၂၀၁၆ ရမဒြြါန္ ကုရ္အာန္သုေတသီ ဦးတင္ထြန္းဦး
၂၀၁၆ ရမဒြြါန္
ကုရ္အာန္သုေတသီ ဦးတင္ထြန္းဦး
ေလးစားအပ္ပါေသာ ၾကြေရာက္လာၾကေသာ ဂုဏ္သေရရွိ လူႀကီးမင္းမ်ားခင္ဗ်ား
ယခုလို တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းစြာနဲ႔ ခြတၱဗာဟ္နဲ႔ဆြလားသ္ကို တည္ေဆာက္ခြင့္ရရွိတဲ့အတြက္ ဦးစြာအလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္ကို ေက်းဇူးတင္ရွိေၾကာင္းနဲ႔ ခ်ီးမြမ္းေထာပနာျပဳအပ္ပါတယ္။
`အလ္ဟမ္ဒုလိလႅာဟ္´ၾကြေရာက္လာၾကတဲ့ လူႀကီးမင္းမ်ားအေပၚသို႔လည္း ရဟ္မသ္၊ ဘရ္ကသ္အျဖာျဖာ က်ေရာက္ပါေစေၾကာင္း ဆႏၵျပဳရင္း အတ္စလာမုအလိုင္းကြန္းမ္၊ ၀ရဟ္မသြလႅားဟိ ၀ဘရကားသုဟု —
ေစာေစာက ကၽြန္ေတာ္ဖတ္ၾကားသြားတဲ့ ကုရ္အာန္အာယသ္ဆိုရင္ လူႀကီးမင္းမ်ားသိရွိၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ပလီေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာလည္း ဒီအာယသ္ကို ဒီေန႔ခြတၱဗာဟ္မွာ ဖတ္ၾကမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအာယသ္ဟာ ဆြီယာမ္ နဲ႔ ပတ္သက္တယ္္ဆိုတာလည္း မြတ္ဆလင္မ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား သိရွိၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ဒီကေန႔ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပ မယ့္ေခါင္းစဥ္က `၂၀၁၆ ရမဒြါန္´ျဖစ္ပါတယ္။ မၾကာခင္ က်ေရာက္ေတာ့မယ့္ ရမဒြါန္လရဲ႕အႀကိဳအေနနဲ႔ ဒီကေန႔ ဒီေခါင္းစဥ္နဲ႔ တင္ျပမွာျဖစ္ပါတယ္။ လိုရင္းကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ရမဒြါန္လအေၾကာင္းေျပာမွာပါ။
ရမဒြါန္လ ေရာက္ၿပီဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ပလီေတြအေနနဲ႔ေရာ၊ မြတ္ဆလင္မ္ေတာ္ အေနနဲ႔ေရာ ႀကိဳတင္ ျပင္ဆင္ၾကပါတယ္။ ကမၻာမွာလည္း အဲဒီလို ျဖစ္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ဘာေတြျပင္ဆင္ၾကလဲ။ နံပါတ္တစ္ အေရးအႀကီးဆံုးက ၀ါေျဖၾကမယ္။ ၀ါေျဖပြဲ အတြက္ တစ္ရက္ဘယ္ေလာက္က်မယ္။ အလွဴေငြထည့္၀င္ၾကပါ။ ၿပီးရင္ ရမဒြါန္ေကာ္မတီေတြ ဘာေတြဖြဲ႔မယ္။ အစည္းအေ၀းေတြ လုပ္ၾကမယ္။ ရမဒြါန္အတြက္ ျပင္ဆင္ၾကတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔လည္း ျပင္ဆင္ၾကတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ အပါတ္စဥ္တနဂၤေႏြေန႔တိုင္း ေဆြးေႏြးပြဲေတြရွိတယ္။ ေဆြးေႏြးပြဲေတြလုပ္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္ တို႔အတြက္ေတာ့ မထူးဆန္းဘူး။ ႏွစ္စဥ္လုပ္ေနၾကဘဲေလ။ အျခားသူေတြအတြက္ေတာ့ ထူးျခားရင္ထူးျခားမွာေပါ့။ အဲဒီေဆြးေႏြးပြဲေတြအတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ျပင္ဆင္ထားပါတယ္။ ေျပာခ်င္တာက ရမဒြါန္လေရာက္လာၿပီဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္ေတြ ေတာ္ေတာ္ေလး ႏိုးႏိုးၾကားၾကားနဲ႔ တက္တက္ၾကြၾကြရွိတယ္။ ရမဒြါန္လေရာက္ လာၿပီဆိုရင္ တမန္ေတာ္ ေခတ္ကဆိုဆြဟာဗာေတြ မ်က္ႏွာေတာင္ အေရာင္ေျပာင္းသြားၾကတယ္လို႔ ၾကားဘူးပါ တယ္။ ရမဒြါန္လ ဆြီယာမ္ဥပုသ္နဲ႔ ေတြ႔ရေတာ့မယ္ဆိုၿပီး သူတို႔က သူေတာ္စင္ေတြဆိုေတာ့ ၀မ္းသာၾကည္ႏူးၾက တယ္ေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က်ေတာ့လည္း ကုသိုလ္စ၀ါဗ္ကို အေလးထားၾကတယ္။ ရမဒြါန္လမွာ အမ်ားစုမြတ္စလင္မ္ ေတြ သိရွိလက္ခံထားၾကတာက ႐ွိဳင္ႆြန္ႀကီးေတြကို အလႅာဟ္က သံေျချခင္းခတ္ၿပီး ဖမ္းထားလိုက္ၿပီ။ အဲဒီေတာ့ ေတာ္႐ံုတန္႐ံု ဂုိနာဟ္(ငရဲ)မလုပ္မိေတာ့ဘူးေပါ့ေနာ္။ ၿပီးေတာ့ ရမဒြါန္လမွာ ဆ၀ါဗ္(ကုသိုလ္)တစ္ခုလုပ္ရင္ အဆ ေပါင္း ဘယ္ေလာက္ရမယ္ေပါ့။
ဒီလို ကုသိုလ္စ၀ါဗ္ေပၚမွာ အေျခခံၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၀ါေျဖပြဲေတြ ကဒါရ္ညေတြအတြက္ေတြေပၚမွာ အေျခခံ ၿပီး တကယ့္အႏွစ္သာရအပိုင္း ကုရ္အာန္ အာယသ္မွာပါတဲ့ အႏွစ္သာရအပို္င္းမွာ ဘာေတြပါလဲဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္ေဆြးေႏြးတင္ျပခ်င္ပါတယ္။ ပထမဦးဆံုးအေနနဲ႔ ရမဒြါန္ကို အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုၿပီးေတာ့ ဒါေတြအလကားပါ။ ၀ါေရွာင္စရာမလိုဘူး လို႔၊ ဆြီယာမ္ဥပုသ္သီလဟာ အငတ္ခံတာ၊ အပိုအလုပ္ေတြပါလို႔ တစ္ခ်ိဳ႕ေျပာလာတာေတြကိုလည္း ေတြ႔ေနရ တယ္။ လူႀကီးမင္းမ်ား လည္း သိေလာက္ၿပီလို႔ထင္ပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔အေနနဲ႔ ဒီအာယသ္ေတြကို ေလ့လာၾကည့္တဲ့အခါမွာ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ စူရာဟ္ ၂ အာယသ္ ၁၈၃ ကေန ၁၈၇ ထိ ေလ့လာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ `အို အီမာန္သက္၀င္ယံုၾကည္သူအေပါင္းတို႔ အသင္တို႔ အေပၚမွာ ဆြီယာမ္ဥပုသ္သီလကို ငါအရွင္ဥပေဒအျဖစ္ျပဌာန္းသတ္မွတ္လိုက္ၿပီ ျဖစ္သည္။ အသင္တို႔အရင္က လူေတြကုိလည္း ငါအရွင္ျပဌာန္းသတ္မွတ္ခဲ့ၿပီးသကဲ့ အသင္တို႔ အေပၚမွာ သတ္မွတ္လုိက္ျပီ ျဖစ္သည္။´
ဒါကိုၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ဒါဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔အတြက္ အထူးအဆန္း မဟုတ္ဘူး။ အႀကီးအက်ယ္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ စကားလံုးေတြ ေ၀ါဟာရေတြ ဖြင့္ဆိုၿပီးေတာ့ ေတြးေတာေငးေမာေနမယ္ဆိုရင္ ဆရာ ဦးစန္းေအာင္ စကားနဲ႔ေျပာရမယ္ဆိုရင္ တရားသေဘာနဲ႔ သေဘာတရားကို ေလ့လာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ အဲဒီမွာ အေျဖေပၚမွာ ျဖစ္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔အတြက္ ဆြီယာမ္ဥပုသ္သီလေဆာက္တည္တာ ဘာမွအထူးအဆန္းမဟုတ္ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို တကူးတကနဲ႔ အင္မတန္ခ်စ္ျမတ္ႏိုးလို႔ သတ္မွတ္ျပဌာန္းေပးတာပါလို႔ အလႅာဟ္ေျပာတာမဟုတ္။ အလႅာဟ္ေျပာတာက ဟိုးအရင္လူေတြ လူေတြ လက္ထက္ကတည္းက ဒီဆြီယာမ္ဥပုသ္ရွိခဲ့ၿပီးျဖစ္တယ္။ နည္းစနစ္ ေတြ ကြာျခားသြားေကာင္း၊ ကြာျခားသြားမယ္။ ဘာသာတရားတိုင္းမွာလညး္ ရွိတယ္။ ဂ်ဴးဘာသာမွာလည္းရွိတယ္။ ဗုဒၶဘာသာမွာလညး္ ရွိတယ္။ ခရစ္ယာန္မွာလည္း သူ႔နည္းသူ႔ဟန္နဲ႔ရွိၿပီးျဖစ္တယ္။
အလႅာဟ္သတ္မွတ္ျပဌာန္းခဲ့တဲ့ အရင့္အရင္လူမ်ိဳစုေတြမွာ ဘယ္လိုအလႅာဟ္သတ္မွတ္ထားသလဲ။ အဲဒီ အတိုင္း အသစ္တို႔ကို သတ္မွတ္ေပးလိုက္တယ္။ မတူညီတဲ့ပံုစံ၊ စနစ္ေလးေတြေတာ့ရွိမွာေပါ့။ ဥပမာ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ ဥပုသ္သီလေဆာက္တည္ပံုနဲ႔ မြတ္ဆလင္မ္ေတြရဲ႕ ဥပုသ္သီလေဆာက္တည္ပံုမတူညီဘူးေပါ့။ form အားျဖင့္ ပံုစံအားျဖင့္ မတူညီဘူးေပါ့။ အဲဒီေတာ့ သမိုင္းဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္ေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ေလ့လာၾကည့္ရေတာ့ မယ္။ အလႅာဟ္ေျပာတဲ့ အရင္လူေတြဘယ္လုိ ဥပုသ္သီလေဆာက္တည္ခဲ့ၾကပါသလဲ။ သူတို႔ကို အလႅာဟ္ျပဌာနး္သတ္ မွတ္ခဲ့တဲ့ ဥပုသ္သီလေဆာက္တည္ပံု၊ သူတို႔ ဘယ္လိုဥပုသ္သီလေဆာက္တည္ခဲ့သလဲ။ ဟီဘ႐ူးဘာသာစကား မွာ ဘယ္လို သံုးထားသလဲ။ သူတို႔က အဲဒီစကားလံုးတစ္လံုးခ်င္းစီမွာ ေလ့လာၿပီးေတာ့ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုၿပီး ဘာေတြလုပ္ခဲ့ၾကသလဲ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔လို ဟုတ္ပါရဲ႕လား။ ဒါမွမဟုတ္ မဟုတ္ဘူးလားေပါ့။ ဘယ္လိုအဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုၿပီး ဆြီယာမ္ကို ဘယ္လိုလုပ္ခဲ့ၾကသလဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သမိုင္းေလ့လာဖို႔လိုတယ္။ သမိုင္းေလ့လာဖို႔အေၾကာင္းေျပာေတာ့ တမန္ ေတာ္မုဟမၼဒ္(ဆြ)ရဲ႕ အေဖဘယ္သူလဲဆိုရင္။ အဲဒါျပႆနာဘဲ။ တစ္ေယာက္က အီဆာလို႔ေျပာမယ္။ တစ္ေယာက္ က ယူစြဖ္လို႔ေျပာမယ္။ ေနာက္တစ္ေယာက္က ဖာရြတ္လို႔ေျပာမယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဘာလုပ္ၾကမလဲ။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔သမိုင္းကို ေလ့လာဖို႔လိုအပ္တယ္။ ေလ့လာရမယ္။ သမိုင္းမသိလို႔မရဘူး။ သမိုင္းမေလ့လာရဖူးလို ကၽြန္ေတာ္တို႔ မေျပာဘူး။ အီမာန္သက္၀င္ယံုၾကည္မႈအပိုင္းက တစ္ပိုင္း၊ သမိုင္းေလ့လာတာက တစ္ပိုင္း။
ပုဂိၢိဳလ္တစ္ေယာက္နဲ႔ထိုင္၀ုိင္း တစ္ခုမွာစကားေျပာရင္းနဲ႔ သမိုင္းအေၾကာင္းေျပာျပတာ ေရေရလည္လည္ မိုက္တယ္။ ဒီဖက္ေခတ္နဲ႔ ကြက္တိဘဲ။ ဟဇရသ္အုမရ္အုပ္ခ်ဳပ္ေနစဥ္ကာလမွာ ဘိုင္သြလ္မုကဒၵစ္ရွိရာကို အစၥလာမ္ စစ္တပ္ႀကီး ခ်ီတက္ေနစဥ္ လမ္းမွာ အဲဒီအရပ္က ရဟူဒီ၊ နဆြရာနီေတြက ဖိတ္ေခၚၾကတယ္။ `အဆြရ္´ အခ်ိန္က် ေရာက္ခ်ိန္ေပါ့။ နဆြရာနီဘုနး္ႀကီးက ဘုရားေက်ာင္းထဲက ထြက္ေတြ႔ၿပီးေတာ့ ႏႈတ္ဆက္စကားေျပာတာေပါ့။ ဟဇရသ္အုမရ္က အျမန္ႏႈတ္ဆက္ၿပီး ျပန္မလို႔လုပ္ေတာ့ ဘုန္းႀကီးကဘာေၾကာင့္ အေလာတႀကီး ျပန္မွာပါလဲလို႔ ဟဇရသ္အုမရ္ကို ေမးပါတယ္။ ဟဇရသ္အုမရ္က အဆြရ္အခ်ိန္က်ေရာက္ေနၿပီလို႔ အျမန္ျပန္ရပါမယ္လို႔ ေျပာပါ တယ္။ နဆြရာနီဘုန္းႀကီးက သူတို႔ေက်ာင္းမွာပဲ၀တ္ျပဳသြားပါ။ ရပါတယ္လို႔ ေျပာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဟဇရသ္အုမရ္ က မဖတ္ပဲနဲ႔ ျပန္သြားခဲ့ပါတယ္။
