ေခတ္ကာလ၊ အခ်ိန္ မုဖ္သီ ဦးသန္းေအာင္ (LL.B)

ေခတ္ကာလ၊ အခ်ိန္

မုဖ္သီ ဦးသန္းေအာင္ (LL.B)

ေလးစားအပ္ပါေသာ ၾကြေရာက္လာၾကတဲ့ ဂုဏ္သေရရွိ အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီးမ်ားခင္ဗ်ား။

`အတ္စၥလားမုအလိုင္းကြန္းမ္  ၀ရဟ္မသြလ္လားဟိ ၀ဘရကာသုဟု´

ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ အခုလို ၾကားျဖတ္ခြတၱဗာဟ္ကို ေဟာေျပာတင္ျပခြင့္ရရွိတဲ့အတြက္ ဦးစြာအလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္ကို ေက်းဇူးတင္ခ်ီးမြမ္းမႈ ျပဳခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီေနာက္မွာ ကၽြန္ေတာ္ရဲ႕မိဘႏွစ္ပါးနဲ႔တကြ၊ သင္ဆရာ၊ ျမင္ဆရာ၊ ၾကားဆရာမ်ားအားလံုးကို ဒီေနရာကေန ဂါရ၀ျပဳ ေက်းဇူးတင္ရွိပါေၾကာင္း ေျပာၾကားလိုပါတယ္။

အခုလို သီးခံခြင့္လႊတ္နားေသာတဆင္ေပးတဲ့ လူႀကီးမင္းမ်ားအားလံုးကိုလည္း ေက်းဇူးတင္ရွိေၾကာင္း ေျပာၾကားလိုပါတယ။္ ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ အခုလိုျဖစ္ပ်က္သြားတဲ့ အခ်ိန္၊ အေျခအေနနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြရွိေန မယ့္ ေခါင္းစဥ္ကို ေရြးၿပီးတင္ျပလိုပါတယ္။

`ေခတ္ကာလ၊ အခ်ိန္´ဆိုတဲ႔ ေခါင္းစဥ္နဲ႔တင္ျပသြားမွာျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔အားလုံုးသိတဲ့ အတိုင္းပဲ၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ငယ္ငယ္ေလးထဲကသိတယ္။ `အခ်ိန္ရွိခိုက္၊ လံု႔လစိုက္´`အခ်ိန္ႏွင့္ဒီေရသည္ လူကို မေစာင့္´ဘူး။ ဒီလိုနဲ႔တဆင့္ျမင့္ၿပီး Time(အခ်ိန္)ကို ေခတ္ဆိုၿပီးေတာ့လည္း သေဘာေပါက္လာၾကပါတယ္။ အဲ့ဒီ အခ်ိန္၊ အဲ့ဒီအခ်ိန္ေၾကာင့္ျဖစ္ေပၚလာေသာေခတ္၊ အဲ့ဒီအခ်ိန္နဲ႔ အဲ့ဒီေခတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့အေျခအေနနဲ႔ အခ်ိန္အခါေတြရဲ႕ လိုက္ေလ်ာညီေထြရွိမႈအေပၚမွာ လူတစ္ဦးျခင္းကေနဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၀င္ေတြဟာ မလိုက္ႏိုင္ဘူးဆိုရင္ အဲ့ဒီလူေရာ၊ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၀င္ေတြဟာ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေခတ္ေနာက္က်ခဲ့တယ္။ ေခတ္ ေနာက္ျပန္စြဲခဲ့တယ္။ သို႔မဟုတ္ ကမၻာႀကီးက ၂၁ ရာစုကို ေရာက္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ အဲ့ဒီလူ႔အဖြဲ႕အစည္း၀င္ေတြဟာ ေက်ာက္ေခတ္မွာ က်န္ခဲ့တယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔အားလံုးေျပာဆိုေလ့ရွိပါတယ္။

အဲ့ဒါဘာလဲဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေခတ္နဲ႔အမီ၊ မလိုက္ႏိုင္လု႔ိ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စာေရးဆရာႀကီး ေတြကေရးတဲ့အခါ `ယုန္ေတာင္ေျပး၊ ေခြးေျမာက္လုိက္´ဆိုၿပီး ေရးၾကပါတယ္။ စာေရးဆရာတစ္ေယာက္ ဥာဏ္ကြန္႔ ျမဴးၿပီးေတာ့ `ယုန္နဲ႔အတူေျပး၊ ေခြးနဲ႔အတူလိုက္´ဆိုၿပီး လူဟာအၿမဲတမ္း ေခတ္နဲ႔အညီ လိုက္ေလ်ာညီေထြရွိစြာနဲ႔ မိမိရဲ႕ဘ၀၊ မိမိတို႔လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၀င္ေတြရဲ႕ တန္ဘိုးေတြျမင့္မားလာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ဖို႔ ဆိုၿပိးေတာ့ တာ၀န္ရွိ တယ္၊ တာ၀န္သိစိတ္ရွိၿပီး တာ၀န္နဲ႔အညီေဆာင္ရြက္ရမယ္ တာ၀န္ယူရမယ္၊ တာ၀န္ခံရမယ္ လို႔ ေဖာျ္ပထားတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။

က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ဟာ လူသားခပ္သိမ္းအတြက္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ေခတ္စနစ္နဲ႔ေလ်ာ္ညီစြာ လမ္းညႊန္ မိန္႔ၾကားထားပါတယ္လို႔ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ရဲ႕ ကတိေတာ္လာစကားအရ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၁၄၀၀ ကတည္းက တမန္ေတာ္ျမတ္ႀကီး မုဟမၼဒ္(ဆြ)ကို ထုတ္ျပန္ပို႔ခ်တည္းက ေခတ္နဲ႔အညီ၊ ေခတ္နဲ႔အမီ၊ အခ်ိန္နဲ႔ တစ္ေျပးညီ လူေတြ၊ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၀င္ေတြ ေဆာင္ရြက္ရမွာကို သြန္သင္ ဆံုးမလမ္းညႊန္ျပခဲ့ပါတယ္။

