ဟဂ်္အေၾကာင္း(အပိုင္း- ၃) မုဖ္သီဦးစန္းေအာင္ (B.Sc)

ဟဂ်္အေၾကာင္း(အပိုင္း- ၃)

မုဖ္သီဦးစန္းေအာင္ (B.Sc)

          ဒီကေန႔(၁၆.၁.၂ဝ၁၅)ေန႔မွာ က်ေရာက္တဲ့ေယာင္မြလ္ဂ်ဳမုအာဟ္ေန႔မွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို ေအဘာဒသ္ျပဳရန္ၾကြေရာက္လာၾကတဲ့ မြတ္ဆလင္မ္အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးအေပါင္းတို႔ခင္ဗ်ား……

အတ္စလာမုအလိုင္းကြန္း(မ္) ဝရဟ္မသြလ္လားဟိ ဝဘရကားသုဟု

ဒီကေန႔ က်ေနာ္တင္ျပမဲ့ေခါင္းစဥ္ကေတာ့ က်ေနာ္အခန္းဆက္အျဖစ္ တင္ျပေနတဲ့ `ဟဂ်္အေၾကာင္း´(အပိုင္း-၃) ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအပိုင္းမွာေတာ့ က်ေနာ့္အေနနဲ႔ ဟဂ်္က်င့္စဥ္ကို ေဆာင္ရြက္ရာေနရာျဖစ္တဲ့ ‘ကအ္ဘာ’ ေက်ာင္းေတာ္အေၾကာင္းကို တင္ျပလိုပါတယ္။ က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္မွာ ကအ္ဘာေက်ာင္းေတာ္ႀကီးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အာယသ္ေတာ္ေတြအမ်ားအျပား ပါဝင္ေပမဲ့ က်ေနာ့္အေနနဲ႔ေတာ့ အာယသ္ေတာ္အခ်ိဳ႕ကိုသာ တင္ျပသြားပါ့မယ္။

ေရွးဦးစြာ ခြတၱဗာဟ္ရဲ႕ နိဒါန္းပိုင္းမွာ က်ေနာ္ရြတ္ဖတ္သြားတဲ့ (၂း၁၂၇)ကိုရွင္းျပပါရေစ။

“တစ္ခ်ိန္တစ္ခါက တမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္(အ)သည္ သားေတာ္ အီစ္မာအီးလ္(အ)ႏွင့္အတူ ကအ္ဘာအိမ္ေတာ္ႀကီး၏ အုတ္ျမစ္ကို ပင့္ေျမႇာက္၍ ေတာင္းဆုျပဳခဲ့သည္မွာ — ကၽြႏ္ုပ္တို႔အား ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ လမ္းညႊန္ေတာ္မူေသာအရွင္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔အား လက္ခံသေဘာတူေတာ္မူပါ။ ဧကန္မုခ်အသင္သည္ အၾကြင္းမဲ့ၾကားေတာ္မူေသာ၊ သိေတာ္မူေသာအရွင္ျမတ္ျဖစ္သည္။”                                                                                                        (ကုရ္အာန္ ၂း၁၂၇)

ဒီလိုတမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္(အ)ရဲ႕ ဒုအာကို ယေန႔က်ေနာ္တို႔ မြတ္ဆလင္မ္ေတြ အၿမဲတမ္းလိုလို ေတာင္းဆိုေလ့ရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္တို႔ဟာ ဒီဒုအာရဲ႕ေလးနက္မႈ၊ အေရးပါမႈေတြကိုေတာ့ သိျမင္နားလည္သူ၊ သတိထားမိသူ အလြန္နည္းပါတယ္။

ဆက္လက္ၿပီး ကုရ္အာန္(၂း၁၂၆)ကိုပါ တင္ျပလိုပါတယ္။

“ ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳးအား ျပဳစု၊ ေစာင့္ေရွာက္လမ္းညႊန္ေတာ္မူေသာအရွင္၊ ဤေဒသကို လံုၿခံဳေအးခ်မ္းေအာင္ ျပဳေပးေတာ္မူပါ။ ဤေဒသခံမ်ားအနက္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ႏွင့္ အနာဂါတ္ကာလ(အာခိရသ္)ကို အီမာန္သက္ဝင္ယံုၾကည္သူတို႔အား ထူးကဲျမင့္ျမတ္ေသာအက်ိဳးကို ခံစားခြင့္ကို ေထာက္ပံ့ေပးေတာ္မူပါ’ ဟု ေတာင္းဆုျပဳေလသည္။

