အစၥလာမ့္ ရွရီအာဟ္ အပိုင္း (၂)

အစၥလာမ့္ ရွရီအာဟ္

အပိုင္း(၂)

မုဖ္သီ ဦးစန္းေအာင္ (B.Sc)

          အခုလိုျမင့္ျမတ္လွတဲ့ ေယာင္မြလ္ဂ်ဳမုအာေန႔မွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကုိ ေအဗါဒသ္ျပဳရန္ ၾကြေရာက္လာ ၾကတဲ့ ဂ်မာအသ္သားမ်ားခင္ဗ်ား-

 `အတ္စၥလားမုအလိုင္းကြန္းမ္  ၀ရဟ္မသြလ္လားဟိ ၀ဘရကာသုဟု´

           ဒီကေန႔ (၁၀-၁-၂၀၁၄)မွာ က်ေနာ္တင္ျပမယ့္ေခါင္းစဥ္ကေတာ့ `အစၥလာမ့္ရွရီအာဟ္´ အပိုင္း(၂)ျဖစ္ပါ တယ္။ ဒီလိုတင္ျပရာမွာ ေရွးဦးစြာ က်ေနာ္ နိဒါန္းပိုင္းမွာ ရြတ္ဖတ္သြားတဲ့ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္(၄၇း၂၄)ကုိ ဦးစြာ ရွင္းလင္းပါရေစ။

          “ သို႔ျဖစ္ရာ သူတိုိ႔သည္ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ကုိ အဘယ္ေၾကာင့္ ေစ့ေစ့စပ္စပ္၊ အျပန္ျပန္အလွန္လွန္ စဥ္းစား၊ သံုးသပ္မႈ မျပဳၾကေလသနည္း။ သုိ႔တည္းမဟုတ္ သူတို႔၏ႏွလံုးသားမ်ားအေပၚတြင္ ေသာ့ခေလာက္မ်ား အထပ္ထပ္ ခတ္ႏွိပ္ထားပါေလသေလာ။ ”   (ကုရ္အာန္ – ၄၇း၂၄)

          အမွန္တကယ္ေတာ့ ဒီအာယသ္ေတာ္ဟာ အထူးသျဖင့္ မြတ္ဆလင္မ္လူ႔အဖဲြ႕အစည္းကုိ အလႅာဟ္အရွင္ ျမတ္က ေမးခြန္းထုတ္ထားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေမးခြန္းကုိေျဖဆိုဖို႔ မြတ္ဆလင္မ္တစ္ဦးခ်င္းဆီမွသည္ မြတ္ဆလင္မ္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္လံုးမွာ တာ၀န္ရွိပါတယ္။ ဒီလိုေမးခြန္းဆုိင္ရာ အာယသ္ကုိသံုးသပ္ျခင္းအားျဖင့္ အလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္က လူသားေတြကုိ အထူးသျဖင့္ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ကုိ သက္၀င္ယံုၾကည္သူေတြကုိ စဥ္းစားေစခ်င္ တယ္။ ေတြးေခၚသံုးသပ္ေစခ်င္တယ္ဆိုတာ အင္မတန္မွ ထင္ရွားပါတယ္။ အစၥလာမ္က Blind Faith ကုိ လက္မခံ ပါဘူး။

          အျခားတစ္ဖက္က ၾကည့္မယ္ဆုိရင္လည္း ဒီအာယသ္ရဲ႕ရည္ညႊန္းခ်က္က က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္မွာ ပါရွိတဲ့အေၾကာင္းအရာေတြ၊ ျဖစ္စဥ္ေတြ၊ ေဖာ္ျပခ်က္ေတြ၊ ပညာရပ္ေတြ၊ ဥပေဒေတြ၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြ၊ လမ္း ညႊန္ခ်က္ အစရွိသည္တို႔ဟာ လူသားေတြအတြက္ေတာ့ စဥ္းစားထုတ္ႏႈတ္အေျဖရွာဖို႔ အမ်ားႀကီးက်န္ရွိေနပါေသး တယ္ဆိုတာကုိ ရည္ညႊန္းေဖာ္ျပေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကမာၻ႕ေနာက္ဆံုးေန႔ (ကိယာမသ္)ေန႔ထိတိုင္ ဒီက်မ္းျမတ္ ကုရ္အာန္က လူသားေတြကို ဦးေဆာင္လမ္းညႊန္သြားမယ္လို႔ ရည္ညႊန္းဆိုလိုေနျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒါက ဘာကုိ ဆို လိုခ်င္တာလဲဆိုေတာ့ လူသားေတြဟာ လူ႔သက္တမ္းရွိေနသမွ် က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္အေပၚမွာ အၿမဲတမ္း ဆန္းသစ္ ေတြးေခၚေနရမယ္လို႔ ေျပာေနျခင္းပဲျဖစ္တယ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ရဲ႕ စတင္က်ေရာက္ခ်ိန္ကစၿပီး တည္ရွိေနတဲ့ မူရင္းအရဗီစာသားသာလွ်င္ မေျပာင္းမလဲ တည္ရွိေနၿပီး က်န္တဲ့အပိုင္းေတြျဖစ္တဲ့ ဘာသာျပန္ဆိုမႈအပိုင္းေတြ၊ အက်ယ္ဖြင့္ဆိုမႈအပိုင္းေတြ၊ ထုတ္ႏႈတ္သံုးစဲြမႈအပိုင္းမွာ ေခတ္စံနစ္နဲ႔အညီ တိုးတက္ေျပာင္းလဲ ဆန္းသစ္ေနရမယ္ လို႔ ရည္ညႊန္းေနျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။

          ဒါေပမဲ့ ခက္တာက မြတ္ဆလင္မ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၀င္တစ္ခ်ိဳ႕ဟာ ဒီအေနအထားကုိ သေဘာမေပါက္တဲ့ အျပင္ ဒီလိုဆန္းသစ္တဲ့အေတြးအေခၚေတြနဲ႔ ကုရ္အာန္အပါအ၀င္ ဘာသာေရးဆိုင္ရာကိစၥေတြကုိ ေလ့လာေျဖရွင္း တဲ့အခါမွာ `ဗိဒ္အသ္´ဆိုၿပီး ဆန္႔က်င္႐ႈတ္ခ်လ်က္ရွိတာကုိ ေတြ႔ရပါတယ္။ မစဥ္းစားရဘူး။ မေတြးေခၚရဘူး။ မဆန္းသစ္ရဘူး။ ေရွးက ေျပာခဲ့တဲ့ပညာရွင္ႀကီးေတြေျပာတဲ့အတုိင္း ပံုစံမပ်က္၊ တစ္ေသြမတိမ္း၊ တစ္ထစ္ခ်၊ ေလွနံ ဓါးထစ္ မွတ္သားနာယူရမယ္။ ဒီလိုသာ လက္မခံဘူးဆိုရင္ သာသနာ့ေဘာင္အျပင္ကုိေရာက္သြားမယ္။ ကာဖိရ္ျဖစ္ သြားမယ္။ ေသျခင္းဆိုးနဲ႔ေသသြားမယ္ အစရွိသျဖင့္ ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ အမိ္န္႔အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ကန္႔သတ္ပိတ္ပင္ၾကပါတယ္။ နဂိုကမွ ေတြးေခၚျခင္း၊ စဥ္းစားဆင္ျခင္ျခင္းကုိေၾကာက္ေနတဲ့ အခ်ိဳ႕ေသာလူတန္းစားေတြအတြက္ေတာ့ ဒီလိုကန္႔ သတ္ပိတ္ပင္ျခင္းကုိ အေကာင္းျမင္လာပါတယ္။ အခ်ိဳ႕ကေတာ့ ဒီလိုပိတ္ပင္တားဆီးျခင္းကို မလိုလားအပ္တဲ့ တားဆီးမွဳလို႔ျမင္လာပါတယ္။ ဒီေနရာမွာတင္ပဲ မြတ္ဆလင္မ္လူ႔အဖြဲ႔အ စည္းအတြင္းမွာ လူအုပ္စု(၂)ရပ္ ကဲြထြက္လာပါေတာ့တယ္။

