Social Communication ကုရ္အာန္သုေတသီ ဦးတင္ထြန္းဦး

Social Communication

ကုရ္အာန္သုေတသီ ဦးတင္ထြန္းဦး

ေလးစားအပ္ပါေသာ ၾကြေရာက္လာၾကတဲ့ ဂုဏ္သေရရွိ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးအေပါင္းတို႔ ခင္ဗ်ား

အခုလုိမ်ိဳး ေသာၾကာဆြလားသ္နဲ႔ ခြတၱဗာဟ္ကို တည္ေဆာက္ခြင့္ရရွိတဲ့အတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔အားလံုး အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို အထူးေက်းဇူးတင္ရွိရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဆက္လက္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္အေနနဲ႔ ၾကြေရာက္လာၾက တဲ့ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးအားလံုးကို ေက်းဇူးတင္ရွိပါေၾကာင္း ေျပာၾကားရင္း လူႀကီးမင္းမ်ားအားလံုးအေပၚသို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာမႈအေပါင္း ခေညာင္းပါေစေၾကာင္း ဆႏၵျပဳရင္း ႏႈတ္ခြန္းဆက္သလိုက္ပါတယ္။

အတ္စလာမုအလိုင္းကြန္းမ္ ၀ရဟ္မသြလႅားဟိ ၀ဘရကာသုဟု

ကၽြန္ေတာ္အရင္က ခြတၱဗာဟ္ေျပာတိုင္း `အခုလိုတည္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာနဲ႔ဆိုၿပီး ထည့္ေျပာေပမယ့္၊ ဒီေန႔ေတာ့ ထည့္မေျပာေတာ့ပါဘူး။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူႀကီးမင္းတို႔ အခုအခ်ိန္တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းစြာ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ဆြလားသ္နဲ႔ခြတၱဗာဟ္ကို တည္ေဆာက္ေနေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ပတ္၀န္းက်င္၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ၀မ္းနည္းေၾကကြဲရင္နာစရာေတြ ရွိေနတယ္ေပါ့ေနာ္၊ ဒါေၾကာင့္ ဒီကေန႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အလႅာဟ္ရဲ႕ဇိကိရ္ကို ၾကားနာတည္ေဆာက္ခြင့္ရတဲ့အေပၚမွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို ပိုၿပီးေက်းဇူးတင္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။

ဒီကေန႔ ကၽြန္ေတာ္ေျပာၾကားမယ့္ ေခါင္းစဥ္က `Social Communication´ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာလိုဆိုရင္ ေတာ့ လူမႈကြန္ရက္အခ်င္းခ်င္း၊ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းအခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ ကူးလူးဆက္ဆံဖို႔အတြက္ က်မ္းျမတ္ ကုရ္အာန္က ဘယ္လိုလမ္းညႊန္မိန္႔ၾကားထားသလဲ ဆိုတာကို ေလ့လာၾကမယ္ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ဒီေခါင္းစဥ္ကို ေျပာၾကားရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္တစ္ဦးျခင္း၊ တစ္အုပ္စု၊ တစ္ဖြဲ႔ျခင္းက တစ္ျခားသူေတြ၊ တစ္ျခားအဖြဲ႔အစည္း ေတြနဲ႔ ဆက္ဆံဖို႔အတြက္ ဘယ္လိုပံုစံနဲ႔ ဆက္ဆံေပါင္းသင္းရမလဲဆိုတာေျပာခ်င္ပါတယ္။

Social Communication ဆိုတဲ့ ေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ္အေနနဲ႔ အေရးႀကီးတဲ့အပိုင္းႏွစ္ပိုင္း ခြဲျခားထားပါ တယ္။ တစ္ပိုင္းက ကၽြန္ေတာ္တို႔ Muslim Community အခ်င္းခ်င္းဆက္ဆံျခင္း၊ ေနာက္တစ္ပိုင္းက အျခားဘာ သာ၀င္ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းမ်ားနဲ႔ ဆက္ဆံျခင္းဆိုတဲ႔ အပိုင္းႏွစ္ပိုင္းကို ကၽြန္ေတာ္ရွာေဖြ စုစည္းထားတဲ့ က်မ္းျမတ္ ကုရ္အာန္အာယသ္ေတာ္မ်ားနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ၿပီး ေလ့လာၾကည့္ပါမယ္။

ပထမဦးဆံုးေျပာခ်င္တာက ကၽြန္ေတာ္တို႔ Muslim Community မွာ Group နဲ႔ လုပ္ၾကတဲ့ Activity ေတြ မွာ ၾကည့္လိုက္ရင္၊ ပလီထဲမွာ လုပ္ၾကတဲ့ နမားဇ္ဖတ္တာ၊ တမန္ေတာ္ေန႔လို ဘာသာေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ပြဲေတြ၊ ဂ်ိဳရ္ပြဲ၊ ဟာဂ်္လုပ္တဲ့ ပြဲေတြကလြဲရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ Muslim Community ေတြဟာ Group တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု ေပါင္းသင္း ကူးလူးဆက္ဆံျခင္း မရွိၾကဘူး။ မရွိတဲ့အျပင္ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး၊ တစ္ဖြဲ႔နဲ႔တစ္ဖြဲ႔ မတည့္ၾကဘူး။ ကုရ္ဘာနီ အိဒ္လိုမ်ိဳး၊ ရမဒြါန္လ လၾကည့္တဲ့ကိစၥလိုမ်ိဳးမွာေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက ပူးေပါင္းလုပ္ကိုင္ ေဆာင္ရြက္ဆံုးျဖတ္ၾကပါဆိုကာမွ ပူးေပါင္းၾကတာ။ ဒီလိုအေျခအေန ဒီလုိပံုစံနဲ႔ပဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔ Muslim Community အခ်င္းခ်င္းဟာ ေ၀းကြာေန တယ္။ ဒီဘက္ႏွစ္ေတြကို ေရာက္လာတဲ့အခါက်ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ Social Communication ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ ေအာက္ကေနၿပီးေတာ့ တစ္ျခားအယူရွိတဲ့ ဘာသာမတူသူ ယံုၾကည္ခ်က္မတူသူေတြနဲ႔ ကူးလူးဆက္ဆံျခင္းေတြ လုပ္ၾကတယ္။ ဘာေတြလုပ္ၾကသလဲ။ ေရေဘး၊ မီးေဘး၊ ေလေဘး ဒုကၡသည္စခန္းေတြကို အတူတကြ ေပါင္းၿပီး သြားေရာက္ကူညီ အားေပးၾကတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက (Interfaith Dialogue) ပြဲေတြလုပ္ၾကတယ္။ ေပါင္းစည္းေရး၊ ညီညြတ္ေရး၊ အတူတကြ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ယွဥ္တြဲေနထိုင္ေရးစတဲ့ Image မ်ိဳးေတြ ျမင္သာထင္သာ ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ၾကတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၅၉လမ္း ဗလီမွာတင္ ပြဲေတြအမ်ားႀကီး လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကတယ္။

ဒါကဘာလဲဆိုရင္ အျခားေသာ ဘာသာမတူေသာ Community ေတြနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ Muslim Community အသီးသီး၊ အဖြဲ႔ဖြဲ႔ဟာ အခ်င္းခ်င္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္တာေတြကုိ  ယွဥ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဘာသာမတူသူေတြနဲ႔ ကူးလူးဆက္ဆံေရးက ပိုၿပီးအားသာေနတာကို ေတြ႔ရတယ္။ ပိုၿပီးအဆင္ေျပတယ္။

