အမုန္းတရား၊ အမုန္းစကား ( Hate Speech) မုဖ္သီဦးစန္းေအာင္

ယေန႔ (၂၅.၄.၂၀၁၄)၊ ေသာၾကာေန႔မွာက်ေရာက္တဲ့ ေယာင္မြလ္ဂ်ဳမုအာဟ္မွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို ‘ အိဗာဒသ္’ ျပဳရန္ ၾကြေရာက္လာၾကတဲ့ မြတ္ဆလင္မ္အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးအေပါင္းတို႔ခင္ဗ်ား……

အတ္ဆလာမ္း မုအာလိုင္းကြမ္း ဝရဟ္မသြလ္လားဟိ ဝဘရကားသုဟု………

က်ေနာ္ဒီကေန႔မွာ က်ေနာ္အခန္းဆက္အျဖစ္တင္ျပေနတဲ့ “အစၥလာမ့္ရွရီအာဟ္ ဥပေဒ” ဆိုတဲ့အပိုင္းကို ေခတၱနားၿပီး ၾကားျဖတ္အေနနဲ႔ အခ်ိန္နဲ႔တစ္ေျပးညီလိုအပ္ေနတဲ့ “ အမုန္းစကား၊ အမုန္းတရား ( Hate Speech )” ဆိုတဲ့ေခါင္းစဥ္ကို ၾကားျဖတ္တင္ျပေပးသြားမွာျဖစ္ပါတယ္။ ယေန႔ ျမန္မာနိုင္ငံမွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရး အဓိကရုဏ္းေတြမွာ ဒီလို အမုန္းစကား၊ အမုန္းတရား (Hate speech) ေတြဟာ အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိ ေနရာဝင္ယူထားတာကို က်ေနာ္တို႔ ေလ့လာ ဆန္းစစ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ ယေန႔အခါမွာ လူအေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ‘ အင္တာနက္ အြန္လိုင္း’ ကို အသံုးမ်ားလာၾကပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဒီအြန္လိုင္းေပၚမွာလည္း Hate speech ေတြဟာ ျပန္႔နွံ႔ ေနရာယူထားတာေတြ႔ရပါတယ္။ ဒီအြန္လိုင္း ေပၚကေန ျပႆနာေတြကို မျဖစ္၊ ျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးလွဳံေဆာ္ေနတဲ့ အေနအထားေတြကိုလည္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေတြ႔ေနရပါတယ္။

အမွန္တကယ္မွာေတာ့ ဒီကေန႔ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရး ဆိုင္ရာ ပဋိပကၡေတြ၊ အၾကမ္းဖက္မွဳေတြဟာ ႏွစ္ဖက္စလံုးမွာ ေျဖရွင္းဖို႔တာဝန္ရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဘယ္လိုေျဖရွင္းရမယ္ဆိုတာကိုေတာ့ သိထားဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဘယ္လိုေျဖရွင္းရင္ အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိ ထိေရာက္မွဳရွိမယ္ဆိုတာကို က်ေနာ့ဖက္က ေလ့လာသံုးသပ္ထားတာကို တင္ျပလိုပါေသာေၾကာင့္ ဒီေန႔ ခြတၱဗါဟ္မွာ “ အမုန္းစကား၊ အမုန္းတရား (Hate Speech) ” ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ကို ေရြးခ်ယ္တင္ျပလိုက္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီေတာ့ အရင္ဦးဆံုး လူတိုင္းဟာ မိမိကိုယ္မိမိ ေမးခြန္းတစ္ရပ္ကို ေမးၾကည့္လိုက္ပါ။

   “ငါသည္ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး ႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ခြဲျခား၊ ႏွိမ္႔ခ် ေရးသားထားသည့္ မွတ္ခ်က္ (Status, Post, Comment) တစ္ခုကို Facebook အေပၚတြင္ ေရးဖူးပါသလား။ Share လုပ္ဖူးပါသလား။ ဒါမွမဟုတ္ g-mail ကတစ္ဆင့္ မိတ္ေဆြေတြထံကို လက္ဆင့္ကမ္းေပးပို႔ဖူးပါသလား။ သို႔မဟုတ္ လဘက္ရည္ေသာက္ရင္း နီးစပ္ရာသူငယ္ခ်င္းမ်ားကို လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၊ ဘာသာဝင္တစ္ရပ္အေၾကာင္းဆန္႔က်င္တိုက္ခိုက္ေျပာဆိုဖူးပါသလား။”

