ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၉၁) မွ (၂၀၀) အထိ (ျပန္ဆိုသူ – မုဖ္သီ ဦးစန္းေအာင္)
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၉၁)
وَٱقۡتُلُوهُمۡ حَيۡثُ ثَقِفۡتُمُوهُمۡ وَأَخۡرِجُوهُم مِّنۡ حَيۡثُ أَخۡرَجُوكُمۡۚ
وَٱلۡفِتۡنَةُ أَشَدُّ مِنَ ٱلۡقَتۡلِۚ وَلَا تُقَـٰتِلُوهُمۡ عِندَ ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِ
حَتَّىٰ يُقَـٰتِلُوكُمۡ فِيهِۖ فَإِن قَـٰتَلُوكُمۡ فَٱقۡتُلُوهُمۡۗ كَذَٲلِكَ جَزَآءُ ٱلۡكَـٰفِرِينَ
အသင္တို႔အေပၚ ဖိႏွိပ္ညႇင္းပမ္းသူတို႔အား သင္တို႔ကလည္း မည္သည့္ေနရာတြင္ ေတြ႕ဆံုသည္ျဖစ္ေစ၊ သုတ္သင္ရွင္းလင္းပစ္ပါေလ။ သင္တို႔ကုိ ေနရာေဒသမွ ႏွင္ထုတ္သလို သူတို႔ကုိလည္း ႏွင္ထုတ္ ေမာင္း ထုတ္ၾကပါေလ။ မတရားဖိႏွိပ္ညႇင္းပမ္းျခင္းက သက္ျဖတ္လုိက္ျခင္းထက္ ပို၍ျပင္းထန္စြာ ခံစားရေပသည္။ အလႅာဟ့္ အိမ္ေတာ္ျဖစ္ေသာ `မဆ္ဂ်ီေဒဟရာမ္´၌ သူတို႔က သင္တို႔ကုိ မတိုက္ခုိက္သမွ် ကာလပတ္လံုး သင္တို႔ကလည္း သူတို႔ကုိ မတိုက္ခုိက္ပါႏွင့္။ အကယ္၍ သူတို႔က သင္တို႔ကုိ တုိက္ခုိက္လာၿပီဆိုလွ်င္ သင္တို႔ကလည္း တုိက္ခိုက္ၾကပါေလ။ ယင္းကဲ့သို႔ တုိက္ခုိက္လုိက္ျခင္းကပင္လွ်င္ `ကာဖိရ္´ မိစၧာအေပါင္းတို႔အတြက္ တူညီေသာ တံု႔ျပန္မႈကုိ ရရွိျခင္းျဖစ္သည္။ (ဘကရာဟ္ – ၁၉၁)
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၉၂)
فَإِنِ ٱنتَہَوۡاْ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ۬ رَّحِيمٌ۬
အကယ္၍ သူတို႔က စစ္မက္ျပဳျခင္းကုိ ရပ္တန္႔လုိက္မည္ဆုိလွ်င္ ဧကန္မုခ်ပင္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ ခြင့္လႊတ္ေတာ္မူေသာ ဆံုးစမဲ့ က႐ုဏာေတာ္ရွင္ျဖစ္သည္။ (ဘကရာဟ္ – ၁၉၂)
ရွင္းလင္းခ်က္။ ။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က အမွန္တရားကုိသိျမင္ၿပီး စစ္ေျပၿငိမ္းျခင္းကုိ လိုလားႏွစ္သက္ေတာ္မူေလသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ စစ္ရပ္စဲျခင္းကုိ မဟာက႐ုဏာ တစ္ရပ္ဟုပင္ တင္စားခ်ီးေျမႇာက္ သံုးႏႈံးထားေလသည္။
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၉၃)
وَقَـٰتِلُوهُمۡ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتۡنَةٌ۬ وَيَكُونَ ٱلدِّينُ لِلَّهِۖ فَإِنِ
ٱنتَہَوۡاْ فَلَا عُدۡوَٲنَ إِلَّا عَلَى ٱلظَّـٰلِمِينَ
`ဒီန္း´ဟူေသာ အစၥလာမ့္ေရးရာလမ္းစဥ္သည္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ ျပ႒ာန္းလမ္းစဥ္ျဖစ္သည့္ အားေလ်ာ္စြာ ယင္းလမ္းစဥ္တည္ရွိေရးအတြက္ လူအခ်င္းခ်င္းလွည့္ျဖားျခင္း၊ မေတာ္မတရား ဖိႏွိပ္ညႇင္းပမ္း ျခင္း၊ ေခါင္းပံုျဖတ္ျခင္း အစရွိသည့္ မလိုလားအပ္ေသာျပႆနာမ်ား ကင္းေ၀းသြားေစေရးအတြက္ သင္တို႔ သည္ က်ဴးလြန္သူမ်ားကုိ တြန္းလွန္ၿဖိဳဖ်က္ၾကပါေလ။ အကယ္၍ သူတို႔က ယင္းလုပ္ရပ္မ်ားကုိ ရပ္တန္႔လိုက္ပါမူ အစၥလာမ္ဆိုသည္မွာ လူလူခ်င္း က်ဴးေက်ာ္ေစာ္ကားမႈ ျပဳသူမ်ားမွလဲြၿပီး မည္သူကိုမွ် ရန္သူဟူ၍ သေဘာ မထားရေပ။ (ဘကရာဟ္ – ၁၉၃)
