ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၅၁) မွ (၁၆၀) အထိ (ျပန္ဆိုသူ – မုဖ္သီ ဦးစန္းေအာင္)
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၅၁)
كَمَآ أَرۡسَلۡنَا فِيڪُمۡ رَسُولاً۬ مِّنڪُمۡ يَتۡلُواْ عَلَيۡكُمۡ ءَايَـٰتِنَا وَيُزَكِّيڪُمۡ
وَيُعَلِّمُڪُمُ ٱلۡكِتَـٰبَ وَٱلۡحِڪۡمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمۡ تَكُونُواْ تَعۡلَمُونَ
အလားတူပင္ ငါအရွင္က သင္တို႔အတြင္း၌ ရစူလ္တမန္ေတာ္တစ္ပါးကုိ သင္တို႔အနက္မွပင္ ပြင့္ေပၚ ေစခဲ့ေလသည္။ သူက သင္တို႔အား ငါအရွင္၏ သက္ေသလကၡဏာေတာ္မ်ားကုိ ရြတ္ဖတ္ျပေလသည္။ ၿပီး ေနာက္ သင္တို႔၏ (ႏွလံုးသားမ်ားကုိ) သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ေစခဲ့သည္။ ထုိ႔ေနာက္ တမန္ေတာ္က သင္တို႔အား က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ကုိလည္းေကာင္း၊ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ဆုိင္ရာ အသိပညာရပ္ကုိလည္းေကာင္း၊ သင္ၾကား ေပးခဲ့သလို အတိတ္ကာလက သင္တို႔မသိခဲ့သည္တုိ႔ကုိလည္း တတ္သိနားလည္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ ေလသည္။ (ဘကရာဟ္ – ၁၅၁)
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၅၂)
فَٱذۡكُرُونِىٓ أَذۡكُرۡكُمۡ وَٱشۡڪُرُواْ لِى وَلَا تَكۡفُرُونِ
သို႔ျဖစ္ရာ သင္တို႔သည္ ငါအရွင္အား သတိရ တသၾကပါေလ။ ငါအရွင္ကလည္း သင္တို႔ကုိ သတိရ ေပမည္။ ၿပီးေနာက္ သင္တို႔သည္ ငါအရွင္အေပၚ ေက်းဇူးသိတတ္ၾကပါေလ။ သင္တို႔ ေသြဖည္ျငင္းဆန္သူ “ကာဖိရ္” မ်ား မျဖစ္ၾကေလႏွင့္။ (ဘကရာဟ္ – ၁၅၂)
ရွင္းလင္းခ်က္။ ။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္အား “သတိရ တသျခင္း” ဆုိသည္မွာ အရွင္ျမတ္က ထုတ္ျပန္ထားေသာ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ႏွင့္အညီ ဘ၀တည္ေဆာက္ျခင္းျဖစ္သည္။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က “သတိရသည္” ဟုဆိုျခင္းမွာ အရွင္ျမတ္၏ အသိအမွတ္ျပဳ ခံရျခင္းကုိ ရည္ညႊန္းေလသည္။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကုိ “ေက်းဇူးသိတတ္ျခင္း” ဆိုသည္မွာ အရွင္ျမတ္ကုိ အီမာန္သက္၀င္ ယံုၾကည္ျခင္းျဖစ္သည္။
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၅၃)
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱسۡتَعِينُواْ بِٱلصَّبۡرِ وَٱلصَّلَوٰةِۚ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلصَّـٰبِرِينَ
အို… အီမာန္သက္၀င္ယံုၾကည္သူအေပါင္းတို႔ ႀကံ့ႀကံ့ခံျခင္းအားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ “ဆြလားသ္” တည္ေဆာက္၊ တည္ေထာင္ျခင္းအားျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ (အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ထံေတာ္မွ) လူ႔ဘ၀ေနထုိင္မႈဆိုင္ရာ အားသာခ်က္မ်ားကုိ ေတာင္းခံရယူၾကပါေလ။ ဧကန္အမွန္ပင္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ ႀကံ့ႀကံ့ခံသူမ်ားႏွင့္ အတူရွိေလသည္။ (ဘကရာဟ္ – ၁၅၃)
ရွင္းလင္းခ်က္။ ။ အီမာန္သက္၀င္ယံုၾကည္သူ `မုအ္မင္န္´တစ္ဦးအတြက္ ေရွာင္လြဲ၍မရေသာ တာ၀န္တစ္ရပ္မွာ မိမိ၏အားသာခ်က္မ်ားကုိ အားနည္းခ်က္ရွိသူမ်ားထံသို႔ ေ၀ငွခ်ီးျမႇင့္ၿပီး၊ မိမိ၏ အားနည္းခ်က္မ်ားကုိ အားသာခ်က္ျဖစ္ ေပၚလာရန္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ထံ ေတာင္းခံရေပမည္။ ထုိသုိ႔ေဆာင္ရြက္ရန္မွာ “ဆြလားသ္” ႏွင့္ “ဆြဗရ္” ကုိ လက္ ကိုင္ျပဳထားရေပမည္။
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၅၄)
وَلَا تَقُولُواْ لِمَن يُقۡتَلُ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ أَمۡوَٲتُۢۚ بَلۡ أَحۡيَآءٌ۬ وَلَـٰكِن لَّا تَشۡعُرُونَ
သင္တို႔သည္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏လမ္းေတာ္၌ အသတ္ခံရသူမ်ားကုိ “ဘ၀နိဂံုးခ်ဳပ္သူမ်ား” ဟူ၍ မေျပာၾကေလႏွင့္။ ထုိသုိ႔ အလ်ဥ္းမဟုတ္ေပ။ သူတို႔ ရွင္သန္လ်က္ပင္ရွိၾကေလသည္။ သုိ႔ေသာ္ သင္တို႔ခံစား သိျမင္ႏုိင္မည္မဟုတ္ေပ။ (ဘကရာဟ္ – ၁၅၄)
ရွင္းလင္းခ်က္။ ။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏လမ္းစဥ္ (အစၥလာမ္) တည္တံ့ခုိင္ၿမဲေရးႏွင့္ တိုးတက္ျပန္႔ပြားေရးအတြက္ “ဂ်ီဟာဒ္” ျပဳသည့္အေပၚ အသက္ေပးလွဴ၊ စြန္႔လွဴသြားရသူမ်ားကုိ “ဘ၀နိဂံုးခ်ဳပ္သြားသူမ်ား” “သူေသ” မ်ားဟုမေျပာ ရေပ။ သူတို႔သည္ အမွန္တကယ္မွာေတာ့ သာသနာ့အာဇာနည္(ရွဟီဒီ) မ်ားပင္ ျဖစ္ၾကေလသည္။
အာဇာနည္သား ေကာင္းတို႔မည္သည္ လူေသေသာ္လည္း နာမည္မေသၾကေပ။ သူတုိ႔၏ အမည္နာမႏွင့္ သူတို႔၏ဘ၀သည္ လူ႔သမုိင္း တစ္ေလွ်ာက္တြင္ ရွင္သန္လႈပ္ရွား၊ ႐ုိက္ခတ္ျမည္ဟီးလ်က္ပင္ ရွိသည္။ သူတို႔၏တန္ဖိုးကုိ မည္သူကမွ် တြက္ခ်က္ခန္႔ မွန္း အဖိုးျဖတ္ႏုိင္ျခင္းရွိမည္ မဟုတ္ေပ။
သို႔ေသာ္ သာသနာ့အာဇာနည္ (ရွဟီဒီ)ႏွင့္ အၾကမ္းဖက္ျခင္းကုိေတာ့ သီးျခား႐ႈျမင္ နားလည္ထားဖို႔ လုိအပ္သည္။ သာသနာ့အာဇာနည္သည္ အၾကမ္းမဖက္သလို အၾကမ္းဖက္သမားသည္လည္း သာသနာ့အာဇာနည္ (ရွဟီဒီ) မျဖစ္ႏိုင္ေပ။