က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ရဲ႕ ဆူရာဟ္အရွည္ဆံုးဟာ ဆူရာသြလ္ဘကၠရာ (ဆူရာဟ္ အမွတ္ ၂)ျဖစ္ၿပီး၊ အတိုဆံုး ဆူရာဟ္ ႏွစ္ပုဒ္ရွိပါတယ္။ အဲ့ဒီထဲက ဆူရာဟ္ အမွတ္ ၁၀၃ႏွင့္ ဆူရာဟ္အမွတ္ ၁၀၈(အာယသ္ေတာ္ ၃ ခုပဲရွိပါတယ္။) ဆူရာသြလ္အဆြရ္ လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၉၈၂၊ ၁၉၈၃ ေလာက္က ကၽြန္ေတာ့္ဦးေလး မုဟမၼဒ္ ဟာရွင္မ္ မဒါရ အပါအ၀င္ ဒီကေန႔ အေမရိကား ေရာက္ေနတဲ့ ဆူေလမန္ဘိုင္လို႔ေခၚတဲ့ ဦးစိုးလြင္(ၿငိမ္းခ်မ္း လွ်ပ္စစ္)တို႔ ဆရာႀကီး ဃာဇီ မုဟမၼဒ္ဟာရွင္ဆီမွာ ပညာရည္ႏို႔ေသာက္ေနတဲ့ အခ်ိန္တုန္းက ဆရာႀကီးဃာဇီ မုဟမၼဒ္ဟာရွင္က သူတို႔အဖြဲ႕ေတြကို ပထမဦးဆံုးသင္ ၾကားေပးတဲ့ ဆူရာဟ္အာယသ္ဟာ ဒီသံုးအာယသ္ပါတဲ့ ဆူရာဟ္ ၁၀၃ ပဲ ျဖစ္ ပါတယ္။

အဲ့ဒီသံုးအာယသ္ကို စနစ္တက် သင္ေပးၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ ဆရာႀကီးဃာဇီက သူ႔ရဲ႕တပည့္ေတြကို မွာတဲ့ စကား တစ္ခြန္းရွိပါတယ္။ ဆူရာဟ္ အမွတ္ ၁၀၃၊ ဆူရာသြလ္အဆြရ္(ေခတ္ကာလ)ဆိုတဲ့ ဆူရာဟ္ကို မည္သည့္ လူသား၊ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ဦးတစ္ဖြဲ႔မဆို လက္ေတြ႕လိုက္နာက်င့္သံုး၊ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏုိင္ၿပီဆိုရင္ အဲ့ဒီ လူ၊ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၀င္ေတြဟာ ေအာင္ျမင္ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္တဲ့ လူ၊ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၀င္ေတြ ျဖစ္လိမ့္မယ္လို႔ သင္ေပး ပါတယ္။

အဲ့ဒီအခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္က ကၽြန္ေတာ့္ဦးေလးဆီမွာ အလုပ္လုပ္ေနရင္းနဲ႔ ပညာတဆင့္သင္ေနစဥ္မွာ သူတို႔ဒီဆူရာဟ္ကို သင္ေပးသင္ယူျပဳရင္းနဲ႔ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၃၀ အရင္ကတည္းက သူတို႔တစ္ေတြဟာ လက္ေတြ႕လိုက္နာ က်င့္သံုးအေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အာယသ္က (၃)အာယသ္ပဲရွိပါတယ္။ ဆူရာ ၁၀၃၊ အာယသ္ ၁ `၀လ္ – အဆြရ္´ `ငါအရွင္ျမတ္သည ေခတ္ကာလ(အခိ်န္)ကို တိုင္တည္သက္ေသထူေတာ္မူ သည္။´

အဲ့ဒီမွာပါတဲ့ `ေ၀ါင္၀္´က တိုင္တည္၊ က်ိန္တြယ္တဲ့အခါမွာသံုးတဲ့ `ေ၀ါင္၀္´ပါ။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က အခုလို တိုင္တည္ၿပီးေျပာတယ္။ `အလ္ အဆ္ရိ´ `အဆရ္´ရဲ႕ အဓိပၸါယ္က ညႇစ္ျခင္း။ အဲ့ဒီေတာ့ ေနာက္ တစ္ဆင့္တက္လာတဲ့အခါ အဆြရ္ အခ်ိန္္မွာဆို`ေန´ဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔စကားနဲ႔ေျပာရရင္ ေန၀င္ေတာ့မယ္ေပါ့။ ေနညိဳခ်ိန္တိမ္ေတာက္တယ္ေပါ့။ အဲ့ဒီမွာ ေနဟာသူ႔မွာရွိတဲ့ အလင္းေရာင္ကို ညႇစ္ထုတ္ၿပီး ျဖန္႔ေ၀ေပးတဲ့ သေဘာ ေပါ့။ တစ္နည္းအားျဖင့္ `အဆြရ္´ကို `ေနညိဳခ်ိန္´လို႔လည္း သံုးပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ၊ `အဆြရ္´ကို Time(အခ်ိန္)၊ ေခတ္ ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ကိုလည္းေပးပါတယ္။ ႐ိုး႐ိုးေလး ဘာသာျပန္ရမယ္ဆိုရင္ အလႅာဟ္အရွင္ ျမတ္သည္ ေခတ္စနစ္ကို တိုင္တည္ၿပီးေတာ့ မိန္႔ေတာ္မူပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခါ `အင္န္နလ္ အင္န္ဆားန လဖီးခြတ္စ္ရိ´ (၁၀၃း၂)

`လူသားဟာ သူ႔ရဲ႕ပင္ကိုယ္ အေျခအေနမွန္အရ ပ်က္စီးဆံုး႐ွံဳးမႈ ေဘာင္ထဲမွာပဲ အေသအျခာရွိေနတယ္။´