ဘာေၾကာင့္ အဲဒီနဆြရာနီေက်ာင္းမွာ ဟဇရသ္အုမရ္၀တ္မျပဳရတာလဲ။ ဟဇရသ္ အုမရ္ ေျပာခဲ့တာ အရမ္းမိုက္တယ္။ `အကယ္၍ ငါ့အေနနဲ႔ အဲဒီ နဆြရာေက်ာင္းမွာ၀တ္ျပဳခဲ့မယ္ဆိုရင္ ငါေသသြား တဲ့ေနာက္ ငါ့ေနာက္လုိ္က္ေတြက အမီးရုလ္မုိ႔အ္ေမနီး ဟဇရသ္အုမရ္ ဒီေက်ာင္းမွာ၀တျ္ပဳခဲ့ဘူးတယ္ဆိုၿပီး ပလီလုပ္လိုက္ၾကမယ္။ အဲဒါကိုႀကိဳသိလို႔ ငါ၀တ္မျပဳျခင္းျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာပါတယ္။ ဒါက လိုရင္းကိုဘဲေျပာတာပါ။ ေနာက္ထပ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္ ေတြအမ်ားႀကီးရွိေသးတယ္။ သူ႔ေနရာမွာ ၀တ္ျပဳရင္ ကိုယ့္ေနရာမွာလည္း ၀တ္ျပဳခြင့္ေပးရမယ္။ နဆြရာေက်ာင္းမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔က နမားဇ္ဖတ္ရင္ ပလီကိုသူေရာက္လာခဲ့ရင္ သူ႔ကိုရွိခိုးခြင့္ေပးရမွာေပါ့။ ဒါေတြက ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ စဥ္းစားရတဲ့ ကိစၥရပ္ေတြ။ ဒါဟာ သမိုင္းေလ့လာဖို႔ လိုအပ္တယ္ဆိုတာ ေပၚလြင္တယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔နဲ႔ အမ်ားမြတ္ဆလင္မ္သမိုင္းဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္ေတြကို လက္ခံပံုခ်င္းမတူတာက တစ္ပိုင္း၊ သမိုင္းေလ့လာရမွာက တစ္ပို္င္း၊ ဒါမွ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သိမွာ။ ေစာေစာက တင္ျပခဲ့သလို ဆြီယာမ္ကို သူတို႔ ဘယ္လိုတည္ေဆာက္ခဲ့ၾကသလဲ။ ဆြီယာမ္မွာ သူတို႔ဘာလုပ္ခဲ့တာလဲ။ သူတို႔ Form အားျဖင့္ ႐ုပ္အားျဖင့္ မလုပ္ခဲ့ ဘူးဘား။ ဒါဘယ္ေလာက္အထိ အေရးႀကီးသလဲ၊ ဘယ္ေလာက္အထိ အေရးမႀကီးဘူးလဲဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေလ့လာသံုးသပ္ဖို႔ လိုတယ္။ ကုရ္အာန္ စူရာဟ္ ၂း၁၈၃ နဲ႔ တစ္ဆက္တည္း ၂း၁၈၄ ကို ေလ့လာၾကည့္မယ္ဆိုရင္
`အကယ္၍မ်ား အသင္တို႔ လမ္းခရီးကို ေရာက္ေနမယ္။ ေရာဂါဘယတစ္ခုခုနဲ႔ ႀကံဳေနမယ္၊ ဆြီယာမ္ ဥပုသ္ေဆာက္တည္ဖို႔ မတတ္ႏိုင္စြမး္ဘူးဆိုရင္ အျခားေသာေန႔ရက္ေတြမွာ ေရတြက္ၿပီး ျဖည့္စြက္ပါ။ ဒါမွ မတတ္ စြမ္းဘူးဆိုရင္ ဆင္းရဲသားတစ္ဦးဦးကို ထမင္းတစ္ရက္စာေကၽြးပါ။´
ကၽြန္ေတာ္တို႔ အရဗီစကားလံုးတစ္လံုး (ဥပမာ ရမဒြါန္)ကို တရားသေဘာအတိုင္း မယူဘဲနဲ႔၊ သေဘာ တရားအပိုင္းယူမယ္ဆိုရင္ ျပႆနာရွိႏိုင္တယ္။ သေဘာတရားအပိုင္းကို မယူရဘူးလို႔ ေျပာတာမဟုတ္ပါ။ ေလ့လာ မယ္။ သိရွိလာတာေတြကုိျဖည့္စြက္မယ္။ ေဖ်ာက္လုိုက္ဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးဆိုတာ စဥ္းစားဆင္ျခင္ရမယ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္မွာ ရွင္းရွင္း လင္းလင္း ျပထားတာရွိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ဥပမာတစ္ခုျပမယ္။ ဥပမာ ၀က္ ။ ၀က္ကို အရဗီလို `ခင္န္ဇီးရ္´လို႔ ေခၚတယ္။ ငါအလႅာဟ္အရွင္က အသင္တို႔ကို အေသသား၊ ေသြး၊ ၀က္ရဲ႕အသားကို ဟရမ္အျဖစ္သတ္မွတ္လိုက္ တယ္လုိ႔ပါရွိပါတယ္။
ဒီေတာ့ ဒီအာယသ္က်ေရာက္တဲ့ တမန္ေတာ္ေခတ္ကို မ်က္စိထဲျမင္ၾကည့္လိုက္။ တမန္ေတာ္က ဒီအာ ယသ္ က်ေရာက္လာျခင္းအေၾကာင္းကို ေျပာၿပီး ဆြဟဗာေတြက နားေထာင္ၿပီး အဲဒီအခ်ိန္မွာ ဘယ္ဆြဟဗာတစ္ ေယာက္ကမွ ခင္န္ဇီးရ္ ဆိုတာ ဘာလဲလို႔ မေတြးဘူး။ လူႀကီးမင္းမ်ားကေရာ ေတြးမယ္လို႔ထင္လား။ ခင္န္ဇီးရ္ ဘာလဲဆိုတာကို အာေရဗီးယားက ဆြဟာဗာေတြ မသိဘူးလား။ မသိႏိုင္ဘူးလား။ အားလံုးက ၀က္ကို ရည္ညႊန္း တယ္ဆိုတာ သိတယ္။ ခင္န္ဇီးရ္ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရ အလႅာဟ္သတ္မွတ္ထားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္ေတြ ႐ွဳပ္ေထြးတာေတြရွိပါတယ္။ တမန္ေတာ္ျမတ္(ဆြ) မေမြးခင္ကတည္းက `အာရဗ္ေတြက အရဗီ လ(၁၂)လရဲ႕ နာမည္ေတြလည္းရွိတယ္။ လူနာမည္ေတြလညး္ရွိတယ္။ ဒီလိုပဲ တမန္ေတာ္မေမြးခင္ကတည္းက က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ မက်ေရာက္ခင္ကတည္းက ၀က္ဆိုတဲ့ ခင္န္ဇီးရ္ဆိုတာ ရွိၿပီးသား။ ဒါကို အခုအခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ခင္န္ဇီးရ္ဆိုတဲ့ေ၀ါဟာရကို ေခက ဘာလဲ။ ေဇက ဘာလဲ။ ႏူးန္က ဘာလဲဆိုၿပီး တစ္လံုးခ်င္း ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာရင္ ဘာေတြေတြ႔လာရမလဲသိလား။ အစားပုပ္တို႔၊ ပင္လယ္ထဲမွာရွိတဲ့ လင္းပိုင္တစ္မ်ိဳးကိုလည္း ခင္န္ဇီးရ္လို႔ေခၚတယ္။ ေလ့လာရင္ ေလ့လာသေလာက္ေတြ႔ရမယ္။ ေဆးသိပၸံမွာ အသံုးျပဳတဲ့ ပူးတစ္မ်ိဳးကိုလည္း ေခၚတယ္။ ဒါက ႐ုပ္၀တၳဳေတြကို အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုတာ။ ႐ုပ္၀တၳဳမဟုတ္ပဲနဲ႔ သေဘာတရား အႏွစ္သာရအပိုင္းကို ေလ့လာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ေလာဘႀကီးတာ၊ ငုိ႔ဘသမား၊ ကိုယ္က်ိဳးရွာတာ၊ ေမာင္ပိုင္စီးတာ စတာေတြဟာ ခင္န္ဇီးရ္ရဲ႕အႏွစ္ သာရျဖစ္တယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔က ခင္န္ဇီးရ္မစားနဲ႔လို႔ အလႅာဟ္ေျပာတာက ၀က္သားမစားခိုင္းတာမဟုတ္ဘူး။ ေျပာတာက လက္၀ါးႀကီးမအုပ္နဲ႔။ ေမာင္ပိုင္မစီးနဲ႔၊ ကိုယ္က်ိဳးမရွာနဲ႔။ ဒါဘဲေျပာေနတာဆိုရင္ အဲဒီသေဘာတရားအႏွစ္သာရကိုပဲ သြားမယ္ဆိုရင္ ၀က္သားမစားနဲ႔ဆိုတာ ဘယ္လိုစဥ္းစားၾကမလဲ။ ဘယ္လိုလုပ္ၾကမလဲ။ လူႀကီးမင္းမ်ား ဆက္လက္ စဥ္းစားေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္ေျပာလို႔လဲ မသင့္ပါဘူး။
ေနာက္ၿပီး တမန္ေတာ္မုဟမၼဒ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့စကားလံုး မုဟမၼဒြန္ ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရ။ အဲဒီေတာ့ မုဟမၼဒ္ဆိုတာ ဟန္မ္ဒြန္ ကလာတယ္။ ေဟရယ္၊ မီမ္ရယ္၊ ဒါလ္ရယ္၊ သူ႔ရဲ႕ေ၀ါဟာရကို ဖြင့္ဆိုလိုက္ရင္ ခ်ီးမြမ္းျခင္း၊ ေထာပနာျပဳျခင္း၊ အဲဒီေတာ့ မုဟမၼဒ္ဆိုေတာ့ ခ်ီးမြမ္းေထာပနာျပဳျခင္းခံရေသာ လူတစ္ ေယာက္။ စကားလံုးအရ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေဆြးေႏြးမယ္ဆိုရင္ အဲဒီလို ေပၚလာမွာဘဲ။ ကဲ ဘယ္လိုစဥ္းစားၾကမလဲ။
မုဟမၼဒ္လို႔ ေျပာလိုက္တာနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔သိေနတယ္ေလ။ ကုရ္အာန္ထဲမွာပါတဲ့ မုဟမၼဒ္က တမန္ေတာ္ ကိုေျပာတာဘဲေလ။ မဟုတ္ဘူးလား။ ရွင္းရွင္းေလးဘဲေလ။ ဒါေပမယ့္ စကားလံုးေတြကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာၿပီး အဲဒီ ေနာက္ကို ေတာက္ေလွ်ာက္ဆက္လိုက္ေနမယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ မုဟမၼဒ္ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရအရ ခ်ီးမြမ္းေထာပနာျပဳျခင္း ကေန ဘယ္သူမွန္းမသိဘူးျဖစ္သြားမယ္။ တရားသေဘာအရ ကုရ္အာန္က ၀က္သားမစားနဲ႔လို႔ တားျမစ္တယ္။ ေကာင္းၿပီ ၀က္သားမစားဘူး။ ၿပီးၿပီ။ သေဘာတရားအရ ၀က္မွာရွိတဲ့အရည္အခ်င္းေတြ ေမာင္ပိုင္စီးတာ၊ ကိုယ္က်ိဳး ရွာတာ။ လက္၀ါးႀကီးအုပ္တာ၊ အစားပုပ္တာေတြကိုပါ ေရွာင္ရွားႏိုင္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ အလြန္အင္မတန္ ေကာင္းတာ ေပါ့။ ဒီလိုမွ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ဒါဘဲ။ ဟိုဟာဘဲဆိုၿပီး ဥပမာ ၀က္သားပဲမစားခိုင္းတာ ၀က္အသည္း၊ ၀က္အ႐ိုးမပါဘူး။ စားလို႔ရတယ္ဆိုရင္ ႐ွဳပ္ကုန္မွာေပါ့။
စူရာဟ္ ၂း၁၈၅ ကို ေရာက္လာတဲ့အခါမွာ `ရမဒြါန္လထဲမ်ာ ကုရ္အာန္က်မ္းက်ေရာက္ခဲ့တယ္။´
အဲဒီေတာ့ ရမဒြါန္ဆိုတာ လ တစ္လရဲ႕အမည္ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ သိရွိရတယ္ေပါ့။ အရင္ ကလည္းရွိခဲ့တယ္။ `အကယ္၍ အၾကင္မည္သူမဆို ဒီလနဲ႔ ႀကံဳႀကိဳက္ခဲ့မယ္ဆိုရင္ ဆြီယာမ္ဥပုသ္သီလေဆာက္ တည္ဖို႔ တာ၀န္ရွိမယ္။´ ဒါေၾကာင့္ မြတ္ဆလင္မ္ႏိုင္ငံအခ်ိဳ႕မွာ ဆိုလို႔ရွိရင္ လမ္းမေပၚမွာ ေဆးလိပ္ေသာက္တာ၊ မုန္႔စားတာေတြကိုေတြ႔ရင္ ဒဏ္႐ိုက္တာတို႔ အျခားအျပစ္ေပးတာတို႔ရွိတယ္။ အဲဒါျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ဘာျဖစ္ လို႔လဲဆိုရင္ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ေတြအတြက္ ဒီလေရာက္လာၿပီဆိုရင္ ဆြီယာမ္ဥပုသ္တည္ေဆာက္ရမယ္။ အဲဒီအတုိင္းေနရမယ္။
ကၽြန္ေတာ္၊ ကၽြန္မကေတာ့ က်န္းမာေရးမေကာင္းလုိ႔ အားရပါးရ စားျပေနလို႔ မရဘူး။ ေျပာခ်င္တာက ဒီရမဒြါန္လေရာက္ရင္ အဲဒီဆြီယာမ္ဥပုသ္သီလစည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းေတြအတိုင္း ကၽြန္ေတာ္တို႔လိုက္နာက်င့္သံုးရ မယ္။ ၀ါတစ္လံုးရျခင္း မရျခငး္က အႏွစ္သာရမဟုတ္ဘူး။ ဥပမာ ကၽြန္ေတာ္ ဆြီယာမ္တည္ေဆာက္ထားတယ္။ ေန႔လည္မွာ က်န္းမာေရး အေျခအေနတစ္ရပ္ေၾကာင့္ ဆရာ၀န္က ေရေသာက္ရမယ္လို႔ ညႊန္ၾကားလာခဲ့ရင္ ေရေသာက္ရမယ္။ ဆရာ၀န္ကို ေရေသာက္႐ံုနဲ႔ လံုေလာက္ၿပီလားလို႔ ေမးလို႔ လံုေလာက္တယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္ ေရဘဲေသာက္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္ဆြီယာမ္တည္ေဆာက္ေနမွာ။ ၀ါပိုင္တာ၊ မပိုင္တာ၊ ၀ါပ်က္တာ မပ်က္တာ တစ္ပုိင္း။