အထက္ပါအျပဳအမူေတြအနက္က တစ္ခုခုကို သင္ေဆာင္ရြက္လိုက္မယ္ဆိုရင္ သင္ဟာအမုန္းတရား၊အမုန္းစကာ(Hate speech)ကို လက္ခံေဆာင္ရြက္ေနၿပီျဖစ္ပါတယ္။ဒါဆိုရင္သင္ဟာ အၾကမ္းဖက္မွဳတစ္ရပ္ဆီကို ဦးတည္တြန္းပို႔ေနသူတစ္ေယာက္ျဖစ္ေနပါၿပီ။

က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္က လူတစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္အၾကားမွာ အမုန္းစကား၊ အမုန္တရားေတြ မျဖစ္ေပၚေစဖို႔ တားျမစ္ျပဌာန္းခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ အဲဒီအနက္ က်ေနာ္ ကုရ္အာန္ (၄၉ း ၆) ကို တင္ျပပါရေစ။

     အို…အီမာန္သက္ဝင္ယံုၾကည္သူအေပါင္းတို႔၊ အကယ္၍ စာရိတၱေဖာက္ျပန္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္က အသင္တို႔ထံ တစ္စံုတစ္ရာေသာသတင္းတစ္ရပ္ကို ယူေဆာင္လာခဲ့သည္ရွိေသာ္ အသင္တို႔သည္ အသိမဲ့စြာျဖင့္ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးကို အႏၱရာယ္မျပဳမိၾကေစရန္ ယင္းသတင္းမွန္၏၊ မမွန္၏ကို စူးစမ္း၊ စစ္ေဆးၾကပါေလ။ သို႔မဟုတ္လွ်င္ သင္တို႕သည္ မိမိတို႔ျပဳလုပ္မိခဲ့ၾကေသာ လုပ္ရပ္ေၾကာင့္ ေၾကကြဲရေပလိမ့္မည္။    ( ကုရ္အာန္- ၄၉ း ၆)

 

ဒီအာယသ္ေတာ္မွာေလ့လာၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုရင္ ‘ ဖါဆစ္ခ္’ လို႔သံုးနွဳံးထားတဲ့ အရဗီေဝါဟာရတစ္ခုကို က်ေနာ္တို႔ ေတြ႔ရပါမယ္။ ဒိစာလံုးကိုအရင္ကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ဆရာသခင္ႀကီးေတြအခ်ိဳ႕က ‘ မုတ္ဆိတ္မထားသူ’ လို႔ေျပာတာၾကားဖူးပါလိမ့္မယ္။ ဒီကုရ္အာန္အာယသ္မွာေတာ့ ဒီေဝါဟာရကို ‘အမုန္းစကား၊ အမုန္းတရားဖန္တီးသူ’ ရည္ညႊန္းသံုးစြဲထားတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။

 

မတူညီတဲ့အစုအဖြဲ႔ေတြအၾကားမွာျဖစ္ပြားေလ့ရွိတဲ့ အၾကမ္းဖက္တိုက္ခိုက္မွဳေတြကအစ မ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မွဳေတြဟာ အမုန္းတရား၊ အမုန္းစကား (Hate speech) ေတြက အေျခခံခဲ့တယ္ဆိုတာ ကမာၻ႔ သမိုင္းမွာ ေတြ႔ျမင္ခဲ့ရပါၿပီ။

Hate speech ဆိုတာဘာလဲ……..