          က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္အရပဲျဖစ္ေစ၊ အျခားဘာသာေရးဆိုင္ရာ ႐ႈေထာင့္တစ္ရပ္အရပဲျဖစ္ေစ၊ စဥ္းစားသံုး သပ္၊ ေတြးေခၚဆန္းသစ္ျခင္းနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဥပမာတစ္ရပ္ကုိ သံုးသပ္တင္ျပပါရေစ။ အရဗီလို `ဗရ္က္´  ဆိုတဲ့ စကားလံုးတစ္လံုးရွိပါတယ္။ ဒီစကားလံုးဟာ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္(၂း၂၀)မွာလည္း ပါရွိပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕အဓိပၸါယ္က Lightning `လွ်ပ္စီးလက္ျခင္း´လို႔ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိန္တုန္းကေတာ့ ဒီစကားလံုးကုိ ေရွးပညာရွင္ေတြက အဓိပၸါယ္ရွင္းျပတဲ့အခါမွာ လူေတြ အလြယ္တကူနားလည္ႏိုင္ေအာင္ မိမိပတ္၀န္းက်င္မွာရွိတဲ့အရာေတြကုိ ခိုင္းႏႈိင္း တင္ျပေလ့ရွိပါတယ္။ ဒီ `ဗရ္က္´ဆိုတဲ့ လွ်ပ္စီးလက္ျခင္းဆိုတာက အလြန္မတန္ လွ်င္ျမန္တဲ့ႏႈံးနဲ႔သြားတာျဖစ္ တယ္။ တမန္ေတာ္ျမတ္က `ေမ့အ္ရာဂ်္´ခရီးစဥ္ကုိ ၾကြျမန္းတဲ့အခါမွာ `ဗရ္က္´အားျဖင့္သြားတယ္လို႔ ေရွးက်မ္း ေတြမွာ ေဖာ္ျပထားတယ္။

          တစ္နည္းအားျဖင့္ `ဗရ္က္´ကုိ `ဗိုရာက္´လို႔ အမ်ားကေခၚၾကတယ္။ အဲဒီေတာ့ လူေတြက ပညာရွင္ႀကီး ေတြကုိ `ဗိုရာက္´ဆိုတာ ဘာလဲလို႔ေမးၾကတယ္။ ပညာရွင္ႀကီးေတြကလည္း သိပၸံပညာ မတိုးတက္ေသးတဲ့ အဲဒီ ေခတ္အခါမွာ `ဗိုရာက္´ဆိုတာ အင္မတန္လ်င္ျမန္တဲ့သေဘာကုိေျပာခ်င္ေတာ့ သူတို႔ပတ္၀န္းက်င္မွာရွိတဲ့ အေျပး ျမန္တဲ့ ျမင္းသတၱ၀ါကုိ ကုိယ္စားျပဳၿပီး `ဗိုရာက္´ဆိုတာ ျမင္းသတၱ၀ါလို႔ေျပာၾကတယ္။ ပုိၿပီးလ်င္ျမန္တဲ့သေဘာ၊ မိုးေပၚကုိလည္း ပ်ံတက္ႏုိင္တဲ့သေဘာကုိ ျပခ်င္ေတာ့ ျမင္းကုိအေတာင္ပံ တပ္ေပးလိုက္တယ္။ အဲဒီေတာ့ `ဗရ္က္´ လို႔ေခၚတဲ့ `ဗုိရာက္´ကုိ ေရွးေခတ္ပညာရွင္ေတြက သူတို႔ေခတ္အခါနဲ႔အညီ `ျမင္းပ်ံႀကီး´တစ္ေကာင္အျဖစ္ သ႐ုပ္ ေဖာ္ေပးလိုက္ပါတယ္။ ပန္းခ်ီဆရာေတြကလည္း ျမင္းေခါင္းကုိျဖဳတ္ၿပီး မိန္းမေခါင္းတစ္ခု ဖန္တီးေရးဆြဲေပးလုိက္ပါ တယ္။ အဲဒီေတာ့ တမန္ေတာ္ျမတ္က ကမာၻေပၚကေနၿပီး `ေမ့အ္ရာဂ်္´ခရီးစဥ္ (ေကာင္းကင္ခရီးစဥ္)ကုိသြားေတာ့ ဒီျမင္းပ်ံမႀကီးကုိ စီးသြားတယ္ေပါ့ဗ်ာ။ ဒါကေတာ့ `ဗရ္က္´ဆိုတဲ့ အရဗီေ၀ါဟာရကုိ ေရွးပညာရွင္ေတြက သူတို႔ေခတ္ သူတို႔အခါမွာ လူေတြကုိ သူတို႔နားလည္သလိုရွင္းျပတာေပါ့ဗ်ာ။

          ဒါေပမဲ့ အင္မတန္မွႀကီးက်ယ္လွတဲ့ တမန္ေတာ္ျမတ္ႀကီးရဲ႕ `ေမ့အ္ရာဂ်္´သေဘာကုိ `ဗရ္က္´ ေခၚ `ဗိုရာက္´ဆိုတဲ့ ျမင္းပ်ံမတစ္ေကာင္နဲ႔ရွင္းျပတာကေတာ့ အခုလုိသိပၸံပညာတိုးတက္လာတဲ့ေခတ္မွာ ယုတၱိမတန္ ေတာ့ပါဘူး။ အခုအခ်ိန္မွာ ကုရ္အာန္မွာေဖာ္ျပထားတဲ့ `ဗရ္က္´ရဲ႕သေဘာကုိ အေတာ္ေလး တိတိက်က် ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုႏိုင္ပါၿပီ။ အလင္းရဲ႕အျမန္ႏႈန္းကုိ တြက္ခ်က္လို႔ရပါၿပီ။ အလင္းႏွစ္နဲ႔ အင္မတန္မွေ၀းလံလွတဲ့ အကြာအေ၀းေတြကုိ တိုင္းထြာႏိုင္ပါၿပီ။ ဒါေတြဟာ တိုးတက္လာတဲ့၊ ဆန္းသစ္လာတဲ့ ပညာရပ္ေတြပါ။ အေတြးအ ေခၚေတြပါ။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ကုိ ဖြင့္ဆိုတဲ့ေနရာမွာ ဒီလိုဆန္းသစ္လာတဲ့ ပညာရပ္ေတြ၊ အေတြးအေခၚေတြကုိ ဖယ္ထုတ္ၿပီး၊ `ဗီဒ္အသ္´ဆိုၿပီး ေက်ာခိုင္းစဥ္းစားလို႔မရေတာ့ပါဘူး။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္မွာ စဥ္းစားဖို႔၊ ေတြးေခၚဖို႔၊ ဆန္းသစ္ဖုိ႔ ျပထားတဲ့အာယသ္ေတြအမ်ားႀကီးပါ။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္မွာ မစဥ္းစားရဘူး။ မေတြးေခၚရဘူး။ မဆန္း သစ္ရဘူးလို႔ ျပဌာန္းထားတဲ့အာယသ္ေတြ ရွိရင္ထုတ္ျပပါ။