ရွင္းလင္းခ်က္။ ။ အစၥလာမ္သည္ အၾကမ္းဖက္၀ါဒမဟုတ္ေပ။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၀ါဒသာလွ်င္ျဖစ္သည္။ မိမိတို႔ကုိမတရား က်ဴးေက်ာ္ေစာ္ကားလာၿပီဆုိလွ်င္လည္းေကာင္း၊ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၌ လူအခ်င္းခ်င္း လွည့္ျဖားျခင္း၊ မေတာ္မတရား ဖိႏွိပ္ သတ္ျဖတ္၊ ညႇင္းပမ္းႏွိပ္စက္လာလွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ လူအခ်င္းခ်င္း ေခါင္းပံုျဖတ္လာၿပီဆိုလွ်င္လည္းေကာင္း၊ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းက အပ္ႏွင္းထားေသာ မိမိကိုယ္မိမိ ခုခံကာကြယ္ပိုင္ခြင့္ကုိ လက္ကိုင္ျပဳၿပီး၊ ယင္းျပႆနာမ်ား ၿပီးဆံုး သြားေအာင္ တြန္းလွန္ၿဖိဳဖ်က္သြားမည္သာျဖစ္သည္။ မြတ္စလင္မ္တို႔သည္ မေတာ္မတရားမႈကိုေတာ့ ၿငိမ္ခံသြားၾက မည့္သူမ်ားမဟုတ္ေပ။
ယေန႔ အစၥလာမ္ႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး `ကမာၻႀကီးကုိ ၿခိမ္းေျခာက္ေနသူမ်ား´ဟူ၍ စြပ္စဲြျခင္းခံေနရေပသည္။ ဤသည္မွာ မြတ္စလင္မ္အမည္ခံသူအခ်ိဳ႕၏လုပ္ရပ္ေၾကာင့္ မြတ္စလင္မ္ထုတစ္ရပ္လံုး စြပ္စဲြခံေနရျခင္းသာျဖစ္သည္။ မြတ္စလင္မ္က က်ဴးေက်ာ္ေစာ္ကားသူတို႔မွအပ မည္သူ႔ကုိမွ် ရန္သူအျဖစ္ သေဘာထားခြင့္မရွိေပ။ မိမိႏွင့္အသား အေရာင္မတူသူ၊ ဘာသာစကားမတူသူ၊ ယဥ္ေက်းမႈမတူသူ၊ အဆံုးအစြန္ ယံုၾကည္ခ်က္မတူသူကိုပင္ က်မ္းျမတ္ကုရ္ အာန္အရ ရန္သူအျဖစ္ သေဘာထားပိုင္ခြင့္မရွိေပ။
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၉၄)
ٱلشَّہۡرُ ٱلۡحَرَامُ بِٱلشَّہۡرِ ٱلۡحَرَامِ وَٱلۡحُرُمَـٰتُ قِصَاصٌ۬ۚ فَمَنِ
ٱعۡتَدَىٰ عَلَيۡكُمۡ فَٱعۡتَدُواْ عَلَيۡهِ بِمِثۡلِ مَا ٱعۡتَدَىٰ عَلَيۡكُمۡۚ
وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلۡمُتَّقِينَ
လက္တုန္႔ျပန္ျခင္း (ျပန္လည္ခုခံတုိက္ခိုက္ျခင္း)ႏွင့္ပတ္သက္၍ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ဥပေဒစည္း မ်ဥ္းမ်ား ျပ႒ာန္းထားၿပီးျဖစ္ရာ ထူးျမတ္ေသာလကုိ ထူးျမတ္ေသာလအျဖစ္ (သတ္မွတ္ၿပီး စစ္ေျပၿငိမ္းမႈျပဳရ ေပမည္။) သို႔ျဖစ္ရာ သင္တို႔အေပၚ မည္သူမဆို က်ဴးေက်ာ္တုိက္ခုိက္လာသည္ျဖစ္ေစ၊ သင္တို႔ကလည္း သင္တို႔အေပၚ တုိက္ခိုက္လာသည့္ အလားသ႑ာန္ႏွင့္အညီ ျပန္လည္တုိက္ခုိက္ပါ။ အသင္တို႔သည္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ ျပ႒ာန္းခ်က္ႏွင့္အညီ `တကၠ၀ါ´တရားထားရွိၾကၿပီး အလႅာဟ္အရွင္သည္ `တကၠ၀ါ´ တရားထားရွိသူ `မြတၱကီန္း´တို႔ႏွင့္အတူရွိသည္ကုိ သိနားလည္ထားလိုက္ၾကပါ။ (ဘကရာဟ္ – ၁၉၄)
ရွင္းလင္းခ်က္။ ။ အစၥလာမ္တြင္ ျပန္လည္ခုခံတိုက္ခိုက္မႈႏွင့္ပတ္သက္၍ လုိက္နာရမည့္စည္းကမ္းမ်ားကုိ အလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္က ထုတ္ျပန္ျပ႒ာန္းခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ထုိျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားထဲတြင္ ထူးျမတ္ေသာလမ်ား၌ တုိက္ခုိက္မႈရပ္စဲရန္၊ စစ္ေျပၿငိမ္းမႈေဆာင္ရြက္ရန္ ျပ႒ာန္းခ်က္သည္လည္း တစ္ခ်က္အပါအ၀င္ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ မြတ္စလင္မ္တို႔ဖက္မွ အလႅာဟ့္အမိန္႔ေတာ္ေၾကာင့္ ထူးျမတ္ေသာလမ်ား၌ စစ္မက္တိုက္ခိုက္မႈကုိ ရပ္စဲထားေသာ္လည္း ထုိသုိ႔ စစ္ရပ္ထား သည္ကုိ အခြင့္ေကာင္းယူကာ တစ္ဖက္ရန္သူက စစ္ထုိးလာခဲ့ပါက ျပန္လည္စစ္ဆင္ခြင့္ကုိ ျပဳထားေပသည္။
