Islamic Civilization ကုရ္အာန္သုေတသီ ဦးတင္ထြန္းဦး

Islamic Civilization

ကုရ္အာန္သုေတသီ ဦးတင္ထြန္းဦး

ေလးစားအပ္ပါေသာ ၾကြေရာက္လာၾကသည့္ ဂုဏ္သေရရွိ လူႀကီးမင္းမ်ားခင္ဗ်ား
ယခုလို တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းစြာနဲ႔ ခြတၱဗာဟ္နဲ႔ဆြလားသ္ကို တည္ေဆာက္ခြင့္ရရွိတဲ့အတြက္ ဦးစြာအလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္ကို ခ်ီးမြမ္းေထာပနာျပဳအပ္ပါတယ္။`အလ္ဟမ္ဒုလိလႅာဟ္´
ၾကြေရာက္လာၾကတဲ့ လူႀကီးမင္းမ်ား အေပၚသို႔လည္း ရဟ္မသ္၊ ဘရ္ကသ္မဂၤလာအျဖာျဖာ က်ေရာက္ပါေစေၾကာင္း ဆႏၵျပဳရင္းဆုမြန္ေကာင္း ေတာင္းအပ္ပါတယ္။ အတ္စလာမုအလိုင္းကြန္းမ္၊ ၀ရဟ္မသြလႅားဟိ ၀ဘရကားသုဟု —
ကၽြန္ေတာ္ဒီကေန႔ ေဟာေျပာတင္ျပဖို႔ ေရြးခ်ယ္ထားတဲ့ေခါင္းစဥ္က Islamic Civilization ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာလိုဆိုရင္ေတာ့ `အစၥလာမ့္ယဥ္ေက်းမႈ´ဘာလဲဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေဆြးေႏြးခ်င္ ပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းအရာကို ဘာေၾကာင့္ ေရြးခ်ယ္ျဖစ္သလဲဆုိေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္မွာ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိပါ တယ္။ ဒီကေန႔ အစၥလာမ္ကမၻာကို ပံုဖ်က္ေနတာ၊ ပံုပ်က္ပန္းပ်က္ျဖစ္ေအာင္လုပ္ေနတာက အေနာက္ကမၻာ၊အေနာက္ မီဒီယာနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာလည္ လုပ္ေနတဲ့ အခ်ိဳ႕အဖြဲ႔အစည္းေတြရွိပါတယ္။ တစ္ခုခုျပႆနာျဖစ္ခဲ့ရင္ ပထမဦးဆံုးစဥ္းစားၾကတာက မြတ္ဆလင္မ္ေတြလုပ္လိုက္တာလားေပါ့။ ကေနဒါႏိုင္ငံမွာ ေျမေအာက္မီးရထားလမ္း ပိတ္သြားတယ္။ မြတ္ဆလင္မ္ေတြေၾကာင့္ မ်ားလား၊ အၾကမ္းဖက္အဖြဲ႔အစည္းေၾကာင့္လား၊ ဒါမ်ိဳးစဥ္းစားၾကတယ္။ ဒီလိုမ်ိဳးျဖစ္ေနေအာင္ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ အစၥလာမ္က ကမၻာႀကီးမွာ ပံုပ်က္ပန္းပ်က္ျဖစ္ေအာင္ကို ပံုပ်က္ေနတယ္။ အေၾကာင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိတယ္။
ကၽြန္ေတာ္ေျပာခ်င္တာက အဲ့ဒီလိုပံုပ်က္ပန္းပ်က္ ျဖစ္ေနတာက တကယ္ေတာ့ အလႅာဟ္သတ္မွတ္ျပဌာန္း ထားတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြထဲကေန ဆြဲထုတ္ၿပီး ပံုဖ်က္ေနတာမဟုတ္ဘူး။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ သတ္မွတ္ျပဌာန္း တဲ့ ကုရ္အာန္ေၾကာင့္ အဲဒီလိုျဖစ္ေနတာ မဟုတ္ဘူး။ လူေတြသတ္မွတ္ျပဌာန္းထားတဲ့ အခ်က္အလက္ အေျခ အေနေတြ၊ ေဆာင္ရြက္မႈေတြ၊ ယဥ္ေက်းမႈေတြ၊ Culture ေတြ၊ အဲဒီလို အေျခအေနေတြကေန တစ္ဖြဲ႔နဲ႔ တစ္ဖြဲ႔ အခ်င္းခ်င္းအဆင္မေျပၾကပဲနဲ႔ ျပႆနာေတြက တက္လာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီေခါင္းစဥ္ကို ကၽြန္ေတာ္ေျပာဖို႔ ေရြးခ်ယ္ခဲ့ရတာျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္အေၾကာင္းအရင္းတစ္ခုက ဘာလဲဆုိေတာ့ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း ၂၀-၂၅ ႏွစ္ေလာက္က ဆင္ျမဴရယ္ဟုိင္တင္တန္ဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္က အေတြးအေခၚတစ္ခုကမၻာကို ခ်ျပခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းစာအုပ္ လည္းထြက္ခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၉၀ ၀န္းက်င္ေလာက္ကလို႔ထင္ပါတယ္။ သူဘာေျပာခဲ့သလဲဆုိေတာ့ (ကမၻာႀကီးဟာဟိုးေက်ာက္ေခတ္ကဆိုရင္ အင္အားမ်ားတဲ့လူေတြက၊ အင္အားနည္းတဲ့လူေတြကို တိုက္ခိုက္တယ္။ စစ္ျဖစ္တယ္။ သိမ္းပိုက္ၾကတယ္။ တိရစၧာန္ဘာသာ အဆင့္မွာသာရွိတယ္။ အင္အားနဲ႔ပဲဆံုးျဖတ္ၾကတယ္။ သူ႔ထက္နည္းနည္း အဆင့္ျမင့္လာတဲ့အခါ ဘုရင္စနစ္ေတြျဖစ္လာတယ္။ တိုင္းျပည္ႏိုင္ငံေတြထူေထာင္ နယ္နိမိတ္သတ္မွတ္လာၾက တယ္။ အဲဒီအခါမွာလည္း ဘုရင္ေတြက ဟိုဘက္တိုင္းျပည္နဲ႔ ဒီဘက္တိုင္းျပည္စစ္ျဖစ္ၾကတယ္။ အာဏာေတြလုၾက တယ္။ နယ္ေျမသိမ္းမႈေတြျဖစ္လာတယ္။ အင္အားသာတဲ့ တိုင္းျပည္ဘုရင္ေတြကို လက္ေဆာင္ပ႑ာအခြန္ေငြေတြ ပို႔၊ ေနာက္ဆံုးသမီးေပး သားယူအဆင့္ေတြလုပ္ေဆာင္လာၾကတယ္။ ဒီလို အေျခအေနေတြနဲ႔ သြားေနရာကေန ကမၻာႀကီးဟာ နည္းနည္းေျပာင္းလဲလာတယ္။ ဘာေျပာင္းလဲလာလဲဆုိေတာ့ စီးပြားေရး နယ္ခဲ့်လာၾကတယ္။ စီးပြား ေရး အင္အားေတြစုမယ္။ ကိုယ့္ဆီကထုတ္ကုန္ေတြ အျခားတိုင္းႏိုင္ငံေတြကို တင္ပို႔ေရာင္းခ်ၿပီး တစ္စတစ္စ ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕စနစ္ဆိုတာႀကီးေပၚလာတယ္။ အဲဒီမွာ ကမၻာအႀကီးက်ယ္ဆံုး သမိုင္းတြင္ စစ္ပြဲႀကီးေတြ အုပ္စုဖြဲ႔ တိုက္လာၾကတယ္။ ပထမကမၻာစစ္၊ ဒုတိယကမၻာစစ္ဆုိတာေတြ ေပၚေပါက္ခဲ့တယ္။ လူေတြသန္းေပါင္းမ်ားစြာ ေသေၾကဒဏ္ရာရ၊ အိုးအိမ္တိုက္တာေတြ ပ်က္စီးဆုံး႐ွံဳးၾကရတယ္။ ဒီစာေရးဆရာက စစ္ပဲြေတြရဲ့သမုိင္း ေတြကိုခ်ျပတာ။