          ဒီေန႔ ခြတၱဗါဟ္မွာ က်ေနာ္အမွန္တကယ္တင္ျပမွာက `အစၥလာမ့္ရွရီအာဟ္´အေၾကာင္းပါ။ ဒါေပမဲ့ စဥ္းစား၊ ေတြးေခၚမႈအေၾကာင္းကုိ က်ေနာ့္အေနနဲ႔ အဓိကထားၿပီး တင္ျပေနရျခင္းဟာ အစၥလာမ့္ဥပေဒ၊ `အစၥလာမ့္ ရွရီအာဟ္´ရဲ႕ အဓိကပင္မေဒါက္တိုင္ဟာ စဥ္းစားေတြးေခၚျခင္းအေပၚမွာ အေျချပဳထားလို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ အားလံုး သိရွိထားၿပီးတဲ့အတုိင္း `အစၥလာမ့္ရွရီအာဟ္´ဆိုရင္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ဆန္႔က်င္ၾကပါတယ္။ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုထဲကုိ `အစၥလာမ္ရွရီအာဟ္´၀င္ေရာက္ေနရာယူလာမယ့္အေရးကုိ လူေတြက အေတာ္ ေၾကာက္လန္႔ၾကပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ။ ဘာျဖစ္လို႔လဲ။ အစၥလာမ့္ရွရီအာဟ္ဆိုတာ တကယ္ပဲမေကာင္းလို႔လား။ လူတြကုိ အႏၱရာယ္ေပးႏိုင္လို႔လား။ အမွန္တကယ္မွာေတာ့ အစၥလာမ့္ရွရီအာဟ္ဆိုတာ အင္မတန္မွ တရားမွ်တပါ တယ္။ ဒါေပမဲ့ လူေတြရဲ႕အသံုးခ်မႈ မွားယြင္းတဲ့အေပၚမွာ ပံုပ်က္ပန္းပ်က္ျဖစ္သြားတဲ့အပိုင္းေတြ အမ်ားႀကီးရွိေနလို႔ ပါ။ ဥပမာေပါ့ဗ်ာ။ သူခိုးကုိ လက္ျဖတ္လိုက္တာတုိ႔၊ ကုိယ္နဲ႔တစ္သက္လံုး ေပါင္းလာတဲ့မိန္းမကုိ ပါးစပ္က သံုးႀကိမ္ `တြလားက္´ေပးလိုက္႐ံုနဲ႔ ကြာရွင္းျပတ္စဲမႈျဖစ္သြားတာတို႔ ဆိုတာေတြက လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းမွာ ဘယ္လုိမွ လက္မခံႏိုင္တဲ့ကိစၥေတြပါ။ သုိ႔ေသာ္ျငားလည္း ဒီလိုကိစၥမ်ိဳးေတြက ` အစၥလာမ့္ရွရီအာဟ္´ဆိုတဲ့ေခါင္းစြပ္စြပ္ၿပီး မြတ္ဆလင္မ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲမွာ ခိုင္ခိုင္မာမာေနရာယူထားတာကုိ ၀မ္းနည္းစြာေတြ႕ျမင္ေနရပါတယ္။

          အဲဒီေတာ့ ဒီေန႔ `အစၥလာမ့္ရွရီအာဟ္´အပိုင္း(၂) ခြတၱဗါဟ္မွာ က်ေနာ္အဓိကတင္ျပလိုတဲ့အခ်က္၊ သတင္းစကားကေတာ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္ဟာ အစၥလာမ့္ရွရီအာဟ္၊ အစၥလာမ့္ဥပေဒကုိ အမွန္တကယ္ အသံုးျပဳခ်င္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ ပိတ္ဆို႔ျခင္းခံထားရတဲ့ `အိဂ်္ေတဟာဒ္´တံခါးကုိ ျပန္ဖြင့္ရပါလိမ့္မယ္။ က်ေနာ္ နားလည္သေလာက္ေတာ့ ` အိဂ်္ေတဟာဒ္´သေဘာမပါရွိဘဲ အစၥလာမ့္ဥပေဒကုိ သံုးဖို႔ဆိုတာမျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ အစၥလာမ့္ဥပေဒျဖစ္ေစ၊ ဘယ္ဥပေဒျဖစ္ေစ၊ ေတြးေတာဆင္ျခင္သံုးသပ္မႈအေပၚ အေျခခံ ထားလို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ` အိဂ်္ေတဟာဒ္´ရဲ႕အေျခခံသေဘာကလည္း ဘက္မလိုက္ဘဲ မွန္မွန္ကန္ကန္ ေတြးေတာ ဆင္ျခင္သံုးသပ္မႈအေပၚ အေျခခံထားပါတယ္။ မ်ားစြာေသာ ေစာဒကေတြအေပၚမွာ လက္ခံစဥ္းစားသံုးသပ္တဲ့ သေဘာ ပါရွိပါတယ္။

          ဒီေနရာမွာ က်ေနာ့္အေနနဲ႔ ` အိဂ်္ေတဟာဒ္´ရဲ႕အဓိပၸါယ္သတ္မွတ္ခ်က္ကုိ တင္ျပပါရေစ။

အိဂ်္ေတဟာဒ္      =    Independent judgment in a legal or theological question, based on the                               interpretation and application of the Quran (as opposed to taqlid)

          ( ဥပေဒဆိုင္ရာေမးခြန္း (သုိ႔မဟုတ္) ဘာသာေရးဆိုင္ရာ ေမးခြန္းတစ္ရပ္၊ ျပသနာတစ္ရပ္ကုိ က်မ္းေတာ္ ျမတ္ကုရ္အာန္၏ ဘာသာျပန္ဆုိခ်က္ႏွင့္ ရည္ညႊန္းဖြင့္ဆုိခ်က္တို႔အေပၚ အေျချပဳ၍ လြတ္လပ္က်ယ္ျပန္႔စြာ ေတြးေတာဆံုးျဖတ္ျခင္း။ `မဇ္ဟာဗ္´ေက်ာင္းေတာ္၀ါဒတစ္ခုခု၏ ပံုေသဆံုးျဖတ္ခ်က္ကုိ မလိုက္နာျခင္း )      

          ဆိုလိုတာကေတာ့ `အိဂ်္ေတဟာဒ္´ဆိုတဲ့သေဘာဟာ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ ျပသနာတစ္ရပ္ကုိ၊ ေမးခြန္း တစ္ရပ္ကုိ ေလွနံဓါးထစ္မယူဆဘဲ Statement လို႔ေခၚတဲ့ ထြက္ဆိုေျပာၾကားခ်က္ဆိုင္ရာျဖစ္စဥ္နဲ႔ Argumentation လို႔ေခၚတဲ့ က်ိဳးေၾကာင္းေဖာ္ျပ၍ ေတြးေခၚဆင္ျခင္ၿပီး ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္ေတြအေပၚမွာ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္နဲ႔ ခ်ိန္ထိုးဆံုးျဖတ္ ျခင္းဆိုတဲ့သေဘာပါပဲ။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ (၆း၆၇)မွာ ဒီလိုျပဆိုထားပါတယ္။

          “ သတင္းစကားတိုင္းအတြက္ (အတည္ျပဳႏုိင္ရန္) သီးျခားကန္႔သတ္ထားေသာ အခ်ိန္တစ္ရပ္စီရွိသည္။ သင္ တို႔သည္ မၾကာျမင့္မီမွာပင္ ယင္းသတင္းစကား၏ (အနက္သေဘာ)ကုိ သိျမင္လာၾကလိမ့္မည္ ”   (ကုရ္အာန္ – ၆း၆၇)