မြတ္ဆလင္မ္က အခ်င္းခ်င္း ဆက္ဆံလုိ႔မရဘူး၊ အဆင္မေျပဘူး၊ မြတ္ဆလင္မ္က ယဟူဒ္နဲ႔ဆက္ဆံလို႔ ရတယ္။ နဆြရာနဲ႔လည္း ဆက္ဆံလို႔ရတယ္။ အဆင္ေျပတယ္။ မြတ္ဆလင္မ္ အခ်င္းခ်င္းဆိုရင္ အဆင္မေျပဘူး။ မရဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔မရသလဲဆိုတဲ့ `ဖသ္၀ါ´ေတြလည္းရွိတယ္။ ဥပမာ မြတ္ဆလင္မ္တစ္ေယာက္ အျခား မြတ္ဆလင္မ္တစ္ေယာက္ကို မုနာဖိက္ဆိုၿပီး၊ မုရ္သဒ္ဆိုၿပီး၊ ကာဖိရ္ဆိုၿပီး၊ မုရွရစ္က္ဆိုၿပီးေတာ့ ဖသ္၀ါေပးလိုက္ၿပီ ဆိုရင္ (ဒါက လူသားပညာရွင္ဆိုသူေတြ တီထြင္ဖန္တီးေပးထားတဲ့ ရွရီအာဟ္ဥပေဒ) အဲဒီလူနဲ႔ စကားမေျပာရ။ အဆက္အသြယ္ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံမႈ မလုပ္ရ။ ယဟူဒ္နဲ႔ နဆြရာနဲ႔ရတယ္။ မြတ္ဆလင္မ္ အခ်င္းခ်င္းလုပ္လို႔မရ ဘူး။ အဲဒီရွရီအာ ဥပေဒဆိုတာ တကယ္ေတာ့ ကုရ္အာန္ရဲ႕ ဥပေဒမဟုတ္။

မြတ္ဆလင္မ္အခ်င္းခ်င္း စီးပြားေရးလုပ္လို႔ မရဘူး။ အေပးအယူလုပ္လို႔မရဘူး။ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံလို႔ မရဘူး။ စြႏၷီ၊ ရွီအာ စတဲ့ ကြဲလြဲခ်က္ေတြကို ၾကည့္ရင္သိမွာပါ။ ေရေတာင္ မေသာက္ရဘူးလို႔ တားျမစ္ခ်က္ေတြက ရွိေနတယ္။ ယဟူဒ္အိမ္၊ နဆြရာအိမ္မွာရတယ္။ ေဘဒီန္အိမ္မွာရတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြၾကားမွာ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး၊ တစ္ဖြဲ႔နဲ႔တစ္ဖြဲ႔ ကူးလူးဆက္ဆံ ေပါင္းသင္းလို႔မရျခင္း ဆိုတာရွိေနတာ ျဖစ္တယ္။

က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္မွာ ဒါနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး တိုက္တြန္းထားတာရွိတယ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ ဆူရာဟ္ (၄း၈၆)မွာ- `တစ္ဖန္ အသင္တို႔သည္ တနည္းနည္းအားျဖင့္ (စလာမ္ေမတၱာပို႔သလ်က္)ႏႈတ္ခြန္း ဆက္သျခင္းကို ခံၾကရေသာအခါ၊ အသင္တုိ႔သည္ ထိုႏႈတ္ခြန္းဆက္သျခင္းခံၾကရသည္ထက္ ပိုမို၍ေကာင္းျမတ္ေသာ နည္းမ်ိဳးျဖင့္ (စလာမ္ေမတၱာပို႔၍) ႏႈတ္ခြန္းဆက္သၾကေလကုန္။ သို႔တည္းမဟုတ္ ထို(ႏႈတ္ခြန္းဆက္ျခင္းခံၾကရသည့္)အတိုင္း ပင္ တံု႔ျပန္ၾကေလကုန္။ ဧကန္စင္စစ္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ အရာခပ္သိမ္းတို႔ကို စစ္ေဆးေတာ္မူမည့္ အရွင္ျမတ္ပင္ ျဖစ္ေတာ္မူေပသတည္း။´ ကုရ္အာန္ (၄း၈၆)

ကုရ္အာန္ဘာသာျပန္ ႐ိုး႐ိုးေလး။ ဒီဘာသာျပန္အေပၚမွာ ကၽြန္ေတာ္နည္းနည္းေလး ကၽြန္ေတာ္ နားလည္ သေလာက္ေတြးေတာၾကည့္မယ္။

ဘာသာျပန္ကို ကၽြန္ေတာ္ေ၀ဖန္ေနျခင္း မဟုတ္ဘူးေနာ္။ ကၽြန္ေတာ္လည္း မျပန္ႏိုင္ဘူး။ ဒီအေပၚမွာ ကၽြန္တာ္ဘယ္လိုနားလည္သလဲဆိုတာကိုပဲ ေျပာမွာ။ အမွန္က ဒီအာယသ္အစမွအဆံုးအထိ (စလာမ္)ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရ တစ္လံုးမွ မပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီအာယသ္အေပၚမွာ ဘယ္လိုနားလည္သလဲဆိုရင္ လူတစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ေတြ႔ရင္ အတ္စလာမုအလိုင္းကြန္းမ္လို႔ စလာမ္ေမတၱာပို႔သခဲ့ရင္ ၾကားသူ လက္ခံရမယ့္ ပုဂၢိဳလ္က ဘာျပန္လုပ္ရမလဲ။ ဘယ္လိုတုန္႔ျပန္ရမလဲဆိုတာကို ျပဆိုထားတဲ့ အာယသ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔က နားလည္ သေဘာေပါက္ထားၾကတယ္။

၀အလိုင္းကြန္းမ္စလာမ္လို႔ တုန္႔ျပန္လိုက္ပါ။ ဒါမွမဟုတ္ ၀အလိုင္းကြန္းမ္ စလာမ္ ၀ရဟ္မသြလႅားဟု ၀ဘရကသုဟုလို႔ တုန္႔ျပန္ပါ။ ေပးသူထက္ ပိုေကာင္းေအာင္ တုန္႔ျပန္ခိုင္းတာေပါ့။ အဲ့ဒီေတာ့ ဒီအာယသ္ကို ၾကည့္လိုက္ရင္ လူတစ္ေယာက္က ခင္ဗ်ားကို စလာမ္ေပးလာရင္ သူ႔နည္းတူ ဒါမွမဟုတ္ သူ႔ထက္ပိုေကာင္းေအာင္ တုန္႔ျပန္။ ဒါပဲ ဒီအာယသ္ရဲ႕ အဓိပၸါယ္။ ဒီေလာက္ပဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔သိထားၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီအာယသ္မွာ သံုးထားတာ စလားမြန္ဆိုတဲ့ေ၀ါဟာရ မဟုတ္ဘူး။ သဟီးရာဟ္ဆိုၿပီး သံုးထားတယ္။ စလားမြန္ဆုိတဲ့ ေ၀ါဟာရနဲ႔ သံုးထားရင္ေတာင္ အဲ့ဒီစလာမ္ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကဘာလဲ။ ၿငိမ္းေအး သာယာျခင္း၊ ၿငိမ္းခ်မ္းျခင္း၊ ေအးခ်မ္းျခင္း။

သဟီးရာဟ္ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရမွာၾကေတာ့ အက်ိဳးေက်းဇူး။ ဆိုလိုတာက လူတစ္ဖက္သားက လူတစ္ဖက္ သားကို အက်ိဳးရွိေစတဲ့ ဆက္ဆံမႈမ်ိဳးပါရမယ္။ လုိရင္းကို ေျပာရရင္ လူႀကီးမင္းမ်ား၊ ကၽြန္ေတာ့္ကို ခင္ဗ်ားကို အက်ိဳးျပဳရင္၊ အက်ိဳးျပဳတဲ့ပံုစံနဲ႔ ဆက္ဆံလာရင္ ဘယ္ေတာ့မွ မ်က္ႏွာမလႊဲရဘူး။ မြတ္ဆလင္မ္ေတြမွာက စလာမ္ေပးရင္ မ်က္ႏွာလႊဲသြားတယ္။ သူ႔ဆီက စလာမ္မယူရဘူး။ ယူလို႔မရဘူးေျပာတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔က ဒီအာယသ္မွာ စလာမ္ေပးျခင္း၊ ယူျခင္းနဲ႔ပဲ ရပ္ေနၾကတယ္။ ကၽြန္ေတာ္က ျမင္တာက လူတစ္ေယာက္က ကၽြန္တာ္တို႔နဲ႔ ဆက္ဆံလာလို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အက်ိဳးမယုတ္ေစဘူး။ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစတယ္ ဆိုရင္ လံုး၀လ်စ္လ်ဴ႐ွဳလို႔ မရဘူး။ သူနဲ႔ထိုက္သင့္တဲ့ သူ႔ကို အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစမယ့္ ထိုက္တန္တဲ့ အေနအထား မ်ိဳးနဲ႔ သူ႔ကိုျပန္ဆက္ဆံရမယ္။ ျဖစ္ႏိုင္မယ္ဆိုရင္ အဲ့ဒီထက္ပိုေကာင္းေအာင္ ပိုသာလြန္ေအာင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တုန္႔ျပန္ဆက္ဆံရမယ္။ ဒီေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔က စလာမ္ေပးရင္ မင္းတို႔ စလာမ္ျပန္ယူၾကပါဆိုတာေလာက္ကိုပဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔စဥ္းစားရင္ မြတ္ဆလင္မ္ အခ်င္းခ်င္းအတြက္ပဲေပါ့။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ မြတ္ဆလင္မ္အခ်င္းခ်င္း စလာမ္ေပးမွာေလ။ ဟုတ္တယ္ေလ။ ကာဖိရ္၊ မုရွ္ရိက္၊ ယဟူဒ္၊ နဆြာရာနီ၊ ဘယ္သူက ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို စလာမ္ေပးလို႔လဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကေရာ သူတို႔ကို စလာမ္ေပးလို႔လား။ မေပးၾကဘူးေလ။ အဲ့ဒီေတာ့ ဒီအာယသ္က မြတ္ဆလင္မ္အတြက္ပဲ ျဖစ္ေနတယ္။

တကယ္ေတာ့ အဓိပၸါယ္ကို နားလည္ၾကည့္လိုက္ရင္ လူေတြအခ်င္းခ်င္း ဆက္ဆံတဲ့အခါမွာ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ ဆက္ဆံတဲ့အခါမွာ တစ္ေယာက္ကိုတစ္ေယာက္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ၊ ေအးခ်မ္းစြာ၊ အက်ိဳးရွိစြာ၊ တစ္ေယာက္ အက်ိဳးတစ္ေယာက္ ျဖစ္ထြန္းေစတယ္ဆိုရင္ အဲ့ဒီလို ဆက္ဆံမႈမ်ိဳးကို လူၾကီးမင္းတို႔ ဘယ္ေတာ့မွ မ်က္ႏွာမလြဲရဘူး။

မသိက်ိဳးကၽြန္ မျပဳရဘူး။ သူနဲ႔တန္းတူညီမွ်တဲ့ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစမႈ ဆက္ဆံမႈမ်ိဳးနဲ႔ ျပန္လည္ဆက္ဆံရ မယ္။ ဒီထက္ပိုမိုသာလြန္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ အေကာင္းဆံုးေပါ့လို႔ေျပာတာ။ ဒီအာယသ္မွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ကၽြန္ေတာ္တို႔ကိုေပးတဲ့ Message က မြတ္ဆလင္မ္ျဖစ္ျဖစ္၊ အျခားသူပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဘယ္သူျဖစ္ျဖစ္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး တစ္ဖြဲ႔နဲ႔တစ္ဖြဲ႔ ဆက္ဆံတဲ့အခါမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို အက်ိဳးေက်းဇူးျဖစ္ေစတဲ့ လူေတြနဲ႔ ပူးေပါင္း လက္တြဲၿပီး ေဆာင္ရြက္ရမယ္။ သူတို႔ရဲ႕ အက်ိဳးေက်းဇူးကိုလည္း စဥ္းစားေပးရမယ္။ ဒီအာယသ္ကရွင္းပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို အက်ိဳးမဲ့ေစမယ့္ လူေတြနဲ႔ဆက္ဆံခိုင္းတာ မဟုတ္ဘူးေနာ္။ အစၥလာမ္ဘာသာကို သိကၡာခ်ေနတဲ့လူေတြ၊ ဒုကၡမ်ိဳးစံုေပးေနတဲ့လူေတြနဲ႔ ေပါင္းသင္းခိုင္းေနတာမဟုတ္ဘူး။ ေျပာခ်င္တာက အစၥလာမ္ရဲ႕အက်ိဳးရွိမယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔တစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ အက်ိဳးရွိမယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔က အဲ့ဒီလူနဲ႔ ပတ္သက္ဆက္ႏြယ္ရမယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မ်က္ႏွာလႊဲသြားလို႔ မရဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ စလာမ္တစ္ခုတည္းကို ေျပာေနတာမဟုတ္ဘူး။ အက်ိဳးေက်းဇူး အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစမႈ၊ ဒီအဓိပၸါယ္ေတြပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခါ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ ဆူရာဟ္(၄း၃၆)မွာ အိမ္နီးနားခ်င္းမ်ားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆက္ဆံဖို႔ အတြက္၊ မိဘမဲ့ကေလး၊ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းမ်ားနဲ႔ ဆက္ဆံေရး ဆင္းရဲသားေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆက္ဆံေရး စတာ ေတြကို ညႊန္ျပထားတယ္။ အဲ့ဒီထဲကမွ အိမ္နီးနားခ်င္းမ်ား၊ မိမိႏွင့္ နီးကပ္စြာရွိသာ အိမ္နီနားခ်င္းမ်ား၊ မိမိႏွင့္ အေ၀း မွာရွိေသာ အိမ္နီးနားခ်င္းမ်ားလို႔ ေဖာ္ျပထားတယ္။ ပညာရွင္ေတြက ဘာသာျပန္မွာ ကြင္းစကြင္းပိတ္ေလးနဲ႔ ေဖာ္ျပ တာက နီးကပ္စြာရွိေသာ အိမ္နီးနားခ်ငး္ဆိုတာက ေဆြမ်ိဳးေတာ္တဲ့ အိမ္နီးခ်င္းကို ေျပာတာျဖစ္ၿပီး အေ၀းမွာရွိတဲ့ အိမ္နီးခ်င္းဆိုတာ အမ်ိဳးမေတာ္တဲ့ အိမ္နီးခ်င္းကို ေျပာတာျဖစ္တယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္အေနနဲ႔နဲနဲေလးပုိေတြးၾကည့္တဲ့အခါ ဘာေတြ႔ရသလဲဆုိေတာ့ အိမ္နီးခ်င္းဆိုတာကို ေလ့လာ ၾကည့္ၾကမယ္ဆိုရင္ ကိုယ့္ရဲ႕ပတ္၀န္းက်င္ကို ေျပာတာ။ ဆိုလိုတာက ကိုယ့္ရဲ႕ပတ္၀န္းက်င္မွာရွိတဲ့ လူနဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၀င္ေတြ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစမယ့္ ကိစၥရပ္ေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေဆာင္ရြက္ရမယ္လို႔ ကုရ္အာန္က ေျပာေနတာ။ ဒီေတာ့ အနီးအနားမွာရွိတဲ့ အိမ္နီးနားျခင္း၊ အေ၀းမွာရွိတဲ့  အိမ္နီးနားခ်င္းဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္နားလည္သလို ဖြင့္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ လူတစ္ေယာက္ဟာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ဆိုခဲ့ရင္ အဲ့ဒီ ႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ ႏိုင္ငံသားတိုင္းဟာ သူရဲ႕ပတ္၀န္းက်င္ပဲ။ ဒီတင္မက သူရဲ႕အနီးပတ္လည္မွာရွိတဲ့ ႏုိင္ငံေတြမွာရွိတဲ့ ႏိုင္ငံသားေတြဟာလည္း သူရဲ႕ ပတ္၀န္းက်င္ပဲ။