အဲဒီေတာ့ ၾကည့္လိုက္ရင္ အေရွ႕မွာ ေခတ္စနစ္ ၿပီးေတာ့ လူသားဟာ ပ်က္စီးဆံုး႐ွံဳးမႈေဘာင္ထဲမွာပဲ ရွိတယ္လို႔ ေျပာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူေတြဟာ အရင္ေပၚတာလား၊ တရားေတာ္ကအရင္ေပၚတာလား၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဆက္စပ္စဥ္းစားလို႔ ရပါတယ္။ လူေတြအားလံုးရွိေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ သူတို႔စိတ္ကူး၊ သူတို႔ဆႏၵ၊ သူတို႔သေဘာ၊ သူတို႔ အယူအဆေတြနဲ႔ သူတို႔ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ လိုက္နာက်င့္သံုး ဘ၀တည္ေဆာက္ၾကတဲ့ အေနအထားေတြဟာ သူတို႔ စိတ္ကူးနဲ႔ပံုေဖာ္ထားတဲ့ အေျခအေနေတြမွာ သူတို႔ ဘယ္ေလာက္ပဲေကာငး္ပါတယ္လို႔ ေျပာေနလင့္ကစား အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ေရြးခ်ယ္ေစလႊတ္လိုက္တဲ့ ရစူလ္တမန္ေတာ္ျမတ္ေတြ ေရာက္ရွိလာၿပီးတဲ့ေနာက္ အဲ့ဒီ ရစူလ္တမန္ေတာ္ျမတ္ေတြနဲ႔အတူ အလႅာဟ္ထုတ္ျပန္ေပးလိုက္တဲ့ `၀ဟီ´ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ လမ္းညႊန္ခ်က္မ်ားနဲ႔အညီ မိမိဘ၀ကို တည့္မတ္ၿပီးေတာ့ ပံုေဖာ္ဘ၀တည္ေဆာက္ျခင္းအားျဖင့္ မူလ ကိုယ့္စိတ္ကူးစိတ္သန္း၊ ကိုယ့္ဆရာမ်ား ရဲ႕ စိတ္ကူးစိတ္သန္း၊ ကိုယ့္ရဲ႕ အထက္လူႀကီးေတြရဲ႕ စိတ္ကူးစိတ္သန္းနဲ႔ မိ႐ိုးဖလာ အစြဲအလန္းေၾကာင့္ျဖစ္ေစ၊ လူမ်ိဳးစြဲေၾကာင့္ ျဖစ္ေစ၊ ဘိုးဘြားအစဥ္အလာအရျဖစ္ေစ (သို႔) လူေတြရဲ႕ လက္ေတြနဲ႔ ေရးထားတဲ့ လူ႔စကား၊ လူ႔ တရားမွာ ပါ၀င္လို႔ လိုက္နာရပါတယ္လို႔ေျပာၿပီး လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ရင္ အဲ့ဒီလူေတြဟာ ပ်က္စီးဆံုး႐ွံဳးမႈေဘာင္ထဲ မွာပဲ ရွိေနမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ နဗီရဆူလ္တမန္ေတာ္ေတြရဲ႕ ဆံုးမသြန္သင္ခ်က္ အလႅာဟ္၀တီနဲ႔အညီ ဘ၀တည္ ေဆာက္မွသာ ပ်က္စီးဆံုး႐ွံဳးသူေတြ မပါ၀င္ႏိုင္ေတာ့မွာျဖစ္ပါတယ္။

တစ္ခါလူ႔အရည္အေသြးကို အလႅာဟ္က ေဖာ္ျပပါတယ္။ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ ဆူရာဟ္အမွတ္ (၇၀)မွာ လူသားရဲ႕ အရည္အေသြးကို ဘာျပလဲဆိုရင္ အမွန္စင္စစ္ လူသားဟာ ေလာႀကီးသူ၊ စိတ္မရွည္သူျဖစ္တယ္။ လူသားဟာေကာင္းျခင္းနဲ႔ ေတြ႔တဲ့အခါမွာ `ငါကြ´လို႔ ထေအာ္ၿပီး လက္မေထာင္တတ္ေလ့ရွိၿပီး၊ ေစးနဲတြန္႔တိုတတ္ကာ သူ႔ကို ပ်က္စီးဆံုး႐ွံဳး(သို႔မဟုတ္) ထိခိုက္နစ္နာမႈ၊ လူမႈဒုကၡ တစ္စံုတစ္ရာနဲ႔ ႀကံဳေတြ႔ၿပီဆိုရင္ ေတာ့ စိတ္ရွည္သည္းခံႏိုင္စြမး္မရွိဘဲ သူဟာအင္မတန္စိတ္ဓါတ္က်လြယ္တဲ့ လူလည္းျဖစ္တယ္လို႔ ေဖာ္ျပပါတယ္။ တစ္ခါေကာင္းတဲ့အခ်က္မွာ ဘာရွိလဲဆိုရင္ လူသားဟာ မိမိရဲ႕ေပ်ာ့ညံ့အားနည္းခ်က္ရွိလာတဲ့အခါမွာ သူ႔မွာ၀န္ခံတတ္တဲ့စိတ္ရွိတယ္။ သူ႔ကိုယ္ သူ အျပစ္တင္တတ္တဲ့ စိတ္ရွိတယ္။ ျပဳျပင္ခ်င္တဲ့ ဆႏၵရွိတယ္။ အဲ့ဒီမွာ လူသားနဲ႔`အီဘလီစ္´လို႔ေခၚတဲ့ `အဖ်က္ စြမ္းအားစု´စိတ္ဓါတ္ပိုင္ရွင္ေတြနဲ႔ ကြဲျပားသြားပါတယ္။ လူစိတ္ရွိတဲ့လူေတြ၊ လူ႔က်င့္၀တ္နဲ႔အညီ ေနထိုင္က်င့္သံုး ဘ၀တည္ေဆာက္ၿပီး လူ႔ေဘာင္မွာ ရပ္တည္ေနတဲ့ လူေတြဟာအမွားကို အမွားလို႔၀န္ခံတတ္တဲ့ စိတ္ဓါတ္ပိုင္ရွင္ ေတြပါ။