Hate speech ဆိုတာ လူပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ ဒါမွမဟုတ္ အုပ္စုတစ္စုအေပၚမွာ ခြဲျခားႏွိမ့္ခ်မွဳကို အေျခခံၿပီး တိုက္ခိုက္၊ ေျပာဆို၊ ေရးသားမွဳကို ေခၚဆိုပါတယ္။’

     ေတာင္အာဖရိကနိုင္ငံ ရိုစ္ဒ္ တကၠသိုလ္မွ ပဋိပကၡေရးရာကြၽမ္းက်င္သူ Peter Du Toit (ပီတာဒူထြား) က အၾကမ္းဖက္၊ ပဋိပကၡျဖစ္မွဳကို ဒီလိုအနက္ဖြင့္ဆိုပါတယ္။

အဖြဲ႔(၂)ဖြဲ႔အၾကား၊ ဒါမွမဟုတ္ (၂)ဖြဲ႔ထက္ပိုတဲ့အဖြဲ႔ေတြၾကားထဲမွာ သဟဇာတမျဖစ္သည့္ ပန္းတိုင္မ်ားရွိလာသည့္အခါ၊ သို႔မဟုတ္ ရွိသည္ဟုထင္ျမင္လာၾကသည့္အခါမွာ လိုခ်င္တာကိုရဖို႔အတြက္ အျခားတစ္ဖက္ကို အတင္းအက်ပ္လုပ္ေဆာင္ဖို႔ ႀကိဳးစားရင္းနဲ႔ ပဋိပကၡေတြ စတင္ျဖစ္ေပၚလာပါေတာ့တယ္။’

ပီတာဒူထြား ရဲ့အဆိုကို ေလ့လာၾကည့္လိုက္တဲ့အခါမွာ ‘အခ်ိဳ႕ေသာပဋိပကၡမ်ားဟာ တစ္ဖက္နဲ႔တစ္ဖက္အထင္လြဲမွားမွဳမ်ားအေပၚ အေျခခံထားတယ္’ ဆိုတဲ့သေဘာကိုေတြ႔ရပါတယ္။ အထင္လြဲမွားမွဳရဲ့ ျမစ္ဖ်ားခံရာကေတာ့ ‘ အမုန္းတရား၊ အမုန္းစကား ( Hate speech )’ ပဲျဖစ္တယ္ဆိုတာကို ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။

လူအခ်င္းခ်င္း အၾကမ္းဖက္တိုက္ခိုက္ဖို႔ကို ျပဳလုပ္ဖို႔ တြန္႔ဆုတ္ေနတဲ့ သာမန္ျပည္သူေတြ အမ်ားအျပားရွိပါတယ္။ ဒီလူေတြကို အၾကမ္းဖက္မွဳကိုဖန္တီးလိုတဲ့အုပ္စုက တစ္ဖက္လူေတြဟာ လူမဆန္ေၾကာင္း၊ အႏၱရာယ္ႀကီးေၾကာင္း၊ အဲဒီလူေတြကို မႏွိပ္ကြပ္ထားရင္ တိုင္းျပည္ပ်က္မွာျဖစ္ေၾကာင္း၊ စသျဖင့္ ေဟာေျပာလွဳံ႕ေဆာ္၊ ေရးသားၾကပါတယ္။ ဒီအေနအထားကိုက Hate speech ကို ဖန္တီးေနတာပါ။ ေဘာ့စ္နီးယားနဲ႔ ရဝမ္ဒါ တို႔မွာ ဒီလိုလူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး Hate speech ေတြကိုေတြ႔ရပါတယ္။ ေဘာ့စ္နီးယား မွာ မြတ္ဆလင္မ္ေတြကို ဆာ့ဘ္ ေတြက လူ႔အရည္အေသြးမျပည့္သူမ်ားျဖစ္ေၾကာင္းေျပာၿပီး Dehumanization လုပ္ခဲ့ပါတယ္။