ဒီစစ္ပြဲေတြၿပီးတဲ့ေနာက္ ကမၻာႀကီးဟာ စစ္ေတြလဲၿပီးေရာ အားလံုးေမာပန္းၿပီးထိုင္ေနၾကၿပီတဲ့။ ဒါေပမယ့္ စစ္ပြဲေတြၿငိမ္းသြားသလားဆိုေတာ့ စစ္ပြဲေတြမၿငိမ္းေသးဘူးတဲ့။ ဒုတိယကမၻာစစ္သာၿပီးသြားတယ္လို႔ေျပာတာ။ လက္နက္ကိုင္ မတိုက္တာကလြဲလို႔ စစ္ေအးေခတ္ကာလမွာ Idea စစ္ပြဲေတြျဖစ္လာခဲ့တယ္။ Communism (ကြန္ျမဴနစ္စနစ္)၊ Socialism (ဆိုရွယ္လစ္စနစ္)၊ Democracy စတဲ့အယူ၀ါဒ မတူကြဲျပားတဲ့ တိုက္ပြဲေတြၾကား မွာ ကမၻာႀကီးဟာ ေမ်ာေနခဲ့တယ္။ ဒါက ၁၉၉၀ ေလာက္က ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့အေျခအေနပါ။ စာေရးသူ ဆက္ေတြး တာက ကမၻာႀကီးဟာ မၾကာေတာ့တဲ့ ႏွစ္ကာလေတြမွာ စစ္ပြဲေတြျဖစ္လာႏိုင္ေသးတယ္။ အဲဒီစစ္ပြဲဟာ ဘယ္အေၾကာင္းအရာေၾကာင့္ ျဖစ္လာမလဲဆိုတာကို စာေရးသူက ႏွစ္ပါင္း ၂၀ အရင္ေလာက္က ေဟာကိန္း ထုတ္ခဲ့တယ္။ ဒါကို ကၽြန္ေတာ္ဒီကေန႔ ဒီေခါင္းစဥ္ကို ေရြးခ်ယ္ေျပာရျခင္းျဖစ္တယ္။ သူထုတ္ခဲ့တဲ့ ေဟာကိန္းကို ကမၻာတစ္ခုလံုးက လက္မခံဘူး။ ေတာ္ေတာ္ျပင္းျပင္းထန္ထန္ တုန္႔ျပန္ကန္႔ကြက္မႈေတြရွိခဲ့တယ္။ သူထုတ္ခဲ့တဲ့ ေဟာကိန္းက (ကမၻာႀကီးက ယဥ္ေက်းမႈခ်င္းတြန္းတိုက္မိမွာ) ဆိုတာပဲျဖစ္တယ္။ Clash of Civilization ျဖစ္တယ္။ စာအုပ္ပါထြက္ခဲ့တယ္။ အဲဒါက လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္အစိတ္ေလာက္က ကိစၥဆိုေပမယ့္ ၿပီးသြားၿပီေပါ့။ ကမၻာ့ပညာရွင္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကလည္း လက္မခံဘူး။ ဒါက လမး္ေၾကာင္းေပးတာဘဲ ျဖစ္တယ္။ ကမၻာႀကီးက ယဥ္ေက်းမႈျခင္း တြန္းတိုက္စရာမရွိဘူးလို႔ ပညာရွင္ေတြက ကန္႔ကြက္ခဲ့ၾကတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာလည္း ေဆာင္းပါးေတြ စာအုပ္ေတြ ဘာသာျပန္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါက ၾကာခဲ့ၿပီေလ။ ဒါေပမယ့္ အခုဗမာျပည္မွာ အေသးစိတ္ဘာသာျပန္ထားတဲ့ စာအုပ္ တိုက္တိုက္ဆို္င္ဆိုင္ ထြက္ေနၿပီျဖစ္သလို အေျခအေနကလည္း လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း အစိတ္က ေဟာကိန္းအတိုင္း ျဖစ္ေနတယ္။
လိုရင္းကိုေျပာရရင္ေတာ့ Islamic Civilization နဲ႔ ကမၻာႀကီးဟာ သဟဇာတျဖစ္မွာမဟုတ္ဘူး။ စစ္ေတြျဖစ္ၾကမွာ၊ ခ်ၾကမွာလို႔ဆိုခ်င္ တာ။ သူသံုးထားတာကိုက Islamic Civilization လို႔သံုးတာ။ အစၥလာမ့္ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ က်န္တဲ့ကမၻာေပၚရွိယဥ္ေက်း မႈေတြနဲ႔ အဆင္မေျပဘူး။ ခ်ၾကမယ္လို႔ေျပာတာ။ သူေျပာတဲ့အခ်ိန္က ကမၻာႀကီးက လံုး၀လက္မခံပါဘူး။ မျဖစ္ႏိုင္ ဘူးလို႔ လံုး၀ျငင္းၾကတယ္။ အရပ္စကားနဲ႔ေျပာရင္ေတာ့ ရန္မတိုက္ေပးနဲ႔။ လမ္းမေၾကာင္းေပးနဲ႔ေပါ့။ ျမန္မာျပည္က စာေရးဆရာတစ္ေယာက္ေရးတာ ကၽြန္ေတာ္မွတ္မွတ္ရရ ဖတ္ခဲ့ရတယ္။ ရြာတစ္ရြာမွာ ေဘာလံုးပြဲတစ္ပြဲက်င္းပ ေတာ့ ယာကြတ္တို႔ မာမြတ္တို႔ပါသလို ရာဂ်ဴးတို႔ဆြာမိတို႔လည္းပါတယ္။ ေမာင္ဘတို႔ ေမာင္ျမတို႔လည္းပါသလို ေဒးဗစ္တို႔ ေရာဘတ္တို႔လည္းပါတယ္။ တစ္ရြာလံုးခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္ စည္းစည္းလံုးလံုးရွိေနတာဘာမွျဖစ္စရာ အေၾကာင္း မရွိဘူးလို႔ေရးပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ဒီကေန႔ ဒီအေျခအေနမွာ လမ္းေၾကာင္းေပးလို႔ပဲျဖစ္ေစ၊ ရန္တိုက္ေပးတယ္လို႔ဆိုဆို ဘာျဖစ္လို႔ Islamic Civilization ကို လူေတြလက္မခံႏို္င္ၾကတာလဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တိုင္းျပည္မွာပဲ လက္ေတြ႔ထင္ထင္ရွားရွားျဖစ္ေနျမင္ေနရၿပီ။ ေစာေစာကေျပာခဲ့တာက လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္အစိတ္ေလာက္ကေဟာကိန္း။ ဒါကို အက်ယ္မခ်ဲ႕ေတာ့ပါဘူး။ ေကာင္းၿပီ အစၥလာမ္ယဥ္ေက်းမႈဆိုတာ ဘာလဲ။