`အီဘလီစ္´လို႔ေခၚတဲ့ အဖ်က္စြမ္းအားစုကို ပိုင္ထားတဲ့ ငါတေကာေကာၿပီး၊ ငါလုပ္သမွ် အၿမဲမွန္တယ္၊ ဘယ္ေတာ့မွငါမမွားဘူး၊ ငါဆိုတဲ့ အတၱကို ေရွ႕တန္းတင္တဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၀င္ေတြနဲ႔ လူတန္းစားတစ္ရပ္မွာ အဲ့ဒီ လိုလူမ်ိဳးေတြရွိလာၿပီဆိုရင္ အဲ့ဒီလူေတြဟာ ၀န္ခံတတ္တဲ့စိတ္ ဘယ္ေတာ့မွမရွိဘူး။ သူတို႔ရဲ႕က်င့္၀တ္က ဘယ္သူ နဲ႔တူသလဲဆိုရင္ `အီဘလီစ္´နဲ႔တူတယ္။ `အီဘလီစ္´နဲ႔`အင္န္ဆန္´ရဲ႕ ကြာဟခ်က္။ `အင္န္ဆန္´က အမွားကို မွားမွန္းသိရင္ ျပဳျပင္တတ္တဲ့စိတ္ရွိတယ္။ စိတ္ဓါတ္က်လြယ္တယ္။ စိတ္ေထာင္လြယ္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီပလီ ကိုလာတဲ့စိတ္ ပညာအထူးကု Dr ဦးေမာင္ကို ဆိုတဲ့ ဆရာႀကီးလာေတာ့ ဆရာမုဖ္သီ ဦးျမတ္သူကို ေျပာတယ္။ လူ႔စိတ္က ႏွစ္ မ်ိဳးပဲ ရွိတယ္တဲ့။ ကၽြန္ေတာ္လည္း ဒီပညာရွင္ႀကီးေျပာမွ ၾကားဖူးတယ္။ တည့္မတ္ရွိေနတဲ့လူက ေျဖာင့္မတ္တဲ့လူ။ စိတ္ေျဖာင့္၊ လူေျဖာင့္၊ လူမွန္။ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းတဲ့ စိတ္ပိုင္ရွင္။ ေဘးဒုကၡမ်ိဳးစံု ေလာကဓံ အခက္အခဲနဲ႔ ဘယ္လို ေတြ႔ေတြ႔၊ ဘယ္ေလာက္ပဲေတြ႔ေတြ႔ တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္၊ ေအးခ်မ္းစြာနဲ႔ ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းတတ္တဲ့ စိတ္ဓါတ္ပိုင္ရွင္၊ ေနာက္တစ္မ်ိဳးကၾကေတာ့ စိတ္ႀကီး၀င္၊ ဘ၀င္ျမင့္ေနတဲ့ စိတ္ဓါတ္ပိုင္ရွင္။ ေနာက္တစ္မ်ိဳးက စိတ္က်လြယ္တဲ့ ကိုယ့္ကိုယ္ကို အားငယ္၊ သိမ္းငယ္တတ္တဲ့ စိတ္ဓါတ္ပိုင္ရွင္။ စိတ္ဓါတ္ေပ်ာ့ညံ့၊ စိတ္ဓါတ္က်လြယ္တဲ့လူ။

ဒီေတာ့ စိတ္ႀကီး၀င္၊ ဘ၀င္ျမင့္၊ ေမာက္မာေမာက္ၾကြားစိတ္ရွိၿပီဆိုရင္ ဒါဟာ`အီဘလီစ္´စိတ္ဓါတ္။ `အာဘာ ၀ါစ္သဂၢဘရာ´ဆိုတဲ့ ငါမွငါဆိုတဲ့ စိတ္ႀကီး၀င္၊ ဘ၀ျမင့္တယ္။ တဖက္ကို ၾကည့္ရင္စိတ္ဓါတ္က်တယ္။ စိတ္ဓါတ္က်ေတာ့ လူသားမဆန္ဘူး။ အဲ့ဒီေတာ့ အဲ့ဒီစိတ္ဓါတ္က်တဲ့ လူေတြကိုလည္း အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က စိတ္ဓါတ္မက်ဖို႔ အားေပးတဲ့အာယသ္ ကုရ္အာန္မွာရွိတယ္။ `လာသကၠနသူ မီန္းရဟ္မသီလႅာဟ္´

`အလႅာဟ္ရဲ႕ ရဟ္မသ္ေတာ္ကေန ကင္းေ၀းသြားၿပီလို႔ ဘယ္ေတာ့မွ မထင္လိုက္နဲ႔တဲ့´

`အလႅာဟ္ရဲ႕ ရဟ္မသ္ေတာ္ကေန လူသားဟာဘယ္ေတာ့မွ မကင္းေ၀းေစဘူး။ စိတ္ဓါတ္မက်နဲ႔။ အဲ့ဒီ အေပၚမွာ အလႅာဟ္က အားေပးတယ္။ အလႅာဟ္ရဲ႕ ရဟ္မသ္နဲ႔ျမင့္မားတဲ့ စိတ္ဓါတ္ပိုင္ရွင္ျဖစ္လာေအာင္ စိတ္ဓါတ္ ခြန္အားတိုးပြားလာေအာင္ အလႅာဟ္အကူအညီရယူၿပီး ႀကိဳးစားေဆာင္ရြက္ တည္ေဆာက္ရမယ္။ ေခတ္နဲ႔ ေလ်ာ္ညီစြာ ေနထိုင္က်င့္သံုး ဘ၀တည္ေဆာက္မႈမလုပ္ဘူး (သို႔) အဲ့ဒီေခတ္နဲ႔အညီ မလိုက္ႏိုင္တဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း တစ္နည္းအားျဖင့္ ပညာေရးနယ္ပယ္ကေနၾကည့္ရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ငယ္စဥ္ကၾကားဖူးတာပါ။ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ေနာက္ ၁၉၅၈-၅၉ ၀န္းက်င္ကေန ၁၉၆၃-၆၄- ၆၅-၆၆ ေလာက္အထိမွာ ဒီကေန႔ အာဆီယံလို႔ေခၚေနတဲ့ အေရွ႕ေတာင္အာရွနဲ႔ အျခားႏိုင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ပညာသင္ခ်င္တဲ့ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာရွိေနတဲ့(ရန္ကုန္တကၠသိုလ္) ရန္ကုန္၀ိဇၨာနဲ႔ သိပၸံတကၠသိုလ္(RASU)မွာ လာေရာက္ၿပီး ပညာသင္ယူခဲ့ၾကရပါတယ္။ အဲ့ဒီအခ်ိန္တုန္းက ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ဆိုတာ အဲ့ဒီေလာက္ အဆင့္ျမင့္ခဲ့တယ္။