အဲဒီလူေတြနဲ႔ ဆက္ဆံေရးဟာ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစမႈမ်ိဳး၊ မွ်တမႈမ်ိဳး သူ႔မွာရွိရမယ္။ လူတစ္ေယာက္ဟာ ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္မရွိလို႔ ၿမိဳ႕ရြာအဆင့္မွာရွိရင္လည္း အဲ့ဒီၿမိဳ႕ အဲ့ဒီရြာဟာ သူ႔ရဲ႕ပတ္၀န္းက်င္ပဲ။ သူ႔အနီးအနားမွာ ရွိတဲ့ လူေတြနဲ႔ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းစြာ ဆက္ဆံဖို႔ သူ႔မွာတာ၀န္ရွိတယ္။ အဲဒီလိုပဲ ရပ္ကြက္တစ္ခုရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ဆိုရင္ လည္း အဲ့ဒီရပ္ကြက္ သူ႔ရပ္ကြက္သားေတြဟာ သူ႔ရဲ႕ပတ္၀န္းက်င္ပဲ။ သူ႔မွာ တာ၀န္ရွိတယ္။ အဲ့ဒီအဆင့္လည္း မရွိ လို႔ အိမ္တစ္အိမ္မွာဆိုရင္လည္း အဲဒီအိမ္ သူ႔အိမ္သားေတြက သူ႔ရဲ႕ပတ္၀န္းက်င္ပဲ။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ တမန္ေတာ္ျမတ္ မုဟမၼဒ္(ဆြ)ဆိုရင္ ကမၻာတစ္ခုလံုးမွာရွိတဲ့ လူသားေတြဟာ သူရဲ႕ ပတ္၀န္းက်င္ျဖစ္သလို လူသားေတြ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစမယ့္ ျပဳမူလုပ္ကိုင္ ေဆာင္ရြက္မႈေတြကိုပဲ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ ရြက္ခဲ့တယ္။

ေနာက္ဆံုး မိသားစုနဲ႔ အိမ္သူအိမ္သားမရွိဘူး။ တစ္ေယာက္တည္း ဆိုခဲ့ရင္ေတာင္ အဲ့ဒီသူဟာ သူသာ လ်င္သူ႔ပတ္၀န္းက်င္ျဖစ္တယ္။ သူ႔အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေအာင္ သူေဆာင္ရြက္ျပဳမုေနထိုင္ရမယ္။ သူေနခ်င္သလို ေနမယ္ဆိုရင္ သူ႔ရဲ႕လုပ္ရပ္ဟာ သူ႔ကိုပဲ ထိခိုက္လိမ့္မယ္။ဒီအာယသ္ရဲ႕ ဆိုလိုရင္းက အဲ့ဒါပဲ။ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ကစလို႔ ကိုယ့္ပတ္၀န္းက်င္ တစ္ခြင္တစ္ျပင္ကို ေကာင္းေအာင္ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေအာင္ လုပ္ရမယ္လို႔ ေျပာတာ။

ဒီေနရာမွာ ဆက္ေျပာစရာရွိတာက ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲက လက္တစ္ကမ္းမွာရွိတဲ့ သူဆင္းရဲေတြ၊ မိဘမဲ့ကေလးေတြရဲ႕ အားနည္းခ်က္ေတြ ျဖည့္စြက္ေပးရမယ္။ က်မ္းျမတ္ ကုရ္အာန္ ဆူရာဟ္(၇၆း၉)မွာ မိမိတို႔ရဲ႕ အားသာခ်က္မ်ားကို အားနည္းခ်က္ရွိသူမ်ားကို မွ်ေ၀သံုးစြဲေစတဲ့ သူေတြ ဟာ မည္သည့္အက်ိဳးေက်းဇူးတစ္စံုတစ္ရာကိုမွ် ေမွ်ာ္လင့္၍မဟုတ္၊ ေက်းဇူးတင္ခံရမည္ကိုလည္း ရည္စူးၾကသည္မဟုတ္။

ဆရာ ဦးျမတ္သူရဲ႕စကားကို ကၽြန္ေတာ္ Highlight လုပ္ျပရမယ္ဆိုရင္ ေက်းဇူးရွင္ ဂိုက္မဖမ္းပါနဲ႔။ ဒီေနရာ မွာ တစ္ခါတစ္ရံ တစ္ခ်ိဳ႕ကိစၥေတြမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အလွဴရွင္ရဲ႕ အမည္နဲ႔ဂုဏ္ပုဒ္ကို ေၾကညာေပးရတာရွိတယ္။ ဒါက အျခားသူေတြ လွဴခ်င္လာေအာင္၊ လွဴတဲ့လူေတြကို ေမတၱာပြားႏိုင္ေအာင္ ေၾကညာရတာ။ လူေတြကို ေမတၱာ ပြားႏိုင္ေအာင္ ေၾကညာရတာ။ ဒါက မဆိုင္ဘူး။ ဒါက လိုအပ္ခ်က္အရလုပ္တာ။

က်ေနာ္ေျပာခ်င္တဲ့အပုိင္းကဒီလုိပါ။ လိုအပ္ခ်က္ရွိတဲ့ လူေတြကို ဘယ္လိုကူညီရမလဲဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး လြန္ခဲ့တဲ့ တစ္နွစ္ေက်ာ္က ဒီပလီမွာ စာဖတ္၀ိုင္းမၾကာခဏ လုပ္ျဖစ္တယ္။ အဲ့ဒီမွာ တစ္ေန႔ စာေရးဆရာ ေဖျမင့္ရဲ႕ စာတစ္ပုဒ္အေၾကာင္း ေဆြးေႏြးျဖစ္တယ္။ အဲဒီေဆြးေႏြးပြဲမွာ

တစ္ခါက ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕မွာ ဆင္းရဲသားမိသားစုတစ္စုရွိတယ္။ အေဖရယ္ အေမရယ္ သားသမီး ၃ ေယာက္ ရယ္ေပါ့။ စားႏိုင္ေသာက္ႏိုင္႐ံုပဲရွိတဲ့ မိသားစုေပါ့။ တစ္ေန႔ေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ လမ္းထဲကို ႐ုပ္ရွင္ေၾကာ္ျငာကားတစ္စီး ေရာက္လာၿပီး ႐ုပ္ရွင္ကားတစ္ကားကို ေၾကာ္ျငာတာေပါ့။ လက္ကမ္းစာေစာင္ေ၀တာေပါ့။ ကေလးေတြက ႐ုပ္ရွင္ ေၾကာ္ျငာရေတာ့ ၾကည့္ခ်င္လို႔ မိဘကို ပူစာတာေပါ့။ အေဖ့ကို ေတာင္းဆိုတာေပါ့။ အေဖကလည္း ေကာင္းၿပီ ျပမယ္။ တစ္ရက္ႏွစ္ရက္ေတာ့ ေစာင့္ဖို႔ေျပာၿပီး၊ တစ္ရက္မွာ မိသားစု ခ်က္ျပဳတ္စား ေသာက္ၿပီး၊ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ႐ုပ္ရွင္႐ံုကို သြားၾကတယ္။ ႐ံုကိုေရာက္ေတာ့ ႐ုပ္ရွင္လက္မွတ္၀ယ္ဖို႔ တန္းစီၾကတယ္။