ထိုအခါ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က လက္ခံၿပီး ဤသို႔မိန္႔ေတာ္မူခဲ့ေလသည္။

‘ေသြဖီျငင္းပယ္သူကိုမူ ငါအရွင္ျမတ္က ႏြမ္းပါးခ်ိဳ႕တဲ့ေသာ ဘဝေနထို္င္မႈကိုသာ ရရွိေစၿပီး သူ၏ျငင္းပယ္မႈက သူ႔အားပူေလာင္ျပင္းျပေသာ အပူမီးဆီသို႔ ေမာင္းႏွင္ဖို႔ေဆာင္ေပးမည္ျဖစ္သည္။ သူတို႔၏ သြားရမည့္ ခရီးလမ္းဆံုးက ဆုိးရြားလွေပသည္။”  (ကုရ္အာန္-၂း၁၂၆)

ဒီအာယသ္ရဲ႕ ထုတ္ေဖာ္ရည္ညႊန္းခ်က္အရေတာ့ တစ္ခ်ိန္တစ္ခါက အလြန္ေျခာက္ေသြ႔တဲ႔ သဲကႏၱာရႏွင့္ အတိၿပီးတဲ့ ယခု‘ကအ္ဘာ’ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး တည္ရွိရာေဒသဟာ တမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္(အ)နဲ႔ မိသားစုတို႔ရဲ႕ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္မႈေၾကာင့္ ယခုအခါမွာေတာ့ စိမ္းလန္းစိုေျပၿပီး ေပါမ်ားၾကြယ္ဝေသာ၊ အလြန္ေခတ္မီေသာ ေဒသႀကီးတစ္ခုျဖစ္ေနပါၿပီ။

ကဲ– ဒါဆိုရင္ က်ေနာ္သံုးသပ္ခ်က္တစ္ခု ေပးခ်င္ပါတယ္။ ဟဂ်္ျပဳျခင္းဆိုတာက တမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္(အ)ရဲ႕ က်င့္စဥ္တစ္ရပ္ကို ဖဝါးေျခထပ္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းပါ။ တမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္(အ)ဟာ သူ႔ရဲ႕မိသားစုနဲ႔အတူ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခု၊ ေနရာေဒသတစ္ခုကို ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာေအာင္ တိုးတက္စည္ပင္ေအာင္ အားထုတ္ေဆာင္ၾကဥ္းေပးခဲ့ပါတယ္။

ဒါဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ဒီကေန႔ ဟာဂ်ီမ်ားအေနနဲ႔ေရာ မိမိအိမ္၊ မိမိမိသားစု၊ မိမိပတ္ဝန္းက်င္ မိမိႏိုင္ငံကို ဘယ္ေလာက္အထိ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာေအာင္ တိုးတက္စည္ပင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေနၾကသလဲ။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္အရ တမန္တာ္အီဘရာဟင္မ္(အ)ဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဖခင္ႀကီးပါ။ မတိုးတက္၊ မဖြံ႔ၿဖိဳးေသးတဲ့ ေဒသေတြကို တိုးတက္စည္ပင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့တဲ့ တည္ေဆာက္ေရးသမားႀကီးပါ။ ဒီကေန႔ ဟာဂ်ီေတြ ဟဂ်္အႀကိမ္ႀကိမ္ သြားမဲ့အစား တစ္ႀကိမ္ေလာက္ပဲသြားၿပီး မိမိရဲ႕ဓနအင္အားေတြကို ျပည္သူေတြတိုးတက္စည္ပင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးမယ္ဆိုရင္ ဒီလုပ္ရပ္ဟာ တမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္ရဲ႕ ‘မိလ္လသ္’ တနည္းအားျဖင့္ တမန္ေတာ္အီဘရာ ဟင္မ္ရဲ႕ ‘ယံုၾကည္ခ်က္ဆိုင္ရာ လူေနမႈဘဝ’ တစ္ခုကို ဖဝါးေျခထပ္လိုက္နာျခင္းပါပဲ။ ဒီကေန႔ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ အေျခခံလူတန္းစားေတြအတြက္ လိုအပ္ခ်က္ေတြအမ်ာႀကီးရွိေနပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံက ဟာဂ်ီေတြ၊ ကိုယ့္ႏိုင္ငံရဲ႕ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိစၥေတြမွာ၊ ကိုယ့္ႏိုင္ငံရဲ႕ ျပည္သူေတြတိုးတက္ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးမွာ ေရွ႕တန္းက ဦးစီး၊ ဦးေဆာင္ပါဝင္သင့္ပါတယ္။ တမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္(အ)တည္ေဆာက္ခဲ့တဲ့ ကအ္ဘာေက်ာင္းေတာ္ႀကီးရဲ႕ သမိုင္းနဲ႔ ရည္ရြယ္ခ်က္က (၁) ေသာင္ဟီးဒ္လို႔ေခၚတဲ့ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ရဲ႕ အမိန္႔ေတာ္ကိုသာ အိဘာဒသ္၊ နာခံ႐ိုက်ိဳးဘဝတည္ေဆာက္ဖို႔၊ (၂) လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ တိုးတက္သာယာဝေျပာေရးကို ဦးစီး၊ ဦးေဆာင္ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ဖို႔၊ ဒီအေရး(၂)ရပ္ကို ပံုေဖာ္ ေစျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီရည္ရြယ္ခ်က္ေတြကို က်ေနာ္တို႔နားလည္သေဘာေပါက္ဖို႔လိုပါတယ္။

က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္မွာပါရွိတဲ့ ‘ကအ္ဘာ’ ဆိုတာဘာလဲ။ အရဗီေဝါဟာရ ကအ္ဘာဆိုတာက ေလးေထာင့္ စတုရန္းက်တဲ့ အရာဝတၳဳ၊ အေဆာက္အအံုဆိုတဲ့ သေဘာကိုရည္ညႊန္းပါတယ္။ ဒီကေန႔ တမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္ (အ)နဲ႔ သားေတာ္အီစ္မာအီလ္(အ)တို႔ အုတ္ျမစ္ခ်ခဲ့တဲ့ ကအ္ဘာဆိုတာလည္း ေလးေထာင့္စတုရန္းပံုရွိတဲ့ အေဆာက္အအံုငယ္တစ္ခုပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီအေဆာက္အအံုဟာ မကၠာဟ္ၿမိဳ႕ရွိဗလီႀကီးရဲ႕ အလယ္ဗဟုိမွာတည္ရွိၿပီး မ်က္ႏွာစာဟာ အေရွ႕ေျမာက္ဖက္ကို မ်က္ႏွာမူထားပါတယ္။ မ်က္ႏွာစာမွာ တံခါးေပါက္တစ္ေပါက္ရွိပါတယ္။ ကအ္ဘာ အေဆာက္အအံုရဲ႕ မ်က္ႏွာစာနဲ႔ ေနာက္ေက်ာဖက္နံရံဟာ(၄ဝ)ေပ က်ယ္ဝန္းၿပီး အေဆာက္အအံုရဲ႕ ေဘး(၂)ဘက္ကေတာ့ (၃၅)ေပ ေလာက္က်ယ္ဝန္းပါတယ္။ အျမင့္ကေတာ့ ေပ(၅ဝ)ေလာက္ရွိပါတယ္။ ဒီကအ္ဘာအေဆာက္အအံုကို မကၠာဟ္ၿမိဳ႕ ပတ္ဝန္းက်င္ေက်ာက္ေတာင္ေတြကရရွိတဲ့ မီးခိုးေရာက္ေက်ာက္တံုးေတြကို အေျချပဳေဖာင္ေဒးရွင္းခ်ၿပီး တည္ေဆာက္ထားတာပါ။ အဲဒီ ကအ္ဘာ အေဆာက္အအံုမ်က္ႏွာစာ (၄)ခုရဲ႕ အလယ္ကေနၿပီး ကအ္ဘာ ပရဝုဏ္ႀကီးမွာရွိတဲ့ ေဒါင့္(၄)ေထာင့္ဆီကို မ်ဥ္းလိုင္း(၄)ခု ဆြဲထားပါတယ္။ အဲဒီေထာင့္(၄)ခုကို အမည္ေပးထားပါတယ္။ ေျမာက္ဖက္ေဒါင့္ကို ‘ရြတ္ကႏြလ္အီရာကီး’ ဆိုၿပီး အေနာက္ဖက္ေဒါင့္ကို ‘ရြတ္ကႏြလ္ရွာမီး’ဆိုၿပီး ေတာင္ဖက္ေဒါင့္ကို ‘ရြတ္ကႏြလ္ယမာနီး’ဆိုၿပီး၊ အေရွ႕ဖက္ေဒါင့္ကို ‘ရြတ္ကႏြလ္အဆ္ဝါဒ္း’ ဆိုၿပီး အမည္ေပးထားပါတယ္။