အခုေခတ္ၾကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံက ပိုက္ဆံခ်မ္းသာတဲ့၊ အဆင္ေျပတဲ့ မိသားစုထဲက သားသမီးေတြ ေက်ာင္းသားကုိ အနည္းဆံုးဘန္ေကာက္၊ စကၤာပူ၊ မေလးရွားပ႔ိုၿပီး အဆင့္ျမင့္ခ်င္ရင္ အဂၤလန္၊ အေမရိကန္၊ ၾသစေတးလ်မွာ သြားသင္ဖို႔ ရည္ရြယ္ပို႔ေဆာင္ သင္ၾကားေနရတယ္။ ဒါကပညာေရးနယ္ပယ္ တစ္ခုပဲရွိေသးတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ျမင့္မားတိုးတက္ခဲ့တဲ့ ပညာေရးစနစ္ႀကီးဟာ ေခတ္နဲ႔ေလ်ာ္ညီစြာ မလိုက္နာမတည္ေဆာက္ႏိုင္ခဲ့လို႔ Educationan Institution ပ်က္စီး သြားတဲ့အခ်ိန္မွာ ပညာေရးထိပ္တန္းအဆင့္ေရာက္ေနတဲ့ လူေတြ၊ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၀င္ေတြရဲ႕ ဘ၀ျမင့္မားတိုးတက္ သြားတယ္။ ဒီလိုပဲ ပညာေရးတစ္ခုတည္းပဲ မဟုတ္ပဲစီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးစတာေတြ အားလံုးအတူတူပဲျဖစ္တယ္။

ဒီကေန႔ အစၥလာမ္ပညာေရးေလာကကို ၾကည့္ရင္လည္း သူတို႔လည္းသူတို႔ရဲ႕ သင္႐ိုးညႊန္းတမ္းကို မျပဳျပင္၊ ေခတ္နဲ႔ေလ်ာ္ညီစြာ မေျပာင္းလဲပဲ၊ Islamic University က ေရာက္လာၿပီး ျပန္လည္တင္ျပရန္ ေခတ္ဆိုးႀကီးထဲမွာ ေပ်ာ္ေမြ႕ေနတဲ့ လူေတြကသိပ္မႀကိဳက္ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဆရာႀကီးဃာဇီမုဟမၼဒ္ ဟာရွင္က ေခတ္ပညာတတ္ၿပီး သားလူငယ္ေတြကို ကုရ္အာန္ကို နည္းစနစ္တက်သင္ေပးရင္ ေကာင္းမွာပဲလို႔ ရည္ရြယ္ၿပီး သင္ေပးခဲ့လို႔ ကၽြန္ေတာ္ တို႔လည္း ဒီအေျခအေနကို ေရာက္လာရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ဆရာႀကီးေတြရဲ႕ ေခတ္ႏွင့္အညီ စနစ္တက် စီမံေဆာင္ရြက္ခဲ့မႈရဲ႕ ရလာဒ္ပါ။

တစ္နည္းအားျဖင့္ ေခတ္ပညာလည္း သင္ယူတတ္ေျမာက္ရမယ္။ အစၥလာမ္အေၾကာင္းလည္း သင္ယူ တတ္ေျမာက္ရမယ္။ ကုရ္အာန္ကို သင္ယူတတ္ေျမာက္ရမယ္ဆိုတာ ကုရ္အာန္က ေခတ္တိုင္းေခတ္တိုင္း၊ စနစ္ တိုင္းစနစ္တိုင္းရဲ႕ အေရွ႕မွာ ဦးေဆာင္လမ္းညႊန္ေနလို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ မြတ္ဆလင္မ္ဆိုတဲ့လူေတြက ဒီကေန႔ ကမၻာ့သတင္းေတြကို ၾကည့္လိုက္တာနဲ႔ လူေတြက မြတ္ဆလင္မ္ဆိုရင္ ေၾကာက္စရာႀကီးျဖစ္ေနတယ္။ ေခတ္နဲ႔အညီ လိုက္ေလ်ာညီေထြ မလိုက္ႏိုင္တဲ့အခါ လူေတြဟာတစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ယံုၾကည္မႈေတြ ပ်က္ယြင္းလာတယ္။ မယံုသကၤာေတြ ျဖစ္လာတယ္။ အဲ့ဒါဘာလဲဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ ေခတ္စနစ္နဲ႔အညီ၊ လူမွန္ ရင္ လူ႔က်င့္၀တ္နဲ႔အညီ ေနထိုင္က်င့္သံုးဘ၀တည္ေဆာက္ရမယ္။ လူတိုင္းမွာ လူ႔တန္ဘိုးရွိတယ္။ အဲ့ဒီလူ႔တန္ဘိုး ကုိ ေလ်ာ့သြားေအာင္ လုပ္ၿပီဆိုတာနဲ႔ အဲ့ဒီလူ႔အဖြဲ႕အစညး္၀င္ေတြဟာ

`အင္န္နလ္အင္န္ဆားန လဖီးခြတ္စ္ရ္´(၁၀၃း၂) ပ်က္ဆီးဆံုး႐ွံဳးမႈေဘာင္ထဲမွာပဲ ရွိေနမွာပဲ။ ဘာလို႔လဲ မည္သူမျပဳ၊ မိမိမႈပဲ။ မိမိရဲ႕ဆံုး႐ွံဳးမႈကို မိမကိုယ္တိုင္မိမိျပဳလုပ္ဖန္တီးျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ နမူနာတစ္ခုကၽြန္ေတာ္ ေျပာျပပါ့မယ္။ လူႀကီးမင္းမ်ားသိတဲ့အတိုင္းပဲ ဒီအခ်ိန္က စပါးေပၚတဲ့အခ်ိန္။ စပါးေပၚတဲ့အခ်ိန္ စပါးေစ်းက်ေအာင္ ဘယ္သူလုပ္လဲ။ အဲ့ဒီစပါးေစ်းက်ေအာင္ လုပ္ျခင္းဟာ လယ္သမားေတြကို ဂုတ္ေသြးစုပ္တာနဲ႔ အတူတူပဲ။ ေငြေၾကး ခ်မ္းသာတဲ့ ၀ိသမေလာဘသား ကုန္သည္ပြဲစားေတြကပဲ လယ္သမားေတြကို ဒုကၡေပးေနတာ။ ဒီေတာ့ ဒီလူ႔အဖြဲ႕အစည္း ဘယ္လိုလာၿပီး တိုးတက္မွာ လဲ။ အဲ့ဒီအထဲမွာ ဘယ္သူမပါရဘူးလဲဆိုတာ အလႅာဟ္ကသင္ေပးတယ္။

