္ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ဳိးေဖာက္ခံထားရသူ ျဖစ္သည္။ ဤေနရာတြင္ သတိျပဳစရာရွိသည္က ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံသားအျဖစ္ဟူ၍သာ ေဖာ္ျပထားသည္။ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးရဲ႕ လူမ်ိဳးစုအခြင့္အေရးဟူ၍ ေဖာ္ျပမထားေခ်။ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးရဲ႕ လူမ်ိဳးျဖစ္ခြင့္သည္ လူ႔အခြင့္အေရးဟူ  ၍ မျပဌာန္းထားေခ်။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးရဲ႕ လူမ်ိဳးစုဆိုတာ လူ႔ဂုဏ္သိကၡာနဲ႔ မည္သုိ႔မွ် မပတ္သက္ လို႔ပဲျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ လူသားရဲ႕ရပိုင္ခြင့္ဟူ၍ မေဖာ္ျပထားျခင္းျဖစ္သည္။ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးရဲ႕ လူမ်ိဳးစုျဖစ္ခြင့္ဆို သည္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေရြးခ်ယ္လို႔ရသည့္ အရာမ်ိဳးလည္းမဟုတ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေရြးခ်ယ္ပုိင္ခြင့္မရွိတဲ့အရာေပၚမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တာ၀န္ခံစရာအေၾကာင္းလည္းမရွိ။ ထို႔ေၾကာင့္ လူမ်ိဳးစုကုိအေၾကာင္းျပဳၿပီး လူအခ်င္းခ်င္း ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္းကုိ လူ႔အခြင့္အေရးေၾကျငာစာတမ္းက တားျမစ္ထားသည္။ ဒီကေန႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔မြတ္ဆလင္မ္ မ်ားအတြက္ ခဲြျခားဆက္ဆံခံရေသာ အသံုးအႏႈန္းတစ္ခုရွိသည္။ ကုလားဟူေသာ အသံုးအႏႈန္း။ ထိုအသံုးအႏႈန္း၏အဓိပၸါယ္ကုိ ကၽြန္ေတာ္မသိ။ သိလိုသည့္အတြက္ ျမန္မာအဘိဓါန္ တြင္ ရွာၾကည့္မိသည္။ ျမန္မာအဘိဓါန္တြင္ ကုလားဟူေသာ အသံုးအႏႈန္းကုိ ဤသုိ႔ဖြင့္ဆိုထားသည္။ ကုလား (၁) အိႏၵိယတိုက္ငယ္ေဒသမွ လာေသာလူမ်ိဳးမ်ား  (၂) သာမန္အားျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏အေနာက္ဘက္ရွိ တိုင္းႏိုင္ငံမ်ားမွလာသူမ်ား အဘိဓါန္တြင္ လူမ်ိဳးမ်ားဟူ၍ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုထားပါသည္။ သို႔ဆိုလွ်င္ ေမးစရာရွိလာပါသည္။ အိႏၵိယတိုက္ တြင္ လူမ်ိဳးစုမ်ားစြာရွိပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ စူရ္တီ၊ ေမမန္၊ ဂူဂ်ရသ္တီ။ ၎တို႔ ျမန္မာျပည္ေရာက္လာလွ်င္ ကုလားဟူ၍ျဖစ္သြားမည္လား။ ထိုလူမ်ိဳးစုမ်ားတြင္ ကုိယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမႈ၊ ကုိယ္ပိုင္ဘာသာစကား၊ ကုိယ္ပိုင္၀တ္စား ဆင္ယင္မႈ၊ ကုိယ္ပိုင္ဓေလ့ထံုးစံရွိၿပီးျဖစ္သည္။ အိႏၵိယတိုက္တြင္ ကုလားဟူေသာလူမ်ိဳးစုု လံုး၀မရွိ။ မည္သည့္ လူမ်ိဳးစုကုိ ဆိုလိုသနည္း။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ အေနာက္ဘက္ရွိ တိုင္းႏိုင္ငံျဖစ္တဲ့ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံတြင္လည္း ဘဂၤါလီ ဟူေသာ လူမ်ိဳးစုမ်ိဳး ရွိၿပီးျဖစ္သည္။ ကုလားဟူေသာ လူမ်ိဳးစုမေတြ႕ရ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ျမန္မာျပည္က လူအေတာ္မ်ား မ်ား ဘာသာတရားနဲ႔လူမ်ိဳးကုိ ခြဲျခားၿပီး ျမင္တတ္ပံုမရေခ်။ ကုလားဟူေသာအသံုးကုိ ေနာက္တစ္မ်ိဳး ေျပာၾကပါေသးသည္။ ကူးလာသူမ်ားျဖစ္ၾကသည္ဟု ဆိုပါသည္။ အဂၤလိပ္ေတြက ျမန္မာျပည္ကုိ နယ္ခ်ဲ႕သိမ္းပိုက္ၾကတယ္။ တိုင္းတစ္ပါးကေန ကူးေျပာင္းလာၾကတယ္။ အသားျဖဴ မ်က္ႏွာျဖဴလို႔ ကုလားျဖဴလို႔ေခၚၾကတယ္။ ကူးလာလို႔ ကုလားျဖစ္သည္ဟုဆိုလွ်င္ ကမာၻေပၚတြင္ ရွိသမွ်လူအားလံုး သည္ ကုလားမ်ားသာ ျဖစ္ၾကေတာ့မည္။ အဘယ္ေၾကာင့္နည္း။ ရွင္းဦးအံ့။ ကမာၻတြင္ လူသားမ်ိဳးႏြယ္မ်ား ေပၚေပါက္လာပံုကုိေလ့လာၾကည့္လွ်င္ ထိုအခ်က္ကုိ ထင္ရွားစြာ ျမင္ေတြ႔ ႏိုင္ပါသည္။ ေဒသခံ ဌာေနတိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုေတြကုိပင္ ဥပမာေပးပါမည္။ ထိုဌာေနလူမ်ိဳးစုတို႔သည္ ကမာၻဦး ကတည္းက ထိုေနရာတြင္ ေနထိုင္လာၾကသည္မဟုတ္။ မိုးေပၚက က်လာသည္လည္းမဟုတ္။ ေျမလွ်ိဳး၍ေပၚလာ သည္လည္းမဟုတ္။ အမိအဖကေန ေပါင္းစပ္ၿပီး လူအျဖစ္ကုိ ေမြးဖြားလာျခင္းသာျဖစ္သည္။ ကမာၻတြင္ လူမ်ိုဳးစုမ်ား မည္သုိ႔ပ်ံ႕ႏွံ႔လာသနည္း။ ေရွးဦးလူသားတို႔သည္ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာ သြားလာရွာေဖြ စားေသာက္ေနထိုင္ၾက သည္။ ေျခသလံုးအိမ္တိုင္အျဖစ္ ေနထိုင္ၾကသည္။ ေဒသတစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ကူးလူးသြားလာၾကသည္။ ေနရာအတည္ တက်မရွိ။ စိုက္ပ်ိဳးေရးေခတ္ေရာက္လွ်င္ ၿမိဳ႕ရြာမ်ားေဆာက္လုပ္၍ အတည္တက်ေနထုိင္လာၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ ေမြးျမဴေရး။ ထို႔ေနာက္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး။ ဤသို႔ျဖင့္ ေဒသအသီးသီး၌ရွိေနၾကေသာ လူတို႔သည္ ေနရာအႏွံ႔အျပားသို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းေနထိုင္လာၾကျခင္း သာျဖစ္သည္။ မည္သည့္လူမ်ိဳးစုမွ် ကမာၻဦးကတည္းက ရွိေနျခင္းမဟုတ္။ အားလံုးကူးလာၾကသူမ်ားသာျဖစ္သည္။ ထိုအခ်က္ကုိၾကည့္လွ်င္ ထင္ရွားစြာျမင္ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။ သမိုင္း႐ႈေထာင့္မွတင္ျပရလွ်င္ ေနာင္တြင္ လူအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္ေပၚလာမည့္ အေျခခံလူမ်ိဳးမ်ားမွာ ေလးမ်ိဳးခန္႔ရွိ မည္ဟု သမိုင္းသုေတသီတို႔က ဆိုၾကသည္။ ဂရိ၊ ပါးရွန္း၊ အာေမးနီးယန္း၊ ဆလဗ္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ေကာ့ေကးဆပ္ ေတာင္ေၾကာဘက္မွလာသည့္ ေနာဒစ္အမ်ိဳးအႏြယ္မွ ဆင္းသက္လာျခင္းျဖစ္သည္။ အီဂ်စ္၊ ဆူေမနီးယန္း၊ အိုင္ယာလန္ႏွင့္ ေ၀လလူမ်ိဳးတို႔သည္ ေျမထဲပင္လယ္မွျဖစ္ေသာ အီဘာရီးယန္းမ်ိဳးႏြယ္မွ ဆင္းသက္လာသည္ဟု ဆိုသည္။ ဒီဘက္က ကၽြန္ေတာ္တို႔ တ႐ုတ္၊ ဂ်ပန္၊ ျမန္မာ၊ ယိုးဒယား၊ မေလးလူမ်ိဳးတို႔သည္ကား မြန္ဂိုလီးယန္း အႏြယ္မွလည္းေကာင္း၊ အာဖရိကရွိ အသားမည္းလူမ်ိဳးမ်ား၊ အာရွနီးဂ႐ိုးမ်ားမွာမူ နီဂ႐ိုးလူမ်ိဳးမွဆင္းသက္လာၾက ျခင္းသာျဖစ္သည္။ ဤကဲ့သို႔ပင္ ကမာၻေပၚ၌ လူမ်ိဳးအသီးသီး ပ်ံ႕ႏွံ႔လာၾကျခင္းသာျဖစ္သည္။ လူမ်ိဳးစုတစ္ခုသည္ ကမာၻဦးကတည္းက သီးျခားျဖစ္တည္ေနသည္မဟုတ္။ ကမာၻတြင္ သီးျခားလူမ်ိဳးစုတစ္ခုတည္းအျဖစ္ ရပ္တည္လို႔ ရမည္လည္းမဟုတ္။ လူမ်ိဳးစုမ်ား ေရာေႏွာမည္သာျဖစ္သည္။ ေသြးေႏွာမည္သာျဖစ္သည္။ အာရဗ္လူမ်ိဳးတစ္ဦးႏွင့္ တ႐ုတ္အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦး အိမ္ေထာင္က်ၿပီး ရလာသည့္ကေလးသည္ မည္သည့္လူမ်ိဳးျဖစ္မည္နည္း။ ဥပေဒအရ သတ္မွတ္သည္ကုိ မဆိုလို။ ေသခ်ာသည္မွာ ရာႏႈန္းျပည့္အာရဗ္မဟုတ္သလို ရာႏႈန္းျပည့္ တ႐ုတ္လည္းမဟုတ္။ ဤသည္ သမိုင္းအျမင္ျဖစ္သည္။ ဘာသာေရးအျမင္ျဖင့္ၾကည့္လွ်င္လည္း ရပါေသးသည္။ ခရစ္ယာန္အယူအရ လူသားသည္ အာဒမ္န႔ဲဧ၀က ဆင္းသက္သည္ဟုဆိုသည္။ ဗုဒၶဘာသာအျမင္အရမူ ျဗဟၼာႀကီးေလးပါးက ဆင္းသက္သည္ဟုဆိုသည္။ ဌာေနလူမ်ိဳးစုတို႔သည္ အာဒမ္ဧ၀ (သို႔မဟုတ္) ျဗဟၼာႀကီးေလးပါးလက္ထက္ကတည္းက ရွိေနခဲ့သည္မဟုတ္။ ဒါေၾကာင့္ လူမ်ိဳးစုကုိအေၾကာင္းျပဳၿပီး ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္းသည္ လူ႔အခြင့္အေရးကုိ ခ်ိဳးေဖာက္ျခင္းသာျဖစ္ သည္။ လူမ်ိဳးစုတစ္စုရဲ႕အမည္နာမေၾကာင့္ လူ႔ဂုဏ္သိကၡာတိုးတက္လာမည္လည္းမဟုတ္။ လူေတြအားလံုး အမိအဖကေန ေမြးဖြားလာၾကသူမ်ားသာျဖစ္သည္။ ကုရ္အာန္ (၄၉း၁၃)မွာ အလႅာဟ္က အဖိုနဲ႔အမ ေပါင္းစပ္ၿပီး ျဖစ္ထြန္းလာတယ္ လို႔ေျပာတယ္။ ဆိုလိုသည္မွာ လူသားကုိ မတူညီတဲ့အရာႏွစ္ခုနဲ႔ ေပါင္းစပ္ထားတယ္လို႔ေျပာ တယ္။ မတူညီတဲ့အရာဆိုတာ ဘာလဲ။ ဘာသာစကား၊ ယံုၾကည္ခ်က္၊ အသားအေရာင္၊ လူမ်ိဳးအားလံုး ပါ၀င္ ပတ္သက္ပါတယ္။ ဤအျမင္အရမူ လူသားတစ္ေယာက္ ျဖစ္တည္လာျခင္းကုိက မတူညီတဲ့အရာေတြကုိ ေပါင္းစပ္ သေႏၶတည္လာတယ္ဆိုတာကုိ လက္ခံရမည္သာျဖစ္သည္။ မတူညီတဲ့အရာႏွစ္ခုမွ ျဖစ္တည္လာေသာ လူသားတစ္ ေယာက္က အျခားလူသားတစ္ေယာက္ကုိ အဘယ္ေၾကာင့္ ခြဲျခားဆက္ဆံေနရမည္နည္း။ ဤသို႔ ခြဲျခားဆက္ဆံ ျခင္းသည္ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္ျခင္းျဖစ္သည္။ ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏အေျခခံဥပေဒတြင္ လူ႔အခြင့္အေရးမ်ား ခ်ိဳးေဖာက္ခံရမႈမရွိရေအာင္ လူ႔အခြင့္ အေရး၏ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ားႏွင့္ကိုက္ညီေအာင္ ေရးဆြဲရပါသည္။ အေျခခံဥပေဒခ်ိဳ႕တဲ့လွ်င္ မ်ိဳးဆက္တစ္ခုလံုးပါ ဒုကၡ ေရာက္ပါမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အေျခခံဥပေဒကုိ ေမာ္ေတာ္ကားတစ္စီးႏွင့္ ခိုင္းႏႈိင္းၾကသည္။ ကားတစ္စီးသည္ အင္ဂ်င္ လည္း ေကာင္းတယ္၊ ေမာင္းတဲ့ဒါ႐ိုင္ဘာကလည္း ကၽြမ္းက်င္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ဘီးတစ္ဘီးေပါက္ေနလွ်င္ ခရီးတြင္မည္မဟုတ္။ အင္ဂ်င္လည္း ေကာင္းတယ္။ ဘီးေတြအားလံုးလည္း ေကာင္းတယ္။ ေမာင္းတဲ့သူ မကၽြမ္းက်င္လွ်င္လည္းမရ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ အဲဒီေမာ္ေတာ္ကားကုိ အဲဒီႏိုင္ငံသားေတြအားလံုးက စီးနင္း လိုက္ပါရမွာျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အေျခခံဥပေဒ ခ်ိဳ႕ယြင္းေနလွ်င္လည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္ေတြနဲ႔လည္း တိုက္႐ိုက္သက္ဆိုင္ပါတယ္။ ထိုကိစၥအတြက္ တာ၀န္ရွိသည္ဟု မွတ္ယူထားရမည္သာျဖစ္သည္။ မိမိႏွင့္ မသက္ဆိုင္ဟု မမွတ္ယူအပ္ေခ်။ ဤတြင္ လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ ကၽြန္ေတာ္ဖတ္ခဲ့ဖူးေသာ ပံုျပင္တစ္ပုဒ္ ေျပာျပပါမည္။ တိုင္းျပည္ တစ္ခုမွာ ဘုရင္တစ္ပါးဟာ သူ႔တိုင္းျပည္မွာရွိတဲ့ လူေတြအားလံုး လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔အညီ ေနထိုင္ခြင့္ရၾကသလား ဆိုၿပီး သိလိုေသာေၾကာင့္ ေလယာဥ္ပ်ံျဖင့္ တိုင္းခန္းလွည့္လည္သည္။ အဲဒီတုန္းက ေလယာဥ္ပ်ံေပၚၿပီလား မေမးပါနဲ႔။ ပံုျပင္ထဲမွာ အကုန္ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဘုရင္ႀကီးဟာ သူနဲ႔အတူ အိမ္ေရွ႕မင္းသား၊ စစ္သူႀကီး၊ နန္းရင္း၀န္ ကုိပါ လုိက္ပါေစပါတယ္။ တိုင္းခန္းလွည့္လည္တဲ့အခါ ေလယာဥ္ပ်ံေပၚကေနၾကည့္လိုက္ေတာ့ လယ္ကြင္းမွာ ေခၽြးတလံုးလံုးနဲ႔ ပင္ပင္ပန္းပန္း အလုပ္လုပ္ေနတဲ့ လယ္သမားေတြကုိျမင္ၿပီးေတာ့ ဘုရင္ႀကီးက ေျပာတယ္။ ခုေနအခါမွာ ေငြက်ပ္တစ္သိန္းတန္ တစ္ရြက္ေလာက္ ပစ္ခ်လိုက္ရင္ ရတဲ့သူေတာ့ ေပ်ာ္သြားမွာပဲဆိုၿပီးေျပာတယ္။ ဒါနဲ႔ အိမ္ေရွ႕မင္းသားက အရွင္မင္း ႀကီး တစ္သိန္းတန္ဆို တစ္ေယာက္ပဲေပ်ာ္ရမယ္။ ငါးေသာင္းတန္ႏွစ္ရြက္ဆိုရင္ ႏွစ္ေယာက္ေပ်ာ္ရမွာေပါ့ဆိုၿပီး ေလွ်ာက္တယ္။ ငါးေသာင္းတန္အစား ႏွစ္ေသာင္းတန္ဆိုရင္ ငါးေယာက္ေတာင္ ေပ်ာ္ရမွာေပါ့ဆိုၿပီး စစ္သူႀကီးကလည္း ၀င္ေျပာတယ္။ ဒါနဲ႔ နန္းရင္၀န္အမတ္က တစ္ေသာင္းတန္ဆိုရင္ လူဆယ္ေယာက္ ပိုၿပီးေပ်ာ္မွာေပါ့ဆိုၿပီး ေလွ်ာက္ထားျပန္တယ္။ ဒါနဲ႔ သူတို႔ေျပာတာ နားေထာင္ေနတဲ့ ေလယာဥ္မွဴးက စကားတစ္ခြန္း၀င္ေျပာလိုက္တယ္။ အရွင္မင္းႀကီး … အရွင္မင္းႀကီးတို႔အားလံုး ေလယာဥ္ေပၚက ခုန္ခ်လိုက္ရင္ တစ္တိုင္းျပည္လံုး ေပ်ာ္ရႊင္သြားမွာပဲ ဟူ၍ျဖစ္သတည္း။ သေဘာတရားက တိုင္းျပည္တစ္ခုမွာ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္ခံရမႈ ျဖစ္ေနၿပီဆိုလွ်င္ တိုင္းျပည္ကုိအုပ္ခ်ဳပ္ေနသည့္ အုပ္ခ်ဳပ္သူအစိုးရမွာ အဓိကတာ၀န္ရွိေၾကာင္း ျပဆိုေနျခင္းသာျဖစ္သည္။ အပိုဒ္ (၁၈) လူတုိင္းတြင္ လြတ္လပ္စြာ ေတြးေခၚႀကံဆႏိုင္ခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာ ခံယူရပ္တည္ႏိုင္ခြင့္ႏွင့္ လြတ္လပ္စြာ သက္၀င္ကုိးကြယ္ႏိုင္ခြင့္ရွိသည္။ အဆိုပါ အခြင့္အေရးမ်ား၌ မိမိကိုးကြယ္သည့္ဘာသာကုိ သုိ႔တည္းမဟုတ္ သက္၀င္ယံုၾကည္ခ်က္ကုိ လြတ္လပ္စြာေျပာင္းလဲႏိုင္ခြင့္ ပါ၀င္သည့္အျပင္ မိမိတစ္ေယာက္ခ်င္း ျဖစ္ေစ၊ အျခားသူမ်ားႏွင့္စုေပါင္း၍ျဖစ္ေစ၊ ျပည္သူအမ်ားေရွ႕ေမွာက္တြင္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေရွ႕ေမွာက္တြင္ မဟုတ္ဘဲ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ မိမိကုိးကြယ္ ေသာဘာသာကုိ သုိ႔တည္းမဟုတ္ သက္၀င္ယံုၾကည္ခ်က္ကုိ လြတ္လပ္စြာ သင္ျပႏုိင္ခြင့္၊ က်င့္သံုးႏိုင္ခြင့္၊ ၀တ္ျပဳ ကိုးကြယ္ႏိုင္ခြင့္ႏွင့္ ေဆာက္တည္ႏိုင္ခြင့္တို႔လည္း ပါ၀င္သည္။ ဒီေနရာမွာေျပာခ်င္တာက လြတ္လပ္စြာကုိးကြယ္ခြင့္ကုိ ဘာေၾကာင့္ လူ႔အခြင့္အေရးတစ္ရပ္အျဖစ္ ျပဌာန္း ေပးထားရသလဲ။ ရွင္းပါသည္။ ဘာသာတရားမ်ား ထိပ္တိုက္ေတြ႕လွ်င္ ပဋိပကၡျဖစ္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ အစၥလာမ္က ေျပာမယ္။ ဖန္ဆင္းရွင္ရွိတယ္။ ဗုဒၶဘာသာက ေျပာမယ္။ ဖန္ဆင္းရွင္မရွိဘူး။ ထို႔အတူပဲ ခရစ္ယာန္က ေျပာမယ္။ ဖခမည္းေတာ္၊ သားေတာ္၊ ၀ိဉာဥ္ေတာ္ သံုးခုေပါင္းၿပီး သံုးပါးတစ္ဆူေျပာမယ္။ အစၥလာမ္က ေသာင္ဟီးဒ္ကုိသြားတယ္။ စလံုးေရစ ဆိုတာနဲ႔ကဲြၿပီ။ ဘာသာတရားေတြ ဘယ္လိုညွိႏႈိင္းေဆာင္ရြက္ ၾကမလဲ။ ဘာသာတရားဆိုတာက နဂိုကတည္းက ထိလြယ္ရွလြယ္ျဖစ္တတ္တာေၾကာင့္ ဘာသာတရားနဲ႔ပတ္သက္ လာလွ်င္ မည္သူကမွ် အေလွ်ာ့ေပးၾကမည္မဟုတ္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘာသာတရားအားလံုးကုိ လြတ္လပ္စြာ က်င့္သံုး ေဆာင္ရြက္ခြင့္ ေပးထားျခင္းျဖစ္သည္။ ဒီကေန႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကုရ္ဘာနီလုပ္ၾကတယ္။ ႏြားသတ္ၾကတယ္။ ေနာက္ဘာသာတစ္ခုက ႏြားသတ္ျခင္းသည္ အကုသိုလ္ကံျဖစ္သည္ဟူ၍ ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္၍မရေခ်။ မႀကိဳက္လွ်င္ လက္မခံ႐ံုသာရွိသည္။ အစၥလာမ္ဘက္က ႏြားသတ္ျခင္းသည္ မည္သည့္အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္ဟူ၍ ရွင္းျပေနရန္မလို။ ဘာသာတရားေခါင္းစဥ္ေအာက္၌ လြတ္လပ္စြာေဆာင္ရြက္ခြင့္ ရွိသည္။ အစၥလာမ္ကုိ သိလိုေသာေၾကာင့္ ေလ့လာလွ်င္ ရွင္းျပသည္က တစ္ပိုင္းျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘာသာတရားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး လြတ္လပ္မႈမရွိဘူးဆိုလွ်င္ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္ခံရျခင္းသာလွ်င္ျဖစ္သည္။ လူ႔ဂုဏ္သိကၡာကုိ ေစာ္ကားျခင္းျဖစ္သည္။ လူ႔ဂုဏ္သိကၡာကုိ ေလးစားလိုက္နာသူမ်ားသာလွ်င္ လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္း၌ ယဥ္ေက်းေသာ လူမ်ိဳးမ်ားျဖစ္မည္ဟူ၍ တင္ျပရင္း နိဂံုးခ်ဳပ္အပ္ပါသည္ ။ ။