ယဥ္ေက်းမႈဆိုတဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔နားလည္တဲ့ Civilization နဲ႔ ေနာက္တစ္မ်ိဳး Culture။ Culture ဆိုတာကေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈထဲမွာရွိတဲ့အခ်က္ေတြ။ အဲဒီအခ်က္ေတြ စုေပါင္း လိုက္ေတာ့ Civilization ေပါ့။ ဆိုၾကပါစို႔။ ရွမ္းလူမ်ိဳး၊ ရွမ္းယဥ္ေက်းမႈ၊ ကခ်င္လူမ်ိဳး၊ ကခ်င္ယဥ္ေက်းမႈ၊ ျမန္မာ့ယဥ္ ေက်းမႈ၊ တ႐ုတ္ယဥ္ေက်းမႈ၊ အေမရိကန္ယဥ္ေက်းမႈ၊ အရဗ္ယဥ္ေက်းမႈ၊ အဲဒီလိုပဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူေတြကလည္း အားက်မခံ အစၥလာမ့္ယဥ္ေက်းမႈဆိုၿပီး သံုးလာၾကတယ္။ ဘယ္ေလာက္ထိ သံုးစြဲလာၾကသလဲဆိုရင္ ဆိုင္ဖြင့္ အေရာင္းအ၀ယ္လုပ္တာေတာင္ အစၥလာမ့္ယဥ္ေက်းမႈ အသံုးအေဆာင္ပစၥည္းမ်ားဆုိၿပိး ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္းဘုတ္ ေထာင္ စီးပြားရွာလာၾကတယ္။ ဒါက ဗမာျပည္တစ္ခုထဲမွာ မဟုတ္ဘူး။ တ႐ုတ္ျပည္မွာလဲ ဒါမ်ိဳးရွိတယ္။ ေတာ္ ေတာ္ထူးဆန္းတယ္။ ဒါဆိုရင္ ယဥ္ေက်းမႈဆိုတဲ့ စကားလံုးကို အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုဖို႔လိုအပ္တယ္။
ကၽြန္ေတာ့္ထက္ကို နားလည္တတ္ကၽြမး္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကလည္း ကၽြန္ေတာ့္ကို အႀကံဥာဏ္ေပးလို႔ရတယ္။ ေဆြးေႏြးတင္ျပေပးလို႔ရပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ကို ျပန္သင္ေပးလို႔လဲရပါတယ္။ ယဥ္ေက်းမႈဆိုတာကို အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဖို႔လို ပါတယ္။ ယဥ္ေက်းမႈတစ္ရပ္ျဖစ္ဖို႔ ဘာေတြလုိအပ္ပါသလဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ စဥ္းစားရမယ္။ ဥပမာ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ လို႔ေျပာရင္ ဘာေတြလိုအပ္သလဲ။ ဘာေတြကို အေျခခံရမလဲ။ ျမန္မာလူမ်ိဳးကို အေျခခံရမယ္။ ၿပီးရင္ ဘာသာ စကားရွိတယ္။ စာေပရွိတယ္။ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈရွိတယ္။ အစားအေသာက္၊ ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာ၊ သမိုင္း၊ ေနရာ ေဒသ(ဥပမာ အိႏိၵယယဥ္ေက်းမႈဆိုရင္ အိႏိၵတိုင္းႏိုင္ငံေဒသကိုအေျခခံတယ္) ကၽြန္ေတာ္တို႔စကားေျပာ တာၾကည့္ၿပီး၊ ေမာ္လၿမိဳင္ သား၊ ၿမိတ္သား၊ ထား၀ယ္သား၊ အညာသား စသျဖင့္ ခြဲျခားႏိုင္)၊ အထိမ္းအမွတ္ Logo၊ အႏုပညာ စတဲ့ ဒီလို အေျခခံအခ်က္ေတြဟာ ယဥ္ေက်းမႈတစ္ရပ္မွာ မရွိမျဖစ္ရွိေနတယ္။
ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈလို႔ ေျပာရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၊ ျမန္မာလူမ်ိဳးကို အေျခခံေသာ ျမန္မာစာေပကို အေျခခံေသာ၊ ျမန္မာဘာသာစကားကုိ အေျခခံေသာအခ်က္ေတြပါတယ္။ ရွမ္းယဥ္ေက်းမႈဆိုလည္း ဒီလိုပဲ။ ရွမ္းလူမ်ိဳးေတြက သူတို႔ယဥ္ ေက်းမႈမေပ်ာက္ေအာင္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္လုပ္ၾကမယ္ဆို သူတို႔ဘာလုပ္ၾကမလဲ။ ရွမ္းစာေပေတြသင္ေပးမယ္။ ရွမ္း႐ိုးရာ အစားအစာေတြကို ထိန္းသိမ္းမယ္။ အမ်ိဳးသား၀တ္စံုေတြကို High Light လုပ္မယ္။ ႐ွမ္း႐ိုးရာ အႏုပညာ ႐ိုးရာအက၊ တူရိယာသီခ်င္းေတြ ေဖာ္ထုတ္မယ္။ ဒါေတြဟာ ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္ အစဥ္အလာရွိေနတယ္။ အရဗ္ ယဥ္ေက်းမႈမွာလည္း ရွိေနတယ္။ အရဗ္ေတြထဲက ကူ႐ိုက္ရွ္မ်ိဳးႏြယ္နဲ႔ပတ္သက္ရင္ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္မွာေတာင္ ပါတယ္။ စူရာဟ္ ကူ႐ိုက္ရွ္မွာပါတယ္။ ကူ႐ိုက္ရွ္ေတြရဲ႕ဓေလ့ကို ေဖာ္ျပတာ။ (ေဆာင္းရာသီမွာ ကူ႐ိုက္ရွ္ေတြဟာ တစ္နယ္နဲ႔တစ္နယ္ ကုန္စည္ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ၾကတယ္။) ဒါေၾကာင့္ ယဥ္ေက်းမႈထဲမွာ ကုန္စည္ကူးသန္းေရာင္း ၀ယ္ေရးလဲပါတယ္။ သူတို႔ဟာ ဘာစီးပြားေရးလုပ္သလဲဆိုတာကို ျပတာ။ ေနာက္ျပီး အသြင္အျပင္ လကၡဏာ Identity လဲပါတာေပါ့။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ အစၥလာမ္ယဥ္ေက်းမႈလို႔ေျပာရေအာင္၊ တနည္းအားျဖင့္ အစၥလာမ္ယဥ္ေက်းမႈလို႔ ေျပာခ်င္ ရင္ အစၥၥလာမ္က ဘယ္လူမ်ိဳးကို အေျခခံမွာလဲ။ အစၥလာမ္ကို ပံုေဖာ္ဖို႔အတြက္ တစ္နည္းအားျဖင့္ အစၥလာမ္ကို လက္ခံၿပီး မြတ္ဆလင္မ္တစ္ဦးျဖစ္ဖို႔အတြက္ ဘာလူမ်ိဳးျဖစ္ရမယ္လို႔ရွိလား။ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈကို ပံုေဖာ္ဖို႔အတြက္ ျမန္မာလူမ်ိဳးျဖစ္ရမယ္ေလ။ ရွမ္း၊ ကခ်င္၊ ကရင္၊ ကယား အားလံုးဒီအတိုင္းဘဲေလ။ အာဖရိကန္ယဥ္ေက်းမႈကို အာဖရိကန္လူမ်ိဳးေတြ ပံုေဖာ္မယ္ေလ။ အစၥလာမ္ယဥ္ေက်းမႈဆိုေတာ့ ဘယ္သူေတြလုပ္ၾကမွာလဲ။ အစၥလာမ့္ ယဥ္ေက်းမႈကိုလုပ္ဖို႔ လူမ်ိဳးမရွိဘူး။ အစၥလာမ္က လူမ်ိဳးကို အေျခခံမထားဘူး။ ဘယ္လူမ်ိဳးမဆို အစၥလာမ္ျဖစ္ခြင့္ ရွိတယ္။ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ဒီလိုဘဲ ဘာသာစကား ရွမ္းလူမ်ိဳး ရွမ္းစကား၊ ကရင္လူမ်ိဳး ကရင္စကား စသျဖင့္ ရွိေနေပ မယ့္ အစၥလာမ့္ယဥ္ေက်းမႈ ခင္ဗ်ားဘယ္ဘာသာစကားကို အေျခခံမွာလဲ။ အစၥလာမ္က အရဗီဘာသာစကားကို အေျခခံထားတာလား။ မဟုတ္ေသးဘူးေနာ္။ အရဗီစကားမတတ္ရင္ မြတ္ဆလင္မ္မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ဘူးလား။ ဒါလည္း မဟုတ္ေသးဘူး။ အႏိၱမတမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္(ဆြ)သည္ အရဗ္အမ်ိဳးသားတစ္ေယာက္ျဖစ္လို႔ ကုရ္အာန္ကို အလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္က အရဗီဘာသာစကားနဲ႔ ခ်ေပးခဲ့ေပမယ့္ အစၥလာမ္ကို လက္ခံယံုၾကည္တဲ့ မြတ္ဆလင္မ္တစ္ေယာက္ ျဖစ္ဖို႔ အရဗီစကားတတ္ရမယ္လို႔ ေျပာလို႔မရဘူး။ သတ္မွတ္ျပဌာန္းထားျခင္းလည္းမရွိဘူး။
ဆိုလိုတာက စာေပမွာလဲ ဒီအတုိင္းဘဲ။ အစၥလာမ့္စာေပလို႔ မသတ္မွတ္ထားဘူး။ ကုရ္အာန္က အရဗီစာ ေပနဲ႔ခ်ေပးခ့ဲေပမယ့္ အစၥလာမ္စာေပမဟုတ္ဘူး။ ေနာက္ျပီး အစၥလာမ္မွာ သတ္မွတ္ထားတဲ့ အႏုပညာရွိလား(အစၥလာမ့္ဂီတ၊အစၥလာမ္ရုပ္ရွင္ဆုိတာမ်ိဳးေပါ့။ အာရဗ္ဂီတ၊ အရဗ္ရုပ္ရွင္တုိ႔ေတာ့ရွိမွာေပါ့)။ အစားအေသာက္ရွိလား။ ရခိုင္ဆို ရခိုင္မုန္႔တီ၊ ရွမ္းဆို ရင္ ရွမ္းပဲပုတ္စသျဖင့္ ရွိေပမယ့္ ။အစၥလာမ္က သတ္မွတ္ထားတဲ့ ႐ိုးရာအစားအစာရွိလား။ မရွိဘူးေနာ္။ လူမ်ိဳးေတြ ရဲ႕ အစားအေသာက္နဲ႔ အစၥလာမ္နဲ႔ ေရာခ်လို႔မရဘူးေလ။ စမိုင္တို႔ ၊ ခ်ပါတီတို႔၊ ပလာတာတို႔၊ ခိရ္ပူရီတို႔ ဒါေတြက အစၥလာမ့္အစားအေသာက္ေတြလား။ အဲဒီလိုဘဲ ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာ။ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးစီတိုင္းမွာ ေခတ္ကာလ အလိုက္ ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာေတြရွိေနတယ္။ အစၥလာမ့္ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာဆိုၿပီး သီးသန္႔ရွိလား၊ ရွိတယ္။ အရဗ္ေတြရဲ႕ ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာ။ ဒီကေန႔ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈေတြ အိႏိၵယက ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာအရ ၀တ္ ဆင္ေနၾကတာ။ ဒီေတာ့ အားလံုးကို ၿခံဳငံုသံုးသပ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ လူႀကီးမင္းမ်ား အေတြးနယ္ခ်ဲ႕လို႔ရပါတယ္။ ဘယ္ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဘယ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာမဆို အစၥလာမ္က၀င္ဆန္႔တယ္။ ရွင္းပါတယ္။ ႐ွမ္း႐ိုးရာ ဓေလ့စ႐ို္က္ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔အညီ အစၥလာမ္ကို လက္ခံရင္ သူမြတ္ဆလင္မ္ျဖစ္တယ္။ ရွမ္းမြတ္စလင္မ္ေပါ့။
အဲဒီိလိုပဲ အာဖရိကန္တစ္ေယာက္ သူတို႔ရဲ႕႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့စ႐ို္က္နဲ႔အညီပဲ သူအစၥလာမ္ကို လက္ခံ ရင္ သူမြတ္ဆလင္မ္ျဖစ္သြားၿပီ။ သူ႐ိုးရာဓေလ့စ႐ိုက္ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ကုရ္အာန္ပါ ျပဌာနး္ခ်က္နဲ႔မကိုက္ညီ၊ ဆန္႔က်င္ ေနတဲ့ အခ်က္အနည္းငယ္ရွိႏိုင္တယ္။ ဒါေလးကိုပဲ သူျပင္ရမယ္။ သူ႔႐ိုးရာဓေလ့ယဥ္ေက်းမႈႀကီး တစ္ခုလံုးကို မစြန္႔ လႊတ္ခုိင္းဘူး။ ဒါကို Sub – Culture ေခၚတယ္။ အဲဒီလို Sub – Culture သေဘာသဘာ၀အရ အာဖရိကတိုက္မွာ အစၥလာမ္ကို လက္ခံတဲ့အတြက္ သစ္ရြက္နဲ႔ပတ္ၿပီးေနထိုင္သူျဖစ္ပါေစ။ အစၥလာမ္ကို ယံုၾကည္လိုက္တဲ့အတြက္ ကုရ္အာန္အရ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ဒူးေခါင္းေအာက္နားအထိ သူသစ္ရြက္ကို ဖံုးေစၿပီး အစၥလာမ့္ေဘာင္အတိုင္း သူျဖည့္စြက္ခဲ့ရင္ လံုေလာက္ၿပီ။