`အင္လႅာလ္ လဇီးန အားမႏူး´(၁၀၃း၃) `မုအ္မင္န္ အီမာန္သက္၀င္ယံုၾကည္ၿပီးသူေတြ မပါဘူး။´

`သူတို႔တစ္ေတြ မပါဘူး။ ပ်က္စီးဆံုး႐ွံဳးမႈထဲမွာ ကိုယ္လည္းမပါဘူး။ လူေတြပ်က္စီးဆံုး႐ွံဳးေအာင္လည္း မလုပ္ဘူး။ သူတို႔ဟာ အလႅာဟ္လမ္းညႊန္၊ ဥပေဒ၊ လူ႔ဘ၀တည္ ေဆာက္မႈစနစ္ဇယား (ကုရ္အာန္)ေပၚမွာ အီမာန္သက္၀င္ ယံုၾကည္သူေတြျဖစ္တယ္။´ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို မလုိသူေတြက `အမနာပ´ေျပာၾက တယ္ေလ။  မြတ္ဆလင္မ္ေတြဟာ အတိုးမစားရပါ။ မူးယစ္ေစတတ္ေသာအရာကို သံုးစြဲျခင္း၊ ထုတ္လုပ္ျခင္း၊ ေရာင္းခ်ျခင္း အစရွိသည္တို႔ မလုပ္ရပါ။ အေပါင္ဆိုင္ဖြင့္ထားၿပီး အတိုးစားေနတဲ့ မြတ္ဆလင္မ္ဆိုင္ရွိလား။ မြတ္ဆလင္မ္ဆိုသူ ဖြင့္ထားေသာ ေလာင္းကစားကိစၥႏွင့္ သက္ဆိုင္တဲ့လုပ္ငန္း၊ ဘိန္းခန္း၊ ကာရာအိုေက၊ KTV၊ မာဆတ္၊ Night Club၊ အရက္ဆိုင္၊ ဘီယာဆိုင္ ရွိသလား။ မရွိပါ။ သူတပါး၏ ပစၥည္းဥစၥာကို သမၼာအာဇီ၀နည္းမွတပါး မတရားသျဖင့္ သိမ္းဆည္းျခင္း၊ အပိုင္ႀကံျခင္း၊ လိမ္လည္ျခင္း မျပဳလုပ္ရပါ။ တရားသျဖင့္ အေရာင္းအ၀ယ္ျပဳလုပ္မႈကို သြားခြင့္ျပဳ ထားပါတယ္။

ဒီေတာ့ လူေတြဂုတ္ေသြးစုပ္ခံရမယ့္ ကိစၥ၊ ေဇနာလို႔ေခၚတဲ့ ကာေမသုမိစၧာစာရကို ျဖစ္ေစမယ့္လုပ္ရပ္။ သူရာေမရိယလို႔ေခၚတဲ့ (မူးယစ္ေစေသာအရာ) ေသရည္၊ ေသရက္အပါအ၀င္ က်န္းမာေရးကို ဆိုးရြားစြာ ထိခိုက္ ေစသည္ဟုဆိုေသာ ေဆးလိပ္၊ အရက္မ်ား၊ ထုတ္လုပ္ေရာင္း၀ယ္၊ ျဖန္႔ျဖဴးေရာင္းခ်တဲ့ကိစၥစတဲ့ မေကာငး္မႈ မွန္သမွ် မလုပ္ရ။ မက်ဴးလြန္ရပါဘူးလို႔ ၊ လုပ္ပိုင္ခြင့္ မရွိေစရလို႔ သူတို႔ရဲ႕တရားေတာ္(ကုရ္အာန္)နဲ႔ အလႅာဟ္က တားထားတယ္။ မြတ္ဆလင္မ္ေတြကဟာသူတို႔ ႀကိဳးစားပမ္းစား အားထုတ္ၿပီး တရားေတာ္နဲ႔အညီ တရားေသာ လုပ္ငန္းမ်ားကို ေငြ၊ လုပ္အား၊ စိတ္ကူးအႀကံဥာဏ္ အရင္းအႏွီးျပဳၿပီး လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္လို႔ေအာင္ျမင္ႀကီးပြား တိုးတက္လာတဲ့ကိစၥကို အျခားသူေတြက မုဒိတာ တရားပြားရပါမယ္။ မနာလို၀န္တိုမႈဆိုတဲ့ ဣသာမိစိၧရိယ မပြား သင့္ပါ။

အဲ့ဒီေတာ့ အီမာန္သက္၀င္ယံုၾကည္တဲ့လူေတြက ေရွာင္ၾကဥ္ရမယ့္ကိစၥေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။ မလုပ္ရတဲ့ စီးပြားေရးေတြလည္း အမ်ားႀကီးပဲ။ မစားရမဲ့အစာေတြလည္း အမ်ားႀကီးပဲ။ မတရား မလုပ္ရလို႔တားထားတာေတြ လည္း အမ်ားႀကီး။ ဒါေၾကာင့္ လူေတြဆံုး႐ွံဳးေအာင္၊ ပ်က္ဆီးေအာင္ မြတ္ဆလင္မ္ေတြ မလုပ္ရဘူးလို႔၊ အလႅာဟ္က တားထားတယ္။ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္လည္း ပ်က္စီးေအာင္ မလုပ္နဲ႔၊ သူမ်ားကိုလည္း မပ်က္စီးေစနဲ႔။ မဖ်က္ဆီးနဲ႔တဲ့။

`၀လာသပ္စ္ေလမူးန၊ ၀လာသြပ္စ္လာမူးန္´

သူမ်ားကိုလည္း မတရားမလုပ္နဲ႔။ ကိုယ့္ကိုလည္းမတရားလုပ္တာ မခံနဲ႔။ ဘယ္ေလာက္ တရားမွ်တတဲ့ ဥပေဒျပဌာန္းခ်က္(ကုရ္အာန္)လည္း ဆိုတာ စဥ္းစားပါ။