ဒီကအ္ဘာ အေဆာက္အအံုကို ဘ႐ိုကိတ္ခ်ည္ထည္နဲ႔ ျပဳလုပ္ထားတဲ့ အနက္ေရာင္အဝတ္ကို လိုက္ကာအျဖစ္အုပ္ထားၿပီး ဒီအဝတ္ကိုအရဗီလို ‘ကိစ္ဝါ’ လို႔ ေခၚပါတယ္။ အဝတ္ရဲ႕ေအာက္ေျခကို ေၾကးနီကြင္းေတြနဲ႔ရစ္ပတ္ၿပီး ထိန္းထားပါတယ္။ ဒီအဝတ္ကို အီဂ်စ္ႏိုင္ငံက ႏွစ္စဥ္ခ်ဳပ္ေပးပါတယ္။ ကအ္ဘာအေဆာက္အအံုရဲ႕ မ်က္ႏွာစာမွာေတာ့ (၇)ေပေလာက္ျမင့္တဲ့ တံခါးတစ္ခ်ပ္ရွိပါတယ္။ ကအ္ဘာအေဆာက္အအံုထဲကိုဝင္တဲ့ အေပါက္ျဖစ္ပါတယ္။ တံခါးကို ေငြနဲ႔ကြပ္ထားပါတယ္။ ကအ္ဘာအေဆာက္အအံုရဲ႕ အတြင္းဖက္မွာေတာ့ သစ္သားတိုင္(၃)တိုင္ရွိၿပီး၊ ဒီတိုင္ေတြဟာ ေခါင္မိုးကိုေထာက္မထားတဲ့တိုင္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီတိုင္ေတြေဘးမွာ အေပၚကိုတက္တဲ့ ေလွကားတစ္ စင္းရွိပါတယ္။ ကအ္ဘာ အေဆာက္အအံုအတြင္းမွာ ေရႊမီးပန္းဆိုင္းေတြ၊ ေငြမီးပန္းဆိုင္းေတြ အမ်ားအျပားကို ခ်ိတ္ဆြဲထားပါတယ္။ အတြင္းဖက္နံရံကို မာဘယ္လ္ေက်ာက္ျပားလႊာေတြ ကပ္ထားၿပီး ေက်ာက္ထြင္းစာေတြ နံရံေပၚမွာ ေရးသားထားပါတယ္။ ဒီအပိုင္းကို က်ေနာ္ရွင္းျပရတာက လူအေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ဒီကအ္ဘာ အေဆာက္အအံုထဲမွာ ဘာရွိသလဲဆိုတာကို အင္မတန္သိခ်င္တဲ့အတြက္ က်ေနာ္ေလ့လာ ဖတ္မွတ္ခဲ့ရတဲ့ အေၾကာင္းေတြထဲကတဆင့္ ျပန္လည္မွ်ေဝတာပါ။