တရားေသာစစ္ကုိ ဆင္ႏႊဲသူတို႔အား အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က `မြတၱကီန္း´မ်ားဟု ဂုဏ္ျပဳခ်ီးေျမႇာက္ထားၿပီး ထုိ သူတို႔ႏွင့္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္အတူရွိေၾကာင္း၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ တရားေသာစစ္သည္ မုခ်ေအာင္ပြဲဆင္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က အသိေပးထားေလသည္။ ( ဥပမာ – `ဗဒရ္´စစ္ပဲြ )
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၉၅)
وَأَنفِقُواْ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ وَلَا تُلۡقُواْ بِأَيۡدِيكُمۡ
إِلَى ٱلتَّہۡلُكَةِۛ وَأَحۡسِنُوٓاْۛ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلۡمُحۡسِنِينَ
သင္တို႔သည္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ မူ၀ါဒလမ္းစဥ္ႏွင့္အညီ ေပးကမ္းလွဴဒါန္း ေ၀မွ်သံုးစဲြၾကပါေလ။ သင္တို႔၏လက္မ်ားျဖင့္ ပ်က္စီးရာပ်က္စီးေၾကာင္း အဖ်က္လုပ္ရပ္မ်ားကုိ သင္တို႔ မျပဳလုပ္ၾကေလႏွင့္။ ေလာကကုိ အလွဆင္ၾကပါ။ ဧကန္မုခ် ေလာကကုိ အလွဆင္သူမ်ားကုိ အလႅာဟ္အရွင္က ႏွစ္သက္ျမတ္ႏိုးေတာ္မူေပသည္။ (ဘကရာဟ္ – ၁၉၅)
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၉၆)
وَأَتِمُّواْ ٱلۡحَجَّ وَٱلۡعُمۡرَةَ لِلَّهِۚ فَإِنۡ أُحۡصِرۡتُمۡ فَمَا ٱسۡتَيۡسَرَ مِنَ ٱلۡهَدۡىِۖ
وَلَا تَحۡلِقُواْ رُءُوسَكُمۡ حَتَّىٰ يَبۡلُغَ ٱلۡهَدۡىُ مَحِلَّهُ ۥۚ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوۡ بِهِۦۤ
أَذً۬ى مِّن رَّأۡسِهِۦ فَفِدۡيَةٌ۬ مِّن صِيَامٍ أَوۡ صَدَقَةٍ أَوۡ نُسُكٍ۬ۚ فَإِذَآ أَمِنتُمۡ فَمَن تَمَتَّعَ
بِٱلۡعُمۡرَةِ إِلَى ٱلۡحَجِّ فَمَا ٱسۡتَيۡسَرَ مِنَ ٱلۡهَدۡىِۚ فَمَن لَّمۡ يَجِدۡ فَصِيَامُ ثَلَـٰثَةِ
أَيَّامٍ۬ فِى ٱلۡحَجِّ وَسَبۡعَةٍ إِذَا رَجَعۡتُمۡۗ تِلۡكَ عَشَرَةٌ۬ كَامِلَةٌ۬ۗ ذَٲلِكَ لِمَن
لَّمۡ يَكُنۡ أَهۡلُهُ ۥ حَاضِرِى ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلۡعِقَابِ
အသင္တို႔သည္ `ဟဂ်္´ႏွင့္`အြမၼရာဟ္´ကုိ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္အား ရည္စူး၍ ၿပီးျပည့္စံုေအာင္ ေဆာင္ရြက္ၾကပါ။ အကယ္၍ သင္တို႔သည္ တစ္စံုတစ္ရာေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ (ျပင္ဆင္ေဆာင္ရြက္ၿပီးမွ) `ဟဂ်္´ ခရီးစဥ္မထြက္ျဖစ္ခဲ့လွ်င္ လြယ္ကူစြာရရိွႏုိင္ေသာ သားေကာင္တစ္ေကာင္ကုိ လွဴဒါန္းေပးလိုက္ပါ။ ထုိ႔ျပင္ သင္တို႔သည္ သင္တို႔လွဴဒါန္းလုိက္ေသာ သားေကာင္ကုိ သတ္မွတ္ေနရာသို႔ေရာက္ရွိၿပီး သတ္ျဖတ္ လွဴဒါန္းမႈ မၿပီးမခ်င္း သင္တို႔၏ဦးေခါင္းရွိ အေမႊးအမွ်င္(ဆံပင္၊ မုတ္ဆိတ္) မ်ားကုိ မရိပ္ၾကေလႏွင့္။
မည္သူမဆို `ဟဂ်္´က်င့္စဥ္မ်ားကုိ က်င့္ႀကံေဆာင္ရြက္ေနစဥ္ကာလအတြင္း ေရာဂါဘယ တစ္စံု တစ္ရာျဖစ္ခဲ့လွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ သူ၏ဦးေခါင္း၌ ေရာဂါေ၀ဒနာတစ္စံုတစ္ရာ စဲြကပ္ခဲ့လွ်င္ေသာ္လည္း ေကာင္း (ဟဂ်္က်င့္စဥ္ကုိ ရပ္ဆုိင္းလုိက္၍) ဆြီယာမ္တည္ေဆာက္ျခင္း (သုိ႔မဟုတ္) အလွဴဒါနျပဳျခင္း (သို႔မဟုတ္) သားေကာင္တစ္ေကာင္ကုိ လွီးျဖတ္ေပးလွဴျခင္းအားျဖင့္ အစားေပးၾကရေပမည္။