          အထက္ပါအာယသ္အရဆိုရင္ ကုရ္အာန္ဟာ အင္မတန္မွ ႀကီးက်ယ္ျမင့္ျမတ္လွတဲ့ သတင္းစကားေပါင္း ခ်ဳပ္ႀကီးပါ။ ဒီကုရ္အာန္ရဲ႕သတင္းစကားတစ္ခုခ်င္းကုိ နားလည္သေဘာေပါက္ဖို႔ အခ်ိန္ကာလတစ္ရပ္ လိုအပ္ ေၾကာင္းကုိ ရည္ညႊန္းေနပါတယ္။ ဟုတ္ပါတယ္။ အခ်ိဳ႕ကုရ္အာန္အာယသ္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ေခတ္တစ္ ေခတ္၊ စံနစ္တစ္ခုကုိေရာက္မွ သေဘာေပါက္၊ နားလည္သြားတဲ့သေဘာရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ က ကုရ္အာန္ (၄၇း၂၄)မွာ “ မင္းတို႔ ဘာလို႔ အျပန္ျပန္အလွန္လွန္ စဥ္းစားသံုးသပ္မႈ မျပဳၾကေလသလဲ။ မင္းတို႔ရဲ႕ ႏွလံုးသားေတြကုိ ေသာ့ေတြ အထပ္ထပ္ခတ္ထားသလား ”  လို႔ ေမးခြန္းထုတ္ထားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

          အထက္မွာ က်ေနာ္တင္ျပခဲ့တဲ့အတုိင္း `အိဂ်္ေတဟာဒ္´ရဲ႕သေဘာဟာ ေလွနံဓါးထစ္၊ တရားေသမဆန္ ဘဲ အၿမဲတမ္း အျပန္ျပန္အလွန္လွန္ သံုးသပ္စဥ္းစား ဆန္းသစ္ေနဖို႔လုိအပ္ပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ က်ေနာ္တို႔ `ဆြလားသ္´တည္ေဆာက္တဲ့ေနရာမွာ ခရီးသြားေနသူတစ္ဦးအတြက္ `ကဆြရ္´ဆိုၿပီး ဆြလားသ္ကုိေလွ်ာ့ၿပီး ေဆာင္ရြက္ခြင့္ကုိ သတ္မွတ္ျပဌာန္းခဲ့ပါတယ္။ ခရီးသြားတယ္ဆိုတဲ့အပိုင္းမွာ ခရီးကို အကြာအေ၀းဘယ္ေလာက္ သတ္မွတ္သလဲဆိုတဲ့ ေမးခြန္းအေပၚမွာ ခရီးမိုင္(၅၀)အကြာအေ၀းကုိသြားရင္ ခရီးသြားတယ္လုိ႔ သတ္မွတ္ခဲ့ပါ တယ္။ ဒီသတ္မွတ္ခ်က္ဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း (၁၀၀၀)ေက်ာ္က သတ္မွတ္ခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း (၁၀၀၀)ေက်ာ္က မိုင္(၅၀)ခရီးကုိ ကုလားအုပ္စီးသြားမယ္ဆုိရင္ (၇)နာရီ (၈)နာရီေလာက္ သြားရပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ မိုင္(၅၀)ခရီးဆိုတာက လူတစ္ေယာက္အတြက္ အင္မတန္မွ ပင္ပန္းႏြမ္းနယ္စရာ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ `ဆြလားသ္´ကုိ `ကဆြရ္´ေလွ်ာ့တာ မွန္ကန္ပါတယ္။

          ဒါေပမဲ့ ဒီကေန႔အခ်ိန္မွာေတာ့ မိုင္(၅၀)ခရီးဆိုတာ (၂)နာရီေလာက္နဲ႔ ခရီးႏွင္ႏုိင္ပါၿပီ။ အင္မတန္မွ သက္ ေတာင့္သက္သာျဖစ္တဲ့ ယာဥ္ေတြနဲ႔  သြားႏုိင္ၿပီျဖစ္လို႔ မိုင္(၅၀)ဆိုတဲ့အကြာအေ၀းဟာ လူကုိ ပင္ပန္းစရာအ ေၾကာင္း မရွိေတာ့ပါဘူး။ ဆြလားသ္ကုိ ေလွ်ာ့ဖို႔ဆိုတာ ခရီးမိုင္အကြာအေ၀းကုိ ျပန္လည္သံုးသပ္ ျပင္ဆင္ဖုိ႔လိုလာ ပါၿပီ။ တစ္ခါ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ (၂၂း၂၇)မွာ ဒီလိုျပဆိုထားပါတယ္။

          “ ထို႔ျပင္ အသင္သည္ လူခပ္သိမ္းတို႔အား ဟဂ်္ျပဳရန္အတြက္ ေၾကညာဖိတ္ေခၚပါေလ။ ထိုေသာအခါ လူတို႔ သည္ အလြန္ေ၀းလံေသာ လမ္းခရီးမ်ားမွ ေျခလ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ က်ံဳလွီပိန္ခ်ဳံးေသာ ကုလားအုပ္အသီးသီးေပၚ စီးနင္း၍လည္းေကာင္း၊ အသင့္ထံသုိ႔ လာေရာက္ၾကေပမည္ ”   (ကုရ္အာန္ – ၂၂း၂၇)

          ဒီအာယသ္ေတာ္အရဆုိလွ်င္ ဟဂ်္သြားရာခရီးစဥ္မွာ ဟာဂ်ီေလာင္းမ်ားဟာ အစီးအနင္းအျဖစ္ ကုလားအုပ္ စီးသြားရမယ့္သေဘာျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီေန႔ ဘယ္သူမွ ကုလားအုပ္မစီးဘဲ ေလယာဥ္ခရီးစဥ္ေတြနဲ႔ သြားေန ပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ ေလယာဥ္စီးၿပီး ဟဂ်္သြားျခင္းဟာ ဒီကုရ္အာန္(၂၂း၂၇)နဲ႔ ကုိက္ညီပါရဲ႕လားဆိုတဲ့ ေမးခြန္းအေပၚ မွာ ေတြးေတာ၊ စဥ္းစား၊ အေျဖထုတ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အမွန္တကယ္ေတာ့ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္က်ေရာက္ခဲ့တဲ့ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း(၁၄၀၀)ေက်ာ္က အစီးအနင္းဆိုလို႔ ကုလားအုပ္ေတြ၊ ျမင္းေတြပဲ ရွိပါတယ္။ အခုေတာ့ အင္မတန္လ်င္ျမန္ၿပီး လူသက္သာလွတဲ့ ေလယာဥ္ေတြေပၚလာပါၿပီ။ ဒီေန႔မွာဘယ္သူမွ ကုလားအုပ္စီးစရာ မလိုေတာ့ပါဘူး။ ဒီလိုတိုးတက္လာတဲ့ေခတ္ႀကီးမွာ ကုရ္အာန္ကရည္ညႊန္းသလို ကုလားအုပ္မစီးပဲ ေလယာဥ္စီးၿပီး ဟဂ်္ခရီးစဥ္သြားျခင္းဟာ ကုရ္အာန္ကို ဆန္႔က်င္ျခင္းမဟုတ္ပဲ ေခတ္မီ ဆန္းသစ္ တိုးတက္လာျခင္းကို အသိအမွတ္ျပဳေနျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္ လို႔တင္ျပရင္း ဒီမွာပဲ `အစၥလာမ့္ရွရီအာဟ္´ အပိုင္း(၂) ကိုရပ္နားပါမယ္။