`၀အမိလြတ္စ္ ဆြာေလဟာဟ္´(၁၀၃း၃)

`လူႏွင့္ လူ႔ပတ္၀န္းက်င္ကို စင္ၾကယ္ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေစတဲ့ ေကာငး္ျမတ္တဲ့ လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြကို လက္ေတြ႔ျပဳလုပ္ ေဆာင္ရြက္ၾကပါတယ္။´

အဲဒီလူ႔အဖြဲ႕အစည္း၀င္ေတြဟာ ဘယ္အလုပ္က တရားတယ္။ မတရားဘူး။ ဘယ္အလုပ္က လူငယ္ေတြ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ရမယ့္အလုပ္။ ဘယ္အလုပ္က သမၼာအာဇီ၀။ ဘယ္အလုပ္က ပရဟိတ။ စသည္ျဖင့္ လူႏွင့္လူ႔ ပတ္၀န္းက်င္ကို စင္ၾကယ္ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေစမယ့္လုပ္ရပ္၊ အက်ိဳးရွိေစမယ့္ လုပ္ရပ္ေတြဆိုၿပီး အလႅာဟ္က ညႊန္ၾကား ထားတဲ့ လမ္းညႊန္(ကုရ္အာန္)နဲ႔အညီ လူႏွင့္လူ႔ပတ္၀န္းက်င္ကို ေကာင္းက်ိဳးေ၀ျဖာမယ့္ လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားကို အဲ့ဒီလူေတြ အီမာန္သက္၀င္ယံုၾကည္သူေတြ အၿမဲတမ္းလုပ္ေနတယ္။ စီးပြားရွာလို႔ရလာတဲ့ အက်ိဳး အျမတ္အားလံုး အိပ္ထဲထည့္တဲ့ လူတန္းစားေတြထဲမွာ အီမာန္သက္၀င္ယံုၾကည္သူေတြ မပါရဘူး။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့

`၀မင္မ္မာ ရဇကၠနာဟြမ္ ရြန္ဖိကြန္းန္´ (၂း၃)

`၎တို႔ထံ ငါအရွင္ျမတ္ခ်ီးျမႇင့္ထားေသာ အရင္းအျမစ္၊ ဥစၥာဓနေငြေၾကးမ်ားကို အျခားသူတို႔ထံ မွ်ေ၀ေပးလ်က္ရွိၾကသည္။´

အျခားတစ္ဖက္ကို မွ်ေ၀ေပးရမယ္။ မိမိရလာတဲ့ အက်ိဳးအျမတ္ကို မိမိတစ္ဦးတည္း မသံုးစြဲဘဲနဲ႔ အျခား လူနဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို မွ်ေ၀ေပးရမယ္။ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေတြထဲက ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံကို ကၽြန္ေတာ္အရမ္းေလးစားတယ္။ အဲ့ဒါဂ်ပန္ႏိုင္ငံ။ ေသေသခ်ာခ်ာေလ့လာၾကည့္။ Islamic Law နဲ႔ အရမ္းအပ္စပ္အံ၀င္ေနတယ္။ သူ႔ေနာက္လိုက္ ေနတာက ေနာ္ေ၀တို႔ ဒိန္းမတ္တို႔ ၾသစေတးလ်တို႔ျဖစ္တယ္။ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ ႀကိဳးစားရလာတဲ့ အက်ိဳးအျမတ္ေတြ ကို သူတို႔ေလာက္ ေအာင္ျမင္မႈမရွိ ဆင္းရဲနိမ့္က်ေနတဲ့ ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ စီးပြားေရး စတဲ့ အေရးကိစၥေတြမွာ မွ်ေ၀သံုးစြဲကူညီေထာက္ပ့ံေပးတယ္။ မြတ္ဆလင္မ္ေတြကိုလည္း ဒီအတိုင္းပဲ ႀကိဳးစားရွာ ေဖြရလာတဲ့ အက်ိဳးအျမတ္ေတြကို မွ်ေ၀သံုးစြဲဖို႔ ကုရ္အာန္ကလမ္းညႊန္ပါတယ္။

`၀သ၀ါေစာင္ ဘိလ္ဟက္(က) ၀သ၀ါေစာင္ ဘိစ္ဆြဘရ္´(၁၀၃း၃)

ဘယ္ကိစၥက အမွန္သစၥာတရားလဲ။ ဘယ္ကိစၥက မိစၧာအမွားလဲ၊ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ပဲ့ျပင္သြန္သင္တယ္။ ၀စီယသ္လုပ္တယ္။ ဆိုလိုတာက အမွန္ကိုညႊန္၊ အမွားကိုတား။ ယိုင္ေနတာကို တည့္မတ္ေပးတာ။ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ေဖးမကူညီ ႐ိုင္းပင္းေစာင့္ေရွာက္ လမ္းညႊန္ျပသတာ။ လူေတြ၊ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၀င္ေတြ မေကာင္းမႈမွာ ေမြ႔ေလ်ာ္ တယ္။ ဒီကေန႔ မိဘေနရာေရာက္ေနသူေတြ လူငယ္ေတြကို တည့္မတ္လမ္းညႊန္ေပးဖို႔ အရမ္းအေရးႀကီးေနတာက  မူးယစ္ေဆး၀ါး(မူးယစ္ေဆး၀ါးလို႔ ေျပာတဲ့အထဲမွာ အားလံုးပါတယ္။ တေလာက သူငယ္ခ်င္းႏွစ္ေယာက္ အရက္ ေသာက္ၿပီး ဆိုင္ကအျပန္ ကားခေပးတဲ့ကိစၥနဲ႔ စကားမ်ားၿပီး ဓါးနဲ႔ထိုးလိုက္တယ္။ ေနာက္တစ္ခါ ဂိမး္ေဆာ့တာ၊ ဒီေန႔မနက္ပဲ ၾကားခဲ့တယ္။ ၁၉၈၇ ခုႏွစ္ကေမြးတာ။ ဂိမ္းေဆာ့ရင္းနဲ႔ ဦးေႏွာက္ယိုယြင္းၿပီး စိတ္က်န္းမာေရးေဆး႐ံု ကိုပို႔လိုက္ရတယ္။ တစ္ခါ ဆိုင္ကယ္ေရာဂါ။ ဆိုင္ကယ္စီးခ်င္ေတာ့ ေငြလုိတယ္။ ဆိုင္ကယ္၀ယ္ဖို႔။ ရွာမရေတာ့ လုမယ္။ ခိုးမယ္။ အက်င့္စာရိတၱပ်က္မယ္။ ေထာင္က်မယ္။ ဘ၀ပ်က္မယ္။ ဒါေတြကို ထိန္းသိမ္းတည့္မတ္ ေပးဖို႔ လိုတယ္။)လူငယ္ေတြရဲ႕ အရည္အေသြး၊ အရည္အခ်င္းေတြ ျမႇင့္တင္ေပးဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။