ေျပာခ်င္တာက ေရတစ္ခြက္ေသာက္ၿပီးၿပီ။ ၀ါလည္းပ်က္ၿပီ။ က်န္တာအားလံုးလည္းစား။ မထူးပါဘူးဆိုၿပီး လုပ္ခ်င္တာလုပ္ဖို႔မဟုတ္ဘူး။ အလႅာဟ္ေျပာခ်င္တဲ့ အႏွစ္သာရက အသင္တို႔ဒီလနဲ႔ႀကံဳႀကိဳက္ခဲ့ရငိ ဒီလိုေန၊ ဒီလို ထိုင္၊ ကုရ္အာန္မွာပါတဲ့ ဆြီယာမ္စညး္မ်ဥ္းအတိုင္း စညး္ကမ္းအတိုင္း၊ ရမဒြါန္စည္းကမ္းအတိုင္း စနစ္တက်သြား။ ၀ါ ပိုင္တာ မပိုင္တာ တစ္ပိုင္း။ ၀ါတစ္လံုး၊ ႏွစ္လံုး၊ သံုးဆယ္လံုးဆိုတာ အလႅာဟ္ေျပာတဲ့ထဲမွာ မရွိဘူး။ ဒါကလူေတြ သတ္မွတ္တာ။ အလႅာဟ္ေျပာတာဘာလဲ။ ဒီရမဒြါန္လနဲ႔ ႀကံဳႀကိဳက္ခဲ့ရင္ ဆြီယာမ္နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းအတိုင္းေနထိုင္ဖို႔ အသင္တို႔မွာ တာ၀န္ရွိတယ္။
ဒါေၾကာင့္ တခ်ိဳ႕မြတ္ဆလင္မ္ႏိုင္ငံေတြက ဒီလိုလမ်ိဳးမွာ လမ္းေပၚစားတာေသာက္တာ စသျဖင့္ တားျမစ္ ၾကတယ္။ ဒါကို လူ႔အခြင့္အေရးအရ ၾကည့္ရင္ေတာ့ တစ္ပိုင္းေပ့ါ။ တခ်ိဳ႕ႏိုင္ငံဆိုရငိ ကာစီႏို၀ိုင္းေတြ၊ ေလာင္းကစား ၀ိုင္းေတြကို မ၀င္ရဘူးလို႔တားျမစ္တာလညး္ ရွိတာဘဲ။ ဒါေၾကာင့္တစ္ခ်ိဳ႕ကိစၥေတြက နားလည္ေပးလို႔ရတယ္။ ဒါကလည္း ေလ့လာမွသိႏိုင္တာ၊ မဟုတ္ရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔က အျပစ္တင္ေစာဖို႔ပဲ သိတာေလ။ ဒီအာယသ္မွာပါတဲ့ အႏွစ္သာရကို ကၽြန္ေတာ္ေျပာခ်င္တာ။
အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က အသင္တို႔အတြက္ ဆြီယာမ္ဥပုသ္သီလေဆာက္တည္ခိုင္းၿပီး ဒုကၡေပးထားတာ မဟုတ္ဘူးတဲ့။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က တစ္ေနကုန္အငတ္ေန၊ ေရငတ္၊ ဗိုက္ဆာ၊ ေမာပန္း၊ ဒါဟာ ဒုကၡပဲလို႔ထင္ေနမွာ လားလို႔ အလႅာဟ္ကသိလို႔ ဒီအာယသ္ကို ခ်ေပးတာ။ ဒီအာယသ္မွာ သကၠ၀ါရဲ႕အႏွစ္သာရပိုင္းလည္းပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က လြယ္ကူမႈကိုေပးတယ္။ ခက္ခဲမႈကို မေပးဘူး။ မႏွစ္ကရမဒြါန္ ၀ါေျဖပြဲမွာ ႏိုင္ငံျခားက သတင္းလာယူသူတစ္ေယာက္က ကၽြန္ေတာ္ကုိ အင္တာဗ်ဴးတယ္။ ေမးတယ္။ ခင္ဗ်ားတို႔ ဆြီယာမ္ တည္ေဆာက္ရတာ မပင္ပန္းဘူးလားလို႔ ေမးပါတယ္။ ဒုကၡခံစားေနရတယ္လို႔ မယူဆဘူးလားလို႔ ေမးတာ။ ကၽြန္ေတာ္ခ်က္ခ်င္းသတိရတယ္။ ဒီအာယသ္ကို ကၽြန္ေတာ္သူ႔ကို ေျပာျပတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ ၅ ႏွစ္ ၆ ႏွစ္ကေလးေတာင္ ဒီပံုစံ၀ါေရွာင္ႏိုင္တယ္လို႔။ သူေတာ္ေတာ္အံ့ၾသသြားတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔က ငယ္ငယ္ေလးထဲက ေလ့က်င့္ေပးၾကျခင္းျဖစ္တယ္။ အဓိက အေလ့အက်င့္ဘဲ။ တကယ္ ေတာ့ ဒါဟာ ဘာမွမခက္ခဲဘူး။ တကယ္တမ္းက ပင္ပန္းတယ္။ မခံႏိုင္ဘူးဆိုရင္ ဒါက က်န္းမာေရးနဲ႔ဆိုင္သြားၿပီ။ ဒါက ခၽြင္းခ်က္။ ေနာက္တစ္ခုက အလုပ္အကိုင္အေနနဲ႔ ေနပူထဲမွာလုပ္ကိုင္ရတဲ့ အလုပ္မ်ိဳးဆုိရင္ ဒါလဲခၽြင္းခ်က္။ ဒီလိုမွ မဟုတ္ဘဲ ပံုမွန္အတိုင္းဆို ကၽြန္ေတာ္တို႔က ရမဒြါန္လမွာ ပိုစားၾကတယ္။ ေလ့လာၾကည့္ေပါ့။ အလုပ္ေလ်ာ့ လုပ္တယ္။ ပိုၿပီးအိပ္တယ္။ အလုပ္ရွင္ေတြကလည္း လုပ္ငန္းေတြေလွ်ာ့လိုက္သလို အလုပ္သမားေတြကလည္း ညေန ၄ နာရီဆို သိမ္းမယ္။ အဆြာရ္ဖတ္ရမယ္။ ေစာေစာသိမ္း။ စားတဲ့အႀကိမ္အေရအတြက္လည္း မ်ားတယ္။ မနက္အေစာႀကီးထၿပီး ဆဲဟ္ရီစားၾကေသးတယ္။
ေျပာခ်င္တာက ဆြီယာမ္ဥပုသ္သီလဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔အတြက္ သိပ္ၿပီးခဲယဥ္းေနတယ္ ပင္ပန္းေနတယ္လို႔ ယူဆေနစရာအေၾကာင္းေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ လြယ္လြယ္ကူကူ လုပ္ကိုင္ႏိုင္ေအာင္ အလႅာဟ္ေပးထားတယ္။ မလုပ္ႏိုင္တဲ့ အတိုင္းအတာသတ္မွတ္ခ်က္ကိုလည္း အလႅာဟ္ျပဌာနး္သတ္မွတ္ေပးထားတယ္။ ေနာက္ စူရာဟ္ ၂း၁၈၆ မွာ
`ဒီလ(ရမဒြါန္)မွာ အလႅာဟ္ထံမွ ဒုအာလုပ္ခဲ့မယ္ဆိုရင္ အလႅာဟ္က ခ်က္ခ်င္းလက္ခံေတာ္မူမယ္။´
အဲဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔အတြက္ အျမတ္(ဖိုင္ဒါ)ရတဲ့လ သည္ ရမဒြါန္လ။ ရမဒြါန္လမွာ နမားဇ္ ၂ ရကအသ္ ဖတ္ရင္ က်န္တဲ့လမွာဖတ္တာထက္ ၂၅ ဆပိုရတယ္။ ဒုအာေတြလည္း ေတာင္းၾကတာေပါ့။ ဒုအာေတာင္းတာ ေတာင္းပါ။ မေတာင္းရဘူး မဆိုလိုပါ။ ဒါေပမယ့္ အႏွစ္သာရအပိုင္းကက်ေတာ့ သံုးထားတဲ့ ေ၀ါဟာရ ဒအ္၀သ္ဆို တာက အလႅာဟ့္လမ္းကိုဖိတ္ေခၚတယ္လို႔လည္း သံုးတယ္။ ထမင္းေကၽြးဖို႔ေခၚရင္လည္း ဒအ္၀သ္လို႔ သံုးတာပဲ ေလ။ အႏွစ္သာရက ဖိတ္ေခၚတာေပါ့။ ဘာသာျခားေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒအ္၀သ္လုပ္တဲ့အခါမွာ ဒီဆြီယာမ္ဥပုသ္သီလကလည္း သူတို႔အတြက္ စိတ္၀င္စားဖို႔ ေကာင္းတဲ့အခ်က္ျဖစ္တယ္။ ကုရ္အာန္အာယသ္ကို ဆြီယာမ္ကို အေၾကာင္းခံၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ဒအ္၀သ္ကိုျမႇင့္တင္ေပးတာေပါ့။ ဒီအေပၚမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အက်ိဳးပိုရွိတယ္ေပါ့။ အျခားဘာသာျခားေတြကို ဆြီယာမ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အေက်အလည္ ေသေသ ခ်ာခ်ာရွင္းျပႏိုင္မယ္ဆိုရင္ (ဥပမာ ဆရာ၀န္ေတြကလည္း အက်ိဳးရွိေၾကာင္း ေဖာ္ျပၾကတာဘဲ။ ဆြီယာမ္ဥပုသ္ ေစာင့္တဲ့အခါ ခႏၶာကိုယ္ရွိ ကလီစာေတြ အစာအိမ္ေတြဟာ ေကာင္းမြန္သန္႔စင္လာတယ္ေပါ့။ Up date ျဖစ္သြား တယ္ေပါ့။ ဒါေတြဟာ ဘာသာျခားေတြအတြက္ စိတ္၀င္စားစရာႀကီးဘဲ။ ဒါဟာ ဆြီယာမ္ကိုအေၾကာင္းခံၿပီး ဒအ္၀သ္ရဲ႕အရွိန္ကို ျမႇင့္တင္ေပးျခင္းျဖစ္တယ္။
ဒီအာယသ္မွာေတာ့ ငါအရွင္ျမတ္၏ အမိန္႔ေတာ္မ်ားကို လက္ခံနာယူ၍ ငါအရွငျ္မတ္ကိုသာ ယံုၾကည္ ျမတ္ႏိုးၾကရမည္။ မြတ္ဆလင္မ္ေတြ မုအ္မင္န္ေတြကို ေျပာတာေပါ့။ ဆြီယာမ္ရဲ႕အႏွစ္သာရကို ေဖာ္ထုတ္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒအ္၀သ္လုပ္လို႔ရတယ္ဆိုတာကို ဒီအာယသ္ကေန ကၽြန္ေတာ္တို႔ေတြ႔ရွိေနရတာေပါ့။ ေနာက္ အာယသ္တစ္ခုမွာက ရမဒြါန္၊ ဆြီယာမ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေစာင့္ထိန္းရမယ့္အပိုင္းပါ။ စူရာဟ္ ၂း၁၈၈ မွာ
`ဆြီယာမ္တည္ေဆာက္တဲ့ညမ်ားမွာ ငါအရွင္ျမတ္က အသင္တို႔ကို အသင္တို႔၏ ဇနီးမ်ားႏွင့္အတူေနထိုင္ ရန္ခြင့္ျပဳသည္။´
ႀကံဳလို႔တစ္ခုေျပာျပပါမယ္။ ဒီအာယသ္က ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ဟဒီးစ္လက္မခံဘူးဆိုၿပီးထိုးႏွက္တဲ့ ပိြဳင့္တစ္ခု ျဖစ္တယ္။ ေတြ႔လား။ အလႅာဟ္ခြင့္ျပဳလိုက္ၿပီဆိုေတာ့ ကုရ္အာန္ထဲမွာ အလႅာဟ္တားထားတာပါလားတဲ့။ မပါဘူး မဟုတ္လား။ ဒါေၾကာင့္ ဟဒီးစ္လက္ခံရမယ္တဲ့။ ကုရ္အာန္တစ္အုပ္ထဲနဲ႔ နဲ႔မျဖစ္ဘူး။ အျပင္မွာရွိေသးတယ္။ ကုရ္အာန္မွာက တစ္ျခမ္းပဲပါတယ္။ ေနာက္တစ္ျခမ္းက ဘယ္မွာလဲ။ ကၽြန္ေတာ္ေမးပါမယ္။ အလႅာဟ္တားထားတာကို အတိအက် ရွိေနတဲ့ဟဒီးစ္ရွိပါသလား။
ဒီအာယတ္က ေျပာခ်င္တာက ရမဒြါန္၊ ဆြီယာမ္ေဆာက္တည္တာကို မေျပာနဲ႔အံုး။ အစၥလာမ္ဘာသာ ၀င္ အရဗ္ေတြမွာ တမန္ေတာ္မုဟမၼဒ္(ဆြ) အစၥလာမ္ျဖစ္တဲ့အခါမွာ အရဗ္ေတြအမ်ားႀကီး လုပ္ခ်င္တာေတြ အမ်ား ႀကီးသူတို႔လုပ္ၾကတာပဲ။ မိန္းကေလးေမြးရင္ သတ္ျဖတ္ပစ္လိုက္တာေတြ။
စြန္ပလြန္သီးစားတာလည္း အရဗ္ေတြ လုပ္ၾကတာဘဲ။ ဒါေပမယ့္တမန္ေတာ္ျမတ္က စြန္ပလြန္သီးေတာ့ ဆက္စားတယ္ေလ။ ဂၽြဗၺာဟ္၀တ္တာ အရဗ္ယဥ္ေက်းမႈ မဟုတ္ဘူးလား။ ဒါေပမယ့္ တမန္ေတာ္ျမတ္က ဂၽြဗၺာဟ္ဆက္၀တ္တယ္ေလ။ မုတ္ဆိတ္ထားတာ အရဗ္ယဥ္ေက်းမႈ မဟုတ္ဘူးလား။ တမန္ေတာ္ျမတ္ မုတ္ဆိတ္လည္း ဆက္ထားတယ္ေလ။ သမီးမိန္းကေလးေမြးရင္ အရဗ္ေတြ သတ္လိုက္ၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ တမန္ေတာ္ဆက္လုပ္သလား။ မလုပ္ဘူး။ အဲဒီလိုပဲ အရဗ္ေတြဟာ သူတို႔ဥပုသ္ သူတို႔နည္းနဲ႔သူတို႔ေစာင့္၊ ၿပီးရင္ ညဖက္က်ေတာ့ မိန္းမနဲ႔အတူမေန၊ ၿပီးရင္ အမ်ိဳးသမီးလစဥ္ရာသီပန္းေပၚေနခ်ိန္ဆို အခန္းထဲထည့္ထားၿပီး ခြဲျခားဆက္ဆံၾကတယ္ေလ။ ဥေရာပမွာေတာင္ ရွိခဲ့တယ္ေျပာတယ္။ ဒီလိုမ်ိဳးခြဲျခားဆက္ဆံ မႈေတြကို တမန္ေတာ္ျမတ္ ဆက္လုပ္ခဲ့သလား။ မလုပ္ခဲ့ဘူး။
ဒီအာယသ္က အလႅာဟ္ေျပာတာ။ ရမဒြါန္လရဲ႕ညေတြမွာ သူတို႔ဖာသာသူတို႔ ေၾကာင္ေတာင္ေတာင္နဲ႔ ေရွာင္ေနတာ။ ဘာမွအလႅာဟ္တားထားတာ မဟုတ္ဘူး။ ဟိုတုန္းကလဲ မတားထားဘူး။ ဘယ္တုန္းကမွ မတား ထားဘူး။ မတားထားတာေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔က တားထားတယ္ထင္ေနၾကတယ္။ လူေတြက ကိုယ့္စည္းမ်ဥ္း ကိုယ္သတ္မွတ္ထားၾကတာ။ အခုလည္းရွိေနတယ္။ ကိုယ့္ေဘာင္နဲ႔ကိုယ္ရိွေနတယ္။ ဟိုလိုလုပ္ရမယ္။ ဒီလိုမလုပ္ရ ဘူး။ အမ်ိဳးသမီးေတြ ဗလီမလာရဘူး။ ဘာျဖစ္တယ္။ ညာျဖစ္တယ္။ အမ်ိဳးမ်ိဳး ကိုယ့္သေဘာနဲ႔ကိုယ္ သတ္မွတ္ေန ၾကတယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္ ၀ါေျဖခ်ိန္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဘာပါသလဲဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္လုိရင္းကိုပဲတင္ျပပါမယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ကလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ အမ်ားသူငါနဲ႔ မိနစ္ ၂၀ ေလာက္ ေနာက္က်ေနတာကို သေဘာ႐ိုးနဲ႔ေမးတဲ့လူေတြ ရွိပါတယ္။ ဒီႏွစ္ဆို ဘယ္ေလာက္ေနာက္က်သလဲဆိုေတာ့ (၂၄)မိနစ္ေလာက္ ရွိမွာေပါ့။