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၅၅)
وَلَنَبۡلُوَنَّكُم بِشَىۡءٍ۬ مِّنَ ٱلۡخَوۡفِ وَٱلۡجُوعِ
وَنَقۡصٍ۬ مِّنَ ٱلۡأَمۡوَٲلِ وَٱلۡأَنفُسِ وَٱلثَّمَرَٲتِۗ وَبَشِّرِ ٱلصَّـٰبِرِينَ
ငါအရွင္က သင္တို႔ကုိ တစ္စံုတစ္ရာေသာ ေၾကာက္ရြံ႕စိုးရိမ္ေစျခင္းအားျဖင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ငတ္မြတ္ေခါင္းပါးျခင္းအားျဖင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဥစၥာပစၥည္း ဆံုးပါးသြားေစျခင္းျဖင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အသက္ေသဆံုး ပ်က္စီးျခင္းအားျဖင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အက်ိဳးအျမတ္မ်ား ဆံုး႐ႈံးသြားေစျခင္းအားျဖင့္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ သင္တုိ႔၏ႀကံံ့ခုိင္မႈႏွင့္ မူလစိတ္ေနသေဘာထားကုိ ေဖာ္ထုတ္ျပသြားမည္ျဖစ္သည္။ (ဤအေၾကာင္းအရာႏွင့္ ပတ္သက္၍) အသင္တမန္ေတာ္ ႀကံ့ႀကံ့ခံရပ္မည္မႈ (ဆြဗရ္)ရွိသူတို႔အား သတင္းေကာင္း ေပးလိုက္ပါ။ (ဘကရာဟ္ – ၁၅၅)
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၅၆)
ٱلَّذِينَ إِذَآ أَصَـٰبَتۡهُم مُّصِيبَةٌ۬ قَالُوٓاْ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيۡهِ رَٲجِعُونَ
ထုိသုိ႔ ႀကံ့ခိုင္သူမ်ားအေပၚ ေဘးအႏၱရာယ္တစ္စံုတစ္ရာ ေရာက္ရွိလာေသာအခါ သူတို႔က ဤသုိ႔ ေျပာၾကေလသည္။ “ဧကန္အမွန္ပင္ ကၽြႏု္ပ္တို႔သည္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ထံသုိ႔သာ ျပန္လည္သြားၾကရမည့္သူမ်ားျဖစ္သည္။” (ဘကရာဟ္ – ၁၅၆)
ရွင္းလင္းခ်က္။ ။ ျမစ္ေၾကာင္းတစ္ခုတြင္ ေလွေလွာ္ခတ္ သြားလာလႈပ္ရွား စီးပြားရွာေနသူ ေလွေလွာ္သားတစ္ဦး အတြက္ ေရစုန္ကုိေလွာ္ခတ္ရသလို ေရဆန္ကုိလည္း မလဲြမေသြေလွာ္ခတ္ရမည္သာျဖစ္သည္။ လူ႔ဘ၀ခရီးသည္ လည္း ဤသို႔ပင္ျဖစ္သည္။ ေရစုန္ကုိ လြယ္လြယ္ကူကူ ေလွာ္ခတ္ရသလို ေရဆန္ကုိလည္း ခက္ခဲၾကမ္းတမ္းစြာ ေလွာ္ ခတ္ရေပမည္။
သို႔ေသာ္ ေရစုန္ကုိ အသာတၾကည္ ေလွာ္ခတ္သြားၾကေသာ္လည္း ေရဆန္ကုိ ေလွာ္ခတ္ရသည့္အခါ ၿငီးျငဴ သံမ်ား၊ ျငဴစူသံမ်ား၊ မေက်နပ္ခ်က္မ်ား ထြက္ေပၚလာေတာ့သည္။ ဤသည္မွာ ၾကံ့ခိုင္မႈ (ဆြဗရ္) မရွိျခင္းကုိ ျပသလုိက္ ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ျမစ္တစ္စင္းအတြင္း၌ျဖစ္ေပၚေနေသာ ေရစုန္ႏွင့္ေရဆန္ဆိုသည္မွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ အစီအမံ သာလွ်င္ျဖစ္သည္။