က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ရဲ႕ ဖြင့္ဆိုခ်က္တစ္ခုကို ေလ့လာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ စူရာဟ္ ၁၄ အာယသ္ အမွတ္ ၁ မွာ ဒီကုရ္အာန္က်ေရာက္လာတာ အေမွာင္ထုကေန အလင္းေရာင္ဆီကို ပို႔ဖို႔။
လူေတြအမိုက္ေမွာင္ေတြ၊ အယူအဆအေတြးအေခၚမွားေတြနဲ႔ တိုက္ခုိက္၊ သတျ္ဖတ္၊ ဆိုးသြမ္း၊ ယုတ္မာ၊ ရက္စက္၊ ေကာက္က်စ္တာေတြကို မလုပ္ေတာ့ဘဲနဲ႔ အဲဒီလုပ္ရပ္ေတြနဲ႔ ဆန္႔က်င္ တဲ့ ေကာင္းမြန္လွပတဲ့လုပ္ရပ္ေတြ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းပ်က္သုန္းေပ်ာက္ကြယ္မႈ လုပ္ရပ္မ်ိဳးကေန တိုးတက္စည္ပင္ ၀ေျပာေစမယ့္ လုပ္ရပ္ေတြကို လုပ္ဖို႔၊ ေဆာင္က်ဥ္းေပးဖို႔အတြက္ ကုရ္အာန္ေရာက္လာတာလို႔ ေျပာျခင္းျဖစ္တယ္။ တိုက္တိုက္ဆိုင္ဆိုင္ပဲ ကၽြန္ေတာ္ဒီခြတၱဗာဟ္ေရးဖို႔ ျပင္ဆင္ေနရင္းနဲ႔ ဟိုးအရင္က ကၽြန္ေတာ္စုေဆာင္းခဲ့တဲ့ စာအုပ္ ေတြထဲက ဆရာ အုမရ္ျမင့္ႏိုင္ေရးတဲ့ အစၥလာမ္နဲ႔၀တ္စားဆင္ယင္မႈဆိုတဲ့ စာအုပ္ကို ေသခ်ာဖတ္ၾကည့္ျဖစ္ပါ တယ္။ အဲဒီစာအုပ္မွာ အမွာစာေရးေပးတဲ့သူက ဆရာႀကီး ဦးဂနီ(အစၥလာမ္ေကာင္စီ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္) ရဲ႕ အမွာ စာမွာ ေရးထားတာက ကၽြန္ေတာ္ဒီကေန႔ ေျပာေနတဲ့ ေခါင္းစဥ္နဲ႔ ကြက္တိဘဲ။ ဘာမွကို ေျပာစရာမလိုေလာက္ ေအာင္ကို ရွင္းတယ္။
သူ႔ရဲ႕အမွာစာမွာ ေရးထားတဲ့အထဲကတစ္ခ်ိဳ႕ကုိေဖၚျပရမယ္ဆုိရင္
“အစၥလာမ္သည္ သီးျခားလူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး တီထြင္ရန္ က်ေရာက္လာခဲ့ျခင္းမဟုတ္။ အစၥလာမ္သည္ သီးျခားတိုင္းျပည္ႏိုင္ငံ တည္ေထာင္ရန္ က်ေရာက္လာခဲ့ျခင္းမဟုတ္။ အစၥလာမ္သည္ သီးျခား လူ႔ယဥ္ေက်းမႈတစ္ရပ္ေဖာ္ေဆာင္္ရန္ က်ေရာက္လာခဲ့ျခင္းမဟုတ္။ အစၥလာမ္သည္ ရွိၿပီးသား ယဥ္ေက်းမႈမ်ားကို တိုက္ဖ်က္ရန္ က်ေရာက္လာခဲ့ျခင္းမဟုတ္။ အစၥလာမ္သည္ ရွိၿပီးသား ၀တ္စားဆင္ ယင္မႈမ်ားကို ခ်ိဳးေဖာက္ရန္ က်ေရာက္လာခဲ့ျခင္းမဟုတ္။ အစၥလာမ္သည္ တိုင္းျပည္ႏိုင္ငံမ်ား၊ လူမ်ိဳးမ်ားကို ေပ်ာက္ပ်က္ေစရန္ က်ေရာက္လာခဲ့ျခင္းမဟုတ္။ ေတာ္လွန္ဖ်က္ဆီးရန္ ေပၚေပါက္လာခဲ့ျခင္းမဟုတ္။”
အစၥလာမ္က ဘယ္လူမ်ိဳး ဘယ္ယဥ္ေက်းမႈမွာဘဲျဖစ္ပါေစ ၀င္ဆန္႔တယ္။ ဒီကေန႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၀င္ဆန္႔ တာ၊ မ၀င္ဆန္႔တာက တစ္ပိုင္း။ ဒါကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ အစၥလာမ္နဲ႔ မေရာခ်ဖို႔လိုတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီလူ႔ အဖြဲ႔အစည္းမွာ ေနလို႔မရဘူး။ အစၥလာမ္ကေနလုိ႔ မရတာမဟုတ္ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေနလို႔မရတာ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုတာသာ အေျဖရွာဖို႔ပဲလိုတယ္။
က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ စူရာဟ္ အမွတ္ ၃၊ အာယသ္ ၇၉ မွာ `တမန္ေတာ္မ်ားက သင္တုိ႔သည္ အလႅာဟ္အရွင္၏ ဥပေဒ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားကိုလည္းလိုက္နာ၊ ငါတမန္ေတာ္၏ အမိန္႔ကိုလည္း နာခံဟု ေျပာဆိုပိုင္ခြင့္ အလ်ဥ္းမရွိေပ။´ ဒီအာယသ္က ေျပာေနတာက အလႅာဟ့္အမိန္႔ကလြဲလို႔ ဘယ္တမန္ေတာ္ကမွ ငါ့အမိန္႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ငါ့လုပ္ ေဆာင္ခ်က္ေတြကိုလည္းေကာင္း ျဖည့္စြက္လိုက္နာက်င့္ႀကံပါလို႔ ေျပာဆိုခြင့္ မည္သည့္တမန္ေတာ္ကိုမွ အလႅာဟ္ အရွင္ေပးထားျခင္း မရွိဘူးလို႔ေျပာတာ။ ဘယ္လိုပဲေျပာလို႔ရမလဲ (ကူးလူ ရဗၺာနီယီးန) မင္းတို႔ ရဗ္ဗာနီျဖစ္ၾကလို႔ပဲ ေျပာတာ။ ေကာင္းၿပီ၊ ရဗ္ဆိုတာဘာလဲ။ ရဗ္ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔က အလႅာဟ္ကုိေျပာတာေလ။ ရဗ္ဆိုတာ အဆင့္ ဆင့္ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ရွင္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒုအာ ေတာင္းတယ္ေလ။ (ရဗၺနာ အာသိနာ — ) ဘာေျပာထားလဲ တစ္ခ်ိဳ႕ ဆရာေတြက အို အရွင္လို႔ေျပာတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕က မရပ္ဘူး။ အို အဆင့္ဆင့္ျပဳစု၊ ပ်ိဳးေထာင္၊ ေကၽြးေမြးေစာင့္ေရွာက္၊ လမ္းညႊန္ထိန္းသိမ္းၾကပ္မတ္။ ေပးကမ္းစြန္႔ႀကဲေတာ္မူေသာ အရွင္ေပါ့။ ေနာက္ထပ္ အရွည္ႀကီးရွိေသးတယ္။ အဲဒါ ေတြက ရဗ္ရဲ႕ဂုဏ္ေတာ္ေတြ။ အလႅာဟ္ေျပာတာက ငါအရွင္သည္ ရဗ္။ မင္းတို႔လဲ ရဗ္ျဖစ္ရမယ္။ ေျပာခ်င္တာက အလႅာဟ္လုပ္တဲ့ စနစ္ဇယားေတြကို ပံုေဖာ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ ေနရာေတြမွာ လူေတြရွိရ မယ္။ အဲဒီလို လူေတြျဖစ္ၾကလို႔ေျပာတာ။