ျပႆနာက ဘာလဲဆိုေတာ့ မဂၢရိဗ္အခ်ိန္က ညေရာက္ၿပီေပါ့။ မဂၢရိဗ္အာဇန္ေပးတာ ညဘဲေလ။ ကုရ္အာန္ကလည္းေျပာထားတာကိုး။ ဘာေျပာထားလဲ။ `ဆြမၼအသင္မ္မုဆ္ ဆြယားမအိလလ္လိုင္း´ညေရာက္ၿပီ ၀ါေျဖလိုက္ၾက။ အဲဒီမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ညေရာက္ၿပီ။ ညမေရာက္ေသးဘူးဆိုတဲ့ ျပႆနာကတက္လာတာပဲ။ ညဘယ္ဟာလဲ။ မဂၢရိဗ္ေရာက္တာနဲ႔ ညလား။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က မေရာက္ေသးဘူး။ ေနာက္ ၁၅ မိနစ္ေလာက္ေနမွ ညေရာက္မွာ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ဘယ္အေပၚမွာေျပာတာလဲဆိုေတာ့ Twilight ေပၚမွာ အေျခခံၿပီး ေျပာတာ။ Twilight (၃)မ်ိဳးရွိတယ္။ (၁)Civil Twilight (၂) Nortical Twilight (၃) Astro Twilight သိပၸံနည္းအရသတ္မွတ္မယ္ဆိုရင္ တကယ့္ Nightfall က ည ၉နာရီေလာက္မ က်မွာ။ ဒီၾကားထဲမွာ Twilight ရဲ႕အဆင့္ေတြအမ်ားႀကီးရွိတယ္။ Civil Twilight က ဒီႏွစ္ဆို ၂၀ မိနစ္ေလာက္ကြာမယ္။ မနက္ပိုင္းမွာလည္းရွိတယ္။ ညေနပိုင္းမွာလည္းရွိတယ္။
ဘာေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီလိုယူဆရသလဲ။ ဒီအာယသ္အရဘဲျဖစ္တယ္။ ညရဲ႕အဓိပၸါယ္ကို ကၽြန္ေတာ္ တို႔ ႀကိဳက္သလိုသတ္မွတ္လို႔ရတယ္။ ပညာရွင္ေတြက အမ်ိဳးမ်ိဳးသတ္မွတ္ၾကမယ္။ တစ္ေယာက္က မဂၢရိဗ္လို႔ ေျပာမယ္။ တစ္ေယာက္က တစ္မ်ိဳးေျပာမယ္။ ဒီအာယသ္မွာ အလႅာဟ္က အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုေပးထားပါတယ္။ ညကို ဘယ္လိုအဓိပၸါယ္ဖြင့္မလဲ။ ဒီအာယသ္ကေပးတဲ့ ေပးထားခ်က္အရ ညကို အဓိပၸါယ္ဖြင့္လို႔ရတယ္။ (ခ်ည္မွ်င္အနက္ တည္း ဟူေသာ ညဥ့္၏အေမွာင္မွ ခ်ည္မွ်င္အျဖဴတည္းဟူေသာ နံနက္မိုးေသာက္ခ်ိန္အထိ) အပ္ခ်ည္ကိုေထာင္ ၾကည့္သလားဆိုေတာ့လည္း ဘယ္သူမွမၾကည့္ဘူး။ ဒါက Night ကို သတ္မွတ္ဖို႔အတြက္ ဥပေဒသတစ္ခုသာျဖစ္ တယ္။ ကုရ္အာန္ကေျပာတာက အသင္တို႔လိုင္းလ္ျဖစ္ရင္ ၀ါေျဖၾက။ အဲဒီလိုင္းလ္က ခ်ည္မွ်င္ျဖဴ နက္ေမွာင္ၿပီး မျမင္ရေတာ့တဲ့ အခ်ိန္ကိုေျပာတာ။
ဘာျဖစ္လို႔ ကုရ္အာန္ထဲမွာ ခ်ည္မွ်င္အျဖဴေတြ အနက္ေတြ ထည့္ထားသလဲ။ ဘာအေရးပါလို႔ထည့္ထား တာလဲ။ တစ္ခ်ိဳ႕ကေျပာတယ္။ တမန္ေတာ္ျမတ္ေခတ္က နာရီမရွိလို႔တဲ့။ ဒါေပမယ့္ ကုရ္အာန္က တမန္ေတာ္ျမတ္ တစ္ေခတ္တည္းအတြက္ အလႅာဟ္ခ်ေပးထားျခင္းမဟုတ္ဘူး။ တမန္ေတာ္ျမတ္ေခတ္အတြက္ဘဲဆို ကၽြန္ေတာ္ ေမးခြန္းတစ္ခုေမးမယ္။ ဟဇရသ္ဘီလလ္က ခ်ည္မွ်င္ကို ၾကည့္ၿပီး မဂၢရိဗ္အာဇန္ေပးတယ္ပဲထား။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီကေန႔ ဖတ္ေနတဲ့ မဂၢရိဗ္အခ်ိန္ဘဲလို႔ထင္လား။ ေသေသခ်ာခ်ာ စဥ္းစားၾကည့္ေနာ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အခုအခ်န္မွာ ေမာ္ဇင္ေတြ ဆိုင္းဘုတ္ၾကည့္ၿပီး မဂၢရိဗ္အာဇန္ေပးတာ။ တိုးတာေတြ ေလ်ာ့တာေတြ ေန႔စဥ္လိုလို ျပင္ေရးၾကတယ္။
မဂၢရိဗ္အခ်ိန္ၾကရင္ ဆိုင္းဘုတ္ၾကည့္ နာရီၾကည့္ၿပီး ေျပးၿပီး အာဇန္ေပးၾကတာေလ။ ဘယ္သူမွ ေန၀င္ၿပီ လား မၾကည့္ဘူး။ မၾကည့္ရင္သိႏိုင္မလား။ နာရီဘယ္ေလာက္၊ မိနစ္ဘယ္ေလာက္မွာ ေန၀င္တယ္လို႔ တြက္ခ်က္မႈ မရွိရင္ မဂၢရိဗ္အာဇန္ဘယ္လိုေပးမလဲ။ ကၽြန္ေတာ့္အျမင္အရဆိုရင္ေတာ့ တမန္ေတာ္ျမတ္ေခတ္က ၀ါေျဖခ်ိန္ဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔နဲ႔အတူတူဘဲ။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ သူတို႔က မဂၢရိဗ္ကို ေန၀င္တာနဲ႔မဖတ္ႏုိင္ပါဘူး။ သူတုိ႔မ်ကိစိနဲ႔ေသခ်ာၾကည့္ျပီးမွ အဇန္ေပးႏုိင္မွာပါ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏွစ္တိုင္းလည္း တင္ျပဘူး ပါတယ္။ အလင္းျပန္နိယာမအရ အရာ၀တၳဳတစ္ခုေပၚ အလင္းမက်ေရာက္ေတာ့ဘူးဆိုရင္ မျမင္ရေတာ့ဘူး။ ဒါကို အလႅာဟ္က ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို နားလည္ေစခ်င္လို႔ ေျပာတာ။ ဒါဟာ ႐ူပေဗဒသေဘာတရားဘဲ။
ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မိနစ္ ၂၀ခန္႔ ေနာက္က်ေနတယ္။ ဒီအေပၚမွာ ျပႆနာမရွိပါဘူး။ တစ္ခုပဲရွိတာက ကၽြန္ေတာ္တို႔က မဂၢရိဗ္ကို ၁၅ မိနစ္ေလာက္ ေနာက္ဆုတ္ၿပီးမွ အာဇန္ေပးလိုက္။ ဒါဆုိရွင္းေရာ။