အစၥလာမ့္ ရွရီအာဟ္

အပိုင္း(၂)

မုဖ္သီ ဦးစန္းေအာင္ (B.Sc)

          အခုလိုျမင့္ျမတ္လွတဲ့ ေယာင္မြလ္ဂ်ဳမုအာေန႔မွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကုိ ေအဗါဒသ္ျပဳရန္ ၾကြေရာက္လာ ၾကတဲ့ ဂ်မာအသ္သားမ်ားခင္ဗ်ား-

 `အတ္စၥလားမုအလိုင္းကြန္းမ္  ၀ရဟ္မသြလ္လားဟိ ၀ဘရကာသုဟု´

           ဒီကေန႔ (၁၀-၁-၂၀၁၄)မွာ က်ေနာ္တင္ျပမယ့္ေခါင္းစဥ္ကေတာ့ `အစၥလာမ့္ရွရီအာဟ္´ အပိုင္း(၂)ျဖစ္ပါ တယ္။ ဒီလိုတင္ျပရာမွာ ေရွးဦးစြာ က်ေနာ္ နိဒါန္းပိုင္းမွာ ရြတ္ဖတ္သြားတဲ့ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္(၄၇း၂၄)ကုိ ဦးစြာ ရွင္းလင္းပါရေစ။

          “ သို႔ျဖစ္ရာ သူတိုိ႔သည္ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ကုိ အဘယ္ေၾကာင့္ ေစ့ေစ့စပ္စပ္၊ အျပန္ျပန္အလွန္လွန္ စဥ္းစား၊ သံုးသပ္မႈ မျပဳၾကေလသနည္း။ သုိ႔တည္းမဟုတ္ သူတို႔၏ႏွလံုးသားမ်ားအေပၚတြင္ ေသာ့ခေလာက္မ်ား အထပ္ထပ္ ခတ္ႏွိပ္ထားပါေလသေလာ။ ”   (ကုရ္အာန္ – ၄၇း၂၄)

          အမွန္တကယ္ေတာ့ ဒီအာယသ္ေတာ္ဟာ အထူးသျဖင့္ မြတ္ဆလင္မ္လူ႔အဖဲြ႕အစည္းကုိ အလႅာဟ္အရွင္ ျမတ္က ေမးခြန္းထုတ္ထားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေမးခြန္းကုိေျဖဆိုဖို႔ မြတ္ဆလင္မ္တစ္ဦးခ်င္းဆီမွသည္ မြတ္ဆလင္မ္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္လံုးမွာ တာ၀န္ရွိပါတယ္။ ဒီလိုေမးခြန္းဆုိင္ရာ အာယသ္ကုိသံုးသပ္ျခင္းအားျဖင့္ အလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္က လူသားေတြကုိ အထူးသျဖင့္ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ကုိ သက္၀င္ယံုၾကည္သူေတြကုိ စဥ္းစားေစခ်င္ တယ္။ ေတြးေခၚသံုးသပ္ေစခ်င္တယ္ဆိုတာ အင္မတန္မွ ထင္ရွားပါတယ္။ အစၥလာမ္က Blind Faith ကုိ လက္မခံ ပါဘူး။

          အျခားတစ္ဖက္က ၾကည့္မယ္ဆုိရင္လည္း ဒီအာယသ္ရဲ႕ရည္ညႊန္းခ်က္က က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္မွာ ပါရွိတဲ့အေၾကာင္းအရာေတြ၊ ျဖစ္စဥ္ေတြ၊ ေဖာ္ျပခ်က္ေတြ၊ ပညာရပ္ေတြ၊ ဥပေဒေတြ၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြ၊ လမ္း ညႊန္ခ်က္ အစရွိသည္တို႔ဟာ လူသားေတြအတြက္ေတာ့ စဥ္းစားထုတ္ႏႈတ္အေျဖရွာဖို႔ အမ်ားႀကီးက်န္ရွိေနပါေသး တယ္ဆိုတာကုိ ရည္ညႊန္းေဖာ္ျပေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကမာၻ႕ေနာက္ဆံုးေန႔ (ကိယာမသ္)ေန႔ထိတိုင္ ဒီက်မ္းျမတ္ ကုရ္အာန္က လူသားေတြကို ဦးေဆာင္လမ္းညႊန္သြားမယ္လို႔ ရည္ညႊန္းဆိုလိုေနျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒါက ဘာကုိ ဆို လိုခ်င္တာလဲဆိုေတာ့ လူသားေတြဟာ လူ႔သက္တမ္းရွိေနသမွ် က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္အေပၚမွာ အၿမဲတမ္း ဆန္းသစ္ ေတြးေခၚေနရမယ္လို႔ ေျပာေနျခင္းပဲျဖစ္တယ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ရဲ႕ စတင္က်ေရာက္ခ်ိန္ကစၿပီး တည္ရွိေနတဲ့ မူရင္းအရဗီစာသားသာလွ်င္ မေျပာင္းမလဲ တည္ရွိေနၿပီး က်န္တဲ့အပိုင္းေတြျဖစ္တဲ့ ဘာသာျပန္ဆိုမႈအပိုင္းေတြ၊ အက်ယ္ဖြင့္ဆိုမႈအပိုင္းေတြ၊ ထုတ္ႏႈတ္သံုးစဲြမႈအပိုင္းမွာ ေခတ္စံနစ္နဲ႔အညီ တိုးတက္ေျပာင္းလဲ ဆန္းသစ္ေနရမယ္ လို႔ ရည္ညႊန္းေနျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။

          ဒါေပမဲ့ ခက္တာက မြတ္ဆလင္မ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၀င္တစ္ခ်ိဳ႕ဟာ ဒီအေနအထားကုိ သေဘာမေပါက္တဲ့ အျပင္ ဒီလိုဆန္းသစ္တဲ့အေတြးအေခၚေတြနဲ႔ ကုရ္အာန္အပါအ၀င္ ဘာသာေရးဆိုင္ရာကိစၥေတြကုိ ေလ့လာေျဖရွင္း တဲ့အခါမွာ `ဗိဒ္အသ္´ဆိုၿပီး ဆန္႔က်င္႐ႈတ္ခ်လ်က္ရွိတာကုိ ေတြ႔ရပါတယ္။ မစဥ္းစားရဘူး။ မေတြးေခၚရဘူး။ မဆန္းသစ္ရဘူး။ ေရွးက ေျပာခဲ့တဲ့ပညာရွင္ႀကီးေတြေျပာတဲ့အတုိင္း ပံုစံမပ်က္၊ တစ္ေသြမတိမ္း၊ တစ္ထစ္ခ်၊ ေလွနံ ဓါးထစ္ မွတ္သားနာယူရမယ္။ ဒီလိုသာ လက္မခံဘူးဆိုရင္ သာသနာ့ေဘာင္အျပင္ကုိေရာက္သြားမယ္။ ကာဖိရ္ျဖစ္ သြားမယ္။ ေသျခင္းဆိုးနဲ႔ေသသြားမယ္ အစရွိသျဖင့္ ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ အမိ္န္႔အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ကန္႔သတ္ပိတ္ပင္ၾကပါတယ္။ နဂိုကမွ ေတြးေခၚျခင္း၊ စဥ္းစားဆင္ျခင္ျခင္းကုိေၾကာက္ေနတဲ့ အခ်ိဳ႕ေသာလူတန္းစားေတြအတြက္ေတာ့ ဒီလိုကန္႔ သတ္ပိတ္ပင္ျခင္းကုိ အေကာင္းျမင္လာပါတယ္။ အခ်ိဳ႕ကေတာ့ ဒီလိုပိတ္ပင္တားဆီးျခင္းကို မလိုလားအပ္တဲ့ တားဆီးမွဳလို႔ျမင္လာပါတယ္။ ဒီေနရာမွာတင္ပဲ မြတ္ဆလင္မ္လူ႔အဖြဲ႔အ စည္းအတြင္းမွာ လူအုပ္စု(၂)ရပ္ ကဲြထြက္လာပါေတာ့တယ္။