လက္မွတ္႐ံုေရွ႕ေရာက္ေတာ့ လက္မွတ္ ၅ ေစာင္၀ယ္တာေပါ့။ တစ္ေစာင္ ၁၀၊ ၅ ေစာင္ ၅၀ေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ေငြက ၄၀ပဲရွိတယ္။ ၁၀ လုိေနၿပီ။ ဘာလုပ္ၾကမလဲ။ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။ စဥ္းစားၾကည့္ၾကေပါ့။ မိသားစုကေလး အားလံုးေပ်ာ္ရႊင္ခ်မ္းေျမ့ၾကည္ႏူးေနတဲ့အခ်ိန္ အခိုက္အတန္႔ေလး။ ေပ်ာက္ဆံုးပ်က္စီးသြားမွာလား။ တစ္ေယာက္ အျပင္မွာ က်န္ေနရစ္ၿပီး၊ ေလးေယာက္ထဲ ၾကည့္မလား။ ဒါဆိုရင္ အျပည့္အ၀ေပ်ာ္ရမွာလား။ အဲဒီအေျခအေနမ်ိဳးမွာ အဲ့ဒီမိသားစုနဲ႔ ကပ္လ်က္ေနာက္မွာ တန္းစီေနတာ ပိုက္ဆံခ်မ္းသာတဲ့ သားအဖႏွစ္ေယာက္ထဲက အေဖျဖစ္သူ လူခ်မ္းသာက သူ႔ေရွ႕က မိသားစုရဲ႕အျဖစ္အပ်က္ အခက္အခဲ အလံုးစံုကို ျမင္ေတြ႔ေနပါတယ္။ သူကူညီရေတာ့ မယ္။ သူကူညီမယ္။ သူဘယ္လုိကူညီမလဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူႀကီးမင္းတို႔ဆိုရင္ေရာ ဘယ္လို ကူညီမလဲ။ ဒီေနရာမွာ အဲဒီပုဂၢိဳလ္ဘယ္လို ကူညီလိုက္သလဲ။ အဲဒါပြိဳင့္ဘဲ။ ၾကည့္ရေအာင္။

အဲ့ဒီလူခ်မ္းသာက ပိုက္ဆံ ၁၀ ကို ႐ုတ္တရက္ ေအာက္ကို ပစ္ခ်လိုက္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ေရွ႕လူကို ပုခံုး ပုတ္ၿပီး ခင္ဗ်ားပိုက္ဆံ ၁၀ ေအာက္မွာက်ေနတယ္လို႔ ေျပာလိုက္တယ္။ သူဆင္းရဲက လူခ်မ္းသာရဲ့ မ်က္ႏွာကို ၾကည့္လိုက္တယ္။ သူသိလိုက္တယ္။ ဒီလူ ငါ့အခက္အခဲ အက်ပ္အတည္းကို ကူညီေျဖရွင္းတယ္ဆိုတာ သူသိ တယ္။ ေက်းဇူးတင္တယ္ဆိုတာကိုလည္း မ်က္လံုးခ်င္းစကားေျပာလိုက္တယ္။ ပိုက္ဆံကို ေကာက္လို္က္တယ္။ လက္မွတ္၀ယ္ ႐ုပ္ရွင္ၾကည့္ၾကတယ္။

ဒီေနရာမွာ စာေရးသူက ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ေပးခ်င္တဲ့ Messageက ဘာလဲ။ လူေတြကို ကူညီတဲ့အခါမွာ တဖက္သားရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာကို ထည့္ထြက္ၿပီးမွာ ကူညီရမယ္။ လူ႔တန္ဖိုးနဲ႔ ဂုဏ္သိကၡာကို အသိအမွတ္ျပဳရမယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ Muslim Community မွာက တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး၊ တစ္ဖြဲ႔နဲ႔တစ္ဖြဲ႔ သာရင္လည္း အေပၚစီးက မာနနဲ႔ ဆက္ဆံဖို႔ ၀န္မေလးသလို၊ အေျခအေနမေကာင္းလို႔ နိမ့္ခဲ့ရင္လည္း မာနမရွိေတာ့ဘူး။ ဒီလုိမ်ိဳး။ ေစာေစာက အေၾကာင္းအရာေလးက ေပးတဲ့ Message က ကိုယ္ကူညီတာကို ဘယ္သူမွ သိစရာမလိုဘူး။ ေက်းဇူးရွင္ဂို္က္ မဖမ္းဘူး။ ကိုယ့္ရဲ႕ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြ၊ ပံ့ပိုးမႈေတြ၊ မတည္ခ်က္ေတြ ပါသြားတာေတာင္မွ ဘယ္သူမွ မသိေစခ်င္ ဘူး။

ဒါက ေစာေစာက ကုရ္အာန္အာယသ္ကေပးတဲ့ Message နဲ႔ အတူတူပဲ။ ဆရာေဖျမင့္က ဒီအာယသ္ကို ၾကည့္ၿပီး ေရးထားတာေတာ့မဟုတ္ဘူး။ အေမရိကန္မွာ ဒုကၡသည္စခန္းေတြျဖစ္ခဲ့ရင္ အေမရိကန္ သမၼတ ဘယ္လိုသြားလဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ ဒုကၡသည္စခန္းကလူေတြက ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ဘယ္လိုဆက္ဆံရသလဲ။ ႏႈိင္း ယွဥ္ၾကည့္ရမယ္။ ေက်းဇူးရွင္ဂိုက္မဖမ္းနဲ႔ဆိုတာ ဒါကိုေျပာတာ။

ေနာက္ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ ဆူရာဟ္(၅း၂)မွာ

လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုနဲ႔တစ္ခု ဆက္ဆံၾကတဲ့အခါ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးမ်ိဳးကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း တစ္ဖြဲ႔ဖြဲ႔ကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ လူတစ္ေယာက္ကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ မုန္းတီးမႈေၾကာင့္ တရားမွ်တမႈ ကင္းမဲ့စြာ က်ဴးလြန္ေဖာက္ဖ်က္တဲ့ ပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ မဆက္ဆံပါနဲ႔တဲ့။ အဲ့ဒီမုန္းတီးမႈေၾကာင့္ တရားမွ်တမႈကို လက္မလြတ္ပါေစနဲ႔တဲ့။ လူ႔အခြင့္အေရးေတြ ဘာေတြ၊ မခ်ိဳးေဖာက္လုိက္နဲ႔။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ Muslim Community အခ်င္းခ်င္းပဲ ျဖစ္ပါေစ။ အျခား Community နဲ႔ပဲ ျဖစ္ပါေစ။ တရားမွ်တရမယ္လို႔ ဒီကုရ္အာန္ အာယသ္က ေျပာေနတာ။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ Muslim Community အခ်င္းခ်င္း စုေပါင္းၿပီး အလုပ္လုပ္ၾကတဲ့အခါ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ျပန္ၿပိဳကြဲသြားတာေတြရွိတယ္။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ဟုိလူကို၊ ဟုိအဖြဲ႔ကို မလွဴရဘူး။ မကူညီရဘူး။ ဟိုကိစၥ၊ ဒီကိစၥ မလုပ္ရဘူး။ မပိုင္ဘူး။ ဘာညာဆိုၿပီး လုပ္ငန္းပ်က္သြားတာေတြရွိတယ္။ မေအာင္ျမင္ဘူး။ ဒီလိုအေတြးအေခၚေတြ အယူအဆခံယူခ်က္ေတြနဲ႔ Muslim Community ေတြေပါင္းစည္းလုပ္လို႔မရဘူး။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ မုန္းတီးတဲ့လူတစ္ေယာက္ အဖြဲ႔တစ္ဖြဲ႔ျဖစ္ပါေစ။ ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္ ဒုကၡေပးခဲ့ပါေစ။ မုန္းကို မုန္းတီးထိုက္တဲ့လူေတြ အဖြဲ႔ေတြျဖစ္ပါေစ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တရားမွ်တမႈရွိရမယ္။ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစမယ့္ ကိစၥေတြ ကို အတူတကြ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သင့္ရင္ ေဆာင္ရြက္ရမယ္။ လူ႔အခြင့္အေရးေတြခ်ိဲးေဖာက္ျပီးဆက္ဆံလုိ႔ မရဘူး။ ဘာမွေတြေ၀ေနစရာမလိုဘူး။ ပိုင္လား၊ မပိုင္လား၊ စဥ္းစားရမယ့္ ေခတ္မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ဒါကို ဒီအာယသ္က Message ေပးေနျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ ဆူရာဟ္ (၄၂း၃၈)မွာ- လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအခ်င္းခ်င္း ကူးလူးဆက္ဆံၾကတဲ့အခါမွာ ညႇိႏႈိင္း၊ တိုင္ပင္ ေဆြးေႏြးရမယ့္အပိုင္းေတြရွိတယ္။ အဲဒီအာယသ္ရဲ႕အေပၚ အာယသ္မွာဆိုရင္ ဘာေျပာသလဲ ဆိုေတာ့ မေကာင္းမႈဒုစ႐ိုက္မွ ေရွာင္ၾကဥ္ရာမွာလည္းေကာင္း၊ အခ်င္းခ်င္း ကူညီ႐ိုင္းပင္းၾကေလကုန္။ သို႔ရာတြင္ ျပစ္မႈဒုစ႐ုိက္ျပဳက်င့္ရာတြင္လည္းေကာင္း၊ က်ဴးေက်ာ္ေစာ္ကားရာတြင္လည္းေကာင္း၊ အခ်င္းခ်င္း ကူညီ႐ိုင္းပင္း ျခင္း မျပဳၾကေလႏွင့္။