အမွန္တကယ္မွာေတာ့ Hate speech အမ်ားစုဟာ မိမိဘာသာနဲ႔လူမ်ိဳးကို ရိုးရိုးသားသားခ်စ္ခင္ျမတ္နိုးတဲ့ ျပည္သူေတြရဲ့ အညွာကို ကိုင္လွဳပ္ၿပီး အၾကမ္းဖက္မွဳကို နွိဳးေဆာ္လိုက္ျခင္းပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ေခတ္သစ္မ်ိဳးျဖဳတ္သတ္ျဖတ္မွဳေတြကို က်ဴးလြန္ခဲ့တဲ့ ေဘာ့စ္နိးယားနဲ႔ ရဝမ္ဒါ ႏွစ္ခုစလံုးမွာ Hate speech ဟာအဓိကေသာ့ခ်က္ျဖစ္တယ္ဆိုတာေလ့လာေတြ႔ရွိနိုင္ပါတယ္။ မတူညီတဲ့လူမ်ိဳးစု၊ မတူညီတဲ့ဘာသာဝင္မ်ားကိုတိုက္ခိုက္လိုတဲ့ နိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္၊ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္၊ စစ္ေခါင္းေဆာင္ မ်ားက Hate speech ေတြကို ျပည္သူေတြထဲ စနစ္တက်ျဖန္႔ေဝေပးေလ့ရွိပါတယ္။ ဥပမာ၊ တရားေဟာသူေတြက လူထုအတြင္းမွာ Hate speech ေတြကို ေဟာေျပာပြဲေတြမွာ၊ လူမွဳမီဒီယာေတြမွာ ခ်ျပေလ့ရွိပါတယ္။ လက္ကမ္းစာေစာင္ေတြ၊ စီဒီမ်ားကတစ္ဆင့္ျဖန္႔ျဖဴးၾကသလို ပင္မေရစီးျဖစ္တဲ့ သတင္းမီဒီယာေတြကိုပါ ထိုးေဖါက္အသံုးခ်လာတာကိုေတြ႔ရပါတယ္။ အမုန္းတရား၊ အမုန္းစကား ( Hate speech) ဆိုတဲ့သတ္မွတ္ခ်က္မွာ…

 ‘ ဘယ္လိုလူနည္းစုဘာသာဝင္ကိုေတာ့ျဖင့္ လူအမ်ားစုရရွိထားတဲ့ အခြင့္အေရးမ်ိဳးမေပးပဲ ကန္႔သတ္ထားရမယ္။ ဘယ္လိုဘာသာဝင္နဲ႔ ဘယ္လိုလူမ်ိဳးေတြရဲ့ေစ်းဆိုင္ကိုေတာ့ျဖင့္ ေစ်းမဝယ္ပဲ ေရွာင္ၾကဥ္ရမယ္။’

….ဒါေတြဟာ Hate speech ေတြပါ။ ဥပမာ.. ဒုတိယကမာၻစစ္က ဂ်ာမနီျပည္မွာ လူနည္းစုဂ်ဴးေတြရဲ့ ေစ်းဆိုင္ေတြမွာ အားမေပးဖို႔၊ ဂ်ဴးေတြနဲ႔မဆက္ဆံဖို႔၊ သူတို႔ကိုဆန္႔က်င္ဖို႔ အစရွိတဲ့စကားမ်ိဳးေတြဟာ Hate speech ေတြပါပဲ။ ဆင္ေျချပတဲ့အေနနဲ႔ သူတို႔ေျပာေလ့ရွိတာကေတာ့…

‘ ကမာၻႀကီးမွာ အျခားေသာဂ်ဴးလူမ်ိဳးနိုင္ငံေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဂ်ာမန္ေတြဟာ သူတို႔ရဲ့အမ်ိဳးေပ်ာက္မွာစိုးေၾကာက္တဲ့အတြက္ သူတို႔နိုင္ငံအတြင္းက ဂ်ဴးလူမ်ိဳးေတြကို ခြဲျခားဆက္ဆံေနရတာပါ။ ဂ်ဴးေတြရဲ့ ဆိုင္ေတြမွာေစ်းမဝယ္ျခင္းအားျဖင့္ အမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ သာသနာကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးလုပ္ေနတာပါ…..’