ႀကံ့ခိုင္မႈ (ဆြဗရ္) ရွိသူတစ္ဦးအတြက္ ေရစုန္ကုိ အသာတၾကည္ေလွာ္ခတ္သြားသလို ေရဆန္ကုိ ခက္ခဲၾကမ္း တမ္းစြာ ေလွာ္ခတ္ေနရေသာ္လည္း ဤသည္မွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ အစီအမံတစ္ရပ္ကုိ အင္ျပည့္အားျပည့္ႏွင့္ ထမ္းေဆာင္ေနသည္ဟုသာ သေဘာထားမည္မွာ ဧကန္မလြဲပင္ျဖစ္သည္။
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၅၇)
أُوْلَـٰٓٮِٕكَ عَلَيۡہِمۡ صَلَوَٲتٌ۬ مِّن رَّبِّهِمۡ وَرَحۡمَةٌ۬ۖ وَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡمُهۡتَدُونَ
ထိုသူတို႔အေပၚ၌ သူတို႔ကုိ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေသာ အရွင္ျမတ္ထံမွ ေကာင္းခ်ီးမဂၤလာ အေပါင္းႏွင့္ ေမတၱာေတာ္အေပါင္း သက္ေရာက္ေပလိမ့္မည္။ ထုိသူတို႔သည္သာလွ်င္ ေျဖာင့္မတ္မွန္ကန္ေသာ တရားလမ္းစဥ္ကုိ ရရွိသူမ်ားျဖစ္သည္။ (ဘကရာဟ္ – ၁၅၇)
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၅၈)
إِنَّ ٱلصَّفَا وَٱلۡمَرۡوَةَ مِن شَعَآٮِٕرِ ٱللَّهِۖ فَمَنۡ حَجَّ ٱلۡبَيۡتَ أَوِ ٱعۡتَمَرَ
فَلَا جُنَاحَ عَلَيۡهِ أَن يَطَّوَّفَ بِهِمَاۚ وَمَن تَطَوَّعَ خَيۡرً۬ا فَإِنَّ ٱللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ
ဧကန္မုခ်ပင္ `ဆြဖာ´ေတာင္ႏွင့္ `မရ္၀ါ´ေတာင္သည္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ အမွတ္သညာမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ သုိ႔ျဖစ္ရာ `ဟဂ်္´ သို႔မဟုတ္ `အြမၼရာ´ျပဳသူတစ္ဦးအတြက္ ယင္းေတာင္ႏွစ္လံုးအၾကား ကူးလူးသြား လာလွည့္ပတ္ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ထုိသူ႔အေပၚတြင္ `တစ္စံုတစ္ရာ လဲြမွားသြားၿပီ´ ဟု အျပစ္တင္ဖြယ္ရာမရွိေခ်။ လူသားတစ္ဦးသည္ အမ်ားေကာင္းက်ိဳးအတြက္ ကိုယ္တိုင္ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ျခင္းသည္ မဂၤလာတစ္ပါးပင္ျဖစ္သည္။ ဧကန္မုခ်ပင္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ ေက်းဇူးတရားကုိ ေဖာ္ထုတ္ေတာ္မူေသာ အၾကြင္းမဲ့သိေတာ္မူေသာ အရွင္ျဖစ္သည္။ (ဘကရာဟ္ – ၁၅၈)
ရွင္းလင္းခ်က္။ ။ အလႅာဟ့္အိမ္ေတာ္သို႔ သြားေရာက္ၿပီး`ဟဂ်္´ျပဳသူ၊ `အြမၼရာ´ျပဳသူတို႔သည္ အိမ္ေတာ္(ကအ္ဘာ) ၏အေရွ႕ေတာင္ဖက္အနီးရွိ `ဆြဖာ´ႏွင့္ အေနာက္ေတာင္ဖက္ရွိ `မရ္ဝါ´ဟူေသာ ေတာင္ပူစာငယ္(၂)လံုးအၾကားတြင္ အျပန္အလွန္ `စအီ´ျပဳ အျမန္လမ္းေလွ်ာက္ၾကေလသည္။