ကုရ္အာန္ အာယသ္က ေျပာတာက မေကာင္းမႈလုပ္တာသြားၿပီး မတိုင္ပင္နဲ႔။ ဒီေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔က အေသးအမႊား ဖဲ႐ိုက္၊ အရက္ေသာက္ကိစၥေလာက္ပဲ ေတြးလို႔မရဘူး။ တကယ္တမ္းက ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္းမွာ အေရးႀကီးရင္ ေသြးနီးရမယ္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ပတ္၀န္းက်င္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံမွာ အႏၱရာယ္ေဘးဒုကၡတစ္စံုတစ္ရာ က်ေရာက္လာခဲ့ရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အကြဲကြဲ၊ အၿပဲၿပဲျဖစ္ေနတဲ့ Community ေတြ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရမွာျဖစ္တယ္။ စုေပါင္းတိုင္ပင္ ညႇိႏႈိင္း ေဆာင္ရြက္ဆိုတာ ဒါကိုေျပာတာ။ ဆိုလိုတာက ဘံုသေဘာတူညီခ်က္ေတြကိုရွာရမယ္လို႔ ေျပာတာ။ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ ေနာင္လာမယ့္ မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြအတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ `ႏွီးေႏွာဖလွယ္ စုေပါင္းတိုင္ပင္´ (႐ွဴရာဟ္)လုပ္ရမယ္။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မလုပ္ႏိုင္ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္လြန္ခဲ့တဲ့ တစ္ႏွစ္ေလာက္က စာေရးဆရာ တစ္ေယာက္ရဲ႕ စကားကို ေျပာခဲ့ဘူးတယ္။ `ေၾကာင္ေတြဟာ အေမွာင္ထဲမွာ တစ္ေရာင္တည္းပဲ´တဲ့။ မိနီေတြ၊ ေရႊ၀ါေတြ ဘာေတြ ေမွာင္ေနရင္မသိရဘူး။ ဒါကဘာကို ေျပာေနသလဲဆိုေတာ့ အေမွာင္ထုက်ေရာက္ေနရင္ (တစ္နည္း) ဒုကၡေရာက္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာအားလံုး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရမယ္လို႔ ေျပာတာ။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ Muslim Community မွာက အေမွာင္ထဲမွာလည္း အေရာင္ကြဲတယ္။ သူမ်ားေတြက ဒုကၡ ေရာက္ေနရင္ စုစည္းသြားတယ္။ ညီညြတ္သြားၾကတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က အေမွာင္ထဲမွာလည္း အေရာင္ကြဲတယ္။ မ်က္မွန္စိမ္းေတြတပ္မယ္။ ညၾကည့္မွန္ေတြ တပ္မယ္။ ဘယ္ေကာင္ မိျဖဴလည္း၊ မိ၀ါလည္း၊ မိနီလည္း ရွာမယ္။ ဘာကိုေျပာခ်င္တာလည္းဆိုေတာ့ ဒုကၡေရာက္ေနတယ္။ အႀကီးအက်ယ္ဘ၀ပ်က္ေနတယ္။ ဒါလည္းကြဲေနတုန္းပဲ။ ခ်ေနၾကတုန္းပဲ။ ႐ွဴရာဟ္ေတြ ဘာေတြမသိဘူး။ ညႇိလို႔မရဘူး။ စိတ္မ၀င္စားဘူး။ ဘံုသေဘာ တူညီခ်က္ေတြ ဘာေတြ မလိုခ်င္ဘူး။ ဆရာသခင္ ေက်းဇူးရွင္ေတြရဲ႕ ေလာင္းရိပ္ေအာင္က မထြက္ႏိုင္ဘူး။ အားလံုး ဟာရွရ္မွာ ရွင္းမယ္။ အလႅာဟ္က ဟရွရ္မွာေပးမယ္ဆိုတဲ့ အျမင္မ်ဳိး။ အဲဒါဘာေၾကာင့္လဲဆုိေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ အနာဂါတ္ကိုယံုၾကည္တဲ့ပံုစံ အာခိရသ္ကို ယံုၾကည္တဲ့ပံုစံ နည္းနည္းေလးမ်ား ဒီေနရာမွာ လြဲမွားေနသလားလို႔။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က အာခိရသ္ကို ဘယ္လိုယံုၾကည္သလဲဆိုေတာ့ ေသၿပီးတဲ့ကာလ။ ေသသြားၿပီ။ ကဘရ္ထဲေရာက္ တယ္။ မြန္ကီရ္ နကီရ္လာမယ္။ အဲ့ဒီကေန စစ္ေဆးေမးျမန္ၿပီး ဂ်ႏၷသ္ေရာက္မယ္။ ဂ်ဟႏၷမ္ေရာက္မယ္။ ဂ်ႏၷသ္မွာ ပ်ားရည္ေခ်ာင္ေးတြ၊ ဟူရ္ကညာပ်ိဳေတြနဲ႔ ေပ်ာ္ျမဴးမယ္။ ဂ်ဟႏၷမ္သြားမယ္။ အဲ့ဒီမွာ ကာဖိရ္ေတြ မုရွ္ရိက္ေတြ မုနာဖိက္ေတြ၊ ႐ုပ္ရွင္မင္းသား၊ မင္းသမီးေတြ Hollywood ၊ Bolly Wood အားလံုး အဲ့ဒီကိုသြားၾက။ အဲ့လိုမ်ိဳးပံုစံနဲ႔ လမ္းခြဲထားၾကတယ္။ ဒါကၽြန္ေတာ္တို႔ ယံုထားတဲ့ အာခိရသ္။ ဟိုေရာက္မွ ခံစား၊ စံစားရမယ္။ ဒီမွာဘာလုပ္လုပ္၊ အေျဖက ဒီမွာလုပ္တာ အလကား၊ ေသခါနီးကလီမာ ပါသြားတာတို႔ဘာတို႔။ ေခြးတစ္ေကာင္ကို ေရတိုက္ခဲ့ဘူးရင္ လည္း ဂ်ႏၷသ္ေရာက္ႏိုင္တယ္။ ဘာမွမစိုးရိမ္ရဘူး။ ကုရ္အာန္မွာ ေျပာတာ အဲ့ဒီလို မဟုတ္ဘူးေနာ္။ ဆူရာဟ္ ၉၉း၇ နဲ႔ ၈ မွာ ဘာေျပာသလဲ။