      ဒီလိုဆင္ေျခမ်ိဳးက ကမာၻလံုးဆိုင္ရာသေဘာတူညီခ်က္ေတြၾကားထဲက အခ်ဳပ္အျခာအာဏာဆိုတာကို လစ္လ်ဴရွဳၿပီး လူမ်ိဳးေရးခြဲျခားလိုစိတ္နဲ႔ အမုန္းတရား Hate speech ေတြကို ဖန္တီးေနတာပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံမွာ လူနည္းစုလူမ်ိဳးေတြကအမ်ိဳးေစာင့္ေရွာက္ဖို႔ရာ ကိုယ့္အခ်င္းခ်င္းသာ

လက္ထပ္ထိမ္းျမားၾကဖို႔၊ ကိုယ့္လူမ်ိဳးေစ်းဆိုင္ေတြမွာသာအဓိကေစ်းဝယ္ဖို႔၊တိုက္တြန္းႏွိဳးေဆာ္ေနတာကို အမုန္းစကား ( Hate speech ) ျဖစ္ေအာင္ တိုက္တြန္းႏွိဳးေဆာ္ေနတယ္လို႔ မွတ္ယူလို႔မရပါဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္နိုင္ငံတစ္ခုအတြင္းမွာ လူနည္းစုလူမ်ိဳးေတြ၊ ဘာသာဝင္ေတြဟာ သူတို႔ရဲ့လူမ်ိဳးနဲ႔ဘာသာကို သူတို႔က ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေနျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုျမင္ေပးလို႔ရပါတယ္။

နိုင္ငံတိုင္းမွာေတာ့ လူအခ်င္းခ်င္းအၾကားမွာ လူမ်ိဳးေရးမုန္းတီးစိတ္နဲ႔တိုက္ခိုက္ေျပာဆိုတဲ့စကား ( Fighting words) တစ္နည္းအားျဖင့္ ( Hate speech ) ေတြကို တားျမစ္ပိတ္ပင္ဖို႔ ေဆာင္ရြက္ေနပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ တိုင္းျပည္ရဲ့ ႀကီးစိုးေနတဲ့လူမ်ိဳး၊ ဘာသာေရးနဲ႔ နိုင္ငံသားျဖစ္မွဳ အစရွိတဲ့အပိုင္းေတြမွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱယားနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအပိုင္းကိုအေကာင္အထည္ေဖၚေဆာင္ေနသူအခ်ိဳ႕ရဲ့ အစြန္းေရာက္အျမင္ရွိမွဳေတြ၊ အာဏာမက္ေမာမွဳေတြအေပၚမူတည္ၿပီး Hate speech ကို နိုင္ငံေရးကစားကြက္ တစ္ရပ္အေနနဲ႔ေတာ့ အသံုးခ်ေနပါတယ္။ ဥပမာ.. အခ်ိဳ႕ေသာပုဂၢိဳလ္ၾကီးမ်ားက အစၥလာမ္ဘာသာဝင္တို႔အေပၚ ဆန္႔က်င္ခြဲျခားၿပီး အစၥလာမ္ဘာသာဝင္မ်ားနဲ႔ စီးပြားေရးအရ၊ လူမွဳေရးအရ အဆက္အဆံမလုပ္ဖို႔ ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္း ေဟာေျပာေနတဲ့တရားပြဲေတြ၊ တရားေခြေတြ အလြယ္တကူျပန္႔ႏွံ႔ေနေပမဲ့ ဒီကိစၥနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး တာဝန္ရွိသူေတြက အေရးယူမွဳ အားနည္းေနတာကို ေတြ႔ျမင္ေနရပါတယ္။ ဒီလိုအေရးယူမွဳအားနည္းေနတာကို ျပည္တြင္းမီဒီယာေတြကလည္း ေဖၚထုတ္၊ ေဝဖန္ေရးသားဖို႔ လက္ေရွာင္ေနတာကိုလည္းေတြ႔ရပါတယ္။ အမွန္တကယ္မွာေတာ့ Hate speech အေပၚအေျခခံၿပီးျဖစ္ေပၚလာေနတဲ့ ပဋိပကၡေတြဟာ အေရးအခင္းျဖစ္ေနတဲ့ေဒသရွိျပည္သူမ်ားအၾကားသာမက မီဒီယာမ်ားအထိပါကူးစက္လာတာကိုေတြ႔ရပါတယ္။ ျပည္တြင္းမီဒီယာမ်ားအေနနဲ႔ အၾကမ္းဖက္မွဳ၊ လွံဳ႕ေဆာ္မွဳေတြနဲ႔ ျပည္သူလူထုအၾကားမွာျမင့္တက္လာေနတဲ့ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရးမုန္းတီးစိတ္ေတြကို ေထာက္ျပေဝဖန္ဖို႔အားနည္းခဲ့ေပမဲ့  တိုင္း(TIME) မဂၢဇင္းရဲ့ မ်က္ႏွာဖံုးေဆာင္းပါးပါရွိလာခ်ိန္မွာေတာ့ လွဳပ္လွဳပ္ရွားရွား ျပန္လည္တံု႔ျပန္ေဝဖန္ခဲ့ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ Freedom of speech လို႔ေခၚတဲ့ လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္ကို အကာအကြယ္ယူၿပီး Hate speech ကိုေရွ႕တန္းတင္လာမွဳေတြလည္းရွိလာပါတယ္။ အမွန္တကယ္မွာေတာ့ Freedom of speech နဲ႔ Hate speech ဆိုတာ ဆန္႔က်င္ဖက္သေဘာပျဲဖစ္ပါတယ္။ လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္ကို အသံုးခ်၊ အကာအကြယ္ယူၿပီး အမုန္းတရားေပၚေပါက္ေစတဲ့ ေျပာဆို၊ ေဆာင္ရြက္မွဳမ်ားရဲ့ ဦးတည္ရာကို ရွဳျမင္သံုးသပ္ဖို႔ေတာ့ လိုပါလိမ့္မယ္။ လူတစ္ေယာက္ရဲ့ လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္ ဆိုသည္မွာ သူ၏ေျပာဆို၊ ေရးသားျခင္းသည္ သူ႔အတြက္ အက်ိဳးရွိသည္ျဖစ္ေစ၊ အက်ိဳးမရွိသည္ျဖစ္ေစ၊ သူတစ္ပါး၏အက်ိဳးကိုေတာ့ တိုက္ရိုက္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ သြယ္ဝိုက္၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ထိခိုက္ပ်က္စီးျခင္းမျဖစ္ေစရေပ။ အကယ္၍ ထိခိုက္နစ္နာမွဳရွိလာပါက ထိုသူ၏ေျပာဆိုမွဳ၊ ေရးသားမွဳတို႔အတြက္ ထိုသူကသာ တာဝန္ယူရပါမယ္။ မိမိ၏လြတ္လပ္စြာေျပာဆို ေရးသားခြင့္ကို မိမိနားလည္သလို သူတစ္ပါး၏အခြင့္အေရးကိုလည္း သတိျပဳရပါမယ္။

လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္သည္ တစ္ဦးခ်င္းပုဂၢလဆိုင္ရာ အေျပာအဆိုနဲ႔  အမ်ားျပည္သူနဲ႔သက္ဆိုင္ေသာအေျပာအဆို ဆိုၿပီး (၂)မ်ိဳးရွိပါတယ္။ ဒီအခ်က္ကို ခုခံကာကြယ္ခြင့္ရွိေသာအေျပာအဆို နဲ႔ ခုခံကာကြယ္၍မရေသာအေျပာအဆို ဆိုၿပီးေတာ့လည္း သံုးႏွံဳးၾကပါတယ္။ အမ်ားျပည္သူနဲ႔သက္ဆိုင္ေသာအေျပာအဆိုကိစၥမွာ ခုခံကာကြယ္ပိုင္ခြင့္ရွိေသာအေျပာအဆို ( Protected speech) သည္ နိုင္ငံေရးရာ၊ သေဘာတရားေရးရာ၊ ပုဂၢိဳလ္ေရးအျပဳသေဘာေဆာင္မွဳ၊ အထိမ္းအမွတ္ဆိုင္ရာ၊ ေရာင္းဝယ္ေရးဆိုင္ရာ စကားမ်ိဳးအျဖစ္သတ္မွတ္ထားပါတယ္။