က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ (၂း၁၂၈) အရ တမန္ေတာ္အီဗရာဟင္မ္(အ)ႏွင့္ သားေတာ္ အီစ္မာအီလ္း(အ)တုိ႔သည္ `ကအ္ဘာ´ အလႅာဟ့္အိမ္ေတာ္ႀကီးကုိ မြမ္းမံတည္ေဆာက္ၿပီးေနာက္ ယင္း `ကအ္ဘာ´ ပရ၀ုဏ္၌လုပ္ေဆာင္ရမည့္ က်င့္စဥ္က်င့္ရပ္ (Rituals) မ်ားကုိ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ထံမွ ေတာင္းခံနည္းယူခဲ့ေလသည္။ ထုိအခါ အလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္က ထုိက်င့္စဥ္ဆိုင္ရာ နည္းစနစ္မ်ားကုိ ခ်ေပးခဲ့ေလသည္။ သုိ႔ေသာ္ ကာလၾကာျမင့္လာသည္ႏွင့္အမွ် ေနာက္ပိုင္းမ်ိဳးဆက္တို႔သည္ ယင္း `ကအ္ဘာ´ အတြင္း၌ အလႅာဟ့္စနစ္ႏွင့္ လူလုပ္စနစ္မ်ားကုိ ေရာေထြးေပါင္းစပ္၍ ျပဳလုပ္လာၾကေလသည္။ တေျဖးေျဖးႏွင့္ မည္သည့္လုပ္ရပ္သည္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ ျပ႒ာန္းခ်က္ျဖစ္သည္ကုိ လည္းေကာင္း၊ မည္သည့္လုပ္ရပ္သည္ လူသားမ်ား၏ျပ႒ာန္းခ်က္ျဖစ္သည္ကုိလည္းေကာင္း၊ ခဲြျခား၍မရေတာ့သည့္ အေျခသုိ႔ ဆုိက္ေရာက္လာသည္။
အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ေနာက္ဆံုးတမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္(ဆြ) ကုိေစလႊတ္ၿပီး `ကအ္ဘာ´ အတြင္းမွ ႐ုပ္၀ါဒ ကုိးကြယ္ျခင္းမ်ား၊ ႐ုပ္ထုဆင္းတုမ်ား၊ လူလုပ္က်င့္စဥ္က်င့္ရပ္မ်ားကုိ အညစ္အေၾကးမ်ားသဖြယ္ သတ္မွတ္ၿပီး၊ သန္႔ ရွင္းေဆးေၾကာ ဖယ္ရွားေစခဲ့ေလသည္။ ထုိသုိ႔ဖယ္ရွားရွင္းလင္းရာ၌ `ဆြဖါ´ႏွင့္`မရ္၀ါ´ေတာင္အား အျပန္အလွန္ေျပးလႊားျခင္းကုိမူ အထက္ပါအာယသ္ေတာ္အရ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ခြင့္ျပဳေပးခဲ့ေလသည္။
သမိုင္းေၾကာင္းတြင္ တမန္ေတာ္အီဗရာဟင္မ္ (အ) ၏ ဇနီးသည္ `ဟာဂ်ရာဟ္´ သခင္မႏွင့္သားေတာ္ အီစ္မာအီလ္း(အ) တို႔သည္ အလႅာဟ့္အမိန္႔ေတာ္အရ တမန္ေတာ္အီဗရာဟင္မ္(အ)က `ကအ္ဘာ´ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကုိ မြမ္းမံတည္ေဆာက္ရာ၌ အဓိက ပံ့ပိုးကူညီပါ၀င္ခဲ့ၾကသူမ်ားျဖစ္သည္။ ထုိမိသားစုသည္ အလြန္ပူျပင္းေျခာက္ေသြ႕လွ ေသာ လြင္တီးေခါင္ျပင္ သဲကႏၱာရထဲ၌ အစၥလာမ္၏ဘူမိနက္သန္ျဖစ္ေသာ `ကအ္ဘာ´ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကုိ ပင္ပန္း ဆင္းရဲဒုကၡခံကာ မြမ္းမံတည္ေဆာက္ခဲ့ၾကေလသည္။ ယင္း`ဆြဖါ´ေတာင္ႏွင့္ `မရ္၀ါ´ေတာင္မွာ `ကအ္ဘာ´ေက်ာင္း ေတာ္ႀကီးကုိ တည္ေဆာက္ရာ၌ တမန္ေတာ္အီဗရာဟင္မ္(အ)၏မိသားစု ပင္ပန္းခက္ခဲစြာ ေလွ်ာက္လွမ္းျဖတ္သန္းခဲ့ ရေသာ ေနရာေဒသတစ္ခုပင္ျဖစ္သည္။ တစ္နည္းဆိုရေသာ္ `အစၥလာမ္´တည္းဟူေသာ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းတစ္ရပ္ကုိ ဆင္းရဲဒုကၡခံကာ ႀကိဳးစားပမ္းစား တည္ေဆာက္ခဲ့ရသည္။ ယင္းအခ်က္ကုိ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က အမွတ္သညာျပဳ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ေလသည္။ သူတို႔၏ဒုကၡဆင္းရဲမႈကုိ ဟာဂ်ီမ်ားကုိယ္တိုင္ ကိုယ္ခ်င္းစာ ခံစားၾကည့္ေစခ်င္သည္။
အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ထိုက့ဲသုိ႔ ဒုကၡခံၿပီး တည္ေဆာက္ခဲ့ရေသာ `အစၥလာမ္´ တည္းဟူသည့္ လူ႔အဖဲြ႕ အစည္းကုိ မၿပိဳကြဲေစလိုေပ။ ပို၍တိုးတက္ျမင့္မားေစလုိသည္။ ဤတာ၀န္ကုိ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က `ဟဂ်္´ျပဳရန္၊ `အြမၼရာ´ျပဳရန္ လာသူမ်ားကုိ တာ၀န္ေပးလုိသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ဟာဂ်ီတစ္ဦးသည္ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္အရ `ဟဂ်္´ (သို႔မဟုတ္) `အြမၼရာ´တာ၀န္ၿပီးဆံုး၍ မိမိေဒသကုိ ျပန္ေရာက္ရွိလာေသာအခါ အဓိကလုပ္ေဆာင္ရမည့္တာ၀န္မ်ား အနက္ တာ၀န္တစ္ရပ္မွာ တိုးတက္ဖြံ႔ၿဖိဳးေသာ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းတစ္ရပ္ကုိ မဆုတ္မနစ္ေသာ ဇဲြလံု႔လတို႔ျဖင့္ တမန္ေတာ္ အီဗရာဟင္မ္(အ) ၏ မိသားစုကုိ စံနမူနာယူကာ အက်ိဳးျပဳပါ၀င္ တည္ေဆာက္ေရးပင္ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ `ဟာဂ်ီ´ ဆိုသည္မွာ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းကုိ အျပစ္ရွာသူ၊ ျငဴစူသူ၊ ဖ်က္ဆီးသူ၊ ေသြးခဲြလုပ္ႀကံသူ မျဖစ္ေစရေပ။
သို႔ေသာ္ မ်က္ေမွာက္ကာလတြင္ လူအခ်ိဳ႕သည္ `ဟဂ်္´ျပဳျခင္းဆိုသည္ကုိ မိမိိတုိ႔၏ဒုစ႐ုိက္မႈမ်ားကုိ အလႅာဟ့္အိမ္ေတာ္၌ တစ္ႏွစ္တစ္ခါ သြားေရာက္စုပံုစြန္႔ပစ္ၿပီး မိမိတို႔၏ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကုိ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ထံက ထပ္မံေတာင္းဆို အေရးဆိုသြားမည္ ဟူသည့္ အေတြးအေခၚေလာက္သာ ရွိၾကေပသည္။ ဤသို႔ အေတြးအေခၚရွိသူကုိ `ဟာဂ်ီ´ အဆင့္မသတ္မွတ္ဘဲ အရဗ္ႏိုင္ငံခရီးသြားသူ `မူဆာဖိရ္´ ခရီးသည္တစ္ေယာက္ အဆင့္သာ သတ္မွတ္သင့္ေပသည္။
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၅၉)
إِنَّ ٱلَّذِينَ يَكۡتُمُونَ مَآ أَنزَلۡنَا مِنَ ٱلۡبَيِّنَـٰتِ وَٱلۡهُدَىٰ