တခ်ိဳ႕ဖုန္းေၾကာင့္ ဒုကၡေရာက္တယ္။ iPad တို႔၊ iphone တို႔၊ အမ်ားက အဆင့္ျမင့္ေစ်းႀကီးတာ ကိုင္ေတာ့ ကိုယ္လည္း ကိုင္ခ်င္တယ္။ တစ္ေလာက ကိုယ့္ဘာသာကို တစ္ေယာက္တည္း ပုန္းေနၿပိး မိဘကို ဖုန္းဆက္ေတာ့ ျပန္ေပးဆြဲသြားတယ္။ သံုးသိန္းနဲ႔လာေရြးပါဆိုၿပီး၊ သံုးသိန္းရရင္ ဖုန္း၀ယ္မယ္ေပါ့။ အဲ့ဒီလို မွားယြင္းေစတဲ့ လမ္းလြဲ ေစတဲ့ အက်ိဳးယုတ္ေစတဲ့ အရာေတြကေန လူငယ္ေတြကို လမ္းမွန္၊ အက်ိဳးရွိေစဖို႔ ျပဳျပင္တည့္မတ္ေပးဖို႔ လိုပါတယ္။ အဲဒီလို ျပဳျပင္တည့္မတ္ေပးတဲ့အခါမွာ လက္ခံသူရွိမယ္။ လက္မခံသူရွိမယ္။ လက္မခံသူက ကိုယ့္ကိုျပန္လည္ တုန္႔ျပန္မႈဟာ ကိုယ့္အတြက္ စိတ္ညစ္စရာ၊ စိတ္ဒုကၡဆင္းရဲစရာ ျဖစ္တတ္တယ္။

အဲဒီအခါ ကိုယ္က ဆြဘရ္ဆိုတဲ့ ခႏီၱပါရမီရွိဖို႔ သည္းခံခြင့္လႊတ္နားလည္ေပးၿပီး စိတ္ဓါတ္ႀကံ့ႀကံ့ခံရပ္တည္ ရမယ္။ အဲ့ဒီစိတ္မ်ိဳးေမြးႏိုင္ေအာင္လည္း အလႅာဟ္ကလည္း စြမး္အားေတြ ခ်ီးျမႇင့္ထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေခတ္နဲ႔အညီ ေနထိုင္သက္ရွင္ဘ၀တည္ေဆာက္ဖို႔ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ ပညာေရးစတဲ့ အေရးကိစၥ မွာ ေခတ္နဲ႔အညီ ေျမာ္ျမင္၊ ေတြးေခၚ၊ စဥ္းစားလုပ္ကိုင္ ေဆာင္ရြက္တတ္ဖို႔လိုပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ အမွန္သစၥာတရား အေပၚမွာ ၿမဲၿမံစြာ ရပ္တည္ေနထိုင္ၾကဖို႔နဲ႔ လူမိုက္၊ လူ႔ဗာလေတြနဲ႔ ေတြ႕ႀကံဳလာရႏိုင္တဲ့ ကိစၥေတြမွာ `ဆြဘရ္´ ႀကံ့ခုိင္မႈတရား လက္ကိုင္ထားၿပီး၊ မယိမ္းမယိုင္ ေက်ာက္စာတိုင္ပမာ ရပ္တည္ႏိုင္တဲ့လူေတြျဖစ္ဖို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အားလံုး ႀကိဳးစားဖို႔လိုပါတယ္။

နိဂံုးခ်ဳပ္တင္ျပရလွ်င္ လူ႔ဘ၀သက္တမ္းဟူသည္ အခ်ိန္ကာလ သတ္မွတ္ခ်က္ရွိပါတယ္။ အရြယ္သံုးပါး စလံုးတြင္ ပညာ၊ ဥစၥာ၊ တရားရွာေဖြမႈတြင္ အခ်ိန္ကာလႏွင့္အညီ အခ်ိန္မီေဆာင္ရြက္တတ္ရန္ႏွင့္ ေခတ္စနစ္ႏွင့္ အညီ ေဆာင္ရြက္ၾကရန္ အေရးႀကီးပါတယ္။ မိုးလြန္မွထြန္ခ်လို႔မရ။ ေန၀င္မွ စပါးလွန္းလို႔မရပါ။ ကုန္လြန္သြားေသာ အခ်ိန္ျပန္လိုခ်င္လို႔ မရေတာ့ပါ။ အခ်ိန္ႏွင့္တေျပးညီ စနစ္တက် မွန္မွန္ကန္ကန္ ႐ွဳျမင္သံုးသပ္ဆံုးျဖတ္ ေဆာင္ရြက္ တတ္ရန္ အေရးႀကီးပါတယ္။ ထို႔ေၾကာင့္ အခ်ိန္သည္ ဘ၀ျဖစ္သည္။ အခ်ိန္သည္ လူတို႔၏အသက္ျဖစ္သည္။ အခ်ိန္သည္ တန္ဖိုးျဖစ္သည္။ အခ်ိန္ျဖဳန္းျခင္းသည္ မိမိတို႔ဘ၀ကို ပ်က္ဆီးဆံုး႐ွံဳးမႈျဖစ္ေစရန္ ဖ်က္ဆီးျခင္းျဖစ္သည္ ဟု သေဘာေပါက္သင့္ပါတယ္။

ထို႔ေၾကာင့္ `လူတို႔၏ စိတ္ဓါတ္ႏွင့္ ေခတ္ကာလ၊ အခ်ိန္´သည္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၀င္တို႔၏ ဘ၀ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ မႈအတြက္ အထူးအေရးပါလွပါေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ပါသည္။