က်န္းမာေရးျပန္လည္ေကာင္းမြန္၍ ေဘးကင္းလံုၿခံဳသြားေသာအခါ `အြမၼရာဟ္´ႏွင့္`ဟဂ်္´ ကုိ စိတ္လက္ၾကည္ႏူးစြာ ေဆာင္ရြက္ရေပလိမ့္မည္။ သုိ႔ျဖစ္ရာ လြယ္လင့္တကူရရွိေသာ သားေကာင္တစ္ေကာင္ကုိ ထုိသူ လွဴဒါန္းရေပလိမ့္မည္။ အကယ္၍ သားေကာင္ကုိ အလြယ္တကူမရရွိခဲ့ေသာ္ `ဟဂ်္´ ကာလေဆာင္ ရြက္ခ်ိန္၌ `ဆြီယာမ္´ ဥပုသ္(၃)ရက္ေစာင့္ထိန္းၿပီး မိမိေနရပ္သုိ႔ ျပန္လည္ေရာက္ရွိေသာအခါ `ဆြီယာမ္´ဥပုသ္(၇)ရက္၊ စုုစုေပါင္း(၁၀)ရက္ျပည့္သည့္အထိ ၿပီးေျမာက္ေအာင္ ေစာင့္ထိန္းရေပမည္။ ထုိသို႔ ျပဳလုပ္ျခင္းသည္ `မဆ္ဂ်ီေဒဟရာမ္´အရပ္၌ မိသားစု ေဆြမ်ိဳးအုပ္စုမရွိသူ တစ္ဦးအတြက္သာလွ်င္ျဖစ္သည္။
သင္တို႔သည္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ျပ႒ာန္းခ်က္ကုိ လုိက္နာက်င့္သံုးျခင္းျဖင့္ `တကၠ၀ါ´တရားကုိ လက္ကိုင္ျပဳထားၾကပါေလ။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ ထိေရာက္ျပင္းထန္ေသာ ျပစ္ဒဏ္ေပးသည္ကုိလည္း သင္တို႔ သိနားလည္ထားၾကပါေလ။ (ဘကရာဟ္ – ၁၉၆)
ရွင္းလင္းခ်က္။ ။ `ဟဂ်္´ႏွင့္`အြမၼရာဟ္´၏ အႏွစ္သာရမွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္၌ ျပ႒ာန္းထားေသာ ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒမ်ားႏွင့္ လူသားထုတစ္ရပ္လံုး၏ ရပိုင္ခြင့္ကုိ အီမာန္သက္၀င္ယံုၾကည္သူတို႔က ပီျပင္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ေရးအတြက္ စုေပါင္းတုိင္ပင္ အေရးဆို ေဆြးေႏြးၾကျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ `ဟဂ်္´ ဆိုသည္မွာ တစ္ႏွစ္တစ္ႀကိမ္က်င္းပရေသာ လူထုအစည္းအေ၀းႀကီးျဖစ္၍ `အြမၼရာဟ္´ ဆုိသည္မွာ အခ်ိန္ႏွင့္တစ္ေျပးညီ လိုအပ္သလုိ က်င္းပရေသာ လူထုကိုယ္စားလွယ္မ်ား၏ အစည္းအေ၀းသေဘာပင္ျဖစ္သည္။ ကမာၻ႔မြတ္စလင္မ္တို႔ သည္ တစ္ႏွစ္လွ်င္တစ္ႀကိမ္ အလႅာဟ့္အိမ္ေတာ္သုိ႔ လာေရာက္စုေ၀းၾကၿပီး မိမိတို႔ႏုိင္ငံအလိုက္ ျဖစ္ေပၚလ်က္ရွိေသာ၊ လိုအပ္လ်က္ရွိေသာ အေရးကိစၥအ၀၀ကုိ ႏုိင္ငံအသီးသီးမွ တက္ေရာက္လာသည့္ ကိုယ္စားလွယ္ႀကီးမ်ားႏွင့္ စုေပါင္းၿပီး ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ အေျဖရွာၾကျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ဆိုလွ်င္ ယေန႔က်င္းပေနေသာ ကမာၻ႔ကုလသမဂၢ ညီလာခံႀကီးသည္ က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္က ရည္ညႊန္းေဖာ္ေဆာင္ေနေသာ `ဟဂ်္´ႏွင့္`အြမၼရာဟ္´၏သေဘာ သဘာ၀ပင္ျဖစ္သည္။
ကမာၻအရပ္ရပ္မွေရာက္ရွိလာေသာ မြတ္စလင္မ္ကိုယ္စားလွယ္ေတာ္ `ဟာဂ်ီေလာင္းမ်ားသည္ ေရွးဦးစြာ တမန္ေတာ္ အီဗရာဟင္မ္(အ)ႏွင့္ သူ၏မိသားစုတို႔ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကေသာ ဘာသာေရးဆုိင္ရာ က်င့္စဥ္မ်ားျဖစ္သည့္ စုေပါင္းညီညာစြာ `တြ၀ါဖ္း´ လွည့္ျခင္း၊ `ဆြဖာ´ႏွင့္`မရ္၀ါ´ သုိ႔ အျမန္ေလွ်ာက္ျခင္းတို႔ကုိ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦးအၾကား အျပန္အလွန္ နားလည္ခ်စ္ခင္မႈရရွိေစရန္ ေဆာင္ရြက္ရေလသည္။ ထုိ႔ေနာက္ `အြမၼရာဟ္´အခန္းက႑ကုိေဆာင္ရြက္ရာ၌ ႏုိင္ငံအလိုက္ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားက မိမိတို႔ႏုိင္ငံ၏ အေရးအရာမ်ားကုိ ပဏာမတင္သြင္းၾကရေပမည္။ `ဟဂ်္´ ညီလာခံအခ်ိန္ေရာက္ေသာအခါ တင္သြင္းလာေသာအစီရင္ခံစာမ်ားကုိ ညႇိႏႈိင္းတုိင္ပင္ၿပီး`အာရဖါတ္´ေန႔၌ `အာရဖါတ္´ ကြင္းျပင္တြင္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားခ်ကာ ထုိမြတ္စလင္မ္ကိုယ္စားလွယ္ `ဟာဂ်ီ´ မ်ားက ထိုဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ စုေပါင္းအေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္သြားၾကမည္ဆိုလွ်င္ ယေန႔ကမာၻေပၚတြင္ မြတ္စလင္မ္ကုိ မည္သူကမွ် ေမာ္ၾကည့္ရဲမည္ပင္ မဟုတ္ေပ။ ယေန႔ မြတ္စလင္မ္တို႔ က်င္းပေနသည့္`ဟဂ်္´သည္ ဤသေဘာ ေဆာင္က အလြန္ေကာင္းေပစြ။