ကအ္ဘာရဲ့ သမိုင္းနဲ႔ပတ္သက္လာရင္ေတာ့ အရဗ္လူမ်ိဳးေတြဆီမွာ မွတ္တမ္းမွတ္ရာေတြ သိပ္ၿပီးမေတြ႕ရပါဘူး။ အရဗ္မဟုတ္သူေတြဆီမွာေတာ့ ကအ္ဘာရဲ႕ သမိုင္းေၾကာင္းအခ်ိဳ႕ကို မွတ္တမ္းတင္ထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဥပမာ Snouck Hurgronje (စနုူက္းဟာဂရြန္းဂ်ီး) လိုပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးက ကအ္ဘာရဲ႕သမိုင္းေၾကာင္းကို မွတ္တမ္းတင္ထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီပုဂၢိဳလ္က ခရစ္ယာန္တစ္ဦးျဖစ္ပါတယ္။ သူေရးခဲ့တဲ့ ‘Makkah in the later part of 19thcentury’ စာအုပ္ထဲမွာ ကအ္ဘာရဲ႕သမိုင္းေၾကာင္းေတြ ေရးထားတာကို ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားေတြ႕ရပါတယ္။ Snouck Hurgronje ရဲ႕အဆိုအရဆိုရင္ တမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္(အ)က ယခုလက္ရွိေနရာမွာ ကအ္ဘာေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကို တည္ေဆာက္ဖို႔စဥ္းစားခဲ့တာ ဇမ္ဇမ္ေရတြင္းေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္လို႔သူက မွတ္ခ်က္ေပးပါတယ္။ သူဆိုလိုခ်င္တာက အင္မတန္မွ ေသြ႕ေျခာက္ေခါင္သီၿပီး ေရျပတ္လတ္ေနတဲ့ ေတာင္ၾကားတစ္ခုမွာ ဇမ္ဇမ္ေရထြက္ရွိလာျခင္းက တမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္(အ)ကို ဒီအရပ္မွာ အေျခခ်ျဖစ္ေအာင္ တိုက္တြန္းေစ့ေဆာ္ခ်က္တစ္ရပ္ပဲလို႔ သူကေရးသားခဲ့ပါတယ္။

ကုရ္အာန္(၂၂း၂၆)မွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က

“တစ္ရံတစ္ခါက ငါအရွင္ျမတ္သည္ အီဘရာဟင္မ္(အ)အား ထူးျမတ္ေသာ အိမ္ေတာ္၏ေနရာကို ညႊန္ျပေပးအပ္ခဲ့သည္။”

လို႔ ေဖာ္ျပထားတဲ့အတြက္ ဇမ္ဇမ္ေရ ပန္းထြက္ရွိလာျခင္းဟာ တမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္ကို အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ကအ္ဘာရဲ႕ေနရာကို ညႊန္ျပေပးလိုက္ျခင္းပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ကအ္ဘာေက်ာင္းေတာ္ႀကီး အေၾကာင္းကိုေျပာဆိုမယ္ဆိုရင္ ဇမ္ဇမ္ေရတြင္းရဲ႕ အခန္းက႑ဟာ အေရးႀကီးတဲ့အပိုင္းကပါဝင္လာပါတယ္။ ဒီအခ်က္အလက္အရ ကအ္ဘာအေဆာက္အအံုဟာ လူ႔သမို္င္းမွာ ခရစ္မေပၚမီႏွစ္ေပါင္း(၂ဝဝဝ)ေလာက္ ကတည္းက အုတ္ျမစ္ခ်ခဲ့တာကို အထင္အရွားေတြ႕ရပါတယ္။ အခုအခ်ိန္ကဆိုရင္ ႏွစ္ေပါင္း (၄ဝဝဝ)ေလာက္ေပါ့။

ဒီေနရာမွာက်ေနာ္တို႔ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ေတြမွတ္သားဂုဏ္ယူစရာ အခ်က္တစ္ခုကို မီးေမာင္းထိုးျပလုိပါတယ္။ ကမၻာေပၚမွာ ဘာသာတရားေတြရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အစၥလာမ္ဘာသာကဲ့သို႔ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း(၄ဝဝဝ) ေက်ာ္ကတည္းက ဘာသာတရားရဲ႕ အထိမ္းအမွတ္သေကၤတအျဖစ္ တည္ရွိခဲ့တာ ဘယ္ဘာသာတရားမွာမွ မရွိခဲ့ပါဘူး။ တမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္(အ)သည္ အစၥလာမ္အတြက္ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္း(၄ဝဝဝ)ေက်ာ္ကတည္းက သာသနာေရးဆိုင္ရာ မွတ္တိုင္တစ္ခုကို တည္ေဆာက္ေပးခဲ့ပါတယ္။ အျခားဘာသာေတြမွာ ဒီလိုအခ်ိန္ၾကာျမင့္လွတဲ့ ဘာသာေရးဆိုင္ရာေတြ မတည္ရွိဘဲေပ်ာက္ ကြယ္သြားရပါတယ္။