          က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္အရပဲျဖစ္ေစ၊ အျခားဘာသာေရးဆိုင္ရာ ႐ႈေထာင့္တစ္ရပ္အရပဲျဖစ္ေစ၊ စဥ္းစားသံုး သပ္၊ ေတြးေခၚဆန္းသစ္ျခင္းနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဥပမာတစ္ရပ္ကုိ သံုးသပ္တင္ျပပါရေစ။ အရဗီလို `ဗရ္က္´  ဆိုတဲ့ စကားလံုးတစ္လံုးရွိပါတယ္။ ဒီစကားလံုးဟာ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္(၂း၂၀)မွာလည္း ပါရွိပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕အဓိပၸါယ္က Lightning `လွ်ပ္စီးလက္ျခင္း´လို႔ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိန္တုန္းကေတာ့ ဒီစကားလံုးကုိ ေရွးပညာရွင္ေတြက အဓိပၸါယ္ရွင္းျပတဲ့အခါမွာ လူေတြ အလြယ္တကူနားလည္ႏိုင္ေအာင္ မိမိပတ္၀န္းက်င္မွာရွိတဲ့အရာေတြကုိ ခိုင္းႏႈိင္း တင္ျပေလ့ရွိပါတယ္။ ဒီ `ဗရ္က္´ဆိုတဲ့ လွ်ပ္စီးလက္ျခင္းဆိုတာက အလြန္မတန္ လွ်င္ျမန္တဲ့ႏႈံးနဲ႔သြားတာျဖစ္ တယ္။ တမန္ေတာ္ျမတ္က `ေမ့အ္ရာဂ်္´ခရီးစဥ္ကုိ ၾကြျမန္းတဲ့အခါမွာ `ဗရ္က္´အားျဖင့္သြားတယ္လို႔ ေရွးက်မ္း ေတြမွာ ေဖာ္ျပထားတယ္။

          တစ္နည္းအားျဖင့္ `ဗရ္က္´ကုိ `ဗိုရာက္´လို႔ အမ်ားကေခၚၾကတယ္။ အဲဒီေတာ့ လူေတြက ပညာရွင္ႀကီး ေတြကုိ `ဗိုရာက္´ဆိုတာ ဘာလဲလို႔ေမးၾကတယ္။ ပညာရွင္ႀကီးေတြကလည္း သိပၸံပညာ မတိုးတက္ေသးတဲ့ အဲဒီ ေခတ္အခါမွာ `ဗိုရာက္´ဆိုတာ အင္မတန္လ်င္ျမန္တဲ့သေဘာကုိေျပာခ်င္ေတာ့ သူတို႔ပတ္၀န္းက်င္မွာရွိတဲ့ အေျပး ျမန္တဲ့ ျမင္းသတၱ၀ါကုိ ကုိယ္စားျပဳၿပီး `ဗိုရာက္´ဆိုတာ ျမင္းသတၱ၀ါလို႔ေျပာၾကတယ္။ ပုိၿပီးလ်င္ျမန္တဲ့သေဘာ၊ မိုးေပၚကုိလည္း ပ်ံတက္ႏုိင္တဲ့သေဘာကုိ ျပခ်င္ေတာ့ ျမင္းကုိအေတာင္ပံ တပ္ေပးလိုက္တယ္။ အဲဒီေတာ့ `ဗရ္က္´ လို႔ေခၚတဲ့ `ဗုိရာက္´ကုိ ေရွးေခတ္ပညာရွင္ေတြက သူတို႔ေခတ္အခါနဲ႔အညီ `ျမင္းပ်ံႀကီး´တစ္ေကာင္အျဖစ္ သ႐ုပ္ ေဖာ္ေပးလိုက္ပါတယ္။ ပန္းခ်ီဆရာေတြကလည္း ျမင္းေခါင္းကုိျဖဳတ္ၿပီး မိန္းမေခါင္းတစ္ခု ဖန္တီးေရးဆြဲေပးလုိက္ပါ တယ္။ အဲဒီေတာ့ တမန္ေတာ္ျမတ္က ကမာၻေပၚကေနၿပီး `ေမ့အ္ရာဂ်္´ခရီးစဥ္ (ေကာင္းကင္ခရီးစဥ္)ကုိသြားေတာ့ ဒီျမင္းပ်ံမႀကီးကုိ စီးသြားတယ္ေပါ့ဗ်ာ။ ဒါကေတာ့ `ဗရ္က္´ဆိုတဲ့ အရဗီေ၀ါဟာရကုိ ေရွးပညာရွင္ေတြက သူတို႔ေခတ္ သူတို႔အခါမွာ လူေတြကုိ သူတို႔နားလည္သလိုရွင္းျပတာေပါ့ဗ်ာ။

          ဒါေပမဲ့ အင္မတန္မွႀကီးက်ယ္လွတဲ့ တမန္ေတာ္ျမတ္ႀကီးရဲ႕ `ေမ့အ္ရာဂ်္´သေဘာကုိ `ဗရ္က္´ ေခၚ `ဗိုရာက္´ဆိုတဲ့ ျမင္းပ်ံမတစ္ေကာင္နဲ႔ရွင္းျပတာကေတာ့ အခုလုိသိပၸံပညာတိုးတက္လာတဲ့ေခတ္မွာ ယုတၱိမတန္ ေတာ့ပါဘူး။ အခုအခ်ိန္မွာ ကုရ္အာန္မွာေဖာ္ျပထားတဲ့ `ဗရ္က္´ရဲ႕သေဘာကုိ အေတာ္ေလး တိတိက်က် ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုႏိုင္ပါၿပီ။ အလင္းရဲ႕အျမန္ႏႈန္းကုိ တြက္ခ်က္လို႔ရပါၿပီ။ အလင္းႏွစ္နဲ႔ အင္မတန္မွေ၀းလံလွတဲ့ အကြာအေ၀းေတြကုိ တိုင္းထြာႏိုင္ပါၿပီ။ ဒါေတြဟာ တိုးတက္လာတဲ့၊ ဆန္းသစ္လာတဲ့ ပညာရပ္ေတြပါ။ အေတြးအ ေခၚေတြပါ။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ကုိ ဖြင့္ဆိုတဲ့ေနရာမွာ ဒီလိုဆန္းသစ္လာတဲ့ ပညာရပ္ေတြ၊ အေတြးအေခၚေတြကုိ ဖယ္ထုတ္ၿပီး၊ `ဗီဒ္အသ္´ဆိုၿပီး ေက်ာခိုင္းစဥ္းစားလို႔မရေတာ့ပါဘူး။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္မွာ စဥ္းစားဖို႔၊ ေတြးေခၚဖို႔၊ ဆန္းသစ္ဖုိ႔ ျပထားတဲ့အာယသ္ေတြအမ်ားႀကီးပါ။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္မွာ မစဥ္းစားရဘူး။ မေတြးေခၚရဘူး။ မဆန္း သစ္ရဘူးလို႔ ျပဌာန္းထားတဲ့အာယသ္ေတြ ရွိရင္ထုတ္ျပပါ။