အထက္ပါကုရ္အာန္(၂း၁၉၆)က `အြမၼရာဟ္´ ႏွင့္ `ဟဂ်္´ကုိ ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္သူတစ္ဦးခ်င္းအတြက္ ႐ုတ္တရက္ျဖစ္ေပၚလာရေသာ ျပႆနာတစ္ရပ္ကုိ မည္ကဲ့သို႔ေဆာင္ရြက္ေျဖရွင္းရမည္ကုိ ညႊန္ၾကားျပသထားျခင္းျဖစ္သည္။
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၉၇)
ٱلۡحَجُّ أَشۡهُرٌ۬ مَّعۡلُومَـٰتٌ۬ۚ فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ ٱلۡحَجَّ فَلَا رَفَثَ
وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِى ٱلۡحَجِّۗ وَمَا تَفۡعَلُواْ مِنۡ خَيۡرٍ۬ يَعۡلَمۡهُ ٱللَّهُۗ
وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيۡرَ ٱلزَّادِ ٱلتَّقۡوَىٰۚ وَٱتَّقُونِ يَـٰٓأُوْلِى ٱلۡأَلۡبَـٰبِ
`ဟဂ်္´ျပဳလုပ္ရန္ လမ်ားသည္ကား သိရွိထားခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ မည္သူမဆို ထိုလမ်ား၌ `ဟဂ်္´ျပဳမည္ ဟု ဆံုးျဖတ္ျပ႒ာန္းၿပီးျဖစ္လွ်င္ ညစ္ညမ္းေသာအသံုးအႏႈံးကုိ မေျပာဆိုရ။ မိုက္မဲဆုိးသြမ္းေသာအမႈကုိ မျပဳရ။ ျငင္းခံုရန္ျဖစ္ျခင္း မျပဳရ။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ သင္တို႔ျပဳလုပ္ေသာ မည္သည့္ေကာင္းမႈကုိမဆို သိရွိမွတ္ တမ္းတင္ေတာ္မူ၏။
ခရီးစဥ္တစ္ခုအား လုိအပ္ခ်က္အ၀၀ကုိ ျပည့္စံုလံုေလာက္စြာ ျဖည့္တင္းၿပီး စိတ္ေစတနာျဖဴစင္စြာျဖင့္ စိတ္ပိုင္းျဖတ္ကာ ခရီးထြက္ျခင္းသည္ကား ဧကန္မုခ် မဂၤလာတစ္ပါးပင္ျဖစ္၍ `တကၠ၀ါ´တရားႏွင့္ျပည့္စံု ေသာ စိတ္ေနစိတ္ထား ဆံုးျဖတ္ခ်က္တစ္ရပ္ကုိ ေဆာက္တည္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ အို … ပညာရွိသုခမိန္တို႔ ငါအရွင္ျမတ္၏ျပ႒ာန္းခ်က္အေပၚ `တကၠ၀ါ´ထားရွိၾကေလကုန္။ (ဘကရာဟ္ – ၁၉၇)
ရွင္းလင္းခ်က္။ ။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ ဧည့္သည္ေတာ္အျဖစ္ အလႅာဟ္အိမ္ေတာ္သုိ႔ `ဟဂ်္´ျပဳရန္ ခရီးထြက္သူ မ်ားသည္ ယင္းခရီးကုိသြားရန္ မိမိတို႔၌ ေငြေၾကးျပည့္စံုမႈ ရွိ၊ မရွိကုိလည္းေကာင္း၊ က်န္းမာေရးေကာင္း၊ မေကာင္းကုိ လည္းေကာင္း၊ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ ျပ႒ာန္းခ်က္ႏွင့္အညီ `ဟာဂ်ီ´ဘ၀ကုိ တည္ေဆာက္ႏုိင္သည္ (သို႔မဟုတ္) မတည္ေဆာက္ႏုိင္သည္ အစရွိသည္တို႔ကုိ ဦးစြာပထမ စဥ္းစားဆံုးျဖတ္ရေပမည္။ ထုိအခ်က္မ်ားကုိ မတတ္စြမ္း၊ မစြမ္း ေဆာင္ႏုိင္လွ်င္ `ဟဂ်္´မသြားျခင္းက ပို၍သင့္ေလ်ာ္ေပသည္။
`ဟဂ်္´ကာလ၌ `ဟာဂ်ီ´မ်ားသည္ မ်ားစြာေသာအၾကပ္အတည္း၊ အခက္အခဲမ်ားကုိ ေက်ာ္ျဖတ္ရသည္ျဖစ္ ရာ မိမိစိတ္ကုိ မိမိခ်ဳပ္တည္းထားရန္ အရာရာကုိ အျပဳသေဘာေဆာင္၍ ႐ႈျမင္သံုးသပ္ရန္ အလြန္အေရးႀကီးသည္။ ညစ္ညမ္းေသာစကားမ်ားကုိ ေျပာဆုိသံုးႏႈံးျခင္း၊ မုိက္မဲဆိုးသြမ္းစြာ ျပဳမူေဆာင္ရြက္ေနၾကေသာ လူမ်ားအတြက္ `ဟရာမ္´တားျမစ္ထားၿပီးျဖစ္သည္။ `ဟာဂ်ီ´တစ္ဦးခ်င္းအတြက္ ယင္းအျပဳအမူမ်ားကုိ `ဟဂ်္´ကာလ၌မျပဳလုပ္ရ သလို `ဟဂ်္´ကာလၿပီးဆံုး၍ မိမိေနရပ္သုိ႔ ျပန္ေရာက္ေသာအခါ၌လည္း မျပဳလုပ္ဘဲ ကိုယ္က်င့္တရားေကာင္းေအာင္ ျပဳမူေနထုိင္ရေပမည္။ ထုိသုိ႔ မက်င့္ႀကံ မေနထုိင္ႏုိင္လွ်င္ `ဟဂ်္´သြားျခင္းကုိ စဥ္းစားဆင္ျခင္သင့္ေပသည္။ အဘယ္ ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကုိ လိမ္လည္လွည့္ျဖားသလုိ ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။