ဘာလုပ္လုပ္ ျမဴမႈန္ေလာက္ျဖစ္ပါေစ။ ေကာင္းတာလုပ္ ေကာင္းတာစံ။ မေကာင္းတာလုပ္ မေကာင္းတာ ခံ။ အလႅာဟ္ေျပာတာ။ အကုန္ျပန္ခံစား၊ စံစားရမယ္။ အာပတ္ေျဖလို႔ မရဘူး။ အစားထိုးလို႔ မရဘူး။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာက ဆရာသခင္ ေက်းဇူးရွင္ေတြရဲ႕ မႈိင္းတိုက္ခ်က္က မေကာင္းတာ ဘာလုပ္လုပ္ အာပတ္ေျဖလို႔ ရမယ္။ ဘယ္အာယသ္ေတြ ဘယ္လိုဒိုအာေတြကို ဘယ္ႏွစ္ေခါက္၊ ဘယ္ေနရာမွာဖတ္၊ ဘယ္အခ်ိန္မွာ ဘယ္ႏွစ္ ေခါက္ဖတ္ဆိုၿပီး အာပတ္ေျဖနည္းေတြ ရွိေနတယ္။

အဲ့ဒါကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ အနာဂါတ္ကာလကို ယံုၾကည္္မႈ  လြဲမွားျခင္းျဖစ္တယ္။ ဥပမာ သိပၸံပညာရွင္ေတြ၊ နာဆာအပါအ၀င္ေပါ့၊ ကမၻာ့ကုလသမဂၢက ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ NGO ေတြ အပါအ၀င္ေပါ့။ သုေတသနေတြလုပ္ၿပီးေတာ့ ကမၻာေပၚမွာ ေနာက္ႏွစ္ေပါင္း ၅၀၀ ေလာက္ေနရင္ လူသားေတြ အလြန္တိုးပြားလာၿပီး လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ေျမပိုင္ဆိုမႈ ၃ ေပေလာက္ပဲ ပိုင္ေတာ့မယ္ဆိုၿပီး ေသာကေတြျဖစ္ေနတယ္။ သူနဲ႔ဘာဆိုင္လဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ Muslim ေတြဆို ဘာေျပာမလဲ။ `ဘိုင္ – ဘိုင္နဲ႔ ဘာဆိုင္လဲ။ ဘိုင္လည္းမရွိေတာ့ဘူး။ ဘိုင့္ေျမး၊ ျမစ္ေတြလည္း မရွိေတာ့ဘူး။ ဘိုင္ဘာလို႔ ေတြးပူးေနတာလည္းဘိုင္၊ အလႅာဟ္သ၀ကၠလ္၊ အလႅာဟ္လုပ္မွာေပါ့ ဘိုင္ရယ္´လို႔ ေျပာၾကမယ္။

ဒါေပမယ့္ သူတို႔ေတြးပူတယ္။ လူဦးေရ ထိန္းခ်ဳပ္၊ စီမံကိန္းမ်ိဳးစံုခ်ဖို႔ ႀကိဳးစားၾကတယ္။ ေနာင္မ်ိဳးဆက္ေတြ အတြက္၊ ရာသီဥတုေဖာက္ျပန္ေနၿပီ။ ေနာက္ႏွစ္ေတြၾကာလာရင္ ခရမ္းလြန္ေရာင္ျခည္ ပ်က္ေတာ့မယ္။ အဲ့ဒီမွာ လည္း စီမံကိန္းေတြ၊ ပညာေပးေတြ လုပ္ၾက။ အမွန္က သူတို႔နဲ႔ ဘာမွမဆိုင္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ အနာဂါတ္ မ်ိဳးဆက္ သစ္တစ္ခုလံုး လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္လံုးအတြက္ ေရရွည္ေမွ်ာ္ေတြးၿပီး အလုပ္လုပ္ၾကတာ။ အဲ့ဒါတကယ္တမ္း ေျပာရရင္ အာခိရသ္ကို ယံုၾကည္ျခင္းပဲ။ သူတို႔ရဲ႕ယံုၾကည္မႈကမွ တကယ္မွန္တာ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က လြဲေနတာ။

အခုကၽြန္ေတာ္က ပလီအျပန္လူတစ္ေယာက္ကို သတ္လိုက္မယ္ဆုိပါစုိ႔။ ဖမ္းခံထိမွာပဲ။ ယံုၾကည္လား။ ယံုၾကည္လို႔ ကၽြန္ေတာ္မသတ္ရဲဘူး။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္အဖမ္းမခံရဘူးလို႔ ယံုၾကည္တယ္။ ကၽြန္ေတာ့္မွာ ကာဗာေတြရွိေန မယ္ဆိုရင္ ခိုး၊ ဆိုး၊ လုယက္၊ အၾကမ္းဖက္ လုပ္ခ်င္တာလုပ္မွာေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္ဘာမွ မျဖစ္ဘူးဆိုတာ သိေနတာေလ။ အဲ့ဒါတကယ့္ ယံုၾကည္တာဘဲ။

ေနာက္လာမယ့္ႏွစ္ ၅၀ အတြက္၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာမြတ္ဆလင္မ္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘာစဥ္းစားၿပီးၿပီလဲ။ သူတို႔ရပ္တည္ႏိုင္ဖို႔အတြက္၊ သူတုိ႔လူတန္းေစ့ ေနထိုင္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အခုလုပ္ရ မွာ။ လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ ၁၀၀ ၀န္းက်င္က လုပ္ခဲ့တဲ့လူေတြရဲ႕ အက်ိဳးေက်းဇူးေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီကေန႔ ခံစား စံစား ေနရတာေလ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လက္ထက္မွာလည္း ဘာမွမလုပ္ ဘာမွ မေဆာင္ရြက္ရင္ ေနာင္လာမည့္ သမိုင္း ေၾကာင္းမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ မ်ိဳးဆက္ေတြ ပိုဒုကၡေရာက္မွာပဲ။ အဲ့ဒါေတြက္ တကယ္အာခိရသ္ကို ယံုၾကည္တဲ့ လူေတြကလုပ္ရမွာ။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ ဆက္ဆံတယ္ဆိုတာလည္း ဒါဘဲ။ တစ္ခ်ိဳ႕ဆရာ ေတြကေျပာတယ္။ ခင္ဗ်ားတို႔ လုပ္သင့္တာေတြကို မလုပ္တဲ့အတြက္ အခုမလုပ္ခ်င္တာေတြကိုလုပ္ရတာတဲ့။ သူေျပာခ်င္တာက တစ္ခ်ိဳ႕ဗလီေတြမွာ၊ သံဃာေတြ၊ ဘာသာျခားေတြေခၚျပီး အျပန္ျပန္အလွန္လွန္ ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္တဲ့လုပ္ငန္းစဥ္ေတြလုပ္တာကုိ အျပစ္ေျပာခ်င္တာပါ။ လုပ္သင့္တာက ဘာလဲဆိုရင္ ခင္ဗ်ားတို႔ နားမဇ္ေတြဖတ္ၾက၊ ဇကိရ္ေတြ စိတ္ၾက၊ ထိုင္၀ိုင္းေတြ ထိုင္ၾကေပါ့။ သူတို႔ေျပာခ်င္တာက အဲ့ဒါ။ အဲ့ဒါေတြလုပ္လို႔ ရွိရင္ ဒါမ်ိဳးမျဖစ္ဘူးေပါ့။ သူေျပာခ်င္တာက မင္းတို႔ အဲ့ဒါေတြ မလုပ္ခဲ့လို႔ အလႅာဟ္က မင္းတို႔မလုပ္ခ်င္တာေတြ လုပ္ခိုင္းေနတဲ့ သေဘာ။ တကယ္ေတာ့ သူမလုပ္ခ်င္တာကို သူေျပာေနတာ။