          ဒီေန႔ ခြတၱဗါဟ္မွာ က်ေနာ္အမွန္တကယ္တင္ျပမွာက `အစၥလာမ့္ရွရီအာဟ္´အေၾကာင္းပါ။ ဒါေပမဲ့ စဥ္းစား၊ ေတြးေခၚမႈအေၾကာင္းကုိ က်ေနာ့္အေနနဲ႔ အဓိကထားၿပီး တင္ျပေနရျခင္းဟာ အစၥလာမ့္ဥပေဒ၊ `အစၥလာမ့္ ရွရီအာဟ္´ရဲ႕ အဓိကပင္မေဒါက္တိုင္ဟာ စဥ္းစားေတြးေခၚျခင္းအေပၚမွာ အေျချပဳထားလို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ အားလံုး သိရွိထားၿပီးတဲ့အတုိင္း `အစၥလာမ့္ရွရီအာဟ္´ဆိုရင္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ဆန္႔က်င္ၾကပါတယ္။ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုထဲကုိ `အစၥလာမ္ရွရီအာဟ္´၀င္ေရာက္ေနရာယူလာမယ့္အေရးကုိ လူေတြက အေတာ္ ေၾကာက္လန္႔ၾကပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ။ ဘာျဖစ္လို႔လဲ။ အစၥလာမ့္ရွရီအာဟ္ဆိုတာ တကယ္ပဲမေကာင္းလို႔လား။ လူတြကုိ အႏၱရာယ္ေပးႏိုင္လို႔လား။ အမွန္တကယ္မွာေတာ့ အစၥလာမ့္ရွရီအာဟ္ဆိုတာ အင္မတန္မွ တရားမွ်တပါ တယ္။ ဒါေပမဲ့ လူေတြရဲ႕အသံုးခ်မႈ မွားယြင္းတဲ့အေပၚမွာ ပံုပ်က္ပန္းပ်က္ျဖစ္သြားတဲ့အပိုင္းေတြ အမ်ားႀကီးရွိေနလို႔ ပါ။ ဥပမာေပါ့ဗ်ာ။ သူခိုးကုိ လက္ျဖတ္လိုက္တာတုိ႔၊ ကုိယ္နဲ႔တစ္သက္လံုး ေပါင္းလာတဲ့မိန္းမကုိ ပါးစပ္က သံုးႀကိမ္ `တြလားက္´ေပးလိုက္႐ံုနဲ႔ ကြာရွင္းျပတ္စဲမႈျဖစ္သြားတာတို႔ ဆိုတာေတြက လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းမွာ ဘယ္လုိမွ လက္မခံႏိုင္တဲ့ကိစၥေတြပါ။ သုိ႔ေသာ္ျငားလည္း ဒီလိုကိစၥမ်ိဳးေတြက ` အစၥလာမ့္ရွရီအာဟ္´ဆိုတဲ့ေခါင္းစြပ္စြပ္ၿပီး မြတ္ဆလင္မ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲမွာ ခိုင္ခိုင္မာမာေနရာယူထားတာကုိ ၀မ္းနည္းစြာေတြ႕ျမင္ေနရပါတယ္။

          အဲဒီေတာ့ ဒီေန႔ `အစၥလာမ့္ရွရီအာဟ္´အပိုင္း(၂) ခြတၱဗါဟ္မွာ က်ေနာ္အဓိကတင္ျပလိုတဲ့အခ်က္၊ သတင္းစကားကေတာ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္ဟာ အစၥလာမ့္ရွရီအာဟ္၊ အစၥလာမ့္ဥပေဒကုိ အမွန္တကယ္ အသံုးျပဳခ်င္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ ပိတ္ဆို႔ျခင္းခံထားရတဲ့ `အိဂ်္ေတဟာဒ္´တံခါးကုိ ျပန္ဖြင့္ရပါလိမ့္မယ္။ က်ေနာ္ နားလည္သေလာက္ေတာ့ ` အိဂ်္ေတဟာဒ္´သေဘာမပါရွိဘဲ အစၥလာမ့္ဥပေဒကုိ သံုးဖို႔ဆိုတာမျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ အစၥလာမ့္ဥပေဒျဖစ္ေစ၊ ဘယ္ဥပေဒျဖစ္ေစ၊ ေတြးေတာဆင္ျခင္သံုးသပ္မႈအေပၚ အေျခခံ ထားလို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ` အိဂ်္ေတဟာဒ္´ရဲ႕အေျခခံသေဘာကလည္း ဘက္မလိုက္ဘဲ မွန္မွန္ကန္ကန္ ေတြးေတာ ဆင္ျခင္သံုးသပ္မႈအေပၚ အေျခခံထားပါတယ္။ မ်ားစြာေသာ ေစာဒကေတြအေပၚမွာ လက္ခံစဥ္းစားသံုးသပ္တဲ့ သေဘာ ပါရွိပါတယ္။

          ဒီေနရာမွာ က်ေနာ့္အေနနဲ႔ ` အိဂ်္ေတဟာဒ္´ရဲ႕အဓိပၸါယ္သတ္မွတ္ခ်က္ကုိ တင္ျပပါရေစ။

အိဂ်္ေတဟာဒ္      =    Independent judgment in a legal or theological question, based on the                               interpretation and application of the Quran (as opposed to taqlid)

          ( ဥပေဒဆိုင္ရာေမးခြန္း (သုိ႔မဟုတ္) ဘာသာေရးဆိုင္ရာ ေမးခြန္းတစ္ရပ္၊ ျပသနာတစ္ရပ္ကုိ က်မ္းေတာ္ ျမတ္ကုရ္အာန္၏ ဘာသာျပန္ဆုိခ်က္ႏွင့္ ရည္ညႊန္းဖြင့္ဆုိခ်က္တို႔အေပၚ အေျချပဳ၍ လြတ္လပ္က်ယ္ျပန္႔စြာ ေတြးေတာဆံုးျဖတ္ျခင္း။ `မဇ္ဟာဗ္´ေက်ာင္းေတာ္၀ါဒတစ္ခုခု၏ ပံုေသဆံုးျဖတ္ခ်က္ကုိ မလိုက္နာျခင္း )      

          ဆိုလိုတာကေတာ့ `အိဂ်္ေတဟာဒ္´ဆိုတဲ့သေဘာဟာ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ ျပသနာတစ္ရပ္ကုိ၊ ေမးခြန္း တစ္ရပ္ကုိ ေလွနံဓါးထစ္မယူဆဘဲ Statement လို႔ေခၚတဲ့ ထြက္ဆိုေျပာၾကားခ်က္ဆိုင္ရာျဖစ္စဥ္နဲ႔ Argumentation လို႔ေခၚတဲ့ က်ိဳးေၾကာင္းေဖာ္ျပ၍ ေတြးေခၚဆင္ျခင္ၿပီး ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္ေတြအေပၚမွာ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္နဲ႔ ခ်ိန္ထိုးဆံုးျဖတ္ ျခင္းဆိုတဲ့သေဘာပါပဲ။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ (၆း၆၇)မွာ ဒီလိုျပဆိုထားပါတယ္။

          “ သတင္းစကားတိုင္းအတြက္ (အတည္ျပဳႏုိင္ရန္) သီးျခားကန္႔သတ္ထားေသာ အခ်ိန္တစ္ရပ္စီရွိသည္။ သင္ တို႔သည္ မၾကာျမင့္မီမွာပင္ ယင္းသတင္းစကား၏ (အနက္သေဘာ)ကုိ သိျမင္လာၾကလိမ့္မည္ ”   (ကုရ္အာန္ – ၆း၆၇)