ဆြီယာမ္ဥပုသ္သီလရဲ႕ သကၠ၀ါဆိုတာက ဒီအာယသ္မွာပါတာက အသင္တို႔အခ်င္းခ်င္း တစ္ဦးတစ္ေယာက္ရဲ႕ ဥစၥာပစၥည္းမ်ားကို မတရား မစားသံုးၾကနဲ႔။ ဒါနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔ သိထားတာက ရသိမ္ကေလးေတြေပါ့။ ခ်မ္းသာတဲ့ မိဘကေမြးၿပီး မိဘမဲ့သြားတဲ့ ကေလးေတြရဲ႕ ဥစၥာပစၥည္းေတြကို မစားၾကနဲ႔လို႔ ဗလီဆရာေတြက တရားေဟာတယ္။ ဒီေလာက္ပဲ မဟုတ္ဘူး။ တကယ္တမ္းေျပာမယ္ဆို လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ ရွိေနေသာ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ လိမ္လည္လွည့္ျဖားမႈေတြ မတရားစားသံုးမႈေတြကုိ ေျပာတာ။ စားတာႀကီးဘဲ မဟုတ္ဘူး။ အဲဒီလိုမ်ိဳး လိမ္လည္ လွည့္ျဖား မတရားစားသံုးရန္အတြက္ အာဏာပိုင္ေတြထံသြားၿပီး လာဘ္မေပးနဲ႔တဲ့။ ကုရ္အာန္ စူရာဟ္ ၂း၂၈၉ မွာ ပါတာပါ။ ေလ့လာၾကည့္ၾကပါ။ စဥ္းစားၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံက အာဏာပိုင္ေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းၿပိး သယံဇာတ ေတြ၊ တြင္းထြက္ေတြ၊ သစ္ေတာေတြကို ထုတ္ယူသံုးစြဲ အလြဲသံုးစားလုပ္ျခင္းျဖင့္ လူအမ်ားစုကို ထိခိုက္နစ္နာေစ မယ့္ ကိစၥမ်ိဳးေတြကို မလုပ္ဖို႔တားျမစ္ထားျခင္းလညး္ျဖစ္တယ္။
မစားသံုးၾကနဲ႔လို႔ ေျပာတာက စားတာႀကီးဘဲေျပာတာ မဟုတ္ဘူး။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲမွာေနရာရေအာင္၊ ငါ ဥကၠဌျဖစ္ဖို႔အတြက္ ငါတို႔ မြတ္ဆလင္မ္ ဘယ္အုပ္စုကို ခ်နင္းလိုက္မယ္ဆိုတာလည္းပါတယ္။ ငါတို႔ လူမ်ိဳးစုတိုး တက္ေအာင္ျမင္ဖို႔အတြက္ ဟိုဖက္က လူမ်ိဳးစုေတြက ကန္ခ်လိုက္မယ္ဆိုတာလည္းပါတယ္။ အဲဒီထဲမွာ အဲဒါလည္း လုပ္လို႔မရဘူး။ ဒီအာယသ္ကေပးတဲ့ မက္ေဆ့ခ်္ေလးက ငါတို႔ ၅၉လမ္း၊ ဒီအခ်ိန္မွာ ဂြင္ဘဲကြာ။ အကြက္ေတာ့ ဆိုက္ၿပီ။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ မြတ္ဆလင္မ္ေတြက ဗမာျပည္မွာ နည္းနည္းလဲ က်ပ္တည္းလာေတာ့ ၅၉ လမ္း style ကလည္း တစ္မ်ိဳးဆိုေတာ့ ငါတို႔ေတာ့ ဂြင္ဆိုၿပီး တစ္ျခားလူေတြကို ခ်နင္းဖို႔ မႀကိဳးစားနဲ႔။ အဲဒါလည္း ဒီအာယသ္အရ ပါတယ္။ က်ေနာ္တုိ ့တျခားမြတ္စလင္မ္ေတြကုိ ခ်နင္းဖုိ႔မႀကိဳးစားပါနဲ႔။
ဆိုလိုတာက လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ အခြင့္အေရးရတာနဲ႔ နင္းၿပီးေတာ့ တက္ဖို႔မလုပ္ပါနဲ႔လို႔ ေျပာျခင္းျဖစ္တယ္။ ထမင္းစားတာ၊ ေငြလိမ္တာေလာက္ကို ေျပာေနတာမဟုတ္ဘူး။ လူအဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုျဖင့္ တိုးတက္ဖို႔ ဒုကၡေပး ခ်နင္းတာမ်ိဳး မလုပ္ရလုိ႔ ဒီအာယသ္ကညႊနျ္ပေနတာကို တင္ျပရင္းနိဂံုးခ်ဳပ္ပါတယ္။
ေနာက္ဆက္တဲြ
ဇြန္လ ၅ ရက္ေန႔
- ရန္ကုန္ – ေန၀င္ခ်ိန္ ၆ နာရီ ၃၆ မိနစ္ လ၀င္ခ်ိန္ ၆ နာရီ ၅၁ မိနစ္ ျဖစ္တဲ့ ေန၀င္ျပီးေနာက္ လ က်န္ရွိခ်ိန္ ကေတာ့ ၁၅ မိနစ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၆ ရက္ေန႔ ဟာ ရမဒါန္ ၁ ရက္ေန႔ ျဖစ္ပါတယ္။
- စကၤာပူ – ေန၀င္ခ်ိန္ ၇ နာရီ ၈ မိနစ္ လ၀င္ခိ်န္ ၇ နာရီ ၂၇ မိနစ္ ျဖစ္တဲ့ ေန၀င္ျပီးေနာက္ လ က်န္ရွိခ်ိန္ ကေတာ့ ၁၉ မိနစ္ ျဖစ္ပါတယ္။
- အင္ဒုိ – ေန၀င္ခ်ိန္ ၆ နာရီ ၆ မိနစ္ လ၀င္ခ်ိန္ ၆ နာရီ ၂၆ မိနစ္ ျဖစ္တဲ့ ေန၀င္ျပီးေနာက္ လ က်န္ရွိခ်ိန္ ကေတာ့ ၂၀ မိနစ္ ျဖစ္ပါတယ္။
- ထုိင္း – ေန၀င္ခ်ိန္ ၆ နာရီ ၄၀ မိနစ္ လ၀င္ခိ်န္ ၆ နာရီ ၅၄ မိနစ္ ျဖစ္တဲ့ ေန၀င္ျပီးေနာက္ လ က်န္ရွိခ်ိန္ ကေတာ့ ၁၄ မိနစ္ ျဖစ္ပါတယ္။
- အိႏၵိယ – ေန၀င္ခ်ိန္ ၇ နာရီ ၁၄ မိနစ္ လ၀င္ခ်ိန္ ၇ နာရီ ၃၂ မိနစ္ ျဖစ္တဲ့ ေန၀င္ျပီးေနာက္ လ က်န္ရွိခ်ိန္ ကေတာ့ ၁၈ မိနစ္ ျဖစ္ပါတယ္။
- ပါကစၥတန္ – ေန၀င္ခ်ိန္ ၇ နာရီ ၁၉ မိနစ္ လ၀င္ခိ်န္ ၇ နာရီ ၃၅ မိနစ္ ျဖစ္တဲ့ ေန၀င္ျပီးေနာက္ လ က်န္ရွိခ်ိန္ ကေတာ့ ၁၆ မိနစ္ ျဖစ္ပါတယ္။
- ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ – ေန၀င္ခ်ိန္ ၆ နာရီ ၄၃ မိနစ္ လ၀င္ခိ်န္ ၆ နာရီ ၅၆ မိနစ္ ျဖစ္တဲ့ ေန၀င္ျပီးေနာက္ လ က်န္ရွိခ်ိန္ ကေတာ့ ၁၃ မိနစ္ ျဖစ္ပါတယ္။
- စအူဒီ – ေန၀င္ခ်ိန္ ၇ နာရီ ၀ မိနစ္ လ၀င္ခိ်န္ ၇ နာရီ ၂၃ မိနစ္ ျဖစ္တဲ့ ေန၀င္ျပီးေနာက္ လ က်န္ရွိခ်ိန္ ကေတာ့ ၂၃ မိနစ္ ျဖစ္ပါတယ္။
ဇြန္လ ၆ ရက္ေန႔
- ရန္ကုန္ – ေန၀င္ခ်ိန္ ၆ နာရီ ၃၇ မိနစ္ လ၀င္ခ်ိန္ ၇ နာရီ ၅၁ မိနစ္ ျဖစ္တဲ့ ေန၀င္ျပီးေနာက္ လ က်န္ရွိခ်ိန္ ကေတာ့
၇၄ မိနစ္ ျဖစ္ပါတယ္။