ခုခံကာကြယ္၍မရေသာအေျပာအဆို (Unprotected speech) ဆိုသည္မွာ အမွန္တကယ္ၿခိမ္းေျခာက္မွဳမ်ား၊ အေၾကာင္းမဲ့ေျပာဆိုတိုက္ခိုက္မွဳမ်ား၊ ရိုင္းစိုင္းၾကမ္းတမ္းေသာေဝါဟာရအသံုးမ်ား၊ ရန္ၿငွိဳးမုန္းတီးမွဳအေပၚေျပာဆိုမွဳမ်ား ကိုရည္ညႊန္းပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တစ္ခ်ိဳ႕ေသာေျပာဆိုမွဳမ်ားဟာ လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္ရွိသည္မွန္ေသာ္လည္း၊ ဥပမာ စာအမွတ္အသားနဲ႔ျဖစ္ေစ၊ ကိုယ္ႏွဳတ္အားျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ အသေရဖ်က္လွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ လူသိထင္ရွားေသာပုဂၢိဳလ္မ်ား၊ လူထုေခါင္းေဆာင္မ်ားကို မုန္းတီးစိတ္နဲ႔ ပုတ္ခတ္ေျပာဆိုေနမွဳမ်ားဟာ ျပႆနာတစ္စံုတစ္ရာျဖစ္ေပၚခဲ့ပါက ကာကြယ္ခုခံဖို႔ မလြယ္ကူပါ။ ဆိုလိုတာကေတာ့ လူတစ္ေယာက္ဟာ လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖၚေျပာဆိုခြင့္ရွိသည္ဆိုျငားလည္း ပုဂၢိဳလ္ေရးအရ ခိုင္လံုေသာအေၾကာင္းယုတၱိနဲ႔ သေဘာရိုးမရွိပဲ အျခားသူတစ္ဦးကိုျဖစ္ေစ၊ အစုအဖြဲ႔ အသင္းအပင္းကိုျဖစ္ေစ၊ ေျပာဆိုေရးသားျခင္းဟာ အသေရဖ်က္ျခင္းျဖစ္လို Hate speech လည္းျဖစ္သြားပါလိမ့္မယ္။ လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္ (Freedom of speech) က မိမိယံုၾကည္ရာအေတြးအေခၚ၊ ယူဆခ်က္ စတာေတြကို အခ်ဳပ္အေႏွာင္မဲ့ ထုတ္ေဖၚခြင့္ရွိသည္မွန္ေသာ္လည္း ထိုအျပဳအမူ၊ ထိုအေျပာအဆိုေၾကာင့္ တစ္ခါတစ္ရံ အမ်ားျပည္သူရဲ့ အက်ိဳးပ်က္စီးေစမွဳကို ထိခိုက္က်ဴးလြန္ရာေရာက္ေနတတ္ေၾကာင္း သတိျပဳရပါမယ္။

လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္ကို အကာအကြယ္ယူၿပီး ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိနဲ႔ နိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ ဘာသာေရး၊ လူမွဳေရး၊ အစရွိတာေတြကို မတည္မၿငိမ္ျဖစ္ေရန္ ဖန္တီးေနမွဳမ်ားေၾကာင့္ အမွိဳက္စၿပီး ျပာႆာဒ္မီးေလာင္သလို ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ အမွဳအခင္းေတြ၊ ပဋိပကၡေတြ၊ အၾကမ္းဖက္မွဳေတြ အမ်ားအျပားျဖစ္လာေနသလို တစ္ဖက္မွာလည္း ဘာသာေရးကိုတမင္ေစာ္ကားျခင္း ( Blasphemy)၊ လွံဳ႕ေဆာ္ျခင္း (Incitements)၊ လူမ်ိဳးေရးမုန္းတီးျခင္း (Racial hatred)၊ ပူးေပါင္းႀကံစည္ျခင္း (Conspiracy)၊ စတာေတြ ျဖစ္ေပၚေနပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ျပည္သူလူထုဟာ “ လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္ႏွင့္ တူေသာအရာမရွိ” ဆိုတဲ့ စကားမ်ိဳးကို က်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ ဝံ့ဝံ့ၾကြားၾကြား ေျပာဆိုနိုင္ဖို႔ လူအခ်င္းခ်င္းမုန္းတီးေစတဲ့ Hate speech အမုန္းစကားေတြကို ေမာင္းထုတ္၊ ဖယ္ရွားပစ္ဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။ တစ္နည္းဆိုရရင္ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး ခြဲျခားဆက္ဆံဖို႔ ေျပာဆိုလုပ္ကိုင္မွဳေတြကို လက္ခံေပးေနတဲ့နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံဟာ ကိုယ့္နိုင္ငံပ်က္စီးဖို႔အေရး အုတ္ျမစ္ခ်ေပးေနျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။