ဆိုလိုတာက ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ တမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္မြတ္စ္တြဖွာ (ဆြ)က သူ႔လူမ်ိဳး၊ (အရဗ္/ကူ႐ိုက္ရွ္)ေတြရဲ႕ ဓေလ့စ႐ုိက္ယဥ္ေက်းမႈေတြကို Promote လုပ္ဖို႔လာတာမဟုတ္ဘူး။ အရဗ္ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့စ႐ိုက္ေတြကို Promote လုပ္ဖို႔ တမန္ေတာ္ကို အလႅာဟ္ေစလႊတ္ခဲ့တာ မဟုတ္ဘူး။ တမန္ေတာ္ျမတ္ကလဲ အရဗ္ယဥ္ေက်းမႈကုိ Export မလုပ္ခဲ့ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က Import လုပ္တာ။
တမန္ေတာ္ကို ခ်စ္လို႔ အရဗ္ယဥ္ေက်းမႈကို ခ်စ္တာရတယ္။ ျပႆနာ မရွိဘူး။ အရဗ္ ၀တ္စံုကို တမန္ေတာ္ကို ခ်စ္လို႔၀တ္တာ၀တ္ပါ။ ေနာက္တစ္ခ်က္က တမန္ေတာ္ စြန္ပလြန္သီးႀကိဳက္တယ္။ ႀကိဳက္ေကာင္း ႀကိဳက္ႏိုင္တယ္။ ဒါေပမယ့္ က်ဳပ္ရဲ႕ အြမၼသ္ေတြ၊ ခင္ဗ်ားတို႔လည္း စြန္ပလြန္သီးႀကိဳက္ၾကပါ၊ ႀကိဳက္ရမယ္ လို႔ ေျပာခြင့္ တမန္ေတာ္မွာမရွိဘူး။ ဒီအာယသ္မွာ အလႅာဟ္ေျပာတာ။ တမန္ေတာ္ စြန္ပလြန္သီးႀကိဳက္တယ္ စားတယ္။ ဒါေၾကာင့္ငါလည္း ႀကိဳက္တယ္။ စားတယ္။ ရတယ္။ ဘာျပႆနာမွ မရွိဘူး။ ဒါေပမယ့္ တမန္ေတာ္ႀကိဳက္လို႔၊ စားလို႔၊ မင္းတို႔စားရမယ္လို႔ ႀကိဳက္ရမယ္လို႔ တမန္ေတာ္ေတာင္ မေျပာခဲ့တာ။ ေျပာခြင့္မရွိခဲ့တာ။ က်ေနာ္တုိ႔ ခင္ဗ်ားတို႔ကေရာ ေျပာခြင့္ရွိပါ့မလား။ တမန္ေတာ္ျမတ္ကလည္း စြန္ပလြန္သီးစားဖို႔၊ မိန္းမေတြ အမ်ား ႀကီးယူဖို႔ စသျဖင့္ ဘာမွမမွာခဲ့ဘူး။ ဘူးသီး၊ ႀကိဳက္လားခင္ဗ်ား။ စားေပါ့။ မႀကိဳက္လို႔ မစားတဲ့လူကို မစားရေကာင္း လားလို႔ ျပႆနာမရွာနဲ႔ေပါ့။ ဒါဆိုကမၻာႀကီး အလြန္ၿငိမ္းခ်မ္းသြားမယ္။ ျပႆနာက အဲဒီမွာ။ အစၥလာမ့္ယဥ္ေက်းမႈဆုိတာေတြ ဘာလို႔ျဖစ္လာလဲဆိုရင္ အဲဒါေတြကို ဆြဲသြင္းလို႔ျဖစ္တာ။
အစၥလာမ္ဆိုရင္ စြန္ပလြန္သီးစားရမယ္။ ပ်ားရည္ႀကိဳက္ရမယ္။ တမာကိုင္းနဲ႔ သြားတိုက္ရမယ္။ ေျမႀကီး ေပၚမွာထိုင္ၿပီး ထမင္းစားရမယ္။ ပန္းကန္ေျပာင္သြားေအာင္ လွ်ာနဲ႔ယက္ရမယ္။ ဒါေတြကုိ အစၥလာမ္ထဲဆြဲသြင္း လာေတာ့ တစ္ဖက္က ဒါေတြဟာ အစၥလာမ့္ယဥ္ေက်းမႈလို႔ျမင္သြားတယ္။ ကိုယ့္လူေတြကလည္း သေဘာက် လက္ခံထားလိုက္ၾကတယ္။ စီးပြားေရးသမားေတြကလည္း ဂြင္ပဲဆိုၿပီး လုပ္စားလိုက္ၾကတယ္။ ဒါေတြက လူေတြ ပံုေဖာ္လာျခင္းသာျဖစ္တယ္။ အလႅာဟ္မေျပာထားသလို အလႅာဟ့္တမန္ေတာ္လည္း မေျပာထားဘူး။
ဒါေၾကာင့္ ကုရ္အာန္ရဲ႕ ျပဌာန္းခ်က္မဟုတ္တဲ့ ဘယ္အရာကိုမွ ကၽြန္ေတာ္တို႔က တမန္ေတာ္ျမတ္ရဲ႕ ေခါင္းေပၚပံုခ်ဖို႔ မႀကိဳးစား ၾကနဲ႔။ ကုရ္အာန္ရဲ႕ျပဌာနး္ခ်က္မဟုတ္တဲ့ ဘယ္အခ်က္ကိုျဖစ္ေစ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကပိုကဲျပီးလုပ္ရင္ ေဒါက္တာ ဇာကိရ္ႏိုက္ စကားနဲ႔ေျပာရရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔လည္း တျခားဘာသာေတြလိုပဲျဖစ္သြားမွာ အမွန္ပဲ။ သူတို႔ကလည္း သူတို႔ရဲ႕ ဘုရား သခင္ဆိုသူေတြ မေျပာခဲ့တာကို ေျပာခဲ့ပါတယ္ဆိုၿပီး လုပ္ခ်င္ရာလုပ္ေနၾကတယ္ဆိုၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔က သူမ်ားဘာသာေတြကို စြပ္စြဲေနတာ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကေရာ ထူးလို႔လား။ အလႅာဟ္နဲ႔ တမန္ေတာ္ မေျပာထားဘူး။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တုိ႔က ေျပာခ့ဲတ့ဲ ပုံစံမ်ိဳး အခ်ိဳးခ်ိဳးတယ္။
အလႅာဟ့္ျပဌာန္းခ်က္မဟုတ္တာကို တမန္ေတာ္ လုပ္ခဲ့လို႔ လုပ္တာေလာက္က ျပႆနာမရွိေပမယ့္ ဒါဟာ အစၥလာမ့္ယဥ္ေက်းမႈ ခင္ဗ်ားတို႔လည္းလုပ္ၾကပါ လုပ္ရမယ္ဆုိတာက်ေတာ့ ျပႆနာရွိတယ္။ မႏွစ္ကဆို ဘ႐ူႏိုင္း ႏိုင္ငံမွာ ခရစ္စမတ္မလုပ္ရဘူးဆိုၿပီး ျပႆနာႀကီးႀကီးမားမားျဖစ္ခဲ့တယ္။ အလႅာဟ္တားထားလို႔လား။ ဘာလို႔ ဒါေတြျဖစ္လာရသလဲ။ အစၥလာမ္ယဥ္ေက်းမႈဆိုတာႀကီးက ခရစ္စမတ္ကို လက္မခံဘူး။ ဒီေတာ့ ကမၻာ့မီဒီယာ ေတြက အစၥလာမ္ကုိ အျပစ္ရွာေရးၾကတာေပါ့။ အဲဒါအလႅာဟ္တားထားလို႔လား။ ဘယ္ကေန ဘယ္လိုျဖစ္လာသလဲ။ ရရွီအသ္မွာ မရဘူး။ ျပႆနာက ရွရီအသ္ဖက္ကို လွည့္သြားျပန္ေရာ။ ရွရီအသ္ကဘာလဲ။