          အထက္ပါအာယသ္အရဆိုရင္ ကုရ္အာန္ဟာ အင္မတန္မွ ႀကီးက်ယ္ျမင့္ျမတ္လွတဲ့ သတင္းစကားေပါင္း ခ်ဳပ္ႀကီးပါ။ ဒီကုရ္အာန္ရဲ႕သတင္းစကားတစ္ခုခ်င္းကုိ နားလည္သေဘာေပါက္ဖို႔ အခ်ိန္ကာလတစ္ရပ္ လိုအပ္ ေၾကာင္းကုိ ရည္ညႊန္းေနပါတယ္။ ဟုတ္ပါတယ္။ အခ်ိဳ႕ကုရ္အာန္အာယသ္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ေခတ္တစ္ ေခတ္၊ စံနစ္တစ္ခုကုိေရာက္မွ သေဘာေပါက္၊ နားလည္သြားတဲ့သေဘာရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ က ကုရ္အာန္ (၄၇း၂၄)မွာ “ မင္းတို႔ ဘာလို႔ အျပန္ျပန္အလွန္လွန္ စဥ္းစားသံုးသပ္မႈ မျပဳၾကေလသလဲ။ မင္းတို႔ရဲ႕ ႏွလံုးသားေတြကုိ ေသာ့ေတြ အထပ္ထပ္ခတ္ထားသလား ”  လို႔ ေမးခြန္းထုတ္ထားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

          အထက္မွာ က်ေနာ္တင္ျပခဲ့တဲ့အတုိင္း `အိဂ်္ေတဟာဒ္´ရဲ႕သေဘာဟာ ေလွနံဓါးထစ္၊ တရားေသမဆန္ ဘဲ အၿမဲတမ္း အျပန္ျပန္အလွန္လွန္ သံုးသပ္စဥ္းစား ဆန္းသစ္ေနဖို႔လုိအပ္ပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ က်ေနာ္တို႔ `ဆြလားသ္´တည္ေဆာက္တဲ့ေနရာမွာ ခရီးသြားေနသူတစ္ဦးအတြက္ `ကဆြရ္´ဆိုၿပီး ဆြလားသ္ကုိေလွ်ာ့ၿပီး ေဆာင္ရြက္ခြင့္ကုိ သတ္မွတ္ျပဌာန္းခဲ့ပါတယ္။ ခရီးသြားတယ္ဆိုတဲ့အပိုင္းမွာ ခရီးကို အကြာအေ၀းဘယ္ေလာက္ သတ္မွတ္သလဲဆိုတဲ့ ေမးခြန္းအေပၚမွာ ခရီးမိုင္(၅၀)အကြာအေ၀းကုိသြားရင္ ခရီးသြားတယ္လုိ႔ သတ္မွတ္ခဲ့ပါ တယ္။ ဒီသတ္မွတ္ခ်က္ဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း (၁၀၀၀)ေက်ာ္က သတ္မွတ္ခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း (၁၀၀၀)ေက်ာ္က မိုင္(၅၀)ခရီးကုိ ကုလားအုပ္စီးသြားမယ္ဆုိရင္ (၇)နာရီ (၈)နာရီေလာက္ သြားရပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ မိုင္(၅၀)ခရီးဆိုတာက လူတစ္ေယာက္အတြက္ အင္မတန္မွ ပင္ပန္းႏြမ္းနယ္စရာ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ `ဆြလားသ္´ကုိ `ကဆြရ္´ေလွ်ာ့တာ မွန္ကန္ပါတယ္။

          ဒါေပမဲ့ ဒီကေန႔အခ်ိန္မွာေတာ့ မိုင္(၅၀)ခရီးဆိုတာ (၂)နာရီေလာက္နဲ႔ ခရီးႏွင္ႏုိင္ပါၿပီ။ အင္မတန္မွ သက္ ေတာင့္သက္သာျဖစ္တဲ့ ယာဥ္ေတြနဲ႔  သြားႏုိင္ၿပီျဖစ္လို႔ မိုင္(၅၀)ဆိုတဲ့အကြာအေ၀းဟာ လူကုိ ပင္ပန္းစရာအ ေၾကာင္း မရွိေတာ့ပါဘူး။ ဆြလားသ္ကုိ ေလွ်ာ့ဖို႔ဆိုတာ ခရီးမိုင္အကြာအေ၀းကုိ ျပန္လည္သံုးသပ္ ျပင္ဆင္ဖုိ႔လိုလာ ပါၿပီ။ တစ္ခါ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ (၂၂း၂၇)မွာ ဒီလိုျပဆိုထားပါတယ္။

          “ ထို႔ျပင္ အသင္သည္ လူခပ္သိမ္းတို႔အား ဟဂ်္ျပဳရန္အတြက္ ေၾကညာဖိတ္ေခၚပါေလ။ ထိုေသာအခါ လူတို႔ သည္ အလြန္ေ၀းလံေသာ လမ္းခရီးမ်ားမွ ေျခလ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ က်ံဳလွီပိန္ခ်ဳံးေသာ ကုလားအုပ္အသီးသီးေပၚ စီးနင္း၍လည္းေကာင္း၊ အသင့္ထံသုိ႔ လာေရာက္ၾကေပမည္ ”   (ကုရ္အာန္ – ၂၂း၂၇)

          ဒီအာယသ္ေတာ္အရဆုိလွ်င္ ဟဂ်္သြားရာခရီးစဥ္မွာ ဟာဂ်ီေလာင္းမ်ားဟာ အစီးအနင္းအျဖစ္ ကုလားအုပ္ စီးသြားရမယ့္သေဘာျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီေန႔ ဘယ္သူမွ ကုလားအုပ္မစီးဘဲ ေလယာဥ္ခရီးစဥ္ေတြနဲ႔ သြားေန ပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ ေလယာဥ္စီးၿပီး ဟဂ်္သြားျခင္းဟာ ဒီကုရ္အာန္(၂၂း၂၇)နဲ႔ ကုိက္ညီပါရဲ႕လားဆိုတဲ့ ေမးခြန္းအေပၚ မွာ ေတြးေတာ၊ စဥ္းစား၊ အေျဖထုတ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အမွန္တကယ္ေတာ့ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္က်ေရာက္ခဲ့တဲ့ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း(၁၄၀၀)ေက်ာ္က အစီးအနင္းဆိုလို႔ ကုလားအုပ္ေတြ၊ ျမင္းေတြပဲ ရွိပါတယ္။ အခုေတာ့ အင္မတန္လ်င္ျမန္ၿပီး လူသက္သာလွတဲ့ ေလယာဥ္ေတြေပၚလာပါၿပီ။ ဒီေန႔မွာဘယ္သူမွ ကုလားအုပ္စီးစရာ မလိုေတာ့ပါဘူး။ ဒီလိုတိုးတက္လာတဲ့ေခတ္ႀကီးမွာ ကုရ္အာန္ကရည္ညႊန္းသလို ကုလားအုပ္မစီးပဲ ေလယာဥ္စီးၿပီး ဟဂ်္ခရီးစဥ္သြားျခင္းဟာ ကုရ္အာန္ကို ဆန္႔က်င္ျခင္းမဟုတ္ပဲ ေခတ္မီ ဆန္းသစ္ တိုးတက္လာျခင္းကို အသိအမွတ္ျပဳေနျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္ လို႔တင္ျပရင္း ဒီမွာပဲ `အစၥလာမ့္ရွရီအာဟ္´ အပိုင္း(၂) ကိုရပ္နားပါမယ္။