`ဟဂ်္´ျပဳလုပ္ရန္ ရည္ရြယ္`နီယာသ္´ျပဳထားသူတစ္ဦးအတြက္ `ဟဂ်္´က်င့္စဥ္ကာလသည္ `ဇြလ္ကအ္ဒဟ္´ႏွင့္`ဇြလ္ဟဂ်္´လမ်ားျဖစ္ေသာ္လည္း ယင္းလမ်ားမတိုင္ခင္ `ေရွာင္၀လ္´လ ကတည္းကစတင္၍ ျပင္ဆင္ရေလသည္။ `ဟဂ်္နီယာသ္´ျဖင့္ ေနထုိင္ရေပမည္။ `ဟဂ်္´ခရီးစဥ္တစ္ေလွ်ာက္ လုိအပ္ခ်က္အ၀၀အတြက္ ျပည့္စံုလံုေလာက္ေအာင္ ျပင္ဆင္စုေဆာင္းထားရေပမည္။ ဤကဲ့သို႔ `ဟဂ်္နီယာသ္´ျဖင့္ေနထုိင္ျခင္းသည္ပင္ မဂၤလာ တစ္ပါးျဖစ္ေလသည္။
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၉၈)
لَيۡسَ عَلَيۡڪُمۡ جُنَاحٌ أَن تَبۡتَغُواْ فَضۡلاً۬ مِّن رَّبِّڪُمۡۚ فَإِذَآ أَفَضۡتُم
مِّنۡ عَرَفَـٰتٍ۬ فَٱذۡڪُرُواْ ٱللَّهَ عِندَ ٱلۡمَشۡعَرِ ٱلۡحَرَامِۖ
وَٱذۡڪُرُوهُ كَمَا هَدَٮٰڪُمۡ وَإِن ڪُنتُم مِّن قَبۡلِهِۦ لَمِنَ ٱلضَّآلِّينَ
သင္တို႔ကုိ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေတာ္မူေသာ အရွင္ျမတ္ထံေတာ္မွ သင္တို႔အတြက္ အက်ိဳးစီးပြားကို ရွာေဖြ ဆည္းပူးျခင္းသည္ သင္တို႔အေပၚ၌ တစ္စံုတစ္ရာေသာ အျပစ္ဆိုဖြယ္ရာမရွိေပ။ သင္တို႔သည္ `အရဖါတ္´ ကြင္းျပင္မွ ျပန္ေရာက္လာၿပီးေနာက္ `မရွ္အီရိလ္ဟရာမ္´ ေခၚ `မုဇ္ဒလီဖါဟ္´အရပ္၌ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကုိ သတိရ တသၾကပါေလ။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကုိ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က သင္တို႔ကုိ လမ္းညႊန္ထားသည့္ အတိုင္းပင္ သတိရ တသၾကပါေလ။ ထုိအရွင္ျမတ္ကုိ သင္တို႔ သတိရတမ္းတမႈမရွိခင္က ဧကန္အမွန္ပင္ သင္တို႔သည္ အက်ိဳးမဲ့၊ အခ်ည္းအႏွီးအေနအထား၌ပင္ ရွိေနၾကေလသည္။ (ဘကရာဟ္ – ၁၉၈)
ရွင္းလင္းခ်က္။ ။ `ဟဂ်္´ျပဳရာ၌ (၁) အိဟ္ရာမ္၀တ္ျခင္း (၂) ဆြဖာႏွင့္ မရ္၀ါသုိ႔ အျပန္ျပန္အလွန္လွန္ `ဆအီ´ အျမန္ေလွ်ာက္လွမ္းျခင္း (၃) `ကအ္ဘာ´ကုိ တြ၀ါဖ္လွည့္ျခင္း (၄) `အာရဖါတ္´ကြင္းျပင္၌ `ခြတၱဗါဟ္´နားေထာင္ၿပီး `မရွ္အိရိလ္ဟရာမ္´ ေခၚ `မုဇ္ဒလိဖာဟ္´အရပ္၌ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ေက်းဇူးေတာ္မ်ားကုိ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ လမ္းညႊန္ခ်က္ႏွင့္အညီ သတိရေဖာ္ထုတ္ျခင္းဟူေသာ `ဖရဇ္´တာ၀န္(၄)ရပ္ကုိ မျဖစ္မေနထမ္းေဆာင္ရေပမည္။ အထက္ပါအခ်က္မ်ားအနက္ အခ်က္တစ္ခ်က္ျပဳက်င့္ရန္ ပ်က္ကြက္လွ်င္ `ဟဂ်္´တာ၀န္မေက်ေပ။ တစ္နည္းအားျဖင့္ `ဟာဂ်ီ´မျဖစ္ေပ။
`ဟဂ်္´အခ်ိန္ကာလ၌ အနယ္နယ္အရပ္ရပ္မွလာေရာက္ၾကေသာ `ဟာဂ်ီ´မ်ားအၾကား စီးပြားေရးကိစၥေဆြး ေႏြးျခင္းသည္ အရွင္ျမတ္၏`ဟရာမ္´တားျမစ္ခ်က္၌မပါ၀င္ေခ်။ သုိ႔ေသာ္ `ဟဂ်္´ျပဳလုပ္ရန္လာျခင္းသည္ စီးပြားရွာ ျခင္းမဟုတ္သည္ကုိေတာ့ သတိျပဳထားရေပမည္။ စီးပြားေရးကိစၥမ်ားက `ဟဂ်္´က်င့္စဥ္မ်ားကုိ လစ္ဟင္းျခင္း၊ ထိခိုက္ ျခင္းမရွိေစရေပ။ လုပ္ငန္းေဆာင္တာအရပ္ရပ္၌ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ားရွိေလသည္။