ရွရီအသ္မွာ သီခ်င္းဆိုလို႔ရလား။ မရဘူး ေနာ္။ ရွရီအာသ္မွာ ႐ုပ္ရွင္ၾကည့္လို႔လည္းမရဘူးေနာ္။ လူေတြပံုေဖာ္ထားတဲ့ အေျခအေန။ ခင္ဗ်ားတို႔ အဲလုိရွရီအာသ္ကို တကယ္လက္ခံလား။ အဲဒါဆို ဘ႐ူႏိုင္းဘုရင္နဲ႔ ေပါင္းလိုက္။ အဲဒီအတိုင္းသြား ။ ဘာလို႔ လဲ။ လူေတြပံုေဖာ္ထားတဲ့ ရွရီအသ္မွာ ဒါေတြရွိတာကိုး။
တကယ္ေတာ့ အစၥလာမ္ရဲ႕ရွရီအာသ္အမွန္က ကုရ္အာန္ပဲျဖစ္တယ္။ ကုရ္အာန္နဲ႔ပဲ စံႏႈန္းထားၿပီး ဆံုးျဖတ္ ရမယ္။ မွတ္ေက်ာက္ျဖစ္ရမယ္။ အခုလူေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ရွရီအာသ္လို႔ေျပာဆိုလက္ခံၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးပြဲေတြ မွာ သံစဥ္ေတြနဲ႔ ဆုေတာင္းေနၾကတယ္။ ေျပာေတာ့ ကဗ်ာရြတ္တာတဲ့။ သူတုိ႔ရွရီအာသ္က ေျပာတာ ဂီတ အားလံုး လက္ခံလို႔မရဘူး။ က၀ါလီလည္းမရဘူး။ ရားနဗီလည္းမရဘူး။ သံစဥ္ပါတယ္။ ဂီတရဲ႕ သေဘာမွာကိုက ဆူညံသံနဲ႔ သာယာသံဆိုတာရွိတယ္။ သာယာသံ အားလံုးဟာ ဂီတထဲမွာပါတယ္။ အဇာန္ေပးတာသံစဥ္နဲ႔။ ခင္ဗ်ားတို႔ နမားဇ္ဖတ္ေတာ့ ေရွ႕ေဆာင္ဆရာက အလ္ဟမ္ဒုလိလႅာဟ္နဲ႔စူရာဟ္ကို သံစဥ္နဲ႔ဖတ္တာ။ အဲဒါ ဂီတအမ်ိဳးအစားပဲ။ အမွန္ဆိုဒါမ်ိဳးလည္းဖတ္လို႔ရပါ့မလား။ တစ္ခ်ိဳ႕အဲဒီလိုမဖတ္ရဘူးလို႔ တားတာရွိတယ္ေနာ္။ ဆိုလိုတာက ကၽြန္ေတာ္ တို႔ရဲ႕လူ႔အဖြဲ႔အစည္းက ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ေဘာင္ခတ္ထားတဲ့ အခ်က္ေတြ၊ အလႅာဟ္တားထားတာမဟုတ္ဘူး။ ဒါေတြနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာလာေတာ့ ေခ်ာင္တစ္ေခ်ာင္မွာ ပိတ္မိေနတဲ့အေျခအေနျဖစ္ေန တာ။
က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ စူရာဟ္ ၃၀ အာယသ္ ၂၂ မွာ `အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ သက္ေသလကၡဏာေတာ္ မ်ား မိုးေကာင္းကင္ ကမၻာေျမႀကီးစတာေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ ေဟာဒီေလာကႀကီးထဲမွာ အသင္လူသားတို႔ကို ဘာသာစကားအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ အေသြးအေရာင္အမ်ိဳးမ်ိဳး ကြဲကြဲျပားျပား၊ ျခားျခားနားနား ငါအရွင္စီမံေတာ္မူတယ္။ အမဲေရာင္ေတြ၊ အနီေရာင္ေတြ၊ အျဖဴေရာင္ေတြအမ်ားႀကီး ကမၻာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကုိ သုေတသနျပဳတဲ့အခါမွာ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ အၾကမ္းဖ်ဥ္းေျပာရရင္ ဟုို အေမရိကားမွာရွိတဲ့ လူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ အေရွ႕ေတာင္အာရွမွာ ရွိတဲ့လူေတြကို ၾကည့္ရင္ သူ႔မ်က္စိထဲမွာ အကုန္အတူတူလိုပဲ။ ယိုးဒယားနဲ႔ ရွမ္းနဲ႔ လာအိုနဲ႔ ဗီယက္နမ္နဲ႔ ကေမၻာ ဒီးယားနဲ႔ ျမန္မာနဲ႔ အကုန္အတူတူပဲ။ အေမရိကားကို ေရာက္ရင္ သူတို႔သိပ္သိမွာမဟုတ္ဘူး။ သူသိတာက အေရွ႕ ေတာင္အာရွကလူေတြ။ ဘယ္ႏိုင္ငံ ဘယ္လူမ်ိဳးဆိုတာ တိတိက်က် ေျပာဖို႔မလြယ္ဘူး။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံကလူေတြကလည္း ဥေရာပ၊ အေနာက္ႏိုင္ငံကလူေတြ လူေတြလာရင္လည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘယ္လိုေခၚလဲ အဂၤလိပ္ေတြလာတယ္။ ေသေသခ်ာခ်ာသိလား။ ဒိန္းမတ္လား။ ဂ်ာမဏီလား။ အီတာလ်ံလား။ စပိန္လား၊ ျပင္သစ္လား၊ ဒါမသိႏိုင္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီအထဲမွာလည္း အလႅာဟ္က ကြဲကြဲျပားျပား ဖန္ဆင္းထားေသးတယ္။ အာဖရိကဆို ပိုဆိုးေသး။ အဲဒီမွာ လည္း အမ်ားႀကီးကို ကြဲျပားေနတာရွိတယ္။ ဟူတူနဲ႔ တြတ္စီခ်ၾကတာ ရ၀မ္ဒါမွာ လူေတြအမ်ားႀကီးေသၾကတယ္။ က်ေနာတုိ့ ဘယ္ဟာတြတဆီ ဘယ္ဟာ ဟူတူဆုိတာမခဲြႏုိင္ဘူး။ သူတို႔ ကသိတယ္။ ဟူတူ ဘယ္သူလဲ။ တြတ္စီဘယ္သူလဲဆိုတာ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔မသိဘူး။ ကၽြန္ေတာ္ေျပာခ်င္တာက အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က လူသားေတြကို အဲဒီလို အေသးစိတ္ကြဲကြဲျပားျပား ျခားျခားနားနား ဖန္ဆင္းထားတယ္။ ဘာသာစကားေတြလည္း မတူဘူး။ အဲဒီလိုကြဲျပားျခားနားမႈေတြကို အလႅာဟ္ကိုယ္တိုင္ လုပ္ထား တယ္ဆိုတာကို ေျပာခ်င္တာ။