ကၽြန္ေတာ္ကလည္း အဲဒီစကားကိုလဲ ျပန္ေျပာမယ္။ ခင္ဗ်ားတို႔ လုပ္သင့္တာေတြ မလုပ္ခဲ့တဲ့အတြက္ ခင္ဗ်ားတို႔ မလုပ္ခ်င္တာကို လုပ္ေနရတာ။ ကၽြန္ေတာ္လည္း ဒီအတိုင္းပဲ ေျပာမယ္။ ကၽြန္ေတာ္ေျပာခ်င္တဲ့ အဓိပၸါယ္ကဘာလဲ။ ခင္ဗ်ားတို႔ လုပ္သင့္တာေတြ မလုပ္ခဲ့ဘူး။ ျမန္မာမြတ္ဆလင္မ္ေတြ ဘာေတြလုပ္ခဲ့သလဲ။ ထမနဲထိုးခဲ့တယ္။ ျမန္မာ့႐ိုးရာ ထံုးတမ္းစဥ္လာဓေလ့စ႐ိုက္ေတြနဲ႔အညီ မြတ္ဆလင္မ္ေတြျဖစ္ခဲ့ ၾကတယ္။

အေမရိကန္ႏိုင္ငံမွာ မြတ္ဆလင္မ္တစ္ေယာက္ျဖစ္ဖို႔အတြက္ အေမရိကန္ေတြရဲ႕ ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာနဲ႔ အညီ မြတ္ဆလင္မ္ျဖစ္ခြင့္ရွိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ နားလည္ရမွာက ကုရ္အာန္နဲ႔ မဆန္႔က်င္ရေအာင္ေပါ့။

က်ေနာ္တုိ႔က အေနာက္တိုင္းယဥ္ေက်းမႈဆိုလိုက္ရင္ စကပ္အတိုအျပတ္၊ အေဖာ္အခၽြတ္ကိုပဲ မ်က္စိထဲ ေျပးျမင္လိုက္တာ။ အဲ့ဒါသူတို႔ ယဥ္ေက်းမႈမဟုတ္ဘူး။ လူယဥ္ေက်းေတြရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈ မဟုတ္ဘူး။ အဲ့ဒီလိုဟာ ေတြက သ႐ုပ္ပ်က္ယဥ္ေက်းမႈပဲျဖစ္တယ္။ တေလာက အုိဘားမား သမီးေတာင္ ေ၀ဖန္ခံရတယ္။ ဒါေတာင္ သ႐ုပ္ပ်က္မဟုတ္ဘူး။ သူတို႔မွာ ေနရာေဒသ၊ ကာလ၊ အခ်ိန္အလိုက္ ၀တ္စံုသတ္မွတ္ ခ်က္ေတြရွိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က အေမရိကန္မွာ ေနထိုင္ရင္းနဲ႔ အေမရိကန္မြတ္ဆလင္မ္ ျဖစ္ခြင့္ရွိတယ္။ အာရဗ္ မွာေနမွ အာရဗ္ လုိေနမွ မြတ္ဆလင္မ္ျဖစ္မွာ မဟုတ္ဘူး။ တကယ္တမ္းေျပာရရင္ အိႏိၵယဆရာႀကီးေတြက ေလးစားဖို႔ေကာင္း တယ္။ သူတို႔ိဆီကို အာရဗ္မြတ္ဆလင္မ္ေတြ ေရာက္လာတဲ့အခါမွာ အစၥလာမ္ကိုပဲ လက္ခံခဲ့ၿပီး အိႏိၵယယဥ္ ေက်းမႈကို မစြန္႔လႊတ္ခဲ့ဘူး။ သူတို႔ရဲ႕ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈ၊ သူတို႔ရဲ႕ ေျပာစကားေတြကို မစြန္႔လႊတ္ခဲ့တဲ့အျပင္ အာရဗ္ ယဥ္ေက်းမႈကို တားထားတဲ့အျပင္ ဘာသာေတြျပန္ပစ္တယ္။ သဒၵါေတြကို အူရ္ဒူလို ေျပာင္းတယ္။ တကယ္တမ္း ေျပာရရင္ ေလးစားဖို႔ေကာင္းတယ္။

ကုရ္အာန္ကို အူရ္ဒူလို ဘာသာျပန္လိုက္တယ္။ ပညာရွင္ေတြ အမ်ားႀကီးေပၚလာတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ေမြး၊ ေန၊ ေသမဲ့ႏိုင္ငံရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမႈျဖစ္တဲ့ ျမန္မာ့႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈနဲ႔အညီ (အာရဗ္ယဥ္ေက်းမႈ၊ အိႏိၵယယဥ္ ေက်းမႈေတြကို အ၀င္မခံပဲနဲ႔) မြတ္ဆလင္မ္ျဖစ္ဖို႔အတြက္ ေျပာင္းပစ္ရမယ္။ အာရဗ္ယဥ္ေက်းမႈ၊ အိႏိၵယယဥ္ ေက်းမႈေတြကုိ တားထားရမယ္။  ျမန္မာမႈျပဳရမယ္။ ဘာသာေတြျပန္ရမယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အတုယူ ရမယ္။ အိႏိၵယက ဆရာႀကီးေတြကို အတူယူရမယ္။ သူတုိ႔အာေရဗ်ပံုစံ မယူခဲ့ဘူး။ တကယ္တမ္းေျပာရင္ တ႐ုတ္ ျပည္ ေရာက္ရင္ တ႐ုတ္ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔အညီ မြတ္ဆလင္မ္ျဖစ္ရမယ္ေလ။ အာဖရိကမွာ အာဖရိက ယဥ္ေက်းမႈေပါ့။ ယဥ္ေက်းမႈလို႔ ေျပာၿပီဆိုရင္ အမ်ားႀကီးပဲ။ ဘာသာစကား၊ စာေပ၊ အႏုပညာ၊ ဓေလ့ ထံုးတမ္း၊ ကုန္စည္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး၊ အစားအေသာက္၊ အ၀တ္အစား၊  အဲ့ဒါေတြအားလံုး လိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္မွ ဟာမိုနီျဖစ္မွ ဒီ Social Community တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု ခ်ိန္ဆက္ႏိုင္မွာေပါ့။  တစ္ဖက္အဖြဲ႔နဲ႔ ဆက္ဆံတဲ့အခါမွာ အဲ့ဒီ အဖြဲ႔ရဲ႕ ထံုးတမ္း၊ ဓေလ့၊ ယဥ္ေက်းမႈကို ေလးစားရမယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မေလးစားရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မေလးမစားလုပ္ျခင္း ျပန္ခံရမယ္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ Muslim Community အခ်င္းခ်င္း ေပါင္းစည္းညီညြတ္ႏုိင္ပါေစေၾကာင္း၊ အျခား Community ေတြနဲ႔ ဆက္ဆံတဲ့အခါမွာ အဆင္ေျပ ေခ်ာေမြ႔ေအာင္ျမင္စြာ ဆက္ဆံႏုိင္ၾကပါေစေၾကာင္း ဆုမြန္ ေကာင္းေတာင္းရင္းနဲ႔ ဒီမွာပဲ နိဂုံးခ်ဳပ္လုိက္ပါတယ္။