`အရဖါတ္´ဆုိသည္ကား မကၠာဟ္ၿမိဳ႕ႏွင့္ `တြာအိဖ္´ၿမိဳ႕သြားရာ မကၠာဟ္ၿမိဳ႕၏အေရွ႕ဖက္ (၁၂)မုိင္အကြာ တြင္ရွိေသာ ကြင္းျပင္ႀကီးတစ္ခု၏ အမည္ပင္ျဖစ္သည္။ ထုိကြင္းျပင္၌ `အရဖါတ္´မည္ေသာ ေတာင္ကုန္းတစ္ခုရွိ ေလသည္။ ဟာဂ်ီမ်ားသည္ ဇြလ္ဟဂ်္လ(၈)ရက္ေန႔တြင္ မကၠာဟ္ၿမိဳ႕မွ `မီနာ´အရပ္သုိ႔ ခရီးထြက္ၾကသည္။ ဇြလ္ဟဂ်္ (၉)ရက္တြင္မူ မီနာမွ အရဖါတ္ကြင္းျပင္သုိ႔ ဆက္လက္ခရီးထြက္ၾကေလသည္။ အရဖါတ္၌ တာ၀န္ရွိသည္မ်ားကုိ ေဆာင္ရြက္ၿပီး `မရွ္အိရိလ္ဟရာမ္´ေခၚ `မုဇ္ဒလိဖာဟ္´အရပ္သုိ႔ သြားေရာက္ေလသည္။ `မရွ္ရိအိလ္ဟရာမ္´ဟူ သည္ `႐ုိေသေလးစားဖြယ္ရာေသာ အထိမ္းအမွတ္´ဟု အဓိပၸါယ္ရရွိၿပီး မကၠာဟ္ၿမိဳ႕အေရွ႕ဖက္ (၆)မိုင္အကြာတြင္ တည္ရွိသည္။
ႏိုင္ငံအသီးသီးမွလာေရာက္ၾကေသာ ကိုယ္စားလွယ္ေတာ္`ဟာဂ်ီ´မ်ားသည္ `အရဖါတ္´ကြင္းျပင္၌ `ခြတၱ ဗါဟ္´နားေထာင္ၾကရေပမည္။ ယင္း`ခြတၱဗါဟ္´သည္ ကမာၻ႔မြတ္စလင္မ္လူထုတစ္ရပ္လံုး၏ ႏုိင္ငံအလိုက္ျဖစ္ေပၚေန ေသာ အေရးအရာမ်ား၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ပင္ျဖစ္သည္။ ယင္းဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို ဟာဂ်ီမ်ားက ႏွလံုးသြင္းမွတ္သားထားရ ေပမည္။ ယင္း`ခြတၱဗါဟ္´ကုိ `အရဗီ´စကားမေျပာႏုိင္သည့္ႏုိင္ငံမ်ား၊ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအတြက္ သက္ဆုိင္ရာ ဘာသာစကားျဖင့္ ဘာသာျပန္ဆို ျဖန္႔ခ်ိသင့္ေပသည္။ ယင္းဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ား၌ ႏုိင္ငံအလုိက္ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ အခန္း က႑မ်ားထည့္သြင္းေဆြးေႏြးျခင္းကုိ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က တားျမစ္ပိတ္ပင္ထားျခင္းမရွိေပ။
`ဟဂ်္´ဆိုသည္မွာ လူသားထုတစ္ရပ္လံုး၏ လံုၿခံဳေဘးကင္းေရးႏွင့္ တိုးတက္စည္ပင္ေရးအတြက္ ဦးတည္ ေဆာင္ရြက္ေသာ လုပ္ငန္းစဥ္တစ္ရပ္ျဖစ္သည္ကုိ `ဟာဂ်ီ´မ်ားအေနျဖင့္ သတိျပဳထားရေပမည္။ သို႔ျဖစ္ရာ `အရဖါတ္´၌ ဆံုးျဖတ္မွတ္တမ္းတင္ၿပီးေသာ အခ်က္အလက္မ်ားကို `မရွ္အိရိလ္ဟရာမ္´ေခၚ `မုဇ္ဒလီဖာဟ္´၌ မိမိ တို႔၏ကိုယ္စားလွယ္ အစုအဖြဲြ႕မ်ားအၾကား ျပန္လည္ရွင္းလင္း ေဆြးေႏြးၾကရေပမည္။ အကယ္၍ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ ျပ႒ာန္းခ်က္ႏွင့္အညီ မေဆာင္ရြက္ႏုိင္ပါက မြတ္စလင္မ္တို႔၏လုပ္ရပ္မ်ားမွာ အက်ိဳးမဲ့ အခ်ည္းအႏွီးသာျဖစ္သြားေပလိမ့္မည္။
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၉၉)
ثُمَّ أَفِيضُواْ مِنۡ حَيۡثُ أَفَاضَ ٱلنَّاسُ وَٱسۡتَغۡفِرُواْ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ۬ رَّحِيمٌ۬
ၿပီးေနာက္ မည္သုိ႔ပင္ဆိုေစကာမူ သင္တို႔သည္ လူသားတို႔၏ အေရးအရာ ကိစၥအ၀၀အား ေဆြးေႏြး တုိင္ပင္ ညႇိႏႈိင္းျခင္း (Negotiation) မ်ား ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္ၾကပါ။ တစ္ဆက္တည္းမွာပင္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ ထံေတာ္မွ လံုၿခံဳေဘးကင္းမႈကိုလည္း ေတာင္းဆုျပဳၾကပါေလ။ ဧကန္မုခ် အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ ခြင့္လႊတ္ ေတာ္မူေသာ ဆံုးစမဲ့ က႐ုဏာေတာ္အရွင္ျဖစ္ေပသည္။ (ဘကရာဟ္ – ၁၉၉)