ဆက္လက္ၿပီး တမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္(အ)နဲ႔ သားေတာ္အီစ္မာအီလ္(အ)တို႔ဟာ ကအ္ဘာေက်ာင္းေတာ္ကို တည္ေဆာက္ဖြံ႕ၿဖိဳးေစၿပီးတဲ့ေနာက္ ဒီကအ္ဘာေက်ာင္းေတာ္ႀကီးဟာ တမန္တာ္ျမတ္မုဟမၼဒ္(ဆြ)နဲ႔ ဘယ္လို၊ ဘယ္ပံု ဆက္စပ္လာသလဲဆိုတဲ့ အပိုင္းကို တင္ျပပါမယ္။ ေရွးဦးစြာ ကုရ္အာန္အေထာက္အထားမ်ားကို တင္ျပသြားပါမယ္။ ကုရ္အာန္(၂း၁၂၈)ကိုတင္ျပပါမယ္။

“ကၽြႏ္ုပ္တို႔အား ေမြးျမဴျပဳစု ေစာင့္ေရွာက္ထိန္းသိမ္းေတာ္မူေသာ အရွင္ျမတ္၊ ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳးတို႔အား အမိန္႔ နာခံသူ မြတ္ဆလင္မ္(၂)ဦးျဖစ္ေစေတာ္မူပါ။ ထိုနည္းတူ ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳးတို႔၏ သားစဥ္ေျမးဆက္ကိုလည္း အရွင့္ကို နာခံသူမြတ္ဆလင္မ္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအျဖစ္ေဆာင္ၾကဥ္းေပးေတာ္မူပါ။ ထို႔ျပင္ ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳးတို႔အား အရွင္ျမတ္ကုိ နာခံဘဝတည္ေဆာက္ရာတြင္ လိုအပ္သည့္ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားကို ျပသေတာ္မူပါ။ ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳးတို႔ဖက္ဆီသို႔ အရွင္ျမတ္၏ ခြင့္လႊတ္ခ်မ္းသာမႈကို လႊမ္းၿခံဳေပးပါ။ ဧကန္မုခ်ပင္ အရွင္ျမတ္သည္ အဖန္တလဲလဲေသာ ခြင့္လႊတ္ခ်မ္းသာမႈကို လႊမ္းၿခံဳေပးၿပီး၊ လိုအပ္ခ်က္အဝဝကို လုိေလေသးမရွိေအာင္ ႀကိဳတင္ေထာက္ပံ့ေပးေတာ္မူေသာ အရွင္ျမတ္ျဖစ္ေတာ္မူသည္။”               (ကုရ္အာန္ ၂း၁၂၈)