ကဲြျပားမႈေတြ မတူညီမႈေတြ နဲ႔ပတ္သက္ျပီး ခင္ဗ်ားတို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘာမွေဒါသထြက္၊ ေသာကေရာက္ေနစရာမလိုဘူး။ ကြဲျပား ျခားနားမႈေတြကို အလႅာဟ္က ဖန္တီးထားတာ။ တစ္နည္းအားျဖင့္ အလႅာဟ္လက္ခံထားတာ Diversity ကုိ။ ဒါဆိုရင္ အစၥလာမ္က လက္မခံဘူးလို႔ ဒီကေန႔ ဘာျဖစ္ လို႔ ကမၻာႀကီးကထင္ေနတာလဲ။ အစၥလာမ္က ကြဲျပားမႈကို လက္မခံဘူး။ အစၥလာမ္မိုက္ေဇးရွင္းပဲလုပ္ေနၾကတယ္။ စြပ္စြဲခ်က္ေတြ။ အစၥလာမ့္ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ျပႆနာတက္သြားမယ္။ အစၥလာမ္ကို အိမ္မငွားနဲ႔။ မေရာင္းနဲ႔။ ရြာထဲေပး မ၀င္နဲ႔ စတဲ့ တစ္ဖက္စြန္းေရာက္ျမင္လာၾကတာ ဘာေၾကာင့္လဲ။ အစၥလာမ့္ယဥ္ေက်းမႈႀကီးက လႊမး္မိုးသြားမယ္ ဆိုၿပီးျမင္တဲ့အတြက္ ဒီလိုျဖစ္ေနတာျဖစ္တယ္။
တကယ္ေတာ့ အစၥလာမ္က Diversity ကို လက္ခံထားၿပီးသား။ ကုရ္အာန္ စူရာဟ္ ၃၅ အာယသ္ ၂၈ မွာ ေျပာတာက `လူေတြအမ်ားႀကီး တိရစၧာန္ေတြအမ်ားႀကီးကို အေရာင္အေသြးစံုလင္စြာနဲ႔ အလႅာဟ္ဖန္ဆင္းထား တယ္။ အဲဒီလို အေရာင္အေသြးစံုလင္စြာနဲ႔ ဖန္တီးထားတဲ့ အခ်က္က ဘယ္သူေတြက အသိအမွတ္ျပဳႏိုင္မလဲ ဆုိေတာ့ (အီဗားဒီဟိလ္ အုလမာ) အာလင္မ္ေတြ အုလမာေတြပဲသိမွာတ့ဲ။ ဒီကိစၥကို နားလည္သေဘာေပါက္ႏိုင္မွာ အာလင္မ္ေတြ။ မိေခ်ာင္းေတြရဲ႕ သေဘာသေဘာ၀ကို အာလင္မ္ေတြသိမွာတဲ့ဗ်ာ။ လူေတြရဲ႕ ဂ်င္းန္စ္။ ဘယ္ႏွအုပ္စုရွိ သလဲ။ ဘယ္လိုဆင္းသက္လာသလဲ စတဲ့လူသားေဗဒပညာရွင္ေတြ မရွိဘူးလား။ အဲဒီလူေတြက အာလင္မ္ေတြလို႔ ကုရ္အာန္ကေျပာတာ။ ကၽြန္ေတာ္ေျပာတာမဟုတ္ပါ။ ေျပာခ်င္တာက ကမၻာႀကီးမွာ ကြဲျပားျခားနား၊ အေရာင္အေသြး စံုစံုလင္လင္ အလႅာဟ္ဖန္တီးထားတဲ့ စနစ္ဇယားေတြကို ေလ့လာလိုက္စားၿပီး အသိအမွတ္ျပဳႏိုင္ တဲ့လူေတြဟာ အာလင္မ္ေတြ၊ ဂ်ာဟီလ္ေတြမဟုတ္ဘူး။ ဂ်ာဟီလ္ေတြက အသိအမွတ္မျပဳႏို္င္ဘူး။ ဂ်ာဟီလ္ဆို တာ ဘာလဲ။ သူယုတ္မာ။ ရင္ထဲမွာရွိတဲ့ အယုတ္တမာေတြကို လက္ေတြ႔လည္းလုပ္မယ္။ ပါးစပ္ကလည္း ထုတ္ၿပီးေျပာမယ္။ မင္းတုိ႔ကုိ အသိအမွတ္မျပဳဘူး။ မင္းနဲ႔ငါနဲ႔ မတူဘူး။ မင္းအိမ္မွာ ထမင္းစားလို႔ မရဘူး။ ေရေသာက္လို႔ မရဘူး။ ဒီလိုမ်ိဳး ခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြလုပ္ရင္ ဂ်ာဟီလ္ ပဲ။ ကုရ္အာန္ကေျပာတာ။
အာလင္မ္ေတြက အသိအမွတ္ျပဳတယ္။ အားလံုးကို ျဖစ္ႏိုင္ေလာက္တဲ့ အေတြးအေခၚ အရည္အေသြးေတြ အလႅာဟ္ေပးထားတယ္။ အဲဒီ အရည္အေသြးေတြကို ထုတ္ႏုတ္ၿပီး အသံုးခ်တယ္။ ေတာင္ေတြရဲ႕ သေဘာသဘာ ၀ကို သိရေအာင္ အုလမာ႐ံုးေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ သြားၾကည့္ရမွာေပါ့။ သူတုိ႔ေလ့လာထားတာ ရွိမလားမသိဘူး။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ေျပာထားတာေလ။ ကမၻာေျမေပၚမွာ လူ၊ တိရစၧာန္နဲ႔ အျခားအရာေတြကို အေရာင္အေသြး စံုစံု လင္လင္၊ ကြဲကြဲျပားျပား ျခားျခားနားနား ဖန္တီးထားၿပီး ဒါေတြကို အာလင္မ္ေတြက သိရွိနားလည္သေဘာေပါက္ လက္ခံၾကတယ္ဆုိေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အာလင္မ္ေတြကို ခ်ဥ္းကပ္ၿပီး ေမးၾကည့္ရမွာေပါ့။ အင္ဒိုနီးရွားက အုလမာ အဖြဲ႔က ဟိုတေလာက သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ထိန္းသိမ္းဖို႔ ဘာေတြလုပ္သင့္တယ္ဆိုၿပီး ထုတ္ျပန္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ အရမ္းေလးစားသြားတယ္။ အုလမာက ေတာမီးမေလာင္ေရး၊ သစ္ေတာေတြ ထိန္းသိမ္းေရးအတြက္ ပညာေပး အစီအစဥ္ေတြလုပ္ၿပီး တရားေဟာၾကတယ္။
ပထမကၽြန္ေတာ္ ေတာ္ေတာ္ေဒါသထြက္သြားတယ္။ ဒီလူေတြ ေၾကာင္ေတာင္ေတာင္နဲ႔ ကိုယ္နဲ႔မဆုိင္တာ ေတြလုပ္ေနတယ္ေပါ့။ ၿပီးေတာ့မွ ဒီကုရ္အာန္အာယသ္ၾကည့္မိမွ အလြန္ေလးစားသြားတယ္။ အလႅာဟ္ေျပာထား တာကလည္း ဒီအလုပ္ေတြလုပ္တဲ့လူေတြကို အာလင္မ္ေခၚတာ။ ဒီအလုပ္ေတြကို အသိအမွတ္မျပဳႏိုင္ဘူး။ နားမလည္ႏိုင္ဘူး လုပ္တဲ့လူေတြကို ရန္ရွာတယ္ဆိုရင္ အဲဒါဂ်ာဟီလ္ပဲ။ အဲဒါ အာလင္မ္မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မသိတာေတြကို သိခ်င္တာေတြကို အာလင္မ္ေတြကို ခ်ဥ္းကပ္ၿပီး ေမးရမွာေပါ့။ ေနာက္ထပ္ ရွိေသးတယ္။ ေတာင္ေတြရဲ႕ သေဘာသဘာ၀ေတြ၊ ပင္လယ္ျပင္အေၾကာင္းေတြ၊ သဘာ၀ပတ္၀န္း က်င္အေၾကာင္းေတြ၊ လူေတြရဲ႕အေၾကာင္းေတြ၊ ဒါေတြကို အလႅာဟ္ကဖန္တီးထားတယ္။ ဒါေတြကိုေလ့လာစူးစမ္း သုေတသနျပဳမွသာ အာလင္မ္ေတြျဖစ္တယ္လို႔ ကုရ္အာန္မွာ အလႅာဟ္ကေျပာထားတာပါ။
ေနာက္တစ္ေခါက္ ကၽြန္ေတာ္အလွည့္က်တဲ့အခါ Islamic Civilization ဘာေၾကာင့္ အဲဒီလိုျဖစ္လာတာလဲ၊ ဒီကေန႔ ကမၻာႀကီးမွာ ဘာျဖစ္ေနသလဲ။ ေနာင္တစ္ခ်ိန္ဘယ္လို နိဂံုးခ်ဳပ္ႏိုင္သလဲဆုိတာကို တငျ္ပပါ့မယ္ဆိုတာ ေျပာၾကားရင္း နိဂံုးခ်ဳပ္အပ္ပါတယ္။