ရွင္းလင္းခ်က္။ ။ `အြမၼရာဟ္´ႏွင့္`ဟဂ်္´အခ်ိန္ကာလမ်ားတြင္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ၾကသူ ဟာဂ်ီမ်ားသည္ ကမာၻ႔လူသားထု တစ္ရပ္လံုး၏ ေဘးကင္းလံုၿခံဳေရးႏွင့္ တုိးတက္စည္ပင္ေရးကုိ အဓိကဦးတည္၍ တုိင္ပင္ေဆြးေႏြးၾကရေပမည္။ တစ္ဖက္ႏွင့္တစ္ဖက္ အျမင္မတူမႈ၊ အယူ၀ါဒကဲြျပားမႈတို႔ကုိအေၾကာင္းျပဳၿပီး မြတ္စလင္မ္ထုအၾကား စိတ္၀မ္းကြဲေအာင္ ၿပိဳပ်က္သြားေအာင္ ဖန္တီးေနေသာအေၾကာင္းကိစၥမ်ားကုိ မည္သုိ႔ပင္ဆိုေစကာမူ ေျပလည္သြားသည္အထ၊ိ သေဘာ တူညီမႈတစ္ရပ္ရရွိနိုင္သည္အထိ၊ ညွိႏွိဳင္းေဆာင္ရြက္ သြားရေပမည္။ မိမိတို႔၏ကိုယ္ပိုင္ခံယူခ်က္၊ သေဘာထားအျမင္ႏွင့္ အယူဝါဒမ်ားကို ေဘးဖယ္၍ က်စ္လစ္သိပ္သည္းေသာ၊ ထုထည္ရွိေသာ `အြမၼသ္´ထုတစ္ရပ္၊ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္ကုိ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ အမိန္႔ေတာ္ႏွင့္အညီ တည္ေဆာက္ဖြဲ႕စည္းရေပမည္။
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၈၀)
فَإِذَا قَضَيۡتُم مَّنَـٰسِكَڪُمۡ فَٱذۡڪُرُواْ ٱللَّهَ كَذِكۡرِكُمۡ ءَابَآءَڪُمۡ
أَوۡ أَشَدَّ ذِڪۡرً۬اۗ فَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَقُولُ رَبَّنَآ ءَاتِنَا
فِى ٱلدُّنۡيَا وَمَا لَهُ ۥ فِى ٱلۡأَخِرَةِ مِنۡ خَلَـٰقٍ۬
သင္တို႔၏စီမံေဆာင္ရြက္ဖြယ္ရာမ်ား၊ အခမ္းအနားမ်ား ၿပီးဆံုးသြားေသာအခါ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ အား သင္တို႔၏ေရွ႕က ဘိုးဘြား၊ ဘီဘင္မ်ား သတိရ တသ သကဲ့သုိ႔ပင္ သင္တုိ႔သည္ သတိရ တသၾကပါေလ။ သုိ႔မဟုတ္ ထိုထက္ပင္ ပုိ၍သတိရ တသေဖာ္ထုတ္ၾကပါေလ။ လူသားတို႔အနက္မွ အခ်ိဳ႕က `ကၽြႏ္ုပ္တို႔အား ျပဳစုုပ်ိဳးေထာင္ေသာအရွင္၊ မ်က္ေမွာက္ကာလ၏ ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာကုိ ခ်ီးျမႇင့္ပါ´ဟု (အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ထံ) ေတာင္းဆို အေရးဆိုၾကေလသည္။ ထုိသူ အတြက္ အနာဂတ္(အာခိရသ္)ကာလ၌ တစ္စံုတစ္ရာေသာရပိုင္ခြင့္၊ ခံစားပိုင္ခြင့္ ရွိမည္မဟုတ္ေပ။ (ဘကရာဟ္ – ၂၀၀)
ရွင္းလင္းခ်က္။ ။ မည္သူမဆုိ ေကာင္းမြန္ေသာ၊ လွပတင့္တယ္ေသာ အက်ိဳးျပဳလုပ္ငန္းတစ္ရပ္ကုိ လုပ္ေဆာင္ၿပီး ေသာအခါ မိမိ၏ႏွလံုးသား ျဖဴစင္သန္႔ရွင္းေၾကာင္းကုိ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္အား တုိင္တည္သစၥာျပဳရမည္ျဖစ္သည္။ မိမိ ၏လုပ္ေဆာင္ခ်က္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္ရန္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ လက္ခံသေဘာတူရန္၊ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ထံ အားကိုးတႀကီး ဆုပန္ရန္၊ ေတာင္းဆုျပဳရန္ လိုအပ္ေလသည္။ လူသားအက်ိဳးျပဳလုပ္ငန္းမ်ားကုိ ေရွ႕ဘိုးဘြား၊ ဘီဘင္တို႔က လည္း လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကသည္ျဖစ္ရာ မိမိ၏လုပ္ေဆာင္ခ်က္သည္ သူတို႔ထက္ေတာ့ ေလ်ာ့နည္း၍မျဖစ္ေပ။ ျဖစ္ႏိုင္လွ်င္ သူတို႔ထက္ပင္ ပို၍ ဆထက္တန္ဖိုး လုပ္ေဆာင္သြားရမည္ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ လူ႔အက်ိဳးျပဳစီမံကိန္းမ်ားကုိ ေဆာင္ရြက္ၾကရာတြင္ အခ်ိဳ႕က တဒဂၤအေရးျဖစ္ေသာ မ်က္ေမွာက္ကာ လအတြက္ လူျမင္ေကာင္းေအာင္ ျပစားမႈမ်ား၊ လူအထင္ႀကီးေအာင္ ဂုဏ္ေဖာ္မႈမ်ား၊ အစရွိသည္တို႔ကုိ စိတ္ထားျဖဴစင္ မႈကင္းမဲ့စြာျဖင့္ ၾကြားလံုးထုတ္ ျပစားလ်က္ရွိသည္။ သူတို႔အတြက္ သူတို႔လုပ္ရပ္မ်ားက သူတို႔၏အနာဂတ္ကို ေမွးမွိန္ေစလ်က္ ရွိသည္။
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၈၁) မွ (၁၉၀) အထိ ျပန္ဆိုမႈအား ဖတ္႐ႈရန္