ဒီအာယသ္ေတာ္ကို ေလ့လာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ တမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္(အ)က အစျပဳၿပီး၊ သားေတာ္ႀကီး တမန္ေတာ္အီစ္မာအီးလ္(အ)မွတဆင့္ သားစဥ္ေျမးဆက္ေပါက္ဖြားလာမဲ့ တမန္ေတာ္ျမတ္မုုဟမၼဒ္(ဆြ)အထိ၊ ၿပီးေနာက္ တမန္ေတာ္မုဟမၼဒ္(ဆြ)ရဲ႕ အြမ္မသ္ဝင္ အဆက္ဆက္အထိကို ဒီကအ္ဘာေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကို အေၾကာင္းခံၿပီး မြတ္ဆလင္မ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္း တစ္ရပ္ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္ေစေရးအတြက္ တမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္(အ)က အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ထံမွာ ေတာင္းဆိုခဲ့တဲ့ ဆုမြန္ဒုအာျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ဂ်မာအသ္သားမ်ား၊ အမွတ္ျပန္ရေစမဲ့အေၾကာင္းတစ္ခုကို ျပန္လည္တင္ျပပါရေစ။ တမန္ေတာ္ အီဘရာဟင္မ္(အ)မွာ သားေတာ္ႀကီးအီစ္မာအီးလ္(အ)နဲ႔ သားေတာ္ငယ္အီစ္ဟာက္(အ)ဆိုၿပီး သားေတာ္(၂)ပါးရွိပါတယ္။ သားေတာ္ႀကီး အီစ္မာအီးလ္(အ)ကို ‘ဇဘာဟ္’ ကိစၥျပဳလုပ္ၿပီးတဲ့အခါမွာ မိမိရဲ႕ဇနီးျဖစ္တဲ့ အီစ္မာအီးလ္(အ) ရဲ႕ မိခင္ ‘ဟာဂ်ရာ’ သခင္မနဲ႔ သားေတာ္ႀကီးအီစ္မာအီလ္(အ)တို႔ကိုေခၚၿပီး ယခု‘အေရးဗီးယား’လို႔ေခၚတဲ့ေဒသကို ခရီးထြက္လာပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ဒီေဒသဟာ ေသြ႔ေျခာက္ၿပီး၊တိုးတက္ဖံြ႔ၿဖိဳးမရွိတဲ့ေဒသတစ္ခုပါ။ ဒီအေရးဗီးယားေဒသကို တမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္(အ)နဲ႔ သူ႔မိသားစုဝင္ေတြဟာ စိမး္လန္းစိုေျပေစၿပီး၊ တိုးတက္ဖြံ႔ၿဖိဳးတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုကို ထူေထာင္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ဒီေဒသအတြက္ တမန္ေတာ္တစ္ပါးပြင့္ေပၚေစဖို႔ကိုလည္း ဆုပန္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီလိုဆုပန္ခဲ့တာကို ကုရ္အာန္(၂း၁၂၉)မွာ ဒီလိုျပဆိုထားပါတယ္။

“ကၽြႏ္ုပ္တို႔အား ေမြးျမဴျပဳစုပ်ိဳးေထာင္လမ္းညႊန္ေတာ္မူေသာအရွင္၊ ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳးတို႔၏ သားစဥ္ေျမးဆက္မ်ားအား အသင္၏အာယသ္ေတာ္မ်ားကို ရြတ္ဖတ္လိုက္နာျပရန္လည္းေကာင္း၊ (အရွင္ျမတ္ထုတ္ျပန္ေသာ) က်မ္းဂန္ႏွင့္ ယင္းက်မ္းဂန္၌ပါရွိေသာ ဥာဏ္အေျမာ္အျမင္တို႔ကို သင္ၾကားျပသေပးရန္လည္းေကာင္း၊ သူတို႔၏ႏွလံုးသားမ်ား စင္ၾကယ္သန္႔ရွင္းသြားေစရန္လည္းေကာင္း၊ သူတို႔၏(သားစဥ္ေျမးဆက္)အနက္မွ တမန္ေတာ္တစ္ပါးကို သူတို႔အတြက္ ေစလႊတ္ပြင့္ေပၚေစေတာ္မူပါ။ အရွင္ျမတ္သည္သာလွ်င္ တန္ခိုးအာႏုေဘာ္ႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူၿပီး၊ အသိထူး၊ အျမင္ထူးႏွင့္ ဥာဏ္အေျမာ္အျမင္ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ အရွင္သခင္ျဖစ္သည္။”                                                                                              (ကုရ္အာန္ ၂း၁၂၉)

တမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္(အ)နဲ႔ တမန္ေတာ္အီစ္မာအီလ္(အ)တို႔ရဲ့ အထက္ပါဒုအာေၾကာင့္ တမန္ေတာ္အီစ္မာအီးလ္(အ)ရဲ႕ မ်ိဳးႏြယ္ဆက္မွ ‘မုဟမၼဒ္’ လို႔ အမည္တြင္ေသာ တမန္ေတာ္တစ္ပါးဟာ ‘အေရးဗီးယား’ ကၽြန္းဆြယ္မွာ အရဗ္မ်ိဳးႏြယ္ထဲက ပြင့္ေပၚခဲ့ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ေသေသျခာျခာသံုးသပ္ဖို႔လိုတဲ့ အခ်က္တစ္ခုကို မီးေမာင္းထိုးျပခ်င္ပါတယ္။ သမိုင္းေၾကာင္းမွာ တမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္(အ)နဲ႔ ဇနီးသည္ ‘ဆာရာ’ သခင္မတို႔က ေမြးဖြားလာတဲ့ တမန္ေတာ္အီစ္ဟားက္(အ)ဖက္က တမန္ေတာ္အဆက္ဆက္ပြင့္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီတမန္ေတာ္ အစဥ္ အဆက္ဟာ တမန္ေတာ္အီဆာ(အ)ျဖစ္တဲ့ သခင္ေယ႐ွဴ အဆံုးသတ္ပါတယ္။ သခင္ေယ႐ွဴေနာက္မွာ တမန္ေတာ္အီစ္ဟာက္း(အ) အႏြယ္ဝင္ဖက္က တမန္ေတာ္ပြင့္တာရပ္ဆိုင္းသြားပါတယ္။

ဒီေနာက္မွာေတာ့ ေနာက္ဆံုးတမန္ေတာ္ျဖစ္တဲ့ တမန္ေတာ္မုဟမၼဒ္(ဆြ)ဟာ တမန္ေတာ္အီစ္ဟားက္(အ) အႏြယ္က မဟုတ္ေတာ့ပဲ တမန္ေတာ္အီစ္မာအီးလ္(အ)အႏြယ္ဖက္က ေပၚထြန္းလာပါတယ္။ ဒါဟာ ကုရ္အာန္ (၂း၁၂၉)မွာ ပါရွိတဲ့ တမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္(အ)နဲ႔ တမန္ေတာ္အီစ္မာအီလ္(အ)တို႔ရဲ႕ ဆုမြန္ဒုအာေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ကမၻာ့တမန္ေတာ္ႀကီးမ်ားရဲ႕ သမိုင္းကို ျပန္ၾကည့္ရင္ တမန္ေတာ္ေတြအေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ဂ်ဴးလူမ်ိဳးေတြနဲ႔ ဆက္စပ္ေနပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးတမန္ေတာ္သည္သာ အရဗ္မ်ိဳးႏြယ္ထဲက တစ္ပါးတည္းပြင့္ေပၚခဲ့ပါတယ္။ ထူးျခားတာက ခရစ္ယာန္အႏြယ္ဝင္ထဲက တမန္ေတာ္မပြင့္ခဲ့ပါဘူး။ သခင္ေယ႐ွဴကိုယ္တိုင္ပင္လွ်င္ ဂ်ဴး အမ်ဳိးအႏြယ္ကျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခ်က္တင္ျပလိုတာကေတာ့ တမန္ေတာ္အီဘရာဟင္မ္(အ)ရဲ႕ သားေတာ္အီစ္မာအီးလ္(အ) မ်ိဳးႏြယ္ဆက္က တမန္တာ္ပြင့္ေပၚဖို႔ ဆုမြန္ဒုအာျပဳခဲ့တာ တမန္ေတာ္တစ္ပါးတည္းသာျဖစ္ေၾကာင္း အထက္ပါ ကုရ္အာန္(၂း၁၂၉)အရ သိသာထင္ရွားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္တမန္ေတာ္ျမတ္မုဟမၼဒ္(ဆြ)ရဲ႕ ေနာက္မွာထပ္မပြင့္ေပၚစရာတမန္ေတာ္မရွိေတာ့ေၾကာင္း ထင္ရွားတဲ့သက္ေသတစ္ရပ္ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီတစ္ပါတ္မွာေတာ့ အခ်ိန္ျပည့္သြားၿပီျဖစ္လို႔ က်န္ရွိတဲ့အခ်က္အလက္မ်ားကို က်ေနာ္အလွည့္က်တဲ့ အပတ္မွာဆက္လက္တင္ျပသြားပါမယ္။ အားလံုးကိုေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ ဆလာမ္း……