مِنۢ بَعۡدِ مَا بَيَّنَّـٰهُ لِلنَّاسِ فِى ٱلۡكِتَـٰبِۙ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ يَلۡعَنُہُمُ ٱللَّهُ وَيَلۡعَنُہُمُ ٱللَّـٰعِنُونَ
ငါအလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က လူသားတို႔အတြက္ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ထဲ၌ ထုိအေၾကာင္းအရာကုိ ရွင္းလင္းမိန္႔ၾကားၿပီးေနာက္ ထုိသူတို႔သည္ ငါအရွင္ျမတ္ ထုတ္ျပန္ပို႔ခ်ထားၿပီးေသာ ရွင္းလင္းမိန္႔ၾကားခ်က္ႏွင့္ လမ္းညႊန္ခ်က္တို႔ကုိ ဧကန္အမွန္ မသိက်ိဳးကၽြံျပဳ ထိမ္ခ်န္ထားလ်က္ရွိသည္။ သူတို႔သည္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ ၏ `ရဟ္မသ္´ေတာ္မွ ကင္းေ၀းၿပီးျဖစ္သလို က်ိန္ဆဲျပစ္တင္ေနသူမ်ားကလည္း သူတို႔ကုိ က်ိန္ဆဲျပစ္တင္ လ်က္ရွိေပသည္။ (ဘကရာဟ္ – ၁၅၉)
ရွင္းလင္းခ်က္။ ။ အထက္ပါအာယသ္ေတာ္ကုိ မြတ္စလင္မ္မ်ား အထူးသျဖင့္ `ဟာဂ်ီ´ မ်ား ဂ႐ုျပဳသင့္ေပသည္။ မိမိ တို႔ျပဳခဲ့သည့္ `ဟဂ်္´၊ မိမိတုိ႔ျပဳခဲ့သည့္ `အြမၼရာ´ ဆိုသည္မွာဘာလဲ။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က မည္သုိ႔လမ္းညႊန္ အမိန္႔ေပး ထားသလဲ။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ ျဖစ္ေစခ်င္သည္ကဘာလဲ၊ အစရွိသည္တို႔ကုိ ထိမ္ခ်န္မထားပဲ သိေအာင္ႀကိဳး စားရေပမည္။ `ဟာဂ်ီ´ တစ္ေယာက္၏ တာ၀န္ႏွင့္၀တၱရားကုိ သိနားလည္ေအာင္ႀကိဳးပမ္းရေပမည္။ သုိ႔မဟုတ္ပါက အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏အမိန္႔ေတာ္ကုိ တစ္ေသြမတိမ္းလိုက္နာေနေသာ သဘာ၀ေလာကႀကီး၏ က်ိန္ဆဲျပစ္တင္ေနမႈ ကုိ ခံေနရေပမည္။
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၆၀)
إِلَّا ٱلَّذِينَ تَابُواْ وَأَصۡلَحُواْ وَبَيَّنُواْ فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ أَتُوبُ عَلَيۡہِمۡۚ وَأَنَا ٱلتَّوَّابُ ٱلرَّحِيمُ
သုိ႔ေသာ္ျငားလည္း အခ်ိဳ႕သူတို႔သည္ အမွန္ဖက္ဆီသုိ႔ ျပန္လွည့္၏။ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ သံုးသပ္ဆင္ျခင္ မႈကုိျပဳၾကသည္။ (ငါအရွင္ျမတ္၏ မိန္႔မွာရွင္းလင္းခ်က္မ်ားကုိ) ထင္ထင္ရွားရွား ႐ႈျမင္လာၾကသည္။ သို႔ဆိုလွ်င္ ငါအရွင္က သူတို႔ဘက္ဆီသုိ႔ ျပန္လွည့္ေတာ္မူေသာ ဆံုးစမဲ့ေမတၱာေတာ္အရွင္၊ ဂ႐ုဏာေတာ္အရွင္ျဖစ္သည္။ (ဘကရာဟ္ – ၁၆၀)
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)
ဆူရာဟ္ဘကရာဟ္၊ အာယသ္ေတာ္ (၁၄၁) မွ (၁၅၀) အထိ ျပန္ဆိုမႈအား ဖတ္႐ႈရန္