 

Hate speech ကိုတားဆီးေနေသာ ကုရ္အာန္ အာယသ္ေတာ္ အခ်ိဳ႕

 

အို…အီမာန္သက္ဝင္ယံုၾကည္သူအေပါင္းတို႔၊ အကယ္၍ စာရိတၱေဖာက္ျပန္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္က အသင္တို႔ထံ တစ္စံုတစ္ရာေသာသတင္းတစ္ရပ္ကို ယူေဆာင္လာခဲ့သည္ရွိေသာ္ အသင္တို႔သည္ အသိမဲ့စြာျဖင့္ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးကို အႏၱရာယ္မျပဳမိၾကေစရန္ ယင္းသတင္းမွန္၏၊ မမွန္၏ကို စူးစမ္း၊ စစ္ေဆးၾကပါေလ။ သို႔မဟုတ္လွ်င္ သင္တို႕သည္ မိမိတို႔ျပဳလုပ္မိခဲ့ၾကေသာ လုပ္ရပ္ေၾကာင့္ ေၾကကြဲရေပလိမ့္မည္။    ( ကုရ္အာန္- ၄၉ း ၆)

 

အို…အီမာန္သက္ဝင္ယံုၾကည္သူအေပါင္းတို႕၊ အမ်ိဳးသားမ်ားသည္ အျခားအမ်ိဳးသားမ်ားအား သေရာ္ေလွာင္ေျပာင္ျခင္းမျပဳရ။ သေရာ္ေလွာင္ေျပာင္ျခင္းျပဳခံရေသာ အမ်ိဳးသားသည္ သေရာ္ေလွာင္ေျပာင္သူအမ်ိဳးသားထက္ သာလြန္ေကာင္းမြန္သူမ်ားျဖစ္တန္ရာ၏။ အလားတူ အမ်ိဳးသမီးမ်ားသည္လည္း အျခားအမ်ိဳးသမီးမ်ားအား သေရာ္ေလွာင္ေျပာင္ျခင္းမျပဳရ။ သေရာ္ေလွာင္ေျပာင္ျခင္းျပဳခံရေသာ အမ်ိဳးသမီးသည္ သေရာ္ေလွာင္ေျပာင္သူအမ်ိဳးသမီးထက္ သာလြန္ေကာင္းမြန္သူမ်ားျဖစ္တန္ရာ၏။

ထို႔ျပင္ အသင္တို႔သည္မိမိတို႔အခ်င္းခ်င္းတစ္ဦးကိုတစ္ဦး ျငဴစူေစာင္းေျမာင္း ကဲ့ရဲ့ျပစ္တင္ျခင္းလည္းမျပဳၾကေလႏွင့္။ သေရာ္ေလွာင္ေျပာင္ေသာ အမည္နာမမ်ားကိုလည္း အခ်င္းခ်င္း ေခၚဆိုျခင္းမျပဳေလႏွင့္။…(ကုရ္အာန္- ၄၉ း ၁၁)

 

အို…အီမာန္သက္ဝင္ယံုၾကည္သူအေပါင္းတို႔၊ အသင္တို႔သည္ မ်ားစြာေသာ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ားမွ ၾကဥ္ေရွာင္ၾကပါေလ။ အမွန္စင္စစ္ အခ်ိဳ႕ေသာထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ားမွာ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးကို ပ်က္ျပားေစ၏။ ထို႔ျပင္ သင္တို႔သည္ သူတစ္ပါး၏အားနည္းခ်က္၊ ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္မ်ားကို ေထာက္လွမ္းစူးစမ္းျခင္း မျပဳၾကေလႏွင့္။ တစ္ဦး၏ေနာက္ကြယ္၌ တစ္ဦး၏မေကာင္းသတင္းကို မေျပာရေပ။……(ကုရ္အာန္- ၄၉ း ၁၂)